eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
423 عکس
62 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 اخیراً با این خبر مواجه شدم که 18 رشته در دانشگاه باقرالعلوم در فرآیند تصویب قرار دارد. اسامی رشته‌ها چشم‌نواز است هرچند از متولی و محتوا و پشتوانه آن‌ها خبری ندارم و طبیعتاً قضاوتی نخواهم داشت. 🔹 اما دو رشته در این بین بیشتر جلب توجه کرد: مطالعات نظری تمدن غرب‌شناسی انتقادی 🔹 این دورشته اما خيلی امیدوارکننده و ویژه است. هم موضوع هوشمندانه انتخاب شده است و شاید سال‌ها انتظار چنين ورودی را می‌کشیدیم و هم مؤسس آن را می‌شناسم و به آینده رشته خوش‌بینم چرا که دکتر بابایی پشت این ایده است. 🔹 حجت‌الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی را از سال‌های آغازین طلبگی می‌شناختم. اتفاقا همان زمان برای تدریس در معصومیه دعوتش کردم. اما بعدها برای فرصت مطالعاتی به آمریکا رفت و با کوله‌باری از اندوخته بازگشت. بااین تفاوت که غرب رفتن او را نکرد، بلکه اعتمادش به درون و به تراث دوچندان شد. او عمیقاً تمدن غرب و تراث رو توأمان می‌شناسد. 🔹 امروز آثار فردی و گروهی دکتر بابایی در تقربیا منحصربه‌فرد و رفرنس است. دکتر بابایی یک پروژه تولید دانش را طی بیش از یک دهه تلاش گروهی مدیریت کرد تا جایی که امروز می‌تواند باتکیه به آثاری که با تولید کرده رشته‌ای در مقطع دکتری تأسیس کند که از همان آثار تغذیه خواهد کرد. 🔹 این مدل تولید دانش، می‌تواند الگویی قابل مطالعه باشد و بايد و شود. کانال ایشان: https://eitaa.com/Habibollah_Babai 🔻🔻🔻 @taalighat
تعلیقات
🔹 این هم #طنز_تلخ امروز حوزه ماست. جناب آقاي #عراقچی از بانیان #خسارت_محض و فاجعه #برجام بناست برای
🔰️ پیش همایش بین‌المللی "سیاست خارجی و منافع ملی" که بنابود با حضور سیدعباس این هفته در قم برگزار شود، شد. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
اکبرنژاد متذبذب نیست او همان است که بود... 🔻 اکبرنژاد هيچ‌وقت برایم جدی نبود که بخواهم به او فکر کنم و الان نیز.. . اساساً افراد پر سر و صدایی که فاقد حرف عمیق و طرح راهبردی اند را نباید جدی گرفت. اکبرنژاد در تندروی‌های پیشینش هم بسیط و ساده بود و هیچ وقت عنصر اثرگذاری در فضای حوزه محسوب نمی‌شد. اما چون رفقا زیاد سوال می‌کنند چندخطی می‌نویسم. 🔻 متذبذب نیست، اساساً او تغییر نکرده، از اول هم همین بود. او از همان ابتدا در نقطه و ایستاده بود و اکنون نیز همانجاست. 🔻 تنها امروز علیه آقا سخن نمی‌گوید تا الان تعجب کنیم که چرا نقدِ آقا می‌کند. او از ابتدا منتقد و بلکه بود. دقیقاً همان وقتی که دم از و تغییر کتب درسی می‌زد و خود را پشت رهبری پنهان می‌کرد. همان وقتی که آقا را چون سپر جلوی خود گرفته بود. 🔻 در مکتب رهبری نقطه آغاز تحول، و تعقل است نه هیجان و ، نه توهین به ساحت بزرگان تشیع. تحول! مبنا و ادبیات و راه خود را دارد. حال کسی که در مکتب رهبری را نمی‌داند یا کنار می‌گذارد و خلاف آن اقدام می‌کند، او با این مکتب در حال مبارزه است. پس سال‌هاست که اکبرنژاد علم مخالفت با مشی آقا را برداشته است. 🔻 اکبرنژاد سال‌ها به اسم رهبری، عملاً یکی از مهمترین پروژه‌های رهبری در حوزه را بدنام و بی‌آبرو کرد. او کاری کرد که در حوزه معنای خود را از دست بدهد و تبدیل به یک برچسب منفی شود. اکبرنژاد نه تنها به آقا که به نسل جوانِ فاضل حوزوی هم که می‌توانست با اتقان از تحول سخن بگوید بد کرد تا آن‌ها هم به همان چوب رانده شوند. 🔻 در مکتب روح‌الله کسی‌که به مراجع تقلید شیعه توهين کند از ولایت الله خارج می‌شود. آیا اثری از رعایت این خط مهم مکتبی در مشی دهه گذشته ایشان بود؟ 🔻 اما مهمتر از عبرت گرفتن از این مسیر و مشی خطرناک است. اکبرنژاد همان مهدی است البته بسیار کم سابقه‌تر و کم اطلاع تر. هردو محصول یک نوع زیست هستند که اگر دقت نکنیم به آن دچار می‌شویم. 🔹 فقدان عمق و اتقان علمی مگر حوزه در قرون متمادی کم تحولات شگرف را شاهد بوده؟ اما همه با محوريت اتقان و عمق و ادب علمی همراه بوده. ایشان به حدی بود که حتی تحول خواهان انقلابی هم از ابتدا فاصله گذاری خود با این مشی را اعلام کردند! 🔹 فقدان شناخت حد و جایگاه خود هرکسی در هر نقطه‌ای باید جایگاه خود را بشناسد. اینکه طلبه‌ای جوان، بدون پیشینه تحصیلات علمی روشن، بدون برخورداری از حداقل های علمی لازم، علم تحول و کباده انا رجل بلند کند یعنی مشکل محاسباتی در شناخت از خود دارد چه رسد به شناخت صحنه. 🔹 افراط و تفریط ویژگی‌ دیگر این جنس رفتارها عدم تکیه به مشی معتدل و معقول، مبنای فکری روشن و سرشار بودن از افراط و تفریط است. 🔹 عدم رعايت اصول اخلاقی اما یک نکته مهم اینکه اگر کسی در تعامل با بزرگان، حتی در جایی که ایراد به آن‌ها وارد است، اگر همین امر را بدون رعایت اصول اخلاقی ابراز کند، قطعاً دچار آثار وضعی آن خواهد شد. هرجا دیدیم طلبه‌ای جوان با تهور همه را محکوم به ندانستن کرد، عاقبت روشنی نخواهد داشت. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
🔥حمله یمن به نفتکش اسرائیلی... ❤️ رحمة الله علی غیرت داده عزت به عرب همت تا که فرمود ولی شَه رگ صهیون بزنید شده خنجر همه‌ی ملت 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
🔹 درگیر شدن با ذهن انسان را قوی می‌کند و موجب رشد است. 🔹 اما نشستن پای ای که در صف و داخل تاکسی هم پیدا می‌شود، به‌عنوان تحلیل عالمانه، هم تضییع عمر و است، هم توهين به خود. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
ببین می‌شود، می تــوانی بمانی بمان عزیزم تو خیــلی جـوانی بمان تو هم مثل من نیمه جـانی بمان زمــین گـیر من،آســمانی،بمان اگر می‌شود، می‌توانی بمان تو نـیلوفرانه تـریـن یاس شـهر وجود تو کانون احـساس شهر دعا گوی هر قـدر نشناس شهر نکش دست از دست دستاس شهر نباشـی، چـه آبی چه نانـی بمان... اگر می‌شود می‌توانی بمان... 🆔@taalighat
🖤 بمان که خانه‌ی امنی برات می‌سازم...
نشسته ایم کنارت نگاه کن ما را بگو نمیروی و روبه راه کن ما را زمان رفتن تو نیست استخاره نکن تو که هنوز جوانی کفن قواره نکن چگونه گریه برای نماندنت نکنم !؟ بگو چکار کنم که کفن تنت نکنم ؟
شب گريه های غربت مادر تمام شد زینب به گریه گفت که دیگر تمام شد امشب اذان گریه بگويد بگو، بلال سلمان به آه گفت: ابوذر! تمام شد امشب حسن شکست که آرام تر حسین چشم حسین گفت : برادر! تمام شد
شب است و هفت نفر در سکوت می‌خوانند «به عزت و شرف لا اله الا الله» @hosenih
رویکرد جبهه‌ای و الگوی نقد (الگوی مواجهه درون جبهه‌ای) 🔻 این روزها در هر گروه و کانال و پیجی شاهد تضارب آرا در موضوعات مختلف هستیم که بسیار امیدبخش و نشاندهنده پویابودن جامعه است. اما گاهی این تضارب آرا در بین بچه‌های جبهه انقلاب به جدال و خصومت و عناد کشیده می‌شود. یکی دیگری را متهم می‌کند و دیگری بقیه را نفی. این نقطه و بزنگاه است. مسئله‌ها تمام نمی‌شوند و هر روز با مسئله‌ای جدید مواجهیم پس نمی‌توانیم نسبت به تک تک مسائل نسخه بپیچیم بلکه باید اساس و قواعد کلان را تنظیم کنیم. 🔻 موجب رشد است و موجب فشل شدن و نابودی. وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (انفال:46) گفتگو و نقد و آزاداندیشی مثل نان شب برای ما واجب است اما بشرطها و شروطها. 🔻 مختصات رویکرد جبهه‌ای 🔹 ما در چه جبهه‌ای ایستاده‌ایم و نقطه مقابل ما کیست؟ پاسخ به این سؤال الگوی مواجهه ما را روشن می‌کند. گاهی ما همه همت خود را برای نفی و کسی می‌گذاریم که در خاکریز خودی است. همین موجب غفلت از دشمن واقعی و موجب تغییر اولویت می‌شود. رویکرد جبهه‌ای مواجهه و کنش را نشان می‌دهد. 🔹 رویکرد جبهه‌ای نافی آزاداندیشی و گفتگو و نقد نیست، بلکه گفتگو ره ضروری می‌داند اما درعین‌حال و نامسئله را از هم تفکیک می‌کند، و را تعيين می‌کند. 🔹 بعد عاطفی و روحی ما با آنهایی که نگاه شان را نمی‌پسندیم را تأمین و اصلاح می‌کند. رویکرد جبهه‌ای بعد را برجسته می‌سازد تا حتی در نسبت به کسی که نقد دارم، نداشته باشم بلکه سرشار از محبت و اخوت باشم درعین اینکه از باور و نقد متقن خود نیز چشم‌پوشی نمی‌کنم اما در مدل ابراز آن دقت می‌کنم. چراکه ما با طرف مقابل اثر مستقیمی بر او دارد. 🔹 رویکرد جبهه‌ای است نه ، ظرفیت ارتباط و و ولایت در جامعه مؤمنین را افزایش می‌دهد، نقد موجب جدایی و فاصله و کدورت نمی‌شود بلکه چنان پخته و برخاسته از اخوت است که مزید انسجام و پیوندهای برادری است. 🔹 بستر است چرا که و امکان شنیده شدن نقد را فراهم می‌کند چون کسی با موضع و قضاوت پیشینی به سخن و نقد برادرش نگاه نمی‌کند و نقد او را هدیه‌ای برادرانه می‌داند نه اقدامی خصمانه. 🔹 رویکرد جبهه‌ای ندارد تا راحت کند، بلکه دارد. طیف را می‌بیند، مجموع را لحاظ می‌کند، نگاهش تشکیکی است، پس دایره خودی را آنقدر مضیق نمی‌بیند که فقط خودش بماند و دوستانش. 🔹 مخالف است. راحت دیگری را یا خطاب نمی‌کند. درعین صراحت و آزاداندیشی در نقد لطافت نیز دارد. و تقوای در تعبیر و در قلم نیز دارد. پس نه تهمت می‌زند، نه برچسب، نه قضاوت می‌کند بلکه متمرکز بر مسئله، حاق موضوع را نقد می‌کند. 🔹 می‌داند آنقدرها زیاد نیستیم که بخواهيم هر روز با نیش قلم و زبان تعداد جدیدی را از جبهه کم و حذف کنیم. ما بايد ما بمانیم. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat