هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
🔻به سوی پشیمانی نرو! ⚠️
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 ببینید چقدر ما به خودمان ظلم میکنیم که بهسوی خدا نمیرویم!
🔻 بهسوی چه کسی میرویم؟ آخرش افتادن میان چاه است، آخرش پشیمانی است؛ خوب چیزی که میدانی آخرش پشیمانی است، حالا دیگر نرو!
📚به سوی محبوب، ص١٣٣
✅ کانال رسمی مرکز نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدس سره
🔹@Bahjat_ir
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔷آنچه را دانستیم عمل نماییم و آنچه را که ندانستیم توقّف و احتیاط نماییم تا معلوم شود؛ [در اینصورت] هرگز پشیمانی و خسارت در ما راه نخواهد داشت.
☘️ این عزم اگر در بنده ثابت و راسخ باشد خدای بزرگ، اولیٰ به توفیق و یاری خواهد بود.
📚 به سوی محبوب، ص٢٨
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
برچسبی-به-نام-حجاب-«اجباری»؟.pdf
472.6K
در سال ۱۳۹۶ در نقد مقالهای از آقای علی زمانیان یادداشتی نوشتم با عنوان:
#برچسبی_به_نام_حجاب_اجباری
و بعد از آن مناظرهای با ایشان (در محل انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران) داشتم که هر سه (آدرس مقاله ایشان؛ مقاله خودم ؛و فایل مناظره) در سایتم به آدرس زیر موجود است:
https://www.souzanchi.ir/forced-veil-label/
با توجه به اوضاع اخیر به نظرم میرسد آن بحث همچنان میتواند محل توجه واقع شود.
فایل یادداشت مذکور به ضمیمه تقدیم می شود و بقیه مطالب را هم با مراجعه به آدرس فوق می توانید دریافت کنید.
حسین سوزنچی
@souzanchi
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
📣 #اطلاعیه
🔷 کوچه پرفتنه و غوغاست هنوز | فاطمه(س) منتظر ماست هنوز
💠 مراسم عزاداری ایام فاطمیه اول | #شب_اول
👤 سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
🎙 مداحی #حاج_میثم_مطیعی و دیگر مادحین اهلبیت(ع)
🔴 همراه با ویژه برنامه تحلیل سیاسی وقایع اخیر با حضور حجتالاسلام #کاظمی و هیأت نوجوانان
📆 شنبه ۱۲ آذرماه
⏰ از ساعت ۱۹:۳۰
📍بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، مسجد دانشگاه امام صادق (ع)
💻 پخشزنده از Misaq.ir/live و سایر حسابهای مجازی هیأتمیثاقباشهدا
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
6.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ_تصویری | #سخنرانی
💠 حجاب یعنی کنشگری زن
🔷 جهان غرب دو دشمن داشت؛ عثمانی و ایران. عثمانی را چگونه از بین برد؟ زبانش را عوض کرد و حجاب را برداشت...
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
📆 شب اول فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق
📍 هیأتمیثاقباشهدا | دانشگاه امام صادق(ع)
مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
-906092799_-32644670.mp3
48.07M
سلسله #سخنرانی فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق با موضوع:
#حجاب به مثابه کنشگری زن مسلمان
🔊 #جلسه_اول: مسأله حجاب در افق مسأله هویت
📅 شنبه | ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
🆔 @souzanchi
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
8.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ_تصویری | #سخنرانی
💠 زن فمینیسم، نسخه دست دوم مرد است!
🔷 ما نباید از حجاب دفاع کنیم؛ باید با حجاب، کنشگری زن غربی را به چالش بکشیم!
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
📆 شب دوم فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق
📍 هیأتمیثاقباشهدا | دانشگاه امام صادق(ع)
مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
9.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ_تصویری | #سخنرانی
💠 دستیابی به مقام فنا فی الله با حجاب
🔷 حجاب مظهر اتصال کنشگری اجتماعی زن با قرب خداوند و مایه حفظ کرامت اوست.
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
📆 شب سوم فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق
📍 هیأتمیثاقباشهدا | دانشگاه امام صادق(ع)
مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
84483840_1418878957.mp3
35.61M
🔊 #سخنرانی: جلسه دوم | تأثیر وقایع جهانی امروز بر اهمیت مسئله حجاب
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
-1445650686_-1059823767.mp3
43.9M
🔊 #سخنرانی: جلسه سوم | حجاب؛ قرب، ارزش و کرامت زن
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
-1410195709_107260966.mp3
43.27M
🔊 #سخنرانی: جلسه چهارم | حجاب؛ قانون مدنی
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
بسم الله الرحمن الرحیم
📝#حجاب به مثابه #کنشگری_زن مسلمان
▪️مساله حجاب (که شاید بخودی خود و منفصل از زمان و مکان، یک حکم دست چندم در شریعت باشد) به دلایل تاریخی-اجتماعی در یک قرن اخیر اهمیت خاصی پیدا کرده است؛ و اگر این جایگاه خاصی که امروز پیدا کرده درست فهم نشود تحلیل درستی از بسیاری از جریانات معاصر نمیتوان داشت.
🔸اگر حدیث منسوب به حضرت زهرا س که «برای زن بهتر این است که مردان او را نبینند و او مردان را نبیند» را در گوشه ذهنمان پررنگ کنیم، میتوان گفت در سنت اسلامی دو نگاه به حجاب وجود داشته است:
▫️یکی نگاهی که حجاب را ذیل این حدیث میدید؛ که خروجیاش توصیه به پردهنشینی و خانهنشینی زن است؛ و
▫️دیگری حجاب را در کنار و بلکه مکمل این حدیث میدید، با این بیان که حدیث مذکور، در مقام بیان یک قاعده کلی در روابط زن و مرد است، که میخواهد بگوید اصل بر عدم اختلاط است؛ اما حجاب، ناظر به این واقعیت میدانی است که اساسا زندگی انسان، اجتماعی است و زندگی اجتماعی، جز با حدی از اختلاط بین زن و مرد ممکن نیست، لذا حجاب در اسلام، نه مهر امضایی بر پردهنشینی زن، بلکه مهر تاییدی بر حضور زن در میان جامعه است، اما به نحوی که جنسیت او تحتالشعاع امور جنسی قرار نگیرد.
🔹شاید از بهترین صورتبندیهای این نگاه دوم، بحثهای شهید مطهری در کتاب «مساله حجاب» باشد. ایشان در نیمه اول کتاب با جریان غربزده درگیر است که آنان حجاب را از منظر تسلط مرد بر زن تحلیل میکنند، و در نیمه دوم با جریان طرفدار پردهنشینی زن؛ وهردو در این مشترکند که «حجاب» را به مثابه «محدود کردن زن» قلمداد میکنند و ذیل نگاه اول قرار میگیرند؛ و ایشان میکوشد با تبیین نگاه دوم، از ایده «حجاب به مثابه مصونیت» دفاع کند.
🔸حقیقت این است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این حداکثر معنایی است که از حجاب در جامعه ترویج شد، که علیرغم اینکه واقعا یک پله از تلقی غربی و سنتی بالاتر است، اما همچنان حجاب را برای زن در موضع انفعال قرار میدهد.
🔺اما میتوان تقریری از حجاب ارائه کرد که حجاب، نه از موضع انفعال، بلکه از زاویه فعال بودن زن مطرح، و به مثابه کنشگری زن باشد.
البته اصل این ایده در آثار شهید مطهری هست اما بسط نیافته است.
در واقع الگوی غرب برای ورود زن به جامعه یا #الگوی_فمینیستی است که در باطن خود #مردسالار است (و به تعبیر شهید مطهری #زنانگی_زن را نادیده میگیرد و او را همچون #انسان_بیبها وارد جامعه میکند) و یا #الگوی_سرمایهداری است که جدی گرفتن زنانگی زن را در این میداند که زن را به مثابه #کالای_جنسی وارد جامعه کند.
در قبال این دو، اسلام با جدی کردن حجاب میخواهد نشان دهد که هم زنانگی زن در مقام حضور اجتماعی وی را جدی میگیرد و هم حضور او در جامعه را نمیخواهد در افق جنسی قرار دهد.
در این فضا حجاب، نه صرفا یک واکنش انفعالی و برای مصونیت زن، بلکه یک اقدام کنشگرانه و برای ارائه الگویی از حضور زن در جامعه است که در عین جدی گرفتن زن بودن وی، مانع فروکاستن این زنانگی به افق امر جنسی میشود.
🎙در منبرهای فاطمیه اول در دانشگاه امام صادق ع کوشیدهام که در سهجلسه اول این گفتمان را تبیین کنم؛ و در جلسه چهارم توضیح دهم که بر مبنای این گفتمان، ورود حاکمیت در مساله حجاب چگونه باید باشد.
🎧جلسه اول
https://eitaa.com/souzanchi/1190
🎧جلسه دوم
https://eitaa.com/souzanchi/1193
🎧جلسه سوم
https://eitaa.com/souzanchi/1194
🎧جلسه چهارم
https://eitaa.com/souzanchi/1195
کل بحثها در فضای وب
🌐https://www.souzanchi.ir/hijab-as-a-muslim-womans-activism/
تبصره:
تیم رسانهای هیات میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق ع زحمت کشیده و تاکنون چهار کلیپ از این جلسات بنده تهیه کردهاند.
ضمن تشکر از ایشان، تذکر این نکته لازم است که در هریک از چهار کلیپ مذکور، بحثهای جدا از هم طوری به هم چسبانده شده که مخاطب گمان میکند با یک فراز متصل مواجه است. از این رو، این کلیپها هریک به کلیت خود معنایی را به مخاطب منتقل میکند که شاید تفاوتهای مختصری با مراد گوینده داشته باشد.
چه خوب است که اگر کلیپی تهیه میشود، برش متصلی از بحث باشد، ویا اگر تقطیعی رخ میدهد اتصال این قطعات به گونهای باشد که مخاطب متوجه باشد که وسط اینها مطالبی گفته شده و چنین کنار هم گذاشتنی، بر اساس ذهنیت تدوینگر است، نه گوینده.
ضمنا تیم مذکور زحمت کشیدند و فایل سخنرانی را پیاده کردند که از لینک زیر میتوانید آن را دریافت کنید
https://eitaa.com/souzanchi/1213
حسین سوزنچی
@souzanchi