eitaa logo
سلطان نصیر
2.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
421 ویدیو
243 فایل
موضوع کانال: ادیان و عرفان و اسطوره و علوم غریبه و خفیه و ماوراء و نجوم و دشمن شناسی با رویکرد آخرالزمانی و مسئله ظهور حضرت صاحب الامر عجل اللّه آدرس جیمیل ما : 👇 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Soltan313nasir@gmail.com کپی بدون ذکر منبع مجاز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
هفته وحدت بر همه مسلمین جهان مبارک باد @soltannasir
مقاله 👆👆خلاصه زندگانی حضرت داوود(ع) به نقل از کتب عهد عتیق از انجمن کلیمیان @soltannasir
@soltannasir {جغرافیای علوم غریبه در ایران 46} {ارتباط داوود(ع) با ایران2} در داستان زندگی حضرت داوود(ع) اشاره شد که وی از دست شاول به خارج کشور گریخت . و شاول به تعقیب وی پرداخت , در این داستان که در عهد عتیق آمده به امکنه بسیاری اشاره شده است . شهرها و کوه های مختلف و بیابان و جنگل که داوود (ع) در هر کدام از این امکنه مدتی ساکن بوده است . داوود(ع) گاه به تنهایی و گاه با خانواده و گاه با گروهی حدود 400 الی 600 نفر مدام در فرار بود و شاول هم نمی توانست . به وی دست یابد . در این تعقیب و گریز ها اشاره ای به حضور داوود(ع) در ایران زمین نشده است ! به نظر فقیر داستان این تعقیب و گریز ها تا حد زیادی کودکانه است . و به آن اشکالاتی وارد است . که نیاز به بررسی کامل و بیطرفانه دارد . که در این مختصر نمی گنجد . اما شواهد حضور داوود(ع) در ایران زمین : در قرآن مجید در آیات 17 تا 19 در وصف داوود(ع) اینگونه آمده است . 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 {اصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ(17) إِنَّا سَخَّرْنَا الْجِبَالَ مَعَهُ يُسَبِّحْنَ بِالْعَشِيِّ وَالْإِشْرَاقِ (۱۸)وَالطَّيْرَ مَحْشُورَةً كُلٌّ لَهُ أَوَّابٌ(19)} (سوره صاد آیات 17الی19) { بر آنچه مى گويند صبر كن و داوود بنده ما را كه داراى امكانات [متعدد] بود به ياد آور آرى او بسيار بازگشت كننده [به سوى خدا] بود (۱۷) ما كوهها را با او مسخر ساختيم [كه] شامگاهان و بامدادان خداوند را نيايش میکردند (۱۸) و پرندگان را از هر سو [بر او] گرد [آورديم] همگى [به نواى دلنوازش] به سوى او بازگشت كننده [و خدا را ستايشگر] بودند (۱۹)} دقت در آیات فوق نشان می دهد که حق تعالی پس از توصیه ای که به صبر کردن به رسول الله (ص) دارند . از داوود(ع) به عنوان بنده ای بازگشت کننده_و صبور_ یاد می نماید . سپس اشاره به این نکته دارد که همانا ما👈 کوه ها را مسخر وی👉 نمودیم . که شامگاهان و بامدادان خداوند را نیایش می کردند . و پرندگان را نیز مسخر او ساختیم و آنها در حالی که از هر سو بر گرد او گرد می آمدند . به همراه نوای دل انگیزش خدا را تسبیح می گفتند . نکته : در علوم غریبه و علم المسخرات هر کوه یک یا چند موکل دارد . که محافظت از کوه را بر عهده دارند . چون جبال مسخر داوود(ع) شد . پس ایشان موکل کل جبال را مسخر نمودند . نکته 2: مسخر نمودن پرندگان نیز با تسخیر موکل کل پرندگان ممکن است . نکته 3: شرط این تسخیرات در سطح بالا_نظیر سطح داوود(ع) _آشنایی با دانش صوت و اصوات و آواشناسی و هجا شناسی وموسیقی و قرائت و تجوید و شعر است . زیرا هم کوه را با انعکاس صدا ارتباط هست و هم پرندگان را با آواز خواندن. 😊 نکته4: داوود(ع) بنا به داستان عهد عتیق نوازنده بود .(عده نسبتا زیادی از علمای اسلام که نواختن موسیقی را حرام می دانند و یا چنین عملی را از یک نبی الهی امری زشت می دانند منکر نواختن موسیقی توسط داوود(ع) هستند و اعتقاد بر این دارند که چون در قرآن کریم اشاره ای بدین موضوع نشده است . این از جعلیات اسرائیلیان می باشد که در ادامه اعمال شنیعی که بنی اسرائیل به انبیای خویش نسبت داده اند می باشد ) و داوود(ع) شعر نیز می گفت . و مزامیر از سروده های داوود(ع) است . نکته5: بنا به روایت اسلامی خداوند به آن حضرت _داوود (ع) _آوایی دل انگیز و صدایی خوش و دلنواز ارزانی داشته بود ; به گونه ای که هرگاه با آوای دل انگیز خویش آواز می خواند و صدای دلنشین او در کوه ها و دره ها طنین انداز می شد , و آن گاه همان ندای دل انگیز تکرار می شد و باز می گشت . مرغان نیز در اطراف وی جمع می شدند و به صدای وی گوش فرا می دادند . (ع) @soltannasir 🎹🎷🎺🎸🎻🎹🎷🎺🎸🎻🎹🎷🎺🎸🎻
@soltannasir {جغرافیای علوم غریبه در ایران 47} { ارتباط داوود(ع) با ایران3 } (زمان زندگی و ظهور زرتشت ) در دوران زندگانی حضرت داوود(ع) یعنی در حدود 3000 سال پیش زبان بخش زیادی از مردم فلات ایران زبان اوستایی بوده است . که به همراه زبان سنسکریت هندی دو زبان مادر برای درخت بزرگ زبان آریایی(نه واژه جعلی هندو اروپایی) در جهان هستند . که بزرگترین درخت زبانی جهان است . از ویژگی های زبان اوستایی و سنسکریت غنای موسیقیایی این زبان هاست . که این زبان ها بسیار آهنگین است . وعلاقه به موسیقی در فرهنگ آریایی فلات ایران و هند کاملا مشهود است . پیشتر در مقاله تحقیق خط آمد که مسعودی در مروج الذهب می گوید { زردشت پور اسپتمان از اهل آذربایجان بود و او پیغامبر مجوس است و کتاب معروف را که عوام آن را 👈زمزمه گویند و مجوسان آن را ابستا مینامند آورد. حروف معجم این کتاب که او برای ایشان آورد شصت حرف معجم دارد. در حروف زبانهای دیگر حروف معجم بیشتر از این نیست} در مورد زمان ظهور زرتشت(ع) در عرصه فلات ایران و محل زندگی وی اختلافات بسیار است . دانشمندان اوستا شناس محل زندگی وی را آذرباییجان و خوارزم و خراسان و سیستان و... دانسته اند . و اما زمان تولد و ظهور وی نیز بسیار مورد اختلاف است . در کتاب بندهش از متون بسیار مهم زرتشتی به زبان پهلوی و همچنین مسعودی و ابوریحان بیرونی , زمان ظهور و بعثت زرتشت را در حدود258 سال پیش از حمله اسکندر به ایران می دانند , که حدودا در سال 330 پیش از میلاد انجام شد . یعنی در حدود 2600 سال پیش . استاد پور داوود مصحح اوستا بر اساس بعضی شواهد تاریخی احتمال می دهد که زمان تولد و وفات زرتشت در 2700 الی 2800 سال پیش در دوران پادشاهی سارگون دوم باشد . بیشتر زبانشناسان غربی بر اساس کهن ترین قسمت اوستا یعنی گاتاها نظریه 1400تا 1000سال پیش از میلاد مسیح را احتمال می دهند . جامعه زرتشتیان ایران بر اساس بعضی محاسبات گاهشماری تاریخ زادروز زرتشت را در روز 6فروردین 1768پیش از میلاد وتاریخ درگذشت او را 5 دی 1691 پیش از میلاد می دانند . (زرتشتیان هند این نظر را قبول ندارند) اما کهن ترین سند در باب زندگی زرتشت نوشته خانتوس لیدیایی یا کسانتوس است که در قرن پنجم پیش از میلاد می زیسته است . در یک نسخه این تاریخ این سند می‌گوید که زرتشت ۶۰۰ سال پیش از لشکرکشی خشایارشاه  به یونان می‌زیسته‌است. اما در نسخه‌های دیگر(اکثر نسخه ها) به جای ۶۰۰ رقم ۶۰۰۰ آمده‌است. شهبازی رقم ۶۰۰ را صحیح دانسته و به نظر او زرتشت در ۱۰۸۰ سال پیش از میلاد می‌زیسته است اما نیولی با انتقاد از نظر شهبازی، رقم ۶۰۰۰ را درست می‌داند بر این اساس که در میان دانشمندان و نویسندگان یونان این تمایل وجود داشته‌است که افلاطون  را از طریق دو دورهٔ سه هزار ساله به زرتشت پیوند دهند. (ظاهرا ارسطو یکی از این افراد بوده است ) نکته : اگر روایت سند تاریخی خانتوس مبنی بر ظهور زرتشت در 1080 پیش از میلاد را مد نظر داشته باشیم . با توجه به اینکه داوود(ع) بنا به نظر کارشناسان کتاب مقدس احتمالا در بازه زمانی 1040 پیش از میلاد تا 970 پیش از میلاد می زیسته است . اگر داوود(ع) به ایران آمده باشد احتمال دیدار داوود(ع) با زرتشت و یا یکی از شاگردان زرتشت محتمل است . 😊 نکته 2: به نظر اکثر کارشناسان و محققین زرتشت شناس , تاریخ 2500الی 2600سال پیش برای زندگی زرتشت و همچنین تاریخ 6000سال پیش از افلاطون نامعقول است . و زمان زندگی زرتشت در بازه زمانی بین 3800 الی 2700 سال پیش بوده است . @soltannasir 📓📓📓📓📓📓📓📓📓📓📓📓
@soltannasir {جغرافیای علوم غریبه در ایران 48} {ارتباط داوود(ع) با ایران 4} حال باید به شباهت های روایت زندگی داوود(ع) با فرهنگ ایران زمین و مغان بپردازیم . گفته شد که در زمان داوود(ع) زبان بخش زیادی از مردم ایران زمین زبان اوستایی بوده است . علی ای حال فارغ از اینکه زرتشت پیش از داوود(ع) در ایران بوده یا پس از آن شواهدی مبنی بر تاثیر پذیری داوود(ع) از فرهنگ آریایی و مغان ایران زمین وجود دارد . 1 سرودن شعر و مناجات با خداوند در قالب اشعار و کلام موزون و آهنگین : داوود(ع) شعر می سروده و مزامیر وی به شکل مناجات و شعر با خداوند می باشد . گاتاهای زرتشت نیز به شعر است . و زبان اوستایی زبانی آهنگین بوده است . و ایرانیان چه در دوران حکومت دین زرتشیت و چه پیش از آن در دوران مهرپرستی خویش به مناجات های آهنگین می پرداختند . (در فرهنگ و آیین ودایی هندوستان نیز سروده های وداها و بهاگوادا گیتا به زبان آریایی سنسکریت و همچنین شعر گونه و آهنگین است ) نکته : این سنت سرودن اشعار عرفانی تا دوره اسلامی در میان صوفیان و عرفای اسلامی زنده مانده است . 2: مسئله نور و ظلمت : در کتاب دوم شموئیل فصل 22م آیه 29 اینگونه آمده است 👇👇? { بدرستی که ای خداوند👈 نور من تویی و خداوند 👈تاریکی مرا به روشنایی مبدل خواهد نمود} اندیشه اینکه نور بنده از خداوند است و امیدواری به این مسئله که حق تعالی تاریکی من را به روشنایی بدل کند . شباهت زیادی به جایگاه نور و ظلمت در حکمت مغان ایران باستان و اوستای زرتشتیان دارد . اندیشه ای که در مناجات داوود(ع) شکل توحیدی دارد . منتهی در ایران باستان به مرور زمان شکل ثنویت به خود می گیرد . به هر حال شکل مناجات های زبور شباهت زیادی به بخش های مختلف اوستا نظیر یسنا و گاتاها و...دارد . که این مسئله نیازمند تحقیق و بررسی گسترده دارد . که در این مختصر نمی گنجد. 3 : استفاده از ابزار و آلات موسیقی مشابه. با مغان مهرپرست توسط داوود(ع) به روایت عهد عتیق و مزامیر :در کتاب مزامیر یا تهیلیم در مزمور هشتاد ویکم اینگونه آمده است 👇👇 { 1: ترنم نمایید برای خدایی که قوت ماست برای خدای یعقوب آواز و شادمانی دهید 2: سرود را بلند بخوانید و دف را بیاورید , و بربط دلنواز را با رباب بنوازید .} نکته: خاستگاه بربط با استناد به نگاره‌های کنده شده عیلامی در هزاره سوم پیش از میلاد، جنوب و جنوب غربی ایران است . نکته2: در فقراتی دیگر از مزامیر صحبت از چنگ نیز شده که آن نیز سازی متعلق به فلات ایران و تمدن ایلامی است . نکته 3 : همانگونه که گفته شد بسیاری از علما این روایت را در مورد داوود(ع) نمی پذیرند. 4: رقصیدن و وجد و سماع به مانند مغان مهر پرست ایرانی بنا به روایت عهد عتیق و مزامیر 👈نه روایت قرآنی 👉 : { هللویا خداوند را با سرود تازه بسرایید و تسبیح او را در جماعت مقدسان (1) و بنی اسرائیل در پادشاه خويش وجد نمايند و پسران صهیون در پادشاه خویش وجد نمایند( 2 )نام او را با رقص تسبيح بخوانند, با بربط و عود او را بسرايند. (3) زيرا خداوند از قوم خويش رضايتمندي دارد، مسكينان را به نجات خرسند مي‌سازد. (4) مقدسان از جلال فخر بنمایند و بر بستر های خود ترنم بکنند .(5)ستایش بلند خدا در دهان ایشان باشد, و شمشیر 👈دو دمه👉در دست ایشان. (6)تا از امت ها انتقام بکشند و تأدیب ها بر طوایف بنمایند(7) و پادشاهان ایشان را به زنجیرها ببندند, و سروران ایشان را به پایبندهای آهنین(8) و داوری را که مکتوب است بر ایشان اجرا دارند , این کرامت است برای همه مقدسان او هللویا}(مزمور 149) این فقره از مزامیر را بدین خاطر انتخاب نمودم زیرا که به نظر فقیر هم بشارت وجود رسول الله(ص) را در خود مستتر دارد . و هم بشارت عصر ظهور حضرت صاحب الزمان(عجل الله ) را . و شمشیر دو دم در این فقره می تواند نشانی از شمشیر ذوالفقار باشد. ادامه دارد .... (ع) @soltannasir 💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
@soltannasir { جغرافیای علوم غریبه در ایران48} { ارتباط داوود(ع) با ایران 5} { نگاهی به مراسم رقص مذهبی } حکیم معروف یونانی فیثاغورث در سفرنامه خویش در باب دیدار از یک مهرابه(معبد مهری) اینگونه می نویسد : 👇👇👇👇👇👇👇 { در بیرون شهر (شوش) در مدخل غاری تاریک حاضر شدم از غرابت تعیین این محل , برای برپا داشتن جشن درخشنده ترین ستارگان(خورشید) متعجب بودم , با تنی چند از تماشاچیان به درون رفتم ; آن قدر اعمال و شعائر و مراتب ستایش از پیش چشمم گذشت که حافظه درستکار من توانایی بیان آن را ندارد , واقفان اسرار را دیدم , پیرامون چشمه آب روان , بدن را می شستند... به مساعدت 👈جامه پشمین خویش 👉که ماننده جامه حاضرین بود توانستم به پیکر مقدس مهر نزدیک شوم ... ایرانیان در نیایش و مناجات به مهر های سه گانه توجه داشتند ... و با رقص هایی که حاکی از حرکات سالانه و روزانه آفتاب بود , جشن مقدس را به انتها می رسانیدند} نکته1: توجه نمایید که مهرپرستان از جامه پشمین یا صوف در بیش ار دو هزار سال پیش استفاده می نمودند و پوشیدن جامه صوف توسط صوفیان ریشه در آیین های ایرانی نظیر مهرپرستی دارد . ضمنا پوشیدن جامه صوف با سند اتصال نسبت خرقه صوفیان تا رسول الله(ص) متفاوت است . نکته2: در هند نیز در آیین یوگا هندوان در روز به هنگام نیایش ایزدخورشید (سوریا) حرکات ناشی از طلوع و غروب خورشید به نام «سوریا ناماسکار» 👈به معنی سلام بر ایزد خورشید سوریا 👉انجام می دهند . که این حرکات با حالات طلوع تا غروب خورشید ارتباط دارد . نکته3: سابقه رقص مذهبی دست جمعی در فلات ایران قدمتی چند هزار ساله دارد و در ادیان اولیه فلات ایران دیده می شود . امروزه نقش های مانده از رقص مذهبی دسته جمعی ، قدمتی بیش از هفت هزار سال یافته است. در حفاری های تل جری فارس در نزدیکی تخت جمشید ظرف سفالی ویژه ای به دست آمده است که رقص مذهبی را در یک مراسم آیینی نشان می دهد. در این ظرف که در موزه ایران باستان نگهداری می شود . گروهی از مردان عریان را نشان می دهد که در حالی که نیم خیز هستند، در لبه دوار ظرف سفالی حلقه ای را تشکیل داده اند و هر مرد دست بر شانه مرد روبرو گذاشته است. این ظرف متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد است. نمونه هایی دیگری از این دست در حفاری های تپه های باستانی سیلک، تل جری ،چشمه علی و ... به دست آمده و نمایانگر برخی آیین های باستانی است که در آن رقص و موسیقی با اشکالی از فرم های رقص های گروهی وجود دارد . نکته4 : مراسم رقص فردی و دسته جمعی در تمام طول دوران باستان در میان تمدن های کهن منطقه خاورمیانه وجود داشته است . و تنها به آیین مهر پرستی ارتباطی ندارد . اصولا در دنیای باستان رقص مذهبی را در معابد برای خدایان باستانی انجام می دادند . گاه این رقص به شکل دسته جمعی توسط پرستندگان انجام می شده و گاه به شکل انفرادی (رقص انفرادی بیشتر توسط کاهنه های زن انجام می شده) همچنین مراسم ها گاه با لباس خاص مذهبی و گاه به صورت نیمه برهنه یا کاملا برهنه در معبد خدایان انجام می شده است . علت انجام رقص مذهبی رسیدن به حالت خلسه عرفانی بوده بدین علت که خدای مورد نظر از عالم خویش که عمدتا در ابعاد دیگر کواکب منظومه ما بوده به زمین سفر نمایند و در نزد پرستندگان خویش حاضر شود و ظهور یابد و رقصندگان خویش را با حضور و ظاهر شدن خویش مورد مرحمت قرار دهد . در دوران بسیار گذشته که مرز عوالم باز بوده و بعد مثالی و یا مینوی عالم با بعد مادی آمیختگی داشته (البته بر طبق نظر قدما و حکما. این نظر آنان هر چند درست است ولی ناقص است توضیح موکول به آینده ) این ظهور به صورت کامل بوده , که برای همگان قابل رویت بوده است . اما در دوران های بعد که مرزها تا حدودی بسته شدند . حضور خدایان فقط برای عده ای خاص که کاهنین بودند قابل رویت شد . در بعضی از اسطوره ها این خدایان مورد نظر بر کاهنه های زن وارد می شدند و پس از آمیزش با آنان به عالم خویش باز می گشتند. (فراعنه سلسله اول تا سوم مصر خود را از نسل رع می دانند چون که خدای فرومایه رع عاشق کاهنه ای که خود همسر یکی از کاهنانش بوده در هنگام رقصیدن در معبد شده و او را به همسری خویش در آورده است . فراعنه خود را از نسل این زن و خدای رع می دانند . و یا سارگون اول پادشاه آکد نیز از مادری کاهنه و پدری از خدایان که با مادر وی هنگام رقصیدن آمیزش نموده بدنیا آمده است ) ادامه دارد @soltannasir 💽💽💽💽💽💽💽💽💽💽💽💽💽💽
ظرف سفالی کشف شده از تپه تل جری استان فارس مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد که حلقه ذکر و سماع و رقص مذهبی را نشان می دهد . @soltannasir
حرکات سوریا ناماسکار در یوگا یا سلام بر خدای سوریا (یکی از خدایان خورشید در تمدن هند ) که با طلوع و غروب خورشید مرتبط است . @soltannasir
تصویری دیگر از ظرف سفالی تپه تل جری استان فارس مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد که مراسم حلقه رقص مذهبی را نشان می دهد . @soltannasir
‌خوش رحمتیست یاران صلوات بر محمد گوئیم از دل و جان صلوات بر محمد گر مومنی و صادق با ما شوی موافق کوری هر منافق صلوات بر محمد در آسمان فرشته مهرش به جان سرشته بر عرش خوش نوشته صلوات بر محمد صلوات اگر بگوئی یابی هرآنچه جوئی گر تو ز خیل اوئی صلوات بر محمد ای نور دیدهٔ ما خوش مجلسی بیارا می گو خوشی خدا را صلوات بر محمد مانند گل شکفتیم و درّ لطیف سُفتیم خوش عاشقانه گفتیم صلوات بر محمد والله که دیدهٔ من از نور اوست روشن جان منست و من تن صلوات بر محمد گفتیم با دل و جان با عاشقان کرمان شادی روی یاران صلوات بر محمد بی شک علی ولی بود پروردهٔ نبی بود شاه همه علی بود صلوات بر محمد گویم دعای سید خوانم ثنای سید جانم فدای سید صلوات بر محمد خوش گفت نعمت الله رمزی زلی مع الله خوش گو به عشق الله صلوات بر محمد (شاه نعمت الله ولی کرمانی) @soltannasir
@soltannasir «جایگاه محمد(ص) و چگونگی شناخت محمد(ص) و به چه نام شناختن محمد(ص) » محمد(ص) در هفت طبقه آسمان : 👇👇 آسمان دنیا :مجتبی آسمان دوم : مرتضی آسمان سوم :مزکی آسمان چهارم :مجیب آسمان پنجم :محب آسمان ششم :مطهر آسمان هفتم :مقرب طبقات زمین: 👇👇👇 زمین اول:سجاد اعظم زمین دوم : سجل زمین سوم : محب زمین چهارم : مشرف زمین پنجم : طاهر زمین ششم : امین الله زمین هفتم :نورالله درکتب مقدس :👇👇 در انجیل :طاب طاب , فارقلیط در زبور :عاقب در صحف : روحا در تورات : اولیا , اخریا ,ضحوک , مثقح , احیدا, ماذ ماذ , مختار , روح الحق , مقیم محمدرسول الله: 👇👇👇👇 نزدکروبیان : مختار نزد روحانیان : مکرم در اوراق شجره طوبی : صفوه الله در ساق عرش : حبیب الله در کرسی: رسول الله در لوح محفوظ :صفی الله در لوا الحمد : خیره الله نزد ملائکه : عبدالمجید نزد انبیا : عبدالوهاب نزد شیطان : عبدالقهار نزد جن : عبدالرحیم نزد سواکن جبال : عبدالخالق نزد سواکن قفار : عبدالقادر نزد سواکن بحار : عبدالقدوس نزد هوام ارض :عبدالغیاث نزد وحوش : عبدالرزاق نزد سباح : عبیدالله نزد بهایم : عبدالمومن نزدطیور : عبدالغفار نزد الله :عبدالله است «بر گرفته از رساله خطی درة التاج منصوری از مجموعه رسائل خطی دودمان جلالیان » (ص) (ص) @soltannasir
@soltannasir { جغرافیای علوم غریبه در ایران49} { ارتباط داوود(ع) با ایران6} { نگاهی به مراسم رقص مذهبی2} نگاهی به مراسم سماع و رقص مذهبی نشان می دهد که این روش مذهبی و عبادتی بیش از آنکه در سیره انبیای الهی و ادیان توحیدی وجود داشته باشد. در ادیان باستانی اولیه و آیین های شرک آمیز رسم بوده است . پیشتر به فلسفه سماع و رقص در این آیین ها اشاره نمودیم . که این رقص های مذهبی برای خلسه و حضور یافتن خدایان در بین رقصندگان انجام می شده است . در سنت اسلامی (احادیث محکم و با سند صحیح) سماع و رقص مذهبی نه از رسول الله(ص) و نه از امامان معصوم(ع) گزارش نشده است . (ان شاالله بررسی علت این موضوع در دروس مربوط به سماع در آینده ) هر چند صوفیان و عرفای جهان اسلام سعی نمودند در آثار خویش دلایلی را برای مجوز سماع در سنت رسول الله(ص) بتراشند . اما به نظر فقیر در این امر ناموفق بودند و دلایل آنان کافی نمی باشد . درست ترین نظر در باب سماع آن است که آن را از ابداعات صوفیان ایرانی جهان اسلام بدانیم که از فرهنگ و آیین های ایران باستان علی الخصوص مهر پرستی و زرتشیت گرفته شده است . نگاهی به نحله های غربی تصوف در جهان اسلام در کشورهای مصر و اندلس و شام و .. نشان می دهد که انجام مراسم سماع هیچ موقع در میان صوفیان غرب جهان اسلام آنگونه که در میان صوفیان ایرانی مرسوم بوده , رایج نبوده است . مقایسه شیخ اکبر محمد محی الدین ابن عربی به عنوان بزرگترین نماینده صوفیان غرب جهان اسلام از سرزمین اندلس(اسپانیا) و مولانا جلال الدین بلخی رومی بزرگترین نماینده صوفیان شرق جهان اسلام از ایران , که تقریبا معاصر یکدیگر بودند . خود نشان دهنده تفاوت دو مکتب شرق و غرب تصوف در جهان اسلام می باشد . (توضیح این که ابن عربی اهل سماع نبود و مولانا صاحب سماع بود.) اما داوود(ع) بنا به روایت عهد عتیق _نه روایت قرآنی _ و همچنین روایت شفاهی که در آن داوود(ع) در دوره ای در خاک اطراف دریاچه چیچست باستانی( دریاچه ارومیه) به سر برده است . یکی از اولین اشخاصی بوده است که پس از آشنایی با مغان مهر پرست , از رقص و موسیقی به عنوان ابزاری برای عبادت خدای یگانه استفاده نمود . عبادتی که به جای حضور خدایان باستانی این بار با تجلی یهوه همراه می شده است . همانگونه که در مراسم رقص و سماع صوفیان نیز بنا به گزارشی که بر اساس تجربیات درونی آنان می باشد . حق تعالی بر ایشان تجلی می نموده است . چنانچه مولانا جلال الدین می گوید : 👇👇 {در آن مجلس كه درويشان شراب عشق مي نوشند درآيد خضر پيغمبر شود ساقي درويشان درآن مجلس كه درويشان به ذكر حق مي جوشند 👈خدا »آيد در آن مجلس شود مهمان درويشان} یهودیان علی الخصوص یهودیان حسیدیسم و همچنین مسیحیان سعی می نمایند که رقصیدن و تشکیل حلقه رقص و سماع و سرود خوانی همراه با آلات موسیقی را به داوود(ع) نسبت دهند . در حالی که آنان خود به خوبی می دانند که وام دار فرهنگ ایران زمین و علی الخصوص آیین مهرپرستی باستانی می باشند . در تاریخ کلیسای عیسوی راجع به تنظیم سرودهای مذهبی چیزی نوشته اند که : « در قرن پنجم میلادی (عصر ساسانیان) دو نفر ایرانی برای یاد دادن سرودهای مذهبی به "میلان می روند . آهنگهایی که این دو نفر در کلیسا تنظیم کرده بودند به طوری موثر بوده که سنت اگوستین هنگام شنیدن آنها اشک از چشماش روان می گردیده است. » امروزه اکثر محققین بی طرف در حیطه ادیان به تاثیر عمیق آیین مهر پرستی بر آیین مسیحیت اذعان دارند . تاثیر پذیری یهودیت حسیدیسم نیز از آیین مهری در بعضی موارد نظیر حلقه رقص شبیه حلقه رقص مهرپرستان و یا حلقه ذکر صوفیان و استفاده از کمربند مقدس نظیر کمربند کستی زرتشتیان و مهرپرستان و همچنین استفاده از مشعل در اجرای بعضی مراسم ها کاملا مشهود است . نکته : مسئله سماع و رقص و موسیقی مسئله بسیار حساسی است . و شاید بهترین جمله در وصف سماع آن است که رسول الله (ص) به ابوسعید خراز فرمودند : «شر این از خیر این بیش است .» صوفیان متشرع خود در کتب خویش مسئله سماع را مورد بررسی قرار داده اند و به نقات قوت و ضعف آن اشاره نموده اند . @soltannasir ☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ👆👆👆 مراسم سماع و حلقه ذکر صوفیان @soltannasir
کلیپ نمونه ای از رقص اصیل 👆👆👆 ایرانی کوردی @soltannasir
کلیپ رقص یهودیان حسیدیسم 👆👆 و شباهت آن با رقص های کهن ایرانی نظیر رقص کوردی و لری و ... و همچنین حلقه ذکر و رقص صوفیان مسلمان @soltannasir
🌺🌺🌺لینک اولین مطلب کانال🌺🌺🌺 برای رجوع به ابتدای کانال روی لینک زیر کلیک کنید 👇👇👇👇👇👇 https://telegram.me/soltannasir/5
مقاله تحقیقی 👆👆👆 ساز شناسی و سازهای اقوام ایرانی از آغاز تا دوران هخامنشیان @soltannasir
@soltannasir { جغرافیای علوم عریبه در ایران50} { ارتباط داود(ع) با ایران 7} { محراب } حق تبارک تعالی در قرآن مجید سوره مبارکه «ص» آیه 21 می فرماید : 👇👇👇👇👇👇 { وَهَلْ أَتَاكَ نَبَأُ الْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُوا الْمِحْرَابَ(21)} سوره «ص» ترجمه👇 { آيا خبر دادخواهان چون از محراب نمازخانه [او] بالا رفتند به تو رسيد (۲۱)} عزیزان دقت نمایید آنچه در آیه بالا مد نظر ماست . کلمه« محراب » است . علامه طباطبایی در تفسیر گرانسنگ المیزان در تفسیر آیه 21 سوره صاد می فرماید : 👇👇 { کلمه «خصم» مانند کلمه « خصومت» مصدر است و در این جا منظور اشخاصی است که خصومت بینشان افتاده . و کلمه «تسور» به معنای بالا رفتن بر دیوار بلند است , مانند کلمه«تسنم» که به معنای بالا رفتن بر کوهان شتر است . و کلمه «تذری» که به معنای بالا رفتن بر بلندی کوه است . مفسرین کلمه « محراب» را به بالاخانه و شاه نشین معنا کرده اند . و استفهام «هل آتیک» به منظور به شگفتی واداشتن و تشویق به شنیدن خبر است . و معنای آیه این است که : ای محمد(ص) آیا خبر به تو رسیده که قومی متخاصم از دیوار محراب داوود(ع) بالا رفتند ?} (ترجمه تفسیر المیزان جلد 17 ص 290) شیخ حسن طبرسی در تفسیر مجمع البیان در مورد معنی واژه محراب آورده است . 👇👇👇 { «محراب» : به مفهوم صدر مجلس و جایگاه بزرگان آمده و به همین جهت به مسجد و قبله و جایگاه نماز نیز گفته می شود } اما معنی صدر مجلس یا بالانشین برای لغت محراب یک معنی اصطلاحی است نه لغوی . عده زیادی از مفسرین اسلامی و لغت دانان عرب سعی نمودند . که واژه محراب را از نظر لغوی بر وزن مفعال از ریشه «حرب» (جنگ کردن) بدانند . و این دسته از مفسرین و لغت دانان می گویند چون محراب نماز , محل حرب (جنگ) با شیطان است . بنابراین معنی لغوی کلمه «محراب» به معنای محل حرب یا جنگ می باشد . نظر این دسته از مفسرین و علمای لغت عرب خالی از اشکال نیست . زیرا اولا که :نماز را با جنگ چندان قرابتی نیست ثانیا آنکه: اگر در نماز به پیکار با شیطان بپردازی به واقع از توجه به حق که معبود و مقصود است وا مانده ای و این خود دو بینی و شرک است . ثالثا آنکه :محل صلوة(نماز) را علی القاعده باید مصلی بنامند نه محراب . رابعا این که :معنای محل جنگ برای واژه «محراب» , با معنای اصطلاحی آن یعنی صدر مجلس نیز قرابتی ندارد . خامسا اینکه : محراب بر وزن مفعال است . و از این وزن در زبان عربی بیشتر برای اسم ابزار یا آلت استفاده می نمایند . بنابراین محراب به معنای آلت حرب (جنگ) می شود , نه محل جنگ زیرا در ادبیات عرب اسم محل را بیشتر بر وزن مفعل یا مفعله می سازند . مانند مسجد به معنای محل سجود , یا مصلی محل صلوة و قس علی هذا بنابراین این نظر علما و مفسرین چندان قابل قبول به نظر نمی رسد . بهترین نظر در باب واژه محراب آن است که آن را شکل عربی شده واژه مهراب ایرانی بدانیم . که خود از دو واژه مهر+آب تشکیل شده است . که آب یا آو یا آوه در فارسی باستان و امروزه به معنای سقف ضربی یا گنبدی شکل است . این کلمه در نام های ساوه (سه آوه =سه گنبدان) و آوه(آوج=گنبد) و در واژه سرداب و سردابه که به زیرزمین های خنک اطلاق می شود . همچنان کاربرد دارد . بنابراین «مهراب» یا «مهراو» یا «مهراوه» نام معابد آیین مهری بوده است . که این مهراوه ها عمدتا دارای سقفی گنبدی شکل بوده اند . و ساختمان آن بسیار به زورخانه های قدیمی ایران شباهت دارد . در خود مهراوه ها (معابد مهری) نیز پیکره ایزد «مهر» را در محلی می تراشیدند . و معمولا وی را در حال کشتن گاو حجاری می نمودند . نقطه ای که پیکره حجاری شده ایزد مهر در آن قرار داشت را مهراوه اصلی می نامیدند . زیرا تمثال ایزد مهر در آن محل قرار داشت . و مغان مهر پرست به سوی آن محل نیایش های خویش را انجام می دادند . و داوود(ع) نخستین پیامبری از بنی اسرائیل بود که پس از برخورد با مغان مهر پرست در مهراوه های ایران , برای پرستش «یهوه» از شیوه معماری مهراوه های ایران استفاده نمود . (ع) @soltannasir
@sotannasir {جغرافیای علوم غریبه در ایران51} { ارتباط داوود(ع) با ایران8} { محراب 2} عده ای از اساتید ایرانشناس و پژوهندگان تاریخ معماری نظر بر این دارند که کلمه محراب پس از حمله تازیان به خاک ایران وارد فرهنگ واژگان مسلمین شده است . و این کلمه همان مهراب یا مهراوه ایرانی است . به نظر فقیر شق دوم نظر آنان درست است . منتهی اگر این اساتید کمی با قرآن مجید آشنایی داشتند . متوجه این نکته می شدند .که واژه محراب پیش از حمله تازیان به ایران در قرآن مجید بکار رفته است . بنابراین حداقل می توان گفت که اعراب با این واژه یک آشنایی اولیه داشته اند . همانگونه که گفته شد فقیر را نظر بر این است که داوود(ع) پس از آشنایی با مهرپرستان و گذراندن دوره های سلوکی در نزد مغان مهری (بنا به روایت شفاهی) در منطقه آذرباییجان از شیوه معماری مهراوه اصلی که در آن مغان مهر پرست ایرانی به سوی پیکره ایزد مهر نیایش می نمودند . تاثیر گرفت و برای پرستش یهوه «خدای یکتا» محراب(مهراب) ساخت . منتهی در مهرابه های آیین مهر پرستی به سوی پیکره ایزد مهر نیایش می شد و در محرابی که داوود(ع) ساخت «یهوه» خدای یکتا پرستش می شد . چنانچه امروزه در محراب مساجد اسلامی «الله» تبارک تعالی(خدای یکتا) عبادت می شود . اما مهمترین دلیل بر ساخت اولین محراب(مهراب) توسط داوود(ع) خود قرآن مجید است . آیاتی از قرآن که کلمه محراب به صورت مفرد در آن آمده به این ترتیب می باشد . 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 { فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ(آیه 37 سوره آل عمران )   {پس پروردگارش وى [=مريم] را با حسن قبول پذيرا شد و او را نيكو بار آورد و زكريا را سرپرست وى قرار داد زكريا هر بار كه در محراب بر او وارد مى شد نزد او [نوعى] خوراكى مى يافت [مى]گفت اى مريم اين از كجا براى تو [آمده است او در پاسخ مى]گفت اين از جانب خداست كه خدا به هر كس بخواهد بى شمار روزى مى دهد } و 👇👇👇👇👇👇 { فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَى مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ(آیه 39سوره آل عمران ) {پس در حالى كه وى ايستاده [و] در محراب [خود] دعا میکرد فرشتگان او را ندا دردادند كه خداوند تو را به [ولادت] يحيى كه تصديق كننده [حقانيت] كلمة الله [=عيسى] است و بزرگوار و خويشتندار [=پرهيزنده از آنان] و پيامبرى از شايستگان است مژده مى دهد( آیه39آل عمران) } و 👇👇👇👇👇👇 { فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَى إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَعَشِيًّا (آیه 11 سوره مریم) { پس(زکریا ع) از محراب بر قوم خويش درآمد و ايشان را آگاه گردانيد كه روز و شب به نيايش بپردازيد (آیه 11سوره آل عمران)} و واژه محراب به شکل جمع(محاریب) مهرابه ها 👇👇👇👇👇 { يَعْمَلُونَ لَهُ مَا يَشَاءُ مِنْ مَحَارِيبَ وَتَمَاثِيلَ وَجِفَانٍ كَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَاسِيَاتٍ اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُكْرًا وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ (آیه 13 سوره سبأ) {[آن متخصصان] براى او هر چه مى خواست از نمازخانه ها و مجسمه ها و ظروف بزرگ مانند حوضچه ها و ديگهاى چسبيده به زمين مى ساختند اى خاندان داوود شكرگزار باشيد و از بندگان من اندكى سپاسگزارند} دقت در این آیات و البته آیه «21 سوره صاد » که پیشتر گذشت نشان می دهد که داوود(ع) قدیمی ترین شخصیت تاریخی قرآن است که الله تبارک تعالی در کتاب خویش کلمه محراب عبادت را برای وی بکار می برد . و سلیمان(ع) فرزند وی و زکریا(ع) و مریم(س) همگی بعد از دوران داوود(ع) زندگی می نمودند . بنابراین سنت ساختن محراب(مهرابه) اولین بار توسط داوود(ع) وارد معماری عبرانیان شده است . و این پس از آشنایی داوود(ع) با مغان مهر پرست ایرانی در مهرابه های ایران بوده است . زیرا انبیای بنی اسرائیل را بنا به گزارش عهد عتیق رسم بر این بوده که یهوه در خیمه اجتماع بر آنان تجلی نماید و بقول راویان عهد عتیق ظاهر شود . (ع) @soltannasir 🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷