eitaa logo
سلوک تشکیلاتی
3.1هزار دنبال‌کننده
174 عکس
74 ویدیو
1 فایل
سلوک تشکیلاتی | محفلی برای فهم بهتر از تشکیلات ▪️ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؛ 🌐 @SolookTashkilati (بله، ایتا، اینستاگرام، روبیکا، تلگرام) 🔸️وبسایت: http://www.Karavani.ir 🔹️ارتباط با ادمین: @Inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 : ، سوره مبارکه آل عمران ✍ خداوند متعال می فرماید: "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ إِن تُطِيعُوا۟ فَرِيقًا مِّنَ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَٰبَ يَرُدُّوكُم بَعْدَ إِيمَٰنِكُمْ كَٰفِرِينَ" اگر از منحرفان غیر مسلمان تبعیت کنید شما را از به می کشند. روشن است این تبعیت انواع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را شامل می شود. غربی نمونه ای از این تشبه به کفار و تبعیت از آنها است.
🔸 در آیه بعد می فرماید چطور شما بعد از ایمان خود کافر می شوید در حالی که تلاوت آیات الهی و رهبری رسول الله (ص) در میان شما هست و با این دو می توانید اعتصام به خداوند داشته باشید و به صراط مستقیم هدایت شوید ؛ "وَ مَن يَعْتَصِم بِٱللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَیٰ صِرَٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ". 🔸 در آیه شریفه ۱۰۳ می فرماید؛ "وَ ٱعْتَصِمُوا۟ بِحَبْلِ ٱللَّهِ جَمِيعًا وَ لاَ تَفَرَّقُوا۟ۚ" به ریسمان الهی که عامل شما است چنگ زنید و تفرقه نکنید بعد این عامل وحدت بخش را تبیین می کند که؛ "وَ ٱذْكُرُوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِۦٓ إِخْوَٰنًا" به یاد بیاورید نعمت الهی را آنگاه که با یکدیگر دشمن بودید و با آن نعمت بین قلوب شما الفت ایجاد کرد و به این نعمت، شما شدید. 🔸 نعمت مطلق در قرآن، نعمت است و لذا بیان این است: با ولایت پدرانه پیامبر(ص) و امیر المومنین(ع) که ابوا هذه الامه هستند، مومنین با هم برادر شدند. در حالی که؛ "وَ كُنتُمْ عَلَیٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَاۗ" شما قبل از این ولایت در پرتگاه آتش جهنم که باطن همین عداوت و تفرقه است بودید و خداوند با نعمت حول ولایت شما را با این ریسمان الهی از این جهنم بیرون کشید و به بهشت ولایت وارد نمود. 🔸 به شکرانه این نعمت ولایت و رهبری برای حفظ این برادری تکلیفی تشکیلاتی به ابلاغ می شود که؛ "وَ لْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَی ٱلْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِٱلْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمُنكَرِۚ وَ أُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ" این یعنی از باب دلسوزی و محبت برادرانه و کنید نه از باب عداوت و بغض به یکدیگر تا به فلاح و رستگاری برسید و از کسانی نباشید که اختلاف و تفرقه کردند؛ "وَ لاَ تَكُونُوا۟ كَٱلَّذِينَ تَفَرَّقُوا۟ وَ ٱخْتَلَفُوا۟" 🔸 پس به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) معلوم می شود امر به معروف از واجبات و لوازم جامعه ای است که اعتصام به حبل الله دارد یعنی از باب دلسوزی و محبت برادرانه برای حفظ ولایی خود امر به معروف می کند نه از باب بغض و عداوت و تفرقه افکنی. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : زمان‌ها، ظرف ارتباط با قرآن 🔸 سیره علما این بوده که برای تلاوت قرآن زمان‌های متعددی را اختصاص می‌دادند و کارهای دیگر خود را با خواندن قرآن تنظیم می‌نمودند، نه اینکه هرزمان بیکاری برای آنها حاصل می‌شد، قرآن بخوانند. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه نساء ✍ آیه شریفه ابتدایی سوره نساء می فرماید؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱتَّقُوا۟ رَبَّكُمُ ٱلَّذِی خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَٰحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَ بَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا وَ نِسَآءًۚ وَ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ ٱلَّذِی تَسَآءَلُونَ بِهِۦ وَ ٱلْأَرْحَامَۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا"
🔸 خداوند مردم را از نفس واحده و یک حقیقت مشترک آفرید و آدم و حوا بعنوان اولین زوج از نسل بشر در با هم مشترک هستند و همه بنی آدم فرزندان این زوج هستند. در واقع اجتماع بشری، خانواده بنیان بوده و اولین واحد اجتماع بشری زوج و خانواده بوده است نه فرد! 🔸 توجه به آیه شریفه ۳۴ همین سوره که می فرماید؛ "ٱلرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی ٱلنِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ ٱللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَیٰ بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنفَقُوا۟ مِنْ أَمْوَٰلِهِمْۚ" در بسیار مهم است. مردان باید به گونه ای در تشکیلات حضور یابند که قوّام بودن آنها برای زنان در خانواده حفظ شود و تکیه گاه خانواده باقی بمانند. کمااینکه "قَوَّامُونَ عَلَی ٱلنِّسَآءِ" دلالت بر پشتیبانی و حمایت زن از مرد و زمینه سازی قوام مرد در بستر خانواده را دارد. 🔸 پس در حیات اجتماعی توجه به این زوجیت و نسبت بسیار مهم است. خانواده واحد اجتماع بوده و نقش اجتماعی برای این واحد تعریف می شود. یکی از مهمترین وجوه تمایز حیات اجتماعی دینی با رویکردهای بشری توجه به همین نکته است که مرد و زن در خانواده نقش ایفا می کنند و خانواده بعنوان یک ترکیب حقیقی نقش اجتماعی می پذیرد. این به معنی نقش ایفا نکردن زن در جامعه نیست بلکه به معنای حضور زن در اجتماع با پشتوانه خانواده است. 🔸 پس در و در ، هم در تعریف نقش برای رجال یا مردان و هم تعریف نقش برای نساء یا زنان باید به و اثر این نقش آفرینی و نسبت آن با خانواده توجه کرد. 🔸 شان نزول روایت "جِهَادَ اَلمَرْأَةِ حُسْنُ اَلتَّبَعُّلِ" زنانی بودند که شوهرانشان به جهاد می رفتند و به ثواب جهاد فی سبیل الله و شهادت می رسیدند ولی آنها در خانه می ماندند و به زعم سختی و رنج دوری که می کشیدند، خودشان بهره ای از ثواب جهاد نداشتند. پیامبر (ص) فرمودند: همین خانواده داری و زمینه سازی جهاد مردان برای شما اجر جهاد آنان را دارد چرا که مَرد نماینده خانواده خویش در جهاد است. امروزه که خانواده مورد هجمه دشمن است اساس خانواده داری و فرزند آوری و تربیت فرزندان آینده ساز انقلاب، جهاد اصلی زنان است. اگر چه و بر همگان واجب است و حضور ایشان در عرصه فرهنگی بعد از اولویت قراردادن خانواده مانعی نخواهد داشت. 🔸 اصل خانواده محوری به تشکیلات این توان تحلیل و طراحی را می دهد که به گونه ای برنامه ریزی کند که ایفای نقش اجتماعی موکد و موید خانواده باشد و نه مخل آن. حضور در حیات اجتماعی باید منجر به تقویت خانواده شود و نه تضعیف آن و حضور در تشکیلات اسلامی یک مرتبه از این حیات اجتماعی است. 🔸 نکته دیگر این آیه شریفه (آیه ۱) که در امتداد نکته اول است این است که در واقع جامعه بسط و توسعه خانواده است. خانواده، عشیره، قبیله، قوم و ... مراتب توسعه خانواده به جامعه در نظام طبیعی خویش بوده است و جامعه مدرن با بر هم زدن بنیان خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماع و قراردادن فرد به عنوان واحد اجتماع عملا جامعه را در مقابل خانواده و تقویت حضور در جامعه را عامل تضعیف خانواده قرار داده است. 🔸 در تشکیلات ایمانی و اسلامی باید تلاش کنیم با طراحی ویژه برای خانواده بنیانی و خانواده محوری تشکیلات، طرح جدیدی از حیات اجتماعی که منطبق با مبانی اسلامی است را تجربه کنیم. 🔸 در این سوره آیات شریفه مهم ۵۸ تا ۶۵ درباره حکومت اسلامی و اطاعت از اوامر حکومتی پیامبر و اولی الامر ایشان نیز آمده است که علاوه بر دلالت در مباحث تشکیلاتی حکومت اسلامی -که مورد توجه حضرت امام خمینی (ره) در کتاب ولایت فقیه و ذیل روایت مقبوله عمربن حنظله بوده است و قابل رجوع است- دلالت های جدی و بسیار مهمی در تشکیلات ولایی نیز دارد که تدبر و دلالت گیری از آن را به عهده مخاطب عزیز می گذاریم. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : قرائت قرآن و صعود انسان 🔸 درجات و مقامات انسان با درجات و مراتب قرآن تناسب و تناظر دارد و کمال انسان به میزانی محقق می‌شود که قرآن را در وجود خویش پیاده کرده باشد. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه مائده ✍ نام سوره مائده برگرفته از آیه شریفه ۱۱۴ و درخواست حواریون برای نزول مائده و رزق آسمانی است که به موجب آن بر یقینشان افزوده شده و بر آنها عید (ظهور ولایت و توحید) باشد.
🔸 حواریون به حسب آیات قرآن خواص مومنین حضرت عیسی (ع) برای دعوت جامعه به توحید بودند. خواصی که به دعوت حضرت عیسی که فرمود؛ "مَنْ أَنصَارِیٓ إِلَی ٱللَّهِۖ " پاسخ دادند که؛ "نَحْنُ أَنصَارُ ٱللَّهِ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَ ٱشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ". الگوی تشکیلاتی و تربیتی این حواریون برای درس آموز است. خداوند در سوره صف در یکی از این "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟" ها این درس آموزی را توصیه می کند؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ كُونُوٓا۟ أَنصَارَ ٱللَّهِ كَمَا قَالَ عِيسَی ٱبْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّـۧنَ مَنْ أَنصَارِیٓ إِلَی ٱللَّهِۖ قَالَ ٱلْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ ٱللَّهِۖ" که ان شاء الله در تدبر در سوره صف به آن خواهیم پرداخت. 🔸 سوره مائده در بر دارنده مائده حقیقی آسمانی است که عید حقیقی را رقم می زند و امتداد استجابت دعای حضرت عیسی (ع) در امت ختمی، یعنی آیات غدیر و جعل ولایت امیر المومنین (ع) است که ظهور معنایی در شکل گیری جامعه ایمانی بر محور ولایت دارد. 🔸 نعمت ولایت الهی که از آن تعبیر اتمام نعمت و اکمال دین شده است؛ "ٱلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِيتُ لَكُمُ ٱلْإِسْلَٰمَ دِينًاۚ" در مقابل تکالیفی را بعهده مومنین می گذارد که خطاب های "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟" در قرآن به آن اشاره دارد. چرا که معنای دقیق مومن در ادبیات دینی و قرآنی با پذیرش ولایت عجین است. لذا با توجه به اینکه جعل ولایت و اتمام نعمت در این سوره آمده، بیشترین خطاب "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟" (۱۶ مرتبه) در این سوره است. 🔸 اولین آن در آیه ابتدایی سوره امر به وفای به عهد و قرار است؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَوْفُوا۟ بِٱلْعُقُودِ" که در عامل قوام روابط و تعاملات مومنین است و اولین عقد و عهد انسان ها در عالم ذر و میقاق عهد بر توحید، نبوت و ولایت است. 🔸 دومین آن در آیه دوم، امر به تعظیم شعائر الهی است که این امر برای تشکیلات فرهنگی دلالت خاص دارد؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لاَ تُحِلُّوا۟ شَعَٰٓئِرَ ٱللَّهِ" و مجددا از مصادیق آن ایام الله است که در تعبیر قرانی آن به روزهایی اطلاق شده است که ظهور ولایت حتی به معنای ولایت ظاهری تشریعی و تشکیلات حکومتی در آن ها بیشتر است. 🔸 یکی از تدبرهای تشکیلاتی قابل توصیه به تشکیلات ایمانی دنبال کردن آیات "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟" در قرآن در یک برنامه مستمر قرآنی است. این خطاب بیش از ۸۰ بار در قرآن آمده است که عمده در همین سوره های طویل بقره تا مائده است. خطاب این آیات تشکیلات ایمانی(جمع مومنین) است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : قرائت قرآن به قدر میسور 🔸 خدای متعال مومنین را موکدا به خواندن قرآن دعوت می‌کند و می‌داند با انجام ندادن این عمل، چه فیض عظیمی را از دست می‌دهیم. پس تاکید می‌‌کند: "هرقدر برایتان مقدور و میسور است، قرآن بخوانید!" 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه مائده ✍ خداوند می فرماید؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْۖ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا ٱهْتَدَيْتُمْ" ای کسانی که ایمان آورده اید! بر شما باد خودتان چرا که اگر به خودتان بپردازید (خودسازی)، گمراهی دیگران به شما آسیبی نمی رساند.
🔸 مرحوم علامه طباطبایی (رض) ذیل این آیه شریفه در تفسیر المیزان می فرماید: "این آیه نه تنها منافاتی با امر به معروف و نهی از منکر و سایر تکالیف اجتماعی ندارد، بلکه موید آن است." اگرچه به نگاه اوّلی به نظر می‌رسد این آیه انسان را سوق می‌دهد به سمت فردیت اما این‌که «اگر به خودتان بپردازید، ضلالت دیگران به شما آسیب نمی‌رساند»، منظور فرد در مقابل جمع نیست، بلکه مي‌تواند مقصود مؤمنان باشد که حواستان به جمع خودتان باشد. 🔸 اگر در اين امرِ جمعيِ خودتان دقت داشته باشيد، کسي خارج از جمع شما نمي‌تواند به شما آسيب بزند. لذا همین آیه حیثیت جمعی و هویت جمعی را مورد تأکید قرار می‌دهد که: "بر شما باد خودتان!"یعنی فرد مخاطب است، اما فردی که در مقابل جمع نیست، بلکه است. 🔸 فرد مخاطب است که ابتدا خودش راه بیفتد و حرکت کند و سپس این منِ خود را توسعه دهد و دیگران را هم همراه سازد و حرکت دهد. اگر فرد به راه افتاد، دیگران را هم به راه می‌کشاند و همراه خود می‌کند. اما اگر از خود شروع نکرد و خواست دیگران را هدایت کند، نه تنها دیگران را به جایی نمی‌برد، بلکه چه بسا خود هم از راه هدایت خارج شود! پس معنای «عَلَیکُم أنفُسَکُم» این است که راه هدایت دیگران، از خود‌سازی می‌گذرد و این‌که انسان رفته رفته بتواند برای دیگران به اندازه‌ای که می‌تواند، امامت و راهبری داشته باشد. 🔸 حضرت امیر(ع) می فرماید؛ "مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماماً فَلیَبدَأ بِتَعلِیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِه" کسی که خود را در مقام رهبری و امامت مردم قرار می‌دهد، باید پیش از تعلیم دیگران، به تعلیم و تربیت خود مشغول شود. 🔸 خداوند در آیات مربوط به جعل ولایت در غدیر خم در ابتدای همین سوره می فرماید؛ "الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ". در این روز کافران از دین شما مایوس شدند پس از آنها بیم نداشته باشید ولی از خودتان بیمناک باشید. بعد می فرماید؛ "الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا" یعنی در این روز دین شما کامل شده و نعمت بر شما تمام شد و خداوند به دین اسلام شما راضی شد. 🔸 با وجود نعمت ولایت؛ "فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ" یعنی از دیگران بیمناک نباشید بلکه از خودتان بیمناک باشید. و دیدیم که بعد از غدیر، اسلام از نفاق داخلی آسیب دید نه از کفر خارجی. این بیان عبارت اُخرای این است که می فرماید؛ "عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْۖ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا ٱهْتَدَيْتُمْ" یعنی بر شما باد خودتان اگر شما جامعه مومنین هدایت شوید، گمراهی دیگران به شما ضرری نمی رساند. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : قرآن و ماه مبارک رمضان 🔸 رمضان، شهرالله‌ی است که خداوند در آن از انسان پذیرایی می‌کند و سفره این ضیافت الهی قرآن است. از همین رو خداوند با نزول دفعی قرآن بر قلب پیامبر (ص) در این ماه، بهره متفاوتی از این منزل زمانی به ایشان عنایت فرمود. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه انعام ✍ سوره مبارکه انعام از سور مکی در مقام احتجاج با مشرکین در عقاید (توحید نبوت و معاد) و اخلاق و احکام است. لذا در این سوره بیشترین خطاب "قُل" (یعنی: بگو) در مقام احتجاج پیامبر (ص) با مشرکین (۴۴ مرتبه) آمده است. عمده آیات این سوره یا مستقیماً یا با عطف با آیات قبل خود، بیان آن چیزی است که امر شده: "بگو" و باید گفته شود (مفعول به برای فعل امر قُل). از اینجا روشن می شود که احتجاج بیانی و لسانی در دعوت به دین و دفع شبهات نقش مهمی در تحقق حق و اتمام حجت بر مردم ایفا می کند. 🔸 اگرچه در هر دوره ای ابزار تبلیغ و انتقال پیام متفاوت بوده و از گفتگوی چهره به چهره تا بیان و قلم اصحاب منبر و رسانه های امروزین و شبکه های اجتماعی همه می توانند خطاب امر "قُل" در قرآن باشند. "قُل" های قرآن عمدتاً در مقام احتجاج بوده و به عنوان یک قرآنی مستمر دنبال کردن آنها و فهم روش‌مند الگوی احتجاج و اقامه دلیل قرآنی در مقابل مخالفین برای و به طور خاص جهاد تبیین که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است می تواند برای راهگشا باشد.  🔸 از آیه ابتدایی این سوره که "ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ ٱلَّذِی خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَ ٱلْأَرْضَ وَ جَعَلَ ٱلظُّلُمَٰتِ وَ ٱلنُّورَۖ ثُمَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ" روشن می شود که این سوره در تقابل مسیر نور (مسیر ولایت الهی و صراط مستقیم) و ظلمات (مسیر ولایت طاغوت و کافران و مشرکان) بحث می کند و این دو مسیر را هم به اراده الهی می داند. 
🔸 در آیات متعدد این سوره بیان می شود که خداوند با ارائه حجت و آیات خود و ارسال انبیا، سبیل مجرمین و ظالمین و... را از مهتدین و مومنین جدا کرده و حجت را بر آنها تمام می کند. در آیه شریفه ۱۴۹ این سوره می فرماید؛ "قُلْ فَلِلَّهِ ٱلْحُجَّةُ ٱلْبَالِغَةُۖ فَلَوْ شَآءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ" یعنی خداوندی که انسان را مختار آفرید اگر می‌خواست می‌توانست همه را تکوینا اهل هدایت کند ولی در اینصورت فضیلت و کمال انسانی که با اختیار ایمان و توحید را برگزیند معنا نداشت. 🔸 لذا خداوند انسان ها را تکوینا مختار آفرید و تشریعا حجت بالغه خود را بر آنها تمام کرد تا خودشان با اختیار خود مسیر نور یا ظلمات را انتخاب کنند. در روایات آمده است که خداوند در قیامت به انسان می‌فرماید: "راه حق را می دانستی یا نمی دانستی؟" اگر بگوید می دانستم، می پرسند؛ "چرا عمل نکردی؟" اگر بگوید نمی دانستم، می پرسند؛ "چرا در پی یادگرفتن نبودی؟" و این است حجت بالغه خدا بر مردم! 🔸 نتیجه این بیان این است که همواره دو راهی حق و باطل و جبهه اولیای الهی و اولیای طاغوت پا برجاست و هر جبهه ائمه و فرماندهانی دارد که به نور و حق یا ظلمات و باطل هدایت یا اضلال می کنند ؛ "ٱللَّهُ وَلِیُّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ يُخْرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَی ٱلنُّورِۖ وَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ أَوْلِيَآؤُهُمُ ٱلطَّٰغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ ٱلنُّورِ إِلَی ٱلظُّلُمَٰتِ". با همین بیان در آیه شریفه ۱۱۲ این سوره تصریح می شود که؛ "وَ كَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَيَٰطِينَ ٱلْإِنسِ وَ ٱلْجِنِّ يُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَیٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ ٱلْقَوْلِ غُرُورًاۚ وَ لَوشَآءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُۖ فَذَرْهُمْ وَ مَا يَفْتَرُونَ" خداوند برای هر نبی دشمنانی از شیاطین جن و انس قرار داده است که برخی برخی دیگر را با سخنان به ظاهر زیبای خویش فریب می دهند و البته خدا چنین اراده کرده و این سنت خداوند است که در کنار دعوت حق انبیا شیاطین اغواگری دعوت به باطل کنند. 🔸 پس اگر در احساس شد جریان رقیب فعالیت خود را جدی کرد و در مقابل جهاد فرهنگی حق باطل هم وجود داشت باید دانست که این سنت الهی است که تشکیلات و جبهه حق در تقابل با تشکیلات و جبهه باطل قرار گیرد. غایت این سنت را هم خداوند فرموده است که برای این است که؛ "وَ لِتَصْغَیٰٓ إِلَيْهِ أَفْـِٔدَةُ ٱلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِٱلْأَخِرَةِ وَ لِيَرْضَوْهُ وَ لِيَقْتَرِفُوا۟ مَا هُم مُّقْتَرِفُونَ". خداوند اراده کرده در مقابل دعوت تشریعی انبیاء و مومنینی که به اراده و اختیار خود دعوت دین را می پذیرند غیر مومنین از شیاطین جن و انس پیروی کنند و به مسیر طاغوت و ظلمات کشیده شوند و این سنت الهی است. 🔸 خداوند در این سوره خطاب به پیامبر (ص) می فرماید؛ "قُل... وَ أَنَّ هَٰذَا صِرَٰطِی مُسْتَقِيمًا فَٱتَّبِعُوهُۖ وَ لاَ تَتَّبِعُوا ٱلسُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ". بگو این صراط مستقیم من است (همان مسیری که در همه احتجاج ها و قل های این سوره بیان شد) پس از آن تبعیت کنید و از راه های دیگر (که در مقابل صراط مستقیم بوده و مسیر ضلالت و گمراهی است) تبعیت نکنید. (آیه ۱۵۳ مفعول به فعل امر قل با عطف به آیه ۱۵۱). 🔸 وظیفه ، ایمان با صراط مستقیم و دعوت دیگران به آن است. اگر این اتفاق بیفتد، بر اساس آیه شریفه علیکم انفسکم (۱۰۵ مائده) که قبلا بیان شد، گمراهی دیگران به مومنین آسیبی نمی‌رساند. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : طهارت در محضر قرآن 🔸 خداوند به صراحت اعلام می‌کند: "لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ" راه یافتن به حریم قرآن فقط با طهارت ممکن است. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه اعراف ✍ به تعبیر علامه طباطبایی سوره اعراف، عهدی را که خداوند از آدمیان گرفته که او را بپرستند و چیزی را شریک او قرار ندهند؛ "وَ ٱعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ وَ لاَ تُشْرِكُوا۟ بِهِۦ شَيْـًٔا" (نساء؛ ۳۶) مبنای کلام قرار داده، و آنگاه از سیر این عهد در تاریخ انسانی و نمونه های عهد شکنی امم گذشته بحث می‌کند که؛ "وَمَا وَجَدْنَا لِأَكْثَرِهِم مِّنْ عَهْدٍ وَإِن وَجَدْنَا أَكْثَرَهُمْ لَفَاسِقِينَ" (اعراف؛ ۱۰۱) 🔸 محور اساسی این عهد که در سوره مبارکه یس بالاجمال اشاره شده و در این سوره به تفصیل بیان شده، عهد عدم بندگی شیطان و در مقابل، بندگی خداوند است؛ "أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَٰبَنِیٓ ءَادَمَ أَن لاَّ تَعْبُدُوا۟ ٱلشَّيْطَٰنَۖ إِنَّهُۥ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ وَ أَنِ ٱعْبُدُونِیۚ هَٰذَا صِرَٰطٌ مُّسْتَقِيم" (یس؛ ۶۰و۶۱) 🔸 سوره مبارکه اعراف، یکی از سه سوره ای است که به تفصیل به ماجرای خلقت انسان در ضمن داستان هبوط حضرت آدم (ع) (علاوه بر سوره بقره و سوره طه) پرداخته است. با این تمایز که در این سوره از منظر اغوای شیطان و نسیان میثاق الهی توسط انسان و نقض عهد الهی، به ماجرای خلقت انسان توجه شده است.
🔸 در مباحث معرفتی ازجمله در رسائل الانسان علامه طباطبایی (رض) و تفسیر المیزان ذیل داستان هبوط آدم (ع) در سه سوره مبارکه بقره، اعراف و طه بحث می شود که حیات انسان قبل از دنیا مراتب وجودی قبل از دنیا است نه زمان قبل از دنیا (در قبل از دنیا به اصطلاح تقدم رتبی مد نظر است نه تقدم زمانی) با این حساب انسان قبل از دنیا، بیان ساختار وجودی انسان از احسن تقویم تا اسفل سافلین است. لذا داستان هبوط و اخذ میثاق در عالم ذر که در همین سوره بیان شده و در مقابل اغوای شیطان و نسیان میثاق و هبوط در دنیا از مهمترین مباحث انسان شناسی قرآنی است. 🔸 آیات ۱۰ تا ۳۰ سوره مبارکه اعراف انسان شناسی تربیتی دقیقی را بیان می کند که در نسبت با آن روش و مسیر اغوای شیطان و انحراف انسان در ماجرای هبوط ترسیم شده است. اگر طریق اغوای انسان توسط شیطان و توجه دادن او به دنیا و هبوط انسان شناخته شود، راه های جلوگیری از انحراف و خروج انسان از مسیر عبودیت و صراط مستقیم فهم می شود. در سوره اعراف پس از بیان ماجرای اغوای شیطان و هبوط آدم (ع) تناظر میان این اغوا و اغوای بنی آدم تصریح شده که؛ "يَابَنِیٓ ءَادَمَ لاَ يَفْتِنَنَّكُمُ ٱلشَّيْطَٰنُ كَمَآ أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ ٱلْجَنَّةِ" (اعراف؛۲۷) لذا یک مربی تربیتی و انسان محور و تربیت محور نیازمند تدبر در این انسان شناسی و شیطان شناسی قرآنی است. 🔸 در سطح اجتماعی نیز خطوات شیطان و روش های اغوای او در قالب شیوه های دشمن ظهور می کند. لذا ریشه دشمن شناسی فرهنگی با شیطان شناسی گره می خورد. 👈 تدبر در این سوره و رجوع به مباحث المیزان برای این شیطان شناسی و مقابله با شیطان مفید است. نمونه هایی را در ادامه ذکر می کنیم:
👈 نمونه هایی از تدبر در شیطان شناسی سوره اعراف: 🔸 شیطان بر سر صراط مستقیم نشسته است لذا هرچه مسیر و غایت فرد و الهی تر باشد مخالفت و مقابله شیطان بیشتر بوده و در نتیجه برای مقابله مراقبت بیشتری می طلبد؛ "قَالَ فَبِمَآ أَغْوَيْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَٰطَكَ ٱلْمُسْتَقِيمَ" (اعراف؛ ۱۶) 🔸 شیطان از چهار جهت اغوا می کند که به بیان علامه طباطبایی (رض): "عن ایمانهم" ؛ یعنی از طریق اعمال صالح (مثلا با غرور و کبر و ...) "عن شمائلهم" ؛ یعنی وسوسه به اعمال زشت و نا صالح (گناهان) "من خلفهم" ؛ یعنی نگه داشتن انسان در گذشته (افسوس گذشته یا ماندن در اندیشه گذشته و...) و "من بین ایدیهم" یعنی از مقابل و آرزوی آینده (بلند پروازی که باعث از دست رفتن فرصت حال حاضر می شود)؛ "ثُمَّ لَآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ" (اعراف؛ ۱۷)   🔸 اغوای شیطان در اعراض و خروج انسان از توجه و انس با آیات الهی است. پس تدبر در قرآن و آیات الهی راه مقابله با آن است؛ "وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ" (اعراف؛ ۱۷۵) 🔸 روش شیطان در اغوا، غفلت و نسیان است لذا راه مقابله تذکر و مراقبه (تقوا) است؛ "إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ" (اعراف؛ ۲۰۱) 🔸 راه مقابله با شیطان، استعاذه و پناه به خداوند است؛ "وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيم" (اعراف؛ ۲۰۰) اینها بیان مختصری از تدبر اولیه و ساده در این شیطان شناسی قرآنی است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : استقبال و طمأنینه 🔸 خوب است انسان قرآن را یک حقیقت حی و زنده ببیند و هنگام تلاوت و قرائت آن، اظهار ادب کند و با طمانینه رو به قبله قرارگیرد. بدین شکل، تاثیر آن بسیار متفاوت می‌شود. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati