eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
703 دنبال‌کننده
240 عکس
60 ویدیو
54 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدگاه برخی فلاسفه راجع به معاد ملاصدرا ۶-آیة الله محمد تقی مصباح یزدی در نقد نظریه ملاصدرا پیرامون معاد می نویسد: «یکی از مهم ترین مخالفت های این نظریه با ظواهر کتاب و سنت، این است که ایشان «إحياء بعد الموت» را به همان انتقال نفس از «عالم ماده» به «عالم مثال» و بعد به «عالم عقلی»، و خروج انسانها از قیود را به خروج از عالم طبیعت، تفسیر کرده اند ... و اساسأ «إحياء» را به این معنا تفسیر کرده اند؛ یعنی: قطع تعلق از ماده. پس إحیاء چیز دیگری غیر از موت نمی شود. همین که نفس از این عالم قطع تعلق کرد، یعنی حیات پیدا کرده به حیات برزخی و حیات اخروی؛ در صورتی که ظواهر آیات و روایات این نیست... مشکل دیگر در این است که طبق آیات و روایات، عالم برزخ غیر از عالم قیامت است. ایشان چگونه می توانند فرق بگذارند بین عالم برزخ و عالم قیامت؟» 📚منبع: مقاله«نقد نظریه ملاصدرا درباره معاد» ص۱۲/محمد تقی مصباح یزدی/ناشر:سمات ۱۳۸۹ پایان «عامل اول:اعتقاد به معاد روحانی» 👈«عامل دوم:اعتقاد ملاصدرا به انقطاع عذاب در جهنم» @sonnat_voice
عامل دوم:اعتقاد به انقطاع عذاب در جهنم مقدمه: «معاد بر طبق نظریه ملاصدرا قائم به نفس می باشد و بهشت و جهنم در روز قیامت از صور خياليه و از منشئات نفس است پس در حال حاضر موجود نمی باشد، در حالی که اگر به آیات و روایات مراجعه شود روشن میگردد که جنت و جحیم دو واقعیت مستقل و حقیقتي ما وراء انسان و تخیلات او دارند و هم اکنون موجود می باشند و خداوند آن دو را برای کیفر عاصین و پاداش مطیعین آفریده و هیچگونه ارتباطی با قوه خیالیه انسان ندارند و هر گونه ای که او خیال نماید تغییری در حقیقت آن دو رخ نخواهد داد. باید دانست اصل و اساس نظریه وی در باب معاد،اصالت الوجود و تشکیک در وجود است و این نظریه با عدالت حق تعالی ناسازگار است چرا که هدف از برپایی قیامت اجرا عدالت و جزاء دادن به بندگان است واین اعضا و جوارح بدن دنیوی اطاعت و عصیان کرده و باید ثواب و عقاب به تعلق بگیرد ولی ملاصدرا متعلق جزا را بدن دیگری غیر از بدن دنیوی که نابود شده می داند و معتقد است خداوند توسط نفس انسان در قیامت بدن دیگری خلق کرده و آن بدن را کیفر و پاداش می دهد ولی ملاصدرا از نظریه تشکیک در وجود عدول کرده و نظریه صوفیه را برگزیده حال با پذیرش این قول بحث وی در معاد منتفی می شود چرا که وقتی در دار تحقق جز خدای متعال نیست پس موضوعی برای بحث جسمانیت معاد و کیفیت آن باقی نمی ماند..»1️⃣ 📚منبع: 1️⃣نقدی بر تصوف(حوزوی) ص۲۰۸/سید محمود هاشمی نسب/ناشر:خسرو خوبان/تهران اصل مطلب: ملاصدرا در «اسفار»این موضوع را طرح می کند که«چگونه اعمالی که در زمان محدودی انجام شده است، می تواند پاداش و مجازات دائمی داشته باشد؟» و می گوید: «فعل جسمانی که در زمان متناهی انجام می شود، چگونه می تواند منشاء جزا برای زمان غير متناهی شود؟ و مثل چنین مجازات کردنی به ویژه در جهت عذاب، لایق خداوند حکیم نیست، و کلام الهی است که «من، نسبت به بندگانم بیدادگر نیستم» وی در «اسفار»به مسئله خلود عذاب در جهنم اشاره کرده و موضع متکلمین و اهل شرع با عرفا و حکما را در این موضوع مشخص میکند. ملاصدرا در مسئله خلود در جهنم دست به توجیه و تأويل نصوص دینی می زند و بر این اساس، معنای دوام عذاب در جهنم را همچون معنای دوام نعمات و لذات در بهشت ندانسته و می گوید: «ما به اصولی معتقدیم که دلالت بر آن دارند که همان گونه که بهشت، نعمتها و خیراتش برای اهل بهشت، دائمی است، آتش و رنجها و بدی هایش برای اهل آتش دائمی است، جز آن که مقصود از دوام برای اهل بهشت با اهل جهنم،متفاوت است» وی معتقد به خلود لذات در بهشت و خلود عذاب در جهنم است، با این تفاوت که لذت در بهشت، دائمی است، اما در جهنم، فرد مشرک فقط به تعداد سالهای عمرش، درد کشیده و عذاب میشود و سپس به دلیل انطباق جهنم با سرشتش، در جهنم باقی مانده و این بار از عذاب های آن جا لذت می برد. البته این تغییر درد به لذت، آن زمانی اتفاق می افتد که در جهنم کاملا بسته شود و اهل جهنم اطمینان یابند که دیگر خروج آنها از جهنم، امکان پذیر نیست: «پس درهای جهنم قفل می شوند و بر سر آتش، طبقی گذاشته می شود. در این هنگام، راحتی، اهل جهنم را در بر میگیرد، و آنها از خروج از جهنم، مأیوس می شوند، چرا که قبلا دیده بودند که خداوند ارحم الراحمين، عده ای را از دوزخ خارج ساخته است. و تا کنون این نگرانی را داشتند که ممکن است ایشان نیز از جهنم خارج شوند. در حالی که خداوند، طبع باقی ماندگان در جهنم را به گونه ای قرار داده است که صلاحیت سکونت در آن سرا را داشته باشند و به همین دلیل، خروج از آتش، به زیان آنهاست. پس هم اکنون که از خروج مأیوس شدند، خوشحال می شوند، و برخورداری و نعمت آنها همین قدر است؛ و این اولین نعمتی است که آن را می یابند و (بعد از این) حالشان در جهنم بدین گونه خواهد بود که از مشقت و سختی، رها شده، و عذاب برایشان عذب و شیرین می گردد، رنجها زائل می شوند، و غذوبت عذاب باقی می ماند و به این دلیل، به عذاب، عذاب گفته شده است؛ زیرا نهایتا احساس شیرینی می کنند؛ و این موضوع، مثال کسی است که بیماری گری دارد و اگر او را بخارانند، برایش گوارا و شیرین خواهد بود» ملاصدرا در «تفسير القرآن الكريم» نیز با افتخار، پایان یافتن عذاب كفار در جهنم را در مقابله با اعتقاد فقها و متکلمین مبنی بر دوام درد و آلام مخلدین در آتش، اظهار می کند و ادله خود در عذاب را غیر قطعی و معارض با کشف صحیح می شمارد و می گوید: «اگرچه به خاطر نصوص قرآنی در جاودانه بودن عذاب، و همچنین اجماع امت در این باب، این قول که مدت عذاب کفار پایانی دارد، نزد جمهور فقها و متكلمين، باطل و بدعت و ضلالت به شمار می آید، اما به این دلیل که سخن ایشان با کشف صریح و برهان روشن صحیح تعارض دارد، لذا گفتارشان، قطعی الدلاله نیست» در ادامه:روایت معاد بدن دنیوی @sonnat_voice
ارتباط میرزا سید علی قاضی با صوفیه نجف 📚منابع: 📝یادنامه عارف کبیر سید علی قاضی ص۱۱/نشریه کیهان فرهنگی/شماره۲۰۶ آذرماه۱۳۸۲ 📝وب سایت رسمی خاکسار جلالی ابوترابی/به تاریخ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ پیشتر نیز در کانال در مقاله ای با عنوان«تصوف لاله زاری،مولود فرقه ذهبیه» به بررسی سلسله مشایخ سید علی قاضی و طریقه انتساب وی و محمد حسین طهرانی به فرقه ذهبیه پرداخته شد. @sonnat_voice
📣پاسخ آیت‌الله صافی به یک جوان درباره مکاشفه «وقت و عمر خود را ضایع نکن!» 📜 بسمه تعالی محضر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف با سلام و آرزوی طول عمر برای حضرتعالی؛ بنده جوانی هستم و از جنابعالی که دارای مقامات علمی و عرفانی بالایی هستید دستوری می‌خواهم تا مکاشفه‌ای هر چند در سطح پایین برای من رخ بدهد که ان‌شاءالله موجب اطمینان قلب بنده گردد؟ با تشکّر و احترام 🖋️بسم الله الرحمن الرحیم علیکم السلام و رحمة الله فرزندم! از آغاز جوانی و تکلیف، از قرآن مجید و هدایت‌های احادیث شریفه و دعاهای معتبر، مثل صحیفه سجادیه الهام و دستور بگیر و در پی این فکر کشف و مکاشفه که حتی بعضی مدعی‌ داشتن آن شده‌اند، وقت و عمر خود را ضایع نکن. ادامه مطلب: https://saafi.com/news/103 @sonnat_voice
پیام دفتر آیت الله صافی گلپایگانی دام ظله بمناسبت ارتحال عالم ربانی حاج شیخ محمد مدنی(ناشر الاسلام) انا لله وانا الیه راجعون درگذشت عالم ربانی مرحوم حجه الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمد مدنی ناشر الاسلام رضوان الله تعالی علیه موجب تاثر و تاسف گردید. ▪️عالم بزرگواری که عمر مبارک خود را وقف نشر معارف نورانی اهل البیت علیهم السلام و خدمت به مردم و محرومان نمود. ▪️آن مرحوم با تالیف آثار ارزنده دینی و اعتقادی در دفاع از کیان مکتب و حفظ مرزهای دینی و همچنین تاسیس مراکز علمی و نیز عام المنفعه، خدمات بسیاری نمود که ذخیره ای جاوید برای آخرت ایشان خواهد بود. این مصیبت را به مردم شریف گناباد و خاندان محترم مدنی بویژه جناب حجه الاسلام حاج شیخ رضا مدنی و سایر فرزندان و بستگان محترم تسلیت گفته؛ علوّ درجات آن فقید سعید را از خداوند متعال مسئلت داریم ۲۹ جمادی الاولی ۱۴۴۳ ه ق ایشان عمر با برکت خود را صرف مبارزه با صوفيان گنابادی و به روشنگری شیعیان از فتنه های این فرقه ی ضاله در مهد آنها پرداخت. از آثار به جا مانده از این عالم می توان به دو کتاب: "در خانقاه بیدخت چه می گذرد"و"مسجد و خانقاہ" اشاره کرد. @sonnat_voice
✅فاطمه عليها السلام ریشه شرافت، کرامت و نیکویی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اگر حُسن و نیکویی شخصیت می‌یافت به شکل فاطمه علیهاالسلام می‌بود، بلکه فاطمه علیهاالسلام از آن اعظم و بزرگ‌تر است. همانا دخترم فاطمه علیهاالسلام بهترین اهل زمین از لحاظ ریشه و شرافت و کرامت است. 📚منبع: 1️⃣فرائد السمطین ج۲ص۶۸/ابراهیم بن محمد حمویی جوینی/ناشر:موسسه المحمودی/بیروت 2️⃣غایة المرام و حجة الخصام ج۵ص۳۴/سید هاشم بحرانی/محقق:علی عاشور/ناشر:موسسة التاریخ العربی/بیروت @sonnat_voice
21.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ تصویری علی(علیه السلام) بود و اسماء کنار بدن خسته ی زهرا(سلام الله علیها)... شام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها فاطمیه1442_1399 هیئت فاطمیه کاشان (لطفا بنیت فرج امام زمان عجل الله نشر دهید) ❌(با حال مناسب ببینید) @sonnat_voice
مولوی و تحریف فضيلت حضرت زهرا علیها السلام مولوی در موردی حدیثی را که دلالت برفضیلت حضرت فاطمه علیها السلام میکند را تحریف کرده و آن را به عایشه نسبت می دهد. متن حديث را نقل کنیم تا تصرف مولوی روشن شود: «عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : اِسْتَأْذَنَ أَعْمَى عَلَى فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ فَحَجَبَتْهُ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَهَا لِمَ حَجَبْتِيهِ وَ هُوَ لاَ يَرَاكِ فَقَالَتْ عَلَيْهَا السَّلاَمُ إِنْ لَمْ يَكُنْ يَرَانِي فَإِنِّي أَرَاهُ وَ هُوَ يَشَمُّ اَلرِّيحَ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَشْهَدُ أَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنِّي» ترجمه:از حضرت موسی بن جعفر از پدران بزرگوارشان عليهم السلام نقل کردند که امیرالمؤمنین فرمودند: شخص کوری اجازه خواست تا نزد حضرت زهرا علیها السلام برود حضرت در حجاب رفتند رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: چرا در حجاب رفتی در حالی که او تو را نمی بیند حضرت فرمودند: اگر او مرا نمی بیند من او را می بینم و او بو را استشمام می کند.پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: گواهی میدهم که توپاره تن من هستی» اما مولوی در تحریفی آشکار می گوید: «در آمدن ضریر در خانه ی مصطفی صلی الله علیه و آله و گریختن عایشه از پیش ضریر و گفتن رسول صلی الله علیه و آله که چه میگریزی او ترا نمی بیند، و جواب دادن عایشه رسول را صلی الله علیه و آله «چون در آمد آن ضريراز در شتاب عایشه بگریخت بهر احتجاب زآنکه واقف بود آن خاتون پاك از غیوری رسول رشکناك»1⃣ آنچه درباره عایشه و حفصه در احادیث وارد شده است دلالت بر عدم پرهیز آنان از نامحرمان دارد. چنانکه به راه انداختن جنگ جمل بهترین شاهد بر این امر است. «ابن ام مکتوم اجازه خواست تا بر پیامبر صلی الله علیه و آله وارد شود در حالی که عایشه و حفصه در حضور آن حضرت بودند پس حضرت رسول صلی الله علیه و آله به آن دو فرمودند: بلند شوید و (به اتاق) به خانه روید آن دو گفتند او کور است حضرت فرمودند: اگر او شما را نمی بیند شما که او را می بینید.» از طریق عامه نیز روایتی از ام سلمه نقل شده که می گوید: «من و میمونه در نزد پیامبر صلی الله علیه و آله بودیم، ابن ام مکتوم داخل شد پیامبر صلی الله علیه و آله به ما فرمود: حجاب داشته باشید. ما گفتیم: او نابیناست و ما را نمی بیند و نمی شناسد. پیامبر فرمود: او نمی بیند شما که می بینید.»2⃣ 📚منبع: 1⃣مثنوی معنوی،دفتر ششم،ص۹۵۴ 2⃣مسند الامام احمد بن حنبل ج۴۴ ص۱۵۹/احمد بن محمد ابن حنبل/ناشر:موسسة الرسالة/بیروت 📝برگرفته از کتاب تعارض و نقد در آراء فلسفی و عرفانی ص۳۱۰/سید محمود هاشمی نسب/ناشر:دلیل ما @sonnat_voice
«روایات معاد بدن دنیوی» در عامل اول راجع به اعتقاد ملاصدرا نسبت به معاد روحانی و دیدگاه فلاسفه نسبت به نظریه ملاصدرا بحث شد. حال می گوییم روایات فراوانی راجع به بازگشت بدن دنیوی به صحنه آخرت وجود دارد که بسیاری از آنان از جهت سند معتبرند و اگر در بین آنها روایات غیر معتبر یافت شود نقش آنها در اثبات مطلوب به عنوان مویدو جزء القرینه است که از مجموع آنها علم و اطمینان به حشر بدن دنیوی در قیامت حاصل می شود. روایت اول: امیرالمومنین علی علیه السلام: «امور پی در پی بگذرد و زمان ها سپری شود، قیامت برپا می شود و آنها را از بيقوله های گور و لانه های پرندگان و جایگاه درندگان و میدان های جنگ بیرون می آورد با شتاب بسوی فرمان پروردگار بازگشت می کنند» روایت دوم: امام صادق علیه السلام «آیا روح آدمی بعد از بیرون شدن از قالبش متلاشی می شود؟ و یا همچنان باقی می ماند؟ امام علیه السلام فرمود: بلکه تا روزی که در صور دمیده شود باقی میماند و بعد از آن که در صور دمیده شد، همه چیز باطل و زائل میشود، دیگر نه حسی میماند و نه محسوسی، آنگاه دوباره همه چیز به حال اول خود بر میگردد همان طوری که مدبر آنها بار اول ایجاد کرده بود... سائل پرسید: چگونه می تواند دوباره مبعوث شود با اینکه بدنش پوسیده و اعضای آن متفرق شده، یک عضوی در یک شهر طعمه درندگان شده و عضو دیگر در شهری مورد حمله جانوران قرار گرفته و عضو دیگرش خاک شده با خاک آن شهر به صورت دیوار در آمده؟ امام علیه السلام فرمودند: آن خدایی که بار نخست او را از هیچ آفرید و بدون هیچ الگوی قبلی، می تواند دوباره او را به همان وضع اول بازگرداند. سائل گفت این مطلب را بیشتر توضیح دهید فرمودند: هر روحی در مکان مخصوص خود قرار دارد، روح نیکوکاران در مکان روشن و فراخ و روح بدکاران در تنگنایی و تاریکی، و اما بدنها خاک می شود همان طور که اول هم از خاک خلق شده بود و آنچه درندگان و جانوران از بدنها می خورند و دوباره بیرون می اندازند، در خاک هست و در پیشگاه خدا هیچ چیز حتی ذره ای در ظلمات زمین از او غایب نیست و عدد تمامی موجودات و وزن آنها را می داند و همانا خاک روحانیان به مانند طلا در خاک است، چون هنگام بعث و قیامت میرسد باران به زمین می بارد و زمین بزرگ می شود و خاک بشر نسبت به خاک های دیگر چون خاک طلایی که با آب شسته شود مشخص می گردد و مانند کره ای که از ماست بگیرند جدا می شود پس خاک هر قالبی به قالب خود در می آید و به اذن خدای قادر بدانجا که روح او هست منتقل می شود، صورتها به اذن صورتگر (خدا) به شکل اول خود بر میگردد و روح در آن داخل می شود چون خلقت هرکسی تمام شد هیچ کس از خودش چیزی را انکار نمی کند (یعنی همه همان اعضاء و جوارح دنیوی خودشان را می یابند) سپس سائل پرسید: آیا مردم در روز قیامت عریان محشور می شوند؟ امام علیه السلام فرمودند: با کفن هایشان محشور میشوند. سائل گفت:کفن ها که از بین رفته اند. امام علیه السلام فرمودند: همان خدایی که بدن های آنان را زنده می کند کفن های آنان را نیز دوباره برمی گرداند» @sonnat_voice
السلام علیک ایتها الطیبة الطاهرة السلام علیک ایتها الصابرة الشاکرة @sonnat_voice
29.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عظمت حضرت ام البنین علیها السلام 📢سخنران:استاد بندانی نیشابوری @sonnat_voice
عدم شفاعت غلات در کلام رسول الله علیه و آله السلام «امام صادق از پدر خود (عليهما السلام) نقل کرد که پیامبر اکرم (صلی الله عليه و آله و سلم) فرمود: دو گروه هستند که به شفاعت ما نمیرسند: سلطان ستمگر و ظالم، غالی در دین که از دین خارج شده است و نه توبه نموده و نه از آن دست کشیده است» 📚منبع: قرب الاسناد ص۶۴/عبدالله بن جعفر حمیری/موسسة آل البیت لاحیاء التراث/بیروت @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ثمره محبت ام ابیها علیها السلام آقا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: ای سلمان! محبت و دوست داشتن فاطمه الزهرا سلام الله علیها ، در ۱۰۰ موقِف و جایگاه از مواقف قیامت سودمند است؛ آسان‌ترین آن مواقف، هنگام مرگ و قبر و ميزان و محشر و صراط و محاسبه اعمال است. 📚منبع: بحارالأنوارج ۲۷ص ۱۱۶/علامه مجلسی/ناشر:دار احیاء التراث العربی/بیروت @sonnat_voice
علما راستین شیعه صوفی نبودند استاد الکل مرحوم وحید بهبهانی قدس سره در بیان عدم انتساب بزرگانی چون سید بن طاوس و مجلسی اول و...رحمهم الله به تصوف می نویسند: ابن طاوس و خواجه نصیر طوسی و ابن فهد و شهید ثانی و شیخ بهایی و جد علامه من (مجلسی اول) و غیر از ایشان از علمای جلیل القدر به تصوف نسبت داده شده اند. و پوشیده نیست که ضرر تصوف منحصر به دو جهت است: فساد اعتقادات که عبارت است از: فساد در عقیده مانند: عقیده حلول و اتحاد و وحدت وجود و یا فساد در اعمال، مانند اعمال مخالف با شرع که بسیاری از صوفیه در مقام ریاضت کشیدن و یا عبادت مرتکب می شوند.و بر کسی که از راه مطالعه کتب این بزرگان جلیل القدر و یا غیر این راه، آگاه به احوال ایشان باشد مخفی نیست که ایشان قطعا منزّه و مبرّی از هر دو مفسده بوده اند 📚منبع: تنقيح المقال في علم الرجال ج۸ ص۴۸/ عبد الله مامقانی/ناشر: موسسة آل البیت (علیهم السلام) لإحیاء التراث/قم @sonnat_voice
«روایات معاد بدن دنیوی» روایت ششم: امیرالمومنین علیه السلام «آگاه باشید این پوست نازک (بدن) طاقت آتش دوزخ را ندارد بنابراین به خویشتن رحم کنید، این حقیقت را در مصائب دنیا تجربه کرده اید، آیا ناراحتی یکی از خودتان را در اثر «خاری» که به بدنش فرو می رود و زمین خوردنی که مختصری او را مجروح می سازد یا ریگهای داغ بیابان او را رنج میدهد دیده اید، پس چگونه است آن گاه که در میان دو طبقه آتش در کنار سنگهای داغ و قرین آتش قرار می گیرید... چگونه خواهی بود آنگاه که طوقهای آتش به گردنها انداخته شود و غلهای جامعه به دست و گردن افتد چنانکه گوشت دستها را می خورد.» روایت هفتم:امام سجاد علیه السلام: «بار خدایا تو را سوگند میدهم به نامهای پنهانت، نام هایی به جز تو کس آنها را نداند و به شکوه و جلالت که در پس پرده های عزت پوشیده شد که بر این جان بی تاب و این استخوان ناتوان رحمت کنی. کسی که طاقت آفتاب را ندارد پس چگونه طاقت آتش دوزخت را داشته باشد، کسی که تحمل صدای رعد ندارد چگونه تحمل بانگ غضبت را داشته باشد؟» @sonnat_voice
منشأ ظهور مکاشفات و کرامات یکی از اصلی ترین اسباب و علل انحراف و جذب شدن مردم و حتی برخی از اهل علم به گروهها و فرقه های انحرافی و ضاله، جهل و غفلت از ملاک حقانیت و هدایت است. آنها مکاشفات و آنچه خوارق عادات می پندارند را علامت مقامات معنوی شخص و تقرب او به خدای متعال میدانند و حال آنکه تمام این امور ناشی از اسبابی طبیعی همچون آزادسازی قدرت روح است که منشأ آن ریاضت های خاصی است که هر کس سختی و تلخی آنها را تحمل نماید بر اساس وعده الهی به این آثار و نتائج دست خواهد یافت. (۱)آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی مینویسد: «پوشیده نماند بعضی اُمور همچون القاء فکر و صورت در ذهن مرید، تصرّف در اراده او، قرائت افکار، معالجه بعضی کسالت ها از راه عقیده و ایمان و تلقین، اگر از جانب مرشدان و مشایخ تحقّق یابد مطابق با اصول و قواعدی است که در علم النفس و معرفةالروح برای اهلش محرز و مسلّم است و خارج از قوانین و قواعد طبیعی روحی نیست و آنها را نمیتوان در عداد کرامات شمرد. آری، تنها عوام آنها را خوارق عادات و کرامات تلقی میکنند.» من عمل هیچ عمل کننده ای از شما را، زن باشد یا مرد، ضایع نخواهم کرد(آل عمران:۱۹۵) هر کس پاداش دنیا را بخواهد (و در زندگی خود، در این راه گام بردارد)، چیزی از آن به او خواهیم داد؛ و هرکس پاداش آخرت را بخواهد، از آن به او می دهیم(آل عمران:۱۴۵) کسی که زراعت آخرت را بخواهد، به کشت او برکت و افزایش می دهیم و بر محصولش میافزاییم؛ و کسی که فقط کشت دنیا را بطلبد، کمی از آن به او می دهیم امّا در آخرت هیچ بهرهای ندارد!(شوری:۲۰) 👈با تأمل در این آیات مبارکات، معلوم میشود که خداوند متعال به مقتضای حکمتش هیچ ریاضت و سعی و کوششی را در دنیا، از هرکس باشد، در راه حق یا باطل، و به هر منظور و هدف دنیوی و یا اُخروی، بی نتیجه و بی ثمر نخواهد گذاشت. به همین جهت است که مرتاضان کافر هندی یا دیگران که هیچ اعتقادی به خدا ندارند و یا بت پرست اند نیز به قدرتی دست می یابند که از این ریاضات برآمده و دیگران بر آن اعمال قدرت ندارند! برخی از آنها خبر از غیب هم میدهند! اطلاع از ضمائر و ذهن اشخاص دارند! و گاه طی الأرض دارند! موت اختیاری و خلع روح دارند که با ریاضات مخصوص به این آثار رسیده اند و حال آنکه هیچ یک از این قدرتها کرامت نیست و دلالت بر حقانیت و عظمت و تقوی و هدایت این اشخاص ندارد! مرتاضان بت پرست یا شیطان پرست و صوفیان سنی و صوفیان گمراه و زاهدان ریاضت کشیده شیعه همه میتوانند به چنین قدرت و نتیجه ای دست بیابند؛ روایات و حکایات معتبر و مستندی نیز بر همین مطلب دلالت دارد! بنابر این نمیتوان و نباید این قبیل امور را ملاک حق و باطل و تقرب اشخاص به خدا دانست. 📚منبع: عارف و صوفی چه می گوید ص۱۲۶/میرزا جواد تهرانی/ناشر:نشر آفاق/تهران @sonnat_voice
قال تعالى: ( وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ ) روح ملکوتی مرجع عالیقدر، شیخ الفقهاء ، آیة الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست @sonnat_voice
نگرشی بر فلسفه و عرفان.pdf
1.37M
📗نگرشی بر فلسفه و عرفان 📝مولف:لطف الله صافی گلپایگانی تعداد صفحات:۱۲۱ زبان:فارسی @sonnat_voice
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله علیه: من کتاب الله شناسی (سید محمد حسین طهرانی) را در کتابخانه ام نمی گذارم. 🔻به نقل از کتاب «ماسمعت ممن رأیت» از آقای سید عبدالهادی تهرانی(متن کتاب) در شب پنجم ماه مبارک ۱۴۳۴ق نقل کردند : سال گذشته با دایی ام -جناب آقای سید احمد رضوی- رفتیم منزل آیت الله حاج شیخ لطف الله صافی ، کتاب الله شناسی جدّم را بردم. وقتی آقای رضوی مرا معرفی کردند که نوهٔ آقای حاج سید محمد حسین حسینی تهرانی هستم ، آقای صافی چند مرتبه با تعجب گفتند: آقای رضوی! آقای سید محمد حسین! بعد هم گفتند: من این کتاب ها را در کتابخانه ام نمی گذارم ، ببرید. کتاب را نگرفتند و گفتند: یک وقتی من یک کتاب اخلاقی مطالعه می کردم ، مرحوم آیت الله حاج سید احمد خوانساری آمدند وقتی دیدند ، گفتند: این کتاب را مطالعه نکنید. من تعجب کردم هر چه خواندم مطلب خلافی در آن ندیدم جز این که متوجه شدم یکی دو صفحه راجع به وحدت وجود مطالبی نوشته است. 🔻همچنین نقل کردند: گاهی آقاجون -آیت الله فقید مرحوم حاج سید رضا رضوی طوسی- مرا تنها می دیدند می گفتند: راه صحیح فقط راه محمد و آل محمد علیهم السلام است ، من روز قیامت جلوی تو را می گیرم که حقیقت را به تو گفتم. گاهی می گفتند: بر فرض آقای حدّاد درست باشد و نوری داشته باشد لامپ پنج است و امام حسین علیه السلام خورشید است ، چگونه پدربزرگ تو -جناب آقای سید محمد حسین حسینی تهرانی- خورشید را رها کرده و سراغ این آهنگر آمده است. 📚منبع:ما سمعت ممن رأیت ج۲ ص۱۱۳-۱۱۴/سید مجتبی بحرینی/ناشر:ژیکان/مشهد @sonnat_voice