#قطع_برق، همزمان با روی کارآمدن ترامپ و دمیدن در اینکه ایها الناس بترسید از #ترامپ دیوانه که چنین و چنان خواهد کرد، پیام ضعف به بیرون، پیام انفعال به درون و بیتدبیری است یا چه...؟!
آیا #برجام دوستان دلشان برای برجام های بعدی تنگ شده؟
#برجام
#قطع_برق
#دولت_چهاردهم
#دولت_سوم_روحانی
https://virasty.com/Hoseyn_izadi/1731320772598495911
🆔 @taalighat
📍تغییر در اولویتهای تخصیص ارز، به نفع مصارف لوکس اغنیاء
ارز در شرایط #تحریم بانکی کالای استراتژیک بهشمار میآید و ارزش حیاتی دارد.
گویی #دولت بهجای تمرکز بر حل مسائل اساسی کشور در حال حل مسائل #طبقه_لاکچری و مرفهین است. از دومینوی آزادسازی ریجستری #آیفون و عطش رفع فیلترینگ شروع کرده و امروز به آزادسازی واردات بنزین سوپر رسیده!
یک باک #بنزین_سوپر با ارز نیمایی حدود 3 میلیون و با ارز آزاد بیش از 4 میلیون تومان خواهد شد!
در جمعیت 85 میلیونی ایران امروز، چنددرصد توان پرداخت یک باک بنزین 4 میلیونی را دارد؟! آری! فقط یک درصد بسیار بسیار محدود، یعنی مرفهین، لاکچری ها و اهالی #باستی_هیلز
آیا دولت در حال حل مسئله عموم ملت ایران است یا پرداختن به دغدغههای طبقه خاص؟! با دولت جمهور مردم مواجهیم یا #دولت_مرفهین؟
انگار دولت فهرست اولویتهای اقتصادی کشور رو سر و ته گرفته!
#دولت_چهاردهم
🆔 @taalighat
📝 چند خط غصه
1.) گاهی ورودهای ظاهراً #راهبردی باطناً #خطای_راهبردی و عمیقاً #سطحی هستند.
2) #شخصیتهای_راهبردی نیز گاه دچار #خطاهای_راهبردی میشوند.
3) گاهی با تحلیلِ حاق مفاد برخی تحلیلهای راهبردی میبینیم چیزی جز خلط نیستند، از جنس "ریختن ماستها در قیمه ها"
4) وقتی دچار #تعدد_تباعد_تحلیل از آقا میشویم، آیا نبايد از #تصاعد_تباعد نگران شویم و در صحت تحلیل تردید کنیم؟!
5) #جریان_خاص از آنچه فکر میکنیم آسیبزاتر و توسعهپذیرتر است. جریان خاص، نقطه کانونی انحراف در جبهه انقلاب و حتی در نخبگان انقلاب است.
🆔 @taalighat
🖤 مادر برای عمر کمت گریه میکنیم
🖤 هرشب برای قدّ خمت گریه میکنیم
🖤 هر روزِ ما برای شما #فاطمیه است
🖤 پس لحظه لحظه پای غمت گریه میکنیم...
🆔 @taalighat
#اخلاقی_و_اندرز
دِلا بکوش مُطهر بمان و مَحرم باش
دخیل چادرِ دُخت رسول اکرم باش
به تزکیه سپری کن دو روز دنیا را
بدین طریق، به چشم خدا مُکرّم باش
تو جمع عالَم دنیا و آخرت هستی
مباش فکر دو عالم، خودت دو عالم باش
مسافریم و از اینجا خلاصه باید رفت
به فکر رفتن از این نشئه نیز کم کم باش
ز راه میرسد آن دم که صور را بدمند
از این به بعد دَمادَم به یاد آن دَم باش
به سفره خانهی حاتم مَبَر نیاز، اما
اگر به خانهی تو آمدند حاتم باش
اگر درست نکردی، خودت درست بمان
کسی به دست تو آدم نشد، تو آدم باش
غَمی به غُصهی همسایههات اضافه نکن
ولی به غُصهی همسایههات مرهم باش
بگو به "زن" که زنی فاطمه نخواهد شد
بگو که لااقل آسیه باش، مریم باش
چراغ خانه به مسجد رواست، نی خانه
به فکر مسجد و محراب و ابروی خم باش
گر ایستاده بمیری شهید میمیری
درست مثل شهیدان چو کوه، محکم باش
کلید قفل #شهادت بهدست گریهی توست
امیدوار به این اشکهای نم نم باش
آهای اُمت اسلام! بهر پیروزی
دخیل چادر دخت رسول اکرم باش
✍ #علی_اکبر_لطیفیان
📝 #اشعار_آیینی_حسینیه | عضو شوید👇
↳ https://eitaa.com/joinchat/525729794C288420984e
نقدی بر یک نقد
اخیراً متنی از جناب حجتالاسلام دکتر احمدحسین شریفی در نقد وضعیت دروس خارج منتشرشده است که نکاتی درباره آن تقدیم میشود:
1. خلط معنای فقه فردی و اجتماعی
وی مینويسد: "معلوم میشود هنوز هم حجم عظیمی از دروس خارج فقه، به فقه فردی اختصاص دارد" سپس به ارائه آمار دروس خارج صوم و صلاة و حج و طهارت میپردازد.
نویسنده گویا مایز فردی و اجتماعی را موضوع میداند در حالیکه تفاوت و تمایز اصلی بین فقه فردی و اجتماعی علاوه بر موضوع، عنصر رویکرد و روش است. این خلط موجب شده است وی گمان کند کثرت دروسی با موضوعات صوم و صلاة بهمعنای غلبه رویکرد فردی است و اگر مثلا فردا 200 درس خارج با موضوعات اجتماعی داشته باشیم، به مرحله موفقیت در فقه اجتماعی رسیدهایم. در حالیکه حتی اگر روزی 400 درس خارج با موضوعات اجتماعی داشته باشيم، اما رویکرد تغییر نکرده باشد، ما همچنان گرفتار فقه فردی هستیم.
رهبر معظم انقلاب دراین باره میفرمایند:
"فقه ما از طهارت تا دیات، باید ناظر به ادارهی یک کشور، ادارهی یک جامعه و ادارهی یک نظام باشد. شما حتّی در باب طهارت هم که راجع به ماء مطلق یا فرضاً ماءالحمام فکر میکنید، باید توجه داشته باشید که این در یک جا از ادارهی زندگی این جامعه تأثیری خواهد داشت؛ تا برسد به ابواب معاملات و ابواب احکام عامه و احوال شخصی و بقیهی ابوابی که وجود دارد. بایستی همهی اینها را به عنوان جزیی از مجموعهی ادارهی یک کشور استنباط بکنیم. این در استنباط اثر خواهد گذاشت و گاهی تغییرات ژرفی را به وجود خواهد آورد."
2. عدم تفکیک بین درس خارج آموزشی و درس خارج پژوهشی
بسیاری از دروس خارج ماهیت آموزشی آموزشی دارند. در درس خارج آموزشی طلبه با روش اجتهاد و تفقه آشنا میشود. اتفاقا بهترین ابواب برای آموختن و سیاه مشق اجتهاد، ابواب عباداتند که کثیرالروایه و کثیرالرساله هستند.
اما دروس خارج پژوهشی که با رویکرد تولید علم صورت میپذیرد حلقات محدودتری را شامل میشود و به افرادی اختصاص دارد که از مرحله آموزش عبور کرده و در آستانه اجتهاد قرار دارند. هماکنون دروس خارجی در این مستوی و با موضوعات جدید نیز برقرار است.
نقد بیمهابای دروس خارج متعددی که بستر تربیت مجتهدان آینده را فراهم میکند، و نشان پویایی حوزه است، حکایت "یکی بر سر شاخه بن میبرید" است. مگر میتوان بدون تکیه به عنصر اصیل #اجتهاد گام در مسیر حل موضوعات نوپدید گذاشت؟ اگر زیرساخت روششناختی سست باشد، محصولی جز قیاس یا التقاط یا استحسان نصیب جامعه اسلامی نخواهد شد.
از سوی دیگر امروز بیش از 20 مرکز تخصصی فقهی در قم دایر است که در دو سطح به تربیت طلبه میپردازند. سطح اول درس خارج عمومی است که روش اجتهاد را میآموزد و سطح دوم درس خارج تخصصی که اجتهاد عملی در موضوعات جدید را کار میکند.
3. عدم التفات به تدریجی بودن تحول
متأسفانه عزیزان توجه ندارند که تحول امری زمانمند و تدریجی است. اینکه طی یک دهه اخیر و تدابیر ریاست جدید حوزه آیتالله اعرافی چنين تغييری رقم خورده است، آن هم باتوجه به اقتضائات بوم سنتی حوزه، امری مهم، روبه جلو و قابل تقدیر است.
4. عدم اشراف کامل نسبت به میدان
اولا گویا ایشان نسبت به تنوع موضوعات دروس خارج نیز اشراف نداشته و مواردی را پیشنهاد میدهد که امروز درس خارج متناظر با آن موجود و دایر است. از جمله:
فقه شهرسازی
فقه پوشش
فقه محیط زیست
فقه روابط بین ادیان و مذاهب
ثانیاً ازسوی دیگر ایشان در طلیعه سخن بهنوعی دروس خارج جدید را توصیف میکند که گویی مربوط به چندسال اخیر بوده و با تعداد کمی برگزار میشود درحالیکه برخی از دروس خارج چون فقه الاداره، فقه پزشکی، فقه سیاسی، فقه اقتصادی و... دارای سابقه قریب به 20 سال و برخی بیشتر هستند.
ثالثاً برخی از این دروس امروز با تعداد شرکت کنندگان بسیار زیاد برگزار میشود. همچنين تنها برخی دروس بهصورت یک روز در هفته بوده و بسیاری بهعنوان درس اصلی و بهصورت روزانه برگزار میشود.
5. لزوم پاسخگویی نسبت به عملکرد شخصیت حقوقی
باتوجه به ریاست ایشان بر دانشگاه قم که بستر مناسبی برای ایجاد زمینه تحول در علوم انسانی است، اما عملکرد ایشان موجب شده برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه نسبت به مدیریت وی نقدهای راهبردی داشته باشند. لذا خوب است گزارشی از عملکرد در دانشگاه ارائه شود تا اگر موفقیتی بوده، حوزه از تجارب ایشان استفاده کند.
6. مصب نقد
اما آیا روند موجود قابل نقد نیست؟ آیا #فقه_معاصر میتواند پاسخگوی نیاز حکومت دینی باشد؟ آیا صرف تحول در موضوعات دروس خارج مشکل را حل میکند؟ اینجا نکات و #نقد_راهبردی وجود دارد که انشاالله بعدا درباره آن خواهم نوشت. اما #نقد_ضعیف موجب میشود راه برای نقدهای اساسی مسدود شود.
#حوزه
🆔 @taalighat
تعلیقات
نقدی بر یک نقد اخیراً متنی از جناب حجتالاسلام دکتر احمدحسین شریفی در نقد وضعیت دروس خارج منتشرشده
📝 در سلسله یادداشتهای "حوزهای که نمیشناسیم" به جوانب مختلفی از وضعیت حوزه امروز اشاره شد. مهم است نقاط قوت و ضعف را درست و در جای خود ببینیم تا بتوانیم تحلیل متوازن از شرایط داشته باشیم.
🔻🔻🔻
https://eitaa.com/taalighat_list/135
امروز چهلمین سالگرد شهادت #آقامهدی_زینالدین است.
نمیدانیم "بل هم احیاء عند ربهم یرزقون" چه مقامی است و یعنی چه؟! اما اگر باور کنیم شهدا زندهاند از حیات آنها حیات میگیریم. امام حقیقت این مقام را میدانست که گفت "تربت پاک شهدا دارالشفا است".
شهدا همه عزیزند و #آقامهدی عشقه ❤️
نثار همه شهدای دفاع مقدس بهویژه آقامهدی زینالدین و شهدای غزه و لبنان بهویژه سیدحسن نصرالله #صلوات
#آقامهدی_زینالدین
#شهید_زینالدین
🆔 @taalighat
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
دعا برای جبهه مقاومت.mp3
438.1K
#فوری و #مهم
۲۹ آبانماه ۱۴۰۳
حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی بهطور مؤکد فرمودند:
رزمندگان مقاومت در لبنان، در فشار هستند. به نام مولا امیرمؤمنان امام علی علیهالسلام، ۱۱۰ مرتبه این دعا را بخوانیم؛
اللهمّ اجْعَلْ جُیوشَ المقاوَمَةِ فی دِرْعَکَ الحَصینّةِ الّتی تَجْعَلُ فیها مَنْ تُرید
اگر میتوانیم، دعای توسل بخوانیم. اگر میتوانیم حدیث کساء بخوانند. اگر میتوانیم توسل به حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها داشته باشیم. از صمیم دل دعا کنیم!
■ @ShiaTowhid