eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
701 دنبال‌کننده
240 عکس
60 ویدیو
55 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
السلام علیک ایتها الطیبة الطاهرة السلام علیک ایتها الصابرة الشاکرة @sonnat_voice
29.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عظمت حضرت ام البنین علیها السلام 📢سخنران:استاد بندانی نیشابوری @sonnat_voice
عدم شفاعت غلات در کلام رسول الله علیه و آله السلام «امام صادق از پدر خود (عليهما السلام) نقل کرد که پیامبر اکرم (صلی الله عليه و آله و سلم) فرمود: دو گروه هستند که به شفاعت ما نمیرسند: سلطان ستمگر و ظالم، غالی در دین که از دین خارج شده است و نه توبه نموده و نه از آن دست کشیده است» 📚منبع: قرب الاسناد ص۶۴/عبدالله بن جعفر حمیری/موسسة آل البیت لاحیاء التراث/بیروت @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ثمره محبت ام ابیها علیها السلام آقا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: ای سلمان! محبت و دوست داشتن فاطمه الزهرا سلام الله علیها ، در ۱۰۰ موقِف و جایگاه از مواقف قیامت سودمند است؛ آسان‌ترین آن مواقف، هنگام مرگ و قبر و ميزان و محشر و صراط و محاسبه اعمال است. 📚منبع: بحارالأنوارج ۲۷ص ۱۱۶/علامه مجلسی/ناشر:دار احیاء التراث العربی/بیروت @sonnat_voice
علما راستین شیعه صوفی نبودند استاد الکل مرحوم وحید بهبهانی قدس سره در بیان عدم انتساب بزرگانی چون سید بن طاوس و مجلسی اول و...رحمهم الله به تصوف می نویسند: ابن طاوس و خواجه نصیر طوسی و ابن فهد و شهید ثانی و شیخ بهایی و جد علامه من (مجلسی اول) و غیر از ایشان از علمای جلیل القدر به تصوف نسبت داده شده اند. و پوشیده نیست که ضرر تصوف منحصر به دو جهت است: فساد اعتقادات که عبارت است از: فساد در عقیده مانند: عقیده حلول و اتحاد و وحدت وجود و یا فساد در اعمال، مانند اعمال مخالف با شرع که بسیاری از صوفیه در مقام ریاضت کشیدن و یا عبادت مرتکب می شوند.و بر کسی که از راه مطالعه کتب این بزرگان جلیل القدر و یا غیر این راه، آگاه به احوال ایشان باشد مخفی نیست که ایشان قطعا منزّه و مبرّی از هر دو مفسده بوده اند 📚منبع: تنقيح المقال في علم الرجال ج۸ ص۴۸/ عبد الله مامقانی/ناشر: موسسة آل البیت (علیهم السلام) لإحیاء التراث/قم @sonnat_voice
«روایات معاد بدن دنیوی» روایت ششم: امیرالمومنین علیه السلام «آگاه باشید این پوست نازک (بدن) طاقت آتش دوزخ را ندارد بنابراین به خویشتن رحم کنید، این حقیقت را در مصائب دنیا تجربه کرده اید، آیا ناراحتی یکی از خودتان را در اثر «خاری» که به بدنش فرو می رود و زمین خوردنی که مختصری او را مجروح می سازد یا ریگهای داغ بیابان او را رنج میدهد دیده اید، پس چگونه است آن گاه که در میان دو طبقه آتش در کنار سنگهای داغ و قرین آتش قرار می گیرید... چگونه خواهی بود آنگاه که طوقهای آتش به گردنها انداخته شود و غلهای جامعه به دست و گردن افتد چنانکه گوشت دستها را می خورد.» روایت هفتم:امام سجاد علیه السلام: «بار خدایا تو را سوگند میدهم به نامهای پنهانت، نام هایی به جز تو کس آنها را نداند و به شکوه و جلالت که در پس پرده های عزت پوشیده شد که بر این جان بی تاب و این استخوان ناتوان رحمت کنی. کسی که طاقت آفتاب را ندارد پس چگونه طاقت آتش دوزخت را داشته باشد، کسی که تحمل صدای رعد ندارد چگونه تحمل بانگ غضبت را داشته باشد؟» @sonnat_voice
منشأ ظهور مکاشفات و کرامات یکی از اصلی ترین اسباب و علل انحراف و جذب شدن مردم و حتی برخی از اهل علم به گروهها و فرقه های انحرافی و ضاله، جهل و غفلت از ملاک حقانیت و هدایت است. آنها مکاشفات و آنچه خوارق عادات می پندارند را علامت مقامات معنوی شخص و تقرب او به خدای متعال میدانند و حال آنکه تمام این امور ناشی از اسبابی طبیعی همچون آزادسازی قدرت روح است که منشأ آن ریاضت های خاصی است که هر کس سختی و تلخی آنها را تحمل نماید بر اساس وعده الهی به این آثار و نتائج دست خواهد یافت. (۱)آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی مینویسد: «پوشیده نماند بعضی اُمور همچون القاء فکر و صورت در ذهن مرید، تصرّف در اراده او، قرائت افکار، معالجه بعضی کسالت ها از راه عقیده و ایمان و تلقین، اگر از جانب مرشدان و مشایخ تحقّق یابد مطابق با اصول و قواعدی است که در علم النفس و معرفةالروح برای اهلش محرز و مسلّم است و خارج از قوانین و قواعد طبیعی روحی نیست و آنها را نمیتوان در عداد کرامات شمرد. آری، تنها عوام آنها را خوارق عادات و کرامات تلقی میکنند.» من عمل هیچ عمل کننده ای از شما را، زن باشد یا مرد، ضایع نخواهم کرد(آل عمران:۱۹۵) هر کس پاداش دنیا را بخواهد (و در زندگی خود، در این راه گام بردارد)، چیزی از آن به او خواهیم داد؛ و هرکس پاداش آخرت را بخواهد، از آن به او می دهیم(آل عمران:۱۴۵) کسی که زراعت آخرت را بخواهد، به کشت او برکت و افزایش می دهیم و بر محصولش میافزاییم؛ و کسی که فقط کشت دنیا را بطلبد، کمی از آن به او می دهیم امّا در آخرت هیچ بهرهای ندارد!(شوری:۲۰) 👈با تأمل در این آیات مبارکات، معلوم میشود که خداوند متعال به مقتضای حکمتش هیچ ریاضت و سعی و کوششی را در دنیا، از هرکس باشد، در راه حق یا باطل، و به هر منظور و هدف دنیوی و یا اُخروی، بی نتیجه و بی ثمر نخواهد گذاشت. به همین جهت است که مرتاضان کافر هندی یا دیگران که هیچ اعتقادی به خدا ندارند و یا بت پرست اند نیز به قدرتی دست می یابند که از این ریاضات برآمده و دیگران بر آن اعمال قدرت ندارند! برخی از آنها خبر از غیب هم میدهند! اطلاع از ضمائر و ذهن اشخاص دارند! و گاه طی الأرض دارند! موت اختیاری و خلع روح دارند که با ریاضات مخصوص به این آثار رسیده اند و حال آنکه هیچ یک از این قدرتها کرامت نیست و دلالت بر حقانیت و عظمت و تقوی و هدایت این اشخاص ندارد! مرتاضان بت پرست یا شیطان پرست و صوفیان سنی و صوفیان گمراه و زاهدان ریاضت کشیده شیعه همه میتوانند به چنین قدرت و نتیجه ای دست بیابند؛ روایات و حکایات معتبر و مستندی نیز بر همین مطلب دلالت دارد! بنابر این نمیتوان و نباید این قبیل امور را ملاک حق و باطل و تقرب اشخاص به خدا دانست. 📚منبع: عارف و صوفی چه می گوید ص۱۲۶/میرزا جواد تهرانی/ناشر:نشر آفاق/تهران @sonnat_voice
قال تعالى: ( وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ ) روح ملکوتی مرجع عالیقدر، شیخ الفقهاء ، آیة الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست @sonnat_voice
نگرشی بر فلسفه و عرفان.pdf
1.37M
📗نگرشی بر فلسفه و عرفان 📝مولف:لطف الله صافی گلپایگانی تعداد صفحات:۱۲۱ زبان:فارسی @sonnat_voice
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله علیه: من کتاب الله شناسی (سید محمد حسین طهرانی) را در کتابخانه ام نمی گذارم. 🔻به نقل از کتاب «ماسمعت ممن رأیت» از آقای سید عبدالهادی تهرانی(متن کتاب) در شب پنجم ماه مبارک ۱۴۳۴ق نقل کردند : سال گذشته با دایی ام -جناب آقای سید احمد رضوی- رفتیم منزل آیت الله حاج شیخ لطف الله صافی ، کتاب الله شناسی جدّم را بردم. وقتی آقای رضوی مرا معرفی کردند که نوهٔ آقای حاج سید محمد حسین حسینی تهرانی هستم ، آقای صافی چند مرتبه با تعجب گفتند: آقای رضوی! آقای سید محمد حسین! بعد هم گفتند: من این کتاب ها را در کتابخانه ام نمی گذارم ، ببرید. کتاب را نگرفتند و گفتند: یک وقتی من یک کتاب اخلاقی مطالعه می کردم ، مرحوم آیت الله حاج سید احمد خوانساری آمدند وقتی دیدند ، گفتند: این کتاب را مطالعه نکنید. من تعجب کردم هر چه خواندم مطلب خلافی در آن ندیدم جز این که متوجه شدم یکی دو صفحه راجع به وحدت وجود مطالبی نوشته است. 🔻همچنین نقل کردند: گاهی آقاجون -آیت الله فقید مرحوم حاج سید رضا رضوی طوسی- مرا تنها می دیدند می گفتند: راه صحیح فقط راه محمد و آل محمد علیهم السلام است ، من روز قیامت جلوی تو را می گیرم که حقیقت را به تو گفتم. گاهی می گفتند: بر فرض آقای حدّاد درست باشد و نوری داشته باشد لامپ پنج است و امام حسین علیه السلام خورشید است ، چگونه پدربزرگ تو -جناب آقای سید محمد حسین حسینی تهرانی- خورشید را رها کرده و سراغ این آهنگر آمده است. 📚منبع:ما سمعت ممن رأیت ج۲ ص۱۱۳-۱۱۴/سید مجتبی بحرینی/ناشر:ژیکان/مشهد @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ما معصومین کلمات الله هستیم وَ لَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّـهِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿سورة لقمان آیه٢٧﴾ و اگر آن چه درخت در زمين است قلم باشد و دريا را هفت درياى ديگر به يارى آيد، سخنان خدا (کلمات الله) پايان نپذيرد. قطعاً خداست كه شكست‌ناپذير حكيم است قالَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ صلوات الله علیه: نَحْنُ كَلِمَاتُ اللَّهِ الَّتِي لَا تَنْفَدُ وَ لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا حضرت امام هادی صلوات الله علیه فرمودند: ما کلمات الهی (کلمات الله) هستیم که پایان نمی پذیرد و فضیلتهای ما درک نمی شود. 📚منابع بحارالأنوار ج۱۰ ص۳۸۸-۳۸۹/علامه مجلسی /مصحح:ابراهیم میانجی /ناشر:دار احیا التراث العربی/بیروت @sonnat_voice
‍‍ ✅مذمت صوفیه در کلام امام هادی علیه السلام امام هادی علیه‌السلام فرمودند: هرکس به زیارت یکی از صوفیه، چه زنده و چه مرده‌ آنها برود، چنان است که گویی به زیارت شیطان و عبادت بُتان رفته است؛ و هرکس یکی از ایشان را یاری کند، چنان است که گویی یزید و معاویه و ابوسفیان (لعنهم الله) را یاری کرده است. 📚منابع: 1️⃣الانوار النعمانیة ج۲ ص۲۰۳/سید نعمت الله جزایری/ناشر:دارالقاری/بیروت۱۴۲۹ 2️⃣سفینة البحار و مدینة الحکم ج۵ ص۱۹۹/شیخ عباس قمی/ناشر:انتشارات اسوه/قم @sonnat_voice
منشأ ظهور مکاشفات و کرامات (۲)مرحوم سید نعمت الله جزائری نیز در کتاب شریف «الانوار النعمانیة» مطالب و روایات مهمی را در این زمینه ذکر کرده است که به جهت اختصار تنها به نقل بخشی از کلام وی اکتفا میکنیم. محدث جزائری می نویسد: «تحقیقا برای من درستی این مطلب نقل شده است که سنیان با شهرتی که در داخل آتش شدن و گرفتن مارها و عقربها دارند، احیانا با بعضی از عوام شیعه معارضه کرده اند و به توانایی خود و ناتوانی شیعه در این گونه کارها، بر شیعیان فخر فروخته اند؛ اما دیده شده است که شیعه و سنی با همدیگر داخل آتش شده ولی سنی سوخته و شیعه سالم خارج شده است. مطلب دوم در این باره است که شیعیان نیز در این دوران، بر انجام این گونه کارها مانند داخل شدن آتش و ... که مختص به سنیان بود، توانا شده اند. و تحقیقا در دهه هفتاد پس از هزار (سال ۱۰۷۰ به بعد) در نزدیکی اهواز مردی آشکار شده که گفته است علی بن الحسین علیهما السلام در خواب یا بیداری بر او آشکار شده و او را بر اینگونه کارها توانا ساخته است. این مرد به مردم اجازه انجام آن کارها را میداد به این شکل که با انداختن آب دهانش در دهان کسی که میخواسته این امور را یاد بگیرد، آن شخص را بر اینگونه کارها توانا میکرده است. اگر پرسیده شود چگونه امثال این امور واقع میشود، میگویم این مطلب و مانند آن هیچ ارتباطی به علم جادو و شعبده ندارد. بله ممکن است سبب صدور چنین کارهایی از شیعیان ما و دلیل اینکه خداوند آنان را بر این کارها توانا ساخته، این باشد که مخالفین ما را به زانو درآورند؛ زیرا آنان زمان طولانی به این امور بر شیعیان افتخار میکردند و این امر موجب سستی اعتقاد برخی از عوام شیعه شده بود که از خود میپرسیدند اگر مذهب سنیان باطل است، چگونه خداوند این کارها را بر دست آنان جاری میکند؟ و شیعیان باید بدانند که انجام امثال این کارها به دست کفار هند و مانند آنها، مهمتر و بیشتر است از کارهایی که مخالفین ما انجام میدهند. در هر صورت چون اینگونه کارها سبب افتخار مخالفین ما و موجب سستی اعتقاد بعضی از عوام گردید، خداوند توانایی انجام این امور را به دست برخی از شیعیان جاری ساخت تا چنین تصور نشود. از همین روست که خداوند این امور را تنها بر دست عوام ما، که نه علمی دارند و نه عملی، جاری کرده است تا دانسته شود که این کار و مانند آن، ارتباطی به حقیقت ادیان یا بطلان آنها ندارد» 📚منبع: الانوار النعمانیه ج۲ ص۳۰۰/سید نعمت الله جزایری/ناشر:شرکت چاپ/تبریز @sonnat_voice
منشأ ظهور مکاشفات و کرامات (۳)مرحوم میرزا محمد تنکابنی(۱۳۰۲ م) در کتاب «قصص العلماء» نکات ارزشمندی درباره مکاشفات و کرامات صوفیه بیان کرده است و از آن جا که اصلی ترین علت جذب اشخاص به فرقه های صوفیه و تمایل به مدعیان عرفان همین مساله است، برخی از عبارات ایشان را در اینجا نقل میکنیم. «خوارق عادات از محق و مبطل امکان صدور دارد. پس خارق عادت از جماعت صوفیه خذلهم الله اگر صادر شود نباید انکار نمود و نباید آن را دلیل بر حقیت مذهب ایشان دانست. بلکه بعضی از اشقیا را من باب استدراج و اتمام نعمت این رتبه حاصل آید کما قال الله تعالی «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُون» و قال الله تعالی: «إِنَّما نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْما» و بعضی اولیا الله را نیز این رتبه حاصل شود به ریاضات شرعیه. کما قال الله: «أَنِّی لا أُضِیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى» ... چنان که جمعی از اهالی هند در بتخانه ها به اقسام مختلفه ریاضاتی دارند مانند اینکه بعضی برای مطلبی (رسیدن به حاجتی) در بتخانه در مقابل بت میایستند و یک دست خود را بلند کرده و بر کف دست گندم یا حبوبات دیگر با خاک و آب میریزند و چند ماه میایستند تا آن دانه سبز میشود و آن مطلب را که قصد کرده به عمل میاید... عم ماجد مؤلف کتاب آخوند ملا عبدالمطلب رحمه الله گوید که: به زیارت امام ثامن علیه السلام مشرف شدم و چندی در آن بلده مبارکه اقامت داشتم پس درویشی که معروف به طیّ الارض بود پیدا شد و من با آن درویش رفاقت انداختم. از آن پس از او خواهش نموده که طی الارض را به من تعلیم کن. گفت: تو قابل نیستی. پس از اصرار بسیار گفت: اکنون که طالب آنی و خود را قابل میدانی پس دو شرط را با تو میگویم عمل کن، از آن پس به تو طی الارض را تعلیم مینمایم، شرط اول اینکه: این امامی که مدفون در این مرقد است باید امام ندانی،! دوم اینکه: تا یک هفته نمازهای یومیه را باید ترک کنی. گفتم: چنین کنم. پس آن درویش رفت و وقت نماز رسید، با خود گفتم که: امام را امام دانستن امر باطنی است و آن درویش را خبر از باطن من نیست، در ظاهر میگویم که او امام نیست و در باطن اعتقاد به امامت آن بزرگوار دارم. و اما نماز، پس در خانه را میبندم و وضو میگیرم و نماز میکنم، و به درویش میگویم که من نماز نکرده ام. پس درِ خانه را بستم و وضو ساختم و به نماز ایستادم. ناگاه دیدم درویش در نزد من حاضر شد به من گفت که: من به تو گفتم که تو قابل نیستی. پس برفت و او را دیگر ندیدم» 📚منبع: قصص العلما ص۹۲-۹۳/محمد بن سلیمان تنکابنی/ناشر:انتشارات علمیه اسلامیه/تهران @sonnat_voice
«روایات معاد بدن دنیوی» روایت هشتم:امیرالمؤمنین علیه السلام: امیرالمومنین علیه السلام در توصیف قیامت می فرماید: «روزی که زنان باردار فرزندان را سقط می کنند و روز جدایی میان شخص با محبوبش است و عقل های خالص سرگردانند، زمین بعد از ساخت و سازهای زیبا زشت می گردد و بعد از زیبایی خیره کننده ای که داشته تبدیل به خلقی می شود و از معادن پنهانش بارهای سنگینش خارج می شود و محموله هایش به سوی خداوند بیرون کشیده می شود. روزی که نفعی به حال شخص بزرگ ندارد آنگاه که وحشت شدیدی را می بیند و فروتن و خاشع می شود. مجرمان از چهره هایشان شناخته میشوند و قبور بعد از مدت زیادی که پوشیده بودند شکافته می شوند... وای بر تو ای انسان و فرد فرد آنها نزدیک حسابرسی می شوند (امر پروردگار می آید در حالی که ملائک صف کشیده اند) و از حرف حرف اعمالشان سؤال می شود، آنها را با بدنهای برهنه می آورند...» روایت نهم: امیرالمومنین علیه السلام ای خدای من و سید من آيا تو آتش را مسلط میکنی بر آن چهره ها که در پیشگاه عظمتت سر به سجده نهادند؟ یا بر آن زبان ها که از روی راستی، ناطق به توحید تو و گویا به حمد و سپاس تواند؟ یا به آن قلب هایی که از روی صدق و یقین به خدایی تو معترفند؟ و یا بر آن دل هایی که حاوی علم به توست که در پیشگاهت خاشع شدند و یا بر آن جوارح و اعضایی که از روی اطاعت به مکان های عبادتت می روند؟» @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅توحید صحیح در کلام امام جواد علیه السلام امام جواد سلام الله علیه می فرمایند: إنّ ما سوی الواحد متجزّئ، واللّه‏ واحد أحد لا متجزّئ ولا متوهّم بالقلّة والكثرة. وكلّ متجزّئ أو متوهّم بالقلّة والكثرة فهو مخلوق دالّ علی خالق له. ترجمه: غیر از خدای واحد همه چیز دارای اجزا است، و خداوند واحد احد است نه جزء دارد و نه قابل تصور و توهّم به کمی و زیادی مى ‏باشد، هر چیز متجزّی و قابل تصور به کمی و زیادی مخلوق است و دلیل بر وجود خالق خود مى ‏باشد. 📚منابع: 1️⃣الوافی ج۱ص۴۷۳/فیض کاشانی/مصحح:کمال فقیه ایمانی/ناشر:مکتبة الامام امیرالمومنین علیه السلام/اصفهان۱۴۰۶ 2️⃣بحارالانوار ج۴ ص۱۵۳/محمد باقر مجلسی/ناشر:موسسة الوفاء/بیروت @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فضائل بی نظیر از مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام در کتب مخالفین به عشق مولا هر چقدر میتونی منتشرش کن @sonnat_voice
سیمای جهان تاب(حکمت نامه امیرالمومنین علیه السلام).PDF
3.3M
📗سیما جهان تاب(حکمت نامه امیرالمومنین علیه السلام) 📝مولف:سید محسن طیب نیا تعداد صفحات:۷۲۰ زبان:فارسی @sonnat_voice
مریضی اهل بیت علیهم السلام ‌به خاطر مریضی مومن «رمیله می گوید: حضرت امیر المؤمنین علیه السلام به من فرمودند: ای رمیله! هیچ مؤمنی مریض نمی شود جز اینکه ما هم به خاطر مریضی او مریض می شویم، و اندوهگین نمی شود جز اینکه ما هم به خاطر حزن او اندوهگین می شویم، و دعا نمی کند جز اینکه ما برایش آمین می گوییم، و سکوت نمی کند جز اینکه ما برایش دعا می کنیم» 📚منابع 1️⃣بحارالانوار ج۲۶ ص۱۴۰/علامه مجلسی/ناشر:موسسة الوفاء/بیروت 2️⃣اختیار معرفة الرجال ج۱ ص۳۲۰/محمد بن عمر کشی/محقق:مهدی رجایی/ناشر:موسسه آل البیت علیهم السلام. لاحیاء التراث/قم @sonnat_voice