eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
695 دنبال‌کننده
242 عکس
62 ویدیو
55 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
برخی از عوامل مخالفت علمای شیعه با ملاصدرا عامل اول:اعتقاد به معاد روحانی عامل دوم:اعتقاد به انقطاع عذاب در جهنم عامل سوم:اعتقاد به عشق به امردان و جوانان(عشق مجازی) عامل چهارم:اعتقاد به وحدت وجود عامل اول:اعتقاد به معاد روحانی ملاصدرا در ظاهر امر منکر معاد جسمانی نیست ولی این اعتقاد مهم را به گونه ای توجیه و تفسیر می کند که برای آن هیچ سابقه ای در کتب حکما و متکلمین یافت نمی شود. ملاصدرا می نویسد: موضوع معاد جسمانی، از آن مواردی است که خداوند به من الهام فرمود و مرا بر کثیری از خلقش به واسطه این مطلب، برتری بخشید، و من در این موضوع در کلام هیچیک از اهل اسلام و حکمای سابق و لاحق، مطلبی نیافته ام که بیمار را شفا و تشنه را سیراب سازد. آری این مطلب را از کتاب خدا و حدیث پیامبر و عترتش و بهره مند شدیم، و بارقه های پراکنده ای از این مطلب را در کتابهای اکابر صوفیه که خداوند از ایشان راضی باشد و ایشان از خداوند راضی باشند، نیز یافتیم.1⃣ توضیح: بر اساس نظریه حرکت جوهری ملاصدرا، تمام عالم مادی دارای حرکتی تدریجی از مادیت به سمت تجرد کامل است. نفس انسان نیز دارای همین حرکت جوهری است. وی نفس انسان را، جسمانية الحدوث و روحانية البقا می داند. انسان در ابتدای خلقت، موجودی جسمانی است و جنبه روحی و نفسانی ندارد، اما در این دنیا، به تدریج مراحل تکامل خود را طی می کند و صاحب نفس در مراتب مختلف می شود.2⃣ وقتی جنین در رحم مادر، تكون پیدا می کند، نفس نباتی ایجاد می شود. وقتی طفل از شکم مادر خارج می شود تا هنگامی که به بلوغ ظاهری برسد، نفس حیوانی نیز در او ایجاد می شود و او در حکم یک حیوان به شمار می آید. بعد از بلوغ، نفس انسانی نیز در این موجود، ایجاد می شود و لذا می تواند مدرک کلیات شود و به درجه ناطقیت برسد. این سیر تکاملی می تواند تا درجه نفس قدسیه ارتقا یابد که این امر در حدود چهل سالگی که اوان بلوغ عقلی و معنوی اوست، میسر می شود. البته از میان هزاران نفر، یکی از انسانها چه بسا به مرتبه قوه قدسیه برسد.3⃣ پس نفس انسان پس از خلقت در اثر حرکت جوهری بدن، مراحل تکاملی خود را طی می کند تا این که واجد تمام ادراکات حسی، خیالی، وهمی و در نهایت عقلی شود، و از مادیت به تجرد برسد، حصول ادراک عقلی برای نفس به معنای آن است که انسان دارای بالاترین مرتبه نفس، یعنی قوه عاقله است. وقتی انسان به تجرد کامل رسید، دیگر به وقوف در جهان ماده نیازی ندارد و زمان رحلت و عزیمت او به جهان آخرت فرا می رسد. ملاصدرا معتقد است که نفس انسانی، اعم از سعید و شقی، هنگامی که به مرحله معینی از کمال طبیعی خود برسد، از بدن عنصری و مادی بی نیاز می گردد و آن را رها می کند، و مرگ در این زمان فرا می رسد. بعد از جدا شدن نفس از بدن، حرکت جوهری برای نفس ادامه نخواهد یافت، زیرا حرکت جوهری در این جهان مادی، و مختص موجودات مادی و زمان مند است. بعد از مرگ، نفس مجرد از ماده، می تواند به کمک قوه تخیل که واجد آن است، بدن جدیدی برای خود بسازد که به آن، بدن مثالی گفته می شود. بدن جدید، صورت هایی واقعی با اعراض مادی نظیر بعد و کیفیت و مکان و زمان می باشند، اما ماده نداشته و در عین حال می توانند منشأ اثر باشند. این بدن، بر خلاف بدن های دنیوی است که با ویژگی هایی از قبیل بیماری، تزاحم حجمی، رشد، فرسودگی و مرگ شناخته می شوند. موجودات برزخی و اخروی، که واقعی می باشند، مخلوق همین قوه تخیل اند وحركات و انفعالات و لذت ها و رنجها و همه عوامل رنج آور و آسایش بخش برزخ و قیامت از فرآورده های همین قوه می باشند.4⃣ پس آنچه در معاد محشور می شود صورت انسان است نه ماده و در واقع ملاصدرا بدن مثالی را اثبات می کند نه بدن اخروی مادی را. ملاصدرا به منظور آنکه با ظاهر شریعت همراهی کرده باشد به معاد جسمانی اقرار می کند ولی آنچه وی از معاد جسمانی بیان میکند در واقع همان معاد روحانی است و این سبب شده است حتی جمعی از فلاسفه نیز با دیدگاه ملاصدرا در موضوع معاد همراه نشوند. دیدگاه برخی فلاسفه راجع به معاد ملاصدرا.. 📚منابع: 1⃣ مجموعه رسائل فلسفی ص۲۹۰/محمد بن ابراهیم شیرازی/ناشر:انتشارات حکمت۱۳۷۵ 2⃣مقاله«مبدأ و معاد انسان در پرتو حرکت جوهری ملاصدرا» ص۶۷_۸۸/قدرت الله قربانی/ناشر:پژوهش های فلسفی کلامی/۱۳۸۵ 3⃣الشواهد الربوبیةص۲۲۹/محمد بن ابراهیم شیرازی/ناشر:المرکز الجامعی للنشر/مشهد۱۳۶۰ 4⃣مقاله«مبدأ و معاد انسان در پرتو حرکت جوهری ملاصدرا» ص۶۷_۸۸/قدرت الله قربانی/ناشر:پژوهش های فلسفی کلامی/۱۳۸۵ @sonnat_voice
دیدگاه برخی فلاسفه راجع به معاد ملاصدرا ۱-آیت الله محمد تقی آملی(م۱۳۹۱ ق) از بزرگان فلسفه و استاد آقایان جوادی آملی و حسن زاده آملی در کتاب(دررالفوائد) پس از نقل نظر ملاصدرا پیرامون معاد می نویسد: «انصاف آن است که آنچه ملاصدرا در باب معاد و با عبارات غير واضح گفته است، بیانگر معاد روحانی است ... و قسم به جانم که این معاد، مخالف است با آن چه شرع مقدس، بیان فرموده است؛ و خداوند، فرشتگان، پیامبران و رسولان الهی را در این ساعت، که ساعت سوم از روز یک شنبه چهاردهم شعبان سال ۱۳۶۸ ه ق است، گواه میگیرم که درباره معاد جسمانی، به آن چه قرآن کریم فرموده است و حضرت محمد و ائمه معصومین علیهم السلام به آن اعتقاد داشته اند و امت اسلام بر قبول آن اجماع کرده اند، اعتقاد دارم و ذره ای از قدرت خداوند را منکر نمیشوم» 📚منبع: دررالفوائد ج۲ ص۴۶۰/محمد تقی آملی/ناشر: اسماعیلیان۱۳۷۷ @sonnat_voice
‍ ⁉️تغییر نشانه گرافیکی سایت عرفان و حکمت دکترین تصوف حوزوی و لاله زاری برای موجه نشان دادن مرام و ممشای خود و خصوصا در امان بودن از هجمه مراجع عظام تقلید و متشرعین ، کلمه عرفان را جایگزین ( تصوف ) نموده و از هرگونه انتساب خود به فرقه های صوفیه ، تحاشی می نمایند . 🔘لیکن با توجه به انتساب غیر قابل انکار آقای قاضی به فرقه ذهبیه و نظر به آنکه این امر مستند به دستخط آقای طهرانی و نیز علامه طباطبایی می باشد لذا نامبردگان که راه هرگونه تشکیک در این امر بدیهی را مسدود دیده اند ، به این نتیجه رسیده اند که لوگو ( نشانه گرافیکی ) سایت و کانال مرتبط با آن را به شرح فوق تغییر دهند . 🔘پارادایم تمامی فرقه های تصوف در این موضوع اشتراک نظر و وحدت رویه دارند که مرتبه و تاثیر اسم (هو) از مرتبه اسم ( الله) که بسم الله الرحمن الرحیم ، ناظر به آن است، بالاتر و شریفتر می باشد . لذا به همین دلیل این اسم را بعنوان نماد ، آرم و شعارِ خویش اتخاذ نموده اند. 👈شگفتا که علیرغم چنین اعتقادی بنیادین ، مشایخ تصوف حوزوی و لاله زاری مصلحت را در آن دیده اند که از اسم (هو) به مرتبه اسم ( الله) در بسم الله الرحمن الرحیم ، تنزل و نزول اجلال نمایند. ✔️بدیهی است از نظر اهل بصیرت ، صوفی صوفی است، اگر چه نامِ عارف برخود گذارده و یا به جای ذکر (یاحق) و (یاهو)، بسم الله الرحمن الرحیم را شعار خویش نماید . بر دَرِ میکده با آه و فغان آمده ام‏ ‌‏از دَغَل بازی صوفی به امان آمده ام‏ ‌‏شیخ را گو که دَرِ مدرسه بربند که من‏ زین همه قال و مقالِ تو به جان آمده ام‏ @sonnat_voice
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
به حول و قوه الهی کتاب نقدی بر تصوف به طبع رسید. در این کتاب که توسط استاد سید محمود هاشمی نسب و شی
با سلام الحمدالله با هماهنگی هایی که انجام شد دوستان محترم ساکن مشهد می توانند کتاب را از انتشارات دلیل ما واقع در چهارراه شهدا،پشت باغ نادری پاساژ گنجینه کتاب با تخفیف تهیه نمایند. شماره تماس: 05132237114 05132237115 امید است با ترویج این چنین کتبی حوزویان و مومنین بیشتر با تفکرات این فرقه آشنا شوند. @sonnat_voice
دیدگاه برخی فلاسفه راجع به معاد ملاصدرا ۳-آیة الله میرزا احمد آشتیانی (م ۱۳۵۴ ش) از مدرسان به نام فلسفه، در لوامع الحقائق فی اصول العقائد» می نویسد: «این معاد به صورت بدن مثالی که اصولی [اصول یازده گانه صدرایی] برای اثبات آن تأسیس گردید و قواعد آن را محکم ساختید و بنیان آن را استوار داشتید و افکار خود را در تبیین آن خسته کردید، به هیچ روی با بدنی که در رستاخیز بزرگ محشور می گردد منطبق نیست؛ اگر چه در ظاهر کار با قالب های مثالي عالم برزخ ممکن است انطباق داشته باشد. بنابراین [انکار معاد جسمانی» و بازگشت روحها به بدنها که عقل سلیم نیز با آن مساعد است مخالف نص قرآن و مخالف همه ادیان است و انکار یک امر ضروری در اسلام می باشد. خدای متعال خود ما را از لغزش های همی و آراء بزک کرده به وسیله شیطان، محفوظ نگاه دارد.» 📚منبع: لوامع الحقائق ص۴۲-۴۴/احمد آشتیانی/ناشر:چاپخانه بهمن۱۳۵۳ @sonnat_voice
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف لطفاً ما را در دیگر شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.با تشکر تلگرام t.me/sonnat_voice اینستاگرام instagram.com/sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏بحثی بین آیت الله سید رضی شیرازی (موافق فلسفه) و مرحوم آیت‌الله موسوی خلخالی (مخالف فلسفه) با اینکه فلاسفه، دیگران را متهم به بی‌سوادی و نفهمی فلسفه می‌کنند اما بدیهی است که خود آن مرحوم در ابتدایی‌ترین شبهات گیر کرده‌ است؛ می‌گویند اگر بین خدا و خلق سنخیت نباشد، صدور باطل می‌شود! پی‌نوشت: خب صدور هم باطل است، انگار یک سنی بگوید اگر خلافت ابوبکر باطل شود، عمر هم باطل می‌شود! @sonnat_voice
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
دیدگاه برخی فلاسفه راجع به معاد ملاصدرا ۳-آیة الله میرزا احمد آشتیانی (م ۱۳۵۴ ش) از مدرسان به نام ف
دیدگاه برخی فلاسفه راجع به معاد ملاصدرا ۴-آية الله شیخ جعفر سبحانی که در درس اسفار علامه طباطبایی شرکت می کرده است، درباره نظر علامه در مورد معاد اسفار مینویسد: «ایشان (علامه)، هیچ وقت معاد را تدریس نمی کرد. به خاطر دارم، هنگامی که خدمتشان منظومه می خواندیم، وقتی به مبحث معاد رسیدیم، درس را تعطیل کردند. علت را هم هیچ وقت بیان نکردند. فقط تنها چیزی که ما توانستیم کشف کنیم این بود که مرحوم علامه طباطبایی، معاد مرحوم صدرالمتألهين را قبول نداشت، چون با ظواهر آیات تطبيق نمی کرد. البته صدرالمتألهین خیلی تلاش کرد که بگوید معادی را که آورده، عین قرآن است و از قرآن استخراج شده، و آیات را بر آن تطبیق داد. با این حال، معاد مرحوم آخوند (ملاصدرا ) با اکثر آیات قرآني تطبيق نمی کند. معادی را که مرحوم صدرالمتألهين گفته، در واقع نوعی معاد برزخی است (نه معاد حشرى)؛ جسم، جسم برزخی (یعنی تمثلی و تخیلی بدون جرم) است. میوه، میوه برزخی است و خلاصه یک سلسله صور غيبيه هستند که ماده ندارند و فقط صورت دارند. مرحوم علامه طباطبایی این معاد را قبول نداشت، و اگر بنا بود تدریس کند، ناگزیر به رد آن قسمت از اسفار بود. به این جهت به این معاد را تدریس کرد و نه حاشیه ای بر آن نوشت، ... همین قدر می دانیم که معاد صدرالمتألهین ایشان را راضی و قانع نکرد و آنها را موافق نمی دید.» 📚منبع: مقاله «مقام علمی و فرهنگی علامه طباطبایی» ص۶ مصاحبه با شیخ جعفر سبحانی/گردآورنده:مجله کیهان فرهنگی/شماره۶۸ آبان۱۳۶۸ @sonnat_voice
ماجرای ازدواج مادر امام سجاد علیه السلام اخیرا فرد بیسوادی به نام مولوی گرگیج، با وقاحت و بیشرمی تمام اهانتی را نسبت به امامان معصوم و مظلوم شیعه بیان کرده که زبان و قلم از تکرار آن شرم دارد. تمام اراجیف وی بر اساس این ادعاست که خلیفه دوم، مادر مطهره و مکرمه امام سجاد را به عقد امام حسین درآورده است. براستی کدام عاقلی قبول میکند مثل امیرالمؤمنین، سلام الله علیه، باشد؛ ولی عقد سیدالشهداء و سید جوانان اهل بهشت را، مثل دومی جاری کند؟!! اما حقیقت ماجرا چیست؟ ▫▫▫ محمد بن جریر طبری، از علمای بزرگ شیعه است که در قرن پنجم (حدود هزار سال قبل) زندگی میکرده است. او کتابی دارد به نام "دلائل الامامه" که در این کتاب به اثبات حقانیت امامان شیعه پرداخته است‏. طبری در صفحه ۱۹۴ این کتاب، ضمن بیان احوالات بی بی شهربانو، مادر مکرمه امام سجاد علیه السلام، مینویسد: همين كه اسيران ايرانی وارد مدينه شدند عمر تصميم داشت زنان را بفروشد و مردان را بعنوان برده بگيرد و آنها را به کار بگیرد تا در هنگام طواف، افراد ناتوان و بیمار و پیر را روی دوش خود بگذارند و دور کعبه حمل کنند. امير المؤمنين عليه السلام فرمودند: پيغمبر فرموده است افراد برجسته هر قوم و ملت را گرامی بدارید. عمر اعتراف کرد بله، من هم اين مطلب را شنيده‏ ام كه ميفرمود هر گاه فرد با شخصيت يك طائفه‏ اى پيش شما آمد او را احترام كنيد؛ گر چه مخالف شما باشد. امير المؤمنين فرمودند: پس تو به چه حقی به خودت این اجازه را دادی که با این بزرگوران، اینگونه رفتار کنی؟ اينها گروهى هستند كه خودشان به میل خودشان تسليم شدند و علاقه به اسلام دارند و من از نژاد اينها فرزندانى خواهم داشت. من شما و خدا را گواه ميگيرم كه سهم خودم از اينها را در راه خدا آزاد نمودم. تمام بنى هاشم، و نیز سایر مسلمانان از مهاجر و انصار گفتند: یا امیرالمؤمنین، ما نيز حق خود را به شما بخشيديم. امیرالمؤمنین فرمود: خدايا شاهد باش من تمام آنچه را ایشان به من بخشیدند، در راه تو آزاد نمودم. عمر گفت: چرا با تصميم من در مورد اين اسيران فارس مخالفت کردی و چه باعث شد كه بر خلاف راى من عمل كنى؟ امیرالمؤمنین دومرتبه فرمايش پيغمبر درباره احترام افراد با شخصيت را به يادش آوردند و اینکه این افراد، به میل خودشان مسلمان شدن را پذیرفته اند. عمر دیگر اعتراض نکرد ...... گروهى از قريش علاقه به ازدواج با آن بانوان داشتند. امير المؤمنين فرمودند: نبايد آنها را بر ازدواج مجبور كرد. اختيار را بخودشان بدهيد هر كس را كه خواستند انتخاب كنند. گروهى به شهربانو، دختر کسری اشاره نمودند. اختيار انتخاب را به او دادند و در حالی که در پس پرده بود، از او خواستگارى كردند. در حضور جمع به ایشان گفتند: از ميان كسانى كه از تو خواستگارى كرده اند كدام را انتخاب ميكنى؟ آيا علاقه بداشتن شوهر دارى؟ ایشان سكوت كردند. امير المؤمنين فرمودند: بشوهر علاقه دارد ولى حالا بايد منتظر بود تا چه كسى را انتخاب كند. عمر گفت: از كجا فهميدى تصميم بشوهر گرفته است؟ حضرت فرمودند: هر گاه بانوى با شخصيت بدون سرپرستی از يك طائفه خدمت پيغمبر ميرسيد، وقتى از او خواستگارى ميشد، دستور ميدادند به او بگويند تو بشوهر دارى‏ مايلى؟ اگر خجالت ميكشيد و سكوت ميكرد، همين سكوتش را دليل اجازه اش قرار ميدادند و دستور ازدواجش را صادر ميكردند. اگر ميگفت نه، اجبار بر پذيرش نميكردند. خواستگاران را به شهربانو نشان دادند. ایشان با دست به امام حسين علیه السلام اشاره کردند. باز براى مرتبه دوم از او تقاضاى انتخاب كردند؛ اين مرتبه نيز به زبان فارسی گفت: اگر انتخاب با من است، او را انتخاب کردم. و امیرالمؤمنین را ولی (وکیل) خود انتخاب کردند تا خطبه عقد جاری شود. حذيفه نيز خطبه عقد را خواند. امير المؤمنين به او فرمودند: اسمت چيست؟ گفت شاه زنان دختر كسرى. امیرالمؤمنین به زبان فارسی فرمودند: "نه؛ شاه زنان نیست مگر دختر محمد" او سیدة النساء و شاه زنان است. تو شهربانو هستی و خواهرت نیز مروارید است، دختر کسری. عرض کرد: آرى صحيح است. شهربانو با امام حسین ازدواج کرد؛ و خواهرش مروارید، با امام مجتبی علیه السلام. ❗این مطلب را منتشر کنید تا سایر مومنین نیز از اصل ماجرا آگاه شده و شبهات شیاطین در آنان اثر نکند. این مطلب در منابع زیر نقل شده است: 📚 دلائل الامامه طبری، صفحه ۱۹۴ 📚 العدد القویه (تالیف برادر علامه حلی) صفحه ۵۷ 📚 بحارالانوار جلد ۳۱ صفحه ۱۳۳ 📚 مستدرک الوسائل جلد ۱۱ صفحه ۱۳۲ @sonnat_voice
صلی الله علیک یا فاطمة الزهرا علیها السلام @sonnat_voice
روضه حضرت زهرا علیها السلام-حاج حسن جمالی .mp3
8.92M
صلی الله علیک یا فاطمه الزهرا علیها السلام ممنونم اگر نروی... 🏴 فاطمیه(٧۵روز) ۱۳٩۶ 🎤مداح:مرحوم حاج حسن جمالی ⛔️(با حال مناسب استماع شود) شادی قلب داغدار حضرت ولی عصر و روح این مداح با اخلاص اهل بیت علیهم السلام فاتحه مع الصلوات @sonnat_voice
عاشورا روز حزن یا سرور سیدالشهدا علیه السلام.pdf
1.37M
📚عاشورا روز حزن یا سرور سیدالشهدا علیه السلام ✏️نویسنده:سید محمود هاشمی نسب تعداد صفحات:۱۱۶ صفحه زبان:فارسی 👈مقدمه نویسنده: یکی از باورهای اصیل شیعی عزاداری و گریه بر سیدالشهدا(علیه السلام) است که برخاسته از سنت پیامبر و اهل بیت (عليهم السلام) می باشد این امر نزد شیعیان به قدری روشن و شفاف است که هرگز نیازی به اقامه دلیل و برهان ندارد و تنها کسانی که با این فرهنگ غنی و تاثیر گذار مخالفت کردند بنی امیه و دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) بودند که از ترس انتشار جنایات و انحرافاتشان با تمام قدرت با این موج بیدارگر به مبارزه برخاستند و متاسفانه بعضی از فرقه ها مانند صوفيه با آنان همراهی نمودند و در میان جامعه با شبهه افکنی، عده ای از عوام را تحت تاثیر قرار دادند این نوشتار پاسخی است به مقاله ای با عنوان عاشورا روز حزن با سرور سیدالشهدا(عليه السلام)» که توسط آقای وکیلی نوشته شده و در فضای مجازی منتشر گردیده. @sonnat_voice
نقد محک.pdf
1.27M
بسمه تعالی: دو سال پیش کتابی به نام «سیری در آثار علامه سید محمد حسین طهرانی» توسط استاد سید محمود هاشمی نسب با وجود سنگ اندازی های صوفیه مشهد به چاپ رسید که حاوی نقد بعضی از آراء آقای سید محمد حسین طهرانی بود که این امر موجب شد یکی از مریدان خام ایشان که سابقه هتاکی به مخالفان تصوف را دارد درپاسخ ،کتابی به نام«محک» که حاوی سخنان بی پایه و فاقد رعایت تقوای علمی بود منتشر کنند حال نویسنده کتاب «سیری در آثار علامه طهرانی»در جواب سخنان غیر علمی و سراسر ادعای آن نوشتاری را به نام«کتاب محک در میزان یا عیار سنجی علمی صوفیان» گرد آوری کرده است به امید آنکه این فایل مورد استفاده حق جویان قرار گیرد و سستی عقائد سارقان نام عرفان بر همگان روشن گردد. @sonnat_voice
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
دیدگاه برخی فلاسفه راجع به معاد ملاصدرا ۴-آية الله شیخ جعفر سبحانی که در درس اسفار علامه طباطبایی ش
دیدگاه برخی فلاسفه راجع به معاد ملاصدرا ۵-استاد مرتضی مطهری درباره اعتقاد ملاصدرا به معاد جسمانی می نویسد: «امثال ملاصدرا گفته اند معاد، جسمانی است، اما همه معاد جسمانی را برده اند در داخل خود روح و عالم ارواح، یعنی گفته اند این خصائص جسمانی در عالم ارواح وجود دارد.. البته این مطلب هم مشکل را حل نکرده است یعنی ما این را با مجموع آیات قرآن نمی توانیم تطبیق کنیم، با اینکه خیلی حرف خوبی است، و آن را با دلایل علمی هم می شود تأیید کرد، ولی معاد قرآن را با این مطلب نمی شود توجیه کرد؛ چون معاد قرآن روی تنها انسان نیست روی همه عالم است. قرآن اساسا (در امر معاد و بازگشت)، راجع به عالم ماده بحث می کند، نه تنها انسان» 📚منبع: مجموعه آثار ج۴ ص۷۹۲/مرتضی مطهری/ناشر:انتشارات صدرا/تهران @sonnat_voice
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
‍ ‍ رسوایی دیگر از جریان فرقه لاله زاری چندی پیش کتابی بی محتوا و داستان گونه ای به نام «محک» توسط طلبه ای جوان از جریان لاله زاری به چاپ رسید که انگیزه آن نقد منتقدان عرفان لاله زاری بوده است. نویسنده در این کتاب از قول آیت الله سید احمد مددی(از اساتید درس خارج قم و از شاگردان حضرات آیات خویی و سیستانی ) عبارتی را نقل کرده که خواننده گمان میکند این مطالب مورد قبول ایشان بوده است و مطلبی مشهور و مسلم است که از افراد خبره و آگاهی صادر شده است! و حال آنکه واقعیت چنین نیست و تمام این مطالب مشتمل بر کذب و تدلیسهای متعدد است! عبارت کتاب چنین است: «آیت الله سید احمد مددی که از اساتید مطرح درس خارج حوزه علمیه هستند نقل میکنند که برخی از قدمای نجف، کسانی که حلقه های اول درس آقای خوئی را دیده بودند تصریح داشتند بر اینکه علامه طهرانی با آیت الله سیستانی هم بحث بودند و علامه طهرانی در آن دوره از هم بحث خودشان اقوی بودند. آیت الله خوئی نیز درس خودشان را موقوف به حضور آیت الله سیستانی و علامه طهرانی نمودند.» ولی طی تماسی که با این استاد حوزه علمیه قم برقرار شد کذب مطلب و رسوایی دیگری برای جریان سراسر تزویر لاله زاری آشکار گردید. ۱_ ادعای اقوی بودن آقای طهرانی از آیت الله سیستانی توسط شیخ محمود قوچانی ( پسر شیخ عباس قوچانی، استاد سیر و سلوک آقای طهرانی ) مطرح شده است وی متولد سال ۱۳۲۶ است و حلقه های اول درس آیت الله خویی را درک نکرده است. علاوه اینکه اظهار نظر وی در این قبیل مسائل چنان اهمیتی ندارد. لذا مولف کتاب محک ناچار شده واسطه را حذف کند تا این ادعا به آیت الله مددی منتسب گردد. ۲_ ادعای دوم که آیت الله خوئی درس فقه خود را موقوف بر حضور دو فرد مذکور کرده باشد نیز نه تنها از آیت الله مددی صادر نشده بلکه معظم له این ادعا را غلط میدانند. آری، طرفداران جریان لاله زاری برای ادعاهای خود از انواع تدلیسها و دروغها ابائی ندارند... این در حالی است که امثال آیت الله مددی در قید حیات هستند و مطالب منتسب به ایشان را میشود پیگیری کرد. اما نسبتهای دیگری که توسط این فرقه به مرحومین داده میشود چگونه است ...!!! چه بهتر است اعضاء این جریان اگر دنبال دروغ پراکنی و چسباندن قول ناصواب به بزرگان برای تایید علامه خودخوانده خود هستند اول تنها از خواب و مکاشفه بهره بگیرند. 📚منبع: محک ص۷۸-۷۹/محمد حسن وکیلی/ناشر:موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام/مشهد۱۴۰۰ @sonnat_voice
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
دیدگاه برخی فلاسفه راجع به معاد ملاصدرا ۵-استاد مرتضی مطهری درباره اعتقاد ملاصدرا به معاد جسمانی می
دیدگاه برخی فلاسفه راجع به معاد ملاصدرا ۶-آیة الله محمد تقی مصباح یزدی در نقد نظریه ملاصدرا پیرامون معاد می نویسد: «یکی از مهم ترین مخالفت های این نظریه با ظواهر کتاب و سنت، این است که ایشان «إحياء بعد الموت» را به همان انتقال نفس از «عالم ماده» به «عالم مثال» و بعد به «عالم عقلی»، و خروج انسانها از قیود را به خروج از عالم طبیعت، تفسیر کرده اند ... و اساسأ «إحياء» را به این معنا تفسیر کرده اند؛ یعنی: قطع تعلق از ماده. پس إحیاء چیز دیگری غیر از موت نمی شود. همین که نفس از این عالم قطع تعلق کرد، یعنی حیات پیدا کرده به حیات برزخی و حیات اخروی؛ در صورتی که ظواهر آیات و روایات این نیست... مشکل دیگر در این است که طبق آیات و روایات، عالم برزخ غیر از عالم قیامت است. ایشان چگونه می توانند فرق بگذارند بین عالم برزخ و عالم قیامت؟» 📚منبع: مقاله«نقد نظریه ملاصدرا درباره معاد» ص۱۲/محمد تقی مصباح یزدی/ناشر:سمات ۱۳۸۹ پایان «عامل اول:اعتقاد به معاد روحانی» 👈«عامل دوم:اعتقاد ملاصدرا به انقطاع عذاب در جهنم» @sonnat_voice
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
برخی از عوامل مخالفت علمای شیعه با ملاصدرا عامل اول:اعتقاد به معاد روحانی عامل دوم:اعتقاد به انقطا
عامل دوم:اعتقاد به انقطاع عذاب در جهنم مقدمه: «معاد بر طبق نظریه ملاصدرا قائم به نفس می باشد و بهشت و جهنم در روز قیامت از صور خياليه و از منشئات نفس است پس در حال حاضر موجود نمی باشد، در حالی که اگر به آیات و روایات مراجعه شود روشن میگردد که جنت و جحیم دو واقعیت مستقل و حقیقتي ما وراء انسان و تخیلات او دارند و هم اکنون موجود می باشند و خداوند آن دو را برای کیفر عاصین و پاداش مطیعین آفریده و هیچگونه ارتباطی با قوه خیالیه انسان ندارند و هر گونه ای که او خیال نماید تغییری در حقیقت آن دو رخ نخواهد داد. باید دانست اصل و اساس نظریه وی در باب معاد،اصالت الوجود و تشکیک در وجود است و این نظریه با عدالت حق تعالی ناسازگار است چرا که هدف از برپایی قیامت اجرا عدالت و جزاء دادن به بندگان است واین اعضا و جوارح بدن دنیوی اطاعت و عصیان کرده و باید ثواب و عقاب به تعلق بگیرد ولی ملاصدرا متعلق جزا را بدن دیگری غیر از بدن دنیوی که نابود شده می داند و معتقد است خداوند توسط نفس انسان در قیامت بدن دیگری خلق کرده و آن بدن را کیفر و پاداش می دهد ولی ملاصدرا از نظریه تشکیک در وجود عدول کرده و نظریه صوفیه را برگزیده حال با پذیرش این قول بحث وی در معاد منتفی می شود چرا که وقتی در دار تحقق جز خدای متعال نیست پس موضوعی برای بحث جسمانیت معاد و کیفیت آن باقی نمی ماند..»1️⃣ 📚منبع: 1️⃣نقدی بر تصوف(حوزوی) ص۲۰۸/سید محمود هاشمی نسب/ناشر:خسرو خوبان/تهران اصل مطلب: ملاصدرا در «اسفار»این موضوع را طرح می کند که«چگونه اعمالی که در زمان محدودی انجام شده است، می تواند پاداش و مجازات دائمی داشته باشد؟» و می گوید: «فعل جسمانی که در زمان متناهی انجام می شود، چگونه می تواند منشاء جزا برای زمان غير متناهی شود؟ و مثل چنین مجازات کردنی به ویژه در جهت عذاب، لایق خداوند حکیم نیست، و کلام الهی است که «من، نسبت به بندگانم بیدادگر نیستم» وی در «اسفار»به مسئله خلود عذاب در جهنم اشاره کرده و موضع متکلمین و اهل شرع با عرفا و حکما را در این موضوع مشخص میکند. ملاصدرا در مسئله خلود در جهنم دست به توجیه و تأويل نصوص دینی می زند و بر این اساس، معنای دوام عذاب در جهنم را همچون معنای دوام نعمات و لذات در بهشت ندانسته و می گوید: «ما به اصولی معتقدیم که دلالت بر آن دارند که همان گونه که بهشت، نعمتها و خیراتش برای اهل بهشت، دائمی است، آتش و رنجها و بدی هایش برای اهل آتش دائمی است، جز آن که مقصود از دوام برای اهل بهشت با اهل جهنم،متفاوت است» وی معتقد به خلود لذات در بهشت و خلود عذاب در جهنم است، با این تفاوت که لذت در بهشت، دائمی است، اما در جهنم، فرد مشرک فقط به تعداد سالهای عمرش، درد کشیده و عذاب میشود و سپس به دلیل انطباق جهنم با سرشتش، در جهنم باقی مانده و این بار از عذاب های آن جا لذت می برد. البته این تغییر درد به لذت، آن زمانی اتفاق می افتد که در جهنم کاملا بسته شود و اهل جهنم اطمینان یابند که دیگر خروج آنها از جهنم، امکان پذیر نیست: «پس درهای جهنم قفل می شوند و بر سر آتش، طبقی گذاشته می شود. در این هنگام، راحتی، اهل جهنم را در بر میگیرد، و آنها از خروج از جهنم، مأیوس می شوند، چرا که قبلا دیده بودند که خداوند ارحم الراحمين، عده ای را از دوزخ خارج ساخته است. و تا کنون این نگرانی را داشتند که ممکن است ایشان نیز از جهنم خارج شوند. در حالی که خداوند، طبع باقی ماندگان در جهنم را به گونه ای قرار داده است که صلاحیت سکونت در آن سرا را داشته باشند و به همین دلیل، خروج از آتش، به زیان آنهاست. پس هم اکنون که از خروج مأیوس شدند، خوشحال می شوند، و برخورداری و نعمت آنها همین قدر است؛ و این اولین نعمتی است که آن را می یابند و (بعد از این) حالشان در جهنم بدین گونه خواهد بود که از مشقت و سختی، رها شده، و عذاب برایشان عذب و شیرین می گردد، رنجها زائل می شوند، و غذوبت عذاب باقی می ماند و به این دلیل، به عذاب، عذاب گفته شده است؛ زیرا نهایتا احساس شیرینی می کنند؛ و این موضوع، مثال کسی است که بیماری گری دارد و اگر او را بخارانند، برایش گوارا و شیرین خواهد بود» ملاصدرا در «تفسير القرآن الكريم» نیز با افتخار، پایان یافتن عذاب كفار در جهنم را در مقابله با اعتقاد فقها و متکلمین مبنی بر دوام درد و آلام مخلدین در آتش، اظهار می کند و ادله خود در عذاب را غیر قطعی و معارض با کشف صحیح می شمارد و می گوید: «اگرچه به خاطر نصوص قرآنی در جاودانه بودن عذاب، و همچنین اجماع امت در این باب، این قول که مدت عذاب کفار پایانی دارد، نزد جمهور فقها و متكلمين، باطل و بدعت و ضلالت به شمار می آید، اما به این دلیل که سخن ایشان با کشف صریح و برهان روشن صحیح تعارض دارد، لذا گفتارشان، قطعی الدلاله نیست» در ادامه:روایت معاد بدن دنیوی @sonnat_voice
ارتباط میرزا سید علی قاضی با صوفیه نجف 📚منابع: 📝یادنامه عارف کبیر سید علی قاضی ص۱۱/نشریه کیهان فرهنگی/شماره۲۰۶ آذرماه۱۳۸۲ 📝وب سایت رسمی خاکسار جلالی ابوترابی/به تاریخ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ پیشتر نیز در کانال در مقاله ای با عنوان«تصوف لاله زاری،مولود فرقه ذهبیه» به بررسی سلسله مشایخ سید علی قاضی و طریقه انتساب وی و محمد حسین طهرانی به فرقه ذهبیه پرداخته شد. @sonnat_voice
📣پاسخ آیت‌الله صافی به یک جوان درباره مکاشفه «وقت و عمر خود را ضایع نکن!» 📜 بسمه تعالی محضر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف با سلام و آرزوی طول عمر برای حضرتعالی؛ بنده جوانی هستم و از جنابعالی که دارای مقامات علمی و عرفانی بالایی هستید دستوری می‌خواهم تا مکاشفه‌ای هر چند در سطح پایین برای من رخ بدهد که ان‌شاءالله موجب اطمینان قلب بنده گردد؟ با تشکّر و احترام 🖋️بسم الله الرحمن الرحیم علیکم السلام و رحمة الله فرزندم! از آغاز جوانی و تکلیف، از قرآن مجید و هدایت‌های احادیث شریفه و دعاهای معتبر، مثل صحیفه سجادیه الهام و دستور بگیر و در پی این فکر کشف و مکاشفه که حتی بعضی مدعی‌ داشتن آن شده‌اند، وقت و عمر خود را ضایع نکن. ادامه مطلب: https://saafi.com/news/103 @sonnat_voice
پیام دفتر آیت الله صافی گلپایگانی دام ظله بمناسبت ارتحال عالم ربانی حاج شیخ محمد مدنی(ناشر الاسلام) انا لله وانا الیه راجعون درگذشت عالم ربانی مرحوم حجه الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمد مدنی ناشر الاسلام رضوان الله تعالی علیه موجب تاثر و تاسف گردید. ▪️عالم بزرگواری که عمر مبارک خود را وقف نشر معارف نورانی اهل البیت علیهم السلام و خدمت به مردم و محرومان نمود. ▪️آن مرحوم با تالیف آثار ارزنده دینی و اعتقادی در دفاع از کیان مکتب و حفظ مرزهای دینی و همچنین تاسیس مراکز علمی و نیز عام المنفعه، خدمات بسیاری نمود که ذخیره ای جاوید برای آخرت ایشان خواهد بود. این مصیبت را به مردم شریف گناباد و خاندان محترم مدنی بویژه جناب حجه الاسلام حاج شیخ رضا مدنی و سایر فرزندان و بستگان محترم تسلیت گفته؛ علوّ درجات آن فقید سعید را از خداوند متعال مسئلت داریم ۲۹ جمادی الاولی ۱۴۴۳ ه ق ایشان عمر با برکت خود را صرف مبارزه با صوفيان گنابادی و به روشنگری شیعیان از فتنه های این فرقه ی ضاله در مهد آنها پرداخت. از آثار به جا مانده از این عالم می توان به دو کتاب: "در خانقاه بیدخت چه می گذرد"و"مسجد و خانقاہ" اشاره کرد. @sonnat_voice