حسین سوزنچی
جلسه دوم از سلسله بحث دهه محرم 1399 با موضوع #نجات از #مرگ_جاهلی شب ششم محرم دشواری تشخیص و شناخت
نجات از مرگ جاهلی 3.mp3
15.7M
جلسه سوم از سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع #نجات از #مرگ_جاهلی
شب هفتم محرم
معرفت امام نهتنها از مرگ جاهلی میرهاند؛ بلکه انسان عارف به امام شمشیر به کمر در خیمه امام زمان است(غیبت نعمانی،۴۶۱)
معرفت در غیبت خیلی سخت میشود. زراره از امام صادق ع میپرسد در زمان غیبت چه کنم؛ امام میفرماید با این عبارات دعا کن: «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي» (الكافي، ج1، ص337 و ۳۴۲ ؛ الغيبة للنعماني، ص166؛ كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص342؛ الغيبة (للطوسي)، ص334)
شیخ صدوق در كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص512 و شیخ طوسی با سند دیگر در مصباح المتهجد، ج1، ص41۱ توقیعی از امام زمان در ابتدای غیبت صغری آورده که به ذعا توصیه میکند (در ملحقات مفاتیح الجنان: دعایی که در زمان غیبت باید خواند) و جمله بعدی این است: اللَّهُمَّ لَا تُمِتْنِي مِيتَةً جَاهِلِيَّةً وَ لَا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي ... پس این درخواست از خدا عملی است که نشان میدهد چگونه باید به مرگ جاهلی نمرد و امام را شناخت.
شرح جمله اول دعا (شاهدی بر این سخن، روایت كافي، ج1، ص85)
خدا چگونه خودش را به من میشناساند؟
گام اول: گناه نکردن.
@souzanchi
حسین سوزنچی
سه ششم از سلسله بحث دهه محرم 1399 با موضوع #انتظار: #عجله یا #صبر شب هفتم محرم ۱. توضیح پایان حدیث
انتظار،عجله و صبر (7).mp3
51.23M
جلسه هفتم از از سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع
#انتظار: #عجله یا #صبر
۱. اختلاف علما در فتنه غیر از اختلاف نظرهای رایج علماست؛ در اینها هرکس به مرجع خویش مراجعه کند. مثال مشروطه را دقت کنید.
۲. احتیاط غیر از عافیتطلبی و ترک وظیفه است. التقیه ... صاحبها اعلم بها حین تنزل به (کافی۲/۲۱۹)
۳. راهکار احتیاط فتوایی در عرض سایر فتواها نیست؛ بلکه وظیفه متعلم علی سبیل النجاه است؛ گزینه سوم بین تقلید و اجتهاد است؛ همه باید در دین تفقه پیدا کنند: لا خیر فیمن لایتفقه ...(کافی1/۳۳) ؛ المتعبد بغیر فقه کحمار الطاحونه... (اختصاص۳۴۵)
۴. ادامه سوره کهف: این تفقه محصول ایمان و عمل صالح؛ و محصول تقواست؛ نه بحث و جدل؛ آیات54-59 توضیح میدهد که ما آیات فرستادیم اما عدهای فقط بحث و جدل میکنند تا حقیقت مخفی شود؛ اینان ظالمترین افرادند و هرگز به تفقه نمیرسند و هدایت نمیشوند؛ و علیرغم رحمت وسیع ما، هلاک میشوند.
شروع داستان موسی و خضر و اشارهای به شباهتهای آن با داستان اصحاب کهف.
خضر به موسی فرمود بر آنچه نمی دانی صبر نتوانی؛ حدیث امام صادق: شیعیان از ما صبورترند! چون آنان صبر میکنند بر چیزی که نمیدانند (الكافي۲/93)
@souzanchi
حسین سوزنچی
جلسه سوم از سلسله بحث دهه محرم 1399 با موضوع #نجات از #مرگ_جاهلی شب هفتم محرم معرفت امام نهتنها
نجات از مرگ جاهلی 4.mp3
16.03M
جلسه چهارم از سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع #نجات از #مرگ_جاهلی
مقدمه:
غیبت در حقیقت از زمان سقیفه شروع شد؛ چون کسی متوجه نشد از سال ۲۵۰ جسم امام هم غایب شد تا متوجه شویم که امام را نمیشناسیم؛ کسی که امام را میشناسد. روایت اول جلسه قبل: اگر امام را میشناسی در خیمه جهاد قائم هستی.
ادعای شیعه بودن خیلی سخت است (امام رضا مدعیان شیعه را راه نداد اما به عنوان محب راه داد)
اصل بحث
گفتیم گام اول «اللهم عرفنی نفسک» است. امام صادق ع به کسی که ادعای محبت کرد فرمود محبین ما سه دستهاند: فقط در آشکار؛ فقط در نهان؛ در نهان و آشکار؛ و این دسته علائمی دارند که اولینش توحید است. سپس تمام مدلهای توحیدی رایج را زیر سوال برد و نهایتا فرمود: مَعْرِفَةَ عَيْنِ الشَّاهِدِ قَبْلَ صِفَتِهِ وَ مَعْرِفَةَ صِفَةِ الْغَائِبِ قَبْلَ عَيْنِهِ (تحف العقول، ص325-329) یعنی باید از مواجهه مستقیم با خدا شروع کرد. راهش این است که اول خود را در محضر خدا ببینیم؛ پس اول از همه باید گناه نکنیم تا به معرفت الله برسیم.
@souzanchi
حسین سوزنچی
جلسه هفتم از از سلسله بحث دهه محرم 1399 با موضوع #انتظار: #عجله یا #صبر ۱. اختلاف علما در فتنه غیر
انتظار،عجله و صبر (۸).mp3
15.95M
جلسه هشتم از سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع
#انتظار: #عجله یا #صبر
مروری بر بحثهای قبلی و صورت مساله با روایت امام رضا ع «إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لَيْسَ يَجِيءُ عَلَى مَا يُرِيدُ النَّاسُ، ... إِنَّمَا يَجْعَلُ مَنْ يَخَافُ الْفَوْتَ. (قرب الإسناد381)
داستان موسی و خضر (احادیثی درباره اینکه امامان (بویژه امام زمان) همچون خضرند و شیعه باید همچون موسی باشد؛ چرا که شیعه از طینتی خاص آفریده شده که ظرفیت عظیمی دارد (الكافي، ج1، ص402)
شاید حکایت موسی و خضر حکایت اختلاف دو عالم ربانی است که متعلم علی سبیل النجاه باید خود را کنار بکشد. در روایتی (تفسير قمي۲/38-40) ابتدا میفرماید که من و تو هرکدام به امری مکلفیم که دیگری تحملش را ندارد و سپس از شروع «حرکت سه نفری» سخن گفته شده (فَمَرُّوا ثَلَاثَتُهُمْ) با اینکه ادامه داستان را به تبع روایت دو نفری میآورد؛ گویی وی بوده اما کاملا خود را کنار کشیده و دیده نمیشود
مروری سریع بر سه اقدام خضر و تاملی در ضرورت پیروی بدون سوال.
@souzanchi
حسین سوزنچی
جلسه چهارم از سلسله بحث دهه محرم 1399 با موضوع #نجات از #مرگ_جاهلی مقدمه: غیبت در حقیقت از زمان سق
نجات از مرگ جاهلی ۵.mp3
18.42M
جلسه پنجم از سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع #نجات از #مرگ_جاهلی
یادآوری درباره شناخت خدا با خدا و اینکه تقوا و پرهیز از گناه مهمترین راهش است (انفال/۲۹ ؛ طه/۱۲۴-۱۲۵ )
توضیح فراز دوم: اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ.
اولا اگر خدا را بشناسیم حتما ضرورت رسول را میفهمیم (انعام//۹۱ ؛ و تناقضگویی منکران نبوت در یس/۱۵)
ثانیا اگر میخواهی خدا خودش به تو پیامبرش را بشناساند برو قرآن بخوان. پیامبر ما سند رسالتش را خود خدا همراهش آورده و در اختیار همه قرار داده (برخلاف پیامبران قبلی که با رفتنشان سندشان هم از بین میرفت و نیاز به پیامبر جدید بود)
درددلی درباره بیاهتمامی ما به قرآن، با اینکه همه چیز در قرآن هست.
@souzanchi
حسین سوزنچی
جلسه هشتم از سلسله بحث دهه محرم 1399 با موضوع #انتظار: #عجله یا #صبر مروری بر بحثهای قبلی و صورت مس
انتظار،عجله و صبر (۹).mp3
22.37M
جلسه نهم از سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع
#انتظار: #عجله یا #صبر
شب عاشورا
▪️مروری بر سوره کهف.
▪️تکمله بحث موسی و خضر: شبیه هرسه واقعه قبلا برای موسی رخ داده بود: رها شدن در دریا؛ کشتن جوان قبطی؛ کمک بیاجرت به دختران شعیب (دودفتری نباشیم!)
▪️داستان ذوالقرنین و ابهامات شدید آن؛ و تشابههایش با ائمه بویژه امام زمان ع.
▫️برخی نکات: نسبت شمس در اینجا با شمس اصحاب کهف؛ در مغرب (جهان در غروب امام) عدالت برپا کرد. در مشرق در محضر نور بودند. حکایت یاجوج و ماجوج و رجعت.
▪️جمعبندی سوره:
▫️مشکل جهنمیان: ندیدن و نشنیدن؛ قبول ولایت غیرخدا (ولو با انتخابات! امام زمان فرمود اگر به انتخاب بود حضرت موسی نباید اشتباه میکرد در انتخاب سبیعن رجلا لمیقاتنا؛ کمال الدین۲/۴۶۲ ) خسران محض و حبط عمل (یعنی هیچ خوبیای برایشان نمی ماند) اما خودش میپندارد بهترین کار را میکند. مشکل اصلی:کفر به نشانههای خدا (نه خود خدا!) و لقای خدا (روش و هدف)؛ تمسخر آیات و رسل (نشانهها و پیامها)
▫️راه حل نهایی سوره: ایمان (شرک نورزیدن) و عمل صالح
@souzanchi
حسین سوزنچی
جلسه پنجم از سلسله بحث دهه محرم 1399 با موضوع #نجات از #مرگ_جاهلی یادآوری درباره شناخت خدا با خدا
نجات از مرگ جاهلی ۶.mp3
16.72M
جلسه ششم از سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع #نجات از #مرگ_جاهلی
▪️ادامه عرفنی رسولک: گفتیم خدا بر رسالت شهادت میدهد: وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفى بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ (رعد/43) لكِنِ اللَّهُ يَشْهَدُ بِما أَنْزَلَ إِلَيْكَ أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ وَ الْمَلائِكَةُ يَشْهَدُونَ وَ كَفى بِاللَّهِ شَهيداً (نساء/166) و نیز (انعام/۱۹) (اسراء/۹۵-96) (عنکبوت/۵۱-52) (احقاف/8) (فتح/28)
▪️قبل از اینکه وارد «عرفنی حجتک» شویم نکته مهمی در «إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ» هست: راه شناخت امام و حجت فقط از طریق رسول است. خدا که مهربان است پیام فرستاد اما در پیامش اختلاف میشود (اختلاف قرائتها) آیا حجتی قرار نداده که فصل الخطاب باشد؟ ما میگوییم امام فقط از طریق رسول الله است؛ (امام زمان توضیح داد اگر به انتخاب خود افراد بود حضرت موسی نباید اشتباه میکرد در انتخاب سبعین رجلا لمیقاتنا؛ کمال الدین۲/۴۶۲ ) لذا در بحث تعیین امام و حجت خدا، نظر صحابه برای ما اعتباری ندارد و به فرض هم که علی ع با خلفا بیعت کرده باشد به عنوان یک فرد صحابه اعتباری ندارد؛ شما یک روایت ولو روایت ضعیف بیاورید که پیامبر غیر علی را تعیین کرده باشد. پس اگر امامت را از راه رسالت برویم نظر شیعه بدون رقیب اثبات میشود.
💢تفاوت شیعه با اهل سنت (=هرکس حاکم شد امام است): امامت را خود رسول باید تعیین کند؛ تفاوت با خوارج (لاحکم الا لله): امامت ضروری است و هدایت با پیام تنها (بدون امام) ناقص است.
@souzanchi
حسین سوزنچی
جلسه نهم از سلسله بحث دهه محرم 1399 با موضوع #انتظار: #عجله یا #صبر شب عاشورا ▪️مروری بر سوره کهف.
سخنرانی شب یازدهم محرم 99.mp3
50.85M
جلسه دهم (پایانی) از سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع
#انتظار: #عجله یا #صبر
مساله مهم: نقد افراط در انقلابیگری
▪️آیا امام حسن و امام حسین ع یکی اصل است و دیگری استثناء؛یا هردو «اماممان قاما او قعدا»
▪️نقطه ضعف اصلی شریعتی: تز اسلام انقلابی (ترجیح شهادتطلبی بر همه چیز حتی امامت: آنان که رفتند کاری حسینی کردند و ...)!
چرا حضرت زینب س برای دفاع از امام حسین ع شهید نشد (شرحی بر ان الله شاء ان یراهن سبایا)
▪️در اهمیت روحیه جهاد و شهادتطلبی تردیدی نیست (حرض المومنین علی القتال؛ انفال/۶۵)«کسی که اهل جهاد نیست مات علی شعبة من النّفاق» اما تنها ملاک ارزشگذاری نیست؛
برتری مداد علماء از دماء شهداء (أمالي صدوق168) و امام سجاد ع قطعا از اصحاب شهید امام حسین ع بالاتر است و سکوت سی ساله ایشان ذرهای از عظمت ایشان نمیکاهد (تذکر امام صادق ع: أدع علمی الی جهلهم؟!کافی۵/19)
▪️توجه به مراتب ایمان: مقایسه اهل تقیه و شهید: فَقِيهٌ فِي دِينِهِ وَ تَعَجَّلَ إِلَى الْجَنَّةِ (كافي2/221)
▪️شهید در اوج عرفان است؛ اما بشدت محتاط است و از فتنههای پیش رو میترسد که آرزوی شهادت میکند: جملات شهید باکری درباره مشکلات آنان که میمانند و شهید نمیشوند (حاج قاسم)؛
حکایت آرزوی شهادت مومنی که اصبحت موقنا گفت (كافي2/53-54 ) و برتری سلمان بر وی؛
شرحی بر حدیث امام باقر ع درباره امتی در آخرالزمان که حکومت را به امام عج تحویل میدهند و قتلاهم شهدا؛ با این حال استبقیت نفسی لصاحب هذا الامر (الغيبة نعماني273)
@souzanchi
✅متن کامل احادیث این جلسات در:
🌐http://www.souzanchi.ir/intezar-hurry-or-patience/
حسین سوزنچی
جلسه ششم از سلسله بحث دهه محرم 1399 با موضوع #نجات از #مرگ_جاهلی ▪️ادامه عرفنی رسولک: گفتیم خدا بر
نجات از مرگ جاهلی ۷.mp3
15.06M
جلسه هفتم از سلسله بحث دهه محرم 1399
با موضوع #نجات از #مرگ_جاهلی
▪️مروری سریع بر مباحث قبل
▪️«انک ان لم تعرفنی رسولک لم اعرف حجتک» تفاوت شیعه است با اهل سنت (=هرکس حاکم شد امام است): امامت را خود رسول باید تعیین کند؛ و با خوارج (لاحکم الا لله): امامت ضروری است و هدایت با پیام تنها (بدون امام) ناقص است.
▪️«اللهم عرفنی حجتک» تفاوت امامیه است زیدیه و اسماعیلیه و واقفیه و بهاییه و ... .
چگونه حجت را بشناسم:
▫️الف. با راهنمایی رسول و حجتهای قبلی (علائم قطعی ظهور؛ تا قبل سفیانی هر مدعی مهدویت یا نیابت خاص دروغگوست)
▫️ب. نور ایمان (توضیح فرازهایی از دعای تعلیم داده شده از جانب امام زمان عج در ابتدای غیبت صغری؛در كمال الدين2/512 ؛ ملحقات مفاتیح الجنان: دعایی که در زمان غیبت باید خواند) + نامه به شیخ مفید (امام ما را رها نکرده اما ما اجتماع قلوب نداریم؛ احتجاج طبرسی۲/499)
@souzanchi
✅متن کامل احادیث این جلسات در:
🌐http://www.souzanchi.ir/salvation-from-death-in-the-style-of-jahiliyyah/
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2️⃣ «أَ فَرَأَیتُمْ ما تَحْرُثُونَ»
💢آیا تأمل کردهاید در آنچه میکارید؟!💢
یعنی همین که انسان بذر میپاشد و نهال میکارد پدیدهای مهم و قابل تامل است.
💢یک وجه تأمل در این پدیده توجه به این است که به ثمر رساننده حقیقی این بذر خداوند است نه ما؛ اما این نکتهای است که موضوع آیه بعد است و همانجا بحث خواهد شد.
💢اما با توجه به اینکه این آیه، آیهای مستقل از آیه بعد است؛ میتوان مستقلا هم بدان نگاه کرد و تاملی درباره این سوال الهی داشت:
💠نکته تخصصی #انسانشناسی:
#انقلاب_کشاورزی
در زیستشناسی داروینی حیوانات پستاندار را به دو دسته گیاهخواران و گوشتخواران تقسیم میکنند که البته تذکر میدهند ردههای بالای پستانداران که گوشتخوارند گیاهخوار هم هستند و مساله را بیشتر از زاویه دندانها و قابلیتهای دندانهای آنها تحلیل میکنند که برای گیاهخواری تنظیم شده یا گوشتخواری ویا هر دو؛ و انسان را در رده اخیر قرار میدهند.
💢اما آنچه بشدت مورد غفلت است این است که همه حیوانات غذایشان در طبیعت آماده است وصرفا از غذای آماده استفاده میکنند اما انسان خلیفةالله تنها موجودی است که در طبیعت برای تولید غذای خود دست میبرد❗️
در زیستشناسی داروینی موجوداتی انساننما که از حدود دو میلیون سال قبل روی این کره خاکی میزیستند را نیز به عنوان «انسان» مینامند؛ تا آخرین آنها که نامش نئوآندرتال است و تا حدود ۳۵ هزار سال قبل زندگی میکرد؛
🤔 ولی انسان کنونی که سابقهاش حدود ۱۵ هزار سال است؛ موجودی است که شروع زیستش با انقلاب کشاورزی همراه است.
آنان بسادگی از این سوال مهم میگذرند که واقعا چرا در میان تمام موجودات این کره خاکی این موجود برای غذای خود دست به تولید محصول زد❓
چرا همه حیوانات، حتی نئوآندرتالها که فیزیولوژی بسیار مشابه انسان کنونی دارند هرگز خودشان برای تولید محصول و غذایشان اقدامی نکردند و این موجود اول بار چنین کرد❓
در اینکه تواناییهای مغز این موجود بیش از موجود قبلی بود بحثی نیست؛ اما آیا صرف بیشتر بودن تواناییها ذهنی میتواند نحوه زیست موجود را یکسره عوض کند؛ و پدیدهای را رقم بزند که خود آنها از آن به عنوان «انقلاب کشاورزی» یاد میکنند⁉️
این انسان به لحاظ نیازهای فیزیولوژیک تفاوت چندانی با انسان نئوآندتال ندارد؛ با این حال برخلاف تمامی حیواناتی که تا پیش از این روی کره خاکی میزیستند خودش برای تولید محصول دست به اقدام میزند و خودش دانه را میکارد.
بله حیواناتی بودهاند که کارهایشان عملا در لقاح و بارور شدن برخی گیاهان موثر بودهاند؛ اما نقش انسان در کشت گیاهان کاملا آگاهانه و با محاسبات خاص خودش است؛نه صرفا یک نقش ناخودآگاهی که نظام طبیعت بر دوش او گذاشته باشد.
💢آیا واقعا میتوان پذیرفت تفاوت انسان کنونی با نئوآندرتالها صرفا در حد تفاوت یک حیوان با حیوان رده قبلی خود بوده است⁉️
🔹ای انسانهایی که خود را ادامه نئوآندتالها و صرفا محصول یک جهش کور میدانید؛❗️
آیا در این ویژگی خودتان که محصولاتی را میکارید تأمل نمیکنید⁉️
(به حدیث۴ ذیل آیه بعد توجه شود)
@yekaye
📝 مرهم صاحبان منصب و تریبون بر دل خسته مردم
درنگی در نامهنگاریهای #وزیر_بهداشت و #امام_جمعه
بسم الله الرحمن الرحیم
▫️سخنرانیِ امام جمعه محترم ملارد، که از سر غیرت، ولی بر اساس اطلاعات غلط انجام شد،
و سپس
▫️نامه مودبانه و منصفانه وزیر محترم بهداشت که از رئیس قوه قضائیه خواسته بود که اگر فرزندش خطایی کرده وی را به اشد مجازات محکوم کند،
و در پی آن
▫️عذرخواهی صریح و شجاعانه امام جمعه از قضاوتی که کرده بود و اعلام اینکه اگر مرا نبخشید چون از عدالت ساقط شدهام دیگر در منصب امامت جمعه نخواهم ماند،
و باز
▫️پاسخ بزرگمنشانه وزیر محترم بهداشت به این عذرخواهی،
همگی در ایامی که
سکوت در برابر نامردیها و سوءاستفادهها از سویی،
و گرمی بازار تهمت و افترا از سوی دیگر، دلهای همه دردمندان را سخت آزرده است،
مرهمی بود بر #جان_خسته_مردم؛
تا همگان بدانند:
۱. با اطلاعات غلط، چهبسا از جانب یک فرد واقعا دلسوز مردم، در خصوص فردی وظیفهشناس، قضاوت ناروایی سر زند.
۲. هنوز در میان صاحبان تریبون کسانی هستند که اگر خبر ظلمی بدانها برسد از صاحبمنصبان نترسند؛ و در عین حال، اگر مرتکب اشتباه در قضاوت شوند عذرخواهی صریح را کسر شأن خود نبینند.
۳. هنوز در میان صاحب منصبان کسانی هستند که نسبت به پدیده شوم آقازادگی حساساند؛ و در عین حال، ظرفیت انتقاد دارند و چرایی اشتباه کردن دیگران در قضاوت را درک میکنند و با اینکه مظلوم واقع شدهاند منتقد خود را سریع به انواع رذایل متهم نمیکنند؛
و در یک کلام
۴. هنوز #روحیه_انقلابی و رعایت تقوای الهی در میان #صاحبان_تریبون و #صاحب_منصبان باقی است.
💢به امید اینکه تریبونها و منصبهای نظام هرچه بیشتر شاهد حضور چنین انسانهایی باشد.
@souzanchi