eitaa logo
به سوی سماء
929 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
466 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
مرحوم آیت‌الله سیدحسین یعقوبی قائنی، از شاگردان آیت‌الله انصاری همدانی تقدیم به روح بلندش حمد و ۱۱ توحید را اهدا نماییم @sooyesama
به سوی سماء
مرحوم آیت‌الله سیدحسین یعقوبی قائنی، از شاگردان آیت‌الله انصاری همدانی تقدیم به روح بلندش حمد و ۱۱
تابستان ۹۶ توفیقی بود که برای نخستین‌بار به محضر ایشان رسیدیم. بسیار زلال، مجذوب و... درد دل‌های زیادی داشت از بی‌توجهی و بی‌مهری‌های مردم، طلاب و... که البته با درایت و لطافت شخص مقام معظم رهبری، برخی از این مظلومیت، جبران شده بود. با همه دل‌گیری که از برخی مسئولان داشت، به شخص رهبر علاقه وافری داشت و از ملاقات‌های خصوصی با ایشان خاطرات شیرینی نقل می‌فرمود. گاهی نیز به تشرفات و حالات برخی شاگردان خویش اشاره‌ای می‌نمود... محضر مبارکی بود... باشد که در لقای تام الهی مستغرق شوند و نظر لطفی به درماندگان راه افکنند. @sooyesama
حقیقت سلوک عرفانی تخلق به اخلاق رحمانی و تأدب به آداب قرآنی است. #استاد_صمدی_آملی (شرح دفتر دل، جلد دوم) #حقیقت_سلوک @sooyesama
امام على عليه السلام: المَواعِظُ صَقالُ النُّفوسِ و جَلاءُ القُلوبِ اندرزها صيقل بخش جانها و جلا دهنده دل هاست. (غررالحکم و درر الکلم، ص۲۲۴) @sooyesama
دعای حضرت فاطمه دعای نور بود که به سلمان تعلیم فرمود و فرمود اگر این دعا را بخوانیم تب از بین می رود. البته این تب که منظور حضرت بوده تب آدمی بوده است. آدم چند تا تب دارد چون آدم موجود ممتد است در هر مرتبه ای یک تب دارد. مثلا تب بدن این است که بدن داغ می شود و هذیان می گوید یا مثلا نمی توانیم یک انشاء بنویسیم چون تب داریم اما سعدی این تب را ندارد. آدمی هم یک تب دارد و آن این است که اسم را مسمی ببیند یا آیه را ذوالآیه ببیند یا سایه را شخص ببیند. آدم آن است که هر چیز را در جای خود ببیند. عبد را عبد ببیند و مولی را مولی ببیند. @sooyesama @tohideahadi
ﺧﺪﺍﻳﺎ! ﺍﺯ ﺑﺪ ﮐﺮﺩﻥ ﺁﺩﻣﻬﺎﻳﺖ ﺷﮑﺎﻳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻫﺖ... ﺍﻣﺎ ﺷﮑﺎﻳﺘﻢ ﺭﺍ ﭘﺲ ﻣﻴﮕﻴﺮﻡ. ﻣﻦ ﻧﻔﻬﻤﻴﺪﻡ... ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻡ ﮐﻪ ﺑﺪی ﺭﺍ ﺧﻠﻖ ﮐﺮﺩی ﺗﺎ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﻟﻢ ﮔﺮﻓﺖ ﺍﺯ ﺁﺩﻣﻬﺎﻳﺖ... ﻧﮕﺎﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻮﺑﺎﺷﺪ... ﮔﺎهی ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻴﮑﻨﻢ ﮐﻪ ﻭقتی کسی ﮐﻨﺎﺭﻣﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﻌﻨﺎﻳﺶ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻢ... ﻣﻌﻨﺎﻳﺶ ﺍین است ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭ ﺯﺩی، ﺗﺎ ﺧﻮﺩﻡ ﺑﺎﺷﻢ ﻭ ﺧﻮﺩﺕ... @sooyesama
ما دو دعوت داریم: ۱. یک دعوت این است که کسی یک جا می‌نشیند و به مردم می‌گوید بروید. این صدا با فطرت مردم سازگار نیست به همین خاطر مردم آن را قبول نمی‌کنند. ۲. یک دعوت این است که به مردم گفته شود «مردم من رفتم شما هم بیایید». این صداست که با فطرت مردم آشنا و مردم به دنبالش راه می‌افتند. فرق امام خمینی(ره) و دیگران نیز همین بود. امام قائد بود دیگران سائق بودند. دیگران می‌گفتند بروید امام می‌گفت بیایید. سر موفقیت امام این بود که قائد و پیشرو بود نه سائق. انبیاء نیز اینطورند. (تفسیر آیات ۲۰ تا ۲۷ سوره یاسین) @sooyesama
امام (رضوان الله علیه) چکیده و زبده مکتب ملاصدراست؛ نه فقط در زمینه فلسفى‌اش، در زمینه عرفانی هم همین جور است. (مقام معظم رهبری) ۸ آذر ۸۷ @sooyesama
شمع، این مسئله را بر همه کس روشن کرد که تواند همه شب گریۀ بی شیون کرد زود رفت آنکه ز اسرار جهان آگه شد از دبستان برود هر که سبق روشن کرد #کلیم_کاشانی @sooyesama
امام علی علیه السلام: حبُّ اللَّهِ نَارٌ لَا يَمُرُّ عَلَى شَيْءٍ إِلَّا احْتَرَق محبّت خدا آتشی است که بر هرچه عبور کند، آن‌را می‌سوزاند. (بحار الانوار ج۶۷، ص۲۳) @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
شمع، این مسئله را بر همه کس روشن کرد که تواند همه شب گریۀ بی شیون کرد زود رفت آنکه ز اسرار جهان آگه شد از دبستان برود هر که سبق روشن کرد #کلیم_کاشانی @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
بس‌که جفا ز خار و گل دید دل رمیده‌ام همچو نسیم از این چمن پای برون کشیده‌ام... تا تو مُراد من دهی، كُشت مرا فراق تو تا تو به داد من رسی، من به خدا رسیده‌ام @sooyesama
نسیان، بی دلیل به سراغ انسان نمی‌ آید، گاهی یک خیال باطل می‌آید و در ذهن و دل می ‌نشیند [و انسان نه تنها آن را دفع نمی کند؛ بلکه آن را قبول می کند و پرورش هم می دهد] که همین خودش نسیان است. اثر این خیال باطل چه می‌شود؟ این افراط در نسیان، این اثر را می‌آورد که دیگر خودش را هم فراموش می‌کند؛ یعنی قلبش را، شخصیتش را، خود اصلی‌اش را و ‌خود ممدوحش را فراموش می‌کند. همان که قرآن فرمود: «فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُم» (ترجمه: خدا آنها را به «خود فراموشی» گرفتار کرد. حشر،19) @sooyesama
موی بشکافی به عیب دیگران ور بپرسم عیب تو کوری در آن @sooyesama
مهم‌ترین مراقبات ماه رمضان: ۱- دعاهای سه‌گانه ذیل پس از نمازهای فریضه: (یا علی و یا عظیم...) + (اللهم ادخل علی اهل القبور...) + (اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام...) ۲- تلاوت قرآن (یک جزء) ۳- تسبیحات ده‌گانه روزها: (سبحان الله بارئ النسم...) ۴- دو رکعت نماز، هر شب، پس از نماز مغرب: (هر رکعت: حمد و ۳مرتبه توحید + پس از اتمام نماز: «سبحان من هو حفیظ لا یغفل، سبحان من هو رحیم لا یعجل، سبحان من هو قائم لا یسهو، سبحان من هو دائم لا یلهو» + سپس هفت مرتبه تسبیحات اربعه + سپس: «سبحانک سبحانک سبحانک، یا عظیم إغفر لی الذنب العظیم» + سپس: ده مرتبه صلوات) ۵- تلاوت فرازهایی از دعای «جوشن کبیر»، «ابوحمزه» هنگام سحر ۶- صد مرتبه: «سبحان الضار النافع، سبحان القاضی بالحق، سبحان العلی الأعلی، سبحانه و بحمده، سبحانه و تعالی». (منبع: مفاتیح الجنان) یادآوری: ۱- عنایت بیشتر به نمازهای نافله و تذکر مَلَک داعی، بسیار مورد توجه است. هم‌چنین اشتغال به معرفت‌الله و علوم مرتبط با آن، مورد تاکید است. ۲- شایسته است حجم برنامه عبادی، مناسب با توان افراد، انتخاب شده، و مداوم باشد. @sooyesama
در گذشته هر خانه‌ای نان خود را خودش تولید می‌کرد. گندم را آرد می‌کردند و به تنور می‌زدند و نان می‌پختند. گاهی مقداری از خمیر داخل تنور می‌افتاد و لابلای خاکسترها برشته می‌شد. آن‌را به بچه‌ها می‌دادند که هنگام بازی بخورند. یکی از این بچه‌ها در آینده سلطان شده بود و به رغم غذاهای لذیذ قصر، هنوز به همان خمیرهای برشته علاقه داشت. بستگان او را نصیحت می‌کردند که این غذای پست لایق مقام سلطان نیست، اما ذائقه او با همان خمیر ناچیز انس گرفته بود. داستان آدم نیز چنین است. او به عالم طبیعت انس گرفته در حالی‌که عرش و فوق عرش منتظر او هستند؛ تو را ز کنگره عرش می‌زنند صفیر ندانمت که در این دامگه چه افتادست اکنون کسی باید آدم را متوجه مقام والایش بنماید. پیامبران (ع) کارشان همین است. پیامبران می‌گویند: اندک اندک زین غذاها باز بُر کین غذای خر بود نی آن حُر گر خوری یکبار از آن مأکول نور خاک ریزی بر سر نان تنور ملک داعی نیز همین وظیفه را دارد. او در شبهای ماه رجب، و شبانه روز ماه رمضان، آدم را به حقیقت عرشی خویش فرا می‌خواند. @sooyesama
از حضرت بقیة الله روحی له الفداء قوّت تراوش می ‌کند. لذا افراد سبک مغز، افراد سبک دین، افراد مجوّف و توخالی نمی‌توانند به ایشان نزدیک بشوند. ایمان یک وزنه‌ای به ایشان داده که قوّت تراوش می ‌کند... این قوّت، از آثار دیدار حضرت است که اگر کسی کمترین مرتبه از درک حقایق را نصیب داشته باشد می‌بیند که دورادور از حضرت، صمدیّت و قوّت تراوش می ‌کند. نمی‌شود [بدون آمادگی] نزدیک رفت. اگر خیلی بخواهیم مطلب را پایین بیاوریم، حضور در محضر حضرت برای کسی که آمادگی ندارد مثل جهت مخالف مغناطیس است که اجسام را از خود دور می‌کند. حضرت در یک فضایی هستند که از قوّت و ایمان و صمدیّت، پر است. کلاً کسانی که صاحب سرّ می‌شوند، قوی و پر می‌ شوند. در ما یک پوچی و یک حالت حُبابی هست. هر چه انسان به ایمان نزدیک می ‌شود، از آن حالت حُبابی که دارد کم می‌شود. @sooyesama
ولله الاسماء الحسني فادعوه بها مراد از خواندن خدا به اسماء حسنا، اتحاد وجودي پيدا كردن و متصف شدن به اخلاق الهی است؛ يعني با حق متعال در اين صفت متحد شويم. خدا حكيم است انسان هم حكيم بشود و ... @sooyesama @TohideSamadi
موقع خطر فلاسفه و متکلمان به دفاع از اسلام برخاسته‌اند. دشمن نمی‌آید بگوید: نماز مسافر چرا باید قصر باشد می‌گوید: عقل بشر، کامل شده و دیگر نیازی به دین ندارد @sooyesama
جناب عارف متأله محمد بهاری فرموده است: فقه مقدمه تهذیب اخلاق و اخلاق مقدمه توحید است. بیچاره [آنکه] در مقدمه اولی گیر کرده و هنوز چند مقدمه دیگر مانده است. (هزار و یک نکته، نکته ۱۳۰) @sooyesama @Hoseini_Amoli
غالبا مومنین به تدریج از توبه ناقص به توبه کامل رسیده‌اند لذا هر فکری که انسان را از توبه ناقص هم منصرف کند، قطعا از شیطان است. (رساله لقاء الله) @sooyesama
هر چه آیینه به توصیف تو جان کند نشد آه تصویر تو هرگز به تو مانند نشد @sooyesama
نگاهم به دور دست جایی که خورشید غروب کرد خیره مانده است... شاید خورشید از همان‌جا که رفت روزی باز گردد... @sooyesama