✅اطلاعیه
1️⃣محرم امسال (1399) شبها (ساعت ۲۱:۱۵) در هیات انتظار بندرعباس بحثی خواهم داشت درباره اینکه چگونه از سویی به دعا برای تعجیل فرج تشویق شدهایم و از سوی دیگر ما را از تعجیل در فرج بازداشتهاند و کسانی که در مساله فرج تعجیل میکنند را مذمت کردهاند. مساله این است که یک فرد منتظر در عین حال که میفهمد نباید صرفا دست روی دست بگذارد چگونه باید بین صبر کردن و دعا برای تعجیل جمع کند؛ و در واقع صبر یک فرد منتظر چه اقتضائاتی دارد و چگونه بسیاری از اقداماتی که شاید از یک دغدغههای دینی و انقلابی سرچشمه گرفته باشد میتواند خلاف اقتضای انتظار باشد.
هدفم در این بحث این است که مقداری با توضیح پیچیدگیهای فتنههای آخرالزمان، درباره تصمیمگیری صحیح در چنان فتنههایی با مراجعه به کتاب و سنت راهی بیابم.
مراسم هیات انتظار به صورت آنلاین از طریق آپارات قابل مشاهده است.
ازطریق لینک زیر
🌐https://www.aparat.com/intezar_ir/live
تلاش میشود که فایل صوتی آن به همراه خلاصهای از بحث در ادامه در همین کانال و نیز در سایت به آدرس زیر تقدیم شود
🌐http://www.souzanchi.ir/intezar-hurry-or-patience/
2️⃣ از شب پنجم محرم بحثی را با این موضوع #نجات از #مرگ_جاهلی در هیات مسجد غدیر بندرعباس آغاز کردم ناظر به حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» که آیا واقعا ما امام زمانمان را میشناسیم؟ شناخت شناسنامهای را که بسیاری از دشمنانشان هم دارند! چه شناختی مورد نظر است؟ وقتی قبل از ظهور بشدت غربال شدیم و ۱۲ پرچم به این اسم بلند شد زمین نخوریم؟ و چکار کنیم که به مرگ جاهلی نمیریم؟
تلاش میشود که فایل صوتی این جلسات نیز به همراه خلاصهای از بحث در ادامه در همین کانال و نیز در سایت به آدرس زیر تقدیم شود
🌐http://www.souzanchi.ir/salvation-from-death-in-the-style-of-jahiliyyah/
@souzanchi
انتظار،عجله و صبر (۱).mp3
12.55M
جلسه اول از سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع
#انتظار: #عجله یا #صبر
برترین انسانها (همچون حضرت علی ع) جامعالاضدادند؛ و در حوزه معارف هم هرچه انسان عمیقتر میشود باید بتواند معارفی که چهبسا برای اذهان ساده برضد هم به نظر میرسد جمع کند. یکی از این موارد روایات ناظر به شخص منتظر است. از طرفی در روایات متعدد به دعا کردن برای تعجیل فرج دعوت شدهایم؛ و از طرف دیگر در روایاتی دیگر مستعجلان در فرج بشدت مذمت شده و ما را از اینکه در آنچه خداوند به تاخیر انداخته عجله کنیم بازداشتهاند. چگونه بین این دو میتوان جمع کرد؟
در اینکه خود ما در آماده شدن خود برای پیوستن به امام باید عجله کنیم بحثی نیست؛ اما درباره جامعه چطور؟ این مساله در کربلا هم مطرح است: آیا مسلم بن عقیل که فکر کرد مردم آمادهاند و به امام نامه نوشت وقتی که در معرض شهادت قرار گرفت مهمترین ناراحتیاش این نبود که چرا عجله کرده و زود به امام نامه نوشته که بیا؟! تشخیص وظیفه گاه برای بزرگان شیعه هم سخت بوده است.
@souzanchi
فایل با کیفیت بالاتر از لینک زیر
https://eitaa.com/intezar_ir/296
انتظار،عجله و صبر (2).mp3
16.19M
جلسه دوم از سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع
#انتظار: #عجله یا #صبر
مساله در تشخیص شرایط محیط است که آیا ما شرایط را برای اقدام اجتماعی درست تشخیص میدهیم؟ قبل از انقلاب عدهای از بزرگان مخالفتشان با امام خمینی بر سر همین بود که شرایط را برای انقلاب و قیام آماده نمیدانستند؛ با اهل هوی و هوس و ترسوها و ... کاری نداریم؛ اما وقتی بین خود بزرگان ذین اختلاف شود چه باید کرد؟ در فتنه مشروطیت آخوند خراسانی و سید محمد کاظم یزدی که در فقاهت و عدالت هیچیک تردیدی نیست بشدت اختلاف کردند.
برای اینکه منافق نشویم باید هر اختلافی را به شخص رسول برگردانیم (نساء/65) اکنون که رسول از دنیا رفته چطور؟
خودش فرمود بعد از من کتاب و عترتم؛مادام که به آنها تمسک کنید هرگز گمراه نخواهید شد. عدهای حسبنا کتاب الله گفتند؛ اما شیعه به هر دو چنگ زد و از فتنهها رها شد.
اما در زمان غیبت چطور؟ خود امام فرمود که در حوادث واقعه به روات احادیثنا مراجعه کنید؛ امام صادق ع هم فرموده بود نه هر فقیهی، بلکه فقیهی که صائنا لنفسه ... باشد و فرمود ذلک بعض فقهاء الشیعه لا کلهم.
اما اگر خود این فقیهان متقی اختلاف کردند چه کنیم؟ فتنههای آخرالزمان بسیار خطرناک است و صرف مقلد بودن کافی نیست؛
به تعبیر حضرت امیر اگر عالم ربانی نباشیم باید متعلم علی سبیل النجاة باشیم؛ وگرنه ...؛ و متعلم علی سبیل النجاة باید الان که فضا آرام است یاد بگیرد که چگونه بارجوع به ثقلین (که پیامبر تمسک به آن را تا ابد-نه فقط تا زمان حضور معصوم-رهاییبخش از ضلالت معرفی کرد) وظیفه خود در جامعه را درجایی که بزرگان دین هم اختلاف کردند تشخیص بدهد.
@souzanchi
انتظار،عجله و صبر (3).mp3
18.66M
جلسه سوم از سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع
#انتظار: #عجله یا #صبر
سوره کهف را گفتهاند کسی بخواند از فتنه دجال در امان میماند؛ و به نظر میرسد از سورههایی است که بشدت برای راهنمایی منتظران و ناظر به مساله مهدویت تنظیم شده است:
حمد برای نزول کتابی قیم و بدون اعوجاج؛ ابتدا انذاری به همگان برای بأسی شدید؛ سپس بشارتی به مومنان و انذاری به کسانی که چهبسا با دغدغههای دینی معارف الهی را دستکاری میکنند و بزرگتر از دهانشان حرف میزنند و لذا دروغ میگویند.
این ایمان رهاییبخش (که مومنان را بشارت داد) بقدری کالای نایابی است که پیامبر دارد از غصه جانش را میدهد که چرا اینان ایمان نمیآورند؟!
مساله این است که زینت زمین را خدا مایه ابتلا قرار داد و چقدر افراد زمین میخورند در این ابتلای عظیم.
این سوره راه نجات را در ابتدا و انتهایش در ایمان و عمل صالح معرفی میکند؛ اما در سه داستان (و بلکه چهار داستان) اصلیاش نشان میدهد این ایمان و عمل صالح متناظر با آن برای یک منتظر واقعی که قرار است در فتنهها بیفتد بسیار پیچیدهتر از آن است که فکرش را هم میکنیم؛
و در هر فراز دوباره خطر این زینتی که انسانها را مفتون خود میکند را یادآور میشود.
@souzanchi
18. الکهف.pdf
9.33M
سوره کهف را قبلا در سال ۱۳۹۶ در بحثهای «یک آیه در روز» بحث کرده بودم؛ اما
این زاویه دید امروز را نداشتم.
آن بحثها را میتوانید در فضای وب (شروع از اینجا و بقیهاش در پایین هر صفحه وارد برگه بعدی بشوید) مطالعه کنید یا کل آن را در همین فایل ضمیمه دانلود کنید.
@souzanchi
انتظار،عجله و صبر (4).mp3
17.25M
جلسه چهارم از سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع
#انتظار: #عجله یا #صبر
آیا شرایط برای اقدام مهیاست یا طوری است که ضرر اقدام بیش از سودش است؟
محور تمجید قرآن از اصحاب کهف این است که از جامعه کنار کشیدند و منتظر هدایت خدا ماندند! یعنی متعلم علی سبیل النجاه، اگر عالم ربانی ندارد (و اگر بین خود عالمان ربانی اختلاف شد و راه حق مبهم گشت) باید احتیاط پیشه کند و خودش را کنار بکشد. (فیلم اصحاب کهف، منطبق بر قرآن و روایات نیست؛ آنها علنا در مقابل دقیانوس نایستادند و گرفتار نشدند!)
ما به خاطر غلبه روحیه انقلابیگری، در داستان شیخ فضل الله فقط میگوییم که با شعار عدالتخانه قیام را آغاز کرد و با مطرح شدن اسم مشروطه، طرفدار مشروعه شدنش بود؛ اما نمیگوییم که وقتی فهمید که ثمره نهایی این مشروطه غلبه انگلیس بر امور کشور است بحث عدالتخانه و مشروعه بودن را رها کرد و از مخالفان محکم مشروطه (=مدافع شاه!) شد؛ و متهم شد به طرفداری از استبداد؛ و برای همین دارش زدند! امام خمینی از وی خیلی تمجید میکرد؛ یعنی با همه روحیه انقلابیاش اگر بین شاه قاجار و انگلیس مخیر شود از قیام علیه ظلم شاه صرفنظر و حتی از شاه دفاع میکند! حضرت علی ع در جنگ قادسیه، نقشه جنگیای میدهد که جان عمر را به عنوان قطب سنگ آسیای جهان اسلام در مقابل غلبه کفر حفظ کند! (خطبه۱۴۶)
البته اگر حق آشکار بود و کسی به بهانه احتیاط، از یاری حق دست بردارد، جز حامیان باطل است؛ همچون ابوموسی اشعری در بازداشتن مردم از پیوستن به امیرالمومنین ع در جنگ جمل به این بهانه که این دعوای همسر و داماد پیامبر است!
@souzanchi
May 11
نجات از مرگ جاهلی ۱.mp3
11.5M
سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع #نجات از #مرگ_جاهلی
شروع بحث از شب پنجم محرم در هیات مسجد غدیر بندرعباس
جلسه اول: (طرح مساله)
می دانیم که «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة».
آیا ما امام زمانمان را میشناسیم؟ شناخت شناسنامهای را که بسیاری از دشمنانشان هم دارند! چه شناختی مورد نظر است؟
مثلا در حدیث است که قبل از ظهور بشدت غربال میشوید و ۱۲ پرچم به این اسم بلند میشود که: لا یدری أیّ من أیٍّ! که مخاطب گفت پس هلاک شدیم؟! (الكافي، ج1، ص336) آیا آن موقع ما اماممان را میشناسیم که زمین نخوریم؟
این را بگذارید کنار روایتی که ابوبصیر گفت با امام باقر ع در مسجد بودم به من فرمود از مردم بپرس که مرا میبینند؟ هیچکس ندید مگر ابوهارون نابینا! که گفت مگر میشود نور ساطع را نبینم (الخرائج و الجرائح، ج2، ص596)
بحث این است که چکار کنیم که اماممان را واقعا بشناسیم تا به مرگ جاهلی نمیریم.
@souzanchi
حسین سوزنچی
جلسه چهارم از سلسله بحث دهه محرم 1399 با موضوع #انتظار: #عجله یا #صبر آیا شرایط برای اقدام مهیاست ی
انتظار،عجله و صبر (۵).mp3
18.98M
جلسه پنجم از سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع
#انتظار: #عجله یا #صبر
شب ششم محرم
ابتدای سه تذکر درباره بحث های جلسات قبل (1- خلیفه در زمین مصداق زینت زمینی نیست؛ ۲- دفاع از مفهوم «حزباللهی» بودن؛ ۳- نکتهای درباره فیلم اصحاب کهف)
ادامه تحلیل داستان اصحاب کهف. حرف «إذ» موقعیت اصلی داستان را میگوید؛ پس محور داستان در یک آیه اول «پناه بردن به کهف» است؛ و در فراز تفصیلی داستان «گفتن توحید و روی آن ایستادن + عزلتگزینی و رفتن به کهف». [حدیث: آنها بالاترین نمونههای تقیه بودند: «ما بلغت تقية أحد ما بلغت تقية أصحاب الكهف» (کافی؛۲/۲۱۸) ]
اصحاب کهف با پناه بردن به غار از خدا «رَشَداً» خواستند؛ خدا هم فرمود بدون هدایت خدا کسی «ولیّ مرشد» (=امام) نخواهد داشت.
پایان داستان: ضرورت تقویت پیوندهای مومنانه و فریب زینتها را نخوردن در دوره غیبت (آیه۲۸)
حدیث امام صادق ع که وقتی عالم ربانی در میدان مبارزه با ظلم میداندار نیست کنار بکش! (کافی؛۸/۲۶۵)
@souzanchi
فایل با کیفیت بالاتر از لینک زیر
https://eitaa.com/intezar_ir/301
حسین سوزنچی
سلسله بحث دهه محرم 1399 با موضوع #نجات از #مرگ_جاهلی شروع بحث از شب پنجم محرم در هیات مسجد غدیر بند
نجات از مرگ جاهلی ۲.mp3
15.25M
جلسه دوم از سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع #نجات از #مرگ_جاهلی
شب ششم محرم
دشواری تشخیص و شناخت امام ع در زمان ائمه قبل هم مکرر برای شیعه پیش آمد؛
حکایت هشام بن سالم و شهادت و وصیتنامه عجیب امام صادق ع و فتنه فطحیه و مراجعه ابتدایی شیعیان به عبدالله افطح تا هدایت شدن وی (کافی؛ ج۲، ص۳۵۱-۳۵۲)
حکایت علی بن ابی حمزه بطائنی و فتنه واقفیه و مقاومت یونس بن عبدالرحمن در برابر وسوسهها (رجال الکشی، ص۴۹۳-۴۹۴)
در دوره غیبت چه باید کرد؟ راه حل در دعایی است که توصیه شده در زمان غیبت بخوانیم؛ اللهم عرفنی نفسک … (توضیحش برای جلسات بعد)
@souzanchi
اطلاعیه
به توجه اینکه مراسم امسال در فضای باز برگزار میشود با توجه به گرمای هوا، در هیات انتظار پنکه های بزرگی قرار داده شده که وجود یکی از این پنکه ها در نزدیکی منبر موجب شده کیفیت صدا در فایلهای صوتی این مراسم خوب نباشد.
بچه های هیات سعی میکنند با نرم افزارهای مربوطه کیفیت فایلها را ارتقا دهند و از این رو فایلهای جلسات با اندکی تاخیر در کانال خود هیات به آدرس زیر بارگزاری می شود.
https://eitaa.com/intezar_ir
دوستانی که از کیفیت فایلهای اینجا گلایه دارند میتوانند با اندکی تاخیر فایلها را از کانال هیات دریافت کنند.
در این ایام از همگان التماس دعا داریم
@souzanchi
حسین سوزنچی
جلسه پنجم از سلسله بحث دهه محرم 1399 با موضوع #انتظار: #عجله یا #صبر شب ششم محرم ابتدای سه تذکر در
انتظار،عجله و صبر (6).mp3
16.15M
سه ششم از سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع
#انتظار: #عجله یا #صبر
شب هفتم محرم
۱. توضیح پایان حدیث جلسه قبل (اینکه اگر علمای ربانی اجتماع کردند پیروی کن)
۲. احتیاط و کنار کشیدن در فتنه، غیر از شانه خالی کردن از وظایف اجتماعی است.
۳. شاهدی دیگر بر اهمیت مساله: اولین دعای بعد از نماز صبح در مفاتیح: اللَّهُمَّ اهْدِنِي لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ
۴. شاهدی دیگر بر ضرورت احتیاط: اولین حکمت نهجالبلاغه: كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ وَ لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ. و تفصیل ماجرای این حدیث در: العدد القوية، ص358
۵. ادامه شرح سوره کهف:
در پایان داستان اصحاب کهف از عذاب ظالمین و بهشت مومنان گفت؛ یعنی اگر عزلت گزیدید نه آن ظالمان از عدل الهی درمیروند و نه شما از اجرتان کم شود.
سپس حکایت بعدی: مطلقا روی داراییهای دنیا حساب نکن و به آن غره مشو؛ و بهجد آخرتاندیش باش.
@souzanchi
فایل با کیفیت بالاتر از لینک زیر
https://eitaa.com/intezar_ir/302