eitaa logo
تا ابد زندگی
954 دنبال‌کننده
367 عکس
81 ویدیو
0 فایل
🔴معارف کاربردی با نگاه عمیق به مرگ و حیات برزخی و عالم قیامت 👤 ارتباط با ادمین @admin_ravaasi ‌ ⭕آدرس دیگر صفحات ما https://zil.ink/ravasii ✅ آثار حجت‌الاسلام عابدینی؛ حول احادیث کتاب الموت و المعاد بحارالانوار ‌ 🔸 مؤسسه مطالعات اسلامی رواسی
مشاهده در ایتا
دانلود
💠لزوم حرکت مطابق غایت 💠البته در نظام عالم وجود چون غایت تکوینی است حرکت هم تکوینی است اما در این نظام تکوینی با انسانها اختیار داده اند و حرکت اورا به دست خودش سپرده اند . حرکت کمالی علم به علم او را به دست خودش داده اند که غایت را ببیند و طبق ان حرکت بکند و الا وجود او به خودی خود دارد به سمت غایت حرکت میکند ( به حرکت تکوینی ) 💠ما چه بخواهیم چه نخواهیم داریم سمت معاد حرت میکنیم اما به ما گفته اند اگر معرفت پیدا کردید حرکت شما مطابق با غایت میشود اما اگر معرفت پیدا نکردید ، به طرف غایت میروید ولی وقتی که میرسید میبینید که با شما تطابق ندارد انوقت این میشود عذاب ، وقتی که میرسم و میبینم که غایت با من تطابق ندارد 💠مثال خیلی واضح مراحل زندگی انسان است . انسان از کودکی به نوجوانی میرسد خود یک غایتی را دارد طی میکند و به خاطر اینکه این غایت غیر اختیاری ست و بدون اینکه توجه بکند این حرکت از کودکی به نوجوانی انجام میشود و خود به خود الزامات کودکی میریزد و لوازم نو جوانی ایجاد میشود ، وقتی که به سن نوجوانی میرسد احساس میکند اماده این جریان و با ان مطابق است . اما اگر به یک انسانی بگویند : حرکت از کودکی به نوجوانی را خودت انجام بده . و او کم کم و تدریجا خود را از کودکی جدا نکند وقتی که به سن نوجوانی و این غایت میرسد میبیند که از کودکی جدا نشده است و نوجوانی برای او مطلوب نیست . بلکه عین یک مردن و زند شدن برای او میشود. ادامه در متن زیر⬇️⬇️⬇️ تولدی دیگر ، جلد اول از مجموعه کتاب های تا ابد زندگی حجت الاسلام و المسلمین عابدینی
💠این مردن و زنده شدن دایما در زندگی ما محقق میشود اما چون یک سری غایت ها تکوینی است و حرکت هم تکوینی است در زندگی محقق میشود و هیچ مشکلی هم پیش نمیاید ، اما اگر اختیاری شد حالا باید همانطور که در نظام تکوینی ، حرکتش را انجام میدهد ، من هم کم کم به آن سمت بروم ولی اگر من نرفتم یک دفعه فاصله من با آن حقیقت خیلی زیاد میشود و دیگر هم امکان حرکت نیست ، پس باید یک فشار عظیمی را تحمل کنم . 💠لذا در جلسه قبل بیان شد که یکی از دلایل فشار قبر این است که از انجا -عالم بعد از مرگ- دفع میشود (فرشتگان) میگویند جای او اینجا نیست ، از یک طرف باید از این عالم برود و از طرفی دیگر خود را بای آن عالم اماده نکرده است . باید اماده میشد اما مطابق با غایت حرکت نکرده بود تولدی دیگر ، جلد اول از مجموعه کتاب های تا ابد زندگی حجت الاسلام و المسلمین عابدینی
🔹امام کاظم علیه السلام به بالین یکی از یاران خود که غرق در سکرات موت و لحظه احتضار بود و قدرت جواب دادن نداشت رفتند . در حالی که عده ای از دوستان و مومنان هم حاضر بودند . از حضرت خواستند این وضعیت را برای انها درس معاد شناسی قرار دهد که مرگ اساسا چگونه اتفاق میافتد و حال این شخص در لحظه مرگ چگونه است 🔹حضرت فرمودند : مرگ صافی و تصفیه کننده و تطهیر کننده از گناهان است و اخرین درد و المی است که مومنان میبینند و کفاره گناهان باقی مانده بر انان است و همچنین تصفیه کننده و صافی کافران است از حسنات و نیکی هایی که داشتند و به همین جهت اخرین خوشی و راحتی انهاست که در قبال اعمال خوبی که ممکن بوده از انها سر زده باشد و با راحت جان دادن ، تصفیه و تسویه میشود تا طلبی از خدای سبحان نداشته باشند 🔹کافر در دنیا حساب حسناتش تصفیه شده و طلبکار نمی ماند و مومن در دنیا تا لحظه مرگ ، اغلب اعمال سیئة و گناهانش پاک میشود و غالبا با طهارت وارد اخرت میشوند . لذا برای هر دو دسته صافی است تطهیر جان ، حجة الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
🌷حركت سلوكي ميتواند با مكاشفه شميه سريع تر بشود . اين را در بعضي دستور العمل هاي سلوكي داريم كه با حركت شميه محقق ميشود . 🌷البته استعمال بوي خوش در نماز و يا استحباب خوش بو بودن و استعمال عطر و اينكه رسول گرامي اسلام از جايي كه رد ميشدند بوي خوش ايشان در ان فضا تا مدت ها قابل احساس بود ، همه از اين موارد است . 🌷مكاشفه شميه از مكاشفه لمسيه قوي تر است ، اما نسبت به مكاشفه بصريه و سمعيه ، نه ! ولي زوتر محقق ميشود و عمومي تر است . يعني قواي انسان و حواس انسان به مراتب شرافتي كه دارند عبارت است از : بصر ، سمع ، شمّ ، ذائقه و بعد لمس ؛ همين پنج مرتبه و ترتيبي كه دارند ، در نظام فلسفه هم همينطوري است . اين پنج تا باهم مرتبت هستند ، بصر در رتبه عالي است ، بعد از ان سمع و بعد از ان شم ّ است و ذائقه و لمس در مراتب بعدي هستند @ta_abad_zendegi لحظه ديدار 📚 حجة الاسلام و المسلمين عابديني ✍️
🌿 هركسي كه ذكر موت با او درست كار كند و حقيقت اورا به خود او نشان بدهد و اغيار را در همين دنيا از او جدا كند ، قبر براي او باغي از باغ هاي بهشت خواهد بود . چون قالب اين شخص با ان قالب تناسب دارد . "القبر هو البرزخ" البته منظور از اين ، قبري نيست كه ميبينيم . اين قبرِ بدن ما است اما قبر ما برزخ است . 🌿 در برزخ قبر يا از رياض جنت (باغي از باغ هاي بهشتي) است كه نسيم هاي ان به او ميوزد يا حفره هاي آتش و لهيب آتش به او اشراف پيدا ميكند . گرچه در آتش -جهنم قيامتي- واقع نشده است اما حرارت لهيب آتش به او ميخورد ، در بهشت -قيامتي- هم واقع نشده است اما روضه از رياض جنت و باد ان روضه به او ميوزد . يعني بهره از بهشت -قيامتي- براي او در قبر ايجاد خواهد شد ؛ در ان قبري كه برزخ است . چون برزخ كشش ندارد كه بهشت را تجلي بدهد . نه اينكه در انجا بخل هست كه ندهند ، بلكه برزخ كشش ندارد @ta_abad_zendegi تولدى ديگر📚 حجة الاسلام و المسلمين عابديني ✍️
💠 موت اختياري در دنيا اتفاق مي افتد و به معناي قطع تعلق و انقطاع است . يعني انسان در همين عالم دنيا قطع تعلق پيدا ميكند هرچند كه زنده است و زندگي ميكند و ميرود و ميايد و دائما در تردد است . نوعي از اين قطع تعلق ، قطع تعلق با بدن است كه مدت دارد و برگشت پذير است . 💠 به اين معنا كه بدن فرد در اين جاست ، تدبير بدن او هم هست اما به نحوي ضعيف است كه هيچ مانعي براي حركت هاي او خارج از بدن ايجاد نميكند . موت اختياري هميشه قطع تعلق كامل از بدن نيست اما اگر منجر به قطع تعلق كامل شود به ان خلع بدن و انخلاع گفته ميشود 💠پس انخلاع هم نوعي موت اختياري است . كساني اين قدرت را داشتند كه هر زمان اراده ميكردند ميتواستند بدنشان را منخلع كنند ، اما هميشه تابع اراده الهي بودند . گاهي ممكن است شخص در كنار ما باشد اما از بدن منخلع شده باشد . شبيه موشكي كه از جو خارج شده و با سرعت در حال عبور است اما يك رگه ها و آثاري از ان داخل جو باقي مانده است درصورتي كه اين آثار هم مانع حركت او نيست . @ta_abad_zendegi تطهير جان📚 حجة الاسلام و المسلمين عابديني ✍️
💠آن هنگامی که وقت مرگ و ظهور ملک الموت است ، انسانها با مشاهده نحوه ظهور ملک الموت میفهمند که عاقبتشان چیست ؟! چرا که ظهور ملک الموت بر اساس نظام وجود انهاست و خود نحوه حضور ملک الموت نشان میدهد که چه نسبتی با او داشته اند 💠این تایید میکند ان بحثی را که گفتیم توفی بر اساس رتبه محتضر است ، یعنی محضتر هر طوری که باشد ، ملک الموت مناسب با او ظاهر میشود اگر شقی باشد ملک الموت در مهیب ترین صورت بر او ظاهر میشود اگر سعید باشد در بهترین صورت برای او ظاهر میشود و ملایم ترنی حالت را دارد و بینابین هم بینابین است @ta_abad_zendegi لحظه دیدار 📚 حجة الاسلام و المسلمین عابدینی ✍️
🌷 امام هادی به عیادت یکی از اصحابشان رفته بودند در حالی که ان فرد از ترس مرگ داد و هوار راه انداخته بود و گریه و زاری میکرد ، امام علیه السلام به او فرمودند : چون مرگ را نشناخته ای ترس داری ! اگر کثافت ها و چرک ها و الودگی ها بدن تورا فرا گرفته باشد و بدانی با رفتن به حمام تمام اینها زائل میشوند ، ایا این کار را نمی کنی ؟ 🌷 آن شخص گفت : قطعا دوست دارم وارد حمام شوم . چه کسی ست که دوست نداشته باشد تا این آلودگی ها از او دور شوند ؟! امام فرمودند : موت در اصل همان حمام و مطهر است که تورا تطهیر میکند . دیگر صریح تر و زیباتر از این بیان که موت ، جزء مطهرات است بیانی نداریم 🌷 البته اگر کسی بگوید چون موت مطهر است ، پس مرگ چیز خوبی است و باید تقاضای مرگ کنیم؛ این حتما غلط است. موت برای انسان مانند چیدن میوه در وقت رسیدن آن است که کمال است ، اما تقاضای مرگ ، چیدن میوه در غیر وقت آن است ، چیدن میوه نارسیده و کال است که ضایع کردن آن است . البته اینکه این میوه چه موقع آماده چیدن میشود و میرسد، برای خود قواعدی در نظام الهی دارد و از اسرار زندگی دنیایی است که باید پنهان باشد ولی آمادگی از طرف شخص باید همیشگی باشد تطهير جان 📚 حجة الاسلام و المسلمين عابديني ✍️
🔰شباهت روح انسان و فرشتگان ✳️روح انسان خواب ندارد. گفته می شود: "احساسات بدن متعلق به روح است" یعنی روح به وسیله آلات بدنی احساسات را به دست گرفته و مدیریت می کند. اگر روح می خوابید وقتی کسی را صدا می زدید دیگر بیدار نمی شد! چون آن چیزی که در خواب جواب می دهد، وقتی که شما آن را صدا می کنید، روح است. از مجرای همین گوشی که ثقیل شده است و تعلق به او کم شده است باز صدا را می شنود. لذا وقتی هم انسان می میرد همین طوری است. 💠روح نه موت دارد و نه خواب. روح مظهر "لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ" است. خستگی هم ندارد حالا حساب کنید اگر حواس شما به اینها باشد، بعدا که انسان وارد بهشت می شود، که مانعیت بدن وجود ندارد _ نه اینکه بدن نباشد بلکه فقط مانعیت آن نباشد _ آن وقت این حقیقت خیلی خوب خود را نشان می دهد. 🔶پس روح نه خواب دارد و نه چُرت و نه خستگی و ملال. جنبه آسمانی انسان اصلا هیچ کدام از اینها را ندارد، لذا ملائکه هم همین طوری هستند ملائکه مظهر تام "لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ" هستند. تولدی دیگر📚 حجت الاسلام و المسلمین عابدینی✏️ @ta_abad_zendegi
🔸علامه حسن زاده(ره) از قول مرحوم سید محمدحسن الهی _ برادر مرحوم علامه طباطبایی _ که در علم احضار ارواح و علوم غریبه خیلی قوی بود و با هر کسی که میخواست، چه مربوط به قدیم و جدید رابطه برقرار می کرد و سوال و جواب می کرد، نقل کردند که ایشان فرموده بودند: 🔹من روح دو یا سه نفر را نتوانستم احضار کنم که آن هم به دلیل شدت انغمار آن ها در خدمت به امیرالمومنین(ع) بود که وقت رابطه برقرار کردن با من را نداشتند. یکی سید بحرالعلوم(ره)، دیگری سید بن طاووس(ره) و شاید سوم‌شان _ البته شک از بند است _ ابن فهد حلی صاحب کتاب شریف عده الداعی بود. ❇️آقای حسن زاده می‌فرمودند: این سه نفر خیلی پرکار و موفق و عالی هستند. این احضار ارواح هم که می گویند به این معنا نیست که روح پایین بیاید، چون روح که مکان ندارد تا بخواهد بالا و پایین برود، بلکه به این معناست که آن شخص آن قدر قدرت دارد که بالا رفته و خودش را در ارتباط آن کسی که می خواهد با او رابطه برقرار کند قرار می دهد. کتاب تطهیر جان📚 حجت الاسلام والمسلمین عابدینی✏️ @ta_abad_zendegi
🔹گفتیم که اگر انسان اوج گرفت بدن او روحانی می شود. لذا تروحن پیدا میکند. 🔹یعنی جسد در عین اینکه جسد است، لطیف شده و تابع نظم روحی می شود. لذا می تواند طی الارض بکند و می تواند عروج داشته باشد. 🔹هیچ مانعی ندارد. مانعیت بدن برای او از بین می رود و بدن تابع محض می شود. به خلاف ما که وقتی کاری را می خواهیم انجام بدهیم بدن با ما نزاع دارد. 🔹یک کسی می خواهد شب برای نماز بلند شود بدن با او نزاع می کند. بدن می خواهد بخوابد و خسته است. روح میل دارد بلند شود اما چون بدن با روح نزاع می کند، او را می خواباند. کتاب تولدی دیگر📚 حجت الاسلام و المسلمین عابدینی✏️ @ta_abad_zendegi
❇️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔶امام صادق عليه السلام می فرمايند: از ملك الموت سوال شد چگونه قبض روح می كنی، در حالی كه كسانی كه می خواهند از دنيا بروند، بعضی در مشرق و بعضی‌در مغرب هستند؟ 🔶چگونه در يك ساعت و در آن واحد هر دو را باهم قبض رو می‌كند؟ طی الارض هم بخواهد بكند باز طول می كشد. گاهی حوادثی مثل زلزله پيش می آيد كه هزاران نفر در آن واحد قبض روح می شود. اگر دو زلزله بسيار شديد در دو نقطه عالم بيايد، چگونه ملك الموت می تواند جان همه را در يك لحظه توفى كند؟ 🔶با نگاه مادی كار خيلی سخت می شود ولی در نظام تجردی ، مسئله خيلی ساده می شود؛ دعوت است و اجابت. 🔶ملك الموت اينگونه می گويد: آن روح را می خوانم و او مرا اجابت می كند. اجابت هم همان متوفی شدن است. تولدي ديگر، صفحه ٤٥٧ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
❇️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
❇️عالم برزخ - كه دالانی است كه انسان را به قيامت مرتبط می كند - دوران تطهير است كه از رحمت رحيميه حق نشأت گرفته است. چون كه امكان داشت كه بلافاصله بعد از عالم دنيا و مرگ قيامت باشد كه در اين صورت بسياری نجات پيدا نمی كردند، چرا كه جمعيت بسياری كه غير مخلَصين و غير مخلِصين هستند، در برزخ تطهير می شوند. ❇️بنابراين نظام عالم برزخ از رحمت های رحيميه خاص و از نظامات تطهيريه خاص الهی است كه در اين دوران عده زيادی از حالت قذارت و سنگينی معصيت پاك شده و نجاتشان محقق می شود. کتاب تطهير جان صفحه١٩٥ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
❇️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
❇️رابطه انسان در لحظه احتضار و بعد از آن از نوع رابطه علم حضوری است که فقط حقایق را در برمی گیرد، اینکه می گویند علومی که انسان دارد اگر با عمل به جان انسان وارد نشده باشد در لحظات قبض روح، جا می ماند و همه اینها می ریزد، یا اینکه می فرمایند: تمام نسبت هایی را که انسان با آباء و همسر و فرزندان و دیگران دارد همه اینها در لحظه قبض روح می ریزد، مگر اینکه این نسبت ها در دایره الهی وارد شده باشد یا اعمالی که در حد لقلقه باشد و رابطه اش با وجود انسان ضعیف باشد، ملکه وجودی نشده باشد، همه اینها جا می ماند، اینها همه اشاره به این است که باید اینها با جان انسان رابطه برقرار کرده باشد و اگر با جان او رابطه برقرار نشده باشد همه اینها در همین دنیا در اثر شدت قبض روح و انتقال که می خواهد از عالم علم حصولی به عالم علم حضوری وارد بشود می ماند. کتاب لحظه دیدار صفحه 157 حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
❇️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔻يك شب من گفتم: پروردگارا! مراقبه چگونه است؟ همان طوری كه در حال استراحت بودم، چرتم برد. 🔻يك دفعه ديدم باران، مثل سيل از آسمان می بارد! كسی آمد و كنارم ايستاد، ولی من توجه ام به باران بود. تا به او نگاه كردم و رويم را برگرداندم، باران قطع شد! به من فهماندند كه مراقبه چيست و چگونه است. 🔻مقام مراقبه اين است كه همان طور به باران توجه داشتی، خود را مدام در حضور و محضر حق تعالی بدانی و ببينی! ولی بدان كه اگر "يك آن" غفلت كني، فيض قطع می شود! آقا جان! مواعظ آيت الله حق شناس @ta_abad_zendegi
✳️فطرت انسان وقتی به جایی می رسد که دیگر هیچ چاره نیست ناخودآگاه خداوند متعال را می خواند. ✳️مثل حدیثی می شود که وقتی شخصی نزد یکی از ائمه آمد و عرض کرد: من اسم أعظم را می خواهم، امام معصوم فرمود: او را بگیرید و در آب بیندازید، او را در آب عمیق انداختند، داشت غرق می شد، گفت: من شنا بلد نیستم. حضرت هم شروع کرد با اطرانیان خود صحبت کردن و اصلا انگار نه انگار که او دارد آنجا غرق می شود. وقتی که دید اوضاع خیلی خراب است و این ها قطعا قصد نجات او را ندارند و هیچ کسی کاری به او ندارد و او هم دارد غرق می شود، در آن لحظه به یك حقیقتی متوسل شد، تا توسل رخ داد، حضرت فرمود: او را بگیرید. او را گرفتند و بیرون آوردند، فرمود: آن لحظه آن حقیقتی که در آن رابطه به دست آوردی و دیگر از همه قطع امید کرده بودی آن اهم اعظم الهی بود. ✳️اسم اعظم را عملی به او نشان داد، منتهی چه کسی اینطوری می خواهد؟ چه کسی این طوری اسم اعظم می خواهد؟ طرف را تا پای جان می برند! ✳️لذا اسم اعظم را با این شهود که از همه، قطع تعلق بکند به انسان می دهند. کتاب لحظه دیدار صفحه 227 حجت السلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
🔻اولیای الهی در همین دنیا و در نظام مکاشفات خود، بوهای خوش و بد مردم را می فهمند و استشمام می کنند، در حالی که قطعاً این نظام مربوط به بدن آنها و همین دماغ دنیایی نیست، و این که در روایت آمده که ملائکه از بوی بد گناه آزرده می شوند. این بوی بد در حالی که واقعاً هست، اما با این دماغ دنیایی استنشاق نمیشود. 🔻همچنین در روایات دیگری داریم که از معصوم سؤال می شود: چطور شما از معاصی دوری می کنید؟ 🔻در پاسخ قابل فهم برای عموم مردم فرموده اند: وقتی که معصیت و حرام از دور خود را جلوه می دهد، بوی‌بد آن ما را می آزارد و ما به طرف آن نمی رویم و میل پیدا نمی کنیم. کتاب تطهیر جان 350 حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
❇️استعداد موت یعنی آماده بودن و قابلیت را تام کردن برای ورود به یک مرتبه ی بالاتر. کسی که استعداد موت دارد هنگامی که روح می خواهد از بدنش جدا شود دیگر احساس الم نمی کند. ❇️اما معمولاً به دلیل اینکه برای انسان ها هیچ گاه این استعداد تام نمی شود، به همان مقداری که تام نشده است احساس درد و سختی وجود دارد. فلذا جدا شدن روح از بدن سخت است. کتاب تطهیر جان صفحه 163 حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi