eitaa logo
سلطان نصیر
2.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
421 ویدیو
243 فایل
موضوع کانال: ادیان و عرفان و اسطوره و علوم غریبه و خفیه و ماوراء و نجوم و دشمن شناسی با رویکرد آخرالزمانی و مسئله ظهور حضرت صاحب الامر عجل اللّه آدرس جیمیل ما : 👇 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Soltan313nasir@gmail.com کپی بدون ذکر منبع مجاز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
کلیپ نمونه ای از رقص اصیل 👆👆👆 ایرانی کوردی @soltannasir
کلیپ رقص یهودیان حسیدیسم 👆👆 و شباهت آن با رقص های کهن ایرانی نظیر رقص کوردی و لری و ... و همچنین حلقه ذکر و رقص صوفیان مسلمان @soltannasir
🌺🌺🌺لینک اولین مطلب کانال🌺🌺🌺 برای رجوع به ابتدای کانال روی لینک زیر کلیک کنید 👇👇👇👇👇👇 https://telegram.me/soltannasir/5
مقاله تحقیقی 👆👆👆 ساز شناسی و سازهای اقوام ایرانی از آغاز تا دوران هخامنشیان @soltannasir
@soltannasir { جغرافیای علوم عریبه در ایران50} { ارتباط داود(ع) با ایران 7} { محراب } حق تبارک تعالی در قرآن مجید سوره مبارکه «ص» آیه 21 می فرماید : 👇👇👇👇👇👇 { وَهَلْ أَتَاكَ نَبَأُ الْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُوا الْمِحْرَابَ(21)} سوره «ص» ترجمه👇 { آيا خبر دادخواهان چون از محراب نمازخانه [او] بالا رفتند به تو رسيد (۲۱)} عزیزان دقت نمایید آنچه در آیه بالا مد نظر ماست . کلمه« محراب » است . علامه طباطبایی در تفسیر گرانسنگ المیزان در تفسیر آیه 21 سوره صاد می فرماید : 👇👇 { کلمه «خصم» مانند کلمه « خصومت» مصدر است و در این جا منظور اشخاصی است که خصومت بینشان افتاده . و کلمه «تسور» به معنای بالا رفتن بر دیوار بلند است , مانند کلمه«تسنم» که به معنای بالا رفتن بر کوهان شتر است . و کلمه «تذری» که به معنای بالا رفتن بر بلندی کوه است . مفسرین کلمه « محراب» را به بالاخانه و شاه نشین معنا کرده اند . و استفهام «هل آتیک» به منظور به شگفتی واداشتن و تشویق به شنیدن خبر است . و معنای آیه این است که : ای محمد(ص) آیا خبر به تو رسیده که قومی متخاصم از دیوار محراب داوود(ع) بالا رفتند ?} (ترجمه تفسیر المیزان جلد 17 ص 290) شیخ حسن طبرسی در تفسیر مجمع البیان در مورد معنی واژه محراب آورده است . 👇👇👇 { «محراب» : به مفهوم صدر مجلس و جایگاه بزرگان آمده و به همین جهت به مسجد و قبله و جایگاه نماز نیز گفته می شود } اما معنی صدر مجلس یا بالانشین برای لغت محراب یک معنی اصطلاحی است نه لغوی . عده زیادی از مفسرین اسلامی و لغت دانان عرب سعی نمودند . که واژه محراب را از نظر لغوی بر وزن مفعال از ریشه «حرب» (جنگ کردن) بدانند . و این دسته از مفسرین و لغت دانان می گویند چون محراب نماز , محل حرب (جنگ) با شیطان است . بنابراین معنی لغوی کلمه «محراب» به معنای محل حرب یا جنگ می باشد . نظر این دسته از مفسرین و علمای لغت عرب خالی از اشکال نیست . زیرا اولا که :نماز را با جنگ چندان قرابتی نیست ثانیا آنکه: اگر در نماز به پیکار با شیطان بپردازی به واقع از توجه به حق که معبود و مقصود است وا مانده ای و این خود دو بینی و شرک است . ثالثا آنکه :محل صلوة(نماز) را علی القاعده باید مصلی بنامند نه محراب . رابعا این که :معنای محل جنگ برای واژه «محراب» , با معنای اصطلاحی آن یعنی صدر مجلس نیز قرابتی ندارد . خامسا اینکه : محراب بر وزن مفعال است . و از این وزن در زبان عربی بیشتر برای اسم ابزار یا آلت استفاده می نمایند . بنابراین محراب به معنای آلت حرب (جنگ) می شود , نه محل جنگ زیرا در ادبیات عرب اسم محل را بیشتر بر وزن مفعل یا مفعله می سازند . مانند مسجد به معنای محل سجود , یا مصلی محل صلوة و قس علی هذا بنابراین این نظر علما و مفسرین چندان قابل قبول به نظر نمی رسد . بهترین نظر در باب واژه محراب آن است که آن را شکل عربی شده واژه مهراب ایرانی بدانیم . که خود از دو واژه مهر+آب تشکیل شده است . که آب یا آو یا آوه در فارسی باستان و امروزه به معنای سقف ضربی یا گنبدی شکل است . این کلمه در نام های ساوه (سه آوه =سه گنبدان) و آوه(آوج=گنبد) و در واژه سرداب و سردابه که به زیرزمین های خنک اطلاق می شود . همچنان کاربرد دارد . بنابراین «مهراب» یا «مهراو» یا «مهراوه» نام معابد آیین مهری بوده است . که این مهراوه ها عمدتا دارای سقفی گنبدی شکل بوده اند . و ساختمان آن بسیار به زورخانه های قدیمی ایران شباهت دارد . در خود مهراوه ها (معابد مهری) نیز پیکره ایزد «مهر» را در محلی می تراشیدند . و معمولا وی را در حال کشتن گاو حجاری می نمودند . نقطه ای که پیکره حجاری شده ایزد مهر در آن قرار داشت را مهراوه اصلی می نامیدند . زیرا تمثال ایزد مهر در آن محل قرار داشت . و مغان مهر پرست به سوی آن محل نیایش های خویش را انجام می دادند . و داوود(ع) نخستین پیامبری از بنی اسرائیل بود که پس از برخورد با مغان مهر پرست در مهراوه های ایران , برای پرستش «یهوه» از شیوه معماری مهراوه های ایران استفاده نمود . (ع) @soltannasir
@sotannasir {جغرافیای علوم غریبه در ایران51} { ارتباط داوود(ع) با ایران8} { محراب 2} عده ای از اساتید ایرانشناس و پژوهندگان تاریخ معماری نظر بر این دارند که کلمه محراب پس از حمله تازیان به خاک ایران وارد فرهنگ واژگان مسلمین شده است . و این کلمه همان مهراب یا مهراوه ایرانی است . به نظر فقیر شق دوم نظر آنان درست است . منتهی اگر این اساتید کمی با قرآن مجید آشنایی داشتند . متوجه این نکته می شدند .که واژه محراب پیش از حمله تازیان به ایران در قرآن مجید بکار رفته است . بنابراین حداقل می توان گفت که اعراب با این واژه یک آشنایی اولیه داشته اند . همانگونه که گفته شد فقیر را نظر بر این است که داوود(ع) پس از آشنایی با مهرپرستان و گذراندن دوره های سلوکی در نزد مغان مهری (بنا به روایت شفاهی) در منطقه آذرباییجان از شیوه معماری مهراوه اصلی که در آن مغان مهر پرست ایرانی به سوی پیکره ایزد مهر نیایش می نمودند . تاثیر گرفت و برای پرستش یهوه «خدای یکتا» محراب(مهراب) ساخت . منتهی در مهرابه های آیین مهر پرستی به سوی پیکره ایزد مهر نیایش می شد و در محرابی که داوود(ع) ساخت «یهوه» خدای یکتا پرستش می شد . چنانچه امروزه در محراب مساجد اسلامی «الله» تبارک تعالی(خدای یکتا) عبادت می شود . اما مهمترین دلیل بر ساخت اولین محراب(مهراب) توسط داوود(ع) خود قرآن مجید است . آیاتی از قرآن که کلمه محراب به صورت مفرد در آن آمده به این ترتیب می باشد . 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 { فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ(آیه 37 سوره آل عمران )   {پس پروردگارش وى [=مريم] را با حسن قبول پذيرا شد و او را نيكو بار آورد و زكريا را سرپرست وى قرار داد زكريا هر بار كه در محراب بر او وارد مى شد نزد او [نوعى] خوراكى مى يافت [مى]گفت اى مريم اين از كجا براى تو [آمده است او در پاسخ مى]گفت اين از جانب خداست كه خدا به هر كس بخواهد بى شمار روزى مى دهد } و 👇👇👇👇👇👇 { فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَى مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ(آیه 39سوره آل عمران ) {پس در حالى كه وى ايستاده [و] در محراب [خود] دعا میکرد فرشتگان او را ندا دردادند كه خداوند تو را به [ولادت] يحيى كه تصديق كننده [حقانيت] كلمة الله [=عيسى] است و بزرگوار و خويشتندار [=پرهيزنده از آنان] و پيامبرى از شايستگان است مژده مى دهد( آیه39آل عمران) } و 👇👇👇👇👇👇 { فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَى إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَعَشِيًّا (آیه 11 سوره مریم) { پس(زکریا ع) از محراب بر قوم خويش درآمد و ايشان را آگاه گردانيد كه روز و شب به نيايش بپردازيد (آیه 11سوره آل عمران)} و واژه محراب به شکل جمع(محاریب) مهرابه ها 👇👇👇👇👇 { يَعْمَلُونَ لَهُ مَا يَشَاءُ مِنْ مَحَارِيبَ وَتَمَاثِيلَ وَجِفَانٍ كَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَاسِيَاتٍ اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُكْرًا وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ (آیه 13 سوره سبأ) {[آن متخصصان] براى او هر چه مى خواست از نمازخانه ها و مجسمه ها و ظروف بزرگ مانند حوضچه ها و ديگهاى چسبيده به زمين مى ساختند اى خاندان داوود شكرگزار باشيد و از بندگان من اندكى سپاسگزارند} دقت در این آیات و البته آیه «21 سوره صاد » که پیشتر گذشت نشان می دهد که داوود(ع) قدیمی ترین شخصیت تاریخی قرآن است که الله تبارک تعالی در کتاب خویش کلمه محراب عبادت را برای وی بکار می برد . و سلیمان(ع) فرزند وی و زکریا(ع) و مریم(س) همگی بعد از دوران داوود(ع) زندگی می نمودند . بنابراین سنت ساختن محراب(مهرابه) اولین بار توسط داوود(ع) وارد معماری عبرانیان شده است . و این پس از آشنایی داوود(ع) با مغان مهر پرست ایرانی در مهرابه های ایران بوده است . زیرا انبیای بنی اسرائیل را بنا به گزارش عهد عتیق رسم بر این بوده که یهوه در خیمه اجتماع بر آنان تجلی نماید و بقول راویان عهد عتیق ظاهر شود . (ع) @soltannasir 🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
تصویر مهراب اصلی مهراوه مهری با حجاری زیبا بر روی سنگ @soltannasir
تصویر دیگری از مهراب اصلی مهراوه مهری که در آن دو مهربان(پاسدار مهراوه) مشعل بدست دارند یکی رو به سمت بالا دیگر رو به پایین مشعل در حسدیسم ریشه در آیین مهری دارد @soltannasir
تصویر محراب زیبای مسجد جامع اصفهان @soltannasir
@soltannasir { جغرافیای علوم غریبه در ایران 52} { روایت شفاهی علت حضور داوود(ع) و سلیمان (ع) در ایران } { «زوهر» و «زاهاو »} از آنجا که پیشتر گفته شده بود که ما از حضور داوود(ع) و سلیمان(ع) در خاک جغرافیای مورد نظر به مرکزیت حیطه دریاچه ارومیه روایت شفاهی در اختیار داریم و گفته شد که مهمترین علت حضور این دو نبی الهی در آن منطقه را هنوز بازگو ننمودیم . فقیر اکنون تصمیم بر این دارم که داستان شفاهی را نقل و سپس تا حدی شرح دهم . بیش از چهل سال است که سران قبالای یهودی داخل و خارج از کشور از این داستان اطلاع دارند . این داستان تا آنجا که فقیر تحقیق نمودم در هیچ کتاب داخلی و خارجی چاپ نشده است . و آقایان قبالیست ها علاقه ای به فاش نمودن این داستان تاکنون نداشته اند . بنابراین داستانی که در ادامه می خوانید . داستانی مستند به کتب چاپی و الواح و گل نوشته ها نیست . داستانی است که روایت شفاهی آن در وادی این موجودات حفظ شده است . هر چند که بخشی از اسناد این داستان در دل خاک سرزمین مقدس آذرباییجان موجود است و تنها نیاز به حفاری های گسترده دارد . فقیر از همه خوانندگان علی الخصوص افرادی که در حیطه دشمن شناسی فعالیت دارند تقاضا دارم که این داستان را با دقت مطالعه نمایند . زیرا راز بعضی مسائل پس از مطالعه این داستان مشخص خواهد شد . داستان خدای «زوهر» و «زاهاو» :👇👇👇 { در حدود هفت هزار سال پیش یعنی زمانی که هنوز حضرت آدم صفی الله توسط «الله »متعال خلق نشده بود . و زمانی که بشر پیشین یعنی بشری که پیش از خلقت آدم(ع) بر روی زمین ساکن بود . دورانی که از آن در متون اسطوره ای به عصر زرین یاد می شود . یعنی عصری که خدایان(فرومایه ) و انسان های پیشین بر روی زمین در جوار یکدیگر زندگی می نمودند . در این دوران در حیطه جغرافیایی اطراف دریاچه ارومیه تمدنی وجود داشت . که بخش اعظم خاک مقدس آذرباییجان (اردبیل و آذرباییجان شرقی و آذرباییجان غربی ) را به همراه بخشی از استان کردستان و کرمانشاه و زنجان را در بر می گرفته است . مرکز این تمدن باستانی تپه حسنلو در شهرستان نقده در استان آذرباییجان غربی بود .(با تمدن مان ها که بعد ها در حدود سه هزار سال پیش در این منطقه حکومت داشتند اشتباه نشود ) در این دوران رهبری این تمدن باستانی بر عهده دو خدای کیمیاگر بوده است . که این دو خدای باستانی را ما به نام «زوهر » و «زاهاو» می شناسیم . در این دوران در حیطه سرزمین میان رودان نیز تمدنی وجود داشت .( که شاید همان سومر باستانی باشد یا تمدنی که بعدها هسته اولیه تمدن سومر را تشکیل داد ) در این دوران سه تن از خدایان این تمدن یعنی خدایانی که ما آنان را امروزه با نام «مردوخ» و «انلیل» و «نرگل» می شناسیم . به دلیل بعضی دشمنی ها و اختلافات با خدای «زوهر» و «زاهاو» با سپاهی متشکل از انسان ها (انسان های پیش از آدم «ع») و سایر موجودات فرومایه (احتمالا جنیان و دیوان و پریان و یا بعضی از آنان ) که در حیطه جغرافیای میان رودان بودند . به خاک امروز آذرباییجان و تمدن باستانی آن منطقه به مرکزیت تپه حسنلو حمله نمودند . و از این دو خدای کیمیاگر و ساحر که رهبری مردمان آن تمدن را بر عهده داشتند شکست خوردند . ...} ادامه دارد @soltannasir ☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️
@soltannasir { جغرافیای علوم غریبه در ایران53} { «زوهر» و «زاهاو» 2} { ریشه شناسی واژه «زوهر»و «زاهاو»} پیش از ادامه روایت و داستان شفاهی به ریشه شناسی و معنی نام خدایان« زوهر» و « زاهاو» می پردازیم . واژه «زوهر» در ادبیات عبری «זהר»یا «זוהר»به صورت« zohar»تلفظ می شود . و این واژه از ریشه «ز ه ر» «זהר» به معنای« درخشنده» و «درخشندگی » می باشد . چنانچه در ادبیات عرب نیز واژه «زهراء» از همین ریشه به معنای «درخشان »و «درخشنده روی» و «روشن» می باشد . همچنین نام کوکب «ناهید» از آن جهت در نزد سامیان «زهره» است. که این کوکب پس از قمر درخشان ترین جرم آسمان شب است . بنابراین «زوهر» را با کوکب «زهره » ارتباط است . و الهه «زوهر» الهه ای مونث است . که با کوکب زهره ارتباط دارد . از سویی دیگر کوکب زهره با مسئله «ظهور» در ارتباط است . زیرا ظهور حضرت صاحب الامر (عجل الله) در روز جمعه است که به کوکب زهره منسوب است . ضمن اینکه خود واژه «زهره» و« ظهور» نیز به واقع از یک ریشه زبانشناسانه مشترک هستند . آشنایان با تاریخ الفبا به خوبی می دانند . که در الفبای سامی نظیر عبری و آرامی و فینیقی تعداد حروف 22 حرف می باشد .که شامل (ابجد هوز حطی کلمن سعفص قرشت ) است . یا (אבגד הוז חטי כלמנ סעפצ קרשת ) است . و در واقع در سیستم حروف الفبای سامی اا {عبرانی ها و کلدانی ها و آرامی ها و ...} ما فقط یک نوع «ز » داریم . و حروف« ثخذ ضظغ» در سیستم حروف عربی , بعدها اضافه شد برای آنکه سیستم تقسیم بندی و پخش اعداد 1تا 1000 بر روی الفبای عربی به شکل کامل انجام شود . بنابراین در گذشته های دور در نزد اعراب زهراء به معنای درخشان از ریشه «ز ه ر» با «ظهور» از ریشه «ظ ه ر» به معنای ظاهر شدن یک ریشه اولیه مشترک داشته اند . زیرا همه چیز در برابر درخشنگی نور است که ظاهر می شود یا ظهور می یابد . و در روز در برابر درخشندگی نور خورشید همه چیز ظاهر می شود . و ظهر از آن جهت ظهر نامیده می شود . که خورشید به بالاترین ارتفاع خویش در آسمان می رسد . و درخشنده تر از هر زمانی دیگر در طول روز می باشد . از سوی دیگر در ادبیات عرب از آن جهت به «پشت» «ظهر» «zahera» می گویند . زیرا فرزندان از پشت انسان (صلب انسان ) ظاهر می شوند . چنانچه حق تعالی در آیه 172 سوره اعراف می فرماید : 👇👇👇👇👇👇👇👇 { وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ(172) و هنگامى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذريه آنان را برگرفت و ايشان را بر خودشان گواه ساخت كه آيا پروردگار شما نيستم گفتند چرا گواهى داديم تا مبادا روز قيامت بگوييد ما از اين [امر] غافل بوديم (172) } نکته : عزیزان در یابند که نام« زوهر» که نام مهمترین کتاب عرفان یهودی «قبالا» است . ریشه در نام الهه مونث« زوهر» دارد. نکته 2: ممکن است نام زهره نیز مشتق از نام الهه باستانی «زوهر» باشد . زیرا الهه زوهر نیز با کوکب زهره مرتبط است . در افسانه های بابلی زهره نام زنی است که هاروت و ماروت را به فتنه انداخت و پس از یادگیری اسما خاص به کوکب زهره در آسمان رفت . هر چند این داستان خالی از اشکال نیست . اما اگر فرض را بر صحت بخشی از داستان بگذاریم . شاید زهره داستان هاروت و ماروت « الهه زوهر » مرتبط با جغرافیای دریاچه ارومیه بوده باشد !!! از سویی دیگر واژه «زاهاو» در ادبیات عبرانی و آرامی باستان«זהב» و به عربی «ذهب» است . که به معنی طلا می باشد . و اله «زاهاو» مذکر است و جز خدایان خورشید می باشد . پیش تر گفته شد که در علم کیمیاگری فلز مس را که منسوب به کوکب زهره هست طی عملیاتی یک درجه ترقی عنصری (بر اساس طرح عناصر کیمیاگری و فلکیات قدیم) می دهند و تبدیل به طلا می نمایند که فلز منسوب به کوکب شمس است . و الهه «زوهر» مونث است و جز الهه های کوکب «زهره» یا «ناهید» است . و اله «زاهاو» مذکر و جز الاهان کوکب شمس است . نکته :شاید علت اینکه سامیان به طلا« ذهب» یا «زاهاو» می گویند . ریشه در نام این خدای باستانی داشته باشد . زیرا بسیاری از اسامی باستانی ریشه در اسطوره دارد . و اسطوره ها ریشه در حقایق . چنانچه در تمدن میان رودان نیز نام خدای خورشید شمش به عبری و آرامی باستان {שמש}(shemesh) است . و واژه شمش طلا(shemsh) در واقع اشاره به خدای شمش و کیمیاگری وی دارد . نکته 2: نام شمش عبرانی{שמש} در ادبیات عربی به صورت شمس در آمده است . عزیزانی که با زبان عبری آشنایی پیدا نموده اند . می دانند که حرف «ש شین »اگر نقطه بالای آن جا به جا شود به صورت «س» تلفظ می شود. @soltannasir ☀️🔥💧☀️🔥💧☀️🔥💧☀️🔥💧☀️🔥💧☀️🔥💧
تصویر خدای مردوخ بابلی که ایزد کوکب مشتری بوده است . و در دوره ای مهمترین خدای تمدن های حیطه میان رودان بوده است . @soltannasir
تصویر نرگال بابلی ایزد کوکب مریخ با سری شبیه به انسان و بدنی شیر مانند از خدایان مربوط به جهان زیرین و همسر ارشکیگال ملکه جهان زیرین . @soltannasir
سمت چپ تصویر انلیل خدای باد ها در تمدن بابل و سمت راست خدای انکی یا اآ خدای زمین (بعضی وی را به نام خدای دریاچه ها وآب ها می شناسند) در کنار درخت زندگی . @soltannasir
تصویر تپه باستانی حسنلو با قدمتی بیش از 8000 سال در شهرستان نقده در استان آذرباییجان غربی که البته تا حدی شباهت به شکل ستاره دارد . @soltannasir
@soltannasir { جغرافیای علوم غریبه در ایران 54} { زوهر و زاهاو3} { نگاهی مجدد به واژه زوهر } نکته جالبی در باب واژه زوهر وجود دارد . و آن اینکه این واژه با کمی تغییر در تلفظ در ایران باستان نیز رایج بوده است . واژه «زوهر » از آن در اوستا زَاُثرَzaothra و در پهلویzavrو زوهر zohr است. امروزه زردشتیان آن را آب «آب زور» می نامند که معنی دهش و نذر آشامیدنی و مایع را می دهد. زوهر پیشکش یا نثاری است که به منظور تقدیس و برکت بخشی به👈« آتش» 👉 یا 👈«آب» 👉می دهند . در آیین زرتشتی به دو نوع زوهر , یعنی 👈« آتش زوهر»👉 و 👈«آب زوهر»👉 بر می خوریم . «آتش زوهر » نثار و پیشکشی به آتش است . که پیه یا چربی و روغن برای سوختن آن می نهند . رسم نهادن چربی حیوانی بر آتش به عنوان زوهر از 50 سال پیش در ایران منسوخ شده است . معمولا هنگام نشاندن آتش بهرام , زوهر نثار می شود . آتش زوهر را می توان به آتش های دیگر نیز داد . آتش واسطه رسانیدن قربانی به خدایان تمدن آریایی (هند و ایران) است . که بقایای آن به شکل دادن زوهر به آتش تا امروز پابرجا است . (نکته : در آیین یهودیت نیز قربانی حیوانی را طی مراسم خاصی می سوزانند . و همچنین در آیین های باستانی خدایان میان رودانی نیز چنین عملی انجام می شود) زوهر گوسپند و بز و گاو و خر و خوک نیز جایز است . در قرن های بعد از اسلام بتدریج زوهر خوک و گاو ترک شد . زوهر همچنین در مورد گوشت قربانی که به ایزدان اهدا می شده به کار رفته است . این رسم در میان زرتشتیان ایران بسیار رایج است . و در میان پارسیان هند نیز اثری از آن را می یابیم : گوسفندی را می کشند . و سرخ می کنند و قطعه کوچکی از آن موبد در هنگام اجرای مراسم یزش خاص می خورد . بخشی از آن را به فقرا می دهند و بقیه به موبد می رسد . آب زوهر , آب تقدیس شده است . که در مراسم مذهبی مانند یسنا , ویسپرد و وندیداد از آن استفاده می شود . تهیه آب زوهر مراسم خاصی دارد و معمولا ترکیب آب با هوم , شیر و یا انار است که با دعا خوانده شده و گیاه دیگری آمیخته می شود . در کتاب مینوی خرد یکی از تاثیرات آب زوهر نابودی حیوانات موذی دریایی ذکر شده است . نکته : مقدس بودن آب و آتش و آیین های مربوط به آن در نزد ایرانیان سابقه ای بسیار طولانی دارد . آیین پیشکشی زوهر آب مربوط به ایزد «اردوی سورا آناهیتا» است . . زیرا ایزد آناهیتا ایزد آب است که با کوکب زهره مرتبط است به همین دلیل این کوکب در ایران ناهید نامیده می شود .و عنصر کوکب زهره در نجوم آب است . و زوهر آتش پیشکشی به ایزد مهر است . که ایزد کوکب خورشید است و عنصر کوکب خورشید آتش است . آنچه اینجا برای ما اهمیت دارد این است که چرا به پیشکشی قربانی زوهر گفته می شود . ما در روایت شفاهی داریم که مردمان تمدن باستانی ساکن در اطراف دریاچه ارومیه برای الهه «زوهر» و اله «زاهاو» قربانی می نمودند . و الهه «زوهر» نیز الهه کوکب زهره است و با عنصر آب مرتبط است . و اله «زاهاو » نیز اله کوکب شمس است و با عنصر آتش مرتبط است . آیا ممکن است قربانی هایی که در دریاچه ارومیه به این دو خدای باستانی پیشکشی می شده است . باعث این شده باشد که در دیانت زرتشتی به پیشکشی به درگاه ایزدان و علی الخصوص پیشکشی آب و آتش , زوهر بگویند . اگر تاریخ زندگانی زرتشت در حدود سه الی چهار هزار سال پیش بوده باشد. این احتمال وجود دارد . نکته دیگر آنکه واژه زوهر به صورت زور در می آید و امروزه زرتشتیان به آب زوهر «آب زور» می گویند . و واژه «زاهاو» در پارسی به صورت «زر» در می آید . بنابراین دو واژه آشنا در ادبیات عامیانه مردمان ایران یعنی دو کلمه «زر» و «زور» که همواره در کنار هم بکار می رود , شاید ریشه در داستان الهه «زوهر »و اله «زهاو» داشته باشد . {ادامه روایت شفاهی 2} 👇👇👇 { ادامه روایت شفاهی ..... طراحی ستاره شش پر و طلسمات آن برای اولین بار توسط این دو خدای کیمیاگر { «زوهر » و «زاهاو»} انجام شد . این دو خدای کیمیاگر در دوران سلطنت شاه فریدون افسانه ای از خدمت گزاران وی بودند . و در دانش کیمیاگری و طلسمات و افسونگری بسیار به وی کمک نمودند . ... ادامه دارد } نکته :حکیم نظامی گنجوی در کتاب شرفنامه در بخش رفتن اسکندر به کوه البرز بدنبال گنج فریدون آورده :👇👇 باید ساقی آن شیر شنگرف گون که عکسش در آید به سیماب خون به من ده که سیماب خون گشته ام به سیماب خون ناخنی رشته ام بر آنم من ای همت صبح خیز که موج سخن را کنم ریز ریز به زرین سخن گوهر آرم به چنگ سر زیر دستان در آرم به سنگ 👈زر 👉آن👈 زور👉 و زهره کی آرد به دست که دارای دین را کند زیر دست در ادامه به داستان فریدون می پردازیم @soltannasir ☃☃☃☃☃☃☃☃☃☃☃☃☃☃
دریاچه کنار تپه حسنلو که اکنون تبدیل به سد شده و بر طبق شواهد باستانشناسی قربانگاه بوده است . @soltannasir
تصویر قدیمی ترین عشاق جهان در حال بوسیدن یکدیگر با قدمتی نزدیک به 3000 سال در تپه حسنلو شهرستان نقده استان آذرباییجان غربی @soltannasir
مجموعه مقالاتی👆👆👆 در باره تپه حسنلو و تمدن مانایی ها عزیزان حتما برای آشنایی بیشتر با این تپه باستانی این مقالات مختصر را مطالعه نمایید . @soltannasir 🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞