💠 السلام علی الرضیع الصغیر
🌸 ای نسیم عفو از آب و هوای گنبد است
🌸 هر سحر کل حرم از آن معطر می شود
📎 #کربلا
📎 #امام_حسین
📎 #حضرت_علی_اصغر
📌 جمعه
☀️ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۱ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 2 فوریه 2024 میلادی
📎 #تقویم
🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰بیچاره غیرت9️⃣2️⃣
💢درویش: خوب حالا بفرمایید چرا ابلیس به آدم سجده نکرد؟
❇️آقاى فاضل: این هم روشن است، قرآن مى فرماید: «(اَبَى وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ); تکبّر ورزید و سجده نکرد و از کافران شد».(1)
✳️ادیب زاده: ولى برخى سران صوفیّه حرف تازه و شنیدنى گفته اند.
💢درویش در حالى که گردن را کج گرفته، با یک چشم نیم بسته نگاه مى کرد، صورت را به ادیب زاده برگرداند و گفت:
⏪دیگر چه حرف شنیدنى؟
✳️ادیب زاده: چیزى نیست، مى گویند:(2)
⏮عبدالرزّاق کاشى از دانشمندان تصوّف در شرح فصوص (فص نوحى) گفته: «سجده نکردن ابلیس بر آدم، خود عین خضوع و تواضع و سجده براى خدا بود نه تکبّر»، چنانکه قرآن فرموده
⏮و نیز احمد غزالى که از سلسله جنبانان تصوّف و از مشایخ شاه نعمت اللّه ولى(3) است، شیطان را «سیّد الموحّدین» نامیده و یک روز بالاى منبر به مردم گفته: «کسى که از شیطان درس توحید نیاموزد زندیق و کافر است». و همو گوید: «شیطان از موسى بن عمران(علیه السلام) برتر بوده است».(4)
✳️ادیب زاده: وقتى احمد غزالى به این عقیده کذایى، رهبر طریقت و حقیقت شناخته شود، الحق شیطان هم باید سیّدالموحّدین باشد.
(1). سوره بقره، آیه 34 .
(2). خوئى، شرح نهج البلاغه، ج 6، ص 225.
(3). طرائق و ریاض السیاحة و دیوان شاه نعمت اللّه.
(4). خوئى، شرح نهج البلاغه، ج 6، ص 225.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#نقد_مثنوی
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
از درویشی تا پناهندگی و براندازی!
🔻«عباس دهقان» عضو فعال شبکه درویشی «مجذوبان نور» و از بازداشتشدگان فتنه دراویش در خیابان گلستان هفتم تهران، مدّتی پس از آزادی از زندان، در ۳۰ آذرماه، با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرامش، ضمن اعلام خبر پناهندگی خود، به دروغپراکنی علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
🔻وی مدّعی شد که در ایران دختران نوجوان را به خاطر یک تار مو اعدام میکنند! شایان ذکر است دهقان در این ویدیو، به دروغ خود را خبرنگار مستقل معرفی کرده و ضمن حمایت از بهائیت و براندازان و معاندان داخلی، دروغهای بدون سندی را بیان میکند.
#مجذوبان_نور
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
#زنده_از_حرم | نمایی زیبا از حرم مطهر رضوی هنگام بارش #برف
دستش نمیرسد به ضریح شما، ولی
بر گنبد تو بوسه زده دانههای برف
🍃موعود جمعه
دوست دارم یک بار به جمعه فرصت بدهی تا با تو حرف بزند و مرا هم بنشانی پای حرفهایتان. وقتی که جمعه میرود و تو نمیآیی، جمعه چه نجواهایی دارد برای تو و تو چه حرفهایی داری برای او؟ میشود بگویی چگونه جمعه را آرام میکنی؟ جمعهای که با دنیایی از امید آمد و با کولهبازی از غم در حال رفتن است؟ بگذار حرفهای تو و جمعه را بشنوم، شاید از میان آنها کلامی برای آرام کردن دل خودم یافتم.
آقا! این چندمین جمعه بود که من بودم و تو نیامدی؟ نکند جمعهها بیایند و بروند و من هم آخرین جمعۀ عمرم را طی کنم؛ ولی باز هم تو نیایی!
شبت بخیر موعود جمعه!
#شب_بخیر
#بهانه_بودن
#محسن_عباسی_ولدی
39.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹کاش روزی هزار مرتبه من ، مُردمی تا بدیدمی رویت
+رهبر انقلاب : این شهید واقعا نور هست، یک نور معنوی، خدا را شکر کنید برای داشتن چنین فرزندی...
+بوسهی رهبری بر پیراهن محمدحسین...
شهید محمدحسین حدادیان
که در حادثه خیابان پاسداران تهران در سال ۱۳۹۶ و در سن ۲۲ سالگی، به دست دواعش داخلی به شهادت رسید.
#کنگره_ملی_شهدای_پایتخت
@shohadapaytakht
https://eitaa.com/shahidhadadian74
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
تقدیر از پیشکسوت فرق و ادیان
در دومین جشنواره دوسالانه کتاب فرق، ادیان، اقوام و مذاهب، به پاس تلاشهای عالمانه و مجاهدانه صدیق ارجمند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین مردانی، از مقام شامخ آن عالم مجاهد تقدیر و تفقد صورت گرفت.
او در سال ۱۳۲۲ در شهرستان سُنقُر استان کرمانشاه دیده به جهان گشود. در اوایل جوانی وارد حوزه علمیه مشهد شد. بعد از گذراندن دروس مقدمات وارد حوزه علمیه قم شد و در آنجا در محضر آیات عظام مکارم شیرازی، مشکینی، نوری همدانی، موسوی تبریزی، طاهری خرم ابادی دوران سطوح حوزه خود را گذراند. دورس خارج را از محضر حضرت امام، آیت الله گلپایگانی و آیت الله مرعشی و آیت الله صافی بهره بردند. استاد مردانی علاوه بر تدریس و سخنرانی در محافل علمی و آموزشی برای جویندگان حقیقت ، کتاب های متعددی درباره ادیان و مذاهب (مسیحیت، یهود، شیخیه، تصوف، بهائیت، اهل حق و شیعه شناسی) تالیف کرده بودند که تعداد این کتابها به چهل و شش اثر می رسد.
❇️برای آشنایی اجمالی با استاد محمد مردانی و خواندن مقاله «زندگی نامه استاد شیخ محمد مردانی» بر روی لینک زیر کلیک بفرمایید:
https://www.adyannet.com/fa/news/39060
#دهه_فجر
#پیشکسوت_فرق_ادیان
#مرحوم_حجت_الاسلام_مردانی
#جشنواره_دو_سالانه_کتاب
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️مرگ اندیش راهی برای نجات از رذائل اخلاقی است که در روایات به این کار بسیار سفارش شده است.
📹آیت الله العظمی جوادی آملی:
"بعضی از اساتید ما از بزرگان حکمت، اینها ارتباطشان هم با مفاتیح الجنان است،هم با قرآن است،هم با دستورات دینی است، اینها بعضی از کارهایی را میکنند که افراد دیگر به ذهنشان نمیآید. بعضی از این بزرگان حکمت میگویند..."
درس تفسیر ۹۷/۱۰/۸
#عرفان_اسلامی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢وقتی جلوی انحرافات متصوفه گرفته نشود باید منتظر باشیم که جریان های نفوذی، آداب و رسوم صوفیه و عرفان های نوظهور را در مراسم های رسمی کشور،بی مهابا به نمایش بگذارند.
🔻جشنواره فجری که باید محل تبلیغ عرفان اسلامی و ارزش های دینی باشد، تبدیل به محلی برای انتشار فرهنگ غیر دینی شده است.
🔻سماع یکی از انحرافات عملی متصوفه بوده که حتی بعضی از بزرگان متصوفه به نقد چنین مراسماتی پرداخته اند.
https://eitaa.com/sufi110/235
🔻گروه تنبور نوازان چریکه جشنواره موسیقی فجر همراه با رقص سماع کردی .
#سماع
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
📌 یکشنبه
☀️ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۳ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 4 فوریه 2024 میلادی
📎 #تقویم
❔سؤال: این جانب تصمیم دارم که به خداوند، قرب پیدا کنم و سیروسلوک داشته باشم، راه آن چیست؟
✅ حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
🔆چنانچه طالب، صادق باشد، «ترک معصیت» کافی و وافی است برای تمام عمر، اگرچه هزار سال باشد.
📚به سوی محبوب، ص۶٧
#عرفان_اسلامی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
💢وقتی جلوی انحرافات متصوفه گرفته نشود باید منتظر باشیم که جریان های نفوذی، آداب و رسوم صوفیه و عرف
💢مفاسد رقص سماع در تصوف1️⃣
⭕️برخی سماع را بزرگترین مراسم عبادی صوفیه به شمار آورده ولی در حقیقت انحرافی برخواسته از نفسانیات شهوانی متصوفه قدیم است، که در هر یک از طریقتهای صوفی که وارد شده است، مفاسد و عوارض متعددی برایشان به همراه داشته است. رقصهای مختلط زنان با بزرگان صوفیه و کشته شدن چندین نفر از بزرگان صوفیه بخاطر رقص سماع و همچنین شاهد بازی از مفاسد و عوارض این عمل صوفیانه است.
⭕️رقص سماع ازجمله آدابی است که بعضی از متصوفه قائل به قداست آن هستند و جایگاهی والا برایش قائلاند. برخی از بزرگان صوفیه آن را بزرگترین مراسم عبادی صوفیه به شمار آورده و از سماع به نمازعشاق [1] یا قرآن پارسی [2] تعبیر کردهاند.
⭕️اما در حقیقت، رقص سماع، انحرافی برخواسته از نفسانیات شهوانی متصوفه قدیم است که در هر یک از طریقتهای صوفی که به آن مبتلا بودند، مفاسد و عوارض متعددی برایشان به همراه داشته است.
📖پینوشت:
[1]. افلاکی، شمسالدین احمد، مناقب العارفین، انتشارت دنیای کتاب، تهران، 1362، ص 394
[2]. همان، ص 673.
🖊منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب
#انحرافات_عملی
#سماع
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💢ادعای مهدویت در باره حلاج
🖊الحلاج في مجلس الوزير حامد بن العباس
أخبرني أبو الحسين بن عيّاش القاضي، عمّن أخبره:
إنّه كان بحضرة حامد بن العبّاس، لما قبض على الحلّاج، وقد جيء بكتب وجدت في داره، من قوم تدلّ مخاطبتهم، إنّهم دعاته في الأطراف، يقولون فيها:
وقد بذرنا لك في كلّ أرض ما يزكو فيها، وأجاب قوم إلى أنّك الباب- يعنون الإمام- وآخرون أنّك صاحب الزمان- يعنون الإمام الذي تنتظره الأماميّة- وقوم إلى أنّك صاحب الناموس الأكبر- يعنون النبيّ صلى الله عليه وسلم- وقوم إلى أنّك أنت هو هو- يعنون الله عزّ وجل-[تعالى الله عمّا يقول الظّالمون علوّا كبيرا].
قال: فسئل الحلاج عن تفسير هذا الرمز، فأخذ يدفعه، ويقول:
لا أعرف هذه الكتب، هذه مدسوسة عليّ، لا أعلم ما فيها، ولا معنى لهذا الكلام.
🖊تنوخی از قول ابوالحسین بن عیاش قاضی از کسی که نامش را نبرده، نقل کرده است که
👈🏻وقتی حلاج را دستگیر کردند و او را نزد حامد بن العباس وزیر آوردند، همراه او نامه هایی را که در خانه او یافته بودند، آوردند؛ این نامه ها از کسانی بود که گفته می شد داعیان او در اطراف هستند.
🖊در این نامه ها آمده بود: ما در هر جای از زمین، بذری برای تو کاشته ایم که نتیجه خواهد داد.
❌برخی مردمان پذیرفته اند که تو «باب» ـ یعنی امام هستی.
❌ برخی تو را «صاحب الزمان» یعنی امامی که امامیه در انتظار او هستند، می دانند.
❌برخی تو را ناموس اکبر یعنی خود رسول (ص) می دانند،
❌ و برخی هم تو را «هو هو» ، یعنی خدا می دانند (تعالی الله عما یقول الظالمون علوا کبیرا).
👈🏻از حلاج در باره این رمز ها سوال شد. او به دفاع از خود پرداخت و گفت: من این نامه را نمی شناسم. اینها علیه من جعل شده است. من نمی دانم در آنها چه نوشته و مفهوم این سخنان را نمی فهمم.
📖(نشوار المحاضره، تنوخی، م 384، ج 1 ص 162
👈🏻«نشوار المحاضرة و اخبار المذاکرة» از مشهورترین تالیفات تنوخی به شمار میرود. این کتاب دارای یازده جلد است که تالیف آن در سال ۳۶۰ ق آغاز و بیست سال بعد به اتمام رسید.
#حلاج
🔵صوفی پژوهی
@sufi110