📌 یکشنبه
☀️ ۲ دی ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۲۰ جمادیالثانی ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 22 دسامبر 2024 میلادی
📎 #تقویم
فقیه ستیزان عارف نما(۱)
✍علی محمدی هوشیار
در اندیشه صوفیه و عارف نمایان پوشالی؛ فقیه، تنها بر پوسته دین آگاهی دارد و هیچگاه از طریق و راهنمایی فقهای شیعه راهی به حق و حقیقت نتوان یافت و آنکه انسان را به حق متصل میکند، متصوفه ای هستند که به مقامات عرفانی نائل گشتهاند.
امام خمینی(ره) در پاسخ به این گروه میفرمایند:
«در بین علمای عرفان، گاهی کسی پدید آید که خود را از اهل معارف و شهود داند و از اصحاب قلوب و سابقه حسنی انگارد و بر دیگران لاف ترفع و تعظم زند، و حکما و فلاسفه را قشری و فقها و محدّثین را ظاهر بین و سایر مردم را چون بهایم داند، و به همه بندگان خدا به نظر تحقیر و تعییر نگاه کند. عارفی که به واسطه عرفان خود به سایرین به چشم حقارت نظر کرده تکبر میکند و «قشری» و ظاهری میگوید، آیا از معارف الهیه چه دارد جز یک دسته مفهومات که همه حجاب حقایق اند و سدّ طریق، و یک مقدار اصطلاحات دلفریب با زرق و برق که به معارف الهیه ارتباطی ندارد و با خداشناسی و علم به اسماء و صفات مراحلی فاصله دارد؟ معارف صفت قلب است.
ای طالب دنیا و ای #دزد مفاهیم! این کار تو هم این قدر کبر و افتخار ندارد. بیچاره از تنگی حوصله و کوچکی کلّه گاهی خودش هم بازی خورده خود را دارای مقامی دانسته. حب نفس و دنیا به مفاهیم مسروقه و اضافات و اعتبارات پیوند شده یک ولیده ناهنجاری پیدا شده، و از انضمام اینها یک معجون عجیبی و اخلوطه غریبهای فراهم شود! و خود را با این همه عیب مرشد خلایق و هادی نجات امت و دارای سر شریعت، بلکه وقاحت را گاهی از حدّ گذرانده، دارای مقام ولایت کلیه دانسته! این نیز از کمی استعداد و قابلیت و تنگی سینه و ضیق قلب است». شرح چهل حدیث، باب کبر، ص۹۱.
#علی_یعقوبی
19.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 عشریه و تعطیلی خمس و زکات!
🎙حجت الاسلام رحیم بیرانوند
#️⃣ #ویدئو | #تصوف_فرقهای
صوفی پژوهی
🔰🔰دکتر عبد الحسین زرین کوب و اعتبار مناقب العارفین ⬅️ دکتر زرین کوب حکایت درخواست شاهد و شراب از م
🔰🔰تاکید استاد فروزانفر بر اعتبار کتاب مناقب العارفین
یکی از مولوی شناسان برجسته که درباره اعتبار، قوت سند و اهمیت مناقب العارفین قلم فرسایی نموده، استاد بدیع الزمان فروزان فر است. وی در کتاب “مولانا جلال الدین محمد” در مقام معرفی آثار شمس، ابتدا اهمیت و فواید تاریخی کتاب مقالات شمس را تبیین می کند. او ارتباطی قوی بین مقالات شمس و مثنوی ترسیم می کند. سپس در ادامه می گوید، فصول ده گانه مناقب العارفین درباره شمس، اقتباسی از مقالات شمس است. چرا که متون این فصول از لحاظ لفظ و معنا با متون مقالات شمس شباهت کامل دارد. و اگر مطالبی در مناقب آمده که در مقالات نیست به این دلیل است که نسخه کنونی مقالات شمس که در دست ماست، آشفته و درهم است:
«آثار وی منحصر است در کتابی به نام “مقالات” و دیگر ده فصل از معارف و لطایف اقوال وی که افلاکی در ضمن کتاب خود مناقب العارفین نقل کرده است… علاوه بر فواید تاریخی نظر به آن که شمس الدین مبدأ زندگانی جدیدی برای مولانا شده است، شاید هر یک از محققین مایل باشند از مبادی افکار و تعالیم او اطلاع یابند، این نتیجه هم از کتاب مقالات به دست می آید. چه مابین آن و مثنوی ارتباطی قوی موجود است و مولانا بسیاری از امثال و قصص و مطالب مقالات را در مثنوی خود مندرج ساخته است… فصول ده گانه که افلاکی به شمس الدین نسبت می دهد نیز محتمل است که اقتباس و انتخابی از مقالات باشد. چه بعض آن فصول از جهت لفظ و معنی شباهت کامل دارد. بدان چه در مثل همان مورد از مقالات نوشته و مذکور آمده است و تفاوت قسمتهای دیگر و نبودن آن در مقالات دلیل آن که این فصول تألیف جداگانه می باشد نیست چه نسخه مقالات که اکنون در دست داریم ناقص و آشفته و درهم است.» [1]
آقای فروزان فر تنها در این کتابش، بیش از سی و اندی ارجاع به کتاب مناقب العارفین دارد و این خود حاکی از اهمیت و اعتبار این کتاب در نزد اساتید فن است. او تاکید می کند که اکثر حکایات مناقب العارفین را در کتاب خویش گنجانده تا جایی که خواننده کتاب او، نیازی به مطالعه مناقب العارفین نخواهد داشت. وی در مقدمه کتابش درباره مناقب العارفین می نویسد:
«مناقب العارفین تألیف شمس الدین افلاکی که مشتمل است بر شرح حال: سلطان العلما بهاء ولد، برهان الدین محقق، شمس الدین تبریزی، مولانا جلال الدین صلاح الدین زرکوب، حسام الدین چلبی، بهاء الدین محمد معروف به سلطان ولد، عارف چلبی فریدون بن سلطان ولد، مؤلف این کتاب معاصر سلطان ولد بوده و اطلاعات مفید از تاریخ خاندان مولانا به دست داده و خامه ای توانا داشته است و اکثر مطالب آن را در ضمن این رساله مندرج کرده ام چندانکه خوانندگان را به خواندن مناقب حاجت نیست»[2]
پینوشت:
[1] مولانا جلال الدین محمد، بدیع الزمان فروزان فر، انتشارات معین، تهران، ۱۳۸۷، چاپ سوم، صص ۱۳۷ الی ۱۴۱
[2] مولانا جلال الدین محمد، بدیع الزمان فروزان فر، انتشارات معین، تهران، ۱۳۸۷، چاپ سوم، ص ۲۲.
#افلاکی
#مناقب_العارفین
#فروزانفر
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🌱🌺 فرارسیدن سالروز ولادت پرنور و سرور امأبیها، همسر ولایت، مادر ولایت، گوهر گیتی، بهانه خلقت، حضرت فاطمهزهرا سلاماللهعلیها و #روز_مادر مبارک باد 🌿🌷
☘️ یکی از طلّاب اصفهانی میگوید:
🔆 زمانی برای خودسازی و تزکیه نفس چند ماهی به مشهد مقدّس مسافرت نمودم.
روزی خدمت آیت الله بهجت رسیدم. ایشان بدون اینکه سؤال کنم، فرمودند:
🌹 آقا! خودسازی به این شکل فایدهای ندارد! بروید به اصفهان و مادرتان را خشنود کنید!
🔸 گفتم: نمی شود؛ و کمی با ایشان بحث کردم.
🔹وقتی که از خدمتشان مرخص شدم در این فکر فرو رفتم که بنده در این مورد با ایشان اصلاً سخنی نگفته بودم، پس ایشان از کجا دانست؟
🍃 سپس برگشتم و معذرت خواهی کردم.
📚 فریادگر توحید، ص٢١٠
#سلام_امام_زمانم❣
🍃️ای صاحب ما ، مهدی جان ️
در ابعاد این دلواپسی ها ، دلخوشیم که شما بر بی کسی های ما ناظرید ، برایمان دعا می کنید و در پناه امن حضورتان ، حفظمان می نمایید ...
🌤#صبحت_بخیر_آقای_من
📌 دوشنبه
☀️ ۳ دی ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۲۱ جمادیالثانی ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 23 دسامبر 2024 میلادی
📎 #تقویم
♦️📹 تصوف و دوری از سیاست!
یکی از جنبه های مهم و حیاتی و ارزشمند اسلام توجه به مسائل اجتماع و سیاست و عدم بی تفاوتی به استکبار و ظلم در هر کجای عالم است.این مساله بارها از سوی پیامبر اسلام«صلی الله علیه و آله» و اهل «بیت علیهم السلام» مورد اشاره قرار گرفته است.
اما متاسفانه برخی از فرقه های مختلف از جمله سران صوفیه گنابادی همه دراویش را از دخالت در سیاست بر حذر می کنند. گویا آنان بر خلاف پیامبر «ص» و اهل بیت علیهم السلام سیاست را با حال و هوای عرفانی خود در تضاد می بینند و سیاست را عامل دوری خود از مقامات عرفانی می دانند.
این روزها نیز شاهد سکوت معناداری از سوی گروههای صوفیه در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان هستیم.
اینک باید از آنان پرسید شما که خود را پیرو مکتب اهل بیت (علیهم السلام) میدانید و ادعای تبعیت ازآن بزرگواران را میکنید، چرا دراین امور از ایشان تبعیت نمیکنید ؟!
✍️ سید رضا موسوی
#تصوف_فرقهای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بیسوادی قطب دارویش
🌐https://www.adyannet.com/fa/news/46357
📎 #تصوف
📎 #سلطان_حسین_تابنده
📎 #سلطانعلیشاهی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حافِظَ أَسْرَارِ رَبِّ الْعالَمِينَ
سلام بر تو ای نگهبان رازهای پروردگار جهانیان
#سلام_امام_زمانم❣
سلام بر تو که به جز شما در عالم کسی لایق نگه داشتن اسرار خداوند نیست و چیزی در عالم برشما مخفی نیست
🌤#صبحت_بخیر_آقای_من
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 آیه روز
💢 آيا وقت آن نرسيده است؟!
🔸 ألَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوٓا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ۞
✍️آیا وقت آن نرسیده است که دلهای کسانی که ایمان آورده اند، در برابر ذکر خدا و آنچه از حق نازل شده است خاشع گردد!
🔹Is it not time yet for those who have faith that their hearts should be humbled for Allah's remembrance and to the truth which has come down [to them]
📚 سوره حدید، آيه ۱۶.
#قرآن
#خشوع
#عرفان_اسلامی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
19.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 عشریه و تعطیلی خمس و زکات!
🎙حجت الاسلام رحیم بیرانوند
#️⃣ #ویدئو | #تصوف_فرقهای
💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
#یادداشت | معصوم بودن قطب در تصوف!
📍 یکی از انحرافات اهل تصوف از اسلام، معصوم دانستن اقطاب است. آنان مقامی الهی برای قطب قائل بوده و تبعیت از او را واجب می شمارند. همین مساله بار ها باعث سوء استفاده های بسیاری شده است.
📍 در این زمینه افراد متفاوتی به این مساله اشاره کرده اند و سخنان غلو آمیزی در باره قطب مطرح ساخته اند. برای نمونه ملا سلطان در مقام تشریح آداب حضور مرید نزد شیخ خود می آورد: «... و در حضور و غیاب، زبان سَر و سِر را از اعتراض بر گفت و فعل شیخ ببندد که آنچه او کند به تحدیث ملک و الهام دل کند..... زیرا اگر شيخ منصوب از طرف خدا باشد، یقین داند که او آنچه کند و گوید، موافق شرع و مخالف هوا باشد اگرچه در نظر او مخالف نماید...! » (سلطان محمد گنابادی، سعادت نامه، ص۱۱۱)
📍به همین دلیل اهل تصوف معتقدند که همه باید به طور کامل در خدمت قطب قرار بگیرند و از او تبعیت کنند.
✍️ سید رضا موسوی
#قطب
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🌿🌺سلام بر قطب عالم امڪان🌺🌿
🌱 چه دمی میشود آن دم که شود رؤیتِ تو
که به پایان برسد ظلم شبِ غیبت تو...
🌱 ای خوش آن دم که رسد رایحهی نابِ وصال
به مشامم برسد عطر خوش قامتِ تو...🌸🌺🌼🌺
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
💚 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💚💫
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📌 چهارشنبه
☀️ ۵ دی ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۲۳ جمادیالثانی ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 25 دسامبر 2024 میلادی
📎 #تقویم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜️تعریف ماجرای حضور هانری کربن در نزد محمد حسین طباطبایی و بیان مشرب صوفیانه کربن توسط غلامحسین ابراهیمی دینانی
❌دینانی مدعی شده کربن شیعه خالص بوده ولی جای تعجب از ایشان که به شخصی که اعتقادی به تشیع نداشته و به قول سید حسن نصر اهل شرب خمر بوده عنوان شیعه خالص را می دهد.
❌اگر منظورتون این است، پس چرا جناب سید حسین نصر که مدتها همنشین کربن بوده اذعان می کند که کربن نه نماز میخواند و نه روزه می گرفت و اهل شرب خمر بود؟؟
⬅️در کلیپ بعدی ان شاء الله سخنان سید حسین نصر را در مورد عدم تقید هانری کربن به نماز و روزه و دستورات دیگر اسلام حتما گوش بدید.
#هانری_کربن
#دینانی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
#معرفی_کتاب | گلستان هفتم
✍️ مهری غلام پور
📚 چاپ: اول ۱۴۰۳
گلستان هفتم مجموعه ای است از ۲۲ داستان کوتاه که در اولین دوره جایزه ادبی شهیدمحمدحسین حدادیان برگزیده شدهاند. این جایزه ادبی نذر فرهنگی است که به همت خانواده شهید و بدون حمایت هیچ نهاد و حزبی برگزار شده است.
شهید محمدحسین حدادیان، بسیجیای است که در ️کوچه گلستان هفتم در تاریخ یکم اسفند ۱۳۹۶ به دست دراویش نعمتاللهی منتسب به گنابادی در مقابل منزل قطب این فرقه به شهادت رسید.
🔸گزیده کتاب:
صبح شده است. رگه آفتابی از پنجره چشمهایم را میزند. آفتاب بعد باران، باران شلاقی دیشب، آقام نیمهلخت جاذب نور ایستاده؛ با پشت قوزکرده. من دراز کف خانه افتادهام؛ با چرتی پاره شده و مادرم هم پای جانمازی خوابش برده. نرمه بادی توی موهای آقام پیچیده، گوشهام سوت میکشند.
همه چیز در یک آهستگی و کندی میگذرد. میروم سمتش، به پایین نگاه میکنم. خیابان خالی شده، آرام، ساکت؛ اما رد خونها روی آسفالت چشم را میزند. آقام متوجهم نشده، گوشی توی دستش است، بوقهای آزاد میخورد. کسی جواب نمیدهد...
هدایت شده از اذکار مأثوره
✳️اذکار هنگام خواب
❇️تسبیح حضرت زهرا سلاماللهعلیها، آیةالکرسی، معوذتین، آیاتی از سوره صافات
#اذکار_مأثور
#اعمال_هنگام_خواب
#خواب
#تسبیحات_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#معوذتین
#سوره_صافات
#عکس_نوشته
🔰کانال اذکار مأثوره(اذکار وارد شده در روایات)
🌿🌺سلام مولای من، مهدی جان🌺🌿
🌱 در خانهها نبودنت احساس میشود؛
خالیست جای عکس تو بین اتاقها...
🌱 برگرد بی تو کل جهان نامنظم است؛
خوش کردهایم دل به همین اتفاقها...🌸🌺🌼🌺
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
💚 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💚💫
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📌 پنجشنبه
☀️ ۶ دی ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۲۴ جمادیالثانی ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 26 دسامبر 2024 میلادی
📎 #تقویم
تفسیر برأی چیست؟
امام خمینی(ره) آورده است:
و از چيزهايى كه ممنوع است در اسلام «تفسير به رأى» است كه هر كسى آراى خودش را بخواهد تطبيق كند بر آياتى از قرآن. يك كسى مادّى است آراى خودش را تطبيق كند بر آياتى از قرآن و قرآن را به آن رأى خودش تفسير و تأويل كند و يك كسى مثلًا اهل معانى روحيه است، هر چه از قرآن دستش مىآيد تأويل كند و برگرداند به آن چيزى كه رأى اوست. ما بايد، از همه اين جهات احتراز كنيم. ولهذا دست ما در باب قرآن بسته است. ميدان چنان باز نيست كه انسان هرچه به نظرش آمد بخواهد نسبت بدهد، به اينكه قرآن، اين را مىگويد.
موسوعة الإمام الخميني، ج۱، ص۸.
🌺منْ فَسَّرَ اَلْقُرْآنَ بِرَأْيِهِ فَقَدِ اِفْتَرَى عَلَى اَللَّهِ اَلْكَذِبَ
پیامبر اکرم(ص) فرمود: هر کسی قرآن را به رأى خود تفسير كند، به يقين بر خداوند دروغ بسته است.
📖کمال الدين و تمام النعمة ج ۱، ص ۲۵۶.
#یعقوبی
#تفسیر_عرفانی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110