eitaa logo
سلوک معنوی ـ حیات عارفانه
790 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
203 ویدیو
7 فایل
🎈#سلوک_معنوی #حیات_عارفانه، معارفِ تدوین شده و بازنویسیِ سخنانِ ارزش‌مندِ توحیدی، ولایی، عرفانی و معنویِ سالکانِ راه در حوزۀ نظری و معرفتی (معرفتِ توحیدی، معرفتِ نفس، معرفتِ هستی)، و حوزۀ عملی (تهذیبِ نفس، و حضورِ دین در متنِ زندگی) است. @Useriran
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ﷽ 📚 🔹گاهی انسان هرطور نگاه می‌کند راه بسته است و نمی‌شود گناه نکند، نمی‌شود دست به مالِ حرام نزند؛ زندگی نمی‌چرخد! همۀ اسباب می‌گویند گناه کن! می‌گویند راه بسته است! 🔹ولی اگر تقوای الهی را رعایت کردی، خدای متعال راه را باز می‌کند. چرا؟ چون "إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ". دستِ خدا که به اسباب بسته نیست، دستِ ما بسته است. خدای متعال سبب‌ساز و سبب‌سوز است. 🔹و ما یا خدا را انتخاب می‌کنیم یا اسباب را. اگر اسباب را انتخاب کردیم، دائم باید با این‌ها زندگی کنیم؛ و اگر خدا را انتخاب کردیم، "يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا". اولین مَخرَج این است که از کمندِ اسباب آزاد می‌شوید و دیگر بود و نبودِ آن‌ها برای‌تان یکی می‌شود؛ بعد هم آن مشکل را خدای متعال حل می‌کند. 🔹در بن‌بست‌ها، خدا از ما تقوا می‌خواهد؛ و تقوا یعنی طرفِ خدا را گرفتن، و حواسَت به خدا بودن، و آن‌چه که خدا از تو می‌خواهد را انجام دادن. تقوا در بن‌بست‌ها، توکّل می‌خواهد: "وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى‌اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ". بدونِ توکّل نمی‌شود تقوا داشت؛ اگر توکّل نکنی، می‌روی در وادیِ اسباب اسیر می‌شوی و مشرک می‌شوی. خلاصی از این اسباب با توکّل است. 🔹گاهی انسان سال‌هاست دارد با یک گناه مبارزه می‌کند و پیروز نشده. مگر می‌شود؟ هوس و هواست و عادت است؛ واقعاً سخت است. معجزه‌ای باید بشود تا آدم کَنده بشود.  چطور خودم را جدا کنم؟ می‌شود؟ می‌فرمایند بله، اگر تقوای الهی داشته باشی و بر خدا توکّل کنی. به خدا توکّل کن و با توانِ او، با قدرتِ او، با اعتمادِ به او، خودت را از ذنوب جدا کن و ریشهٔ این صفات را از دلت بیرون بیاور. خداوند مَجاری برای امور قرار داده، ولی مَجاری در دستِ اوست؛ می‌تواند تقدیرات را به‌سمتی ببرَد که بهرهٔ انسان کامل بشود، اگر انسان به خدا توجّه کند. @sulookmanavi
🎈و‌ چگونه از‌ جان‌ نگذرد آن‌ که می‌داند‌ جان بهای دیدار است؟!... @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🖌فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ (آل‌عمران، ۱۷۴)؛ دستِ‌آخر، پیروزمندانه و سربلند و بی هیچ آسیبی از جبهه برگشتند، درحالی‌که رضای خدا را هم به‌دست آورده بودند. بله! خدا لطفِ بسیار دارد. 🔹در این آیه صحبت از چهار عطیّه شده: نعمت، فضل، حفاظت، و رضوان. بر این مبنا که اختلافِ لفظ بر اختلافِ معنی دلالت دارد، می‌شود گفت این چهار عطیّه، چهار عطای مختلف‌اند که اهلِ توکّل و عمل که از غیرِ خدا نمی‌ترسند - یا کم می‌ترسند - از آن بهره‌مند می‌شوند. @sulookmanavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 👆👆👆👆 🎤 شهید حاج قاسم سلیمانی 🖌موضوع: وَالله هرکس تیر به سمتِ این نظام انداخت، آواره شد ... @sulookmanavi
🌷سلام به دوستان و همراهانِ گرامی: ضمن تشکّر از بزرگوارانی که دیدگاه‌هایشان را ارسال می‌کنند، از سایرِ اعضای ارجمندِ کانال نیز درخواست دارم که بنده را از نظراتِ خود بهره‌مند سازند. با تشکّر عباسعلی‌جعفری؛ مدیر کانال
📚 ﷽ 📚 🖌فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ ۖ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ ... (آل‌عمران، ۱۹۵) 🔹نکتهٔ جالبی که این آیه دارد، تصریح به برابریِ زن و مرد در پاداشِ اعمال پیشِ خداست؛ یعنی گرچه در دنیا همهٔ انبیاء و غالبِ اولیاء از میانِ مردان بوده‌اند، امّا در آخرت چنین نیست و درجاتِ قرب منوط به عمل است و در قبولِ عمل فرقی میانِ زن و مرد نیست. 🔹طبقِ این آیه، برتری‌های اعتباری که مردان برای خود گمان می‌کنند، همه تا دَمِ مرگ است و حکومتِ مردان با طلوعِ مرگ به پایان می‌رسد و بعد از آن هر کسی مهمانِ عملِ خویش است و ملاکِ قرب، عملِ صالح در پرتوِ تقواست. @sulookmanavi
🏴مصیبتِ عظمای گزینِ خلایق، نبیّ مکرّمِ اسلام، حضرتِ محمّد مصطفی ـ صلوات الله علیه و آله و سلم ـ و شهادتِ غریبانهٔ سبطِ اکبر، صادرِ اوّلِ حقیقتِ فاطمی، کریمِ آل‌الله، حضرتِ امام حسنِ مجتبی ـ صلوات الله علیه ـ به ساحتِ مقدّسِ حضرتِ صاحب الزمان ـ ارواحنافداه ـ و جمیعِ شیعیان و مسلمانان تسلیت‌باد. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ✔ ️يا اَباذَرٍّ! لا تَكُن‏ عَيّاباً وَ لا مَدّاحاً وَ لا طَعّاناً وَ لا مُمارياً. 🔹پیامبر (ص) به اباذر فرمود: ای اباذر! عیب‌جویِ این و آن نباش! که مُدام انسان این و آن را تعییب کند، عیبِ این را بگیرد، عیبِ آن را بگیرد، عیبِ آن دیگری را بگیرد. عیّاب یعنی کثیرالتّعییب؛ بعضی‌ها این‌جور هستند دیگر؛ مرتّباً در فکرِ این هستند که یک عیبی از کسی پیدا کنند و آن‌را ذکر کنند ... 🔹نقطه‌ٔ مقابلش هم این است: مدّاحِ این و آن نباش! همین‌طور مُدام تعریف‌های زیادی، بیش ‌از حد؛ این‌هم مَنهی (نهی شده) است در این روایت. مدحِ زیادی هم همین‌جور است. حالا یک‌وقت انسان منصفانه در مقامی که لازم است تمجیدی از کسی می‌کند امّا این‌که همین‌طور مُدام مدحِ یکی را بکند یا مدحِ همه را بکند یا مبالغه‌آمیز درباره‌ٔ کسی حرف بزند و مدح بکند، ممنوع است؛ بخصوص مدحِ صاحبانِ قدرت و ثروت که عیبِ آن و زشتی آن خیلی بیش‌تر هم هست. 🔹طعنه‌زن به این و آن نباش. طعنه‌زنی غیر از عیب‌جویی است. کارهای افراد را طعنه می‌زند؛ یک چیزی را در یک کسی مستمسک قرار میدهد. می‌بینیم دیگر این روزها طعنه زدن به این و آن متأسّفانه رایج است، بخصوص در این مطبوعات و روزنامه‌ها و مانندِ این‌ها. یک کسی یک حرفی زده که مثلاً یک‌ خُرده‌ای به‌نظر مبالغه‌آمیز می‌آید؛ این‌را به یک شکلی، مسخره‌آمیز تیتر کنند در روزنامه و بزرگ کنند. 🔹و اهل جدل هم نباش. "ممارات" یعنی مجادله کردن، مباحثه‌های بی‌خودی؛ سرِ یک چیزِ کوچکی یا بحثِ علمی یا بحثِ غیرِعلمی مُدام سر و کلّه زدن و مُدام بحث کردن و مُدام استدلال کردن و مانندِ این‌ها. خُب همه‌ٔ حرف‌های دنیا را می‌شود یک دلیلی برایش ذکر کرد، و بر همه‌ٔ دلیل‌های دنیا هم می‌شود یک اشکالی ـ وارد یا ناوارد ـ وارد کرد؛ این به آن اشکال کند، آن به این اشکال کند؛ تمام‌شدنی نیست. 🖌 (۱۳۸۵/۵/۱۵) حضرت‌ آيت‌اللّه‌العظمي‌‌ امام‌ سيّدعلي‌ حسيني‌ خامنه‌اي [ادام‌ اللّه‌ تعالي ظلال سيادته] 💘 اَللّهُمَّ احفَظ لَنَا سَیِّدَنَا وَ نُورِ عَینَنَا وَ قَلبِنَا الَذَّی بَینَ جَنبَینَا قَائِدِنَا اِمَامَنَا الخَامِنِه‌ای اِلَی قیام مولانا المهدی (عج) @sulookmanavi