eitaa logo
حسین سوزنچی
2.7هزار دنبال‌کننده
158 عکس
52 ویدیو
89 فایل
این کانال شخصی حسین سوزنچی است. کانال دیگری با نام یک آیه در روز دارم که تدبرهای روزانه‌ام را در آن می‌گذارم، به آدرس: @yekaye آدرس سایت souzanchi.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 پنجشنبه ٢١ مهر ماه ١۴٠١ 🔻 گزیده‌ای از روایات ، مورد توصیه آیت‌الله بهجت قدس‌سره ✅ از امام صادق علیه‌السلام روایت است که فرمود: همانا در روز قیامت یکی از کسانی که عذابش از دیگران سخت‌تر است، کسی است که عدالتی را ستوده است، اما به غیر آن عمل کرده است. 📚 وسائل‌الشیعه، ج۱۵، ص۲۹۶ 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت عالم جلیل، ملا عبدالله فاضل تونی بشروی، مؤلف «وافیه» در علم اصول؛ ١٠٧١ق. ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
📝گفتاری از حضرت ، که شاید با این روزهای ما تناسبی داشته باشد چه باید بکنیم در ابتلائات داخلیه و خارجیه؟ چه باید بکنیم؟ چه کار کردیم که به این چیزها مبتلا می‌شویم؟ فکر این را باید بکنیم، آخر ما چکار کردیم که بی‌سرپرست ماندیم؟ اشکال در این است که خودمان را اصلاح نمی‌کنیم و نکردیم و نخواهیم کرد، حاضر نیستم خودمان را اصلاح کنیم. اگر ما خودمان را اصلاح می‌کردیم، به این بلاها مبتلا نمی‌شدیم. حضرت نبی اکرم (ص) فرمود: « أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِدَائِكُمْ مِنْ دَوَائِكُمْ؛ دَاؤُكُمُ الذُّنُوبُ وَ دَوَاؤُكُمُ الِاسْتِغْفَارُ.» ما می‌خواهیم هر چه دلمان می‌خواهد بکنیم، اما دیگران حق ندارند، به ما اسائه‌ای بکنند؛ ما خودمان، به نزدیکانمان، دوستانمان، هر چه بکنیم، بکنیم، اما دیگران، دشمنان، حق ندارند به ما اسائه‌ای بکنند. آخر ما اگر خودمان را درست بکنیم، خدا کافی است، خدا هادی است. ما خودمان را نمی‌خواهیم درست بکنیم، اما از کسی هم نمی‌خواهیم آزار ببینیم. آنهایی که طبعشان آزار است، کار خودشان را می‌کنند، مگر اینکه یک کافی و یک حافظ جلوگیری بکند. ما اگر خودمان به راه بودیم، در راه می‌رفتیم، چه کسی امیر المؤمنین علیه السلام را می‌کشت، چه کسی حسین بن علی علیه السلام را می‌کشت، چه کسی همین را [امام زمان علیه السلام] که حالا هست، هزار سال هست، او را مغلول الیدین کرد. ما خودمان حاضر نیستیم خودمان را اصلاح بکنیم. اگر خودمان را اصلاح بکنیم، به تدریج همه بشر، اصلاح می‌شوند. ما می‌خواهیم اگر دلمان خواست دروغ بگوییم، اما کسی به ما حق ندارد دروغ بگوید؛ ما ایذاء بکنیم دوستان خودمان را، خوبان را، اما بدها حق ندارند به ما ایذاء بکنند. بابا با خدا بساز، کار را درست می‌کند. چرا در خلوت و جلوت، دلت هر چه می‌خواهد می‌کنی؟ مگر نمی‌فرماید: «ِوَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا و وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدْرا.« [سوره طلاق، آیات 2- 3] آیا می‌شود ما با خدا نباشیم، خدا یار ما باشد در هر جزئی و کلی، در امور داخله و در امور خارجیه؛ پس هیچ چاره‌ای از بلیّات دنیویه و اخرویه، داخلیه و خارجیه نیست مگر خدایی بودن و با خدا بودن و با خداییها معیت داشتن و تبعیت داشتن. ما اگر از انبیاء و اوصیاء دور شدیم، گرگهای داخل و خارج، بلافاصله ما را می‌خورند. ما اگر خداترس بودیم، از ما می‌ترسیدند کسانی که اصلاً نمی‌شناسند ما کی هستیم، چه کاره هستیم؛ می‌ترسند کاری بکنند که ما بر آنها غضبناک بشویم، چرا؟ چون دیگر غضب ما غضب خداست، اگر با خدا هستیم ... ... [اینجا] دار امتحان است. شما در فکر این باشید که خودتان را اصلاح کنید. مابین خودتان و خدایتان عایق و مانعی پیدا نشود. اگر اصلاح کردید و رفع مانع کردید بین خودتان و خدا و وسائط – انبیاء و اوصیاء- خدا مابین شما و خلق را اصلاح می‌کند. حالا [در این مصیبت‌ها واقع شدیم]. ما، بزرگان ما از «سقیفه»، جلوتر از سقیفه در آن «حجره»، کار را به اینجا رساندیم که وجب به وجب با هم دشمن هستیم. همه این کارها را دیده‌اند که کار ماست این کار، وإلّا چرا مسلمانان با هم دشمن هستند، تا برسد به اینکه [توقع داشته باشیم] غیرمسلمان‌ها با مسلمان‌ها دشمنی نکنند! چرا این جور است؟ همه را می‌بینیم، کار ماست! از کار خودمان باید توبه کنیم. [آیا] توبه نباید بکنیم و هرچه فعلا اصلح شد برای ما، آن را اختیار بکنیم؟! بابا ! اصلح از این که خودمان صالح باشیم نیست. حالا که این کارها را کرده‌ایم، باید توبه کنیم، باید تضرع کنیم، با آن باب عالی و باب اعلی؛ باید به سوی او برویم، [تا] ما را نجات بدهد، اول از شر خودمان و داخله خودمان، بعدها از شر خارجی‌ها؛ أَعْدَى عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْك‏. این غضب‌های بی‌جا، این شهوت‌های بی‌جا، همه‌اش در داخله خودم، جنود شیاطین و جنود کفار هستند. 📗حضرت حجت ع (مجموعه بیانات آیت الله بهجت پیرامون حضرت ولی عصر ع)، ص۱۹۲-۱۹۵ @souzanchi
🔻به سوی پشیمانی نرو! ⚠️ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 ببینید چقدر ما به خودمان ظلم می‌کنیم که به‌سوی خدا نمی‌رویم! 🔻 به‌سوی چه کسی می‌رویم؟ آخرش افتادن میان چاه است، آخرش پشیمانی است؛ خوب چیزی که می‌دانی آخرش پشیمانی است، حالا دیگر نرو! 📚به سوی محبوب، ص١٣٣ ✅ کانال رسمی مرکز نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت قدس سره 🔹@Bahjat_ir
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔷آنچه را دانستیم عمل نماییم و آنچه را که ندانستیم توقّف و احتیاط نماییم تا معلوم شود؛ [در اینصورت] هرگز پشیمانی و خسارت در ما راه نخواهد داشت. ☘️ این عزم اگر در بنده ثابت و راسخ باشد خدای بزرگ، اولیٰ به توفیق و یاری خواهد بود. 📚 به سوی محبوب، ص٢٨ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
برچسبی-به-نام-حجاب-«اجباری»؟.pdf
472.6K
در سال ۱۳۹۶ در نقد مقاله‌ای از آقای علی زمانیان یادداشتی نوشتم با عنوان: و بعد از آن مناظره‌ای با ایشان (در محل انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران) داشتم که هر سه (آدرس مقاله ایشان؛ مقاله خودم ؛و فایل مناظره) در سایتم به آدرس زیر موجود است: https://www.souzanchi.ir/forced-veil-label/ با توجه به اوضاع اخیر به نظرم می‌رسد آن بحث همچنان می‌تواند محل توجه واقع شود. فایل یادداشت مذکور به ضمیمه تقدیم می شود و بقیه مطالب را هم با مراجعه به آدرس فوق می توانید دریافت کنید. حسین سوزنچی @souzanchi
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
📣 🔷 کوچه پرفتنه و غوغاست هنوز | فاطمه(س) منتظر ماست هنوز 💠 مراسم عزاداری ایام فاطمیه اول | 👤 سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین 🎙 مداحی و دیگر مادحین اهل‌بیت(ع) 🔴 همراه با ویژه برنامه تحلیل سیاسی وقایع اخیر با حضور حجت‌الاسلام و هیأت نوجوانان 📆 شنبه ۱۲ آذرماه ⏰ از ساعت ۱۹:۳۰ 📍بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، مسجد دانشگاه امام صادق (ع) 💻 پخش‌زنده از Misaq.ir/live و سایر حساب‌های مجازی هیأت‌میثاق‌باشهدا ▪️▪️▪️ 🌐 Misaq.ir 🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | 💠 حجاب یعنی کنشگری زن 🔷 جهان غرب دو دشمن داشت؛ عثمانی و ایران. عثمانی را چگونه از بین برد؟ زبانش را عوض کرد و حجاب را برداشت... 🗣 حجت‌الاسلام والمسلمین 📆 شب اول فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق 📍 هیأت‌میثاق‌باشهدا | دانشگاه امام صادق(ع) مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت ▪️▪️▪️ 🌐 Misaq.ir 🆔 @Misaq_ba_shohada
-906092799_-32644670.mp3
48.07M
سلسله فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق با موضوع: به مثابه کنشگری زن مسلمان 🔊 : مسأله حجاب در افق مسأله هویت 📅 شنبه | ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ 🗣 حجت‌الاسلام والمسلمین ▪️▪️▪️ 🌐 Misaq.ir 🆔 @Misaq_ba_shohada 🆔 @souzanchi
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | 💠 زن فمینیسم، نسخه دست دوم مرد است! 🔷 ما نباید از حجاب دفاع کنیم؛ باید با حجاب، کنشگری زن غربی را به چالش بکشیم! 🗣 حجت‌الاسلام والمسلمین 📆 شب دوم فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق 📍 هیأت‌میثاق‌باشهدا | دانشگاه امام صادق(ع) مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت ▪️▪️▪️ 🌐 Misaq.ir 🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | 💠 دستیابی به مقام فنا فی الله با حجاب 🔷 حجاب مظهر اتصال کنشگری اجتماعی زن با قرب خداوند و مایه حفظ کرامت اوست. 🗣 حجت‌الاسلام والمسلمین 📆 شب سوم فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق 📍 هیأت‌میثاق‌باشهدا | دانشگاه امام صادق(ع) مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت ▪️▪️▪️ 🌐 Misaq.ir 🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
84483840_1418878957.mp3
35.61M
🔊 : جلسه دوم | تأثیر وقایع جهانی امروز بر اهمیت مسئله حجاب 🗣 حجت‌الاسلام والمسلمین ▪️▪️▪️ 🌐 Misaq.ir 🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
-1445650686_-1059823767.mp3
43.9M
🔊 : جلسه سوم | حجاب؛ قرب، ارزش و کرامت زن 🗣 حجت‌الاسلام والمسلمین ▪️▪️▪️ 🌐 Misaq.ir 🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
-1410195709_107260966.mp3
43.27M
🔊 : جلسه چهارم | حجاب؛ قانون مدنی 🗣 حجت‌الاسلام والمسلمین ▪️▪️▪️ 🌐 Misaq.ir 🆔 @Misaq_ba_shohada
بسم الله الرحمن الرحیم 📝 به مثابه مسلمان ▪️مساله حجاب (که شاید بخودی خود و منفصل از زمان و مکان، یک حکم دست چندم در شریعت باشد) به دلایل تاریخی-اجتماعی در یک قرن اخیر اهمیت خاصی پیدا کرده است؛ و اگر این جایگاه خاصی که امروز پیدا کرده درست فهم نشود تحلیل درستی از بسیاری از جریانات معاصر نمی‌توان داشت. 🔸اگر حدیث منسوب به حضرت زهرا س که «برای زن بهتر این است که مردان او را نبینند و او مردان را نبیند» را در گوشه ذهنمان پررنگ کنیم، می‌توان گفت در سنت اسلامی دو نگاه به حجاب وجود داشته است: ▫️یکی نگاهی که حجاب را ذیل این حدیث می‌دید؛ که خروجی‌اش توصیه به پرده‌نشینی و خانه‌نشینی زن است؛ و ▫️دیگری حجاب را در کنار و بلکه مکمل این حدیث می‌دید، با این بیان که حدیث مذکور، در مقام بیان یک قاعده کلی در روابط زن و مرد است، که می‌خواهد بگوید اصل بر عدم اختلاط است؛ اما حجاب، ناظر به این واقعیت میدانی است که اساسا زندگی انسان، اجتماعی است و زندگی اجتماعی، جز با حدی از اختلاط بین زن و مرد ممکن نیست، لذا حجاب در اسلام، نه مهر امضایی بر پرده‌نشینی زن، بلکه مهر تاییدی بر حضور زن در میان جامعه است، اما به نحوی که جنسیت او تحت‌الشعاع امور جنسی قرار نگیرد. 🔹شاید از بهترین صورت‌‌بندی‌های این نگاه دوم، بحثهای شهید مطهری در کتاب «مساله حجاب» باشد. ایشان در نیمه اول کتاب با جریان غربزده درگیر است که آنان حجاب را از منظر تسلط مرد بر زن تحلیل می‌کنند، و در نیمه دوم با جریان طرفدار پرده‌نشینی زن؛ وهردو در این مشترکند که «حجاب» را به مثابه «محدود کردن زن» قلمداد می‌کنند و ذیل نگاه اول قرار می‌گیرند؛ و ایشان می‌کوشد با تبیین نگاه دوم، از ایده «حجاب به مثابه مصونیت» دفاع کند. 🔸حقیقت این است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این حداکثر معنایی است که از حجاب در جامعه ترویج شد، که علیرغم اینکه واقعا یک پله از تلقی غربی و سنتی بالاتر است، اما همچنان حجاب را برای زن در موضع انفعال قرار می‌دهد. 🔺اما می‌توان تقریری از حجاب ارائه کرد که حجاب، نه از موضع انفعال، بلکه از زاویه فعال بودن زن مطرح، و به مثابه کنشگری زن باشد. البته اصل این ایده در آثار شهید مطهری هست اما بسط نیافته است. در واقع الگوی غرب برای ورود زن به جامعه یا است که در باطن خود است (و به تعبیر شهید مطهری را نادیده می‌گیرد و او را همچون وارد جامعه می‌کند) و یا است که جدی گرفتن زنانگی زن را در این می‌داند که زن را به مثابه وارد جامعه کند. در قبال این دو، اسلام با جدی کردن حجاب می‌خواهد نشان دهد که هم زنانگی زن در مقام حضور اجتماعی وی را جدی می‌گیرد و هم حضور او در جامعه را نمی‌خواهد در افق جنسی قرار دهد. در این فضا حجاب، نه صرفا یک واکنش انفعالی و برای مصونیت زن، بلکه یک اقدام کنشگرانه و برای ارائه الگویی از حضور زن در جامعه است که در عین جدی گرفتن زن بودن وی، مانع فروکاستن این زنانگی به افق امر جنسی می‌شود. 🎙در منبرهای فاطمیه اول در دانشگاه امام صادق ع کوشیده‌ام که در سه‌جلسه اول این گفتمان را تبیین کنم؛ و در جلسه چهارم توضیح دهم که بر مبنای این گفتمان، ورود حاکمیت در مساله حجاب چگونه باید باشد. 🎧جلسه اول https://eitaa.com/souzanchi/1190 🎧جلسه دوم https://eitaa.com/souzanchi/1193 🎧جلسه سوم https://eitaa.com/souzanchi/1194 🎧جلسه چهارم https://eitaa.com/souzanchi/1195 کل بحثها در فضای وب 🌐https://www.souzanchi.ir/hijab-as-a-muslim-womans-activism/ تبصره: تیم رسانه‌ای هیات میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق ع زحمت کشیده و تاکنون چهار کلیپ از این جلسات بنده تهیه کرده‌اند. ضمن تشکر از ایشان، تذکر این نکته لازم است که در هریک از چهار کلیپ مذکور، بحثهای جدا از هم طوری به هم چسبانده‌ شده که مخاطب گمان می‌کند با یک فراز متصل مواجه است. از این رو، این کلیپها هریک به کلیت خود معنایی را به مخاطب منتقل می‌کند که شاید تفاوت‌های مختصری با مراد گوینده داشته باشد. چه خوب است که اگر کلیپی تهیه می‌شود، برش متصلی از بحث باشد، ویا اگر تقطیعی رخ می‌دهد اتصال این قطعات به گونه‌ای باشد که مخاطب متوجه باشد که وسط اینها مطالبی گفته شده و چنین کنار هم گذاشتنی، بر اساس ذهنیت تدوینگر است، نه گوینده. ضمنا تیم مذکور زحمت کشیدند و فایل سخنرانی را پیاده کردند که از لینک زیر می‌توانید آن را دریافت کنید https://eitaa.com/souzanchi/1213 حسین سوزنچی @souzanchi
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | 💠 احیای امر به معروف برای استقرار قانون حجاب 🔷 رهبر انقلاب گفتند: این آن چیزی است که من خواسته‌ام. بارها و مکرّراً گفته‌ام و متأسفانه، این حرف به گوش افراد هم نمی‌رود... 🗣 حجت‌الاسلام والمسلمین 📆 شب چهارم فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق 📍 هیأت‌میثاق‌باشهدا | دانشگاه امام صادق(ع) مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت ▪️▪️▪️ 🌐 Misaq.ir 🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️ ادامه فرازهایی از عهدنامه امیرالمومنین ع به مالک اشتر درباره حسن ظن و سوء‌ظن بین مردم و حکومت (برای مطالعه فراز اول اینجا را کلیک کنید) (برای مطالعه فراز دوم اینجا را کلیک کنید) فراز سوم: ..... سپس در وضع دفتردارانت نظر كن، و حال و روز هریک از آنان را در مواردی که بدانها نیاز می‌شود خوب بشناس، و برایشان پایه و رتبه‌اى قرار ده، و كارهایت را به بهترینشان بسپار، و نامه‌هاى حاوى تدابیر و اسرار خود را به افراد دارای صلاحیت اخلاقی بسپار، همان کسانی که [صاحبنظر و خیرخواه و باهوش‌اند و براى گفتگو در كارهاى حسّاس و مهمّ‌ شایستگى لازم را دارند و از همگان رازدارترند و] تکریم کردنشان آنان را به خودسری نمی‌کشاند، [و گستاخى و دلیرى آنان را به وادى هلاكت نكشاند] - كه در خلوت با تو مخالفت كند و در حضور مردم خلاف آن را اظهار نماید- و از کسانی نباشد که به خاطر غفلت و بی‌توجهی، در خواندن گزارشهائى كه از کارگزارانت برایت مى‌رسد و پاسخ دادن آنها به وجه مناسبی از جانب تو، و نیز در خصوص آنچه از طرف تو می‌گیرد یا از جانب تو می‌دهد، کم‌کاری کند، و نیز قراردادهایى كه براى تو تنظیم می‌كند سست و آسیب پذیر نباشد، و اگر قراردادى به زیان تو بسته شده باشد در گسستن آن درنماند؛ و ارزش خویشتن را خوب بشناسد و از آن بى‌اطّلاع نباشد، چه، آن كس كه از منزلت خود بى‌خبر است از ارزش و مقام دیگرى بمراتب ناآگاهتر است. [در مرتبه بعد، برای نامه‌ها و دفاتر خراج و دفاتر نظامى و لشكریت گروهى را بگمار كه در انتخاب ایشان تمام تلاشت را مصروف داشته‌اى، - چرا كه آنان مسئولین حكومت و ولایت تو هستند – کسانی را كه سود ایشان براى تو جامعتر، و براى عموم همگانى‌تر باشد.] 🤔اما در انتخاب این منشیان هرگز به زیرکی و اطمینان و حسن ظنِ خودت تكیه مكن، زیرا انسانها مى‌دانند كه چگونه با ظاهرسازى و خوش خدمتى نظر زمامداران را جلب نمایند، در حالی که در پشت آن ظاهرسازی، اثری از خیرخواهى و امانتداری نیست. بلکه آنان را با توجه به مسئولیتهائى كه از قِبَلِ صالحانِ پیش از تو عهده‌دار بوده‌اند بیازماى، و به افرادی از آنها که (در زمان مسئولیتشان) اثر بهتری از خود برجای گذاشته‌اند و بیشتر به نجابت و امانت شناخته می‌شوند اعتماد كن، که همانا این دلیلی بر خیرخواهی تو نسبت به (رعایت دستور) خدا و خیرخواهی تو نسبت به كسانى است كه ولایت و حکومت بر آنها را عهده‌دار شده‌ای، [سپس ایشان را به نیکویی در حکومتداری و نرمى در سخن فرمان ده]، و براى محور هر یك از كارهایت باید رئیسى از آنان انتخاب كنى كه او را نه بزرگىِ آن كارها درمانده‌اش سازد و نه كثرت آنها پریشان و خسته‌اش كند، [سپس آن دسته از حالات آنان که غالبا از تو پنهان می‌ماند و نیز کارهای آن دسته از منصوبانت را که فرستادگانی از جانب او سراغت می‌آیند خوب بررسی کن و (از آن سو) ارباب رجوع را زیر نظر بدار، و ببین كه تولی و میزان پذیرش و نحوه اظهارنظر کردنهای آنان درباره والىِ (منصوب تو) چگونه است، زیرا تنگدلی (ملولى) و عزّت طلبی و خودبزرگ‌بینی از جانب بسیارى از دفترداران و منشیان - جز آنان كه خدا نگاهشان دارد - سرمی‌زند، در حالی که ارباب رجوع چاره‌اى جز اینکه در پی حاجاتشان برود ندارد* و باید بدانى هر عیبى كه در منشیان (دفترداران) تو باشد و تو از آن چشم پوشى كنى شخصا مسئول آن خواهى بود، و در مقابل، هر گونه فضیلتى كه در آنان باشد نیز به حساب تو خواهد بود، افزون بر ثواب نیكویى كه در پیشگاه خدا دارى. ✳️* ظاهرا مقصود از این تعبیر آن است که برای فهم درست اوضاع و احوال این کارگزاران، سراغ کسانی که کارشان به اینها می‌افتد برو، زیرا آن منشیان و دفترداران غالبا مطالب را طوری جلوه می‌دهند که گویی حق به جانب آنهاست، در حالی که اگر واقعا نارسایی‌ای در کار آن منشیان و دفترداران باشد، مردم چون بالاخره نیاز و کارشان به خاطر قصور و تقصیر آنان، لنگ می‌ماند نارسایی‌های مذکور را برایت بازگو خواهند کرد. 📚تحف العقول، ص۱۳۹ 📚نهج‌البلاغه، نامه ۵۳ [موارد داخل کروشه، عباراتی است که در تحف‌العقول آمده، اما در نهج‌البلاغه نیامده است] @yekaye 👇متن اصلی این فراز از کلام امیرالمومنین ع:👇 .
14010928 مساله، مفتاح علم (به مناسبت هفته پژوهش).mp3
8.88M
در اختتامیه شانزدهمین جشنواره انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه باقرالعلوم(ع) که در روز دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد، به عنوان سخنران نشست بحثی مطرح کردم با عنوان «مساله، مفتاح علم» که به پیوست تقدیم می‌شود. @souzanchi
♨️ اقامه عزای ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🎙 باکلام: حجةالاسلام و المسلمین دکتر سوزنچی مداح: برادر قربانی ⏰از ۲ دی به مدت ۵ شب ، ساعت ۱۹ 🏷 مکان: خیابان کوهسنگی حدفاصل  کوهسنگی۱۷و ۱۹ ❇️ @Aqr_Javanan
قبلا اشاره شد که فایل برخی جلسات بحث سخنرانی فاطمیه دوم ۱۴۴۴ ه.ق با موضوع: حضرت زهرا سلام الله علیها و کنشگری زن مسلمان مشکلاتی دارد. فایلهای قبلی از کانال حذف شد و در ادامه فایلهای باکیفیتی که به دستم رسید تقدیم می‌شود (فایلهای اول و دوم تا ابتدای روضه است)
New - SHab01.mp3
42.19M
🔊 فاطمیه دوم ۱۴۴۴ ه.ق با موضوع: حضرت زهرا سلام الله علیها و کنشگری زن مسلمان (۱) جلسه اول: ضرورت شناخت الگوهای نادرست (سنتی، فمینیستی و سرمایه داری) برای فهم عمیق الگوی درست 📅 جمعه | ۲ دی ۱۴۰۱ @Aqr_Javanan @souzanchi
New - SHab02.mp3
39.41M
🔊 فاطمیه دوم ۱۴۴۴ ه.ق با موضوع: حضرت زهرا سلام الله علیها و کنشگری زن مسلمان (۲) جلسه دوم: : تثبیت کنشگری زن مسلمان در قبال الگوهای غربی کنشگری زنانه (فمینیستی و سرمایه داری) 📅 شنبه | ۳ دی ۱۴۰۱ @Aqr_Javanan @souzanchi
حضرت زهرا س و کنشگری زن مسلمان (۳).mp3
38.2M
🔊 فاطمیه دوم ۱۴۴۴ ه.ق با موضوع: حضرت زهرا سلام الله علیها و کنشگری زن مسلمان (۳) جلسه سوم: در زن به مثابه در مرد 📅 یکشنبه | ۴ دی ۱۴۰۱ @Aqr_Javanan @souzanchi
حضرت زهرا س و کنشگری زن مسلمان (۴).mp3
43.66M
🔊 فاطمیه دوم ۱۴۴۴ ه.ق با موضوع: سلام الله علیها و (۴) جلسه چهارم: استفاده از الگوی 📅 دوشنبه | ۵ دی ۱۴۰۱ @Aqr_Javanan @souzanchi
5. ضبط موسسه[1].mp3
39.1M
🔊 فاطمیه دوم ۱۴۴۴ ه.ق با موضوع: سلام الله علیها و (۵) جلسه پنجم (آخر) 📅 سه‌شنبه | ۶ دی ۱۴۰۱ @Aqr_Javanan @souzanchi
بسم الله الرحمن الرحیم 📝 سلام الله علیها و مسلمان یکی از مسائلی که بویژه همراه با وقوع انقلاب اسلامی بسیاری از اذهان متدینان و روشنفکران را به خود مشغول داشته است، موضع در قبال کنشگری زن است؛ 🔻یک وضعیت برای زن هست که به نسبت می‌دهند که وضع مطلوب برای زن این است که اساسا کنشگری اجتماعی نداشته باشد و گوشه خانه و محبوب شوهرش بماند؛ به تعبیر شهید مطهری، زن در این دوره گرانبها بود، اما همچون بود، و نه به عنوان انسان کنشگر. 🔻در یکی دو قرن اخیر و بعد از تحولات مدرنیته و نهضت احیای حقوق زنان که ذیل عنوان رقم خورد عملا دو الگو برای کنشگری زن مطرح شد: ▪️یکی الگوی خود فمینیسم، که ناخودآگاه الگوی اصلی انسان را مرد می‌دانست، و لذا الگوی کنشگری زن را در انجام کنشگری‌های مردانه می‌دید؛ در این الگو، به تعبیر شهید مطهری انسان بودنش از حیث اجتماعی جدی گرفته شد، اما چون زن بودن زن به حاشیه رفت خروجی‌اش شد. اگر سیمون دوبوار کتاب را نوشت که به زنان هشدار دهد که از این وضعیت درآیند، عملا با مسیری که پیشنهاد کرد، زن بر اساس همان ضوابط مردانه خودشان برای کنشگری (یعنی به دست گرفتن مناصب سیاسی و اقتصادی و ...) هنوز جنس دوم است. ▪️دومی الگوی بود، که این فرصتی که فمینیستها پیش آوردند جدی گرفت؛ و کوشید زن بودن زن را جدی بگیرد، اما نه در افق انسانیت (زیرا تنها الگوی انسان در غرب، همچنان الگوی مردانه بود)، بلکه در افق ؛ یعنی با تقویت نگاه سرمایه‌ای به همه امور، زن را به مثابه کالای جنسی در نظر گرفتند، یا حداکثر به عنوان سرمایه‌داری که سرمایه‌اش امر جنسی است؛ کنشگری او بیش از اینکه انسانی باشد جنسی شد؛ یعنی آزاد شدن استفاده از سرمایه جنسی او برای همگان و برای رونق بازار مصرف! این را اگر بخواهیم با ادبیات شهید مطهری نام‌گذاری کنیم این است که در این الگو، زن به بهانه کنشگر بودن، هم گرانبها بودنش را از دست داد و هم انسان بودنش را. 🔺اما در اسلام وجود حضرت زهرا س به ما نشان داده که ▫️اولا زن در منظر اسلام کنشگر است نه صرفا حاشیه و در پستوی خانه و منفعل؛ و ▫️ثانیا کنشگری است که او (زنانگی‌اش) در کنشگری‌اش باید جدی گرفته شود؛ اما نه وجه بودن وی؛ بلکه این وجه اصلا نباید در کنشگری وی وارد شود. در دوم سال ۱۴۴۴ (۲ تا ۶ دیماه ۱۴۰۱) در هیات وابسته به کوشیدم موضوع را با استفاده از الگوی شخصیتی حضرت زهرا سلام الله علیها طرح کنم. ▫️جلسه اول و دوم عمدتا تلاش شد معنای ناصواب کنشگری زن در غرب (با دو الگوی و ) شرح داده شود (البته در جلسه دوم هم با مرور سریعی بر مباحثی که در فاطمیه اول گفته بودم درباره جایگاه برای ارائه کنشگری خاص زن مسلمان نکاتی بیان شد)؛ ▫️جلسه سوم و چهارم با توجه به دو مفهوم و تلاش شد الگوی کنشگری زنانه از منظر اسلامی تبیین شود؛ و ▫️در جلسه پنجم هم برخی از احادیث را که عده‌ای از آن مطلوبیت عدم کنشگری زن برداشت کرده‌اند شرح داده شد که چه سوء تفاهمی در فهم آن احادیث رخ داده است. 🎧 جلسه اول https://eitaa.com/souzanchi/1207 🎧جلسه دوم https://eitaa.com/souzanchi/1208 🎧جلسه سوم https://eitaa.com/souzanchi/1209 🎧جلسه چهارم https://eitaa.com/souzanchi/1210 📼جلسه پنجم https://eitaa.com/souzanchi/1211 ضمنا کل فایلهای صوتی فوق به همراه خلاصه ای از بحثها و نیز متن احادیثی که در جلسات بیان شد در فضای وب نیز موجود است: 🌐 https://www.souzanchi.ir/hazrat-zahra-and-muslim-womens-activism/ @Aqr_Javanan @souzanchi