eitaa logo
صوفی پژوهی
304 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
553 ویدیو
86 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
یادواره شهدای غریب. شهر مقدس قم. شهید محمد حسین حدادیان وسه پرسنل مظلوم ناجاشب شهادت خانم حضرت زهرا سلام الله علیها توسط فرقه ضاله صوفیه دراویش گنابادی در خیابان پاسداران داعشی وار به شهادت رسیدند. 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰نحوه برخورد سید مهدی بحرالعلوم و شیخ جعفر کاشف‌الغطاء با نورعلیشاه 🔶از آقای حاج آقا رضا صدر شنیدم میگفت: 🔶نور علی شاه به نجف رفت. کشکولی همراه داشت و با صدای جذابش اشعاری میخواند و مردم در کشکولش پول می ریختند و وقتی کشکولش پر میشد در پشت سرش خالی میکرد و فقرایی که پشت سرش بودند آن را جمع میکردند 👈🏻این کارها مردم را جذب میکرد 🔶نقل میکنند وقتی نورعلی شاه وارد صحن شد سید بحرالعلوم دستور داد او را بیرون کنند ولی کسی جرأت نکرد. 👈🏻شیخ جعفر کاشف الغطاء وقتی دید کسی امر سید را اجرا نکرد خودش او را بیرون کرد. 📖جرعه‌ای از دریا، آیت الله العظمی شبیری زنجانی، ج3، 264. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌دوشنبه ☀️ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۷ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 11 دسامبر 2023 میلادی 🔻مناسبت‌ها: 🔹 شهادت آیت‌الله دستغیب، سومین شهید محراب به دست منافقان؛ ١٣۶٠ش.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف8️⃣ 🔰آه مى سوزم! آب سرد آقاى فاضل: خوب حالا که مقدّس ترین آیین ها به نظر عارف عشق اس
🔶رمان نقد تصوف9️⃣ 🔰آشناى جدید خادم در را باز کرد «ادیب زاده» همسایه دانشمند آقاى فاضل وارد شد. خادم تا چشمش به ادیب زاده افتاد گفت: امشب یک ارمغان در خانه داریم. ادیب زاده: چه ارمغانى؟ ـ یک درویش دیدنى! ـ خواب است یا بیدار؟ ـ خواب و بیداریش معلوم نیست حالت مخصوصى پیدا کرده. ـ آقاى فاضل کجاست؟ ـ با درویش به گفتوگو نشسته، ولى کلمات درویش مضطرب و بریده بریده و گاهى پرجوش است مثل آدمى که در خواب وبیدارى سخن بگوید. ادیب زاده بى درنگ وارد اتاق شد وچشمش را به درویش دوخت و مقابل وى نشست، سپس رو به آقاى فاضل کرد و گفت: چشم شما روشن گویا میهمان اهل دلى دارید... . آقاى فاضل: بله امشب درویش کلبه ما را روشن کرده است. ادیب زاده: جناب درویش، گویا اوّل بار است که شما را مى بینم، گل کدام گلزارید؟ درویش زیر لب گفت: زیاد عجله نکنید! آب سرد چه شد؟ آقا صدا زد، خادم ظرف آب را حاضر کرد، درویش گرفت قدرى آشامید و مشتى هم به صورت پاشید، بخار از پیشانیش بلند شد، به دیوار تکیه زد و گفت: وه! این چه آتشى است؟ ادیب زاده که بیش از این نتوانست تحمّل کند گفت: جناب درویش، آخر این حرارت از چیست؟ درویش: امّا این حرارت، این زمان بگذار تا وقت دگر. ادیب زاده: پس نام و نسب شما را خوب است بدانیم. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی نظر شهید محراب آیت الله دستغیب درباره وحدت وجود و توضیح و تفسیر روایتی در این باره ⚫️به مناسیت سالگرد شهادت آیت‌الله دستغیب 1️⃣👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 ❓❓سوال : [1].توضیح حدیث فوق را بیان فرمایید. آنهایى که به وحدت وجود قائلند چه مى گویند و ردّ آنها چیست ؟ جواب : مورد سؤال جمله اى است از حدیثى که در کتاب اصول کافى از حضرت امیرالمؤمنین ( علیه السّلام ) نقل نموده و مفاد این حدیث بیان تنزیه حق تعالى از اوصاف و احوال جسم و جسمانیات است و تمام حدیث این است : 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی نظر شهید محراب آیت الله دستغیب درباره وحدت وجود و توضیح و تفسیر روایتی در این باره ⚫️به مناسیت سالگرد شهادت آیت‌الله دستغیب 2️⃣👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 ترجمه حدیث : سؤ ال گردید از امیرالمؤ منین ( علیه السّلام ) به چه چیز شناختى پروردگارت را؟ فرمود: به آنچه شناسانید به من خودش را. گفته شد: چگونه شناسانید به تو خودش را؟ فرمود: شناسانید مرا به اینکه شبیه نیست هیچ صورتى را و احساس ‍ کرده نمى شود به هیچ یک از حواس و قیاس کرده نمى شود به انسان یعنى جسم نیست و از صفات خلق منزه است ، از حیث احاطه علمیه و قدرتش به جمیع خلق نزدیک است با اینکه از حیث ذات و صفات از جمیع ممکنات دور است و از احاطه عقول و اوهام و افهام دور است . با اینکه نزدیک است به همه چیز؛ چون همه به او قائم هستند، فوق هر چیزى است از حیث قدرت و غلبه و کمال و جمیع صفات و گفته نمى شود که چیزى فوق اوست (فوق به حسب مکان نیست بلکه به رتبه و کمال است ) .[3] یعنى خالى نیست شیئى از اشیا و جزئى از اجزاى عالم از تصرف و تدبیر او و حضور علمى او و افاضه فیض وجودش بر او. [4] یعنى نه مثل دخول جزء در کل مثل دخول روغن در شیر و نه مثل دخول عارض در معروض و نه مثل دخول متمکن در مکان ، مثل نشستن بر تخت و نه مثل دخول حرارت در آب ؛ زیرا هر یک از این سه قسم ، از اوصاف و حالات جسم و جسمانیات است .یعنى خارج است ذات مقدس او از اینکه مقارن و ملابس با اشیاء باشد و منزه است از اینکه متصف شود به صفات آنها. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی نظر شهید محراب آیت الله دستغیب درباره وحدت وجود و توضیح و تفسیر روایتی در این باره ⚫️به مناسیت سالگرد شهادت آیت‌الله دستغیب 3️⃣👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 و اما سؤال از وحدت وجود: قائلین به وحدت وجود فِرَق مختلفه هستند و بعضى از آنها مى گویند وجود واحد حقیقى است و موجودات مکثره نمایشات و تجلیات اوست و به دریا و موجهاى آن مثال مى زنند و این حرف در نزد عقلا غیرمعقول است . چگونه عاقلى مى تواند باور کند که این همه موجودات مکثره که هر یک منشاء اثر خاص است تمام موهومات باشد و غیر از یک وجود بیش نباشد و تشبیه به دریا و موجهاى آن و مثالهاى دیگرى که زده اند خیلى بى باکى است. با اینکه علاوه بر این ، امورى که لازمه این مذهب است التزام به آنها موجب خروج از دین است و لذا حضرت آیت اللّه آقاى آقا سید محسن حکیم – رضوان اللّه علیه – که یکى از مراجع تقلید بودند، در شرح عروه الوثقى پس از نقل احوال قائلین به وحدت وجود مى نویسند: یعنى چون شرعا ماموریم به حسن ظن به هر کس که مسلمان است و نیز ماءموریم که اقوال و افعال هرمسلمانى را حمل بر صحت کنیم ، لذا مى گوییم قائلین به وحدت وجود، مراد آنها ظاهر کلامشان نیست ؛ زیرا مستلزم لوازم فاسده است که از جمله آنها انکار شرایع است بلکه معناى صحیحى قصد نموده اند وگرنه ظاهر این حرف با شرایع منافى است چنانچه قبلا گفته شد: (سُبحَانَ رَبِّکَ رَبِّ العِزَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ…) (وَ مَا قَدَرُواْ اللّهَ حَقَّ قَدْرِهِ). پاک از آنها که عاقلان گفتند*****پاکتر زانکه غافلان گفتند 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌سه‌شنبه ☀️ ۲۱ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۸ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 12 دسامبر 2023 میلادی 📎 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت آیت‌الله میرزا محمدحسن آشتیانی از مبارزان نهضت تنباکو در تهران؛ ١٣١٩ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا