eitaa logo
تا ابد زندگی
902 دنبال‌کننده
367 عکس
81 ویدیو
0 فایل
🔴معارف کاربردی با نگاه عمیق به مرگ و حیات برزخی و عالم قیامت 👤 ارتباط با ادمین @admin_ravaasi ‌ ⭕آدرس دیگر صفحات ما https://zil.ink/ravasii ✅ آثار حجت‌الاسلام عابدینی؛ حول احادیث کتاب الموت و المعاد بحارالانوار ‌ 🔸 مؤسسه مطالعات اسلامی رواسی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻انسان وقتی از دنیا می رود، عالم دنیا در نظرش تنگ ترین و کوچک ترین عالمی ست که خداوند خلق کرده است. 🔻در روایت آمده است که خداوند متعال از آن زمانی که دنیا را خلق کرده است به آن نگاه نکرده است. یعنی این عالم دنیا آنقدر کوچک و حقیر و پست است که ارزش نداشته به آن نگاه شود. همین که مرگ فرا می رسد یک عالم دیگری به اسم عالم مثال پیش روی انسان باز می شود که رابطه عالم دنیا با این عالم طبق روایت مانند یک انگشتر در بیابان است. 🔻پس در لحظه ی مرگ و هنگام سكرات موت است که این چشم انداز برای انسان ایجاد می شود و تازه می فهمد که ارزش این عالم دنیا چقدر بوده و او می بایست در چه رتبه ای قرار می گرفته و چه عوالمی با چه وسعتی در انتظار او بوده، اما او خودش را به عالمی فروخت که حد آن مانند یک انگشتر در بیابان است و اینجاست که حسرت از دست دادن را می یابد. تطهیر جان صفحه ۳۰۱ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی 🔻برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔸در مقابل ولایت اهل بیت، ولایت طاغوت و دشمنان اهل بیت است. 🔸برای همین ما در مقابل سلام به امام حسین علیه السلام و اصحاب ایشان در زیارت عاشورا، قاتلان ایشان را لعن می کنیم که این لعن به معنای برائت جستن از آن ها و عمل آن ها و در نتیجه برائت و ایمنی از عذاب الهی ست. ادب عاشقی حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
✳️به نظر ما لحظه موت، به لحاظ عالم دنیا و از منظر کسانی که اطراف محتضر هستند، یک ثانیه است ولی ممكن است همان یک ثانیه برای کسی هزاران سال طول بكشد. کسی هم ممكن است آن قدر وجودش تثبیت شده باشد که اصلا لحظه مرگ را نفهمد. ✳️نقل می کنند که رباخواری از نردبان افتاده بود. کسی او را در خواب می بیند و آن رباخوار به او می گوید: من اصلا نفهمیدم که موت یعنی چه؟! فقط همین مقدار فهمیدم که همین که از نردبان افتادم یك دفعه در قعر جهنم بودم. یعنی این شخص اصلا مراتب و پرسش قبر و غیره را نداشته است. چرا که پرسش قبر متعلق به کسانی است که امكان تطهیر در وجودشان هست و حتی اگر جهنمی هم هستند یک تأمل و حسابی برای آن ها در کار باشد. در حالی که این فرد رباخوار، حسابش کاملا روشن بوده است و برای همین می گوید به محض اینكه از نردبان افتادم یکباره دیدم در قعر جهنم هستم. ✳️برعكسش هم مرحوم آخوند حاج آقا رضا همدانی - مؤلف مصباح الفقیه - است که پس از مرگشان به کسی که در خواب، ایشان را دیده بود گفته بودند: من هیچ نفهمیدم؛ فقط همین را به یاد دارم که برایم حادثه ای اتفاق افتاد و یکباره دیدم که در آغوش حورالعین هستم و چیز دیگری نفهمیدم. یعنی مواقف و شب اول قبر و غیره را نفهمیدم. تطهیر جان صفحه ۷۴ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔷یکی از انواع موت اختیاری، زیارت و اطاعت است. همین تبعیت و تمسک به اهل بیت علیهم السلام خودش نوعی از موت اختیاری است. 🔷چون زیارت یعنی من از اراده خود صرف نظر می کنم و خودم را تحت اختیار و اراده ی آن ذوات مقدسه قرار می دهم. 🔷نظام دینداری و تابع دین بودن، نحوه ای از موت اختیاری است. اینکه انسان تابع اوامر الهی باشد، هر لحظه از خود مردن است. تطهیر جان صفحه ۸۳ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔻برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔶️حرکت سلوکی می تواند با قدرت شمیه(بویایی) سریع تر بشود، معمولا اینگونه است که کسانی که حساسیت های آن ها نسبت به بو بیشتر است، قدرت حرکت و انتقال آن ها در بعضی از مسائل سریع تر است. 🔶️مکاشفه شمیه از مکاشفه لمسیه قوی تر است، اما نسبت به مکاشفه بصریه(دیدن) و سمعیه(شنیدن) نه؛ برای همین در حرکت های سلوکی عمدتا اول مکاشفات شمیه برای خیلی ها اتفاق می افتد و بعد مکاشفات سمعیه و بصریه اتفاق می افتد همچنین در حالت احتضار هم حالت شمیه زود تر اتفاق می افتد. 🔶️این را در بعضی دستور العمل های سلوکی داریم که با حرکت شمیه محقق می شود؛ استعمال بوی خوش در نماز و یا استحباب خوش بو بودن و استعمال عطر و اینکه رسول گرامی اسلام از جایی که رد می شدند بوی خوش ایشان در آن فضا تا مدت ها قابل احساس بود همه از این موارد است. لحظه دیدار صفحه ۱۸۱ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔻هر بار که شهوت ها خیلی به سوی شما هجوم می آوردند و دارند با شما دست و پنجه نرم می کنند؛ به قربستان بروید، به بیابان بزنید، به تشییع جنازه بروید و بیمارستان بروید. در قبرستان ها یک قدمی بزنید تا مقداری ذکر موت بشود. 🔻نفس که در شهوت ها غلیان پیدا کرده است با ذکر موت مقداری افت می کند و کوتاه می آید. گویا یاد مرگ یک تنظیم موتور برای انسان می کند. یعنی اگر دیدید موتور شما جوش آورده است، آب خنک جوش آوردن موتور شما این است که یاد مرگ کنید. 🔻برای همین امیر المومنین می فرماید: أكثِروا ذِكرَ المَوتِ عندَ ما تُنازِعُكُم إلَيهِ أنفسُكُم مِن الشَّهَواتِ، و كفى بالمَوتِ واعِظا. 🔻یعنی در هنگامى كه نفْس هايتان شما را به سوى خواهش ها و شهوات مى كشانند، مرگ را فراوان ياد كنيد كه مرگ بهترين واعظ است. تولدی دیگر صفحه ۲۶۰ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
تولدی دیگر صفحه ۲۴۰ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔶️دین آمده تا در دنیا انسان را قالب ریزی کرده و برای عالم آخرت آماده کند. 🔶️توضیح: کسی که خود را مطابق با قواعد دین، بسازد هنگامی که به یكباره وارد عالم آخرت می شود، می بیند که تمام جهاز و قوای ورود به آنجا را در خود ایجاد کرده و همراه خود دارد، اگرچه تا به حال هم آن ها را به کار نمی گرفته است. 🔶️مانند بچه ای که در شكم مادر است و چشم دارد اما با آن نمی بیند، دست و پا دارد اما از آن ها استفاده نمی کند و حداکثر در رحم مادر یک تكانی می خورد نه بیشتر. تطهیر جان صفحه ۱۷۵ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
تطهیر جان صفحه ۱۰۵ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔻به هیچ نحو، افعال ما نمی‌تواند عامل‌ راه يافتن ما به باطن عالم باشد، چون فعل ما، در رتبه خود ماست؛ فعل ما نمی تواند ما را بالاتر ببرد، اصلاً امكان ندارد! 🔻مرتبه ی باطن عالم، بالاتر از ما و افعال ماست و اخس و پست نمی تواند علت برای اشرف و عالی باشد. 🔻از این رو می‌توان گفت ورود به باطن عالم قطعاً اكتسابی نيست بلكه افاضی است؛ به قول حافظ : گرچه وصالش نه به كوشش دهند هر قَدَر ای دل كه توانی بكوش لحظه دیدار صفحه ۹۳ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔷️یک نوع از موت اختیاری به این نحو است که دارنده ی آن، لحظه ی مرگ خود را می داند و مرگش به دست خودش است، به این معنا که اراده ی او با اراده ی الهی تطابق دارد، مانند مرحوم جولا. 🔷️ایشان به آقا سید علی شوشتری می فرمایند که تو برای این کار(قضاوت) نیستی و به درد کار دیگری می خوری. از ایشان پرسیده شد: آن کار چیست؟ ایشان پاسخ داد: این که هر زمان بخواهی بمیری راحت خواهی مرد. الآن من می خواهم بمیرم و راحت هم خواهم مرد و بعد از دنیا رفت و دیگر برنگشت. 🔷️مرحوم جولا با همان یک موت آنچنان تكانی داد و آنچنان کمالی را ایجاد کرد که نتیجه ی آن ایجاد یک سلسله ی طهارتی در عالم شد که از قِبَل آن کسانی مثل ملاعلی شوشتری، مرحوم آخوند ملاحسین قلی خان همدانی و اقا سيد علی قاضی و شا گردان آنها مثل آیت الله بهجت، علامه طباطبایی، امام خمینی و دیگران تربیت شدند. تطهیر جان صفحه ۸۳ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
تطهیر جان صفحه ۱۷۸ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔰شباهت روح انسان و فرشتگان ✳️روح انسان خواب ندارد. گفته می شود: "احساسات بدن متعلق به روح است" یعنی روح به وسیله آلات بدنی احساسات را به دست گرفته و مدیریت می کند. اگر روح می خوابید وقتی کسی را صدا می زدید دیگر بیدار نمی شد! چون آن چیزی که در خواب جواب می دهد، وقتی که شما آن را صدا می کنید، روح است. از مجرای همین گوشی که ثقیل شده است و تعلق به او کم شده است باز صدا را می شنود. لذا وقتی هم انسان می میرد همین طوری است. 💠روح نه موت دارد و نه خواب. روح مظهر "لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ" است. خستگی هم ندارد حالا حساب کنید اگر حواس شما به اینها باشد، بعدا که انسان وارد بهشت می شود، که مانعیت بدن وجود ندارد _ نه اینکه بدن نباشد بلکه فقط مانعیت آن نباشد _ آن وقت این حقیقت خیلی خوب خود را نشان می دهد. 🔶پس روح نه خواب دارد و نه چُرت و نه خستگی و ملال. جنبه آسمانی انسان اصلا هیچ کدام از اینها را ندارد، لذا ملائکه هم همین طوری هستند ملائکه مظهر تام "لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ" هستند. تولدی دیگر📚 حجت الاسلام و المسلمین عابدینی✏️ @ta_abad_zendegi
🔻اشاره رهبر انقلاب به تجربه نزدیک به مرگ خودشان 🔻علاج حب دنیا، یاد مرگ است و باور اینکه انسان خواهد مرد. هر لحظه باید منتظر مرگ بود. جوانی، پیری، بیماری، سلامت،هیچکدام ملاک نیست. 🔻لحظه مرگ حالت عجیببی است. من خودم این حالت را حس کردم. در سال ۶۰ هنگامی که بر اثر افنجار به زمین افتادم و از حال رفتم، لحظاتی به هوش آمدم، حس کردم بین زمین و آسمان معلق هستم، مرگ را بالمعاینه دیدم، ناگهان تمام گذشته در نظرم ظاهر شد. انسان حس می کند که دستش به هیچ جا بند نیست. 🔻در چنین حالی، انسان طوری باشد که وقتی به گذشته اش نگاه می کند، از گذشته خود احساس رضایت کند. البته باید به مغفرت الهی هم امیدوار بود، لکن مغرور نباید شد. سخنان رهبر انقلاب در درس خارج فقه، ۱۳۷۸/۰۷/۲۷ @ta_abad_zendegi
🔷️شیطان دنبال این است که حق را با افراد جلوه گر کند تا بعد بتواند با لغزاندن آن افراد حق طلبان را متزلزل کند! اما شناخت حق، معیارها و موازینی دارد که وقتی انسان آن ها را بشناسد با ریزش های افراد، شاخص متزلزل نمی شود. 🔷️اگر متنِ حق و صریحِ حق، معیار شد خود حق هیچ گاه لغزیده نشده و باطل نمی شود. بله اگر در جایی پیامبر اکرم که صادق مصدق است شخصی را معیار حق قرار داد یعنی این فرد «حق مجسم» است؛ شناخت او می تواند شناخت حق باشد چراکه این فرد مصداق تام محقق شده حق است. 🔷️مثل پیغمبر که فرمود: عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ على با حق است و حق با على. حق بر مدار او مى گردد کتاب لحظه دیدار صفحه ۱۹۹ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔶️اعمالی که ما در این دنیا انجام می دهیم، در اینجا به صورت یک بذر است و زمین این بذرها وجود ما است که ما این ها را همراه خود ذخیره می کنیم و هنگامی که وارد برزخ می شویم یک دفعه این وجود ما، تبدیل به زمین و این اعمال، بذرهای آن می شوند که ما آن ها را کاشتیم و شروع به توسعه می کنند. 🔶️بعضی از این دانه ها جوانه می زنند و یكباره آن عملی که فكرش را هم نمی کردیم مقدار زیادی نتیجه و ثمر می دهد. مثل اینكه شما یک گردو را می کارید و این یک دانه گردو تبدیل به یک درخت گردو می شود. کسی که این یک عدد گردو را ببیند در صورتی که تا به حال درختش را ندیده باشد، باور نمی کند که تبدیل به چنین درخت با عظمتی شود که در هر سال چندین هزار مانند این گردو را بدهد. اگر این درخت همین طور تا ابد باقی بماند، بینهایت گردو می دهد. کتاب تطهیر جان صفحه ۱۸۵ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi