eitaa logo
تا ابد زندگی
956 دنبال‌کننده
367 عکس
81 ویدیو
0 فایل
🔴معارف کاربردی با نگاه عمیق به مرگ و حیات برزخی و عالم قیامت 👤 ارتباط با ادمین @admin_ravaasi ‌ ⭕آدرس دیگر صفحات ما https://zil.ink/ravasii ✅ آثار حجت‌الاسلام عابدینی؛ حول احادیث کتاب الموت و المعاد بحارالانوار ‌ 🔸 مؤسسه مطالعات اسلامی رواسی
مشاهده در ایتا
دانلود
✏خلاصه ی جلسه ی یازدهم 🔆 طرح رمضانه ی ✳️ آیا همگان هنگام مرگ و در لحظه ی احتضار، امامان معصوم(ع) را مشاهده می کنند؟ این مشاهده به چه معناست و چه اثری دارد؟ 📗در کتاب امالی شیخ مفید نقل شده که روزی در جنگ صفین، حارث همْدانی (از یاران امام علی (ع)) در حالی که پیر و مریض شده بود و به سختی راه می رفت، به حضور امام رسید. ❇️ امام از احوال او پرسید و حارث از درگیری های به وجود آمده میان شیعیان و اینکه عده ای در مورد ولایت امام دچار تردید و مایل به خلفای دیگر شده اند، ابراز ناراحتی کرد. 🔰 حضرت، مفصل برای او صحبت کردند و او را دلداری دادند و فرمودند همین که با علی هستی حق است و تو با کسی محشور می شوی که دوستش داری. ✨یعنی تو نباید بترسی که اعمالت از دست برود و از کسی که دوستش داری جدا شوی چرا که انسان با محبوب خود در چهار جایگاه، همراهی دارد که اولین موقف آن، در لحظه مرگ است که پیامبر(ص)، امامان و جمیع فرشتگان و ملائک را در آن لحظه ملاقات می کند. ✳️ در روایتی نقل شده که یکی از اصحاب امام رضا(ع) مریض شدند و ایشان به عیادت او رفتند. در همان جلسه، فرد به حالت احتضار رسید و در حال جان دادن، به امام گفت ملائک را می بینم که با تحفه هایی به استقبال من می آیند و به شما سلام می کنند و از شما اجازه نشستن می خواهند و شخص شما را در عالم برزخ در کنار پیامبر و اهل بیت می بینم که بر من وارد شده اید. 👈🏻 یعنی حضرت، در آن لحظه، هم در دنیا و هم در برزخ حضور داشته. رویت ائمه که از قطعیات معارف ماست، در برزخ اتفاق می افتد و محتضر آنچه که مشاهده می کند نتیجه ی رفتارش در دنیا است و اگر مومنین، ائمه را در آنجا به حالت خوشحالی مشاهده کنند، این نتیجه ی رفتار و اعمال آن مومن است. ✴️ همچنین اینطور نیست که این ارتباط، تازه در لحظه ی احتضار ایجاد شده باشد، بلکه آشکار شدن چیزی است که در دنیا وجود داشته، فقط در آنجا با کنار رفتن پرده ی غفلت از جلوی چشمان انسان، می تواند آن را درک کند. ❣️مومن می تواند با مراقبت بسیار در اعمال، ذاتش را به صفات اولیای الهی نزدیکتر کند. همراهیای که الان موجود است و در لحظه ی احتضار، آشکار می شود و مشاهده می کند آنچه را که در دنیا موجود بوده است. 🔹همین طور اگر با هر ذاتی ارتباط گرفته باشیم، در لحظه ی احتضار، برایمان آشکار می شود. طوری که می توانیم بعد از پیامبر و اهل بیت، خاصان و محبان اهل بیت را نیز در آن لحظه مشاهده کنیم. 💭 يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ ، روزی که ما هر گروهی از مردم را با پیشوایشان می‌خوانیم 📌 همچنین در قیامت به عابد خطاب می شود برو به بهشت. ولی به عالِم خطاب می شود شفاعت کن، چون تو مردم را به دین دعوت کردی پس آنها را شفاعت کن و با خودت به بهشت ببر. @ta_abad_zendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️برای کسانی که علاقه‌مند هستند مباحث مرتبط با معاد را عمیق‌تر پیگیری کنند،‌چه پیشنهاد‌هایی دارید؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
✏خلاصه ی جلسه ی دوازدهم 🔆 طرح رمضانه ی ✳️ تفاوت های اساسی سه عالم(دنیا، برزخ و قیامت) با یکدیگر چیست؟ قوانین و احکام حاکم بر آن‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ 🔰"طبق حدیثی از کافی شریف به نقل از امام صادق(ع): حضرت رسول(ص) بعد از نماز صبح، جوانی را دیدند که بسیار پریشان بود به حدی که چهره اش زرد و چشمانش گود رفته بود. 💭حضرت پرسیدند: شب را چطور صبح کردی؟ جوان گفت من در حالی در صبح وارد شدم که در حال یقین بودم. حضرت فرمودند: برای هر یقینی، حقیقتی است. اگر ادعا می کنی به مرحله ی یقین رسیده ای بگو نشانه اش چیست؟ جوان گفت من شب را در وضعیت دردناکی سپری کردم که گویی روحم می خواهد از جسم، خارج شود. می دیدم که به صحنه ی محشر رفته ام و به عرش الهی نگاه می کنم و اهل جهنم را در حال نعره زدن و بهشتیان را غرق در نعمت می دیدم. ❇️ حضرت به اصحاب فرمودند: این بنده ای است که خداوند قلبش را با ایمان، نورانی کرده، و به جوان فرمودند: مراقب باش که این حالت را از دست ندهی. جوان نیز درخواست کرد که برایم دعا کنید تا شهادت در رکاب شما قسمتم شود. حضرت دعا کردند و جوان، مدتی بعد، در یکی از جنگ ها به شهادت رسید. ✴️ از عقاید شیعه این است که شخص حاضر در دنیا، هم زمان، برزخ و آخرت را نیز مشاهده می کند و بهشت و جهنم را می بیند. لذا معلوم می شود که دنیا و آخرت تقدم و تاخر زمانی ندارند و اینطور نیست که بعد از اتمام دنیا، آخرت شروع شود بلکه هم زمان هستند. 🔹یا داستان معراج پیامبر که در شب معراج، در یکی از زمان های عالَم دنیا اتفاق افتاده و حضرت رسول(ص) به آسمان عروج کردند و بهشتیان و جهنمیان را دیدند که در حال نعمت یا عذاب بودند. ✳️ امام علی(ع) نیز فرمودند: کسانی که ادعا می کنند بهشت و جهنم خلق نشده اند، ما در رد آنها می خوانیم: عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى، عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى. این آیه در مورد معراج پیامبر می فرماید که آنها در بهشت نزد سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى هستند. ♻️ پس انسان همین الان در هر سه عالم، موجود است. همین که انسان در دنیا ذکر می گوید در بهشت برای او قصری ساخته می شود و زمانی که دست می کشد، فرشتگان نیز از ساختن دست می کشند. یا زمانی که در عملش ریا می کند، نعمتهایی که در بهشت داشت برایش پاک می شود و یا با توبه بدی هایش از بین می رود. 💟 زمانی که امام هادی(ع) را در منطقه ای مخروبه سکونت داده بودند. یکی از شیعیان با دیدن وضعیت امام، ناراحت شدند. امام فرمودند: ناراحت نباش ظاهرش این گونه است که من در اینجا زندگی می کنم اما در حقیقت، من در بهشت هستم. بین دو انگشتم را نگاه کن! که فرد در میان دو انگشت امام دید که حضرت در بهشت هستند و متنعم در نعمتهای بهشتی اند. 🔶 مطلب دیگر اینکه، هرچه ما به سمت آخرت می رویم نعمتها بهتر و عذاب، سنگین تر می شود. به همین علت است که برزخی های بهشت از خداوند می خواهند زودتر آنها را به بهشت برساند چون می دانند که آنجا نعمتهای بیشتری در انتظار آنهاست اما جهنمی ها از خداوند خواستار تاخیر هستند چون می دانند که عذاب آنجا شدیدتر است. 👈🏻 ما سه عالم "ماده، مثال و عقل" داریم. مثلاً وقتی ما کلمه ی "سیب" را روی کاغذ می نویسیم در پایین ترین سطح از درک آن قرار داریم که به آن عالَم ماده گوییم درحالی که باطن آن در ذهن ما است و دارای صورت و تصویر است که آن عالَم مثال است، مانند عالم خواب و برزخ. ✨اما اگر در مورد چیستی سیب، مجموعه ای از مطالب علمی را بدانیم و بتوانیم به طور تفصیلی آن را بیان کنیم، وارد عالم عقل شده ایم و برای هر چیزی در نزد خدا گنجینه هایی است که از عالم عقل به عالم مثال و بعد به عالم ماده می رسد تا بتواند توسط انسان دیده شود. @ta_abad_zendegi
🔰 مردی به امام صادق علیه السلام عرض کرد: 💠 از دنیا خسته شده ام و از خدا مرگ می طلبم. ⚜حضرت فرمود: از خدا حیات و زندگی بخواه برای آن که او را اطاعت کنی ، نه آن که به نافرمانی اش آلوده شوی. ❇️پس اگر زنده باشی و به اطاعت خدا بپردازی، برایت بهتر از آن است که بمیری و نه معصیتی از تو برآید و نه طاعتی . "بحار الأنوار، ج ‏6، ص 128" @ta_abad_zendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مردن حیات است... آنکه مُردن پیش چشمش تهلکه‌ست نهی "لا تلقوا" بگیرد او به دست 🔸️به مناسبت سی و دومین سال رحلت امام خمینی(ره) برگرفته از جلسات نظام اندیشه استاد عابدینی @ta_abad_zendegi
🔰سلمان فارسی رضی الله عنه می گوید: اگر سجده کردن برای خدا و همنشینی با عدّه ای که از دهانشان سخنان نیکویی چون خرمای ناب بیرون می ریزد ، در میان نبود، هر آینه تمنّای مرگ می کردم. "بحار الأنوار، ج ‏6، ص 130" @ta_abad_zendegi
🔰طولانی ترین روز 💠امروز یک دقیقه از دیروز و یک دقیقه از فردا طولانی تر است.🕰 اما این طولانی ترین روزی نیست که ما تجربه می کنیم.‼️ ❇️روزی را خواهیم دید که ۵۰ هزار سال طول می کشد... آیا خود را برای آن روز آماده کرده ایم⁉️ ✳️يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ معارج/۴ #۳۱_خرداد @ta_abad_zendegi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ضربدر ابدیت ❇️اگر آدم گره خورد به قیامت و ابدیت، همه اعمالش ضربدر ابدیت شده است.🌿 💠کسی که گره بخورد به صد سال عمر دنیا ارزش عملش همین قدر است، این در حالی است که ضریب و توان بی نهایت در زندگی ارزش عمل را به شدت متفاوت میکند. 💢معاد باوری زندگی‌ را تلخ نمی کند، بلکه معاد باوری انگیزه و اراده و توان ایجاد میکند و انسان را خستگی ناپذیر میکند. ⚠️کسی که تبعیت از هوای نفس کرده است، او سقوط میکند.🥀 💎اگر انسان می خواهد رشد کند و بالا برود، باور به معاد به او کمک میکند. 🖋️برگرفته از جلسات روایت موت و معاد حجت الاسلام و المسلمین "عابدینی" ⬆️ادامه ی مطلب در کلیپ بالا... @ta_abad_zendegi
🔰مرگ برای چه کسی سخت است؟ ◻کسی که گرایش او به دنیا است‌و تلاش او فقط برای دنیا است، مرگ که به سراغش می آید بین او و مطلوب و محبوب او جدایی می اندازد. 🔴قطعاً مرگ برای او آتشی است در نهایت سوزندگی. 🔺چون باید با آتش او را از آن چیزی که محبوب او هست، جدا کند، پس قطعاً مرگ برای او به تعبیر قرآن نار حامیه (آتش سوزاننده) می‌شود. ❇️اما آن کسی که در دنیا بود و مانند کسی که در یک منزلگاه اقامت کرده است، خود را مسافر می‌دید و دنبال حرکت بود، مثلا به مشهد رفته و دو روز مانده، این فرد نمی‌گوید: این در و دیوار را چطوری رها کنم و بروم؟ ممکن است از امام رضا (ع) جدا شدن سخت باشد اما از در و دیوار جدا شدن که دیگر سخت نیست. ⚠️پس هر چه گره قلب ما به دنیا و توجه به آن بیشتر شود، جدا شدن از آن سخت تر می شود و کسی که رضایتش و اطمینانش به زندگی باشد، جدا شدنش، جدا شدن از همه حقیقت خودش است و این همان سوزندگی آتش است. @ta_abad_zendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰راز بویی که قبل از شهادت شهید بهشتی، به مشامش رسید چه بود؟ 💠روایت های فراوانی از بویی که مومن در لحظات آخر عمرش و در حالت احتضار استشمام می کند ، سخن گفته اند. ❇️البته این "بو" برزخی است و از جنس عطرهای مادی نیست، به همین علت افراد دیگری که در کنار محتضر هستند، آن را حس نمی کنند. 💎نام این این "بو"ها منسیه و مسخیه است. ✴️"منسیه" بوی خوشی است که سبب می شود، مومن خانواده و مالش در دنیا را فراموش کند تا ناراحتی دوری از خانواده و از دست رفتن اموال را نداشته باشد و "مسخیه" سبب می شود به راحتی از دنیا بریده شود و به سوی بهشت الهی برود. ✳️امام سجاد(علیه‌السلام) فرمودند: خداوند(عزو‌جل) می‌فرماید: 💢«زمانی‌که اجل محتوم مومن فرا رسد، من دو شاخه گل معطر از بهشت براى او می‌فرستم، یکى از آن‌ها «مُسْخیه» نام دارد و دیگرى «مُنْسیه» . ⚜مُسْخیه ، او را نسبت به مالش بی‌اعتنا کرده از همه آن‌ها می‌گذرد و مُنْسیه ، نیز او را از تمام امور دنیایی به فراموشى و نسیان می‌اندازد» 🔖أمالی‏ شیخ طوسی، ص 414 @ta_abad_zendegi
🔰رسول خدا صلی الله علیه و آله به عیادت شخصی رفت که از بیماری شکایت داشت و آرزوی مرگ کرد . ✳️حضرت صلی الله علیه و آله فرمود: آرزوی مرگ مکن؛ زیرا اگر نیکوکار باشی بر نیکی های خود می افزایی و اگر‌ گناهکار باشی، مهلت می‌یابی و عذر تقصیر می طلبی. پس آرزوی مرگ مکنید.❌ 🔖"بحار الأنوار، ج ‏6، ص 128" @ta_abad_zendegi
🔰امام صادق علیه السلام: از پدران بزرگوارشان و ایشان از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل فرمود: ⭕اگر چارپایان نیز به میزان شما از مرگ و سختی‌های پس از آن خبر داشتند، هرگز از آنها، گوشت حیوان فرب حیوان فربهی را نمی خوردند (یعنی از یاد مرگ حیوانات چاق نمی شدند) . 🔖"بحار الأنوار، ج ‏6، ص 133" @ta_abad_zendegi
🔰در هر دوره ی سِن انسان، شیطان بیشتر از چه راهی ورود می کند؟ 💠حیات دنیا یعنی عالم غفلت 🔸به قول شاعر: «اُستن این عالم ای جان غفلت است/هوشیاری این جهان را آفت است‌‌» در مقابل دار آخرت كه «لَهِيَ الْحَيَوانُ‏» (زندگی واقعی) است. ❇️منشأ غفلت در هر‌ دوره از عمر انسان در آیه ی زیر بیان شده است: «أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ» 💢در کودکی بازی است و در نوجوانی سرگرمی و در مرتبه جوانی زینت و زیبایی است.🌷 🔺در میانسالی تفاخر و ریاست‌طلبی‌ها شروع می‌شود. در جوانی ریاست‌طلبی خیلی نمود ندارد اما یك مقدار كه از جوانی بالاتر می‌آید تفاخر آغاز می شود؛ مثلا بچه‌های خود را به رُخ دیگری می‌كشد كه بچه من مثلاً فلان مسئولیت را دارد و... 💎در كهنسالی تكاثر در اموال و اولاد را به رُخ میکشد. حالا گاهی بحث به رخ كشیدن نیست، خوش بودن با این است كه من این‌قدر دارم.💰 ⚜مثلاً شب كه می‌خواهد بخوابد انگار یك لبخندی بر دل او هست كه زمین‌های من الآن رو به رشد است، بچه‌های من الآن بالیدند و بزرگ شدند. 🔴این‌ها مراتب غفلت حیات دنیا است كه شیطان هم از همین جا ولایت خود را شروع می‌كند. @ta_abad_zendegi
🔰امیرالمومنین علی(ع) در سفارشات هنگام رحلت فرمودند: آرزو را کوتاه کن و مرگ را به یاد آور و در دنیا پارسا باش... چرا که تو در گرو مرگ و مورد هدف بلا و مورد هجموم بیماری هستی. 🔖"بحار الأنوار، ج ‏6، ص 132" @ta_abad_zendegi
🔰هر لحظه مرگ، هر لحظه زندگی ⏰لحظه به لحظه و هر نفس کشیدنی موت و حیات است. هر خوابیدن و بیدار شدنی موت و حیات است و دائماً انسان پنجه در پنجه ی مرگ دارد. ❇️این سبب می شود که مرگ با ما غریبه نباشد وآشنای ما باشد. اگر آشنا شد و با انسان انس داشت، با او طور دیگری ارتباط برقرار می کند و برای انسان یک موعظه گر و هدایت کننده می شود و این همان قدرتی است که انسان را به سوی مقصدش میکشاند. ✏برگرفته از جلسات نظام اندیشه استاد عابدینی @ta_abad_zendegi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰همه هستی اجل دارند. "مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُسَمًّى. ❇️همه ی هستی و آنچه که اطلاق خلق بر آن می شود را جز به حق نیافریدیم و همه ی اینها اجل دارند. 💢اما اجل در رابطه ی با نظام "ارض" به گونه ای است، اجل در رابطه با "سماوات" به گونه ای است، اجل در رابطه با "ما بینهما" نیز به گونه ای است. 🔶️هرکدام از اینها اجل دارند و مدت و سرآمد دارند و نهایت دارند. ✳️اجل پایان شی نیست بلکه اجل قرارگاه شیء است. یعنی آنجایی که شیء قرار می گیرد. یعنی در سِیر است و وقتی که می رسد به او، آنجا قرار شیء است. 📚برگرفته از جلسات انسان شناسی قرآنی حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
🔰مرگ برای سه مرتبه وجودی انسان دعایی از حضرت زهرا(س) بعد از نماز ظهر نقل شده به این مضمون که: ✳️حضرت سه مرتبه وجود انسان یعنی جسم، نفس و روح را از یکدیگر تمایز داده اند و فرموده اند که نفس توفی میشود ولی روح قبض می شود. 💠این زیباترین، دقیق ترین و تفصیلی ترین بیانی است که نسبت سه مرتبه ی انسان را با خدای سبحان و سه عالم وجودی بیان می کند. 🔸«ثُمَّ إِذَا تَوَفَّيْتَ نَفْسِي وَ قَبَضْتَ رُوحِي فَاجْعَلْ رُوحِي فِي الْأَرْوَاحِ الرَّابِحَةِ وَ اجْعَلْ نَفْسِي فِي الْأَنْفُسِ الصَّالِحَةِ وَ اجْعَلْ جَسَدِي فِي الْأَجْسَادِ الْمُطَهَّرَةِ» (فلاح السائل و نجاح المسائل، ص 174) @ta_abad_zendegi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰انسان همه هستی را به کمال می رساند ✳️همه هستی اجل دارند و انسان خلیفه الله است، او همه هستی را با خودش همراه میکند و به کمال نهایی می رساند. 💠کمال نهایی انسان، کمال نهایی همه هستی است. ادامه در کلیپ بالا⬆️ 📚برگرفته از جلسات انسان شناسی قرآنی حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اگر معاد نباشد... 💢اگر معاد نباشد، نظام عدالتی که در وجود انسان قابل ادراک است تحقق نمی یابد. 💠اگر حیات انسان در دایره همین صد سال عمر دنیا خلاصه شود، نظام عمل و جزایی که بیان شده است به هیچ وجه پاسخگوی عدالت خداوند نمی باشد. ✳️پس عالم دنیا نمی تواند جزای اعمال انسان باشد، نه در نظام کمالاتش و نه در نظام سقوطش @ta_abad_zendegi
🔰مهمترین مراحل حیات انسان 🔷️حضرت عیسی علیه السلام و حضرت یحیی علیه السلام به خودشان سلام دادند یا بر آنها سلام داده شد. آن روزی که متولد شدند🌱 و آن روزی که از دنیا می‌میرند🥀 و آن روزی که مبعوث می‌شوند. 🔴سه مرحله حساس در حیات انسان، روز تولد که ورود به عالم دنیاست و روز مرگ به ورود به عالم برزخ است، و روز بعث که ورود به عالم قیامت است. این سه گردنه اساسی حیات انسان است. @ta_abad_zendegi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰یک دلیل ساده برای وجود معاد 🔸این بهار نو زبعد برگ ریز 🔸هست برهان بر وجود رستخیز 🔹در بهاران سِرها پیدا شود 🔹هرچه خوردست این زمین، رسوا شود 🔸بر دمد آن از دهان و از لبش 🔸تا پدید آید ضمیر و مذهبش 🔹رازها را می کُند حق اشکار 🔹چون بخواهد رَست، تخم بد مَکار ✳️انسان هم که موتی دارد و حیاتی، مثل بهار است و خزان. خزان موت انسان است و بهار زندگی دوباره پس از مرگ است... 📚برگرفته از جلسات روایات موت و معاد حجت السلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
🔰حقیقت معاد لقاء حق است... ✳️باور به معاد تنها اعتقاد به زندگی پس از مرگ نیست، بلکه باور به لقاء خداوند است. یعنی حقیقت معاد، لقاء حق است. 💢"ان الذین لایرجون لقائنا"(کسانی که به لقای ما امید ندارد. یونس/۷) که در کنارش "رضوا بالحیاة الدنیا"(به زندگی دنیا راضی شدند. یونس/۷) آمده است، نشان می‌دهد کسی که هدفش حیات دنیا باشد و همه انگیزه ی او به دست آوردن دنیا باشد، در حقیقت لقاء الهی و معاد را قبول ندارد. @ta_abad_zendegi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دنیا برای تجلی حقیقت انسان کوچک است 🔸باتوجه به اینکه انسان تنها موجودی است که "نَفَختُ فیهِ مِن روحی" درش اتفاق افتاده، باتوجه به اینکه بهترین خلق الهی است و باتوجه به اینکه خلیفه الله است؛ عالَم دنیا نمی تواند پاسخگوی عالَم وجودی انسانی باشد که همه این مسئولیت ها رو برعهده دارد. ادامه در کلیپ بالا⬆️ 📚برگرفته از جلسات نظام اندیشه حجت السلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
🔰امام حسین(ع) در روز عاشورا درباره مرگ چه فرمود؟ ✳️امام حسین علیه السلام در صبح عاشورا خطاب به اصحابشان تعبیر خیلی دقیقی دارند که، مرگ پل است،(الموت قنطرة). 💠پس انسان با مرگ به انتها و مقصد نمی رسد. پل تعبیر بسیار دقیقی است که نشان می‌دهد حیات دنیا پل است، مرگ هم پل است، مواقف قیامت هم پل هستند تا انسان به دار القرار برسد. 💢پل ها مقدمه ای برای رسیدن به مقصد اصلی هستند. به همین علت "صراط" که در قرآن و روایات درباره ی آن سخن گفته شده است، یک حقیقت کشیده شده از لحظه تولد انسان تا بهشت و جهنم است. 💎پس ما هم اکنون نیز در صراط هستیم تا به بهشت یا جهنم ابدی برسیم. #۷۲_تن @ta_abad_zendegi