eitaa logo
صوفی پژوهی
302 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
544 ویدیو
85 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روز 📌شنبه ☀️ ۲۷ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۴ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 18 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓پرسش: مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در برخی گروه ها اعمالی از قبیل انخلاع روح (موت اختیاری) ، تجرید ، ارتباط با ارواح ، احضار جنّ و ریاضت برای رسیدن به قدرت های ماورائی و دارا شدن چشم برزخی را به نام عرفان و کشف و شهود انجام می دهند ، حکم فقهی انجام این گونه اعمال چیست ؟ 🔰پاسخ: حضرت آیت الله شبیری زنجانی : هر گونه فاصله گرفتن از روش حقه فقها و علمای عظام خطری بزرگ است . هر کاری که موجب تایید حرکت های باطل شود یا خوف تضعیف عقیده حقه در آن باشد جایز نیست . 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰آستانه دانش و حریم آسایش 3️⃣ چند ساعت از شب گذشته، درها رو به بسته شدن و کوچه و خ
🔶رمان نقد تصوف4️⃣ 🔰🔰بهانه عشق بى دل و خسته در این شهرم و دلدارى نیست *** غم دل با که توان گفت که غمخوارى نیست 🔶در گیر و دار پریشانى بود که ناگاه چشمش به درِ خانه مجلّلى افتاد که کتیبه آن صاحب خانه اهل دلى را نشان مى داد. 🔸با خود گفت حتماً این خانه مرا پناه مى دهد. بدون تأمّل دست را به کوبه در برد و کوبید، صداى پرطنین در، سکوت محیط خانه را در هم شکست، رشته مطالعه آقاى «فاضل» را برید. فوراً خادم او عقب در دوید... . ـ کیست؟ ـ باز کن. ـ شما کى هستید؟ ـ مردى غریبم. ـ این وقت شب که را مى خواهید؟ ـ اهل دلى هستم پناه به صاحبدلى آورده ام. ـ آخر تو کیستى؟ ـ چکار دارى: بگشاى درِ خانه که ما نرّه گداییم *** گر تو نگشایى به شکستن بگشاییم خادم رو به اتاق مطالعه کرد و گفت: آقا مثل اینکه آدم ناآشنایى است خیلى هم ... حرف خادم تمام نشده، دوباره درِ خانه به شدّت صدا کرد، محلّه را تکان داد (آقا) گفت: باز کن ببین کیست. نیمه در باز شد خادم که قیافه ناشناس (او) را دید فریاد زد: آقا آمد تو، آمد... (درویش) که صدا را شنید با همان کشکول و تبرزین به سوى اتاق رفت در را باز کرد و یک «یا على مدد» گفت و کنار بخارى زانو زد. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌یکشنبه ☀️ ۲۸ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 19 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔰اعتراض علامه طباطبائی به سلوک ابن عربی و دیدگاه وی درباره متوکّل عباسی 🔶علامه طباطبائی: 👈🏻❓چطور
🔰دیدگاه علامه طباطبائی در مورد عرفان و تصوف عرفان و تصوف‏ ❓❓پرسش: از سخنانتان كه در كتاب‏ شيعه در اسلام‏ در خصوص عرفان و تصوف داريد در مى‌‏آيد كه عرفان و تصوف را تصحيح مى‌‏فرماييد آن‏جا كه تاريخچه پيدايش و نشو و نماى اين طائفه و مجاهده شان را در حفظ روش خودشان ذكر مى‌‏كنيد در حالى كه ائمه عليهم السلام و فقها تكفيرشان كرده‏اند و احتمال كمترين صحت و اعتبار در اقوال‏شان نيست. علاوه در طى كلام مى‏‌فرماييد: عارف كسى است كه خدا را از راه محبت بپرستد نه از راه اميد ثواب يا ترس از عقاب! بعد مى‌‏گوييد: در هر يك از اديان كه خدا پرستش مى‏‌شود كسانى هستند كه مسلک عرفان را دارند حتى و ثنيت، در وثنيت و كليميت و مسيحيت و مجوسيت و اسلام عارف و غير عارف هست، آيا لازمه اين سخن اين نيست كه در وثنيت كسانى هستند كه خدا را از راه حب مى‌‏پرستند؟ آيا اين سخن صحيح است؟ پاسخ علامه طباطبایی: 🔶 ما در اول كتاب‏ شيعه در اسلام‏ تعهد كرديم كه مذهب تشيع را معرفى كرده تاريخچه پيدايش و نشو و نما و انشعابات و افكارشان را نشان دهيم. 🔸در اين‏جا (درك عرفانى) بر طبق تعهدى كه داشتيم تاريخچه حدوث و بقاى عرفان را بدون جانبدارى، اجمالًا بيان كرديم و كرامتى هم براى آنان اثبات نكرديم و اجمالًا به دليل عقلى و نقلی‏شان (بر خلاف آنچه فرموده‌‏ايد دليلى معقول و منقولى ذكر نشده) اشاره كرديم. 👈🏻البته كتاب، كتاب معرفى بود نه كتاب قضاوت و تشخيص حق و باطل مذاهب و از اين روى به نظرهاى مخالف نپرداخته «تفكر فقها را» نقل نكرديم (مگر به عنوان اشاره در تاريخچه پيدايش). 🔶و اما آنچه اشاره شد كه در وثنيت جمعى خدا را از راه محبت پرستش مى‌‏كنند. 👈🏻 اينان برهمن‌‏ها و ارباب رياضت هستند كه خدايان را عبادت مى‌‏كنند نه خداى واحد را و به عقيده خودشان در اثر رياضت‌‏هاى منفى، خودشان را اول در «خدايان» و بعد در خداى‏ تعاى فانى مى‌‏كنند و نظر به اين‏كه توضيح اين مسئله بسيار مفصل بوده و در يك نامه دو نامه نمى‌‏گنجد، خوب است به كتاب‏ سر اكبر كه ترجمه قسمتى از «ويدا» است و خاصه به‏ اوپانيشاد- شت استر- و كتاب‏ فروغ خاور و كتاب‏ تحقيق ماللهند و كتاب‏ آثار الباقيه‏ ابوريحان مراجعه شود تا معلوم گردد كه وثنيت هندى و بودائى وصائبى، چگونه عرفان داشته‌‏اند و دارند. 🔶و اما اين‏كه فرموده‌‏ايد: كلام شما به تصحيح و تصويب عرفان و تصوف اشاره مى‏‌كند، 👈🏻 البته اين‏جانب عرفان را تصحيح مى‌‏كنم، ولى نه عرفانى را كه در ميان سلسله‌‏هاى دراويش بعضى از اهل سنت دائر و معمول است و طريقتى در مقابل شريعت دارد كه بساز و نواز و غنا و رقص و وجد امر مى‏‌كند و نداى" سقوط تكليف" مى‌‏زند و چنان كه در ذيل كلام گفتيم، همين روش‏ها به شيعه هم سرايت كرده است. 👌🏻عرفانى كه از كتاب و سنت استفاده مى‌‏شود، روشى است كه بر اساس اخلاص عبوديت قرار گيرد و سرمويى از مقررات شرع مقدس اسلام جدا نشود، چنان كه در تفسير الميزان‏ نيز بيان كرديم. 📖طباطبايى، محمدحسين، بررسى هاى اسلامى، 2جلد، بوستان كتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم) - ايران - قم، چاپ: 2، 1388 ه.ش، ج‏2، ص: 318. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🖊نظر حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی 👈🏻 راجع به اطاعت محض از استاد که در برخی عرفان‌ها مطرح می‌شود. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌دوشنبه ☀️ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۶ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 20 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا