eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
697 دنبال‌کننده
242 عکس
62 ویدیو
55 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 سلام علیکم 💠 آقای اقبالی نسب روانشناس هستند و بهتر است در حوزه ی معلومات خود صحبت کنند، اینکه کسی قاری یا حافظ قرآن باشد، دلیل بر این نمی شود که درباره مسائل دینی هم نظر بدهد. 💠 ما در مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی جایی ندیدیم که ایشان توصیه به گریه در شب قدر کرده باشند. اما گریه از خوف خدا، گریه به خاطر گناهان و گریه برای امام حسین علیه السلام ارزش بسیار والایی از نظر دینی دارند که روانشناسان معمولا آن را درک نمی کنند. گریه به خاطر گناهان و ترس از عقوبت الهی، موجب خودسازی و توبه و بازگشت به سوی خدا می شود. متاسفانه برخی روانشناسان فکر می کنند گریه حال انسان را بد می کند و نشانه بدبختی و بیچارگی است. 💠 در فضیلت اشک ریختن برای خدا احادیث فراوانی داریم که اصلا بسیاری از روانشناسان از آنها غافل اند، برای نمونه: امام على (علیه السلام): بُکَاءُ الْعُیُونِ وَ خَشْیَهُ الْقُلُوبِ مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ تَعَالَى ذِکْرُهُ فَإِذَا وَجَدْتُمُوهَا فَاغْتَنِمُوا الدُّعَاء؛ گریه چشمها و ترس دلها نشانه رحمت خداى بلندنام است . هرگاه این دو را در خود یافتید دعا کردن را غنیمت شمرید. (بحارالانوار، ج ۹۰ ، ص ۳۳۶) امام صادق (علیه السلام): طَلَبْتُ نُورَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِی التَّفَکُّرِ وَ الْبُکَاءِ وَ طَلَبْتُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ فَوَجَدْتُهُ فِی الصَّدَقَهِ وَ طَلَبْتُ نُورَ الْوَجْهِ فَوَجَدْتُهُ فِی صَلَاهِ اللَّیْل‏؛ روشنایى دل را جوییدم و آن را در اندیشیدن و گریستن یافتم و گذر از صراط را جوییدم و آن را در صدقه دادن یافتم و نورانیّت چهره را جوییدم و آن را در نماز شب یافتم .(مستدرک الوسائل ج ۱۲، ص ۱۷۳، ص ۱۳۸۱۰) 💠 هیچکس نگفته شب قدر فقط گریه کنید، بلکه گفته شده عبادت کنید. نماز، قرآن، ذکر، دعا، تفکر، توبه و استغفار و مباحث علمیِ دینی مصداق عبادتند. 💠 قدر چنان که مشهور است به معنای تقدیر و اندازه گیری و تعیین مقدرات الهی برای بندگان است، نه شب قدرت. شب قدر شب سلام است، یعنی شب صلح و امنیت و سلامتی و رحمت است. شب قدر ملائکه و روح به زمین نازل می شوند و چنان که گفته شده خدمت امام زمان علیه السلام می رسند و بر همه مومنان سلام می کنند. جامع اسماء الهی لفظ جلاله الله است نه سلام. 💠 شب قدر شب عبادت و بندگی و دعا و توبه است، شب جشن برای کسی است که خداوند از او راضی باشد و موفق به توبه و تقرب الهی شده باشد، نه اینکه گفته شود خدا که گناهان را بخشیده با خیال راحت شاد باشید، گناهان کبیره بدون توبه بخشیده نمی شوند، یک نشانه توبه پشیمانی قلبی است، و علامت این پشیمانی گریه به خاطر گناهان و ترس از عقوبت الهی است. 💠 در شب قدر خداوند بر اساس لیاقت و شایستگی انسانها و ظرفیت و استعدادی که کسب می کنند تقدیرات یک سال انسان را مقدر می کند. راه اصلی کسب این ظرفیت توبه و گریه و تصمیم به بازگشت به سوی خدا و انجام اعمال نیک و عبادت است. 💠 خداوند گریه انسان از خوف خود و از خوف گناهانی که مرتکب شده را دوست دارد، اصلا چنین نیست که بگوید چیزی به این شخص بدهید تا برود جشن ما را خراب کرده است. امام سجاد (ع): مَا مِنْ قَطْرَ هٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ قَطْرَتَیْنِ قَطْرَهِ دَمٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ قَطْرَهِ دَمْعَهٍ فِی سَوَادِ اللَّیْلِ لَا یُرِیدُ بِهَا عَبْدٌ إِلَّا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ؛ هیچ قطره‏اى نزد خدا محبوبتر از این دو قطره نیست : قطره خونى که در راه خدا ریخته شود و قطره اشکى که براى خدا در دل شب فرو افتد . (بحار الأنوار، ج ۶۶ ، ص ۳۷۸، ح۳۱) 💠 ماه رمضان ماه نزول قرآنی است که به آن ربیع القلوب و بهار دلها گویند، البته منافاتی با گریه ی چشمها و بارانی شدن چشمها ندارد، گریه چشمها نشانه رحمت الهی است. امام على (علیه السلام): البُکاءُ مِن خَشیَهِ اللّه مِفتاحُ الرَّحمهِ؛گریستن از ترس خدا کلید رحمت است. (عیون الحکم و المواعظ، ص ۶۲ ، ح ۱۶۱۷) 💠 دین مجموعه از احکام و اعتقادات و اخلاق است، مسلما کسی که به دنبال اخلاق و معرفت پیدا کردن نسبت به خدا نباشد، بخش بزرگ و مهمی از دین را رها کرده است. ع م مشهد مقدس بیستم رمضان۱۴۴۲ @sonnat_voice
✅شیخ صدوق و توصیه به مذاکره علمی در شب بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان شيخ صدوق رضوان الله علیه در كتاب امالي خود در اعمال شب ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان مي نویسد: ‏ «هر که این دو‌شب را به مذاکره علم احیا کند بهتر باشد.» ‏ 📝پ ن: بدون شک خواندن دعا،قرآن به سر،اقامه عزا و...در اين شبها عالي و توصیه شده است اما بايد دقت شود كه از مطالب اخلاقي و اعتقادی.. غافل نشويم و فقط مجالس به دعا و مداحي نگذرد. اگر کسی علم داشت تمام عبادت هایش با فکر می شود و ارزش دارد. اما اگر کسی علم نداشت تنها با یک پیامک کل دینش را از دست می دهد یا با یک شبهه کارش تمام می شود. 📚منابع: 1️⃣أمالي ص۶۴۹ المجلس الثالث و التسعون/محمد بن علی ابن بابویه/مترجم:محمد باقر کمره ای/ناشر:کتابچی/تهران۱۳۷۶ 2️⃣بحارالانوار ج۱۰ ص۴۰۱/محمد باقر مجلسی/ناشر:داراحیاء التراث العربی/بیروت @sonnat_voice
📗کشف الحقيقه في اعتبار الحديقه 📝نویسنده:علیرضا دوستی نویسنده کتاب کشف الحقيقه في اعتبار الحديقه در بخش اول، اشکالاتی را که در مورد انتساب کتاب حديقه الشیعه به مقدس اردبیلی وارد شده، مطرح می نماید. در فصل دوم کتاب، ادله اعتبار کتاب حديقه الشيعه را طرح می کند. در فصل سوم، اسامی محققین و علمایی که انتساب کتاب به مقدس اردبیلی ره را صحیح می دانند، بیان می کند. وی در فصل چهارم، اشکالات مطرح شده در مورد کتاب را تفصیلا پاسخ می دهد و انتساب کتاب به مقدس اردبیلی (رضوان الله علیه) را ثابت می کند. در بخش دوم قسمتی از مذمت صوفیه را از کتاب حديقه الشيعه می آورد. در فصل اول از بخش دوم کتاب، مذاهب صوفیه اعم از حلولیه، اتحادیه و منشا اعتقاد به حلول و اتحاد و سر منشاء وحدت وجود را مطرح می نماید. در فصل دوم از بخش دوم: ذکر بعضی از فروع و بیان اندکی از عقائد صوفیه را از کتاب حديقه الشيعه نقل می کند. @sonnat_voice
🏴 27 رمضان؛ سالروز درگذشت علامه مجلسی رضوان الله علیه ▪️محمدباقر بن محمدتقی مجلسی (۱۰۳۷ - ۱۱۱۰ق) معروف به علامه مجلسی یا مجلسی دوم، از علما مشهور شیعه در قرن یازدهم هجری بود. مشهورترین کتاب ایشان، مجموعه گرانسنگ حدیثی به نام بحارالانوار است که نقش بارزی در احیای جایگاه حدیث در منظومه معرفت دینی داشت. ▪️محمدباقر مجلسی در شب ۲۷ رمضان سال ۱۱۱۰ق و در ۷۳ سالگی در اصفهان از دنیا رفت. آقا جمال خوانساری بر وی نماز گذارد. وی بنا بر وصیتش در کنار مسجد جامع اصفهان و در جوار پدرش به خاک سپرده شد. @sonnat_voice
سید محمد محسن طهرانی و سقاییت بایزید بسطامی آقای محمد محسن طهرانی همچون سائر صوفیان سلف خویش مانند عطار نیشابوری و.. سقایی بایزید بسطامی در نزد امام صادق علیه السلام را باور داشته و داستانی که در منابع مختلف متصوفه آمده را بازگو می کند. 📢(کلیپ صوتی در پایان همین پست بارگذاری شده است) نقد و بررسی: جمعی از علما و محققین از اهل فن این مطلب را انکار کرده اند که بایزید درک محضر امام صادق(علیه السلام) را نموده باشد؛ چون تاریخ شهادت امام صادق(علیه السلام) در سال ۱۴۸ بوده و مرگ بایزید به قول ابن خلکان و شیخ نور الدین ابوالفتوح المحدث و جامی و دیگران، در سال ۲۶۱ یا ۲۶۴ بوده است؛ و هیچ یک از مورخین در این دو تاریخ اختلاف ندارند و اکثراً گفته اند: عمر بایزید بین هفتاد الی هشتاد سال بوده، پس باید او سی و سه سال یا سی و شش سال بعد از شهادت حضرت صادق(علیه السلام) به دنیا آمده باشد. مضافاً بر اینکه 70 سال از ابتدای عمرش گبر بوده است بنابراین چگونه ممکن است سی سال یا هجده و یا سیزده سال به امام صادق(علیه السلام) خدمت کرده و سقای خانه ی آن بزرگوار باشد! و این ادعـا با تاریـخ نمی سازد. و در تذکرة الاولیاء نقل شده است که وی ۳۰ سال در شام و شامات که مرکز دشمنان آل محمّد صلی الله علیه و آله است می گردید و یکصد و سی پیر را خدمت کرده است.1️⃣ این در حالی است که امام هادی و امام حسن عسگری (علیهما السلام)، در قید حیات بوده اند و بایزید یک بار هم به محضر ایشان نرفت که از ایشان کسب فیض کند ولی حاضر شد به خدمت پیرانی در آید که تمام علوم آنها را اگر یکجا جمع کنند ذره ای از علم و عمل حضرت عسگری(علیه السلام) نخواهد شد و با بودن امام معصوم حی و زنده خدمت پیرکردن چیزی جز ضلالت و گمراهی نیست. و اما برخی کسانی که شاگردی بایزید بسطامی در محضر امام جعفرصادق(علیه السلام) را انکار و رد کرده اند عبارتند: (۱)دکتر شفیعی کدکنی در نقد این دیدگاه می نویسد: الف:علامه حلی که سقایی بایزید را آورده، مستندش سخن سید بن طاووس است. و مستند سید، سخن فخررازی هست. مستند رازی نیز روایات صوفیان است.2️⃣ ب:همانگونه که داشتن زن و فرزند برای بایزید جعلی است سقایی وی نیز جعلی است. خوب باید کسانی که می خواهند از موقوفات بهره ببرند برای خود هویت سازی کنند. و چه بهتر که چنین دروغهایی بگویند.3️⃣ (۲)شیخ عباس قمی رضوان الله علیه: بایزید بسطامی صوفی معروفی که بحث خدمت کردن و سقایت وی نزد امام صادق علیه السلام بعید است.4️⃣ (۳)مرحوم وحید بهبهانی:حكايت كذب سقايتِ بايزيد بسطامى از براى حضرت صادق عليه السلام ووصولش به خدمت آن حضرت، واستفاده از او در آخر عمرش بعد از آنكه به خدمت جمعى كثير از مشايخ صوفيه رسيده بود ، ومحتمل است كه سقّاى خانه جعفر كذّاب بوده، ومنشأ توهم مذكور انصراف اطلاق جعفر به صادق علیه السلام‏ شده، واللَّه يعلم5️⃣ (۴)استاد مطهری: بعضی‌ ادعا کرده‌اند که سقای خانه امام صادق علیه‌السلام بوده است ولی این ادعا با تاریخ جور نمی‌آید ، یعنی بایزید عصر امام صادق علیه السلام را درک نکرده است.6️⃣ 📚منابع: 1️⃣تذکره الاولیا ص۱۳۶/فريد الدين عطار نيشابورى‏/مصحح:رينولد آلين نيكلسون‏/ناشر: مطبعه ليدن‏ ۱۹۰۵‏ 2️⃣دفتر روشنایی ترجمه کتاب النور من کلمات ابی طیفو ص۶۱/ مترجم:محمد رضا شفیعی کدکنی ناشر:سخن/تهران۱۳۸۴ 3️⃣همان ص۹۱ 4️⃣تتمةالمنتهی ص۴۲۰-۴۲۱/شیخ عباس قمی/ناشر:مومنین/قم۱۳۸۰ 5️⃣خیراتیه در ابطال طریقه صوفیه ج۱ ص۶۵/محمدعلی بن وحید بهبهانی/ناشر:موسسه علامه مجدد وحید بهبهانی/قم 6️⃣آشنایی با علوم اسلامی۲ ص۱۱۶/مرتضی مطهری/ناشر:صدرا @sonnat_voice
ماکسیموس و یاور چنین حکایت می کنند که فردی در شهر قونیه داعیه پهلوانی داشت، هر روز پنبه ها زیر لباس می نمود و با ابهت خاصی که از باد پنبه ها پیدا می کرد خیلی از افراد را مرعوب خود کرده بود. ولی خود می دانست که زور بازوی او در معرکه ها اگر محک بخورد رسوایی به بار خواهد آورد. لذا واهمه شکست خوردن او را بر این داشته بود که نوچه ای به نام یاور برای خود دست و پا کند. هر گاه پهلوان کشتی می گرفت و طرف مقابل را زمین می زد که هیچ، همه غریو شادی سر می دادند. ولی امان از روزی که پهلوان پنبه زمین می خورد. همین کافی بود که پهلوان یک یاور بگوید تا این نوچه با داد و هوار و سر و صدا غائله ای به پا کرده نگذارد کشتی به پایان برسد و آبروی پهلوان در شهر برود و این طور شده بود که پهلوان قصه ما هر روز در چشم مردمان شهر بزرگ تر می شد، چون به ظاهر هیچ وقت طعم شکست را نچشیده بود و هر روز پنبه بیشتری زیر لباس هایش می گذاشت. القصه روزی حکیمی گفت اگر می خواهید از شر پهلوان پنبه شهر خلاص شوید باید یک نفر پیدا شود و یاور را مشغول کند تا پهلوان نتواند قسر در برود اما هر کس می خواست چنین کند با صدای بلندتر یاور و غوغاسالاری بیشتر وی مواجه می شد و نقشه شکست می خورد. عقلای قوم روزی به گفتگو نشستند که چه باید کرد؟ تا صدای یاور را بریده و پهلوان پنبه را رسوا کنند به این نتیجه رسیدند که باید وقت فریاد یاور همه با هم همهمه کنند تا جلوی سر و صدای یاور را بگیرند و این شد که عده ای عاقل دست به دست هم دادن و به عوام فریبی پهلوان و نوچه او پایان دادند. چقدر هوای شهر مشهد در این روزها شبیه هوای شهر قونیه است. با هم در معرکه اعتبار کشف و شهود شاهد فریادهای یاور خواهیم بود به امید آنکه عقلای قوم نیز همهمه سر داده و پهلوان و یاور وی را رسوا کنند. سودای گلادیاتور بودن در پرتوی هتک مقام استاد. جای بسی تعجب است در جریان طهرانی که ادعای تادب به آداب و تخلق به اخلاق را دارند از ابتدایی ترین اخلاق تعلیم و تعلم خبری نیست. برگزاری نشستی با فاصله ده روز بعد از جلسه مناظره استاد سبحانی و زمانی آن هم دقیقا با موضوعی مشابه موضوع مناظره برای هر ناظری، این واقعیت را تداعی می کند که گویی جریان مذکور شکست استاد زمانی را در مناظره کاملا پذیرفته است و لذا به آقای وکیلی حسی شبیه حس ماکسیموس دست داده تا به نجات روم برخیزد. غافل از اینکه بزرگوار! تو با این کار فاتحه آبروی استاد خودت را خوانده ای. ماکسیموس وکیلی! آنان که با گذشته پر از ورود نا آگاهانه جنابتان به عرصه های تخصصی آشنا نیستند ممکن است توهم کنند که واقعا شما فرشته نجاتی شده و چالش های فرا روی اعتبار کشف را حل خواهید نمود ولی آنان که با گنده گویی های حضرتعالی آشنا هستند، از این اقدام شما چیزی جز توهین به مقام استادتان برداشت نمی کنند. @sonnat_voice
بسم الله الرحمن الرحیم در ماه مبارک امسال دو حول میان اساتید بزرگوار و در مشهد برگزار شد. 🗣به فاصله حدود دو هفته از آن جلسات، روز گذشته اولین جلسه‌ از سلسله جلسات تحت عنوان بررسی حجیت کشف و شهود برگزار شد. ❌هر چند مجری محترم و ارائه دهنده بحث، در موارد مختلف تلاش کردند ارتباط بحث حاضر به مناظره دو استاد را انکار کنند! لکن در جای‌جای بحث و در موارد مختلف مشخص بود که کاملا در حال بررسی مطالب مطرح شده در آن مناظرات هستند (از بررسی مقام علاء الدوله سمنانی گرفته تا اشاره به تناقضات کشف و شهودهای مطرح شده در مناظره و...)❗️ (صد البته وجه تلاش فراوان در معلوم نیست، چرا که اتفاقاً این نکته که یک مکتب در فضایی علمی درصدد پاسخ گفتن مطالب باشد امری است پسندیده و مطلوب). ✅هر چند اصل بر آن است که در مباحث علمی فقط استدلال‌ها نقد شود و به هیچ وجه به حواشی پرداخته نشود، اما شوربختانه در این جلسه آنچه به زبان آمد عمل نشد و با حواشی و بی احترامی‌های فراوانی روبرو بودیم! 🙏از این رو ضمن عذرخواهی از خوانندگان عزیز و وعده به بررسی مطالب علمی مطرح شده در این جلسه در یادداشت‌های بعد (ان شاءالله)، به برخی از و جلسه اشاره می‌کنم، به این امید که برگزار کنندگان این جلسات، در موارد آتی از تخطی نکنند. ⭕️1⃣ نخستین نکته حاشیه‌ای این جلسه توهین به اساطین و بزرگان علمی بود! روشن است که برای بحث‌های اعتقادی و فلسفی، عقلائی نیست که از یک که تمام عمر خود را در فقه و اصول صرف کرده دعوت کنیم❗️ حاضر نشدن به مناظره آن فقیه هم امری پسندیده است، چرا که از حوزه تخصص اصلی او خارج است و کشف طرف مقابل برای او به راحتی امکان پذیر نیست تا از دفاع کند. تجهیل و تمسخر این شخص بیش از آن‌که فضل انسان را نمایش دهد، نشان‌دهنده غیر عاقلانه فکر کردن خود ما است. مردانگی و عقلانیت پیشنهاد مناظرات در حوزه تخصص آن استاد است (البته اگر حفظ مراتب شرط باشد، گاه لازم است با شاگردان آن فقیه یا ایشان یا... مناظره صورت پذیرد). ⚠️عجیبتر آن‌که توقع داشته باشیم که طرف مقابل مناظره‌ای حول مباحث اعتقادی، مشغول به فقه و اصول بوده و این را شرط کرده و با این بهانه از مناظره کنیم! ⭕️2⃣ تقلیل شأن اساتید بزرگوار مباحث عقیدتی و ادعای عدم تعلم ایشان نیز جای بسی تعجب داشت! تعریف اثر علمی چیست که فضلاء برجسته‌ای مثل را به نداشتن آن متهم می‌کنید⁉️ همیشه در اخلاق اسلامی تأکید شده که شأن علم و علماء حفظ شود. بگذریم که این رفتار از حد بی‌اخلاقی فراتر رفته و به قول خود آقای وکیلی به حد ارتکاب رسیده است. ⭕️3⃣ جناب وکیلی شما در این گفتگو دیگران را به گوش ندادن به سخنان خود و متهم می‌کنید❗️در حالی که همین جلسه شما را برای حقیر فرستادند، و این مطلب را از من که به دنبال روشن شدن حق بودم و بعد از دیدن مناظره مترصد دیدن پاسخ‌های احتمالی مقابل بودم، دریغ نکردند (البته با عرض پوزش، از کلمات شما قانع نشدم و لااقل جهت روشن شدن مطالب برای خودم، به اشکالات آن که در ذهن دارم اشاره خواهم کرد). ⭕️4⃣ در این جلسه گفته شد بستر مناسبی برای شناخت حق نیست! بر فرض که این سخن صحیح باشد! پس چرا این کلام را پیش از این مطرح نمی‌کردید⁉️ چرا تا پیش از این برای اثبات قوت علمی خود و جهل افراد مقابل، توان مناظره خود را به عنوان اقوی شاهد ادعا می‌کردید⁉️ چرا در همین گفتگو بزرگان مقابل خود را به خاطر نداشتن توان مناظره و تقلیل می‌کنید⁉️ مانعی ندارد، من با دید بی طرفانه از جانب ایشان به شما می‌گویم که «مناظره مکان مناسبی نیست، بیایید! بنشینید! اشکالات خود را در چند دقیقه مطرح کنید و بعد از آن پنجاه دقیقه پاسخ خود را دریافت کنید». البته باید بگویم اگر در باشد و دو طرف سعی در هم نداشته باشند و نتیجه‌گیری را به مخاطب واگذار کنند، نه تنها بد نیست که خیلی هم خوب است. البته نباید توقع داشت اصل عدالت رعایت نشود و یک نفر ده برابر دیگری فرصت پاسخ داشته باشد! من تقاضا دارم شما سپر بیاندازید و لااقل محض خاطر کشف شدن حق، شمشیر بردارید و اشکالات طرف مقابل خود را بازگو کنید. این یادداشت جهت بررسی مطالب علمی مطرح شده از طرف جناب حجة الاسلام وکیلی ادامه دارد... عبدالزهرا علوی والسلام دوم شوال ۱۴۴۲ @sonnat_voice
بسم الله الرحمن الرحیم همواره حوزه علمیه (خصوصاً حوزه علمیه خراسان) از بی حرمتی‌های خودی‌ها و ناخودی‌ها رنج برده و همین رفتار دست‌مایه هجمه اغیار بر اخیار شده است❗️❕ رفتارهای غلط گویا تمامی ندارد! (رفتارهای غلطی که از بزرگان و علمای در قله سر نمی‌زند، بلکه طلبه‌های پرمدعا که در رتبه‌های دون هستند بیشتر این رفتارها را دارند! و ما را یاد بخشش شاه و نبخشیدن شاه‌قلی می‌اندازد) یک روز یک دسته دیگری را بی‌سواد خطاب می‌کند و او را به حیوانات تشبیه می نماید ❗️و یک روز دسته دیگر نسبت کفر به طرف مقابل خود می‌دهد❕ یک روز یک طرف نسبت ضدیت با نظام و انقلاب به طرف مقابل خود می‌دهد❗️ و روز دیگر، دیگری طرف مقابل خود را به یاد مجاهد خلق بودن تمام اقوامش می‌اندازد❕ یک روز یک نفر رسم ادب فراموش کرده و بزرگانی که بیش از عمر پدر او به حوزه خدمت کردند را به مبارزه می‌طلبد❗️و روز دیگر طرف مقابل با فحش و ناسزا پاسخ او را می‌دهند❕ یک روز همان طالب مبارزه بزرگان حوزه را که بیش از عمر او در حوزه عقاید کار کردند را متهم به بی سوادی می‌کند و مدعی می‌شود شأن من نیست با شما مناظره کنم❗️و روز دیگر طرف مقابل اتهام ترس و بی سوادی به او می‌زنند❕ بیچاره علم❗️❕بیچاره اخلاق❕❗️ این دو این وسط ذبح شده و سلاخی گشته‌اند☹️ طلبه به جای آن‌که ادله و استدلالات را بشنود، و خود با فکر باز حق را بشناسد، باید منتظر بماند فحش و دعوای اساتید علمی را تماشا کند😔 و این وسط حق است که در فضای غبار آلود گم می‌شود و ذهن طلاب مستعد که فدا می‌شود. اخلاق هم که این وسط پیراهنی شده چاک چاک! جالب است در ظاهر که به صورت و روش بعض افراد حاضر در حوزه می‌نگری تصور می‌کنی با مجسمه‌هایی از جنس اخلاق حسن روبرو هستی! اما چه بوی گندی دارد باطن رفتاری اشخاص🤧 ای کاش همه به سیره مطلوب شارع برگردیم🤲 ✅مجادلاتمان حسن باشد. ✅به یکدیگر ناسزا نگوییم و شنآن مقابل خود را بهانه نکنیم. ✅دنبال حق باشیم، و شخصیت‌ها و بزرگان تاریخ را به سان قرآن سر نی برای اغراض خود سوء استفاده نکنیم. ✅دلیل صحیح را بگوییم و منتظر شنیدن پاسخ آن باشیم و مغلطه نکنیم. خاضعانه اول از خودم بعد از همه هم‌قطارانم خواهش می‌کنم بگذاریم فضای علمی آرام بماند، بگذاریم حق روشن شود، دائم در همایش‌ها، گفتگوها و یادداشت‌های خود حرمت‌شکنی نکنیم. یا رب فرج امام ما را برسان و حق را برای ما روشن فرما🤲 یک طلبه حق‌جو اردیبهشت ۱۴۰۰ مشهد امام رؤوف @sonnat_voice
روابط علامه ی فقیه مرحوم آیت الله العظمی صافی اصفهانی و حجت الاسلام سید محمد حسین طهرانی خلاصه گفتگو با آیت الله حاج شیخ علی صـافی فرزند زعیم حـوزه ی علمیـه ی اصفهان: (۱)مرحوم والد یک فقیهی بود که در تهذیب نفس خیلی کار کرده بود اما روش او با روش عرفای امروزی بطور کلی فرق داشت و می توان گفت که اصلاً با آنها تباین کلّی داشت کما این که مکرر در درسهای اخلاق مطالبی می فرمودند که به شدت با فلسفه و عرفان رایج مخالفت داشت. (۲)مرحوم والد نه صوفی بوده نه اهل خرقه و خانقاه بوده نه پیر و قطب و استاد داشته و نه اهل این عرفان های رایج که سرتاپا خرافه و انحراف است. ایشان طبق فرمایش خودشان، تسلیم مطلق پیغمبر اکرم و خاندان طاهرینش بودند و تا آخر عمر ذره ای از این مبنا عدول نکردند. اما آقای محمد حسین طهرانی طبق اعتراف خودشان تسلیم مطلق پیر و قطب خودش بود نه تسلیم مطلق پیغمبر و خاندان طاهرینش(علیهم السلام)، نمونه اش این است... (۳)مرحوم آیت الله صافی با اهل فلسفه و عرفان و افراد منحرفی ملاقات می کردند دلیل آن نیست که او را قبول داشته و اهل نجات می دانستند و مبانی اعتقادی و راه و روش او را پذیرفته بودند اگر کسی چنین فکری درباره ی مرحوم والد بکند ایشان را نشناخته است. از جمله کسانی که مرحوم والد با او و راه و روش او و اعتقادات دینی او به شدت مخالف بود شخصی به نام حجت الاسلام محمد حسین طهرانی بود. ایشان می فرمودند:من او(طهرانی) را قبول ندارم عقایدش مطابق با قرآن وفرمایشات اهل بیت (علیهم السلام)نیست و تو هم نزدیک کتاب های این جوری نرو. برای مشاهده متن کامل گفتگو وارد لینک زیر شوید. https://b2n.ir/e53135 @sonnat_voice
🏴السلام علیکم یا اهل بیت النبوه هشتم شوال سالروز تخریب حریم ائمه بقیع علیهم السلام تسلیت باد. @sonnat_voice
اصطلاحات صوفیه مرحوم حاج شیخ جواد خراسانی راجع به اصطلاحات صوفیه(باده، می..) می نویسد: آنچه که متصوفه می گویند از باده و می و مطرب و پیر مغان و امثالها، فرضا تسلیم شویم که این الفاظ را اصطلاحی است غیر از ظاهر خودشان! اما شکی نیست که از اصطلاح های متصوفه است، ولی شیعه چرا باید طبق اصطلاح صوفی ها که ضال و مضل است سخن بگوید؟! و اشعار خود را در از الفاظ و مصطلحات آنها بکند؟ 📚منبع: یادداشت هایی از مخطوطات ص۱۱۷/محمد جواد خراسانی/گردآورنده:موسی دانشمند/ناشر:علوم اهل بیت علیهم السلام/قم۱۳۸۰ @sonnat_voice
مقدمات بحث های توحیدی .pdf
1.61M
📗مقدمات بحث های توحیدی (تقریرات سلسله دروس کتاب کشف المراد) 📝مولف:استاد سید محمود هاشمی نسب تعداد صفحات:۴۹ زبان:فارسی 👈🏻شامل مباحث: مولف محترم در این کتاب به نقد و بررسی مناهج توحیدی(فلسفه مشاء،اشراق،حکمت متعالیه وتصوف)پرداخته و در آخر نیز با دلیل منهج صحیح(متکلمین و فقها)را اثبات کرده است. (این کتاب برای افرادی که به دنبال شناخت اجمالی از مناهج توحیدی و نقد آن هستند مفید می باشد) @sonnat_voice
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای شیخ علی رضایی تهرانی استاد آقای محمد حسن وکیلی که کتابی بنام (سیر و سلوک) دارد مدت مدیدی است از قول حاج آقا محمود لولاچیان ابوالزوجه ٔ محترم حجةالاسلام والمسلمین حاج آقا سید میثم خامنه ای نقل می کند که : مقام معظم رهبری کتاب روح مجرد را هفت بار مطالعه کرده اند. البته غیر از ایشان، سید حسین دعایی که ظاهرا فرزند خلف سید محسن دعایی است نیز ناقل این مطلب خلاف واقع است. در این کلیپ حاج آقا لولاچیان به شدت این نقل را تکذیب می کنند. آیا دروغ گویی نشانه بی تقوایی نیست؟ نکند دروغ گویی از شاخصه های عرفان فقاهتی می باشد!؟چرا به هر طریقی در پی خرید وجهه و مشروعیت دار کردن اعمالتان هستید؟ای کاش مدعیان عالَم عرفان و توحید، صادقانه رفتار کنند و تا به این حد، به کذب و دروغ پناه نبرند. @sonnat_voice
🗣آزاد اندیشی به سبک آقای وکیلی حمله وکیلی به مخالفان با تمسخر وتهدید 🔻پس از روشنگری های استاد سبحانی در مناظره مشهد، جریان طهرانی با بحران جدی روبه رو شد،ازاین رو آقای وکیلی را به میدان فرستادند تا رسوایی به بار آمده را جبران نماید. در جلسه دوم این نشست ها، به حمله ور شد و بزرگان و پیروان آن را فحاش، دروغگو وتکفیری وبی سواد خواند و با وقاحت تمام،به تمسخر و تحقیر شخصیت آیه الله پرداخت. 📛وکیلی مخالفان خود را تهدید کرد که اگر به فعالیت شان برعلیه جریان طهرانی ادامه دهند ، کار به جای باریک خواهد کشید واز آنان به دادگاه ویژه روحانیت شکایت خواهد کرد. 👺وکیلی دربخشی از سخنان خود از کرسی ها آزاد اندیشی یاد کرد در حالی که پیش ازآن ، چماق دادگاه ویژه را به مخالفانش نشان می داد. 🤔آیا جناب وکیلی که فرار از مناظره با آیه الله سیدان و مروارید وآقایان سبحانی، حسن میلانی و طیب نیا را تا کنون در کارنامه خود دارد، می تواند بازهم دَم از بزند⁉️ 🚥🚥🚥🚥🚥🚥 ❌«آقای سیدان را با یک لطایف الحیل و مناسباتی (پارتی بازی) مدرّس تفسیر تخصصی سطح ۴ حوزه کردند،بعد خروجی اش شد، کتاب که آنقدر سست است که برای پایه ۲و۳ طلاب غیر ایرانی گذاشته اند» ‼️ ❌ «وقتی شخص این کاره نیست،کتابش در سطح پایه ۲ و۳ می شود که از اول تا آخرش پر از اشتباه است» ‼️ ❌«آقای سیدان ومروارید ، بساط شان را جمع کنند.ما را وادار نکنند که به دادگاه ویژه شکایت کنیم کما اینکه از آقای معاونیان شکایت کردیم و عذر خواهی کرد» . @sonnat_voice
نمونه ای دیگر از بی تقوایی و دروغ پراکنی محمد حسن وکیلی این بار راجع به استاد معاونیان! 📝پ ن:بی پروا بودن محمد حسن وکیلی و دار دسته وی از دروغ پراکنی،افترا،فریب و... نسبت به مخالفین و غیره به این جا خلاصه نمی شود یک بار در پی فریب آیت الله سبحانی هستند یک بار مطلب خلاف واقع به آقای لولاچیان می دهند که روحش از این ماجرا باخبر نیست و این بار آقای معاونیان... نکته:اسکرین شات فوق با اجازه استاد معاونیان در کانال بارگزاری شده است @sonnat_voice
توصیه آیت الله اشرفی شاهرودی درباره اهانت به علما(وکیلی).mp3
2.88M
💠بیانات حضرت آیت الله اشرفی شاهرودی حفظه الله در مورد جسارت های اخیر صوفی هتاک(محمد حسن وکیلی): 🔸غیبت گناه کبیره است 🔸سباب مؤمن كفر است 🔸برخی به اوليا الهى و بندگان صالح خدا فحش میدهند! 🔸وای به وقتی که طلاب حوزه به جان حوزه بیفتند و فحش دهند.وای بر مردمی که چنین افرادی مربی آنها باشند، خوشبینی مردم به اهل علم را از بین نبرید 🔸هر کس به خود اجازه ادعای فضل میدهد و ادعای ملا بودن میکند و به دیگران جسارت میکند و گاه جوانی به بزرگان حوزه اهانت میکند 🔸این عمل من را رنج میدهد و میدانم آثار سوء اين عمل زده شدن مردم از روحانيت است..با عمل خودمان نشان داديم كه ما مروج اخلاق پیامبر نیستیم ✅عمل زشتی است که جوان نپخته ای که غرور او را برداشته، به بزرگان حوزه جسارت میکند یا به اعلام گذشته جسارت میکند.. ✅من از مسئولین و شورای مدیریت تقاضا دارم جلوی اینها را به اشد وجه بگیرند 👈چون نه تنها خود اینها فاسد میشوند و مصرف وجوهات بر ایشان حرام است بلکه بر جامعه مسلمين اثر سوء دارند.. 👈باید برخورد جدی با این عمل زشت بشود.. @sonnat_voice
⛔️ محمد حسن وکیلی و تجلیل از سنیان و اهانت به علما شیعه محمد حسن وکیلی با این تعابیر از علمای عامه یاد می کند: «دانشمندان بزرگ حدیث در اهل سنت چون ذهبی و ابن كثير و ابن الجرزی و سیوطی و مناوی..»1️⃣ «حدیث شناس بزرگ اهل سنت حافظ شمس الدين ابو عبدالله ذهبی... و عالم بزرگ ابن الجرزی می گوید...»2️⃣ «در مورد دیگری می نویسند: «أم المؤمنین عایشه که در مکه بود و با على(عليه السلام )میانه خوبی نداشت»3️⃣ این تعابير و توصیفات آقای وکیلی از شخصیت های سنی است ولی درباره علماء شیعه این گونه تعبیر می کنند: «خلاصه ای از مباحث مربوط به مذهب جناب محيي الدين را با رویکردی اثباتی و بدون اشاره به اشتباهات مرحوم آیت الله عاملی عرض نمودم»4️⃣ «کسانی که با آثار ارزشمند و فاخر مرحوم آیت الله سید جعفر مرتضی عاملی ( رحمة الله عليه ) آشنایند و موقعیت و جایگاه ایشان را می دانند متوجه می شوند عبارت فوق از یک طلبه جوان شایسته نیست»5️⃣ جناب وکیلی درباره آیت الله سیدان (حفظه الله تعالی) این گونه تغییر می کند: «امروزه برجسته ترین چهره نسل سوم جریان تفکیک، سید جعفر سیدان است»6️⃣ «محمد رضا حکیمی دیگر چهره شاخص نسل سوم مکتب تفکیک، محمد رضا حکیمی متولد فروردین ۱۳۹۴ ش در مشهد است. حکیمی در سال ۱۳۲۶ وارد حوزه علمیه خراسان شد..»7️⃣ این مطلب برشی از کتاب نقدی بر تصوف حوزوی است که پیرامون آراء باطله محمد حسن وکیلی نوشته شده است و ان شالله به زودی فایل آن در همین کانال بارگذاری خواهد شد.. 📚منابع: 1️⃣هفت روز در بهشت (شیعه شناسی) ص۹۲-ص۹۳/محمد حسن وکیلی/ناشر:موسسه جوانان آستان قدس رضوی/مشهد۱۳۹۹ 2️⃣همان 3️⃣همان ص۶۷ 4️⃣محی الدین شیعه خالص ص ۲۳/محمد حسن وکیلی/ناشر:موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام/مشهد۱۳۹۸ 5️⃣همان 6️⃣تاریخ و نقد مکتب تفکیک ص۵۷/محمد حسن وکیلی/ناشر:پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/مشهد۱۳۸۸ 7️⃣همان ص۵۸ @sonnat_voice
‍ ‍ بسم الله الرحمن الرحیم بعد از آنکه صوت آیت الله اشرفی شاهرودی حفظه الله نسبت به هتاکی های محمد حسن وکیلی منتشر شد جناب آقای واسطی برای سرپوش نهادن و توجیه جسارت های این فرد نامه ای به این استاد محترم درس خارج نوشته است... در قسمتی از این نامه به انتقاد از کسانی پرداخته که عبارت آقای طهرانی(اتصاف ایشان به صفات امیرالمومنین علیه السلام) را کامل مشاهده نکردند و گفته است آقای طهرانی در صفحات بعد می گوید هزار عارف کامل باید به گدایی درب خانه حضرت رقیه علیها السلام بروند! حال چنین تفکری می‌تواند در مقام مقایسه و مشابهت خود با امیرالمومنین علیه‌السلام باشد؟! پاسخ: جناب آقای واسطی شما مخالفین خود را متهم به تقطیع مطالب و‌ بعضا تحریف می کنید ولی آیا از خودتان سوال کرده اید که همین عبارت آقای طهرانی(اتصاف ایشان به صفات امیرالمومنین علیه السلام)را چند بار تحریف نموده اید در چاپ اول کتاب نور مجرد ص۳۲۹عبارت اصلی آقای طهرانی(من در خودم صفات امیرالمومنین علیه السلام را می بینم)آمده ولی چون موجب فضاحت علامه خود خوانده شما شد در چاپ دیگر که به اسم چاپ اول با همان تیراژ آمده عبارت به نحو اضعف را اضافه کرده اید و در نسخه نرم افزار نور پا را فراتر گذاشته اید و عبارت (من مشابهت با امیرالمومنین علیه السلام را در بعضی صفات آن حضرت به گونه ای خفیف تر در خود می بینم)جایگزین کرده اید... سوال: شما از چه کسانی گلایه تقطیع و تحریف دارید در حالی خود به عبارت مرشدتان رحم نکردید و دو بار دست به تحریف آن زده اید و آقای طهرانی را در آن دنیا انگشت به دهان گذاشتید که چگونه شاگردان خلاق در امر تحریف تربیت کرده است! قبلا نیز در پیج تلگرامی همین کانال به روشنگری نسبت به تحریف در این فرقه پرداخته بودیم https://t.me/sonnat_voice/2723 @sonnat_voice