eitaa logo
سید سلمان علوی
324 دنبال‌کننده
382 عکس
244 ویدیو
11 فایل
ارتباط با من: @ss_alavi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 ان‌شاءالله از نماز یکشنبه‌های ذیقعده غافل نمانیم نماز استغفار و توبه ⚠️سفارش بهانۀ هستی، حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله است. 🔸منتشر کنید تا در ثواب دیگران شریک باشید. 🆔 @ss_alavi_ir
🔷 ارتش اسرائیل عصر جمعه از حمله صدها زنبور سرخ به سربازان این ارتش در جنوب نوار غزه خبر داد. به گزارش یورو نیوز ۱۰ نفر از این سربازان برای درمان در مرکز درمانی شیبا بستری شدند. 🔸پ.ن: به هرکه مضطرب از هیبت شیاطین است بگو که سنّت پروردگار ما این است بگو دوباره بخوان قصه‌های قرآن را و آیه آیه ببین روزگار طغیان را بگو که یک پشه نمرود را به خاک افکند و آب بود که فرعون را هلاک افکند سپاه ابرهه با سنگ‌ریزه ویران شد و عاد را وزش باد خط پایان شد بهل که تیز شود جست و خیز لشکرشان که این ستیز بقاء است و تیز آخرشان بگو تنازع وحش است جنگ باطلتان و ما روایت فتحیم در مقابلتان تمام لشکر شیطان شده‌ست یاورتان ولی گسیخته از هم زمام لشکرتان از این به بعد به دنبال شر نمی‌گردند فراریان تلاویو بر نمی‌گردند بخشی از مثنوی «از ماجرای غزه» ✍️سید سلمان علوی 🆔 @ss_alavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظات دیدنی فروش انگشتر اهدایی رهبر انقلاب برای آزادی مادران زندانی 🆔 @ss_alavi_ir
🗓 ۲۴ اردیبهشت، سالروز لغو و تنباکو با فتوای است. 🔻ایرانِ پس از فتوای میرزای شیرازی، به لحاظ دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تحوّلاتی را در خود دید که پایانی بود بر رویه‌های هزاران ساله و آغازی بود برای ورود به عصر تمدّن ایران اسلامی: ▪️گامی عملی در تبیین نسبت دین و سیاست و ظهور امکان بلکه ضرورت دخالت علمای اسلام در امور سیاسی کشور ▪️احیای روحیه و اعتماد به نفس ایرانیان در برابر غرب مدرن، به ویژه پس از سرخوردگی در مواجهه با پیشرفت‌های غرب و مقایسه آن با انحطاط ایرانِ عصر قاجار ▪️باور به امکان محدود شدن اختیارات دستگاه سلطنت و استبداد که بعدها به نهضت مشروطه و بعدتر به انقلاب اسلامی ختم شد. ▪️نقش زنان در جامعه و سیاست ▪️نقش تجّار و اصناف در جامعه و سیاست 🔹در اهمیت فتوای میرزا همین بس که سیّاس خائن و ضدّ اسلامی همچون را در روزامه قانون به تمجید و تملّق وا داشت! 🔸به نظر می‌رسد جای یک اثر پژوهشی جامع دربارۀ نقش و آثار فتوای میرزا خالی است. 🌹رضوانُ الله علَیه وَ حشرَهُ معَ أجدادِه وَ أولیائِه🤲 🆔 @ss_alavi_ir
سید سلمان علوی
#مناسبت_روز 🗓 ۲۴ اردیبهشت، سالروز لغو #امتیاز_توتون و تنباکو با فتوای #میرزای_شیرازی است. 🔻ایرانِ
از زمان ناصرالدین‌شاه تا همین اواخر، تاریخ‌نویسان درباری و برخی روشنفکرمأبان تلاش بسیاری کرده‌اند تا نقش فتوای تحریم تنباکو را یا منکر شوند و یا آن را نکوهش کنند. بخشی از این تلاش‌ها را در این مقاله ببینید: 📝تاریخ نویسان دربارى و نقش روحانیون در نهضت تنباکو 🆔 @ss_alavi_ir
این پیروزى مقدماتى [لغو امتیاز تنباکو] به ضرر نهایى روحانیت تمام شد، چرا که هم کمپانى و هم حکومت‌هاى دست‌نشانده و هم روشنفکرِ خدمتکارِ حکومت دریافتند که حریف اصلى کیست تا به آن طریق که مى‌دانیم در مشروطه و پس از آن دستش را کوتاه کنند. 📚جلال آل احمد، «در خدمت و خیانت روشنفکران»، ج۲، ص۶۷. 🆔 @ss_alavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نظر رهبر معظم انقلاب درباره حکیم ابوالقاسم فردوسی و شاهنامه 🗓 انتشار به مناسبت روز بزرگداشت حكيم ابوالقاسم 🆔 @ss_alavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نظر آیت‌الله درباره حکیم ابوالقاسم فردوسی و شاهنامه 🗓 انتشار به مناسبت روز بزرگداشت حكيم ابوالقاسم دانلود با کیفیت بالا 🆔 @ss_alavi_ir
🔷ابیاتی که از فردوسی نیست! 🗓 انتشار به مناسبت روز بزرگداشت حكيم ابوالقاسم 🔻از دیرباز ابیاتی به فردوسی نسبت داده شده و در حافظۀ ایرانیان نقش بسته که از او نیست. پس از رونق فضای مجازی، این جعلیات به گونه‌ای هدفمند گسترش پیدا کرده، ابیاتی که در هیچ‌یک از نسخه‌های معتبر شاهنامه وجود ندارد👇 چنین گفت پیغمبر راستگوی ز گهواره تا گور دانش بجوی 🔸 بسی رنج بردم در این سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی 🔹 که رستم یلی بود در سیستان منش کرده‌ام رستم داستان 🔸 زن و اژدها هر دو در خاک به جهان پاک از این هر دو ناپاک به 🔹 زنان را ستایی سگان را ستای که یک سگ به از صد زن پارسای 🔸 ﺯ ﺷﯿﺮ ﺷﺘﺮ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻭ ﺳﻮﺳﻤﺎﺭ ﻋﺮﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﯽ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﺎﺭ ﮐﻪ ﺗﺎﺝ ﮐﯿﺎﻧﯽ ﮐﻨﺪ ﺁﺭﺯﻭ ﺗﻔﻮ ﺑﺮﺗﻮ ﺍﯼ ﭼﺮﺥ ﮔﺮﺩﻭﻥ ﺗﻔﻮ 🔹 ﻋﺮﺏ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺮﺍ ﺩﺷﻤﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﺞ ﺍﻧﺪﯾﺶ ﻭ ﺑﺪ ﺧﻮﯼ ﻭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﺍﺳﺖ ﭼﻮ ﺑﺨﺖ ﻋﺮﺏ ﺑﺮ ﻋﺠﻢ ﭼﯿﺮﻩ ﮔﺸﺖ ﻫﻤﻪ ﺭﻭﺯ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺗﯿﺮﻩ ﮔﺸﺖ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻪ ﺷﺪ ﺭﺳﻢ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺗﻮ ﮔﻮﯾﯽ ﻧﺘﺎﺑﺪ ﺩﮔﺮ ﻣﻬﺮ ﻭ ﻣﺎﻩ ﺯ ﻣﯽ ﻧﺸﺌﻪ ﻭ ﻧﻐﻤﻪ ﺍﺯ ﭼﻨﮓ ﺭﻓﺖ ﺯ ﮔﻞ ﻋﻄﺮ ﻭ ﻣﻌﻨﯽ ﺯ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺭﻓﺖ ﺍﺩﺏ ﺧﻮﺍﺭ ﮔﺸﺖ ﻭ ﻫﻨﺮ ﺷﺪ ﻭﺑﺎﻝ ﺑﻪ ﺑﺴﺘﻨﺪ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺭﺍ ﭘﺮ ﻭ ﺑﺎﻝ ﺟﻬﺎﻥ ﭘﺮ ﺷﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﯼ ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﯽ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﻬﺮ ﻭﺭﺯﯾﺪﻩ ﻭ ﺩﻝ ﺩﺷﻤﻨﯽ ﮐﻨﻮﻥ ﺑﯽ ﻏﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺣﺎﺟﺖ ﺑﻪ ﻣﯽ ﮐﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺳﻮﺩﯼ ﺍﺯ ﺁﻭﺍﯼ ﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺰﻡ ﺍﯾﻦ ﻫﺮﺯﻩ ﮔﺮﺩﺍﻥ ﺧﺎﻡ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﮔﺮﺩﺵ ﺁﺭﯾﻢ ﺟﺎﻡ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺧﺸﮑﯿﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﮔﯿﺎﻩ ﻫﺪﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﺏ ﺑﺎﺷﺪ ﮔﻨﺎﻩ ⚠️
با انتشار این متن، نگهبان میراث فردوسی و یاری‌گر فرهنگ و ادب میهنمان باشیم.

🆔 @ss_alavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎥فعالان فضای مجازی از فضای مجازی برای ترویج کتاب استفاده کنند. این از وظایف است واقعاً! مقام معظم رهبری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب 🔹مدیران کانال باور را نمی‌شناسم، اما ظاهراً یکی از بخش‌های اصلی این کانال، معرفی کتاب‌های مناسب برای کودک و نوجوان است. 🔸در ایام نمایشگاه کتاب، بسته‌های متنوعی از کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان در این کانال عرضه شده است: 1️⃣ فهرست کتاب‌های مناسب برای دختران نوجوان 2️⃣ فهرست داستان‌های مناسب نوجوان در موضوع دفاع مقدس 3️⃣ فهرست‌ داستان‌های تاریخی مناسب نوجوان 4️⃣ فهرست داستان‌های مذهبی برای مخاطب نوجوان 5️⃣ فهرست کتاب‌های مناسب برای کودکان ۷ تا ۹ سال 6️⃣ فهرست کتاب‌های مناسب برای کودکان ۹ تا ۱۱ سال 🔸به نظرم رسید شاید انتشار این پیام، گامی در جهت لبیک به فرمان رهبری باشد. 🆔 @ss_alavi_ir
شاهنامه به نثر پارسی ج ۲.pdf
3.14M
🔷شاهنامه به نثر پارسی سره 🔸 همراه با حواشی؛ بدون واژگان بیگانه ✍️میترا مهرآبادی 🗓 انتشار به مناسبت روز بزرگداشت حكيم ابوالقاسم 🆔 @ss_alavi_ir
🗓 ۷ ذی‌القعده، سالروز درگذشت شاعر قرن هفتم و هشتم است. 🔹امیرخسرو که به سعدی هند معروف بود، به زبان‌های فارسی، عربی، ترکی و سانسکریت تسلط داشت. در غزل پیرو سعدی بود و در مثنوی خمسه، مقلّد نظامی. جامی معتقد است: «امیرخسرو دهلوی در شعر متفنّن است و قصیده و غزل و مثنوی را ورزیده و همه را به کمال رسانیده» و سعید نفیسی در مقاله‌ای آورده که: «همیشه آرزوی جامی آن بوده‌است که به پای او (امیرخسرو) برسد». 🔸امیرخسرو دهلوی موسیقی هندی و ایرانی را نیز به خوبی می‌شناخت و ایجاد سبک قوّالی را به او نسبت می‌دهند. 🔻نمونه‌ای از غزل‌های امیرخسرو دهلوی: خبرم رسید امشب که نگار خواهی آمد سر من فدای راهی که سوار خواهی آمد به لبم رسیده جانم، تو بیا که زنده مانم پس از آن که من نمانم، به چه کار خواهی آمد؟ غم و قصۀ فراقت بکُشد چنان که دانم اگرم چو بخت روزی به کنار خواهی آمد منم و دلی و آهی، ره تو درون این دل مرو ایمن اندر این ره که فگار خواهی آمد همه آهوان صحرا سر خود نهاده بر کف به امید آن که روزی به شکار خواهی آمد کششی که عشق دارد, نگذاردت بدینسان به جنازه گر نیایی، به مزار خواهی آمد به یک آمدن ربودی، دل و دین و جان خسرو چه شود اگر بدین سان دو سه بار خواهی آمد 🆔 @ss_alavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷اسرائیل دیگر هیچ اعتباری ندارد 🔸تحلیل چاس فریمن ــ سفیر سابق آمریکا در عربستان ــ دربارۀ عملیات و نتایج آن 🆔 @ss_alavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙ناله‌های جانسوز مرحوم کافی در فراق امام زمان ارواحنافداه و عجل‌الله‌تعالی‌فرجه 🆔 @ss_alavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حکایت تکان دهنده و شنیدنی آیت‌الله درباره «خدمتی که مرحوم کافی به اسلام کرد کمتر مرجعی بعد از غیبت کبری کرده است»! 🆔 @ss_alavi_ir
🗓 ۸ ذی‌القعده، سالروز درگذشت شاعر قرن هفتم است. 🔹عراقی مشایخ سلسلۀ سهروردیه (شعبهی هند) بود و بعضی از تذکره نویسان او را مرید مستقیم شهاب الدین عمر شمرده‌اند. 🔸 در قونیه به خدمت شیخ صدرالدین قونوی و جلال الدین مولوی و جمعی دیگر از بزرگان صوفیه رسید و شیخ خانقاه توقات شد. 🔹یورش مغولان، زمینه درهم‌­آمیختگی بی­‌سابقه اندیشه­‌ها و آراء را فراهم آورد. دو مکتب بزرگ تصوف با هم تلاقی کردند: عرفان نظری ابن عربی، یعنی وحدت وجود و تصوف خراسانی، که از طریق شعر، مجاز و استعاره به زبان می‌­آمد. فخرالدین عراقی، با ایجاد آشتی و هم­خوانی میان این دو جریان از کسانی است که ابن عربی را در قالب شعر به فرهنگ ایران انتقال داده است. 🔸«لَمعات» که مهم‌ترین اثر منثور عَراقی است در زمان صحبت صدرالدین قونوی و تحت تأثیر آثار ابن عربی نوشته شده‌است. عراقی در دیباچه کتاب تصریح می‌کند که لمعات را بر سنن سوانح شیخ احمد غزالی نوشته‌است. وقتی لمعات به اتمام رسید و شیخ (عراقی) آن را به صدرالدین قونوی عرضه کرد، صدرالدین آن را بوسید و بر دیده نهاد و فرمود: «فخرالدین سِرّ سخن مردان آشکار کردی و لمعات به حقیقت لبّ فصوص است.» 🔹غزل عرفانی که با سنایی آغاز شده بود، با فخرالدین عراقی به اوج رسید. همچنین او نخستین کسی است که ساقی‌نامهٔ مستقلی در قالب ترجیع بند سرود. در غزلیاتش از عراقی بسیار تأثیر پذیرفته است، چنانکه خود می‌گوید: حافظ خودتصریح می فرماید که : «غزلیات عراقی است سرود حافظ که شنید این ره دلسوز که فریاد نکرد» 🔻نمونه‌ای از غزل‌های عراقی: خوشا دردی که درمانش تو باشی خوشا راهی که پایانش تو باشی خوشا چشمی که رخسار تو بیند خوشا ملکی که سلطانش تو باشی خوشا آن دل که دلدارش تو گردی خوشا جانی که جانانش تو باشی خوشی و خرمی و کامرانی کسی دارد که خواهانش تو باشی چه خوش باشد دل امیدواری که امید دل و جانش تو باشی همه شادی و عشرت باشد ای دوست در آن خانه که مهمانش تو باشی گل و گلزار خوش آید کسی را که گلزار و گلستانش تو باشی چه باک آید ز کس آن را که او را نگهدار و نگهبانش تو باشی مپرس از کفر و ایمان بی‌دلی را که هم کفر و هم ایمانش تو باشی مشو پنهان از آن عاشق که پیوست همه پیدا و پنهانش تو باشی برای آن به ترک جان بگوید دل بیچاره تا جانش تو باشی عراقی طالب درد است دایم به بوی آنکه درمانش تو باشی 🆔 @ss_alavi_ir
🔷نمونه‌هایی از تأثیرپذیری از عراقی: 🗓 انتشار به مناسبت سالروز درگذشت 🔹عراقی: از پرده برون آمد ساقی قدحی در دست هم پرده ما بدرید هم توبه ما بشکست 🔸حافظ: در دیر مغان آمد یارم قدحی در دست مست از می و می خواران از نرگس مستش مست 🔹عراقی: به یک گره که دو چشمت بر ابروان انداخت هزار فتنه و آشوب در جهان انداخت 🔸حافظ: خمی که ابروی شوخ تو در کمان انداخت به قصد جان من زار ناتوان انداخت 🔹عراقی: مرا این دوستی با تو بلای آسمانی بود قضای آسمانی را دگر کردن توان ، نتوان 🔸حافظ: مرا مهر سیه چشمان ز سر بیرون نخواهد شد قضای آسمان است این و دیگرگون نخواهد شد 🔹عراقی: گلیم بخت کسی را که بافتند سیاه سفید کردن آن نوعی از محالات است 🔸حافظ: به آب زمزم و کوثر سفید نتوان کرد گلیم بخت کسی را که بافتند سیاه 🔹عراقی: بود آیا که خرامان ز درم بازآیی گره از کار فرو بسته ما بگشایی 🔸حافظ: بود آیا که در میکده ها بگشایند گره از کار فرو بسته ما بگشایند 🆔 @ss_alavi_ir
🗓 ۲۸ اردیبهشت، روز بزرگداشت فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و شاعر رباعی‌سرای قرن پنجم است. 🔹خیام شاگرد (شاگرد نابغۀ ) بود و با دوستی داشت. گفته شده که فلسفه را مستقیما از زبان یونانی فراگرفته بود. 🔸 از برجسته‌ترین کارهای خیام سرپرستی محاسبات گاه‌شماری ایران و سامان دادن به تقویم جلالی بود. محاسبات او هنوز معتبر است و دقتی به مراتب بالاتر از گاه‌شماری میلادی دارد. پیش از تقویم جلالی، با توجه به اینکه فاصله بین دو اعتدال بهاری تقریباً ۳۶۵ روز و ۶ ساعت است، و با توجّه به اینکه در تقویم پیش از آن همۀ سال‌ها یکسان بودند، نوروز هر سال مقداری از اعتدال بهاری فاصله می‌گرفت و با گذشت سالیان به طور کامل از فصل بهار خارج می‌شد. در نظر گرفتن «سال کبیسه» در تقویم جلالی این مشکل را برطرف کرده است. 🔹وی برای نخستین بار در تاریخ ریاضی به نحو تحسین برانگیزی معادله‌های درجه اول تا سوم را دسته‌بندی کرد، و سپس با استفاده از ترسیمات هندسی مبتنی بر مقاطع مخروطی توانست برای تمامی آن‌ها راه حلی کلی ارائه کند 🔸بنا به روایتی قدیمی، ، و سه یار دبستانی بودند که در بزرگی هر یک به راهی رفتند. حسن صباح رهبر فرقهٔ اسماعیلیه، خواجه نظام‌الملک سیاست‌مداری بلندپایه و خیام دانشمند و شاعر شد. لیکن محمدعلی فروغی در مقدمهٔ تصحیحش از خیام اشاره کرده است که اگر این داستان راست باشد حسن صباح و خیام هر دو باید بیش از ۱۲۰ سال عمر کرده باشند که خیلی بعید است. 🔹رباعیات خیام به بیشترِ زبان‌های زنده دنیا برگردانده شده‌است. 🆔 @ss_alavi_ir
سید سلمان علوی
‏فایل از طرف إِلَیْکَ🇮🇷
تا کی غمِ آن خورم که دارم یا نه وین عمر به خوشدلی گذارم یا نه پر کن قدح باده که معلومم نیست کاین دم که فرو برم بر آرم یا نه 😞
🗓 ۹ ذیقعده، سالروز تولد حافظ قرآن، فیلسوف، جهانگرد و شاعر قرن پنجم است. 🔹ناصرخسرو بر بیشتر علوم عقلی و نقلی زمان خود از قبیل فلسفه و حساب و طب و موسیقی و نجوم و کلام تبحر داشت و اشعار او این احاطه بر علوم را بارها به رخ کشیده است. به گفته خودش به دو زبان فارسی و عربی سروده، لیکن دیوان عربی او مفقود شده است. 🔸در جوانی شغل دیوانی داشت، ثروتمند و خوشگذران بود. لیکن در اثر خوابی که دید ترک شغل کرد و به حج رفت. سفرهای زیادی کرد و درجات هفتگانۀ اسماعیلیه را پشت سر گذاشت تا به مقام «حجّت» اسماعیلیان رسید (حجّت آخرین مقامی است که یک اسماعیلی می‌تواند به آن نایل آید). او نقشی مهم در گسترش این مذهب در بلخ و بدخشان (افغانستان، تاجیکستان و بخش‌های از چین و پاکستان کنونی) ایفا کرد. 🔹به علت تعمق در مسایل دینی و توجه بسیار به قرآن، از مجازها و تشبیهات خاص قرآن در شعر خود بسیار بهره برده است. شب و روز كه نماینده گذشت زمان هستند در شعر او تصویرهای خاصی دارند كه در شعر هیچ شاعری این مایه خیال‌های شاعرانه درباره زمان وجود ندارد؛ اما آنچه برای او محسوس است، گذشت بی امان روزها و شب‌ها و تغییر فصول است. جهان ناصرخسرو جهانی است زاینده و میرنده؛ وقتی ناصرخسرو طبیعت را وصف می كند، اندیشه كامكاری از آن را ندارد و به نتیجه هایی كه منوچهری و فرخی و خیام بدست آورده اند، اعتنایی نمی‌كند بلكه بی درنگ ضدی در برابر زیبایی‌های آن می‌گذارد و نتیجه می‌گیرد كه باید رخت سفر بربست و به جمع‌آوری توشه و زاد راه پرداخت. 🔸ناصرخسرو قلم را و سخن را دارای پایگاهی والا می‌دانست كه نباید آن را بیهوده صرف كرد: صفت چند گوئي به شمشاد و لاله رخ چون مه و زلفک عنبري را؟ به علم و به گوهر کني مدحت آن را که مايه است مر جهل و بد گوهري را به نظم اندر آري دروغي طمع را دروغ است سرمايه مر کافري را پسنده است با زهد عمار و بوذر کند مدح محمود مر عنصري را؟ من آنم که در پاي خوگان نريزم مر اين قيمتي در لفظ دري را 🔹از مهم‌ترین ویژگی‌های او پارسی‌نویسی در عصر سلطۀ عربی است. در عصری که زبان بین المللی سیاست و گفتمان عقلانی ــ در قلمرو مسلمین از اسپانیا تا هند ــ زبان عربی بود و بیشتر دانشمندان هم‌دورۀ او مثل ابن سینا و فارابی، و برخی از اسماعیلیان همکیش او به زبان عربی می‌نوشتند، ناصر خسرو فردی متمایز است و به جز دیوان شعر عربی او که مفقود شده، تقریباً همۀ آثارش را به زبان فارسی نوشته است. 🔸شاید بتوان گفت همانقدر که به گذشتۀ ایران پرداخته است، ناصرخسرو در اشعارش دغدغه دارد. در آثار او ارادت به پیامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام نمود فراوان دارد و در دیوانش بیش از ۶۰ مضمون و اندرز دیده می‌شود که ترجمه و یا برگرفته از سخنان امام علی علیه‌السلام است. دو کتاب «جامعُ الحِکمَتَین» و «وجه دین» را در اثبات ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام تألیف کرده است. ابیات زیادی نیز درباره واقعه سروده است. 📚ناصرخسرو علاوه بر دیوان شعر، رساله‌های زیادی در فقه، منطق، فلسفه، کلام، اخلاق، طب و علوم غریبه دارد. همچنین سفرنامه ناصرخسرو یکی از منابع مهم جغرافیای تاریخی به حساب می‌آید. 🆔 @ss_alavi_ir
🗓 ۲۸ اردیبهشت، سالروز درگذشت عالم و رجالی معاصر است. 🔻علامه شوشتری در بیان دیگران: ▪️آیت‌الله جعفر سبحانی: ایشان (شیخ شوشتری) از زمره محققان انگشت‌شماری است که کتابی [یعنی قاموس الرجال] را نوشته، و پرونده آن را بازگذارده، و در طول پنجاه و اندی سال در تحقیق و تنقیح و تصحیح آن کوشیده است… در مثل گفته‌اند: «خوشبخت کسی است که ذوقش را دریابد»، و به حق مؤلف ذوق خاصی در علم رجال داشته است. ▪️آیت‌الله استادی: از حدود ۱۲ سال پیش گهگاهی با مکاتبه مزاحم معظم‌له گشته و مورد لطف ایشان بوده‌ام. چند سال قبل نیز به درخواست اینجانب، به اجازه روایتی از سوی ایشان مفتخر گشته‌ام. در این روزها از عالم غیب این سعادت حواله و نصیبم شد، که با مسافرت به شهرستان شوشتر به محضرشان شرفیاب شدم [...] این ملاقات ارادت مرا چندین برابر کرد، زیرا ایشان و خانه و زندگی ایشان را، و نیز سلوک عملی و اخلاقی‌شان را نمونه‌ای از سلف صالح فرقه محقه اثناعشریه یافتم. امیدوارم مشموم ادعیه خالصانه آن جناب باشم. ▪️دکتر علی شریعتی: در همین حوالی، کوهی از علم و تحقیق، و در کنارش انبوهی از کار، در گوشه دورافتاده شوشتر نشسته، و نامش را هم کسی نشنیده است. ▪️سید جعفر شهیدی: وقتی مجلد چهاردهم بهج الصباغه (تفسیر نهج البلاغه) به دستم رسید، آن‌چنان زیر سیطره شخصیت علمی و فعال او واقع شدم، که سطری چند به عربی به قلم آوردم، و با آنکه نه شاعرم و نه ادعای شاعری کرده و می‌کنم، چند بیتی برساختم و برای ایشان نوشتم. 🌹رضوانُ الله علَیه وَ حشرَهُ معَ أولیائِه🤲 🆔 @ss_alavi_ir