eitaa logo
صوفی پژوهی
287 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
425 ویدیو
68 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶و اما آن دسته ديگر فلاسفه كه متصوفه از آنهايند، 👈🏻بخاطر اشتغالشان به تفكر و سير در باطن خلقت، و اعتنايشان به آيات انفسى، و بى توجهيشان بعالم ظاهر، و آيات آفاقى، بطور كلى باب تنزيل يعنى ظاهر قرآن را رها نموده، تنها به تاويل آن پرداختند، 👈🏻و اين باعث شد كه مردم در تاويل آيات قرآنى، جرأت يافته، ديگر مرز و حدى براى آن نشناسند، و هر كس هر چه دلش خواست بگويد، و مطالب شعرى كه جز در عالم خيال موطنى ندارد، بر هم بافته آيات قرآنى را با آن معنا كنند، و خلاصه بهر چيزى بر هر چيزى استدلال كنند، و اين جنايت خود را به آنجا بكشانند، كه آيات قرآنى را با حساب جمل و باصطلاح بازتر و بيشتر و حروف نورانى و ظلمانى تفسير كنند، حروفى را نورانى و حروفى ديگر را ظلمانى نام گذاشته، حروف هر كلمه از آيات را به اين دو قسم حروف تقسيم نموده، آنچه از احكام كه خودشان براى اين دو قسم حروف تراشيده‏اند، بر آن كلمه و آن آيه مترتب سازند. 🔶و پر واضح است كه قرآن كريم نازل نشد كه تنها اين صوفيان خيالباف را هدايت كند، و مخاطبين در آيات آن، تنها علماى علم اعداد، و ايقوف و حروف نيستند، و معارف آنهم بر پايه حساب جمل كه ساخته و پرداخته منجمين است، پى ريزى نشده، و چگونه شده باشد؟ و حال آنكه نجوم از سوقاتيهاى يونان است، كه به زبان عربى ترجمه شد. ❓خواهيد گفت روايات بسيارى از رسول خدا (ص) و ائمه اهل بيت ع رسيده، كه مثلا فرموده‏اند: براى قرآن ظاهرى و باطنى است، و براى باطن آن باز باطن ديگرى است، تا هفت بطن، و يا هفتاد بطن، (تا آخر حديث). 👌🏻در پاسخ مى‏گوئيم: بله ما نيز منكر باطن قرآن نيستيم، و لكن پيغمبر و ائمه ع هم به ظاهر قرآن پرداختند، و هم به باطن آن، هم به تنزيل آن، و هم به تاويلش، نه چون نامبردگان كه بكلى ظاهر قرآن را رها كنند، آن وقت تازه در باره تاويل حرف داريم، منظور از تاويل در لسان پيامبر و ائمه ع آن تاويلى نيست كه نامبردگان پيش گرفته‏‌اند، چه تاويل باصطلاح آقايان عبارتست از معنايى كه مخالف ظاهر كلام باشد، و با لغات و واژه‌‏هاى مستحدثى كه در زبان مسلمانان و بعد از نزول قرآن و انتشار اسلام رايج گشته جور درآيد، ولى تاويلى كه منظور قرآن كريم است، و در آياتى از قرآن نامش برده شده، اصلا از مقوله معنا و مفهوم نيست، كه انشاء اللَّه در اوائل سوره آل عمران توضيح بيشتر آن خواهد آمد. 📖موسوى همدانى سيد محمد باقر، ترجمه تفسير الميزان‏، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏، قم‏، 1374 ش‏،ج1، ص12. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌یکشنبه ☀️ ۱۹ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۶ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 10 دسامبر 2023 میلادی 📎 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت آیت‌الله میرزا محمدحسین نائینی، استاد آیت‌الله بهجت قدس‌سرهما؛ ١٣۵۵ق. 🔹 تشكیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی قدس‌سره؛ ١٣۶٣ش.
🔶رمان نقد تصوف8️⃣ 🔰آه مى سوزم! آب سرد آقاى فاضل: خوب حالا که مقدّس ترین آیین ها به نظر عارف عشق است، از سویى برترى عشق بر عقل و دین وهر ناموس مقدّس چیزى غریب و بعید به نظر مى رسد لذا لازم است رمز این مطلب بیان شود و خوب است این بخش را هم از زبان خود شما بشنویم. درویش: مانعى ندارد ولى با چند دقیقه مهلت، زیرا اکنون در آتش عشق مى سوزم و عقل و فکرم به کار نیست و تا از حالت سکر و مستى یعنى همان مرحله اى که عطّار گفته «غرق آتش شد کسى کانجا رسید» به هوش نیایم نمى توانم از چیزى دم بزنم. آه مى سوزم! آب سرد بیاورید. این را گفت و به دیوار تکیه زد. در این اثنا درِ خانه صدا کرد... . ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
پوستر : تصور صورت قطب در تصوف 🖊ملاسلطان گنابادی، موسس فرقه گنابادیه می گوید : چون طالب و مرید اراده حضور نماید، چنین داند که به خدمت پادشاه مقتدری می رود و به بخشش او امیدوار باشد که به یک آن ، دو عالم را بی سبب به او بخشد و خیال را مشغول صورت شیخ دارد … 📖سعادت نامه، ص۱۶۲ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
یادواره شهدای غریب. شهر مقدس قم. شهید محمد حسین حدادیان وسه پرسنل مظلوم ناجاشب شهادت خانم حضرت زهرا سلام الله علیها توسط فرقه ضاله صوفیه دراویش گنابادی در خیابان پاسداران داعشی وار به شهادت رسیدند. 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰نحوه برخورد سید مهدی بحرالعلوم و شیخ جعفر کاشف‌الغطاء با نورعلیشاه 🔶از آقای حاج آقا رضا صدر شنیدم میگفت: 🔶نور علی شاه به نجف رفت. کشکولی همراه داشت و با صدای جذابش اشعاری میخواند و مردم در کشکولش پول می ریختند و وقتی کشکولش پر میشد در پشت سرش خالی میکرد و فقرایی که پشت سرش بودند آن را جمع میکردند 👈🏻این کارها مردم را جذب میکرد 🔶نقل میکنند وقتی نورعلی شاه وارد صحن شد سید بحرالعلوم دستور داد او را بیرون کنند ولی کسی جرأت نکرد. 👈🏻شیخ جعفر کاشف الغطاء وقتی دید کسی امر سید را اجرا نکرد خودش او را بیرون کرد. 📖جرعه‌ای از دریا، آیت الله العظمی شبیری زنجانی، ج3، 264. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌دوشنبه ☀️ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۷ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 11 دسامبر 2023 میلادی 🔻مناسبت‌ها: 🔹 شهادت آیت‌الله دستغیب، سومین شهید محراب به دست منافقان؛ ١٣۶٠ش.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶رمان نقد تصوف9️⃣ 🔰آشناى جدید خادم در را باز کرد «ادیب زاده» همسایه دانشمند آقاى فاضل وارد شد. خادم تا چشمش به ادیب زاده افتاد گفت: امشب یک ارمغان در خانه داریم. ادیب زاده: چه ارمغانى؟ ـ یک درویش دیدنى! ـ خواب است یا بیدار؟ ـ خواب و بیداریش معلوم نیست حالت مخصوصى پیدا کرده. ـ آقاى فاضل کجاست؟ ـ با درویش به گفتوگو نشسته، ولى کلمات درویش مضطرب و بریده بریده و گاهى پرجوش است مثل آدمى که در خواب وبیدارى سخن بگوید. ادیب زاده بى درنگ وارد اتاق شد وچشمش را به درویش دوخت و مقابل وى نشست، سپس رو به آقاى فاضل کرد و گفت: چشم شما روشن گویا میهمان اهل دلى دارید... . آقاى فاضل: بله امشب درویش کلبه ما را روشن کرده است. ادیب زاده: جناب درویش، گویا اوّل بار است که شما را مى بینم، گل کدام گلزارید؟ درویش زیر لب گفت: زیاد عجله نکنید! آب سرد چه شد؟ آقا صدا زد، خادم ظرف آب را حاضر کرد، درویش گرفت قدرى آشامید و مشتى هم به صورت پاشید، بخار از پیشانیش بلند شد، به دیوار تکیه زد و گفت: وه! این چه آتشى است؟ ادیب زاده که بیش از این نتوانست تحمّل کند گفت: جناب درویش، آخر این حرارت از چیست؟ درویش: امّا این حرارت، این زمان بگذار تا وقت دگر. ادیب زاده: پس نام و نسب شما را خوب است بدانیم. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی نظر شهید محراب آیت الله دستغیب درباره وحدت وجود و توضیح و تفسیر روایتی در این باره ⚫️به مناسیت سالگرد شهادت آیت‌الله دستغیب 1️⃣👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 ❓❓سوال : [1].توضیح حدیث فوق را بیان فرمایید. آنهایى که به وحدت وجود قائلند چه مى گویند و ردّ آنها چیست ؟ جواب : مورد سؤال جمله اى است از حدیثى که در کتاب اصول کافى از حضرت امیرالمؤمنین ( علیه السّلام ) نقل نموده و مفاد این حدیث بیان تنزیه حق تعالى از اوصاف و احوال جسم و جسمانیات است و تمام حدیث این است : 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی نظر شهید محراب آیت الله دستغیب درباره وحدت وجود و توضیح و تفسیر روایتی در این باره ⚫️به مناسیت سالگرد شهادت آیت‌الله دستغیب 2️⃣👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 ترجمه حدیث : سؤ ال گردید از امیرالمؤ منین ( علیه السّلام ) به چه چیز شناختى پروردگارت را؟ فرمود: به آنچه شناسانید به من خودش را. گفته شد: چگونه شناسانید به تو خودش را؟ فرمود: شناسانید مرا به اینکه شبیه نیست هیچ صورتى را و احساس ‍ کرده نمى شود به هیچ یک از حواس و قیاس کرده نمى شود به انسان یعنى جسم نیست و از صفات خلق منزه است ، از حیث احاطه علمیه و قدرتش به جمیع خلق نزدیک است با اینکه از حیث ذات و صفات از جمیع ممکنات دور است و از احاطه عقول و اوهام و افهام دور است . با اینکه نزدیک است به همه چیز؛ چون همه به او قائم هستند، فوق هر چیزى است از حیث قدرت و غلبه و کمال و جمیع صفات و گفته نمى شود که چیزى فوق اوست (فوق به حسب مکان نیست بلکه به رتبه و کمال است ) .[3] یعنى خالى نیست شیئى از اشیا و جزئى از اجزاى عالم از تصرف و تدبیر او و حضور علمى او و افاضه فیض وجودش بر او. [4] یعنى نه مثل دخول جزء در کل مثل دخول روغن در شیر و نه مثل دخول عارض در معروض و نه مثل دخول متمکن در مکان ، مثل نشستن بر تخت و نه مثل دخول حرارت در آب ؛ زیرا هر یک از این سه قسم ، از اوصاف و حالات جسم و جسمانیات است .یعنى خارج است ذات مقدس او از اینکه مقارن و ملابس با اشیاء باشد و منزه است از اینکه متصف شود به صفات آنها. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی نظر شهید محراب آیت الله دستغیب درباره وحدت وجود و توضیح و تفسیر روایتی در این باره ⚫️به مناسیت سالگرد شهادت آیت‌الله دستغیب 3️⃣👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 و اما سؤال از وحدت وجود: قائلین به وحدت وجود فِرَق مختلفه هستند و بعضى از آنها مى گویند وجود واحد حقیقى است و موجودات مکثره نمایشات و تجلیات اوست و به دریا و موجهاى آن مثال مى زنند و این حرف در نزد عقلا غیرمعقول است . چگونه عاقلى مى تواند باور کند که این همه موجودات مکثره که هر یک منشاء اثر خاص است تمام موهومات باشد و غیر از یک وجود بیش نباشد و تشبیه به دریا و موجهاى آن و مثالهاى دیگرى که زده اند خیلى بى باکى است. با اینکه علاوه بر این ، امورى که لازمه این مذهب است التزام به آنها موجب خروج از دین است و لذا حضرت آیت اللّه آقاى آقا سید محسن حکیم – رضوان اللّه علیه – که یکى از مراجع تقلید بودند، در شرح عروه الوثقى پس از نقل احوال قائلین به وحدت وجود مى نویسند: یعنى چون شرعا ماموریم به حسن ظن به هر کس که مسلمان است و نیز ماءموریم که اقوال و افعال هرمسلمانى را حمل بر صحت کنیم ، لذا مى گوییم قائلین به وحدت وجود، مراد آنها ظاهر کلامشان نیست ؛ زیرا مستلزم لوازم فاسده است که از جمله آنها انکار شرایع است بلکه معناى صحیحى قصد نموده اند وگرنه ظاهر این حرف با شرایع منافى است چنانچه قبلا گفته شد: (سُبحَانَ رَبِّکَ رَبِّ العِزَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ…) (وَ مَا قَدَرُواْ اللّهَ حَقَّ قَدْرِهِ). پاک از آنها که عاقلان گفتند*****پاکتر زانکه غافلان گفتند 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌سه‌شنبه ☀️ ۲۱ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۸ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 12 دسامبر 2023 میلادی 📎 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت آیت‌الله میرزا محمدحسن آشتیانی از مبارزان نهضت تنباکو در تهران؛ ١٣١٩ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶رمان نقد تصوف0️⃣1️⃣ 🔰این سرگذشت یتیمى من درویش: امّا نسب من، «گلشن علیشاه» معروف پدر من بود که اکنون آوازه اش گوش جهان را پر کرده، ولى من از همان کودکى یتیم شدم تنها یادگارى که از پدر دارم یکى نام من است که «ریاضعلى» نهاده، دیگرى خاطره تلخ مرگ اوست که مرا در کودکى به دست حوادث روزگار سپرد و تنها چیزى که از او براى من ماند این کشکول و تبرزین است و چند کتاب خطّى که خود پدرم نوشته و در این کوله پارچه همراه دارم، ولى این یتیمى به نفع من تمام شد زیرا از همان روزهاى اوّل از شهرى به شهرى رهسپار شدم و از هر باغى گلى چیدم، از محضر دانشمندان استفاده ها بردم و خوشه چین انجمن هاى علم و فضیلت گشتم... داستان زندگى من شنیدنى است که اکنون مجال گفتن ندارم، من در تمام عمر به گردش و کاوش بوده و با اهل مذاهب بحث ها کرده ام، اغلب شهرها را دیده و مساجد و خانقاه ها را تماشا کرده ام... . ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
دستور قتل معصوم علی شاه 🖊طبق گزارش آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔶شاه طاهر دکنی مرشد معصوم علیشاه و در دکن هندوستان ساکن بود. 🔸معصوم علیشاه از طرف شاه طاهر به ایران آمده بود تا مردم را به صوفی گری دعوت کند و نور علی شاه از طرف معصوم علی شاه مشغول تبلیغ صوفیه بود. 🔷آقا محمد على قتل معصوم علی شاه را لازم میدانست، ولی برای محکم کاری درباره معصوم علی شاه و عقایدش از علمای عتبات استشهاد کرد. 🖊سید بحرالعلوم و ساير علماء همگی از معصوم علیشاه تبری جستند. متن این استشهاد نیز موجود است. 📖این استشهاد و امضاها برای این بود که آقا محمد علی در کشتن صوفی‌ها مبسوط الید عمل کند. 👌🏻پس از آن آقا محمد علی معصوم علی شاه را کشت. 🖊شیروانی در بستان السياحة درباره کرمانشاه نوشته است:اکنون کسی که قابل نوشتن باشد مشاهده نشد مگر جناب آقا محمد علی مجتهد آن دیار راقم آن را دیده بود و جناب سید معصوم علی شاه را وی شهید نمود، والسلام 👈🏻باید توجه کرده که شیروانی نویسنده کتاب بستان السياحة، دارای گرایشهای صوفیانه بوده، به این خاطر از عنوان «شهید» برای معصوم علیشاه استفاده کرده است. 📖 جرعه ای از دریا، آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، ج ۳، ص ۲۶۴. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌چهارشنبه ☀️ ۲۲ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۹ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 13 دسامبر 2023 میلادی 📎 🔻مناسبت‌ها: 🔹 شهادت آیت‌الله ملا محمدتقی برغانی در فتنه «بابیه»؛ ١٢۶۴ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلوک زاهدانه صوفیان ریاکار یکی از آداب‌ورسوم فرق تصوف ، عمل خرقه‌پوشی است. این جماعت گمراه بر این باور هستند که انسان زاهد و سالک بایستی ازلحاظ پوشش و خوراک موردنیاز، به خودش سختی بدهد و لباس سخت و زمخت بپوشد تا بتواند بیشتر در سلوک درویشی غرق شود و از لذات مادی و طبیعی محروم باشد. ▫️ ریشه و علت این آداب‌ورسوم ساختگی غیر اسلامی به دوران امام صادق علیه‌السلام در زمان حکومت بنی‌عباس برمی‌گردد. شخصیت معلوم‌الحالی همچون سفیان ثوری که فرق تصوف به رفتارها و افکار گمراه‌کننده وی به‌شدت پایبندند، از مخالفین سرشناس امام صادق علیه‌السلام بود. به نقل از تفسیر المیزان ، روزی سفیان ثوری از امام صادق علیه‌السلام به خاطر پوشیدن لباس نظیف و زیبای حضرت ایراد می‌گیرد و عمل امام معصوم را برخلاف سیره حضرت امیرالمؤمنین مطرح می‌کند. ▪️ امام صادق (ع) در جواب او می‌فرمایند: در زمان حضرت علی (ع) غالب مردم جامعه تهیدست بودند و وضع مناسبی نداشتند و از طرفی، من این لباس را برای حفظ آبرو پوشیده‌ام، اما لباس‌زیر من خشن است درواقع، آن حضرت می‌خواستند بالباس زیبا، حفظ ظاهر کنند و با پوشیدن لباس خشن در زیر لباس‌های لطیف و ظریف، خود را به تن‌پروری عادت ندهند. آنگاه امام به سفیان فرموده: اما تو این لباس رو را که خشن و پشمینه است، برای تظاهر و جلب نظر مردم پوشیده‌ای؛ ولی لباس‌زیریم تو نرم و لطیف است. 👈 در کتاب سفینة البحار مرحوم شیخ عباس قمی(ره) آمده است در زمان حضور امام رضا علیه‌السلام در خراسان، عده از دراویش صوفیه به شیوه لباس پوشیدن و خوراک حضرت ایراد می‌گرفتند و می‌گفتند امت محتاج به امامی است که غذای سخت و غلیظ و خشک بخورد. لباس زبر و خشن بپوشد. 🔻 تفکر انحرافی و غیر اسلامی فرق تصوف در زمان یکایک ائمه معصومین رواج داشته و امروز هم مشاهده می‌شود اقطاب و مشایخ صوفیه با تأسی از همان اشخاصی که دشمنی امامان معروف و مشهور هستند، این افکار و اعمال باطله را در میان مریدانشان الزامی کرده‌اند. رهپویان هدایت 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔶رمان نقد تصوف1️⃣1️⃣ 🔰ریاضعلیشاه آینده منم ادیب زاده: چه مسلکى دارید؟ درویش ریاضعلى: مسلک فقر، مسلک پدرم، ولى تصوّر نکنید من مانند درویشان دوره گرد بى سواد قلندرى هستم، من در مسلک خود صاحب اطّلاعاتم، کتاب هاى زیادى از قبیل دیوان مثنوى، دیوان شاه نعمت اللّه، دیوان صفى علیشاه، گلشن راز شبسترى، فتوحات، فصوص، تذکره عطار، نفحات جامى را خوانده ام و هنوز در پى تحقیق ام که بر معلومات خود بیفزایم و به انتظارم به همین زودى به مدد بخت به رهبرى دراویش رسیده و «ریاضعلیشاه» آینده من باشم. ادیب زاده: حقیقتاً به شما علاقه مند شدیم، به خصوص اطّلاعات شما بیش از هر چیز قابل توجّه است، زیرا برخلاف اکثر همکیشانتان به تحقیق و مطالعه پرداخته اید و امید است همان طور که جویاى حقیقت هستید بالاخره به مقصودتان دست یابید... . آقاى فاضل: آرى، ایشان درویش مطّلع و کارآزموده اى است از اظهاراتى که مى کردند پیداست ادّعایشان گزاف نیست، پیش از اینکه شما بیایید سخن به عشق و تصوّف کشید و گفتار متصوّفه را با ذکر شواهد خلاصه کردند بنا بود حرارتشان که فرو نشست رمز برترى عشق بر همه مقدّسات عالم را بیان کنند. اکنون رشته سخن را به دست خودشان مى سپاریم. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📌بمناسبت ایام شهادت خانم حضرت زهرا (س) وششمین سالگردشهادت شهید محمد حسین حدادیان وسه پرسنل مظلوم فراجا 📌ایستگاه صلواتی فرهنگی در محل "قتلگاه" شهدای خیابان پاسداران. از روز جمعه الی شنبه ازساعت 17الی21 وروزیکشنبه شهادت خانم حضرت زهرا (س) از ساعت10صبح الی15 برگزار میگردد 📌شهید محمد حسین حدادیان و سه پرسنل مظلوم فراجا شب شهادت خانم حضرت زهرا سلام الله علیها یکم اسفند ۹۶ توسط فرقه ضاله صوفیه (دراویش گنابادی) در خیابان پاسداران تهران توسط اعضای این فرقه‌ داعشی صفت به شهادت رسیدند و بیش از ۸۰ نفر مجروح گردیدند. 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110