😕 بدون شرح
...كان وحشي قاتل حمزة رضي الله عنه أفضل من أويس القرني الذي هو خير التابعين وذلك لتشرّفه بشرف صحبة سيّد الأولين والآخرين في بداية إسلامه مرّة واحدة...
📖 المكتبوات الربانية، الشيخ أحمد السرهندي، ١/١٧١.
مطالب موجود در کانال در مورد جناب اویس قرنی
💢نقد ریاضتهای غیر شرعی صوفیانه
https://eitaa.com/sufi110/193
💢نقد سخن نورعلی تابنده در مورد اویس قرنی
https://www.adyannet.com/fa/news/43547
#فرقه_های_صوفیه_اهل_سنت
#شيخ_أحمد_سرهندي
#نقشبندیه
#اویس_قرنی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
😕 بدون شرح ...كان وحشي قاتل حمزة رضي الله عنه أفضل من أويس القرني الذي هو خير التابعين وذلك لتشرّفه
⭕️اَحْمَدِ سَرْهِنْدی، شیخ بدرالدین احمد فاروقی سرهندی (۹۷۱-۱۰۳۴ق/ ۱۵۶۴-۱۶۲۵م)، فرزند شیخ عبدالاحد، معروف به «مجدِّد الف ثانی»، صوفی و متکلم مشهور هند در سدۀ ۱۱ق و مؤسس طریقۀ «مجددیه» یا «احمدیه» در سلسلۀ نقشبندی.
💢آگاهی دربارۀ جزئیات زندگانی او منحصر است به آنچه مریدان او و پیروان این طریقه در شرح احوالش نوشتهاند و در کتابهای تاریخ آن زمان، جز چند اشارۀ کوتاه در توزک جهانگیری، چیز دیگری دربارۀ او دیده نمیشود.
◀️نوشتههای مریدان معاصر او، چون زیدةالمقامات محمدهاشم بدخشانی کشمی و حضرات القدس بدرالدین ابراهیم سرهندی و نیز کتاب متأخرتر روضةالقیومیۀ محمد احسان مجددی،
⬅️همگی شامل سخنان ستایشآمیز فراوانی در بیان کرامات و غیبگوییها و کارهای بزرگ اوست
❌که طبعاً با غلو و اغراق بسیار و توهمات بیاساس همراه است و به هیچ روی به صحت تاریخی آنها اعتماد نمیتوان کرد. آنچه در دورههای بعد در شرح احوال او نوشتهاند، نیز براساس همینگونه تألیفات بوده است.
⬅️سلسلۀ نسب شیخ احمد با بیست و چند واسطه به خلیفۀ دوم میرسد.
#فرقه_های_صوفیه_اهل_سنت
#شيخ_أحمد_سرهندي
#نقشبندیه
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
📌 یکشنبه
☀️ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۲۶ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 5 می 2024 میلادی
📎 #تقویم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از دومین دوسالانه جایزه ادبی شهید محمدحسین حدادیان
#تمدید
بنا به درخواستهای مکرر شرکتکنندگان در روزهای پایانیِ موعد مقرر
مهلت ارسال آثار
تا بیستم اردیبهشت ماه
تمدید شد.
https://eitaa.com/jashh2
⚜️"شاه عبدالعزیز دهلوی" و خطبة البیان
📌یکی از علمای نواصب که به شدت با مبانی تشیع مخالفت کرده و در کتابش با نام "تحفهی اثنا عشریه" مقدسات شیعه را مورد اهانت قرار داده "شاه عبدالعزیز دهلوی" است.
این عالم ناصبی حول خطبة البیان چنین میگوید:
• و اسماعیلیه را قبل از دولت عُبیدیین (دولت فاطمیة یا عبیدیة اسماعيلية) کتابی نبود مگر کتاب البیان باطنیه که در باب اول حال او مذکور شد
❗️عجیب آنکه این عالم ناصبی قبول دارد مطالب موجود در آن خطبه از امام است ولی العیاذ بالله در حال سکر و غلبه حال!.
چنین گوید:
• عباراتی مشابه برخی نسخ این حکایت پر تحریف را میآورد مانند (انا حیّ لایموت | در اصل مطابق با قواعد باید لا اموت باشد مگر اینکه از کل عبارت حیّ لایموت اراده اسمیت شود ، انا باعث من فی القبور ، ان علیا هو الاله) حول این عبارات میگوید:
بعض کلمات مرتضوی را که در حالت سکر و غلبه حال که اولیاء الله را میباشد...از آن جناب سر زده بود
📖تحفه اثنا عشریه ص۹_۱۰_۲۲۰
° ظاهرا دهلوی از جمله کسانیست که انتساب خطبه را پذیرفته. الله اعلم
🔶برای مطالعه مطالب دیگر کانال صوفی پژوهی در مورد خطبةالبیان بر روی لینک های زیر کلیک بفرمایید.
💢کلام آیت الله شیخ جواد تبریزی درباره حدیث نورانیت
💢نظر علامه مجلسی در مورد خطبةالبیان
💢خطبه البیان از امیرالمومنین(ع) یا صوفیه1️⃣
💢خطبه البیان از امیرالمومنین(ع) یا صوفیه2️⃣
💢دولابی و خطبة البیان...
#خطبة_البیان
#حدیث_جعلی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔻 امام صادق عليهالسلام و فرقههای انحرافی
🌷
زمان امام صادق عليهالسلام جامعه گرفتار فرقههای انحرافی بود. علاوه بر اقداماتی که خود امام در مقابله با مهدویت دروغین، فقه رأی و قیاس، زنادقه و تصوف انجام دادند، مجموعهای متخصص از تخصصهای مختلف تربیت کردند.
! 🍃🍃🍃🍃🌺🍃🍃🍃🍃
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
هدایت شده از صوفی پژوهی
با عرض سلام و تشکر از حسن توجه شما بزرگوار به مطالب کانال، باید در مورد توصیه شما مبنی بر مشاهده کلیپی از مقام معظم رهبری در تأیید اشعار مولوی، نکاتی چند را مد نظر داشته باشید:
1️⃣مقام معطم رهبری، یکی از اندیشمندانی است که همیشه مروج کرسی های آزاد اندیشی بوده و هستند و در تلاش بوده اند تا با ترویج این گونه کرسی هایی، نسلی پویا و اهل تعقل پرورش تربیت کنند.
2️⃣باید دقت بفرمایید که قطعا این تعبیری که مقام معظم رهبری در مورد مولوی به کار می برند، به این معنا نخواهد بود که مقام معظم رهبری، مولوی را معصوم میدانند.
3️⃣پس نتیجه نکته قبل این است که وقتی مولوی معصوم نباشد، امکان خطا در مطالب مثنوی نیز امکان دارد و به این خاطر است که علامه محمد تقی جعفری که علمیت ایشان بر همگان روشن است، بیان کرده اند که 100 اشکال از مثنوی پیدا نمودهاند.
برای دیدن دیدگاه علامه جعفری روی آیدی زیر کلیک بفرمایید.
https://eitaa.com/sufi110/454
4⃣توجه به استدلال علمی و پرهیز از شخصیت زدگی، یکی از لوازم آزاد اندیشی است که مقام معظم رهبری به آن عقیده راسخ دارد، به این دلیل مقام معظم رهبری در درس خارج خویش بخصوص کتاب موسیقی و غنا( مکتوب شده درس خارج رهبری)، بعضا دیده گاه امام خمینی رحمت الله علیه را مطرح کرده و آن را نقد می کنند.
5⃣باید دقت کرد که ولایت پذیری و تبعیت از ولایت فقیه به این معنا نیست که در مباحث علمی، سخنان ایشان مورد تحلیل واقع نشود، بلکه اطاعت از ولی فقیه در مباحث اجتماعی و سیاسی لازم بوده و نباید از فرامین ایشان تخطی کرد ولی در مباحث علمی، اگر کسی با دلیل و برهان، دیدگاهی غیر از ایشان پذیرفت، هیچ گونه اشکالی ندارد.همان گونه که سیره شخصی ایشان هم بر همین منوال است.
🔙پس طبق مقدمات بیان شده، باید توجه کرد که با وجود اینکه مقام معظم رهبری، مولوی را عارف دانسته و کتاب مثنوی را قبول دارد؛ ولی ایشان مولوی را معصوم ندانسته است.پس بیان اشکالات مولوی هیچ گونه مخالفتی با سخنان ایشان ندارد. و باید توجه کرد که در مباحث علمی، معیار دلیل و برهان است.
◀️توصیه می شود که برای شناخت حدود تبعیت از ولی فقیه به اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری و کتاب های آیت الله مصباح یزدی رحمة الله علیه در این ارتباط، مراجعه بفرمایید.
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🍃ذکر خدا
داشتم با خودم فکر میکردم چرا هر گاه میخواهم به یاد خدا باشم، کمی که از قرارم با خویشتن میگذرد، ارادهام سست میشود و باز هم سایۀ سیاه غفلت روی سرم میافتد.
خیلی زود به جواب رسیدم: راه رسیدن به خدا، جز از در خانۀ شما از هیچ جای دیگری عبور نمیکند. من باید دائم در حال التماس به تو باشم تا مرا در مسیر اهل ذکر شدن، مدد کنی. خدا دوست دارد التماس کردن ما به تو را. من به کاری که خدا دوست دارد ادامه میدهم.
آقا! به پایت میافتم و التماس میکنم که مرا مدد کن. وقتی نیست، باید زودتر اهل ذکر شوم.
شبت بخیر ذکر خدا!
اللهم عجل لولیک الفرج
#شب_بخیر
#بهانه_بودن
#محسن_عباسی_ولدی
نسبت به مطلبی که ارتباطی به موضوع تصوف نداشت از جمله مباحث حدیث شناسی در زمینه مهدویت و مقتل شناسی نیز امر بسیار روشن است که تخصص و پژوهش امری طبیعی بوده و کسانی که در زمینه مهدویت و عاشورا پژوهی مطالعه داشتند
از پژوهش کردند ناراحت نبوده، چون به اهمیت این امر آگاه هستند. بزگواران می تواند در امر مهدویت به آثار استاد نجم الدین طبسی و دیگر اساتید مهدویت رجوع کنند
وقتی جریان انحرافی مثل احمد اسماعیل بصری ظهور می کند، تازه اهمیت بررسی روایات مهدوی روشن می شود .
فقط برای اینکه پاسخ برادر عزیزمون را به طور کامل داده باشم ، عباراتی غیر از مباحث موضوع کانال نوشته شد.
از تمام عزیزان که با نظراتشون ما را در بهتر کردن مطالب کانال کمک می کنند تشکر فراوان می کنم.
حتما هنگام زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها دعاگوی تمام بزرگواران خواهم بود.
سلام علیکم
با تشکراز توجهتون به مطالب کانال
اگر دقت کردید در پاسخ ارسالی، دیدگاه مقام معظم رهبری حفظه الله در مورد برگزاری کرسی های آزاد اندیشی مطرح شد.
قطعا می دانید که لازمه برگزاری کرسی های اندیشه این است که بیان دیدگاه ها براساس برهان و دلیل باشد.
❓❓آیا در مقام بحث های فقهی و علمی اگر دیدگاه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و یا رهبری نقد شود، مغایرتی با اطاعت از ولی فقیه است؟
اگر نقد این بزرگواران در مباحث علمی مغایرت با جایگاه ولی فقیه دارد،پس چرا مقام معظم رهبری در کتاب موسیقی و غنا، بعضی از نظرات امام خمینی رحمت الله علیه را نقد فرمودهاند
👈پس راهی نیست الا اینکه بفرمایید نقد علمی سخن این عزیزان، مغایرتی با تبعیت از این امامین انقلاب در مسائل اجتماعی ندارد.
📌 دوشنبه
☀️ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۲۷ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 6 می 2024 میلادی
📎 #تقویم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰نماز و مصلّى مى خواهم چه کنم1️⃣5️⃣ ⬅️و نیز در تذکره مى نویسد: «ذوالنّون مصرى برا
🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰یا غرور است یا عوام فریبى2️⃣5️⃣
💢درویش: فانیان فى اللّه و عارفان واصل و غریقان بحر وحدت، چشمى که غیر خدا را ببیند ندارند آنان به یقین رسیده و چون آداب شریعت براى وصول به مرحله یقین است، پس از وصول به آن مرحله دیگر به مقدّمات نباید توجّه داشت. آداب شریعت که قشرى بیش نیست براى کسانى است که هنوز به مدارج کمال صعود نکرده و طفل راهند. کعبه و مسجد، نماز و عبادت براى اینهاست نه براى واصلان به حق.
🔶شیخ عطّار گوید:
خدا را یافتم دیم حقیقت *** برون گشتم من از قید شریعت(1)
🔶مولانا جلال الدین در مثنوى گوید:
ابلهان تعظیم مسجد مى کنند *** در جفاى اهل دل جد مى کنند
👈🏻ازاین رو بعضى پیشروان طریقت چون به حق واصل مى شدند توجّهى به دستورهاى شرعى نمى کردند و داستان هاى گذشته، از این قبیل است. آیه (وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ)(2) شاید همین معنى را بفهماند، یعنى خدا را تا حدّ یقین پرستش کنید و بس! خلاصه این بود منطق رهبران ما که گفتم.
(1). جوهر ذات شیخ عطّار به نقل تحفة الاخیار.
(2). سوره حجر، آیه 99 .
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#نقد_مثنوی
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110