eitaa logo
صوفی پژوهی
303 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
554 ویدیو
86 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰انعکاسى از شرک0️⃣6️⃣ آقاى فاضل: اصولا صورت پرستى در اسلام جز شرک نامى ندارد. اسل
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰پرتگاه صورت پرستى1️⃣6️⃣ ❇️آقاى فاضل: راستى اسف انگیز است کسانى که از قرآن و حدیث اطّلاع جامعى ندارند و علوم خود را ارمغان هاى سینه اقطاب مى دانند، باز در بن بست اشکالات که گرفتار مى شود به روایات متشابهى که تفسیر آن را از ائمّه معصومین(علیهم السلام) باید خواست مى چسبند و تفسیر به رأى کرده، مس بدعت را به زر مى آلایند. 🔸اگر این آقایان قدرى زحمت مطالعه به خود مى دادند و آیات و روایات را بررسى مى کردند دیگر به این اشکالات برخورد نمى کردند. مگر رهبران ما نگفتند وقتى به نماز مى ایستیم آیه (إِنِّى وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذِى فَطَرَ السَّمَـوَاتِ وَالاَْرْضَ حَنِیفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ)(1) را بخوانیم؟ مگر نگفتند آدمى هنگام عبادت به هیچ چیز جز خدا نباید توجّه کند؟ پس به گفتن (إِیَّاکَ نَعْبُدُ)(2) مظهرى را براى خدا تراشیدن و به او توجّه کردن (و مثلا صورت قطب را به نظر گرفتن) از قوطى کدام عطّار بیرون آمد؟ ⬅️از طرفى آیه «(لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَىْءٌ); خدا مانند و نظیر ندارد»(3)مى گوید، پس جمال پیر جمال اللّه است یعنى چه؟ (1). سوره انعام، آیه 79. (2). تفسیر گنابادى. (3). سوره شورى، آیه 11 . ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
📖کتاب معارف (پرسش و پاسخ پیرامون مسائل: اعتقادی، قرآن، احادیث، دعا، فلسفه احکام، تصوف، گناهان، توبه) 🖊مرجع عالیقدر حضرت آیة الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رحمة‌الله‌علیه 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
❓❓ آيا اشعار خودمانى كه با الفاظ و عبارات خودمانى و زبان عاميانه براى اهلبيت- عليهم السّلام- مى گويند، صحيح است، يا نه؟ 🔰🔰 پاسخ: 🔶چنان چه توهين آميز و دون شأن مقامات رفيع آن بزرگواران نباشد، اشكال ندارد. هر چه در سرودن شعر، ادب و حفظ حريم مقام آن بزرگواران رعايت شود، سزاوار است و بايد اشعار در مدايح و مصايب اهل بيت عليهم السّلام- شيوا و رسا بوده و مضامين آن موجب رشد فكرى و اعتلاى معارف دينى و اخلاقى باشد و شاعر، خواننده شعر و مدّاح، همه متعهّد باشند و غرض آنان بسط و نشر معارف اسلامى و بيدارى فطرت پاك انسانى باشد. ❌ و از روش هاى اهل بدع و صوفيانه و مجالس وجد و سماع آنها منزّه باشد. 🔸البتّه مراتب اشعار و درجات مضامين آنها بر حسب اختلاف سليقه‌ها و ذوق‌ها و معرفت اشخاص و محدوده اطّلاعات آنها تفاوت بسيار دارد. در ارتباط با اين موضوع، مناظره «سيّد حميرى»، آن شاعر بسيار مشهور و تواناى اهل بيت عليهم السّلام-، با «جعفر بن عمان الطائى» بسيار جالب است. «سيّد حميرى» به «جعفر» مى گويد: واى بر تو! آيا درباره آل محمّد- عليهم السّلام- مى گويى: ما بال بيتكم يخرب سقفه وثيابكم من ارذل الاثواب جعفر پرسيد: چه عيبى در اين شعر است؟! سيّد گفت: وقتى نمى توانى نيكو مدح بگويى، ساكت باش! آيا آل محمّد- عليهم السّلام- به اين كه: «سقف خانه هايشان خراب، و لباسشان از پست ترين لباس هاست وصف مى شوند؟ ولى من تو را معذور مى دارم؛ كه اين متقضاى علم و طبع محدود توست. من در مدح آنها قصيده اى گفته‌ام كه اين نقص شعر تو را به آن محو كرده ام: اقسم بالله وآلائه والمرء عمّا قاله مسئول ان علىّ بن ابى طالب على التقى والبّر مجبول اين گونه در مدح آل محمّد- عليهم السّلام- گفته مى شود، و شعر تو براى صاحبان انديشه پايين و ضعيف، مناسب است. «جعفر طائى»، «سيد حميرى» را بوسيد، و گفت: «انت والله الرّاس يا ابا هاشم و نحن الاذناب ۱۳۷]». ⬅️اجمالا آن چه لازم الرّعايه است، اين است كه بايد مدح، با شؤون آن بزرگواران- كه كتاب و سنّت بر آن دلالت دارد- مناسب باشد، و هم چنان كه «سيّد حميرى» گفته است، دون شأن، شرف، كمالات روحى و مقامات معنوى آنها نباشد؛ و از طرف ديگر از غلوّ- كه گاه شاعر و خواننده را تا مرز كفر پرت مى نمايد- پاك و مبرّا باشد. 📚معارف دين، ج ۱، ص: ۱۱۲ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔰علت استفاده مواد مخدر در تصوف دکتر زرین کوب در توضیح استفاده متصوفه از مواد مخدر می نویسد: 🔶...در و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نقد تصوف از منظر علامه طباطبایی 🔶علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان می‌فرمایند: 👈🏻صوفیه برای سیر و سلوک آداب و رسوم خاصی دارند که اصلاً در شریعت وجود نداشته و دراویش آنها را به وجود آوردند 👈🏻و راه‌های جدیدی را پیوسته به آن افزودند و شرع را کنار گذاشتند و در محرمات غوطه‌ور شدند و واجبات را ترک کردند و در آخر منتهی به تکدی و استعمال بنگ و افیون شدند که این حالت آخرین حالت تصوف است که به آن مقام فنا می‌گویند.[1] پی‌نوشت: 1- تفسیر المیزان جلد 5 صفحه 282 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢به چالش کشیده شدن صوفیه توسط امام باقر(ع) 🔷تعطیل نمودن فعالیت‌های اقتصادی، یکی از آداب انحرافی بوده که در بین متصوفه رواج داشته است؛ امام باقر(ع) در کنار انتشار علوم دینی، به فعالیت‌های اقتصادی برای ایجاد وسعت زندگی خانواده خویش می‌پرداختند و فعالیت‌های اقتصادی ایشان، مبارزه عملی با جریان‌های متصوفه‌ بوده است. ✍️طالب الحق 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: 🌐https://www.adyannet.com/fa/news/42368 📎 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔰نقد تصوف از منظر علامه طباطبایی 🔶علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان می‌فرمایند: 👈🏻صوفیه برای س
علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان می‌فرمایند: 👈🏻صوفیه برای سیر و سلوک آداب و رسوم خاصی دارند که اصلاً در شریعت وجود نداشته و دراویش آنها را به وجود آوردند 👈🏻و راه‌های جدیدی را پیوسته به آن افزودند و شرع را کنار گذاشتند و در محرمات غوطه‌ور شدند و واجبات را ترک کردند و در آخر منتهی به تکدی و استعمال بنگ و افیون شدند که این حالت آخرین حالت تصوف است که به آن مقام فنا می‌گویند.[1] پی‌نوشت: 1- تفسیر المیزان جلد 5 صفحه 282 🔵صوفی پژوهی @sufi110
11.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام ویژه حاج قاسم به حُجاج بیت‌الله الحرام ♨️ ای نِشستگان در کنار ... برای ایستادگان در مقابل دشمنان خدا دعا کنید... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸عرفه و زیارت امام حسین علیه‌السلام یزید بن عبدالمَلِک [می‌گوید:] من در حضور حضرت أبی ‌عبدالله [الصادق] علیه‌السلام بودم که قومی الاغ‌سوار بر او مرور کرد. حضرت فرمود: «این‌ها کجا می‌روند؟» عرض کردم: «قبور شهدا (شهدای اُحد)» فرمود: «چه چیز مانعشان شده از زیارت قبر شهید غریب (حضرت سیّد الشهداء)؟» پس مردی از اهل عراق به حضرت عرض کرد: «زیارتش واجب است؟» فرمود: «بهتر از حجّ و عمره، و حجّ و عمره» تا بیست بار شمرد، و بعد فرمود: «مقبول و متقبّل شده.» گفت: به خدا قَسَم، من بلند نشده بودم تا اینکه مردی حضورش مشرّف شد و عَرض کرد: «من نوزده حج به جا آورده‌ام. پس بر من دعا کُن که خداوند به من تمامیِ بیست را روزی کُند.» پس فرمود: «آیا قبر حسین علیه‌السلام را زیارت کرده‌ای؟» عرض کرد: «نه.» فرمود: «زیارت او بهتر از بیست حج است.» 👌🏻اخبار در فضیلت زیارت قبر آن حضرت علیه‌السلام زیاد است. ثواب آن در اَخبار، معادل ثواب حجّ و عمره است؛ و بیست حج و عمره، و بیست‌و‌دو عمره، و هشتاد حجّ، و صد حج، و هزار حج و عمره، به اختلافِ اَخبار هست. ⬅️و شاید اختلافِ اَخبار، از جهت اختلاف مراتب زائرین باشد. و در ایّامِ زیارت مخصوصه، ثوابش بیشتر است؛ مثلاً در روز عید، صد حجّ و صد جهاد، و در روز عرفه، هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد. خلاصه، ثوابش محدود به حدّ خاصّی نیست؛ اقلّش غفران ذنوب است، به شرطی که به درجۀ قبول برسد. 🤲🏻اللّهمّ ارزقنا زیارتهم في الدنیا، و شفاعتهم یوم القیامة، بمحمّد و آله. 🔺ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 94 أربعینیات،ص۱۳۹ (اربعین دوم؛ح۲۲)
🔴 توجیه جنایت رژیم کودک‌کش صهیونیستی توسط درویش فراری 🔻 افشین ساجدی عضو فرقه دراویش صهیونیستی مصطفی آزمایش که رسما به مهره رسانه‌ای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است، در جدیدترین فعالیت‌های خود به وارونه جلوه دادن جنایت اخیر رژیم اشغالگر اسرائیل علیه آوارگان فلسطینی در شهر رفح پرداخته و عامل این جنایت را جنبش حماس معرفی کرده است. 🔻 لازم به ذکر است که افشین ساجدی این عنصر نامطلوبِ فرقه آزمایش، از آغاز عملیات طوفان الاقصی تا کنون به طور علنی حمایت آشکار و همه جانبه‌ی خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده و در فضای مجازی به طور گسترده به توجیه و دفاع تمام‌قد از جنایات این رژیمِ سفاک مشغول است. 🖊کانال آب و سراب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌سرخوش آن عیدی که آن بانی نور از کنار کعبه بنماید ظهور ‌قلب ها را مهر هم عهدی زند از حرم بانگ "انالمهدی" زند ‌تا همه عالم صدایش بشنوند انس و جن با هم صدایش بشنوند 🌤