eitaa logo
سلوک تشکیلاتی
3.2هزار دنبال‌کننده
227 عکس
107 ویدیو
17 فایل
سلوک تشکیلاتی | محفلی برای فهم بهتر از تشکیلات ▪️ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؛ 🌐 @SolookTashkilati (بله، ایتا، اینستاگرام، روبیکا، تلگرام) 🔸️وبسایت: http://www.Karavani.ir 🔹️ارتباط با ادمین: @Inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_یازدهم، سوره مبارکه توبه ✍ اگر در سوره انفال خطاب به پیامبر (ص) فرمود؛ "يَٰٓ
🔸 در سوره انفال می فرماید؛ "إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَ هَاجَرُوا۟ وَ جَاهَدُوا۟ بِأَمْوَٰلِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فِی سَبِيلِ ٱللَّهِ وَ ٱلَّذِينَ ءَاوَوا۟ وَّ نَصَرُوٓا۟ أُوْلَٰٓئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍۚ وَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَ لَمْ يُهَاجِرُوا۟ مَا لَكُم مِّن وَلَايَتِهِم مِّن شَیْءٍ حَتَّیٰ يُهَاجِرُوا۟ۚ" (انفال؛ ۷۲) در واقع و را نشانه تحقق ایمان بر اساس پنج شرط اصلی ایمان (انفال؛ ۲-۴) می داند و می فرماید اگر کسی هجرت و جهاد نداشت از مومنین جداست و ولایت ایشان را ندارد ، ولی به ایشان فرصت می دهد که هجرت کنند، و بعد می فرماید: "کسانی که ایمان آوردند و هجرت و جهاد کردند و کسانی که به آنها پناه دادند و آنها را یاری کردند همان مومنین حقیقی اند" که در ابتدای سوره، پنج ویژگی اصلی برای آنها اشاره شد و بعد می فرماید اینها ارحام ایمانی همدیگر هستند و نسبت به هم ولایت و پیوستگی دارند؛ "وَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَ هَاجَرُوا۟ وَ جَاهَدُوا۟ فِی سَبِيلِ ٱللَّهِ وَ ٱلَّذِينَ ءَاوَوا۟ وَّ نَصَرُوٓا۟ أُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُؤْمِنُونَ حَقًّاۚ لَّهُم مَّغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ وَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ مِنۢ بَعْدُ وَ هَاجَرُوا۟ وَ جَاهَدُوا۟ مَعَكُمْ فَأُوْلَٰٓئِكَ مِنكُمْۚ وَ أُوْلُوا۟ ٱلْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَیٰ بِبَعْضٍ فِی كِتَابِ ٱللّه" (انفال؛ ۷۴و۷۵) 🔸 در سوره توبه می فرماید منافقین از یکدیگر هستند و ویژگی آنها امر به منکر و نهی از معروف است؛ "ٱلْمُنَافِقُونَ وَ ٱلْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّنۢ بَعْضٍۚ يَأْمُرُونَ بِٱلْمُنكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْۚ نَسُوا۟ ٱللَّهَ فَنَسِيَهُمْۗ إِنَّ ٱلْمُنَافِقِينَ هُمُ ٱلْفَاسِقُونَ" (توبه؛ ۶۷) سپس آنها را به کفار ملحق می کند و خلود در عذاب و لعنت الهی را شامل ایشان به تبع کفار می داند (توبه؛ ۶۸) و در مقام قیاس متقابل مومنین را به هم پیوسته و یک معرفی می کند که بر اساس بحثی که در سوره آل عمران گذشت، در سایه و و می کنند؛ "وَ ٱلْمُؤْمِنُونَ وَ ٱلْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍۚ يَأْمُرُونَ بِٱلْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمُنكَرِ وَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَ يُؤْتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَ يُطِيعُونَ ٱللَّهَ وَ رَسُولَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ ٱللَّه" (توبه؛ ۷۱) و بعد به مومنین وعده خلود در بهشت و فوز عظیم می دهد (توبه؛ ۷۲). 🔸 سر پیچی از امر هجرت و جهاد و کراهت از مجاهدت با مال و جان؛ "فَرِحَ ٱلْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلَافَ رَسُولِ ٱللَّهِ وَ كَرِهُوٓا۟ أَن يُجَاهِدُوا۟ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فِی سَبِيلِ ٱللَّه" (توبه؛ ۸۱) را عامل فاسق شدن آنها بر می شمرد (توبه؛ ۸۰) که؛ "إِنَّ ٱلْمُنَافِقِينَ هُمُ ٱلْفَاسِقُونَ" (توبه؛ ۶۷) و حتی طول دادن در انجام امر ولی و بهانه تراشی نشستن با قاعدین را بر نمی تابد (توبه؛ ۸۶) و در مقابل وعده خیر و جنت الهی و فوز عظیم به مومنین (توبه؛ ۸۷-۸۹) به متخلفین از جهاد وعده عذاب می دهد (توبه؛ ۸۹). 🔸 اگر در عرصه نظامی، نفاق اصغر را به دنبال دارد، به وزان نیز که به فرموده حدیث نبوی، خودسازی و جهاد با نفس است نفاق اکبر معنا دارد و در مقابل جهاد کبیر که عدم تبعیت از کفار و جهاد در عرصه های سیاسی اقتصادی و فرهنگی است نیز معنا می یابد. 🔸 وقتی ولی جامعه صراحتا را مکرر در مکرر واجب همگانی می داند ، جهادی که از مصادیق جهاد و امر به معروف مندرج در این سوره است، تطویل در جهاد تبیین و قعود و نشستن و دست روی دست گذاشتن از مصادیق ملحق شدن به مخلّفین و داخل شدن در زمره شعبی از نفاق خواهد بود. تدبر در آیات مربوط به جهاد مومنین و تخلف منافقین و مخلفین در سوره توبه و انفال و تبعیت و عمل به امر الهی در این سور راه خروج از نفاق در زمانه ما است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت دوازدهم.mp3
4.15M
📻 : : نظر به مصحف شریف 🔸 خداوند می‌خواهد ما را به هر بهانه‌ای به سمت خیرات و برکات عظیم بکشاند. آیا ندانسته‌ای که نگاه کردن به قرآن نیز عبادت است؟.. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه هود ✍ به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) غرض سوره هود در آیات ابتدایی آن بیان شده است که می فرماید؛ "الٓرۚ كِتَٰبٌ أُحْكِمَتْ ءَايَٰتُهُۥ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ" (هود؛ ۱) قرآن کتابی است که یک اصل محکم در تمام آیات او حاضر است و آن اصل است. آیات تفصیلی قرآن تفصیل و تنزل توحید همه مراتب در اعتقادات و اخلاق و اعمال در شرایط و مواضع مختلف است.
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_دوازدهم، سوره مبارکه هود ✍ به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) غرض سوره هود د
🔸 انبیا همه آمدند تا با یک اصل کنند و آن اصل این است که: "أَن لاَّ تَعْبُدُوٓا۟ إِلاَّ ٱلله" (هود؛ ۲) اولین دعوت انبیائی همچون نوح، هود، صالح، شعیب و... این است که: "يَاقَوْمِ ٱعْبُدُوا۟ ٱللهَ" (هود؛ ۵۰) همه تفاصیل انذار و تبشیر انبیاء تفصیل همین یک اصل و یک درخواست است. و جامعه سازی یا همان انبیا همه سوق به همین الهی است. و این امت سازی از پیامبر (ص) خواسته شده است که ای پیامبر؛ "فَٱسْتَقِمْ كَمَآ أُمِرْتَ وَ مَن تَابَ مَعَكَ" بر این صراط مستقیم عبودیت استقامت کن و قامت راست کن و کسانی که به همراه تو به این مسیر رجوع کرده اند را هم به پای دار. 🔸 لذا پیامبر (ص) فرمود؛ سوره هود مرا پیر کرد به خاطر همین آیه. چرا که از پیامبر (ص) علاوه بر استقامت خود او، استقامت امت را هم طلب کرده است و این همان چیزی است که پیامبر عمر خویش را در راه آن صرف کرد و رنج ها کشید.. 🔸 در این نگاه، توحید به رساندن کثرات است. و وظیفه انبیا و تابعان ایشان گسترش و بسط و تفصیل توحید در عالم هستی است. از ما خواسته اند از شروع کنیم و به برسیم. تک تک قیام کنیم و دیگران را نیز بر این قیام اقامه کنیم. کسی که امامت جمعی یا تشکیلاتی را بر عهده دارد باید خود به صراط مستقیم وارد شده قامت راست کند و استقامت بر صراط مستقیم داشته باشد و بعلاوه اینکه تابعان و همراهان خویش را هم بر این صراط به پای دارد. استقامت ماموم را از امام طلب کرده اند. استقامت اعضای بر صراط مستقیم را بر تکلیف کرده اند. 🔸 به همین جهت است که انبیاء و ائمه معصومین (ع) برای هدایت دیگران رنج ها می کشیدند و عدم استقامت امت را به خود می گرفتند و عدم استقامت خویش تلقی می کردند و حقیقتا از ذنوب ایشان به درگاه الهی استغفار می کردند و اینگونه شفیع امت خویش به درگاه الهی می شدند. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت سیزدهم.mp3
4.72M
📻 : : شنیدن قرآن 🔸 انسان وقتی چیزی را می‌شنود بیشتر به آن توجه می‌کند. زیرا وقتی انسان در صدد شنیدن است، می خواهد بفهمد تا اگر پاسخی لازم است، ارائه دهد. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه ابراهیم ✍ سوره مبارکه ابراهیم بیان غرض و غایت نزول قرآن و اسلام و بلکه جمیع کتب الهی و شرایع آسمانی است. این غایت خارج نمودن مردم از ظلمات به نور و ایشان به صراط مستقیم است؛ "الٓرۚ كِتَٰبٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ ٱلنَّاسَ مِنَ ٱلظُّلُمَاتِ إِلَی ٱلنُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَیٰ صِرَاطِ ٱلْعَزِيزِ ٱلْحَمِيدِ" (ابراهیم؛ ۱). و لذا این سوره در مقام بیان این امر الهی به انبیا و عبرت های آن است؛ "وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَیٰ بِـَٔايَٰتِنَآ أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَی ٱلنُّورِ" (ابراهیم؛ ۵).
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_سیزدهم، سوره مبارکه ابراهیم ✍ سوره مبارکه ابراهیم بیان غرض و غایت نزول قرآن
🔸 این غایت از طریق محقق می شود؛ "ٱللَّهُ وَلِیُّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ يُخْرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَی ٱلنُّورِ" (بقره؛ ۲۵۷) که لازمه آن تحقق و ظاهری و به تبع آن تحقق است. اما از آنجا که پذیرش دین از روی اکراه و اجبار نیست ؛ "لَآ إِكْرَاهَ فِی ٱلدِّينِۖ قَد تَّبَيَّنَ ٱلرُّشْدُ مِنَ ٱلْغَیِّ" (بقره؛ ۲۵۶) لذا اصل دعوت انبیاء و سازوکار حکومت ایشان بر و است ؛ "وَ مَآ أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِۦ لِيُبَيِّنَ لَهُمْۖ فَيُضِلُّ ٱللَّهُ مَن يَشَآءُ وَ يَهْدِی مَن يَشَآءُۚ وَ هُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ" (ابراهیم؛ ۴). 🔸 پس خداوند از "تبیّن رشد از غیّ" سخن می گوید یعنی مسیر سعادت و شقاوت توسط شریعت و ولایت الهی واضح و آشکار شده است و حجت تمام شده است. این تَبَیُّن پس از تَبیین دین الهی است؛ لذا اصل "تبیین به لسان قوم" که از آن ناشی می شود وظیفه رسولان الهی و تابعان ایشان است و باید حق و باطل و مسیر رشد و غی برای مردم تبیین شود. 🔸 این تبیین مسیر رُشد از غَیّ لازمه دعوت همه انبیاء و مقدمه خروج از ظلمات به نور است. تبین به زبان مردم جامعه اگر محقق نشود مردم در تشخیص رشد از غی عاجز می مانند و در شرایط غبار آلود فتنه ها به خطا می روند. 🔸 این تبیین مهمترین لازمه خارج کردن مردم از ظلمات به نور از طریق تحقق ولایت الهی است. این سوره مبارکه مصادیقی از تبیین انبیاء به امر الهی برای اقوام خویش را بیان کرده است که برای قابل تعمیم و الگو گیری است. از جمله اینکه پس از بیان امر الهی به حضرت موسی؛ "وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَیٰ بِـَٔايَٰتِنَآ أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَی ٱلنُّورِ" بلافاصله مصادق تبیینی که حضرت موسی (ع) مامور شد برای قوم خود انجام دهد را ذکر می کند. 🔸 اولین مصداق این است؛ "ذَكِّرْهُم بِأَيَّـٰامِ ٱللَّهِۚ إِنَّ فِی ذَٰلِكَ لَأَيَٰتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ" یاد آوری ایام الله که برای کسانی که صبّار و شکور باشند نشانه و آیه ای است که راه را پیدا کنند. 🔸 بعد از آن سیره جهاد تبیین حضرت موسی در عمل به این امر الهی ارائه شده است که تدبر در آن برای روش جهاد تبیین کار ساز است. حضرت موسی برای تذکر به ایام الله نقمت و سختی زمان فرعون و اینکه خداوند چطور آنها را از ظلمات به نور خارج کرد را متذکر می شود؛ "وَ إِذْ قَالَ مُوسَیٰ لِقَوْمِهِ ٱذْكُرُوا۟ نِعْمَةَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنجَیٰكُم مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوٓءَ ٱلْعَذَابِ وَ يُذَبِّحُونَ أَبْنَآءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَآءَكُمْۚ وَ فِی ذَٰلِكُم بَلآَءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ" (ابراهیم؛ ۶). 🔸 در انتهای سوره نیز به این ثمره تبیین به لسان قوم در محورهایی که در سوره تفصیل داده می شود، تحت عنوان بلاغ للناس و انذار و تعلیم و تذکر اشاره می کند؛ "هَٰذَا بَلَاغٌ لِّلنَّاسِ وَ لِيُنذَرُوا۟ بِهِۦ وَ لِيَعْلَمُوٓا۟ أَنَّمَا هُوَ إِلَٰهٌ وَٰحِدٌ وَ لِيَذَّكَّرَ أُوْلُوا۟ ٱلْأَلْبَٰبِ" (ابراهیم؛ ۵۲). بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت چهاردهم.mp3
4.45M
📻 : : ترتیل و صوت حزین 🔸 هرچیزی زینتی دارد و زینت قرآن صوت زیبا و نیکوست. "پیامبر اکرم (ص). 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه نحل ✍ در سوره مبارکه نحل بعد از بیان این قاعده کلی که؛ "مَا عِندَكُمۡ يَنفَدُ وَ مَا عِندَ ٱللَّهِ بَاقٖ وَلَنَجۡزِيَنَّ ٱلَّذِينَ صَبَرُوٓاْ أَجۡرَهُم بِأَحۡسَنِ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ" (نحل؛ ۹۶) یعنی آنچه دنیایی و نزد شماست فانی و پایان پذیر است و آنچه اخروی و نزد خداست باقی و فنا ناپذیر است، می‌فرماید بر این قاعده عمل کنید و برای عمل اخروی که همان عمل ماجور عند الله است صبر کنید. که اگر این را داشته باشید اجر عمل شما ویژه و احسن است. 🔸 به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) اینکه فرمود؛ "وَلَنَجۡزِيَنَّ ٱلَّذِينَ صَبَرُوٓاْ أَجۡرَهُم بِأَحۡسَنِ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ" (نحل؛ ۹۶) وعده مؤکدی است بر مطلق صبر، چه صبر بر اطاعت باشد و چه صبر بر ترک معصیت و چه صبر در برابر مصیبت، تنها قیدی که این مطلق دارد این است که این صبر در راه خدا باشد، چون سیاق با صبرهای دیگر سازگاری ندارد. (ترجمه المیزان، ج۱۲، ص ۴۸۸)