هدایت شده از تولیداتِ طرح
18_Jalase-15.mp3
5.87M
📗بریدهای از جلسۀ پانزدهم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
بعثت در نبوت
اول در وجود خود پيغمبر. بعثت، رستاخيز، انقلاب، تحول، اول در درون و ذات خود پيغمبر، در باطنِ خود نبى بهوجود مىآيد. اول او عوض مىشود، اول او از حال ركود و رخوت خارج مىشود، بعد از آنىكه در روح او، در باطن او قيامتى بر پا شد، بعد از آنىكه رستاخيزى در درون ذات نبى و روان او بهوجود آمد، بعد از آنىكه همۀ مايههاى بسيار سرشارِ وديعهنهادۀ ازطرف خدا، در نبى بيدار شد، مثل سرچشمهاى كه در هر لحظهاى ميلياردها جريان آب از او استخراج مىشود و مىريزد ـ كه تا قبل از اين لحظه، همۀ اين آبها در باطن او مخفى یا پنهان بود ـ بعد از آنىكه خلاصه خودِ نبى مسلمان شد، وقتىكه خود او تحت تأثير تحول وحى الهى قرار گرفت؛ بعد همين سرچشمه، همين تحول، همين شور، همين انقلاب، همين رستاخيز، از اين چشمۀ فيّاضِ جوشان، كه روح نبى و باطن نبىست، مىريزد به اجتماع، منتقل مىشود به متن جامعۀ بشرى.
بعد از آنىكه در او تحول بهوجود آمد، در جامعه تحول بهوجود مىآيد. بعد از آنىكه در باطن او رستاخيز عظيمی به پا شد، رستاخيز عظيمترى در متن جامعه برپا مىشود. بعد از آنىكه در دل او انقلاب بهوجود آمد، به دست او، در جامعه انقلاب بهوجود مىآيد و بعثت بهمعناى واقعى تحقق پيدا مىكند. پس مىبينيد كه در نبوت هرچه كه هست، شور و تحول و دگرگونى و بعث و انبعاث است.
#خلاصه
#کتاب_اول
#جلسه_پانزدهم
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
@t_manzome_f_r
بُعد انقلابی زندگی #امام_سجاد...
#انسان_۲۵۰_ساله
اولین بخش افتخار آمیز زندگی امام چهارم بخش #اسارت اوست.
امام سجاد در حال #اسارت و بیماری، همانند قهرمانی بزرگ با گفتار و رفتارش، در این فصل حماسه می آفریند.
در این دوران، #امام وضعیتی به کلی متفاوت دارد با آنچه که در دورانِ اصلی زندگی او مشاهده خواهید کرد. در آن دوران اصلی، بنای #امام بر کارِ زیربناییِ ملایم، حساب شده و آرام است؛ که گاهی حتی ایجاب می کند با عبدالملک مروان هم در یک مجلس بنشیند و با او رفتاری معمولی و ملایم داشته باشد.
اما در این فصل #امام را به صورت یک #انقلابی پر خروشی می بینید که کمترین سخنی را تحمل نمی کند و در برابر چشم همه، پاسخ های دندان شکن به دشمنانِ مقتدر خود می دهد.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۰۰
#جلسه_نوزدهم
#زینب_کبری
@t_manzome_f_r
پیام آور انقلاب #حسین_بن_علی...
#انسان_۲۵۰_ساله
این سؤال وجود دارد که چرا امام سجاد علیه السلام در دوران پس از اسارت بنا را بر ملایمت و نرمش می گذارد و مایل است که #تقیّه کند و پوششی از دعا و کارهای ملایم بر روی حرکات انقلابی و تند بگذارد، و در دوران اسارت بدان سان به کارهای تند و پرخاشگرانه و آشکار دست بزند؟
پاسخ این است که این فصل، فصلی استثنایی بود.
اینجا امام سجاد جز آنکه #امام است و باید زمینه کار آینده را برای #حکومت الهی و اسلامی فراهم کند، زبان گویایی برای خون های ریخته شده ی #عاشورا است.
امام سجاد در اینجا در حقیقت خودش نیست بلکه زبان خاموش حسین علیه السلام باید در سیمای این #جوان_انقلابی در شام و در کوفه تجلّی کند.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله،ص۲۰۱
#جلسه_نوزدهم
#زینب_کبری
@t_manzome_f_r
خونِ جوشانِ #حسین_بن_علی...
#انسان_۲۵۰_ساله
اگر مردم بدانند که #حسین کشته شد و چرا کشته شد و چگونه کشته شد، آیندهی #اسلام و آیندهی دعوتِ #اهل_بیت به نوعی خواهد بود و اگر ندانند نوعِ دیگری.
بنابراین برای آگاهی و گسترش این شناخت در سطح جامعه، باید همهی سرمایه ها را به کار انداخت و تا هر جا ممکن است این کار را انجام داد.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۲۰۱
#جلسه_نوزدهم
#زینب_کبری
@t_manzome_f_r
حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: بالاتر از هر عبادتی به کار انداختن نیروی تفکر و تعقل است.
سلااام دوستان. روزتون پر از اندیشه های نو
@Manzome_fekri110
ادمین هستم، منتظر پیشنهادها و نظرات شما
اختناق شدید در منطقه نفوذ اهل بیت...
#انسان_۲۵۰_ساله
هنگامی که حادثه #عاشورا رخ داد، در سراسر عالم اسلام تا آنجایی که خبر رسید، بخصوص در حجاز و عراق، حالت رعب و وحشتی میان شیعیان و طرفدارانِ ائمه بوجود آمد، زیرا احساس شد که حکومت یزید تا آن حد هم آماده است که حکومت خود را تحکیم کند، یعنی تا حد کشتنِ #حسین_بن_علی (علیه السلام) که فرزند #پیامبر و در همهی جهان اسلام به عظمتِ اعتبار و قداست شناخته شده بود.
ارتباطات، ضعیف شد و کسانی که طرفدار ائمه بودند و مخالفان بالقوهی دستگاه خلافت بنیامیه به شمار میآمدند، در حال ضعف و تردید به سر میبردند.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۰۵
#جلسه_نوزدهم
#شرایط_اجتماعی_سیاسی_پس_از_حادثه_کربلا
@t_manzome_f_r
تبیین منظومۀ فکری رهبری
لعنت در دنیای اسلام کار معاویه است و کار اخلاق معاویه است. #امیر_المومنین (علیه السلام) را، #علی_بن_
پایان #عکس_نوشته از ۹صفحه چهاردهم کتاب انسان ۲۵۰ ساله👆👆👆
هدایت شده از تولیداتِ طرح
19_Jalase-16.mp3
3.2M
📗بریدهای از جلسۀ شانزدهم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
رستاخیز اجتماعی نبوت
در تمام جامعههايى كه پيغمبرى ظهور كرده، با اين داعيه ظهور كرده؛ يعنى آمده تا جامعه را از شكلى غلط، از شكلى ناموزون، از شكلى توأم با ظلم و جُور و ستم، تبديل كند بهشكلى موزون، بهشكلى زيبا، بهشكلى عادلانه؛ اين يك مطلب. رستاخيز نبوت اين است. هر نبىاى كه در هر اجتماعى مبعوث شده و ظهور كرده، سر اين ظهور كرده، اين را بدانيد. بهطوركلى، هيچ پيغمبرى نبوده كه آمده باشد تا براى مردم، يك مقدار مسائل فرعى و جزئىِ زندگى را بيان بكند.
البته پيغمبران بزرگ كه پيغمبران اولوالعزم مىناميم و بهاينعنوان آنها را مىشناسيم، اينها قطبهاى انقلابات الهى بودند، و پيغمبران ديگر، بعضى مىآمدند دنبالۀ انقلاب آنها را مىگرفتند، بعضى مىآمدند كار آنها را تكميل مىكردند، بعضى مىآمدند كار آنها را به ثمر مىرساندند، بعضى مىآمدند رجعتهايى كه بعد از انقلابهاى به ثمر رسيدۀ آنها بهوجود مىآمده، برگردانند، باز يك انقلاب نوينى بهوجود بياورند؛ همان كارى كه اوصيایِ پيغمبر ما، بعد از رحلت پيغمبر ما انجام مىدادند؛ كار اميرالمؤمنين، كار امام حسين، كار ائمۀ ديگر، كار علماى امت اسلام و كارِ بالاخره صاحبالزمان، ولىعصرصلواةاللهوسلامهعليه.
#خلاصه
#کتاب_اول
#جلسه_شانزدهم
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
@t_manzome_f_r
تشکیلات پنهانی شیعه...
#انسان_۲۵۰_ساله
بعد از حادثه #شهادت امام حسین علیه السلام مقداری مردم مرعوب شدند، لکن آن چنان ترسی نبود که به کلی نظام #تشکیلات پیروان اهل بیت را بر هم بریزد. دلیلش هم این است که ما می بینیم حتی در هنگامی که اسرای کربلا را به کوفه آوردند، حرکاتی مشاهده می شود که این حرکات حاکی از وجود #تشکیلات_شیعه است.
البته وقتی از #تشکیلات_شیعه سخن می گوییم منظور یک #تشکیلات منسجم کامل به شکلی که امروز در دنیا معمول است، نمی باشد؛ بلکه منظورمان رابطه های #اعتقادی است که مردم را به یکدیگر متصل می کند و وادار به فداکاری می نماید.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۰۶
#جلسه_بیستم
#شرایط_اجتماعی_سیاسی_پس_از_حادثه_کربلا
@t_manzome_f_r
نمونه های کم نظیر کشتار در تاریخ اسلام...
#انسان_۲۵۰_ساله
عبداللهبنحَنظَله یکی از مردمان با شخصیت و موجه #مدینه بود که پیشاپیش مردم علیه یزید قیام کردند و یزید را خلع و مردم را به سوی خود دعوت نمودند.
این حرکت موجب آن گردید که یزید از خود عکس العمل نشان دهد و در نتیجه یکی از سرداران پیر و فرتوت بنی امیه به نام مسلمبنعُقبه را همراه با عده ای به مدینه فرستاد و از او درخواست کرد که مردم #مدینه را خاموش کند. مسلمبنعقبه به #مدینه آمد و چند روزی شهر را به منظور در هم شکستن مقاومت مردم محاصره کرد. سپس وارد شهر شد و آن قدر کشتار و ظلم کرد و فجایع به بارآورد که در تاریخ #اسلام جزءِ نمونه های کم نظیر است.
او چنان در کشتار و ظلم زیاده روی کرد که پس از آن حادثه او را مُسرف نام گذاشتند و به او مُسرف بن عُقبه می گفتند.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۰۹
#جلسه_بیستم
#شرایط_اجتماعی_سیاسی_پس_از_حادثه_کربلا
@t_manzome_f_r
ایستادگی قاطعانه حکومت...
#انسان_۲۵۰_ساله
واقعه ی حرّه، بزرگ ترین وسیله ارعاب دوستان و پیروان اهل بیت شد، به خصوص در مدینه که عده ای گریختند، عده ای کشته شدند و گروهی از یاران خوب اهل بیت همچون عبدالله بن حنظله و دیگران به شهادت رسیدند و جایشان خالی ماند.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۱۰
#جلسه_بیستم
#شرایط_اجتماعی_سیاسی_پس_از_حادثه_کربلا
@t_manzome_f_r