🔷قرائنی بر #شهادت حضرت رسول اکرم صلواةاللهعلیهوآله
🔸مطلب دوم؛ شاهدی از قرآن
در سورۀ مبارکۀ آل عمران آمده:
إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿۲۱﴾
ترجمه: كسانى كه به آيات خدا كفر مىورزند و پيامبران را به ناحق مىكشند و دادگستران را به قتل مىرسانند، آنان را از عذابى دردناك خبر ده!
عبارت «یَقتُلونَ النَّبیّین» و «یَقتُلونَ الأنبیَاء» در آیات دیگری از قرآن همراه با فعل «کانوا» آمده است که فعل را ماضی میکند و به این معناست که آنان در زمانهای گذشته انبیاء را به قتل میرساندند. لیکن در آیۀ مورد نظر، فعل به صورت مضارع آمده است. استعمال فعل مضارع در معنای گذشته در ادبیات عرب ممکن نیست، مگر اینکه دست کم یک مورد در زمان حال وجود داشته باشد.
و میدانیم که در زمان نزول این آیه و چندین سال پیش از آن و تمام سالهای بعد، به جز پیامبر اکرم صلواةاللهعلیهوآله هیچ نبیّ دیگری در زمین نبوده است تا مصداق آیه باشد. بنابراین استفاده از فعل مضارع «یَقتُلونَ» تنها در صورتی صحیح است که بپذیریم علاوه بر بسیاری از انبیاء گذشته علینبیّناوآلهوعلیهمالسلام، پیامبر خاتم صلواةاللهعلیهوآله نیز مقتول بودهاند.
✍️سید سلمان علوی
🏴ألَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ
🏴وسَيَعلَمُ الَّذينَ ظَلَموا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبون
ادامه دارد
🆔 @ss_alavi_ir
🔷قرائنی بر #شهادت حضرت رسول اکرم صلواةاللهعلیهوآله
🔸مطلب سوم؛ شهادت پیامبر اکرم صلواةاللهعلیهوآله در روایات شیعه
▪️ابن عبّاس میگوید:
رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم بر روی منبر میفرمود:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ! إِذَا أَنَا اسْتُشْهِدْتُ فَعَلِيٌّ أَوْلَى بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ، ... فَقَامَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (علیهالسلام) وَ هُوَ يَبْكِي فَقَالَ: بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ! أَ تُقْتَلُ؟ قَالَ: نَعَمْ، أَهْلِكُ شَهِيداً بِالسَّمِّ...
ای مردمان! آنگاه که من به شهادت برسم، علی (علیهالسلام) از شما به شما سزاوارتر است. پس علی علیهالسلام برخاست و در حالی که میگریست گفت: پدر و مادرم فدای شما، آیا شما کشته میشوید؟! پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود: آری! با سم شهید میشوم.[۱]
▪️روي عن الصادق عن آبائه علیهمالسلام:
أنّ الحسن (علیهالسلام) قالَ لأهل بيته: إنّي أموتُ بالسّمّ كَما مَاتَ رَسولُ الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم).
از امام صادق علیهالسلام به نقل از آباء طاهرینش علیهمجمیعاًسلامالله آمده است که امام حسن علیهالسلام به خانوادهاش فرمود:
من با سم از دنیا میروم، همانگونه که پیامبر از دنیا رفت.[۲]
▪️عن أبي عبدالله علیهالسلام قال: سُمّ رسولُ الله يَومَ خَيبَر فَتكلّم اللّحمُ فَقالَ: يارسولَ الله إنّي مَسمُومٌ، قَالَ علیهالسلام : فقال النّبيُّ (صلواةاللهعلیهوآله) عند موته: اليوم قطعت مطاياي الاكلة الّتي أكلتُ بخَيبر، وما من نبيٌ ولا وصيٌ إلاّ شهيد.[۳]
امام صادق علیهالسلام فرمودند: پیامبر اکرم (صلواةاللهعلیهوآله) در جریان جنگ خیبر مسموم شده و هنگام رحلتشان بیان فرمودند که: «لقمهای که آن روز در خیبر تناول نمودم، اکنون اعضای بدنم را نابود نموده است و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست، مگر این که با شهادت از دنیا می رود».
▪️عن أَبي عَبدِ اللَّه علیهالسلام قال: سَمَّتِ الْيَهُودِيَّةُ النَّبِيَّ فِي ذِرَاعٍ وَ كَانَ النَّبِيُّ يُحِبُّ الذِّرَاعَ وَ الْكَتِفَ.[۴]
امام صادق علیهالسلام میفرمایند: چون پیامبر اسلام (صلواةاللهعلیهوآله)، دست و کتف گوسفند را دوست می داشتند، یک زن یهودی با اطلاع از این موضوع، ایشان را با این بخش از گوسفند مسموم نمودند.
▪️عن حَسن بن عَلي علیهماالسلام: مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتولٌ او مَسْمُومٌ.[۵]
امام مجتبی علیهالسّلام فرمود: هیچ کس از ما (اهل بیت) نیست مگر آنکه مسموم یا مقتول خواهد بود.
همچنین شبیه به همین مضمون با کمی اختلاف در روایاتی از امامان دیگر نیز آمده است؛ با عباراتی نظیر «مَا مِنَّا إِلَّا مَسْمُومٌ او مَقْتولٌ»[۶]، «مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتولٌ شَهِیدٌ»[٧]، «مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتولٌ»[۸]
▪️عن الصّادق علیهالسّلام قال: تدرون ماتُ النّبيُّ أو قُتِلَ؟ إنّ الله يَقولُ: «أفان مات أو قتل انقلبتم على أعقابكم» فسُمَّ قَبلَ المَوِتو إنَُهُما سَقَتاه...[۹]
عبدالصمد بن بشیر از امام صادق علیه السلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: میدانید پیامبر درگذشت یا کشته شد؛ همانطور که خدا میفرماید: «اگر او درگذرد یا کشته شود به جاهلیت باز میگردید». او قبل از مرگ مسموم شد. آن دو زن به او سم نوشاندند.
📚منابع:
۱ـ بحار الانوار ۳۳: ۲۶۶.
۲ـ بحار الانوار، ج۴۴، ص۱۵۳.
۳ـ بصائر الدرجات، ص۱۴۸؛ و ج۱، ص۵۰۳؛ بحارالانوار، ج۱٧، ص۴۰۵ و ج۴۰، ص۱۳۹.
۴ـ کافی، ج ۶، ص۳۱۵، ح۳.
۵ـ کفایه الاثر، ص۱۶۲؛ وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۲؛ بحارالانوار، ج۴۵،ص۱؛ من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۱۷.
۶ـ کفایه الاثر، ص۲۲٧.
٧ـ من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۵۸۵؛ روضة الواعظین، ج۱، ص۲۳۳.
۸ـ عیون أخبار الرضا علیهالسلام، ج۲، ص۲۰۳.
۹ـ تفسیرالعیاشی، ج۱،ص۲۰۰؛ بحارالانوار، ج۲۲، ص۵۱۶ و ج۲۸، ص۲۱.
ادامه دارد
🆔 @ss_alavi_ir
🔷قرائنی بر #شهادت حضرت رسول اکرم صلواةاللهعلیهوآله
🔸مطلب چهارم؛ شهادت پیامبر اکرم صلواةاللهعلیهوآله در کلام علمای شیعه
▪️شیخ مفید:
و قبض بالمدينة مسموما يوم الإثنين لليلتين بقيتا من صفر سنة عشر من هجرته و هو ابن ثلاث و ستين سنة.[۱]
پیامبر در مدینه روز دوشنبه دو شب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری درگذشت درحالیکه شصت و سه سال داشت؛
▪️شیخ طوسی،علاّمه حلّی و محقّق اردبیلی در عبارات مشابه:
وقبض بالمدينة مسموما يوم الاثنين لليلتين بقيتا من صفر سنة عشرين من الهجرة.[۲و۳و۴]
پیامبر در مدینه روز دوشنبه دو شب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری درگذشت.
▪️علامه مجلسی:
... فكان المسلمون يرون أن رسول الله صلیاللهعلیهوآله مات شهيداً مع ما أكرمه الله به من النّبوّة.[۵]
مسلمانان اعتقاد دارند علاوه بر فضیلت نبوّت که به پیامبر صلیاللهعلیهوآله هدیه شده، ایشان به فوز شهادت نیز نائل آمدهاند.
▪️علّامه جعفر مرتضی عاملی نیز قائل به مسمومیّت و شهادت پیامبر صلیاللهعلیهوآله بوده، بحث مبسوطی در این باره مطرح کرده است.[۶]
📚منابع:
۱ـ المقنعه، شیخ مفید، ص۴۵۶؛ منتهی المطلب حلّی، ج۲، ص۸۸۷.
۲ـ منتهی المطلب، حلی، ج۲، ص۸۸۷.
۳ـ جامع الرواه، محمد علی اردبیلی، ج۲، ص۴۶۳.
۴ـ تهذیب الاحکام، ج۶، ص۱؛ بحار الانوار،ج۲۲، ص۵۱۴.
۵ـ بحار الانوار، ج ۲۱، ص۷.
۶ـ عاملی، الصحیح من سیرة النبیّ الاعظم، ج۳۳، ص۱۵۹.
ادامه دارد
🆔 @ss_alavi_ir
🔷قرائنی بر #شهادت حضرت رسول اکرم صلواةاللهعلیهوآله
🔸مطلب پنچم؛ شهادت پیامبر اکرم صلواةاللهعلیهوآله در روایات اهلسنّت
▪️در صحیح بخاری نقل شده که پیامبر صلواةاللهعلیهوآله در بیماری منجر به رحلتشان، خطاب به عائشه فرمودند: «من همواره درد ناشی از غذای مسمومی را که در خیبر تناول نمودهام، در بدنم احساس میکردم و اکنون گویا وقت آن فرا رسیده که آن سم، مرا از پای درآورد».[۱]
▪️همین موضوع فوق در سنن دارمی نیز بیان شده است. در این کتاب، علاوه بر روایت فوق، به گواهی برخی از یاران پیامبر صلواةاللهعلیهوآله بر تأثیر تناول آن غذای مسموم نیز اشاره شده است.[۲]
▪️احمد بن حنبل در مسند خود، ماجرایی را بیان می نماید که طی آن، بانویی به نام ام مبشر که فرزندش به دلیل خوردن غذای مسموم در کنار پیامبر اکرم، به شهادت رسیده بود؛ در ایام بیماری ایشان به عیادتشان آمده و اظهار داشتند که من احتمال قوی میدهم که بیماری شما ناشی از همان غذای مسمومی باشد که فرزندم نیز به همین دلیل به شهادت رسید! پیامبر (ص) در پاسخ فرمودند که من نیز دلیلی به غیر از مسمومیت، برای بیماری خویش نمیبینم و گویا نزدیک است که مرا از پای در آورد.[۳]
▪️محمد بن سعد؛ از قدیمیترین مورخان مسلمان ماجرای مسمومیت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله را این گونه نقل مینماید:
هنگامی که پیامبر صلیاللهعلیهوآله، خیبر را فتح نموده و اوضاع به حالت عادی برگشت، زنی یهودی به نام زینب که برادر زاده مرحب بود که در جنگ خیبر کشته شد، از دیگران پرسش مینمود که پیامبر صلیاللهعلیهوآله کدام بخش از گوسفند را بیشتر دوست میدارد؟ و پاسخ شنید که سر دست آن را. سپس آن زن، گوسفندی را ذبح کرده و تکه تکه نمود و بعد از مشورت با یهودیان در مورد انواع سمها، سمّی که تمام آنان معتقد بودند کسی از آن جان سالم به در نمیبرد را انتخاب نموده و اعضای گوسفند و بیشتر از همه جا، سردستها را مسموم نمود. هنگامی که آفتاب غروب نموده و پیامبر صلیاللهعلیهوآله نماز مغرب را به جماعت اقامه فرموده و در حال برگشت بودند، آن زن یهودی را دیدند که همچنان نشسته است! پیامبر صلیاللهعلیهوآله دلیل آن را پرسیدند و او جواب داد که هدیهای برایتان آوردهام! پیامبر صلیاللهعلیهوآله با قبول هدیه، به همراه یارانش بر سر سفره نشسته و مشغول تناول غذا شدند... بعد از مدتی، پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرمودند که دست نگه دارید! گویا این گوسفند مسموم است![۴]
▪️مؤلف کتاب طبقات، پس از نقل روایت فوق نتیجه می گیرد که شهادت پیامبر صلیاللهعلیهوآله به همین دلیل بوده است. ابن سعد همچنین میگوید در روایتی آمده است: پیامبر مسموم درگذشت و شصت و سه ساله بود؛ این قول ابن عبده است[۵]
▪️بیهقی از عبدالله بن مسعود روایت کرده است که وی گفت:
لَئِن أَحْلِفَ تِسْعًا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قُتِلَ قَتْلًا أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَحْلِفَ وَاحِدَةً أَنَّهُ لَمْ يُقْتَلْ، وَذَلِكَ أَن الله اتَّخذهُ نَبيا واتخذه شَهِيدا...[۶]
اگر نه مرتبه قسم بخورم که رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) کشته شده اشت برایم محبوبتر است از اینکه یکبار قسم بخورم که او کشته نشده است، زیرا خداوند او را پیامبر شهید قرار داده است.
▪️حاکم نیشابور کشته شدن رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را تایید کرده و میگوید: شعبی گفته است: به خدا قسم رسول خدا و ابوبکر با سم کشته شدند و عمر و عثمان و علی بن ابیطالب با شمشیر کشته شدند و حسن بن علی با سم و حسین بن علی با شمشیر کشته شد.[۷]
📚منابع:
۱ـ صحیح بخاری، ج۵، ص۱۳۷.
۲ـ سنن دارمی، ج۱، ص ۳۳.
۳ـ مسند احمد بن حنبل، ج۶، ص۱۸.
۴ـ به نقل از طبقات ابن سعد، ج۲، ص۲۰۲ – ۲۰۱.
۵ـ همان.
۶-السیره النبویه، ابن کثیر دمشقی، ج۴،ص۴۴۹ .
۷-مستدرک حاکم، ج۳، ص۶۰.
🆔 @ss_alavi_ir
🏴#روضه🏴
فرمود:
ای ابا صلت! فردا من بر این ظالم وارد میشوم. اگر خارج شدم در حالی که چیزی بر سر ندارم با من صحبت کن و من با سخن خواهم گفت. و اگر سرم پوشیده بود، با من صحبت نکن.
...وَ خَرَجَ مُغَطَّى اَلرَّأْسِ فَلَم أُكَلِّمهُ حَتّى دَخَلَ الدّار🥀
🏴ألَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ
🏴وسَيَعلَمُ الَّذينَ ظَلَموا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبون
🆔 @ss_alavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙#استاد_میرباقری
🏴#روضه #امام_رضا علیهالسلام
آمدم ای شاه، پناهم بده
خطِ امانی ز گناهم بده
ای حَرمَت ملجأِ درماندگان
دور مران از در و راهم بده
🆔 @ss_alavi_ir
🏴 السَّلامُ عَلَیکَ یا شَمْسَ الشُمُوسِ
📚 ۸۸ کتاب به نیت امام هشتم
🔻 کتب فارسی
۱. پابوس 👈 دانلود
۲. طب الرضا 👈 دانلود
۳. بر مدار آفتاب 👈 دانلود
۴. کشتی نجات 👈 دانلود
۵. باران فضیلت 👈 دانلود
۶. عشق هشتم 👈 دانلود
۷. حکایت آفتاب 👈 دانلود
۸. تحفة الرضویة 👈 دانلود
۹. زندگانی سیاسی امام رضا 👈 دانلود
۱۰. نماز و عبادت امام رضا 👈 دانلود
۱۱. امام رضا الگوی زندگی 👈 دانلود
۱۲. ترجمه الخصائص الرضویة 👈 دانلود
۱۳. امام رضا، زندگی و اقتصاد 👈 دانلود
۱۴. ترجمه صحیفة الإمام الرضا 👈 دانلود
۱۵. امامت از دیدگاه امام رضا 👈 دانلود
۱۶. مهربان ترین (ویژه نوجوان) 👈 دانلود
۱۷. در پرتو خورشید 👈 دانلود
۱۸. لذت دیدار ماه 👈 دانلود
۱۹. گلچین رضوی 👈 دانلود
۲۰. مناظره در مرو 👈 دانلود
۲۱. صحیفه صحت 👈 دانلود
۲۲. یک قمقمه دریا 👈 دانلود
۲۳. ارمغان ملکوت 👈 دانلود
۲۴. ترجمه فقه الرضا 👈 دانلود
۲۵. آقایخورشید مهربان (ویژه کودک)👈 دانلود
۲۶. پاسخ امام رضا به پرسشهای قرآنی👈 دانلود
۲۷. جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا👈 دانلود
۲۸. ستایش و سوگ امام رضا در شعر 👈 دانلود
۲۹. جنبشهای سیاسی عصر امام رضا 👈 دانلود
۳۰. فرصت ولایتعهدی در نشر معارف 👈 دانلود
۳۱. پژوهشی دقیق در زندگی امام رضا 👈 دانلود
۳۲. میهمان امام رضا (ویژه کودک) 👈 دانلود
۳۳. شهدای امام رضایی 👈 دانلود
۳۴. دانستنی های رضوی 👈 دانلود
۳۵. یک پنجره خورشید 👈 دانلود
۳۶. ترجمه مسند الرضا 👈 دانلود
۳۷. ولایتعهدی امام رضا 👈 دانلود
۳۸.در این قطعه از بهشت 👈 دانلود
۳۹. ۳۵۶ حدیث امام رضا 👈 دانلود
۴۰. چشمه حکمت رضوی 👈 دانلود
۴۱. ابعاد شخصیت امام رضا (۲ جلد) 👈 دانلود
۴۲. اسرار فضل بن شاذان از امام رضا👈 دانلود
۴۳. ترجمه عیون اخبار الرضا (۲ جلد) 👈 دانلود
۴۴. امام رضا، امام اخلاق و گفتگو 👈 دانلود
۴۵. جلد ۴۹ بحار (بخش امام رضا) 👈 دانلود
۴۶. شرحی بر مناظرات امام رضا 👈 دانلود
۴۷. درسهایی از زندگی امام رضا. 👈 دانلود
۴۸. امام رضا از دیدگاه اهل سنت 👈 دانلود
۴۹. حرم در گذر زمان 👈 دانلود
۵۰. کتابنامه امام رضا 👈 دانلود
۵۱. نجمه و خیزران 👈 دانلود
۵۲. ترجمه فقه الرضا 👈 دانلود
۵۳. معجزات امام رضا 👈 دانلود
۵۴. تاریخ آستان قدس 👈 دانلود
۵۵. ترجمه رساله ذهبیه 👈 دانلود
۵۶. ترجمه اَعلام الهدایة 👈 دانلود
۵۷. آشنایی با مسند الإمام الرضا 👈 دانلود
۵۸. مدایح رضوی در شعر فارسی 👈دانلود
۵۹. برهان قاطع (مناظره امام رضا)👈دانلود
۶۰. تحلیلی از زندگانی امام رضا 👈 دانلود
۶۱. جنبه اخلاقی سیره امام رضا 👈 دانلود
۶۲. امام رضا در رزمگاه ادیان 👈 دانلود
۶۳. شخصیت حضرت رضا 👈 دانلود
۶۴. ترجمه عوالم العلوم. 👈 دانلود
🔻 کتب عربی
۶۵. فقه الرضا 👈 دانلود
۶۶. أعلام الهدایة 👈 دانلود
۶۷. عالم آل محمد 👈 دانلود
۶۸. الرسالة الذهبیة 👈 دانلود
۶۹. الخصائص الرضویة 👈 دانلود
۷۰. مکاتیب الإمام الرضا 👈 دانلود
۷۱. صحیفة الإمام الرضا 👈 دانلود
۷۲. فی رحاب الإمام الرئوف 👈 دانلود
۷۳. عیون اخبار الرضا (۲ جلد) 👈 دانلود
۷۴. وفاة الإمام الرضا و الجواد 👈 دانلود
۷۵. عوالم العلوم (الإمام الرضا) 👈 دانلود
۷۶. العلل و الحِکَم للإمام الرضا 👈 دانلود
۷۷. الإمام الرضا عند اهل السنة 👈 دانلود
۷۸. موسوعة کلمات الإمام الرضا 👈 دانلود
۷۹. مسند الإمام الرضا (عطاردی)👈 دانلود
۸۰. مسند الرضا (داود بن سلیمان)👈 دانلود
۸۱. موسوعة الإمام الرضا (۸ جلد) 👈 دانلود
۸۲. الحیاة السیاسیة للإمام الرضا 👈 دانلود
۸۳. زیارة الإمام الرضا، کیف و لماذا 👈 دانلود
۸۴. القصص فی احادیث الإمام الرضا 👈 دانلود
۸۵. علی بن موسی و القرآن الحکیم 👈 دانلود
۸۶. علی بن موسی و الفلسفة الالهیة 👈 دانلود
۸۷. الإمام الرضا،قیادة الأمة ولایةالعهد 👈 دانلود
۸۸. لوامع الأنوار فی شرح عیونالاخبار👈 دانلود
♻️ با بازنشر این فهرست، خادم فرهنگی امام رضا (علیه السلام) باشید.
ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا
🆔 @ss_alavi_ir
#مناسبت_روز
🗓۱۷ شهریور؛ سالروز کشتار مردم تهران در میدان ژاله (جمعۀ سیاه)
🔷قیام ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ نقطهی عطف تظاهرات سراسری مردم ایران علیه حکومت پهلوی بود که منجر به شهادت شمار زیادی از مردم شد.
🔸آمار شهدای این واقعه را در فرستۀ بعد بخوانید.
🆔 @ss_alavi_ir
🔻آمار شهدای کشتار۱۷ شهریور توسّط رژیم پهلوی:
👈در روز ۱۸ شهریور (فردای واقعه)، رژیم پهلوی تعداد شهدا را ۵۸ نفر و مجروحین را ۲۰۵ نفر اعلام کرد.[۱]
مردم ایران، این آمار را نپذیرفتند و معتقد بودند که رژیم تعداد کمی را اعلام کرده است.
👈دو روز بعد دادگستری اعلام کرد تعداد کشتهشدگان به ۹۵ نفر رسید.[۲]
👈سفارت امریکا این آمار را غیر واقعی میداند و مینویسد: «چندین شاهد عینی امریکایی و اروپایی اشاره به این داشتهاند که این رقم بایستی خیلی بیشتر از این باشد.»[۳]
👈پارسونز سفیر انگلیس تعداد شهدا را «صدها نفر» ذکر کرده است.[۴]
👈طبق ارزیابی سفارت امریکا آمار دقیق تعداد کشته شدگان چندین هزار نفر بود.[۵]
👈سولیوان سفیر آمریکا گزارش میکند که در میدان ژاله «بیش از دویست نفر از تظاهرکنندگان کشته شده بودند».[۶]
👈یک مقام امنیتی ایرانی به سفارت اطلاع داد بین ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ نفر در میدان ژاله و چند صد نفر در مناطق جنوب شهر کشته شدند.[۷]
👈جان استمپل یکی از اعضای سفارت آمریکا در ایران از قول منابع پزشکی تعداد شهدا را «بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ نفر» برآورد کرده است.[۸]
👈شاپور بختیار ادّعا میکند که «میتوانم به یقین بگویم تعداد کشتهشدگان حداکثر از ۷۰۰ یا ۸۰۰ نفر متجاوز نبوده است.»[۹]
🔹 شاهدان عینی تعداد شهدا را بیش از دوهزار نفر میدانند.[۱۰]
👈علی محمد بشارتی میگوید: من خودم در بهشت زهرا روی یکی از جنازهها عدد ۱۷۲۳ را دیدم[۱۱]
📚منابع:
۱ . روزنامه اطلاعات، ش ۱۵۷۰۶، ۱۸ /۶/ ۱۳۵۷، ص۱.
۲ . یکسال مبارزه، پیشین، ص ۴۰۴.
۳ . اسناد لانه جاسوسی، ج۹، ص۱۲۴.
۴. روزنامهی اطلاعات، ۲۰ /۶/ ۱۳۵۷.
۵ . اسناد لانه جاسوسی آمریکا، کتاب نهم، سند ش ۵۲، ص۱۰۸.
۶. پارسونز، آنتونی، غرور و سقوط، ترجمهی پاشا شریفی، تهران، انتشارات راهنو، ۱۳۶۳، ص۱۱۲.
۷ . اسناد لانه جاسوسی آمریکا، کتاب نهم، سند ش ۵۸، ص۱۲۱.
۸. جان. دی استمپل، درون انقلاب ایران، ترجمهی دکتر منوچهر شجاعی، تهران، مؤسسهی رسا، ۱۳۷۷، ص۱۶۸.
۹. بختیار، شاپور، یکرنگی، ترجمهی مهشید امیرشاهی، بیجا، بیتا، ص ۱۲۹.
۱۰ . آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مصاحبه با اسماعیل میکائیلی، ص۱۷۴-۱۷۳.
۱۱ . علی محمد بشارتی، عبور از شط شب، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۲، ص۱۶۶-۱۶۵.
🆔 @ss_alavi_ir
زیارت امام عسکری علیهالسلام.mp3
4.79M
🔷زیارت امام حسن عسکری علیهالسلام
🎙با صدای محسن فرهنمند آزاد
متن زیارت را [اینجا📖] بخوانید.
🆔 @ss_alavi_ir
🔻به همّت ستاد شعر و ادب حوزههای علمیه برگزار میشود:
🔷رویداد بزرگ شبهای شعر «آوای وحدت»
🔸با حضور بیش از ۶۰ شاعر مطرح جهان اسلام
حجةالإسلام سید سلمان علوی در مصاحبه با خبرگزاری ابناء گفت:
به مناسبت ایام الله ولادت حضرت خاتم الأنبیاء صلواتاللهعلیهوآله و آغاز هفتۀ وحدت و همزمان با روز شعر و ادب پارسی؛ سلسله نشستهای مجازی شاعرانه با حضور بیش از شصت چهرۀ مطرح شعر و ادب به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
دبیر ستاد شعر و ادب حوزههای علمیه افزود: برای این رویداد در شبهای ایام وحدت، شش نشست شاعرانه برنامهریزی شده که تمامی این نشستها در سکوی ایرانی ویراستی برگزار میشود.
وی افزود: در این رویداد شصت شاعر برتر جهان اسلام از کشورهای ایران، لبنان، سوریه، عراق، مصر، هندوستان، پاکستان، افغانستان و برخی از کشورهای اروپایی به شعرخوانی در مدح پیامبر اسلام صلواتاللهعلیهوآله و پیرامون مسأله وحدت مسلمین خواهند پرداخت.
همچنین ایشان ادامه داد: مراسم افتتاحیۀ رویداد بزرگ «آوای وحدت»، شام دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲ برگزار میشود و علاقمندان به شعر و ادب میتوانند این سلسله نشستها را تا ۳۱ شهریور مصادف با ولادت حضرت رسول اکرم صلواتاللهعلیهوآله از طریق سکوی ایرانی ویراستی و با حضور در تالار گفتگوی «ویراوا» دنبال کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری اینگونه برنامهها در سکوهای داخلی بتواند زمینهساز تعامل حداکثری شاعران و فرهیختگان جهان اسلام باشد.
📰 متن خبر را در خبرگزاری ابنا دریافت کنید:
فارسی ـ عربی ـ انگلیسی ـ اردو
🆔 @ss_alavi_ir
برای شرکت در این رویداد👆 برنامه #ویراستی را نصب کنید و یا از طریق صفحه وب در این سکو عضو شوید.
سپس صفحه ستاد شعر و ادب را دنبال کنید.
https://virasty.com/setad_sher
🆔 @ss_alavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺السّلامُ عَلَیکَ یا رَسولَ الله🌺
به مناسبت ایام الله ولادت حضرت خاتم الأنبیاء صلواتاللهعلیهوآله؛ و همزمان با روز شعر و ادب پارسی؛ برگزار میشود:
🔻رویداد بزرگ شبهای شعر «آوای وحدت»🔻
(سلسله نشستهای مجازی شاعرانه به مناسبت هفته وحدت)
با حضور بیش از ۶۰ شاعر مطرح جهان اسلام
از کشورهای:
🇮🇷ایران
🇱🇧لبنان
🇸🇾سوریه
🇮🇶عراق
🇪🇬مصر
🇮🇳هندوستان
🇵🇰پاکستان
🇦🇫 افغانستان
زمان برگزاری:
هفته وحدت، هر شب از ساعت ۲۲ تا ۲۴.
نشست افتتاحیه:
۲۶ شهریور ۱۴۰۳ با حضور چهرههای نامآشنای شعر ایران.
مکان:
سکوی ایرانی ویراستی ، ویرآوا ، اتاق گفتگوی «آوای وحدت».
⚠️صفحه ستاد شعر و ادب را در ویراستی دنبال کنید.
🆔 @ss_alavi_ir
🔷 نشست افتتاحیه
🌱رویداد بزرگ شبهای شعر «آوای وحدت»🌱
(سلسله نشستهای مجازی شاعرانه به مناسبت هفته وحدت)
🔻با حضور و سخنرانی مدیر محترم ویراستی
جناب آقای مهدی انجیدنی
🔻و با شعرخوانی آقایان:
ناصر فیض
مهدی جهاندار
محمدسعید میرزایی
حامد عسکری
میلاد عرفانپور
محمدمهدی سیار
محسن کاویانی
بالرام شوکلا
سید سلمان علوی
⏱ زمان برگزاری:
۲۶ شهریور ۱۴۰۳ از ساعت ۲۲ تا ۲۴.
📱مکان برگزاری:
سکوی ایرانی ویراستی ، ویرآوا ، اتاق گفتگوی «آوای وحدت».
🆔 @ss_alavi_ir
الحمدلله نخستین نشست «آوای وحدت» برگزار شد.
در حرکتی نو، جلسه را با قرائت قرآن و سرود ملّی شروع کردیم.
آقایان محمدسعید میرزایی، محمدمهدی سیار، میلاد عرفانپور، حامد عسکری، حامد طونی، مهدی جهاندار و محسن کاویانی شعرخوانی کردند. تماس کوتاهی هم با عبدالجبار کاکایی داشتیم.
مدیر محترم #ویراستی هم دعوت بنده را قبول کردند و در ابتدای جلسه کمی با حاضرین صحبت کردند.
به خاطر ناآشنایی دوستان با این فضا و مسائل فنّی آن، مشکلاتی در برقراری ارتباط وجود داشت، همین مشکلات باعث شد که جناب ناصر فیض به رغم تلاش زیاد نتواند به جمع ما ملحق شود. اما الحمدلله بازخوردها نشان داد که کیفیت برنامه نسبتاً خوب بوده.
#ویراوا که خود زیرمجموعۀ سکوی ویراستی است، فضایی است ایرانی برای گفتگوی صوتی، شبیه به کلاب هاوس، اما بسیار محدودتر و البته با جوّی که نسبت به کلابهاوس فرهیختهتر به نظر میرسد.
در ویراوا که معمولاً شبها فعالتر است، اتاقهایی با موضوعات اعتقادی، سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی برگزار میشود. از کلاسهای نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه تا کلاسهای مکالمه عربی. اتاقهای شاهنامهخوانی و شب شعر هم هر هفته دایر است.
ایدۀ این رویداد وقتی در ذهن من شکل گرفت که دیدم برخی از مجاهدین یمنی برای ارتباط با دوستان ایرانی از این فضا استفاده میکنند. با دیدنشان به ذهنم رسید که شاید بتوان شاعران مختلف جهان اسلام را در اینجا گرد آورد و زمینۀ تعامل و همافزایی ایشان را فراهم کرد.
بسم الله را گفتیم، تا خدا چه خواهد.
این برنامه تا شام ولادت حضرت سول اکرم صلواتاللهعلیهوآله ادامه خواهد داشت؛ انشاءالله.
🆔 @ss_alavi_ir