eitaa logo
سلطان نصیر
2.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
422 ویدیو
245 فایل
موضوع کانال: ادیان و عرفان و اسطوره و علوم غریبه و خفیه و ماوراء و نجوم و دشمن شناسی با رویکرد آخرالزمانی و مسئله ظهور حضرت صاحب الامر عجل اللّه آدرس جیمیل ما : 👇 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Soltan313nasir@gmail.com کپی بدون ذکر منبع مجاز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
@soltannasir { جغرافیای علوم غریبه در ایران48} { ارتباط داوود(ع) با ایران 5} { نگاهی به مراسم رقص مذهبی } حکیم معروف یونانی فیثاغورث در سفرنامه خویش در باب دیدار از یک مهرابه(معبد مهری) اینگونه می نویسد : 👇👇👇👇👇👇👇 { در بیرون شهر (شوش) در مدخل غاری تاریک حاضر شدم از غرابت تعیین این محل , برای برپا داشتن جشن درخشنده ترین ستارگان(خورشید) متعجب بودم , با تنی چند از تماشاچیان به درون رفتم ; آن قدر اعمال و شعائر و مراتب ستایش از پیش چشمم گذشت که حافظه درستکار من توانایی بیان آن را ندارد , واقفان اسرار را دیدم , پیرامون چشمه آب روان , بدن را می شستند... به مساعدت 👈جامه پشمین خویش 👉که ماننده جامه حاضرین بود توانستم به پیکر مقدس مهر نزدیک شوم ... ایرانیان در نیایش و مناجات به مهر های سه گانه توجه داشتند ... و با رقص هایی که حاکی از حرکات سالانه و روزانه آفتاب بود , جشن مقدس را به انتها می رسانیدند} نکته1: توجه نمایید که مهرپرستان از جامه پشمین یا صوف در بیش ار دو هزار سال پیش استفاده می نمودند و پوشیدن جامه صوف توسط صوفیان ریشه در آیین های ایرانی نظیر مهرپرستی دارد . ضمنا پوشیدن جامه صوف با سند اتصال نسبت خرقه صوفیان تا رسول الله(ص) متفاوت است . نکته2: در هند نیز در آیین یوگا هندوان در روز به هنگام نیایش ایزدخورشید (سوریا) حرکات ناشی از طلوع و غروب خورشید به نام «سوریا ناماسکار» 👈به معنی سلام بر ایزد خورشید سوریا 👉انجام می دهند . که این حرکات با حالات طلوع تا غروب خورشید ارتباط دارد . نکته3: سابقه رقص مذهبی دست جمعی در فلات ایران قدمتی چند هزار ساله دارد و در ادیان اولیه فلات ایران دیده می شود . امروزه نقش های مانده از رقص مذهبی دسته جمعی ، قدمتی بیش از هفت هزار سال یافته است. در حفاری های تل جری فارس در نزدیکی تخت جمشید ظرف سفالی ویژه ای به دست آمده است که رقص مذهبی را در یک مراسم آیینی نشان می دهد. در این ظرف که در موزه ایران باستان نگهداری می شود . گروهی از مردان عریان را نشان می دهد که در حالی که نیم خیز هستند، در لبه دوار ظرف سفالی حلقه ای را تشکیل داده اند و هر مرد دست بر شانه مرد روبرو گذاشته است. این ظرف متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد است. نمونه هایی دیگری از این دست در حفاری های تپه های باستانی سیلک، تل جری ،چشمه علی و ... به دست آمده و نمایانگر برخی آیین های باستانی است که در آن رقص و موسیقی با اشکالی از فرم های رقص های گروهی وجود دارد . نکته4 : مراسم رقص فردی و دسته جمعی در تمام طول دوران باستان در میان تمدن های کهن منطقه خاورمیانه وجود داشته است . و تنها به آیین مهر پرستی ارتباطی ندارد . اصولا در دنیای باستان رقص مذهبی را در معابد برای خدایان باستانی انجام می دادند . گاه این رقص به شکل دسته جمعی توسط پرستندگان انجام می شده و گاه به شکل انفرادی (رقص انفرادی بیشتر توسط کاهنه های زن انجام می شده) همچنین مراسم ها گاه با لباس خاص مذهبی و گاه به صورت نیمه برهنه یا کاملا برهنه در معبد خدایان انجام می شده است . علت انجام رقص مذهبی رسیدن به حالت خلسه عرفانی بوده بدین علت که خدای مورد نظر از عالم خویش که عمدتا در ابعاد دیگر کواکب منظومه ما بوده به زمین سفر نمایند و در نزد پرستندگان خویش حاضر شود و ظهور یابد و رقصندگان خویش را با حضور و ظاهر شدن خویش مورد مرحمت قرار دهد . در دوران بسیار گذشته که مرز عوالم باز بوده و بعد مثالی و یا مینوی عالم با بعد مادی آمیختگی داشته (البته بر طبق نظر قدما و حکما. این نظر آنان هر چند درست است ولی ناقص است توضیح موکول به آینده ) این ظهور به صورت کامل بوده , که برای همگان قابل رویت بوده است . اما در دوران های بعد که مرزها تا حدودی بسته شدند . حضور خدایان فقط برای عده ای خاص که کاهنین بودند قابل رویت شد . در بعضی از اسطوره ها این خدایان مورد نظر بر کاهنه های زن وارد می شدند و پس از آمیزش با آنان به عالم خویش باز می گشتند. (فراعنه سلسله اول تا سوم مصر خود را از نسل رع می دانند چون که خدای فرومایه رع عاشق کاهنه ای که خود همسر یکی از کاهنانش بوده در هنگام رقصیدن در معبد شده و او را به همسری خویش در آورده است . فراعنه خود را از نسل این زن و خدای رع می دانند . و یا سارگون اول پادشاه آکد نیز از مادری کاهنه و پدری از خدایان که با مادر وی هنگام رقصیدن آمیزش نموده بدنیا آمده است ) ادامه دارد @soltannasir 💽💽💽💽💽💽💽💽💽💽💽💽💽💽
ظرف سفالی کشف شده از تپه تل جری استان فارس مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد که حلقه ذکر و سماع و رقص مذهبی را نشان می دهد . @soltannasir
حرکات سوریا ناماسکار در یوگا یا سلام بر خدای سوریا (یکی از خدایان خورشید در تمدن هند ) که با طلوع و غروب خورشید مرتبط است . @soltannasir
تصویری دیگر از ظرف سفالی تپه تل جری استان فارس مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد که مراسم حلقه رقص مذهبی را نشان می دهد . @soltannasir
‌خوش رحمتیست یاران صلوات بر محمد گوئیم از دل و جان صلوات بر محمد گر مومنی و صادق با ما شوی موافق کوری هر منافق صلوات بر محمد در آسمان فرشته مهرش به جان سرشته بر عرش خوش نوشته صلوات بر محمد صلوات اگر بگوئی یابی هرآنچه جوئی گر تو ز خیل اوئی صلوات بر محمد ای نور دیدهٔ ما خوش مجلسی بیارا می گو خوشی خدا را صلوات بر محمد مانند گل شکفتیم و درّ لطیف سُفتیم خوش عاشقانه گفتیم صلوات بر محمد والله که دیدهٔ من از نور اوست روشن جان منست و من تن صلوات بر محمد گفتیم با دل و جان با عاشقان کرمان شادی روی یاران صلوات بر محمد بی شک علی ولی بود پروردهٔ نبی بود شاه همه علی بود صلوات بر محمد گویم دعای سید خوانم ثنای سید جانم فدای سید صلوات بر محمد خوش گفت نعمت الله رمزی زلی مع الله خوش گو به عشق الله صلوات بر محمد (شاه نعمت الله ولی کرمانی) @soltannasir
@soltannasir «جایگاه محمد(ص) و چگونگی شناخت محمد(ص) و به چه نام شناختن محمد(ص) » محمد(ص) در هفت طبقه آسمان : 👇👇 آسمان دنیا :مجتبی آسمان دوم : مرتضی آسمان سوم :مزکی آسمان چهارم :مجیب آسمان پنجم :محب آسمان ششم :مطهر آسمان هفتم :مقرب طبقات زمین: 👇👇👇 زمین اول:سجاد اعظم زمین دوم : سجل زمین سوم : محب زمین چهارم : مشرف زمین پنجم : طاهر زمین ششم : امین الله زمین هفتم :نورالله درکتب مقدس :👇👇 در انجیل :طاب طاب , فارقلیط در زبور :عاقب در صحف : روحا در تورات : اولیا , اخریا ,ضحوک , مثقح , احیدا, ماذ ماذ , مختار , روح الحق , مقیم محمدرسول الله: 👇👇👇👇 نزدکروبیان : مختار نزد روحانیان : مکرم در اوراق شجره طوبی : صفوه الله در ساق عرش : حبیب الله در کرسی: رسول الله در لوح محفوظ :صفی الله در لوا الحمد : خیره الله نزد ملائکه : عبدالمجید نزد انبیا : عبدالوهاب نزد شیطان : عبدالقهار نزد جن : عبدالرحیم نزد سواکن جبال : عبدالخالق نزد سواکن قفار : عبدالقادر نزد سواکن بحار : عبدالقدوس نزد هوام ارض :عبدالغیاث نزد وحوش : عبدالرزاق نزد سباح : عبیدالله نزد بهایم : عبدالمومن نزدطیور : عبدالغفار نزد الله :عبدالله است «بر گرفته از رساله خطی درة التاج منصوری از مجموعه رسائل خطی دودمان جلالیان » (ص) (ص) @soltannasir
@soltannasir { جغرافیای علوم غریبه در ایران49} { ارتباط داوود(ع) با ایران6} { نگاهی به مراسم رقص مذهبی2} نگاهی به مراسم سماع و رقص مذهبی نشان می دهد که این روش مذهبی و عبادتی بیش از آنکه در سیره انبیای الهی و ادیان توحیدی وجود داشته باشد. در ادیان باستانی اولیه و آیین های شرک آمیز رسم بوده است . پیشتر به فلسفه سماع و رقص در این آیین ها اشاره نمودیم . که این رقص های مذهبی برای خلسه و حضور یافتن خدایان در بین رقصندگان انجام می شده است . در سنت اسلامی (احادیث محکم و با سند صحیح) سماع و رقص مذهبی نه از رسول الله(ص) و نه از امامان معصوم(ع) گزارش نشده است . (ان شاالله بررسی علت این موضوع در دروس مربوط به سماع در آینده ) هر چند صوفیان و عرفای جهان اسلام سعی نمودند در آثار خویش دلایلی را برای مجوز سماع در سنت رسول الله(ص) بتراشند . اما به نظر فقیر در این امر ناموفق بودند و دلایل آنان کافی نمی باشد . درست ترین نظر در باب سماع آن است که آن را از ابداعات صوفیان ایرانی جهان اسلام بدانیم که از فرهنگ و آیین های ایران باستان علی الخصوص مهر پرستی و زرتشیت گرفته شده است . نگاهی به نحله های غربی تصوف در جهان اسلام در کشورهای مصر و اندلس و شام و .. نشان می دهد که انجام مراسم سماع هیچ موقع در میان صوفیان غرب جهان اسلام آنگونه که در میان صوفیان ایرانی مرسوم بوده , رایج نبوده است . مقایسه شیخ اکبر محمد محی الدین ابن عربی به عنوان بزرگترین نماینده صوفیان غرب جهان اسلام از سرزمین اندلس(اسپانیا) و مولانا جلال الدین بلخی رومی بزرگترین نماینده صوفیان شرق جهان اسلام از ایران , که تقریبا معاصر یکدیگر بودند . خود نشان دهنده تفاوت دو مکتب شرق و غرب تصوف در جهان اسلام می باشد . (توضیح این که ابن عربی اهل سماع نبود و مولانا صاحب سماع بود.) اما داوود(ع) بنا به روایت عهد عتیق _نه روایت قرآنی _ و همچنین روایت شفاهی که در آن داوود(ع) در دوره ای در خاک اطراف دریاچه چیچست باستانی( دریاچه ارومیه) به سر برده است . یکی از اولین اشخاصی بوده است که پس از آشنایی با مغان مهر پرست , از رقص و موسیقی به عنوان ابزاری برای عبادت خدای یگانه استفاده نمود . عبادتی که به جای حضور خدایان باستانی این بار با تجلی یهوه همراه می شده است . همانگونه که در مراسم رقص و سماع صوفیان نیز بنا به گزارشی که بر اساس تجربیات درونی آنان می باشد . حق تعالی بر ایشان تجلی می نموده است . چنانچه مولانا جلال الدین می گوید : 👇👇 {در آن مجلس كه درويشان شراب عشق مي نوشند درآيد خضر پيغمبر شود ساقي درويشان درآن مجلس كه درويشان به ذكر حق مي جوشند 👈خدا »آيد در آن مجلس شود مهمان درويشان} یهودیان علی الخصوص یهودیان حسیدیسم و همچنین مسیحیان سعی می نمایند که رقصیدن و تشکیل حلقه رقص و سماع و سرود خوانی همراه با آلات موسیقی را به داوود(ع) نسبت دهند . در حالی که آنان خود به خوبی می دانند که وام دار فرهنگ ایران زمین و علی الخصوص آیین مهرپرستی باستانی می باشند . در تاریخ کلیسای عیسوی راجع به تنظیم سرودهای مذهبی چیزی نوشته اند که : « در قرن پنجم میلادی (عصر ساسانیان) دو نفر ایرانی برای یاد دادن سرودهای مذهبی به "میلان می روند . آهنگهایی که این دو نفر در کلیسا تنظیم کرده بودند به طوری موثر بوده که سنت اگوستین هنگام شنیدن آنها اشک از چشماش روان می گردیده است. » امروزه اکثر محققین بی طرف در حیطه ادیان به تاثیر عمیق آیین مهر پرستی بر آیین مسیحیت اذعان دارند . تاثیر پذیری یهودیت حسیدیسم نیز از آیین مهری در بعضی موارد نظیر حلقه رقص شبیه حلقه رقص مهرپرستان و یا حلقه ذکر صوفیان و استفاده از کمربند مقدس نظیر کمربند کستی زرتشتیان و مهرپرستان و همچنین استفاده از مشعل در اجرای بعضی مراسم ها کاملا مشهود است . نکته : مسئله سماع و رقص و موسیقی مسئله بسیار حساسی است . و شاید بهترین جمله در وصف سماع آن است که رسول الله (ص) به ابوسعید خراز فرمودند : «شر این از خیر این بیش است .» صوفیان متشرع خود در کتب خویش مسئله سماع را مورد بررسی قرار داده اند و به نقات قوت و ضعف آن اشاره نموده اند . @soltannasir ☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ👆👆👆 مراسم سماع و حلقه ذکر صوفیان @soltannasir
کلیپ نمونه ای از رقص اصیل 👆👆👆 ایرانی کوردی @soltannasir
کلیپ رقص یهودیان حسیدیسم 👆👆 و شباهت آن با رقص های کهن ایرانی نظیر رقص کوردی و لری و ... و همچنین حلقه ذکر و رقص صوفیان مسلمان @soltannasir
🌺🌺🌺لینک اولین مطلب کانال🌺🌺🌺 برای رجوع به ابتدای کانال روی لینک زیر کلیک کنید 👇👇👇👇👇👇 https://telegram.me/soltannasir/5
مقاله تحقیقی 👆👆👆 ساز شناسی و سازهای اقوام ایرانی از آغاز تا دوران هخامنشیان @soltannasir
@soltannasir { جغرافیای علوم عریبه در ایران50} { ارتباط داود(ع) با ایران 7} { محراب } حق تبارک تعالی در قرآن مجید سوره مبارکه «ص» آیه 21 می فرماید : 👇👇👇👇👇👇 { وَهَلْ أَتَاكَ نَبَأُ الْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُوا الْمِحْرَابَ(21)} سوره «ص» ترجمه👇 { آيا خبر دادخواهان چون از محراب نمازخانه [او] بالا رفتند به تو رسيد (۲۱)} عزیزان دقت نمایید آنچه در آیه بالا مد نظر ماست . کلمه« محراب » است . علامه طباطبایی در تفسیر گرانسنگ المیزان در تفسیر آیه 21 سوره صاد می فرماید : 👇👇 { کلمه «خصم» مانند کلمه « خصومت» مصدر است و در این جا منظور اشخاصی است که خصومت بینشان افتاده . و کلمه «تسور» به معنای بالا رفتن بر دیوار بلند است , مانند کلمه«تسنم» که به معنای بالا رفتن بر کوهان شتر است . و کلمه «تذری» که به معنای بالا رفتن بر بلندی کوه است . مفسرین کلمه « محراب» را به بالاخانه و شاه نشین معنا کرده اند . و استفهام «هل آتیک» به منظور به شگفتی واداشتن و تشویق به شنیدن خبر است . و معنای آیه این است که : ای محمد(ص) آیا خبر به تو رسیده که قومی متخاصم از دیوار محراب داوود(ع) بالا رفتند ?} (ترجمه تفسیر المیزان جلد 17 ص 290) شیخ حسن طبرسی در تفسیر مجمع البیان در مورد معنی واژه محراب آورده است . 👇👇👇 { «محراب» : به مفهوم صدر مجلس و جایگاه بزرگان آمده و به همین جهت به مسجد و قبله و جایگاه نماز نیز گفته می شود } اما معنی صدر مجلس یا بالانشین برای لغت محراب یک معنی اصطلاحی است نه لغوی . عده زیادی از مفسرین اسلامی و لغت دانان عرب سعی نمودند . که واژه محراب را از نظر لغوی بر وزن مفعال از ریشه «حرب» (جنگ کردن) بدانند . و این دسته از مفسرین و لغت دانان می گویند چون محراب نماز , محل حرب (جنگ) با شیطان است . بنابراین معنی لغوی کلمه «محراب» به معنای محل حرب یا جنگ می باشد . نظر این دسته از مفسرین و علمای لغت عرب خالی از اشکال نیست . زیرا اولا که :نماز را با جنگ چندان قرابتی نیست ثانیا آنکه: اگر در نماز به پیکار با شیطان بپردازی به واقع از توجه به حق که معبود و مقصود است وا مانده ای و این خود دو بینی و شرک است . ثالثا آنکه :محل صلوة(نماز) را علی القاعده باید مصلی بنامند نه محراب . رابعا این که :معنای محل جنگ برای واژه «محراب» , با معنای اصطلاحی آن یعنی صدر مجلس نیز قرابتی ندارد . خامسا اینکه : محراب بر وزن مفعال است . و از این وزن در زبان عربی بیشتر برای اسم ابزار یا آلت استفاده می نمایند . بنابراین محراب به معنای آلت حرب (جنگ) می شود , نه محل جنگ زیرا در ادبیات عرب اسم محل را بیشتر بر وزن مفعل یا مفعله می سازند . مانند مسجد به معنای محل سجود , یا مصلی محل صلوة و قس علی هذا بنابراین این نظر علما و مفسرین چندان قابل قبول به نظر نمی رسد . بهترین نظر در باب واژه محراب آن است که آن را شکل عربی شده واژه مهراب ایرانی بدانیم . که خود از دو واژه مهر+آب تشکیل شده است . که آب یا آو یا آوه در فارسی باستان و امروزه به معنای سقف ضربی یا گنبدی شکل است . این کلمه در نام های ساوه (سه آوه =سه گنبدان) و آوه(آوج=گنبد) و در واژه سرداب و سردابه که به زیرزمین های خنک اطلاق می شود . همچنان کاربرد دارد . بنابراین «مهراب» یا «مهراو» یا «مهراوه» نام معابد آیین مهری بوده است . که این مهراوه ها عمدتا دارای سقفی گنبدی شکل بوده اند . و ساختمان آن بسیار به زورخانه های قدیمی ایران شباهت دارد . در خود مهراوه ها (معابد مهری) نیز پیکره ایزد «مهر» را در محلی می تراشیدند . و معمولا وی را در حال کشتن گاو حجاری می نمودند . نقطه ای که پیکره حجاری شده ایزد مهر در آن قرار داشت را مهراوه اصلی می نامیدند . زیرا تمثال ایزد مهر در آن محل قرار داشت . و مغان مهر پرست به سوی آن محل نیایش های خویش را انجام می دادند . و داوود(ع) نخستین پیامبری از بنی اسرائیل بود که پس از برخورد با مغان مهر پرست در مهراوه های ایران , برای پرستش «یهوه» از شیوه معماری مهراوه های ایران استفاده نمود . (ع) @soltannasir
@sotannasir {جغرافیای علوم غریبه در ایران51} { ارتباط داوود(ع) با ایران8} { محراب 2} عده ای از اساتید ایرانشناس و پژوهندگان تاریخ معماری نظر بر این دارند که کلمه محراب پس از حمله تازیان به خاک ایران وارد فرهنگ واژگان مسلمین شده است . و این کلمه همان مهراب یا مهراوه ایرانی است . به نظر فقیر شق دوم نظر آنان درست است . منتهی اگر این اساتید کمی با قرآن مجید آشنایی داشتند . متوجه این نکته می شدند .که واژه محراب پیش از حمله تازیان به ایران در قرآن مجید بکار رفته است . بنابراین حداقل می توان گفت که اعراب با این واژه یک آشنایی اولیه داشته اند . همانگونه که گفته شد فقیر را نظر بر این است که داوود(ع) پس از آشنایی با مهرپرستان و گذراندن دوره های سلوکی در نزد مغان مهری (بنا به روایت شفاهی) در منطقه آذرباییجان از شیوه معماری مهراوه اصلی که در آن مغان مهر پرست ایرانی به سوی پیکره ایزد مهر نیایش می نمودند . تاثیر گرفت و برای پرستش یهوه «خدای یکتا» محراب(مهراب) ساخت . منتهی در مهرابه های آیین مهر پرستی به سوی پیکره ایزد مهر نیایش می شد و در محرابی که داوود(ع) ساخت «یهوه» خدای یکتا پرستش می شد . چنانچه امروزه در محراب مساجد اسلامی «الله» تبارک تعالی(خدای یکتا) عبادت می شود . اما مهمترین دلیل بر ساخت اولین محراب(مهراب) توسط داوود(ع) خود قرآن مجید است . آیاتی از قرآن که کلمه محراب به صورت مفرد در آن آمده به این ترتیب می باشد . 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 { فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ(آیه 37 سوره آل عمران )   {پس پروردگارش وى [=مريم] را با حسن قبول پذيرا شد و او را نيكو بار آورد و زكريا را سرپرست وى قرار داد زكريا هر بار كه در محراب بر او وارد مى شد نزد او [نوعى] خوراكى مى يافت [مى]گفت اى مريم اين از كجا براى تو [آمده است او در پاسخ مى]گفت اين از جانب خداست كه خدا به هر كس بخواهد بى شمار روزى مى دهد } و 👇👇👇👇👇👇 { فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَى مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ(آیه 39سوره آل عمران ) {پس در حالى كه وى ايستاده [و] در محراب [خود] دعا میکرد فرشتگان او را ندا دردادند كه خداوند تو را به [ولادت] يحيى كه تصديق كننده [حقانيت] كلمة الله [=عيسى] است و بزرگوار و خويشتندار [=پرهيزنده از آنان] و پيامبرى از شايستگان است مژده مى دهد( آیه39آل عمران) } و 👇👇👇👇👇👇 { فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَى إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَعَشِيًّا (آیه 11 سوره مریم) { پس(زکریا ع) از محراب بر قوم خويش درآمد و ايشان را آگاه گردانيد كه روز و شب به نيايش بپردازيد (آیه 11سوره آل عمران)} و واژه محراب به شکل جمع(محاریب) مهرابه ها 👇👇👇👇👇 { يَعْمَلُونَ لَهُ مَا يَشَاءُ مِنْ مَحَارِيبَ وَتَمَاثِيلَ وَجِفَانٍ كَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَاسِيَاتٍ اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُكْرًا وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ (آیه 13 سوره سبأ) {[آن متخصصان] براى او هر چه مى خواست از نمازخانه ها و مجسمه ها و ظروف بزرگ مانند حوضچه ها و ديگهاى چسبيده به زمين مى ساختند اى خاندان داوود شكرگزار باشيد و از بندگان من اندكى سپاسگزارند} دقت در این آیات و البته آیه «21 سوره صاد » که پیشتر گذشت نشان می دهد که داوود(ع) قدیمی ترین شخصیت تاریخی قرآن است که الله تبارک تعالی در کتاب خویش کلمه محراب عبادت را برای وی بکار می برد . و سلیمان(ع) فرزند وی و زکریا(ع) و مریم(س) همگی بعد از دوران داوود(ع) زندگی می نمودند . بنابراین سنت ساختن محراب(مهرابه) اولین بار توسط داوود(ع) وارد معماری عبرانیان شده است . و این پس از آشنایی داوود(ع) با مغان مهر پرست ایرانی در مهرابه های ایران بوده است . زیرا انبیای بنی اسرائیل را بنا به گزارش عهد عتیق رسم بر این بوده که یهوه در خیمه اجتماع بر آنان تجلی نماید و بقول راویان عهد عتیق ظاهر شود . (ع) @soltannasir 🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
تصویر مهراب اصلی مهراوه مهری با حجاری زیبا بر روی سنگ @soltannasir
تصویر دیگری از مهراب اصلی مهراوه مهری که در آن دو مهربان(پاسدار مهراوه) مشعل بدست دارند یکی رو به سمت بالا دیگر رو به پایین مشعل در حسدیسم ریشه در آیین مهری دارد @soltannasir
تصویر محراب زیبای مسجد جامع اصفهان @soltannasir
@soltannasir { جغرافیای علوم غریبه در ایران 52} { روایت شفاهی علت حضور داوود(ع) و سلیمان (ع) در ایران } { «زوهر» و «زاهاو »} از آنجا که پیشتر گفته شده بود که ما از حضور داوود(ع) و سلیمان(ع) در خاک جغرافیای مورد نظر به مرکزیت حیطه دریاچه ارومیه روایت شفاهی در اختیار داریم و گفته شد که مهمترین علت حضور این دو نبی الهی در آن منطقه را هنوز بازگو ننمودیم . فقیر اکنون تصمیم بر این دارم که داستان شفاهی را نقل و سپس تا حدی شرح دهم . بیش از چهل سال است که سران قبالای یهودی داخل و خارج از کشور از این داستان اطلاع دارند . این داستان تا آنجا که فقیر تحقیق نمودم در هیچ کتاب داخلی و خارجی چاپ نشده است . و آقایان قبالیست ها علاقه ای به فاش نمودن این داستان تاکنون نداشته اند . بنابراین داستانی که در ادامه می خوانید . داستانی مستند به کتب چاپی و الواح و گل نوشته ها نیست . داستانی است که روایت شفاهی آن در وادی این موجودات حفظ شده است . هر چند که بخشی از اسناد این داستان در دل خاک سرزمین مقدس آذرباییجان موجود است و تنها نیاز به حفاری های گسترده دارد . فقیر از همه خوانندگان علی الخصوص افرادی که در حیطه دشمن شناسی فعالیت دارند تقاضا دارم که این داستان را با دقت مطالعه نمایند . زیرا راز بعضی مسائل پس از مطالعه این داستان مشخص خواهد شد . داستان خدای «زوهر» و «زاهاو» :👇👇👇 { در حدود هفت هزار سال پیش یعنی زمانی که هنوز حضرت آدم صفی الله توسط «الله »متعال خلق نشده بود . و زمانی که بشر پیشین یعنی بشری که پیش از خلقت آدم(ع) بر روی زمین ساکن بود . دورانی که از آن در متون اسطوره ای به عصر زرین یاد می شود . یعنی عصری که خدایان(فرومایه ) و انسان های پیشین بر روی زمین در جوار یکدیگر زندگی می نمودند . در این دوران در حیطه جغرافیایی اطراف دریاچه ارومیه تمدنی وجود داشت . که بخش اعظم خاک مقدس آذرباییجان (اردبیل و آذرباییجان شرقی و آذرباییجان غربی ) را به همراه بخشی از استان کردستان و کرمانشاه و زنجان را در بر می گرفته است . مرکز این تمدن باستانی تپه حسنلو در شهرستان نقده در استان آذرباییجان غربی بود .(با تمدن مان ها که بعد ها در حدود سه هزار سال پیش در این منطقه حکومت داشتند اشتباه نشود ) در این دوران رهبری این تمدن باستانی بر عهده دو خدای کیمیاگر بوده است . که این دو خدای باستانی را ما به نام «زوهر » و «زاهاو» می شناسیم . در این دوران در حیطه سرزمین میان رودان نیز تمدنی وجود داشت .( که شاید همان سومر باستانی باشد یا تمدنی که بعدها هسته اولیه تمدن سومر را تشکیل داد ) در این دوران سه تن از خدایان این تمدن یعنی خدایانی که ما آنان را امروزه با نام «مردوخ» و «انلیل» و «نرگل» می شناسیم . به دلیل بعضی دشمنی ها و اختلافات با خدای «زوهر» و «زاهاو» با سپاهی متشکل از انسان ها (انسان های پیش از آدم «ع») و سایر موجودات فرومایه (احتمالا جنیان و دیوان و پریان و یا بعضی از آنان ) که در حیطه جغرافیای میان رودان بودند . به خاک امروز آذرباییجان و تمدن باستانی آن منطقه به مرکزیت تپه حسنلو حمله نمودند . و از این دو خدای کیمیاگر و ساحر که رهبری مردمان آن تمدن را بر عهده داشتند شکست خوردند . ...} ادامه دارد @soltannasir ☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️
@soltannasir { جغرافیای علوم غریبه در ایران53} { «زوهر» و «زاهاو» 2} { ریشه شناسی واژه «زوهر»و «زاهاو»} پیش از ادامه روایت و داستان شفاهی به ریشه شناسی و معنی نام خدایان« زوهر» و « زاهاو» می پردازیم . واژه «زوهر» در ادبیات عبری «זהר»یا «זוהר»به صورت« zohar»تلفظ می شود . و این واژه از ریشه «ز ه ر» «זהר» به معنای« درخشنده» و «درخشندگی » می باشد . چنانچه در ادبیات عرب نیز واژه «زهراء» از همین ریشه به معنای «درخشان »و «درخشنده روی» و «روشن» می باشد . همچنین نام کوکب «ناهید» از آن جهت در نزد سامیان «زهره» است. که این کوکب پس از قمر درخشان ترین جرم آسمان شب است . بنابراین «زوهر» را با کوکب «زهره » ارتباط است . و الهه «زوهر» الهه ای مونث است . که با کوکب زهره ارتباط دارد . از سویی دیگر کوکب زهره با مسئله «ظهور» در ارتباط است . زیرا ظهور حضرت صاحب الامر (عجل الله) در روز جمعه است که به کوکب زهره منسوب است . ضمن اینکه خود واژه «زهره» و« ظهور» نیز به واقع از یک ریشه زبانشناسانه مشترک هستند . آشنایان با تاریخ الفبا به خوبی می دانند . که در الفبای سامی نظیر عبری و آرامی و فینیقی تعداد حروف 22 حرف می باشد .که شامل (ابجد هوز حطی کلمن سعفص قرشت ) است . یا (אבגד הוז חטי כלמנ סעפצ קרשת ) است . و در واقع در سیستم حروف الفبای سامی اا {عبرانی ها و کلدانی ها و آرامی ها و ...} ما فقط یک نوع «ز » داریم . و حروف« ثخذ ضظغ» در سیستم حروف عربی , بعدها اضافه شد برای آنکه سیستم تقسیم بندی و پخش اعداد 1تا 1000 بر روی الفبای عربی به شکل کامل انجام شود . بنابراین در گذشته های دور در نزد اعراب زهراء به معنای درخشان از ریشه «ز ه ر» با «ظهور» از ریشه «ظ ه ر» به معنای ظاهر شدن یک ریشه اولیه مشترک داشته اند . زیرا همه چیز در برابر درخشنگی نور است که ظاهر می شود یا ظهور می یابد . و در روز در برابر درخشندگی نور خورشید همه چیز ظاهر می شود . و ظهر از آن جهت ظهر نامیده می شود . که خورشید به بالاترین ارتفاع خویش در آسمان می رسد . و درخشنده تر از هر زمانی دیگر در طول روز می باشد . از سوی دیگر در ادبیات عرب از آن جهت به «پشت» «ظهر» «zahera» می گویند . زیرا فرزندان از پشت انسان (صلب انسان ) ظاهر می شوند . چنانچه حق تعالی در آیه 172 سوره اعراف می فرماید : 👇👇👇👇👇👇👇👇 { وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ(172) و هنگامى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذريه آنان را برگرفت و ايشان را بر خودشان گواه ساخت كه آيا پروردگار شما نيستم گفتند چرا گواهى داديم تا مبادا روز قيامت بگوييد ما از اين [امر] غافل بوديم (172) } نکته : عزیزان در یابند که نام« زوهر» که نام مهمترین کتاب عرفان یهودی «قبالا» است . ریشه در نام الهه مونث« زوهر» دارد. نکته 2: ممکن است نام زهره نیز مشتق از نام الهه باستانی «زوهر» باشد . زیرا الهه زوهر نیز با کوکب زهره مرتبط است . در افسانه های بابلی زهره نام زنی است که هاروت و ماروت را به فتنه انداخت و پس از یادگیری اسما خاص به کوکب زهره در آسمان رفت . هر چند این داستان خالی از اشکال نیست . اما اگر فرض را بر صحت بخشی از داستان بگذاریم . شاید زهره داستان هاروت و ماروت « الهه زوهر » مرتبط با جغرافیای دریاچه ارومیه بوده باشد !!! از سویی دیگر واژه «زاهاو» در ادبیات عبرانی و آرامی باستان«זהב» و به عربی «ذهب» است . که به معنی طلا می باشد . و اله «زاهاو» مذکر است و جز خدایان خورشید می باشد . پیش تر گفته شد که در علم کیمیاگری فلز مس را که منسوب به کوکب زهره هست طی عملیاتی یک درجه ترقی عنصری (بر اساس طرح عناصر کیمیاگری و فلکیات قدیم) می دهند و تبدیل به طلا می نمایند که فلز منسوب به کوکب شمس است . و الهه «زوهر» مونث است و جز الهه های کوکب «زهره» یا «ناهید» است . و اله «زاهاو» مذکر و جز الاهان کوکب شمس است . نکته :شاید علت اینکه سامیان به طلا« ذهب» یا «زاهاو» می گویند . ریشه در نام این خدای باستانی داشته باشد . زیرا بسیاری از اسامی باستانی ریشه در اسطوره دارد . و اسطوره ها ریشه در حقایق . چنانچه در تمدن میان رودان نیز نام خدای خورشید شمش به عبری و آرامی باستان {שמש}(shemesh) است . و واژه شمش طلا(shemsh) در واقع اشاره به خدای شمش و کیمیاگری وی دارد . نکته 2: نام شمش عبرانی{שמש} در ادبیات عربی به صورت شمس در آمده است . عزیزانی که با زبان عبری آشنایی پیدا نموده اند . می دانند که حرف «ש شین »اگر نقطه بالای آن جا به جا شود به صورت «س» تلفظ می شود. @soltannasir ☀️🔥💧☀️🔥💧☀️🔥💧☀️🔥💧☀️🔥💧☀️🔥💧
تصویر خدای مردوخ بابلی که ایزد کوکب مشتری بوده است . و در دوره ای مهمترین خدای تمدن های حیطه میان رودان بوده است . @soltannasir