eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
37.4هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
403 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: http://tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
به نظر من، جوانان انقلابی دانشگاه [باید] سعی کنند خوب درس بخوانند؛ خوب فکر و معرفت‌شان را بالا ببرند. سعی کنند در محیط خودشان اثر بگذارند؛ فعال باشند، نه منفعل؛ روی محیط خودشان، اثر فکری و روانی بگذارند. این شدنی است. یک جوان گاهی اوقات می‌تواند مجموعه پیرامونی خودش را - کلاس را، استاد را و حتّی دانشگاه را - زیر تأثیر شخصیت معنوی خودش قرار دهد. البته این کار با به‌‌دست نمی‌آید؛ با به‌دست می‌آید، با صفا به‌دست می‌آید، با استحکام رابطه با خدا به‌دست می‌آید. عزیزان من! رابطه با خدا را جدّی بگیرید. شما جوانید؛ به آن اهمیت بدهید، با خدا حرف بزنید، از خدا بخواهید. مناجات، نماز، نماز با حال و با توجّه، برای شما خیلی لازم است. مبادا اینها را به حاشیه برانید. ‌۱۳۷۷/۲/۲۲ ۱۶ آذر، روز @t_manzome_f_r تبیین منظومه فکری‌ رهبری
استکبار یك تعبیر قرآنی است؛ در قرآن کلمه‌ی استکبار به کار رفته است؛ آدم مستکبر، دولت مستکبر، گروه مستکبر، یعنی آن کسانی و آن دولتی که قصد دخالت در امور انسان‌ها و ملّتهای دیگر را دارد، در همه‌ی کارهای آنها مداخله می‌کند برای حفظ منافع خود؛ خود را آزاد می‌داند، حقّ تحمیل بر ملّت‌ها را برای خود قائل است، حقّ دخالت در امور کشورها را برای خود قائل است، پاسخگو هم به هیچ‌کس نیست؛ این معنای مستکبر است. نقطه‌ی مقابل این جبهه‌ی ظالم و ستمگر، گروهی هستند که با استکبار مبارزه می‌کنند؛ در قرآن درباره‌ی امثال فرعون و گروه‌های بدخواه و معارض حقّ و حقیقت به‌کار رفته است. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
دانشجو: با این‌که شما از اوضاع مملکت خبر دارید و وضع مردم را خوب درک می‌کنید، ولی چرا کاری انجام نمی‌دهید؟ اگر مسؤولان گوش نمی‌کنند، چرا با آنها برخورد نمی‌کنید و افراد لایق و قابل اعتماد و دلسوز برای ملت را جایگزین آنها نمی‌کنید؟ چرا باید بعضی اشخاص مصونیت آهنین داشته باشند و بعضی دیگر نه؟ رهبر انقلاب اسلامی: از نظر من، هیچ کس مصونیت آهنین ندارد. همه در مقابل قانون و مسؤولیت‌های خودشان پاسخگو هستند و باید جواب بدهند. اما این‌که چرا من افرادی را نمی‌گمارم؛ پاسخ این است که طبق قانون عمل می‌کنم. گماشتن افراد، به عهده‌ی رهبری نیست. مهم‌ترین و بیشترین بخش‌های کشور، بخش‌هایی هستند که مسؤولیت گماشتن افراد در رأس آنها، با رهبری نیست. طبق قانون، روالی وجود دارد؛ باید آن روال عمل شود. اعتراض به آنها هم، باز روال قانونی دارد که اگر مسؤولی کم‌کاری داشت و این ثابت شد، چگونه باید با او برخورد کرد. مجلس یک‌طور برخورد می‌کند، دستگاه قضایی هم یکطور برخورد می‌کند. بنابراین، کارها باید بر اساس روال قانون پیش برود. مسائل کشور هم این‌گونه ساده و یکدست و قابل اندازه گیری با یک نگاه نیست که ما بگوییم فلان مسؤول توانست، یا فلان مسؤول نتوانست. مسائل کشور - چه کارهای اقتصادی، چه کارهای سیاسی و چه کارهای فرهنگی - پیچیده است. آن‌جایی که شما می‌بینید بنده به کسی اعتراضی می‌کنم، هنگامی است که جمع‌بندی همه‌جانبه‌ای نسبت به آن کار صورت گرفته؛ والّا این‌طور نیست که انسان بتواند از دور نسبت به کار مسؤولی، ارزیابی‌ای کند و او را محکوم یا تأیید نماید. البته نتایج کارها بایستی در عمل دیده شود. چیزی که من همیشه به مسؤولان - چه مسؤولان قوّه‌ی مجریّه و چه مسؤولان قوّه‌ی قضایّیه - توصیه می‌کنم، عمدتاً این است که در برخورد با تخلّف، هیچ‌گونه رودربایستی‌ای با کسی نکنند... مسؤولان قوّه‌ی قضایّیه هم همین‌طور؛ در حوزه‌ی کارِ خودشان نباید به‌هیچ‌وجه دچار رودربایستی و ملاحظه‌کاری شوند. اگر این احساس مسؤولیتِ بدون رودربایستی در مسؤولان بالا باشد، این امید وجود خواهد داشت که بسیاری از آن چیزهایی که به نظر ناهنجار می‌آید، برطرف شود. ۱۳۷۹/۱۲/۲۲ بیانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برادران [و خواهران]! دارای هر سلیقه و هر جناح و هر فکر و - به قول معروف - هر خطی که هستید، بدانید که یکجا نقطه‌ی انشعاب است؛ مواظب آن‌جا باشید. آن‌جا عبارت از آن نقطه و لحظه‌ای است که احساس می‌کنید به جای ، «خود» وارد میدان می‌شود. نقطه‌ی انحراف، این‌جاست. «اَعدی عدوِّکَ نَفسُکَ الّتی بَینَ جَنبَیکَ». این نفس و این من، از همه‌ی دشمنان، دشمن‌تر است؛ چیزی است که برای ارضای آن، گاهی ممکن است خدای ناکرده ما حاضر بشویم که شریف‌ترین و عزیزترین ارزش‌ها را هم از یاد ببریم. این‌جا نقطه‌ی انحراف است و هر لحظه هم در انتظار ماست؛ باید مواظب این بود. این، از آن اشتباهاتی نیست که ما در تاریخ زندگی خود دنبالش بگردیم؛ نقطه‌ی آن را حدس بزنیم و در آن‌جا مواظبش باشیم. نه، ممکن است در هرلحظه برای ما پیش بیاید. رهبر انقلاب اسلامی ۱۳۶۹/۰۹/۱۴ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 🔸امام امت علم را با تقوی، ورع، خودسازی، مجاهدت نفسانی و غلبه بر شیطان باطنی در هم آمیخت و با دست قدرتمند خود دنیا را متحول کرد. ۱۳۶۹/۸/۵ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
عدالت دغدغه‌ی همیشگی و تاریخی بشر بوده. به تبع احساس نیاز به عدالت که در طول تاریخ تا امروز در مردم عمومیت داشته، متفکران بشر، فیلسوفان و حکما در این مقوله وارد شدند و دغدغه‌ی آنها بوده است. بنابراین از قدیمترین دوران‌های تاریخ تا امروز درباره‌ی عدالت و عدالت اجتماعی به همین معنای عام، بحث شده، نظریه داده شده؛ لیکن نقش ادیان استثنائی است. یعنی آنچه که ادیان در طول زمان راجع به عدالت گفتند و خواستند و اهتمام کردند، بی‌نظیر و استثنائی است. در نظرات حکما و اندیشمندان، آن اهتمام ادیان مطلقاً مشاهده نمی‌شود. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انضباط اجتماعی، یعنی نظم‌پذیری در همه‌ی امور. شما برای اعمال این انضباط، از کارهای کوچک شروع کنید. فرض بفرمایید، عبور نکردن از خطّ عابر پیاده، برای اتومبیل‌ها، در خیابان‌های شلوغ و پرجمعیت، یا همه جا. یا عبور نکردنِ پیاده‌ها از غیر محلِ خطّ عابر پیاده، در خیابان. این کار، در وهله‌ی اوّل، به نظر کوچک و پیش پا افتاده می‌آید. اما از همین‌جا شروع کنیم و انضباط اجتماعی را در همه‌ی مسائل‌مان تعمیم دهیم تا به مسئولیت‌های بالای کشور در برخورد با مسائل کشور برسد. یعنی کسانی که مراجعات مردمی دارند، در برخورد با مردمی که به آن‌ها مراجعه می‌کنند، نظم و انضباط را حاکم کنند و کسانی که کاری را بر دوش گرفته‌اند، نظم و انضباط را در انجام آن کار معمول دارند. همه‌ی اینها، کشور و ملت ما را به شادابی خواهد رساند و کارِ آنها را پیش خواهد برد. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
در اسلام، "آزادی" ریشه‌ی الهی دارد. ...حرکت علیه آزادی، حرکت علیه یک پدیده‌ی الهی است؛ یعنی در طرف مقابل، یک تکلیف دینی به وجود می‌آورد. اما در غرب چنین چیزی نیست؛ یعنی مبارزات اجتماعی که در دنیا برای آزادی انجام می‌گیرد، بنابر تفکّر لیبرالیسم غربی، هیچ منطقی ندارد. ...آزادی در تفکّر لیبرالیسم غربی، با "تکلیف" منافات دارد؛ آزادی، یعنی آزادی از تکلیف. اسلام، "آزادی" را همراه با "تکلیف" برای انسان دانسته تا انسان بتواند با این آزادی، تکالیف را صحیح انجام دهد، کارهای بزرگ را انجام دهد، انتخاب‌های بزرگ را بکند و بتواند به تکامل برسد. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
۱۰ پیرامون اقتصاد مقاومتی و رهبر انقلاب اسلامی🔻 : ۱. اقتصاد مقاومتی چه هست و چه نیست؟ خصوصیّات مثبت آن و خصوصیّات منفی و سلبیِ آن چیست؟ : الف. یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور ما است، امّا منحصر به کشور ما هم نیست ب. درون‌زا و برون‌گرا است، درون‌گرا نیست ج. مردم‌بنیاد د. دانش‌بنیان ه. عدالت‌محور و. همیشه بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد : ۲. اقتصاد مقاومتی درون‌زا  به چه معناست؟ : یعنی از دل ظرفیّت‌های خود کشور ما و خود مردم ما می‌جوشد؛ رشد این نهال و این درخت، متّکی است به امکانات کشور خودمان. : ۳. آیا درون‌زایی اقتصاد مقاومتی همان درون‌گرایی اقتصاد است؟ : نه، درون‌زا است، امّا برون‌گرا است؛ با اقتصادهای جهانی تعامل دارد، بااقتصادهای کشورهای دیگر با قدرت مواجه میشود. بنابراین درون‌زا است، امّا درون‌گرا نیست. ۴. آیا اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دولتی است؟ : اقتصادی که به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود، مردم‌بنیاد است؛ یعنی بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتی نیست، اقتصاد مردمی است؛ با اراده‌ی مردم، سرمایه‌ی مردم، حضور مردم تحقّق پیدا می‌کند. : ۵. عدالت در اقتصاد مقاومتی چگونه تعریف می‌شود؟ : عدالت در این برنامه به معنای تقسیم فقر نیست، بلکه به معنای تولید ثروت و ثروت ملّی را افزایش دادن  است. : ۶. با توجه به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، مشکلات کنونی اقتصاد کشور حل خواهد شد؟ : در اینکه گفتیم اقتصاد مقاومتی بهترین راه حلّ مشکلات اقتصادی کشور است شکّی نیست، امّا معنای آن این نیست که ناظر به مشکلات کنونی کشور است. اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور. ادامه دارد... @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 ♦️دشمنان اسلام امروز با استفاده از شیوه‌های بسیار زیرکانه و شیطانی یک جنگ و مبارزه تمام عیار فرهنگی را علیه ملت ما به راه انداخته‌اند. آنها قصد دارند تا نسل جوان ما را که نیروی مدافع کشور و همیشه حاضر در صحنه های کار و عمل، خودسازی، تربیت علمی و تحقیقی و پیشرفت بوده است بتدریج تباه کنند. آنها تلاش می کنند تا ذهن و فکر نیروی جوان کشور را تحت تأثیر تبلیغات گوناگون خود قرار دهند و آن را نسبت به حقایق مقدس اسلامی که به عنوان پایه‌ها و ستون‌های اصلی اعتقادی شناخته شده‌اند بی‌تفاوت و سست کنند. ۱۳۷۰/۶/۲۵ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
شما خیال می‌کنید قدرت‌هایی که آن روز (دوران نبی اکرم صلّی‌الله‌علیه‌واله‌وسلّم) بر دنیا مسلط بودند، کمتر از قدرت استکباری امریکای امروز احساس قدرت می‌کردند؛ نه، آنها هم همین‌طور احساس‌قدرت می‌کردند. ببینید با پیامبران چگونه حرف می‌زدند. ببینید برخورد تمدن‌ها با کسانی که برخلاف هوی‌ها و هوس‌های آنها حرف می‌زدند، چه‌قدر تحقیرآمیزبود. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
در یک جامعه و در یک نظام اخلاقی، پول احترام مطلق دارد؛ از کجا آمده؟ مهم نیست. ممکن است از راه استثمار بدست آمده باشد، ممکن است از راه استعمار بدست آمده باشد، ممکن است از راه غارت بدست آمده باشد؛ فرقی نمی‌کند، پول است. البته امروز این چیزها اگر صریحا گفته بشود- در آن جوامعی که به آنها مبتالیند - ممکن است انکار بشود؛ اما تاریخشان را که نگاه می‌کنید قضیه روشن می‌شود. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
تحول در جوامع انسانی و برای بشر، سنت لایتغیر الهی است. هیچ‌کس نمی‌تواند در مقابل تحول بشری بایستد؛ امکان ندارد دیر یا زود یکی پس از دیگری تحولات بشری اتفاق می‌افتد. این راز ماندگاری و راز تعالی بشر است. اصلاً خدا بشر را اینطور قرار داده است که ایستایی در طبیعت انسان نیست... با تحول نبایستی مقابله کرد؛ تحول را نباید انکار کرد و باید به سوی تحول _ به همان معنایی که عرض خواهم کرد_ به شکل درست حرکت کرد... اساس تحول باید بر "ملاحظه عناصر اصلی هویت ملی" قرار داده شود، که آرمان‌های اساسی و اصولی مهم‌ترین آنهاست. @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اختلاف طبقاتی یعنی چه؟ یعنی اینکه انسان‌هایی که در این جامعه زندگی می‌کنند، اینها همه مثل هم نیستند. یک عده محکومند به اینکه محرومیت بکشند، رنج ببرند. یک عده هم بایستی بهره مند باشند، لذّت و عیش زندگی برای آنها باشد. @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
... به مناسبت سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹انقلاب و عزت و استقلال ایران اسلامی پایدار و ماندنی است و جوانان ما باید با خودسازی و عزم و اراده‌ای قوی توطئه ها و خباثت‌های دشمنان خود را بی‌اثر کنند. ما می‌توانیم با تلاش و استمرار مبارزه از نفوذ استبداد جهانی ممانعت کنیم و دژ استکبار را در سطح بین‌المللی در هم کوبیم. ۱۳۷۱/۸/۱۳ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
من می‌گویم که هشام‌بن عبدالملکِ آن‌ روز، امام باقر(علیه‌السلام) را بهتر از شیعهٔ امروز می‌شناخت؛ او می‌فهمید که امام‌ باقر(علیه‌السلام) در طلب حکومت است، دنبالِ گرفتن قدرت است، دنبال ایجاد یک جامعهٔ اسلامی و الهی واقعی است؛ امّا برای شیعهٔ امام باقر، امروز این مطلب را باید اثبات کنند؛ تازه باورش بیاید یا نیاید! "علیه‌السلام" @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
حیات طیبه معنایش این نیست که کسانی فقط نماز بخوانند، عبادت کنند و اصلا به فکر زندگی و مادیات نباشند؛ نه حیات طیبه، یعنی دنیا و آخرت را با هم داشتن. حیات طیبه، یعنی ماده و معنا را با هم داشتن. حیات طیبه، یعنی آن ملتی که تلاش می‌کند، سازندگی می‌کند، صنعت و بازرگانی و کشاورزی را به اوج می‌رساند، قدرت علمی و تکنیکی پیدا می‌کند، پیشرفت‌های گوناگون در همه جهت به دست می‌آورد؛ اما در همه این حالت، دل او هم با خداست و روزبه‌روز هم با خدا آشناتر میشود... @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا