تعلیقات
حجابنوشت (1) 📝 ازدستدادن فرصت 6ماهه برای تدبیر مسئله حجاب (آغاز بهار و چالش حجاب) 🔻 اواخر تابست
حجابنوشت (2)
📝 وجه مسئلهبودگی حجاب
🔻 آیا حجاب مسئله اول امروز ایران است؟ اگر با منطق رهبری به مسئله نگاه کنیم پاسخ منفی است. امروز مسائل اول ایران عبارتند از:
مسئله پیشرفت
مسئله امید و ایمان
مسئله اقتصاد
مسئله عقبماندگی در عدالت
مسئله فرهنگ (که ذیل آن رسانه، روایت، جنگ ترکیبی، و حجاب نیز مطرح میشود)
🔻 اما واقعیت این است که #کشف_حجاب بهدلیل بروز اجتماعی آن خیلی زودتر از دیگر مسائل بهچشم میآید و زودتر و بیشتر مسئله جامعه مؤمنین میشود. آنچه حجاب را بیشتر به مسئله تبدیل میکند، غیرت دینی مردم است اما این غیرت دینی نباید موجب شود که نظام اولویت های ما تغییر کند. پس باید #وجه_مسئلهبودگی را تبیین کرد.
🔻 حرام شرعی و حرام سياسی
🔹 اما زاویه ورود مقام معظم رهبری به مسئله متفاوت بود ایشان فرمودند: در مسئله پوشش، حجاب، محدودیتی شرعی و قانونی است نه محدودیتی دولتی، و کشف حجاب نیز هم #حرام_شرعی است هم #حرام_سیاسی
🔹 اگر بدانند پشت کشف حجاب و مبارزه با حجاب چه کسانی و دستگاههایی هستند، این کار را نمیکنند چون خیلی از آنها #اهل_دین و تضرع و ماه رمضان و دعا هستند.
🔹 این مسئله قطعاً حل خواهد شد همچنانکه در اولین هفتههای انقلاب، امام بزرگوار مسئله حجاب را الزاماً و قاطعاً بیان کردند. البته همانطور که دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، مسئولان نیز باید #نقشه و برنامه داشته باشند که دارند و باید از انجام #کارهای_بیقاعده و بدون برنامه پرهیز شود.
چندنکته اصلی:
1. وجه قبح کشف حجاب: حرام شرعی و سیاسی (و البته عمل خلاف قانون)
2. تفکیک بین فعل و فاعل در کشف حجاب: بسیاری از اینها اهل دین هستند و نبايد همه را با یک چوب راند.
3. دعوت به اقدام هوشمندانه و با نقشه و برنامه
🔻 نگاه آقا نوعی #آسیبشناسی نحوه مواجهه جامعه انقلابی با مسئله بوده و درواقع رویکرد صحیح به مسئله را نشان میدهد و وجه مسئلهبودگی کشف حجاب را نشان میدهد.
آسیبشناسی نگاه افرادی که:
کشف حجاب را فقط از منظر دینی نگاه میکنند و نسبتی بین آن و امر سیاسی و نظام دینی قائل نیستند.
آسیبشناسی نگاه افرادی که:
کشف حجاب کنندگان را بهلحاظ فاعلی نیز تنقیص میکنند و آنها را بیرون از جامعه دینی و انقلابی دستهبندی میکنند و #هشتک_جاهلانه ای چون جنبش ف.... راهاندازی کردند.
⬅️ این دو سطح آسیبشناسی، نحوه مواجهه ما را با مسئله نشان میدهد که بايد هوشمندانه و با قاعده و نقشه باشد.
#حجاب
#آسیبشناسی
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
#بازنشر
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (1)
☘ تجربه مراسم مناجات کم نداریم، اما این بار بنا بود #ابوحمزه_ثمالی را استاد #میرباقری بخواند در جوار ضریح بانوی کرامت...
☘ آرامش در لحن استاد موج میزد بدون فریادهای مرسوم، اما #سوز صدا خبر از طوفانی میداد که در دل دارد. گاه بین عبارتهای دعا سکوت میکرد، سکوتی که ارمغان بغض در گلو بود و گواه غوغایی که در دلش به راه افتاده بود. هر سکوتش، فریاد دلهای سوخته را بهدنبال داشت.
☘ مناجاتخواندنش چیزی کم از بر فراز منبر رفتنش نداشت. خودش یک منبر تمام و کمال بود همانقدر معرفتآفرین و مملو از #نکتههای_ناب
☘ دعا خواندنش، دعا خواندن عادی نبود، جرعه جرعه نوشیدن کلمات #زینالعابدین بود. احساس میکردی با هر فراز دست در دست امام به پیش میرود و #سیروسلوک با دعا میکند و با همین دل استوار دست مخاطب را میگیرد و جلو میبرد.
☘ دارم فکر میکنم مناجات خواندن #عالم_ربانی با دیگران چقدر متفاوت است. مناجات خواندش کلاس درس است و طیِّ طریق... و تازه انسان میفهمد لذت مناجات یعنی چه... سایهاش مستدام...
🔻🔻🔻🔻
☘ قرائت کامل دعای ابوحمزه ثمالی از امشب تا آخر ماه مبارک توسط استاد #میرباقری
➖➖➖➖
#استاد_میرباقری
#ابوحمزه_ثمالی
🆔 @taalighat
🔻 نامه امروز #جنبش_عدالتخواهی که قدیمیهای جنبش علیه آن موضع میگیرند، آیا چیزی غیر از خروجی تحلیلهای چندماه اخیری است که در فضای یأس و بدبینی تولید شد؟ وقتی 6ماه ایران را منفعل و محافظهکار و بیعمل معرفی میشود، آخر کار پیداست...
https://virasty.com/Hosseinizadi/1712311994830775140
#جنبش_عدالتخواهی
#طوفان_الاقصی
#روایت_ضعف
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
🛑 سیدحسن نصرالله: واکنش ایران به اسرائیل حتمی است
🔹ایرانیها سریع و #هیجانزده عمل نمیکنند بلکه حساب و کتاب میکنند و با عجله رفتار نمیکنند.
🔹وضع حمله به کنسولگری ایران یک پیچ و #گلوگاه_تاریخی پس از ۷ اکتبر است
🔹به اسرائیل میگویم که خودتان را اذیت نکنید، پاسخ ایران قطعی است.
🔹اسرائیل میداند که ایران پاسخ خواهد داد برای همین در آماده باش کامل به سر میبرد.
🔹صبر ایران در پاسخ به اسرائیل، یک فشار روانی به صهیونیستها وارد میکند وگرنه پاسخ قطعی است.
🔹در خصوص پاسخ به اسرائیل هیچ اختلاف سیاسی در ایران وجود ندارد.
♦️سید حسن نصرالله: امروز، فردا، چند روز یا یک ماه دیگر ایران پاسخ اسرائیل را خواهد داد.
📍 ایران #عجله نمیکند اما مطمئن باشید که پاسخ قطعی است و حتما اتفاق خواهد افتاد.
🆔 @taalighat
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
💡چرا تمرکز بر موضوع انتقام، ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است؟
🖊مهدی افراز
🔸احتمالا ساعت های پیشرو، بستر اولین رخداد نظامی رسمی ایران بر علیه رژیم صهیونیستی و البته یکی از هزارمین مورد غیررسمی آن خواهد بود. این اتفاق در عین این که از حساسیت برخودار است اما پرداختن به آن و به طورکلی تمرکز بر مقولاتی چون حضور مستقیم ایران، انتقام، تقاص، سیلی و ... ایستادن در نقطه غیراساسی و اشتباه تحولات منطقه است.
🔹امروز جمهوری اسلامی امیر حوادث غزه است و رقیبانش همگی اسیر. این برتری در وهله نخست به حمایت تسلیحاتی، مالی، سیاسی و رسانه ای ایران از مقاومت مرتبط نیست. طوفان الاقصی و حوادث پیرامون آن مظهر غلبه منطق جمهوری اسلامی در مناسبات قدرت و اثبات حقانیت آن در الهیات سیاسی معاصر بوده است.
🔸حجم مصیبت در غزه معلول شکاف میان منطق انسان و جهان انقلاب اسلامی با انسان و جهان مدرن است و هیچ چیز این فاصله را جز همین حجم خشونت پر نمیکند. هیچ حد واسط مشترکی برای ما دیگر وجود نخواهد داشت، اگر بود هیچگاه عالم غربی زیر بار هزینه های این جنایات نمی رفت. امروز عالم مدرن هیچ ابزار دیگری جز کشتار جمعی برای تعامل با عالم انقلاب اسلامی ندارد.
🔹زلزله امروز غزه و طوفان الاقصی معلول برخورد دو سازه تمدنی و تاریخی است. بر شالوده این دو سازه هیچ پدیده واحدی استوار نخواهد ماند. خون های مقدسی که بر زمین آسمانی غزه ریخته می شود، خون بهای از جاکندگی و وارستگی انسان انقلاب اسلامی از رویای آمریکایی است.
🔸این خون ها امروز بیداری آفریده و به برکت آن، گفتار ۴۵ ساله جمهوری اسلامی در موضوع فلسطین، اسرائیل و غرب تبدیل به نجوای درونی میلیون ها انسان و پیش نویس قطعنامه های بین المللی شده است. حماسه غزه به همه فهماند، منطقی که ۴۵ سال جمهوری اسلامی برمبنای آن همه سیاست های منطقه ای خود را بنا کرده و برای پایداری بر آن زخم ها خورده، حرف ها شنیده، فشارها کشیده و بهترین انسان های خود را تقدیم نموده، سنت تغییر ناپذیر هستی است که هیچ مفری از آن وجود ندارد. به رسمیت نشناختن رژیم و سفارش به مقاومت خونین اگر روزی یک داعی داشت امروز یک جهان حامی آن است.
🔹غلبه منطق جدید نوید دهنده شکل گیری نظم جدید خواهد بود. تغییر موازنه مابین عقلانیت ها و الهیات هاست که تغییرات سیاسی، نظامی، اقتصادی و جغرافیایی را پی ریزی می کند.کوچکترین حوادث معرکه حتی به اندازه یک آه که از زبان یک مادر غزاوی خارج میشود تقویت کننده منطق جمهوری اسلامی و تضعیف کننده طرح های معارض اوست.
🔸وقتی یک منطق در حال غلبه پیدا کردن است دیگر نمی شود تحولات را بر اساس کلیشههای سابق تحلیل نمود و ارزش گذاری کرد. مفاهیمی همچون انتقام، تقاص یا بازدارندگی پیش از ۷ اکتبر، کلیشههای مناسبی برای تعیین وضعیت ایران در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی و طرح های آمریکایی بود اما امروز کل صحنه با همه جزئیات و اضلاعش دگرگون شده است. انتقام اختصاص به معرکه ای دارد که در آن تعادلی مابین قدرتها وجود داشته باشد، طوفان الاقصی هیچ توازنی مابین ما و استکبار باقی نگذاشته است. کل صحنه نموداری از مجازات و تنبیه تاریخی ارزش های آمریکایی توسط منطق انقلاب اسلامی است.
🔹وقتی در تحلیل مناسبات، همچنان تمرکز بر ادبیات انتقام است معنایش آن است که هنوز درک درستی از تحولات صورت نگرفته است. در نظم جدید اساسا واژگانی همچون انتقام و بازدارندگی دیگر برای ما بیمعناست. طوفان الاقصی و من تبع آن این مفاهیم را از معنای سابق تخلیه کرده است. تا زمانی که طرح واره نوینی از حوادث غزه شکل نگرفته باشد ما همچنان گرفتار کلیشه های سابق خواهیم ماند. روایت فتح آوینی طرح واره ای برای سامان دادن به خرده گزارشات میدانی از دفاع مقدس بود و ما امروز بیش از هر چیز از فقدان آوینی غزه در رنج راهبردی هستیم.
🔸ممکن است جمهوری اسلامی در پاسخ به ترور دمشق یا بقیه حوادث مشابه، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان و یا تصمیم بسیار محدودتری بگیرد که اساساً ممکن است این تصمیمات در نقطه خود بهترین تصمیم هم نباشد اما زوم کردن لنزها در این موضوع ناشی از ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است.
تعلیقات
#بازنشر پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (1) ☘ تجربه مراسم مناجات کم نداریم، اما این بار بنا ب
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (2)
📝 مناجات و روضه
🔻 بین مجلس #مناجاتخوانی و روضه و توسل تفاوتهایی است که قطعاً باید لحاظ شود. ما خیلی راحت در مجلس #روضه گریه میکنیم اما وقتی کار به مناجات میرسد سختتر میتوانیم گریه کنیم. در حالیکه میزان ارتباط حبّی و عاطفی بین عبد و مولی مهم است و در این فضاست که میتوانیم از مناجات بهره ببریم.
🔻 حال با این مقدمه آیا در مجلس مناجاتخوانی و لابلای دعا روضه بخوانیم یا نه؟ جناب #استاد_میرباقری مقیدند بین دعای ابوحمزه ثمالی و اول و آخر آن روضه بخوانند اما بهنظرم بر اساس یک مبنا این کار را انجام میدهند:
🔻 دستیافتن به خواستههای مهمی که در #ابوحمزه ثمالی مطرح میشود نوعی عروج روحی و معنوی است و ما با وضعیت روحی فعلیمان امکان چنین اوج و عروجی را نداريم.
🔻 توسل و روضه اینجا گرهگشاست. راه را باز میکند. هم دل را نرم و اشک را جاری و قلب را آماده میکند و هم رحمت و توجه خدای متعال را جلب میکند.
🔻 شاید روضهخواندن برخی با هدف مجلس گرمی باشد، یعنی چون با دعا نمیتوانند از مردم اشک بگیرند سراغ روضه میروند و یا حتی خودشان نیز نسبتی با دعا برقرار نمیکنند و اهل مناجات نیستند، پس لاجرم باید با #روضه جلسه را اداره کنند. این مدل شاید محل نقد باشد.
🔻 اما مناجاتخوانی یک #عالم_ربانی چون استاد میرباقری یک سیر و سلوک با امام و با دعایی است که از امام صادر شده، دراین #سیروسلوک ولایی باید از راه گریه بر امام به مغز خواستههای مطرح شده و مقامات دعا و مناجات رسید. استاد! روضه را رافع موانع و لطیف کننده قلب میدانند.
در جزئیات کار بزرگان حکمتهایی است پس نباید ساده آن را تحلیل کرد.
#استاد_میرباقری
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
آقا بودند که تعبیر #تقوای_سیاسی را به دائرهالمعارف فرهنگ سیاسی ما افزودند.
حالا در دیدار دانشجویی در تببین مفهوم #عدالت نیز بیشتر این مفهوم را بسط میدهند و دایره عدالت را از حوزه انحصاری مسائل اقتصادی توسعه داده حتی به عدالت رفتاری و رسانهای نیز تسری میدهند.
آیا الگوی #عدالتخواهی موجود در بستر تقوای سیاسی سیر میکند؟
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
آقا تأکید دارد که #عدالت هنوز در صدر خواستهها و اولویتهای ایشان است و برخی تصور #عدول ایشان از عدالت را دارند.
انگاره عدول آقا از عدالت برای کسی پیش میآید که منطق رهبری و عدالتورزی انقلاب اسلامی را نمیشناسد.
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
تأکید چندباره آقا بر ضرورت تقویت #مبانی در حرکتهای دانشجویی و انذار از ضعف در مبانی نوعی آسیبشناسی جریان دانشجویی جدید است.
درکنار این آسیبشناسی تصریح مکرر ایشان به استفاده از آثار مرحوم #آیتالله_مصباح یزدی و یاد کردن از وی با عنوان #استاد_فکر نیاز به تأمل بیشتر و ریل گذاری دارد.
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat