eitaa logo
به سوی سماء
929 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
466 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی علیه السلام: خُذِ الحِکمَه اَنَّی کانَت فَاِنَّ الحِکمَه ضالَّه کُلِّ مُومِن؛ حکمت را هرجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است. (غررالحکم، ص۳۶۰) @sooyesama
عشق جانان در میان جان ماست گنج معنی در دل ویران ماست ما به درد دل گرفتار آمدیم وین عجب کاین درد دل درمان ماست #شاه_نعمت‌الله_ولی @sooyesama
از عارفی پرسیدند: چرا مردم از علی (ع) روی گرداندند و به دیگری روی آوردند؟ گفت: مردم به همجنس و هم سنخ خود متمایل‌اند؛ ذره ذره کاندرین ارض و سماست جنس خود را همچو کاه و کهرباست (کلمات مکنونه) ... پیمان‌ها بدون شمشیر جز کلماتی بر روی کاغذها نیستند (سخن یکی از فلاسفه غرب به نقل از شهید مطهری) @sooyesama
نقل شده که شیخ ابوسعید ابوالخیر وصیت کرد هنگام دفن، به این بیت تلقینم نمایید: امشب مباش از من جدا، گر من نیایم تو بیا قیمت نگیرد کوی ما، بی‌قامت دلجوی تو @sooyesama
پيامبر خاتم (ص): أفضل الايمان أن تعلم أن اللّه معك حيثما كنت. بهترين ايمان،‌‌‌‌‌ آن است كه بدانى هر‌جا هستى، خدا با توست.‌ (نهج‌الفصاحة، ص۲۲۹) @sooyesama
عهدی که در سیلاب حوادث با خدایت می‌بندی در ساحل آرامش به فراموشی مسپار @sooyesama
ابن فارض می‌گوید اینقدر کتمان کردم و کردم که حتی دیگر کتمان به جایی رسید که خودم هم از خودم بیخود شدم. این کتمان یک چیزی است که اینقدر در آن خلوص هست و اینقدر رندی و پنهانی در آن هست که رفیقش را نمی‌گذارد بفهمد که هیچ ، بیرونی‌ها نفهمند که هیچ ، در خودش هم آن‌قدر مکتوم و متبطن شده که حتی نمی گذارد این نفسش هم به آن دسترسی پیدا کند (تا نکند در آن خدشه ای وارد کند)، این‌قدر وزین و متین است در این راه . این را بدانید که این‌هایی که نمی توانند کتمان کنند یا ممارست و تمرین ندارند ، یا به‌ خاطر این‌ است که ظرفیتشان یک ظرفیت محدود است ، تا به یک چیزی می‌رسد ذوق می‌کند و نمی‌تواند در خودش نگه دارد و با این ذوق و شوق اطرافیان را می فهماند! و اگر به زبان هم نیاورد اطراف می فهمند که حالا این دارد یک مکاشفه می بیند ، حالش یک جوری هست که نمی تواند خودش را کتمان کند. این ضعف شخص است که نتواند این معانی دقیق و رقیق را در خودش پنهان کند که کسی نفهمد و از کارش سر در نیاورد. وقتی از حالش سر در بیاورند اذیتش می‌کنند، مزاحمش می‌شوند. افراد خانواده، افراد فامیل، هم حجره‌ای‌ها، می‌پرسند: کجا می‌روی،کجا می‌آیی، با کی هستی و ... ، باید هی پاسخگو باشد و... چه لزومی دارد که ما این کار را بکنیم؟ لذا این کتمان یکی از منازل راه است. (شرح المطالب السلوکیة) @sooyesama
دختر علامه طباطبایی (ره) می‌گوید: نمی‌دانید چقدر نسبت به حیوانات مهربان بودند. بعد از ازدواجم هفته‌ای سه روز می‌رفتم منزل حاج‌آقا. یک روز رفتم خانه و دیدم معصومه خانم خیلی عصبانی است. گفتم چه شده؟ گفت دیشب یک بچه گربه افتاده در چاه حیاط خلوت و ناله می‌کند. از دیشب خواب و آرام از حاج‌آقا رفته و از ناراحتی تا صبح راه رفته که چطور گربه را از آنجا بیرون بیاورد. گفتم یک بنّا خبر کنید چاه را بکند و گربه را بیرون بیاورد. گفت به خاطر یک گربه این همه هزینه کنیم؟ گفتم ناراحتی حاج‌آقا که بد‌تر است. دیگر رفتند یک بنّا آوردند گربه را از چاه بیرون آورد و نشان حاج‌آقا داد و گفت زنده است.دیگر خیال حاج‌آقا راحت شد. @sooyesama
به سوی سماء
دختر علامه طباطبایی (ره) می‌گوید: نمی‌دانید چقدر نسبت به حیوانات مهربان بودند. بعد از ازدواجم هفته‌
👆👆👆 بسم الله الرحمن الرحیم واقعا این لطافت اولیاء خدا مایه شگفتی است! ایشان هرچه به حق مطلق نزدیک می‌شوند و از اسمای نیکوی او رنگ می‌گیرند، لطیف‌تر و لطیف‌تر می‌شوند. با این همه برخی مقدس‌نمایان می‌پندارند: دین، نافی لطافت و خاستگاه خشونت است. این پندار باطلی است که به دین بسته‌اند. با این پندار چه جفاها که نکردند و چه دل‌ها که نشکستند! امان از روزی که این مقدسین، اندکی دین‌پژوهی کرده باشند. آن‌گاه تعصبات جاهلی خود را به نام شریعت الهی، قالب می‌کنند. و تخطی از آن‌را ستیزه با خداوند قلم‌داد می‌نمایند. در حقیقت، این خوی شیطانی و میل به پرستیده شدن است که از جهنم جان آن‌ها شعله می‌کشد و در لباس دین و شریعت آشکار می‌گردد. میل پرستیده شدن، گاه در لباس احساس تکلیف نمودار می‌شود و با پندار اینکه باید به هر قیمتی به وظیفه شرعی خود عمل کنند، دوستی‌ها را به دشمنی، و زندگی‌ها را به فسردگی می‌کشانند. امروزه، حالت شدت‌یافته این مرض را در گروه‌های تکفیری می‌توان یافت‌. اما این ارث شیطانی در نهاد هر انسانی پنهان است و اگر مراقبت ننمایی، تو نیز برای پرستیده شدن و خدایی کردن، زندگی‌هایی را به مردگی و فسردگی خواهی کشید. خیلی به خویشتن اعتماد مکن، حتی اگر سی یا چهل سال به صراط سلوک رونده بوده‌ای! گاهی بایست و بیندیش که حس انجام وظیفه از کدام زاویه پنهان درونت برخاسته است. شاید این نفس توست که در لباس شریعت ظاهر گشته و به هر قیمتی خواسته خود را پیش می‌برد؛ «الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا». تا جایی که تاریخ به یاد می‌آورد هیچ پیامبری با زور و تحمیل، مردم را پیرو حق نکرده است. گرچه پیامبران معصومند و در تشخیص حق، خطا نمی‌کنند. این‌که برای انجام آن‌چه وظیفه پنداشته‌ای، هر ناجوان مردی‌ای را روا می‌دانی، آیا نشانه آن نیست که ندای شیطان از دهان تو بیرون آمده است؟! یقین داشته باش که شریعت، از مهر مطلق الهی ریزش نموده است و حتی جهاد و قتال آن نیز درجه‌ای از رحمت محیط الهی است. پس سِرّ خود را تلطیف کن و از توسن تعصب فرود آی، و به تیغ قهر، رشته مهر را مبر؛ زیرا حقیقت عالم را چنین نامی است: «یا من سبقت رحمته غضبه». مهر، اصل اصیل و رکن رکین هستی است که جز به لطف و لطافت یافته نگردد. قهری هم اگر هست، در واقع امتداد مهر در ساحت تنگ طبیعت است. قهر هیچ اساس مستقلی در عالم ندارد و جز برای تولید و تنظیم مهر آشکار نمی‌شود. @sooyesama
امام على عليه السلام: شَرُّ الناسِ مَن يَرى أنّهُ خَيرُهُم. بدترين مردم كسى است كه خود را بهترين مردم پندارد. (غرر الحكم، حدیث ۵۷۰۱) @sooyesama
مرحوم آیت‌الله سیدحسین یعقوبی قائنی، از شاگردان آیت‌الله انصاری همدانی تقدیم به روح بلندش حمد و ۱۱ توحید را اهدا نماییم @sooyesama
به سوی سماء
مرحوم آیت‌الله سیدحسین یعقوبی قائنی، از شاگردان آیت‌الله انصاری همدانی تقدیم به روح بلندش حمد و ۱۱
تابستان ۹۶ توفیقی بود که برای نخستین‌بار به محضر ایشان رسیدیم. بسیار زلال، مجذوب و... درد دل‌های زیادی داشت از بی‌توجهی و بی‌مهری‌های مردم، طلاب و... که البته با درایت و لطافت شخص مقام معظم رهبری، برخی از این مظلومیت، جبران شده بود. با همه دل‌گیری که از برخی مسئولان داشت، به شخص رهبر علاقه وافری داشت و از ملاقات‌های خصوصی با ایشان خاطرات شیرینی نقل می‌فرمود. گاهی نیز به تشرفات و حالات برخی شاگردان خویش اشاره‌ای می‌نمود... محضر مبارکی بود... باشد که در لقای تام الهی مستغرق شوند و نظر لطفی به درماندگان راه افکنند. @sooyesama
حقیقت سلوک عرفانی تخلق به اخلاق رحمانی و تأدب به آداب قرآنی است. #استاد_صمدی_آملی (شرح دفتر دل، جلد دوم) #حقیقت_سلوک @sooyesama
امام على عليه السلام: المَواعِظُ صَقالُ النُّفوسِ و جَلاءُ القُلوبِ اندرزها صيقل بخش جانها و جلا دهنده دل هاست. (غررالحکم و درر الکلم، ص۲۲۴) @sooyesama
دعای حضرت فاطمه دعای نور بود که به سلمان تعلیم فرمود و فرمود اگر این دعا را بخوانیم تب از بین می رود. البته این تب که منظور حضرت بوده تب آدمی بوده است. آدم چند تا تب دارد چون آدم موجود ممتد است در هر مرتبه ای یک تب دارد. مثلا تب بدن این است که بدن داغ می شود و هذیان می گوید یا مثلا نمی توانیم یک انشاء بنویسیم چون تب داریم اما سعدی این تب را ندارد. آدمی هم یک تب دارد و آن این است که اسم را مسمی ببیند یا آیه را ذوالآیه ببیند یا سایه را شخص ببیند. آدم آن است که هر چیز را در جای خود ببیند. عبد را عبد ببیند و مولی را مولی ببیند. @sooyesama @tohideahadi
ﺧﺪﺍﻳﺎ! ﺍﺯ ﺑﺪ ﮐﺮﺩﻥ ﺁﺩﻣﻬﺎﻳﺖ ﺷﮑﺎﻳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻫﺖ... ﺍﻣﺎ ﺷﮑﺎﻳﺘﻢ ﺭﺍ ﭘﺲ ﻣﻴﮕﻴﺮﻡ. ﻣﻦ ﻧﻔﻬﻤﻴﺪﻡ... ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻡ ﮐﻪ ﺑﺪی ﺭﺍ ﺧﻠﻖ ﮐﺮﺩی ﺗﺎ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﻟﻢ ﮔﺮﻓﺖ ﺍﺯ ﺁﺩﻣﻬﺎﻳﺖ... ﻧﮕﺎﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻮﺑﺎﺷﺪ... ﮔﺎهی ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻴﮑﻨﻢ ﮐﻪ ﻭقتی کسی ﮐﻨﺎﺭﻣﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﻌﻨﺎﻳﺶ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻢ... ﻣﻌﻨﺎﻳﺶ ﺍین است ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭ ﺯﺩی، ﺗﺎ ﺧﻮﺩﻡ ﺑﺎﺷﻢ ﻭ ﺧﻮﺩﺕ... @sooyesama
ما دو دعوت داریم: ۱. یک دعوت این است که کسی یک جا می‌نشیند و به مردم می‌گوید بروید. این صدا با فطرت مردم سازگار نیست به همین خاطر مردم آن را قبول نمی‌کنند. ۲. یک دعوت این است که به مردم گفته شود «مردم من رفتم شما هم بیایید». این صداست که با فطرت مردم آشنا و مردم به دنبالش راه می‌افتند. فرق امام خمینی(ره) و دیگران نیز همین بود. امام قائد بود دیگران سائق بودند. دیگران می‌گفتند بروید امام می‌گفت بیایید. سر موفقیت امام این بود که قائد و پیشرو بود نه سائق. انبیاء نیز اینطورند. (تفسیر آیات ۲۰ تا ۲۷ سوره یاسین) @sooyesama
امام (رضوان الله علیه) چکیده و زبده مکتب ملاصدراست؛ نه فقط در زمینه فلسفى‌اش، در زمینه عرفانی هم همین جور است. (مقام معظم رهبری) ۸ آذر ۸۷ @sooyesama
شمع، این مسئله را بر همه کس روشن کرد که تواند همه شب گریۀ بی شیون کرد زود رفت آنکه ز اسرار جهان آگه شد از دبستان برود هر که سبق روشن کرد #کلیم_کاشانی @sooyesama
امام علی علیه السلام: حبُّ اللَّهِ نَارٌ لَا يَمُرُّ عَلَى شَيْءٍ إِلَّا احْتَرَق محبّت خدا آتشی است که بر هرچه عبور کند، آن‌را می‌سوزاند. (بحار الانوار ج۶۷، ص۲۳) @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
شمع، این مسئله را بر همه کس روشن کرد که تواند همه شب گریۀ بی شیون کرد زود رفت آنکه ز اسرار جهان آگه شد از دبستان برود هر که سبق روشن کرد #کلیم_کاشانی @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
بس‌که جفا ز خار و گل دید دل رمیده‌ام همچو نسیم از این چمن پای برون کشیده‌ام... تا تو مُراد من دهی، كُشت مرا فراق تو تا تو به داد من رسی، من به خدا رسیده‌ام @sooyesama
نسیان، بی دلیل به سراغ انسان نمی‌ آید، گاهی یک خیال باطل می‌آید و در ذهن و دل می ‌نشیند [و انسان نه تنها آن را دفع نمی کند؛ بلکه آن را قبول می کند و پرورش هم می دهد] که همین خودش نسیان است. اثر این خیال باطل چه می‌شود؟ این افراط در نسیان، این اثر را می‌آورد که دیگر خودش را هم فراموش می‌کند؛ یعنی قلبش را، شخصیتش را، خود اصلی‌اش را و ‌خود ممدوحش را فراموش می‌کند. همان که قرآن فرمود: «فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُم» (ترجمه: خدا آنها را به «خود فراموشی» گرفتار کرد. حشر،19) @sooyesama