eitaa logo
تا ابد زندگی
956 دنبال‌کننده
367 عکس
81 ویدیو
0 فایل
🔴معارف کاربردی با نگاه عمیق به مرگ و حیات برزخی و عالم قیامت 👤 ارتباط با ادمین @admin_ravaasi ‌ ⭕آدرس دیگر صفحات ما https://zil.ink/ravasii ✅ آثار حجت‌الاسلام عابدینی؛ حول احادیث کتاب الموت و المعاد بحارالانوار ‌ 🔸 مؤسسه مطالعات اسلامی رواسی
مشاهده در ایتا
دانلود
تطهیر جان صفحه ۱۰۵ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔻به هیچ نحو، افعال ما نمی‌تواند عامل‌ راه يافتن ما به باطن عالم باشد، چون فعل ما، در رتبه خود ماست؛ فعل ما نمی تواند ما را بالاتر ببرد، اصلاً امكان ندارد! 🔻مرتبه ی باطن عالم، بالاتر از ما و افعال ماست و اخس و پست نمی تواند علت برای اشرف و عالی باشد. 🔻از این رو می‌توان گفت ورود به باطن عالم قطعاً اكتسابی نيست بلكه افاضی است؛ به قول حافظ : گرچه وصالش نه به كوشش دهند هر قَدَر ای دل كه توانی بكوش لحظه دیدار صفحه ۹۳ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔷️یک نوع از موت اختیاری به این نحو است که دارنده ی آن، لحظه ی مرگ خود را می داند و مرگش به دست خودش است، به این معنا که اراده ی او با اراده ی الهی تطابق دارد، مانند مرحوم جولا. 🔷️ایشان به آقا سید علی شوشتری می فرمایند که تو برای این کار(قضاوت) نیستی و به درد کار دیگری می خوری. از ایشان پرسیده شد: آن کار چیست؟ ایشان پاسخ داد: این که هر زمان بخواهی بمیری راحت خواهی مرد. الآن من می خواهم بمیرم و راحت هم خواهم مرد و بعد از دنیا رفت و دیگر برنگشت. 🔷️مرحوم جولا با همان یک موت آنچنان تكانی داد و آنچنان کمالی را ایجاد کرد که نتیجه ی آن ایجاد یک سلسله ی طهارتی در عالم شد که از قِبَل آن کسانی مثل ملاعلی شوشتری، مرحوم آخوند ملاحسین قلی خان همدانی و اقا سيد علی قاضی و شا گردان آنها مثل آیت الله بهجت، علامه طباطبایی، امام خمینی و دیگران تربیت شدند. تطهیر جان صفحه ۸۳ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
تطهیر جان صفحه ۱۷۸ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔰شباهت روح انسان و فرشتگان ✳️روح انسان خواب ندارد. گفته می شود: "احساسات بدن متعلق به روح است" یعنی روح به وسیله آلات بدنی احساسات را به دست گرفته و مدیریت می کند. اگر روح می خوابید وقتی کسی را صدا می زدید دیگر بیدار نمی شد! چون آن چیزی که در خواب جواب می دهد، وقتی که شما آن را صدا می کنید، روح است. از مجرای همین گوشی که ثقیل شده است و تعلق به او کم شده است باز صدا را می شنود. لذا وقتی هم انسان می میرد همین طوری است. 💠روح نه موت دارد و نه خواب. روح مظهر "لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ" است. خستگی هم ندارد حالا حساب کنید اگر حواس شما به اینها باشد، بعدا که انسان وارد بهشت می شود، که مانعیت بدن وجود ندارد _ نه اینکه بدن نباشد بلکه فقط مانعیت آن نباشد _ آن وقت این حقیقت خیلی خوب خود را نشان می دهد. 🔶پس روح نه خواب دارد و نه چُرت و نه خستگی و ملال. جنبه آسمانی انسان اصلا هیچ کدام از اینها را ندارد، لذا ملائکه هم همین طوری هستند ملائکه مظهر تام "لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ" هستند. تولدی دیگر📚 حجت الاسلام و المسلمین عابدینی✏️ @ta_abad_zendegi
🔻اشاره رهبر انقلاب به تجربه نزدیک به مرگ خودشان 🔻علاج حب دنیا، یاد مرگ است و باور اینکه انسان خواهد مرد. هر لحظه باید منتظر مرگ بود. جوانی، پیری، بیماری، سلامت،هیچکدام ملاک نیست. 🔻لحظه مرگ حالت عجیببی است. من خودم این حالت را حس کردم. در سال ۶۰ هنگامی که بر اثر افنجار به زمین افتادم و از حال رفتم، لحظاتی به هوش آمدم، حس کردم بین زمین و آسمان معلق هستم، مرگ را بالمعاینه دیدم، ناگهان تمام گذشته در نظرم ظاهر شد. انسان حس می کند که دستش به هیچ جا بند نیست. 🔻در چنین حالی، انسان طوری باشد که وقتی به گذشته اش نگاه می کند، از گذشته خود احساس رضایت کند. البته باید به مغفرت الهی هم امیدوار بود، لکن مغرور نباید شد. سخنان رهبر انقلاب در درس خارج فقه، ۱۳۷۸/۰۷/۲۷ @ta_abad_zendegi
🔷️شیطان دنبال این است که حق را با افراد جلوه گر کند تا بعد بتواند با لغزاندن آن افراد حق طلبان را متزلزل کند! اما شناخت حق، معیارها و موازینی دارد که وقتی انسان آن ها را بشناسد با ریزش های افراد، شاخص متزلزل نمی شود. 🔷️اگر متنِ حق و صریحِ حق، معیار شد خود حق هیچ گاه لغزیده نشده و باطل نمی شود. بله اگر در جایی پیامبر اکرم که صادق مصدق است شخصی را معیار حق قرار داد یعنی این فرد «حق مجسم» است؛ شناخت او می تواند شناخت حق باشد چراکه این فرد مصداق تام محقق شده حق است. 🔷️مثل پیغمبر که فرمود: عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ على با حق است و حق با على. حق بر مدار او مى گردد کتاب لحظه دیدار صفحه ۱۹۹ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔶️اعمالی که ما در این دنیا انجام می دهیم، در اینجا به صورت یک بذر است و زمین این بذرها وجود ما است که ما این ها را همراه خود ذخیره می کنیم و هنگامی که وارد برزخ می شویم یک دفعه این وجود ما، تبدیل به زمین و این اعمال، بذرهای آن می شوند که ما آن ها را کاشتیم و شروع به توسعه می کنند. 🔶️بعضی از این دانه ها جوانه می زنند و یكباره آن عملی که فكرش را هم نمی کردیم مقدار زیادی نتیجه و ثمر می دهد. مثل اینكه شما یک گردو را می کارید و این یک دانه گردو تبدیل به یک درخت گردو می شود. کسی که این یک عدد گردو را ببیند در صورتی که تا به حال درختش را ندیده باشد، باور نمی کند که تبدیل به چنین درخت با عظمتی شود که در هر سال چندین هزار مانند این گردو را بدهد. اگر این درخت همین طور تا ابد باقی بماند، بینهایت گردو می دهد. کتاب تطهیر جان صفحه ۱۸۵ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بعد از مرگ تو کدوم گروهی؟ 🔷چهار دسته می شوند: دسته ای می شوند در حقيقت "سابقون"، دسته ای می شوند "اصحاب يمين"، دسته ای می شوند اهل شقاوت ذاتيه، دسته ای هم می شوند اهل معاصی‌و كبائر . 🌿آن عالم احكامی دارد، كه آن احكام را خود انسان ايجاد كرده است؛ در يك صحيفه نانوشته سفيدی كه در اختيار او قرار دادند، كاتب خودش بوده است. استاد عابدينی، برگرفته از جلسات نظام انديشه 📚 @ta_abad_zendegi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اهل سابقون 🔷چهار دسته می شوند: دسته ای می شوند در حقيقت "سابقون"، دسته ای می شوند "اصحاب يمين"، دسته ای می شوند اهل شقاوت ذاتيه، دسته ای هم می شوند اهل معاصی‌و كبائر . 🔷️اهل سابقون در آنجا تجیلی لطف و جمال حق را می بینند و با میل کامل و سرعت تمام و بدون رغبت به برگشت، حرکت از عالم احتضار به مرتبه لقاء الهی را ادامه می دهد. استاد عابدينی، برگرفته از جلسات نظام انديشه 📚 @ta_abad_zendegi
🌿 هركسي كه ذكر موت با او درست كار كند و حقيقت اورا به خود او نشان بدهد و اغيار را در همين دنيا از او جدا كند ، قبر براي او باغي از باغ هاي بهشت خواهد بود . چون قالب اين شخص با ان قالب تناسب دارد . "القبر هو البرزخ" البته منظور از اين ، قبري نيست كه ميبينيم . اين قبرِ بدن ما است اما قبر ما برزخ است . 🌿 در برزخ قبر يا از رياض جنت (باغي از باغ هاي بهشتي) است كه نسيم هاي ان به او ميوزد يا حفره هاي آتش و لهيب آتش به او اشراف پيدا ميكند . گرچه در آتش -جهنم قيامتي- واقع نشده است اما حرارت لهيب آتش به او ميخورد ، در بهشت -قيامتي- هم واقع نشده است اما روضه از رياض جنت و باد ان روضه به او ميوزد . يعني بهره از بهشت -قيامتي- براي او در قبر ايجاد خواهد شد ؛ در ان قبري كه برزخ است . چون برزخ كشش ندارد كه بهشت را تجلي بدهد . نه اينكه در انجا بخل هست كه ندهند ، بلكه برزخ كشش ندارد @ta_abad_zendegi تولدى ديگر📚 حجة الاسلام و المسلمين عابديني ✍️
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اصحاب یمین 🔷چهار دسته می شوند: دسته ای می شوند در حقيقت "سابقون"، دسته ای می شوند "اصحاب يمين"، دسته ای می شوند اهل شقاوت ذاتيه، دسته ای هم می شوند اهل معاصی‌و كبائر . 🔷️اصحاب یمین که در وقت احتضار اشتیاق موت و لقاء کرامت در او ایجاد میشه اما در عین حال سرعتش با سرعت سابقون خیلی متفاوت است... استاد عابدينی، برگرفته از جلسات نظام انديشه 📚 @ta_abad_zendegi
🔷️حضرت امیر علیه السلام به حارث می فرمایند: یا حارِثُ، إنَّ الحَقَّ أحسَنُ الحَدیثِ، وَالصّادِعُ بِهِ مُجاهِدٌ. حق بهترین حدیث و سخن است و کسی که از آن آشکار سخن بگوید و دفاع بکند مجاهد فی سبیل الله است. 🔷️اگر فهمیدیم که نظام اسلامی حق است، دفاع از این نظام جهاد در راه خداوند است و بی تفاوتی نسبت به آن صحیح نیست. گاهی عده ای نظام را می کوبند، آن وقت طرف می گوید من چه کار دارم خود را داخل بکنم، بیخیال، این نشستن است، قعود عن مجاهده است! اگر هم تسلیم بشود که فرار از مجاهده است. اگر انسان دید که برای او اهمیت ندارد که نسبت به نظام اسلامی چه می گویند، نسبت به رهبری هر چیزی می گویند، معلوم می شود که او مجاهد فی سبیل الله نیست. چون گاهی حرف زدن خیلی سخت می شود، مؤونه می برد، برای انسان هزینه بردار است، ممکن است حتی او را طرد بکنند، ممکن است حتی او را از یكسری امکانات محروم بکنند، اما یک مجاهد همه این ها را برای انجام وظیفه تحمل می کند. 🔷️البته حکمتِ در گفتار بحث دیگری است، که باید رعایت حکمت بشود. اما حکمت در گفتار دلیل نشود بر اینکه انسان حرف نزدن خود را توجیه بکند و بگوید حکیمانه این است که انسان ساکت باشد تا مقام او هم محفوظ بماند. کتاب لحظه دیدار صفحه ۲۰۰ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اصحاب شقاوت ذاتیه 🔷چهار دسته می شوند: دسته ای می شوند در حقيقت "سابقون"، دسته ای می شوند "اصحاب يمين"، دسته ای می شوند اهل شقاوت ذاتيه، دسته ای هم می شوند اهل معاصی‌و كبائر . 🔷️این دسته اهل انکار هستند، آنان با بغض تمام به خداوند سبحان از دنیا می روند... استاد عابدينی، برگرفته از جلسات نظام انديشه 📚 @ta_abad_zendegi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اهل معاصی و کبائر 🔷چهار دسته می شوند: دسته ای می شوند در حقيقت "سابقون"، دسته ای می شوند "اصحاب يمين"، دسته ای می شوند اهل شقاوت ذاتيه، دسته ای هم می شوند اهل معاصی‌و كبائر . 🔷️اهل معاصی بسیاریشون محبت به دنیا داشتند و در هنگام موت گویا از محبوب جدا می شوند... استاد عابدينی، برگرفته از جلسات نظام انديشه 📚 @ta_abad_zendegi
🔶️هر نیازی را که خداوند تبارک وتعالی در انسان قرار داده اجابت آن را نیز در حلا ل ها قرار داده و قطعاً آن نیاز را سرکوب نکرده است. این نیازها را خداوند تبارک و تعالی در نظام واقعی وجود ما ایجاد کرده است و جواب آ ن ها را نیز در دین قرار داده است که مطابق آن نیاز است. پس مواردی که دین می گوید اگر مثلاً به این شکل حرکت کنی به جواب نیازت می رسی و نیاز تو کاملاً اشباع می شود، نشان می دهد که دین جواب نیازهای ما است. 🔶️پس کسی نمی تواند ادعا کند که با دستورات دین، نیاز من برطرف و اشباع نمی شود و اگر شخصی توانست اثبات کند که نیازش در دایر ه ی دین اشباع نمی شود، یعنی او توانسته بطلان دین را اثبات کند و دین، خودبه خود باطل خواهد شد. از این موضوع نترسید و به آن تحدی کنید؛ چرا که دین آ ن قدر سعه دارد و آ ن قدر قوی وارد شده است که حد جوا ب تمام نیازهای انسان را تعیین کرده است. 🔶️پس می توان گفت که حقیقت دین، بیان نیازهای انسان و اشباع آ ن ها، تبیین نیازهای واقعی از نیازهای کاذب و بیان نحوه جمع نیازهای متزاحم انسان در تمام لایه های مختلف وجودی او است. به بیان دیگر، دین، انسان شناسی است؛ چون دارد جواب نیازهای انسان را می دهد و چگونگی اشباع این نیازها را معلوم می کند. پس اگر کسی می خواهد بداند که انسان چیست باید ببیند که دین چه گفته است، چون دین دارد انسان را معرفی می کند. کتاب تطهیر جان صفحه ۱۱۲ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi
🔅هبوط انسان به این شكل بود که تن خود را «من» می دید و حقیقت خودش را در قالب این تن می دید، بنابراین تمام روابط خود را در قالب این تن برقرار می کند، در صورتی که دین آمده تا بگوید این تن حقیقت تو نیست، بلكه یک مرتبه و شأنی از تو است که تا یک جایی همراه تو هست و زمانی هم از تو جدا خواهد شد و همیشه با تو نیست. 🔅این حرکتی که انسان مرتبه به مرتبه در طول زندگیش انجام می دهد و در نهایت به مرتبه ی موت می رسد در واقع جدا شدن از غیر خود انسان است. یعنی آن چیزی که انسان تا به حال خودش می دید و فكر می کرد خود اوست و احساس نمی کرد که غیر خودش باشد، آنجا برایش روشن می شود که خود او چه کسی بوده و غیر خودش چه چیزی است! 🔅برای همین در لحظه ی موت برای شخص آشکار می شود که خود او کیست و می فهمد که تا به حال اشتباه گرفته بود و غیر خود را خود تلقی می کرد. کتاب تطهیر جان صفحه ۱۸۹ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔶️حقیقت نماز، آن طور که در روایت شریف «الصلاة معراج المؤمن» آمده، نزع و کندن از عالم ماده و رفتن به عالم آخرت است، بنابراین حقیقت نماز، حقیقت ملک الموت است. نمازی که انسان احرام می بندد و با تکبیر از همه چیز جدا می شود و عالم ماده را پشت گوش می اندازد، رابطه با ملک الموت است! 🔶️اگر انسان به این شكل و با این نگاه وارد نماز شود، نمازش نماز می شود. به همین خاطر انسان به مقداری که نماز او را از عالم دنیا کنده، حقیقتا نماز خوانده و چنین نمازیست که مصداق آیه شریفه إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ است. 🔶️پس اگر نماز، انسان را از فحشا باز نداشت، معلوم می شود که فقط اسقاط تكلیف بوده و بیش از این چیزی نبوده است و مرات قبولی نماز غیر از قضا نداشتن آن است. کتاب تطهیر جان صفحه ۳۷۳ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ✳️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi