eitaa logo
تاملات
766 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 🌷🌷🌷 بامدادی که تفاوت نکند لیل و نهار خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار صوفی از صومعه گو خیمه بزن بر گلزار که نه وقتست که در خانه بخفتی بیکار بلبلان وقت گل آمد که بنالند از شوق نه کم از بلبل مستی تو، بنال ای هشیار آفرینش همه تنبیه خداوند دلست دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار... ⚜️ @taammolat74
🔰 شکست بشر در علوم انسانی ✍️ آیت الله محی‌الدین حائری شیرازی 🔸انسان در علوم انسانی هر کاری که کرده با شکست مواجه شده، با این شکست‌ها است که انسان در برابر دین خاضع می‌شود. زمان این امر آلان است، کمی مانده تا به این برسیم. 🔹بشر هر چه در علوم انسانی کشف کرده و هر راهی که رفته، نتیجه‌اش شکست بوده. شما یک مورد معرفی کنید که علوم انسانی مشکلی را حل کرده باشد! در اقتصاد، در سیاست، در مدیریت، در تربیت، در اخلاق و در مسائل خانه و خانواده! ؛ در کدام موفق بوده است!؟ 🔸روشن ترین نمونه شکست بشر در علوم انسانی، مساله امنیت است. بشر برای امنیت بیشتر از آنچه که برای زندگی کردن و زنده ماندنش هزینه کرده، هزینه نظامی کرده است. با این هزینه‌ها بشر به امنیت نزدیکتر شده است یا دور شده؟! 🔹چه مصیبتی می شود اگر بشر آنچه را که به دست آورده تجربه کند. می دانید چرا؟! بشر به شرق و غرب تقسیم شده. غرب پیروزی‌اش را در شکست شرق می‌داند و شرق پیروزی‌اش را در شکست غرب. چیزی که اصلا مطرح نیست، اصل انسان است. در این بین انسان است که ضرر می‌کند. 🔷 جلسه ششم درسگفتار در نگارستان اشراق سال 1395 ⚜️ @taammolat74
🔰تحریف سردار سلیمانی در دستور کار جریانات اندیشه‌ای معاند 🔸برنامه بی بی سی فارسی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اصلی این شبکه است، در موضوع هفته گذشته خود به بحث از پرداخت. این برنامه که با اجرای داریوش کریمی (دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه تهران در سال‌های دهه 1360 بوده) صورت می‌گیرد، از سال دوم آغاز به کار این شبکه به روی آنتن رفت و با دعوت از صاحب­‌نظران، استادان، منتقدان و مخالفان نظام، یا به عبارتی اپوزسیون خارج از کشور، در راستای سیاست رسانه‌ای خود، به تحلیل و بررسی مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و همچنین مسائل روز داخلی کشور به صورت اندیشه‌ای می‌پردازد. 🔹این برنامه در هفته گذشته با موضوع «سلیمانی کی بود؟ می توان جای او را پر کرد؟» در مورد روایت‌های مختلف آمریکایی و ایرانی از سردار سلیمانی به بحث پرداخته و در کنار آن به تحلیل وضعیت سیاست خارجی ایران بعد از سردار سلیمانی اشاره می‌کند. ♦️اما این تحریف از روایت شخصیت او و جایگاه ایشان و اندیشه سردار، از سوی بی بی سی چنان جای تعجب ندارد؛ بلکه آنچه که زنگ خطر است همراهی برخی از اصلاح طلبان در این راهبرد است. تحریف‌های در برنامه شبکه چهار و یادداشتی هایی مثل یادداشت دکتر (دکتری حقوق دانشگاه تهران) با عنوان "سردار سلیمانی ما، سردار سلیمانی آنها" نمونه‌‌ای از این تحریف‌های آشکار است. ⚜️ @taammolat74
🔰ما کرانه نشینان تمدن تکنیک کرونا نوشت(3) ✍️ محمدعلی روزبهانی 🔻«حالا ما ساکنان عصر تکنیک و سایبرنتیک، حیرتی جدید را در حال تجربه کردنیم. دیده بان از بالای عرشه بانگ برآورده که خشکی می بیند. ساحل تمدن مان از دور پدیدار شده، اگرچه هنوز تا ساحل فاصله داریم اما آرام آرام همگی باور کرده ایم تمدن مان دریاچه ای بوده که دور تا دورش را صخره های سترگ سرنوشت در بر داشته اند و ما چه سرخوش و غافل، تقدیر را از یاد برده بودیم.» ✔️یادداشت کامل را در متن ذیل بخوانید👇👇👇
تاملات
🔰ما کرانه نشینان تمدن تکنیک کرونا نوشت(3) ✍️ محمدعلی روزبهانی 🔻«حالا ما ساکنان عصر تکنیک و سایبرنت
🔰ما کرانه نشینان تمدن تکنیک ✍️ محمدعلی روزبهانی 🔸در چرخش های هر عصر و دوران، دو واکنش از سوی آدمیان برای تفسیر رخداد ارایه شده است. نخست تلاش آنهایی است که در دفاع از فرهنگ و دانش متعارف، رخداد را با خط کشهای مرسوم عصر اندازه کنند و عرض و طول آن را بر آفتاب اندازند. دوم آنهایی بوده اند که با حیرت به توصیف رخداد مشغول شده اند و بیرون ماندن رخداد از سایه تمدن معاصرشان را تاب نیاورده و خطر را خبر آورده اند. 🔹این هردو واکنش، دو تصویر از حقیقت واحد و پیچیده ای به نام انسان است که چرخ تمدن و فرهنگ را همواره از میانه علم و حیرت عبورداده است انسان در ابتدا متنبه است که هر تمدنی که بنا می نهد، نه چون آبهای ازاد، بلکه مانند دریاچه ای بزرگ محصور سرنوشت است، اما هرچه تمدن از روزهای پیدایش و تولدش فاصله میگیرد، ساحل سرنوشت کم رنگ تر و کم رنگ تر می شود و در میانه تمدن، آدمی خود را آزاد آزاد و رها از سرنوشت تصور می کند. او از این غفلت و فراموشی سرخوش می شود و آنچنان که ادیان توحیدی وصف حال کرده اند، ادعای خدایی و قدرقدرتی می کند. 🔸 آنچه ادیان توحیدی از آن به ادعای خدایی انسان و فرعونیت و سرکشی او درمقابل رب تعبیر می کنند در ادبیات علوم «انسانی» به ادعای «اخرالزمانی» بودن یک تمدن قابل ترجمه است. بی جهت نیست که چه در تاریخ شیعه و چه در قرون وسطای مسیحی و چه در عصر حاضر کم نبوده اند آنها که عصر خود را آخرین دوره تمدن بشری قلمداد کرده اند، به عبارت دیگر هستی هر نیرنگی که در آستین داشته، آشکار کرده و اکنون دیگر اگر نوبتی هم باشد، نوبت وعده و قرار ادمیست. 🔹حالا ما ساکنان عصر تکنیک و سایبرنتیک، حیرتی جدید را در حال تجربه کردنیم. دیده بان از بالای عرشه بانگ برآورده که خشکی می بیند. ساحل تمدن مان از دور پدیدار شده، اگرچه هنوز تا ساحل فاصله داریم اما آرام آرام همگی باور کرده ایم تمدن مان دریاچه ای بوده که دور تا دورش را صخره های سترگ سرنوشت در بر داشته اند و ما چه سرخوش و غافل، تقدیر را از یاد برده بودیم! 🔸همهمه های بسیاری برای دفاع از ناموس تمدن ما بر پا شده، رخداد آنقدر عظیم است که هرکس به نزدیکترین چیزی که در دسترسش است متوسل می‌شود تا بگوید ساحلی در کار نیست، این یک جزیره بی نام و نشان است که به زودی در نقشه ها ثبت و خطر آن از سینه تمدن برداشته خواهد شد. این همان واکنش تکرار شونده مدافعان تمدن و دانش متعارف است و صداهای آشنایی است که در پایان هر عصر کهن و در زایش هر تمدن جدید شنیده می شود. سوی دیگر اما حیرتی است که در لولای چرخش دو تمدن آغاز شده و تقدیر را حیرت زده به تماش نشسته است. 🔗لینک یادداشت قبلی: https://eitaa.com/taammolat74/1407 ⚜️ @taammolat74
50.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چگونه در قرنطینه سکنی گزینیم؟! 🔶 دکتر نعمت‌الله فاضلی 🔘 قسمت ۳ 🔸روزهای قرنطینه فرصتی است برای تمرین زیستن در خانه‌ای که از طریق آن دورکاری می‌کنیم؛ یا به تمرین یادگیری الکترونیک عادت می‌کنیم؛ یا می‌آموزیم که چگونه از کتابخانه‌های الکترونیک برای دست‌یافتن به رمان‌ها، متن‌ها و کتاب‌های موردنیاز خود استفاده کنیم. ما می‌توانیم از خانه‌هایمان از طریق دنیای مجازی با شهرها، موزه‌ها و فضاهای دیدنی و گردشگرانه سراسر جهان دیدار کنیم. در این دورة قرنطینه، تمرین می‌کنیم که چگونه «خانه‌ای فعال»بسازیم؛ یعنی خانه‌ای که محیط آن پر از تعامل، گفت‌وگو، خلاقیت، خیال‌پردازی و همراه با مجموعه وسیعی از لذت‌ها، یادگیری‌ها و ارتباط‌های سازنده است. 🔸«اقامت‌کردن»چیزی متفاوت از «سکنی‌گزیدن» است. انسان برای اینکه بتواند «خانه فعال» داشته باشد باید امکان «سکنی‌گزیدن» پیدا کند. اقامت کردن، تنها حضورداشتن جسم‌های ما در جایی است، در هتل یا در محیط کار یا در هر مکان دیگری؛ اما «سکنی‌گزیدن» به معنای ایجاد پیوندی وجودی با فضا است. ♦️اکنون محصورشدن در چهاردیواری خانه‌ها این پرسش را برای ما ایجاد کرده است که «چگونه می‌توانیم در چهاردیواری خانه زندگی کنیم؟! ⚜️ @taammolat74
♨️ لینک مجموعه صوت درسگفتار 🔸استاد محمدحسین عبدی (استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم) 🔻قسمت اول (مقدمه عمومی و روش‌شناسی آیت الله بروجردی) https://eitaa.com/taammolat74/1245 🔻قسمت دوم (روش‌شناسی آیت الله بروجردی) https://eitaa.com/taammolat74/1264 🔻 قسمت سوم (روش‌شناسی آیت الله بروجردی) https://eitaa.com/taammolat74/1276 🔻قسمت چهارم (روش‌شناسی آیت الله حکیم) https://eitaa.com/taammolat74/1328 🔻قسمت پنجم (روش‌شناسی آیت الله حکیم) https://eitaa.com/taammolat74/1313 🔻قسمت ششم (روش‌شناسی آیت‌الله شاهرودی) https://eitaa.com/taammolat74/1344 🔻قسمت هفتم (روش‌شناسی آیت‌الله شاهرودی) https://eitaa.com/taammolat74/1371 🔻قسمت هشتم (روش‌شناسی آیت الله احمد خوانساری) https://eitaa.com/taammolat74/1384 🔻قسمت نهم (روش‌شناسی آیت الله احمد خوانساری) https://eitaa.com/taammolat74/1413 🔻قسمت دهم(روش‌شناسی امام خمینی) https://eitaa.com/taammolat74/1425 🔻قسمت یازدهم (روش‌شناسی امام خمینی) https://eitaa.com/taammolat74/1440 ⚜️ @taammolat74@feghahat_3
💐 ﷽ 🔰مولاے من مہـدی جـان •••• چقدر ساده گذشتند، از تـو مردم شهر میان اینهمه بودن،نبودنت سخت است...   (عج)🍃🌷 ⚜️ @taammolat74
🔰تکنوکراتها و اصلاحات لیبرالی ✍ شهریار زرشناس 🔸و شهید آوینی تمام قد با تکنوکرات‌ها مبارزه می‌کرد در عرصه سیاسی و اقتصادی چون نمی‌توانستند این سخنان را صریح مطرح نمایند تحت عنوان «مدیریت علمی» بحث را پیش می‌آوردند و مدیریت علمی تکنوکرات‌ها، پوششی برای نوعی اصلاحات ليبرالی بود. 🔹در ایران چون با مقاومت نیروهای حزب الله و آرمان‌گرای انقلابی روبه‌رو بودند با طرح کردن موضوع مدیریت علمی می‌خواستند حکومت الهی را تعدیل کنند و حرکتی که تکنوکرات‌ها در دوران سازندگی انجام دادند زمینه را برای حرکت بعدی شان که به نام «جریان اصلاحات» بود فراهم کرد و کاری را آن زمان کردند که میوه‌اش را در چیدند و تمام قد با این جریان مخالف بود. 🔸شهید آوینی با لیبرال‌ها، تکنوکرات‌ها و جریاناتی که با آرمان‌گرایی انقلابی مقابله می‌نمودند شدیداً مبارزه می‌کرد و تمام حیات فکری و مجموعه آثار ایشان را اگر بخواهیم در یک عبارت کوتاه خلاصه کنیم نگاه ولایی از آرمان‌گرایی انقلابی علیه هرگونه رویکرد لیبرالی است. 📚کتاب تکنوکراسی، نشر معارف، ص۱۶۱ ⚜ @taammolat74
🔶چندی پیش ، روزنامه‌نگار جریان حزب کارگزاران، سردبیر روزنامه سازندگی و استاد توقیف‌کننده روزنامه در ایران ویژه‌نامه سال99 روزنامه سازندگی مقاله‌ای با عنوان (دلقک‌ها چریک می‌شوند...) را در تحلیل وضعیت انتخابات و جریانات سیاسی ایران نوشت و رئیس جمهوری 1400 در ایران را دلقک و پوپولیست دانست. 📮مهدی محمدیان در تحلیل این یادداشت نوشت: «محمد قوچانی مرقوم فرموده‌اند: همانطوری که مارکسیسم در گذشته به شکل سازمان مجاهدین خلق وفرقان بروز کرده است امروز هم نئومارکسیسم در اصولگرایی با صورت عدالتخواهان ودر اصلاح طلبان به شکل جنبش سبز ظهور کرده است.در آخر نیز دو طرف را دلقک وچریک نامیده‌اند وخودشان را سیاستمدار و روشنفکر!!» ♦️ اینجاست که باید گفت: آقای قوچانی، شمایید بقیه ادای شما را در می‌آورند!! برای مطالعه یادداشت قوچانی به لینک ذیل مراجعه کنید👇 🌐 https://sazandeginews.com/News/7024 ⚜️ @taammolat74
25.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سخنی از یک ویروس به آدم‌های زمین 🔶کرونا فرصتی برای تامل نسبت انسان با طبیعت! 🔸جهانی را که در آن زندگی می کنیم، تغییرات و تحوّلات بسیاری را از سر گذرانیده، تا به آنچه امروز پیش روی ماست، تبدیل شده است. زمانی که انسان، پا به عرصه این کره خاکی نهاد، تصمیم گرفت با مسخّر کردن طبیعت، زندگی خویش را سر و سامان دهد. او در آغاز، از طبیعت، تنها برای رفع نیازهای ابتدایی خویش سود می جست. از چوب برای سرپناه و وسایل اوّلیه زندگی و لوازم شکار و سپس امکاناتی برای حمل و نقل، بهره برداری می کرد؛ ولی با گذشت زمان، با توسعه و پیچیدگی هایی که در زندگی انسان به وقوع پیوست، شیوه بهره برداری او از طبیعت نیز دستخوش پیچیدگی های بسیاری گردید. ♦️امّا اکنون سؤالی در پیش روی ماست که چگونه شیوه های غارتگرانه ـ که طبیعت را به نحوی خطرناک، رو به نابودی می برند ـ را در دنیای مدرن، به شیوه های معامله سودبخش با طبیعت و رشد توسعه اجتماعی و اقتصادی با حفظ طبیعت، تبدیل کنیم؟! ⚜️ @taammolat74
🔰 کرونا و مرئی‌شدن مرگ ♦️«به‌نظر می‌رسد مرگ در برهنه‌ترین وضعیت خود نسبت به انسان مدرن ظاهر شده‌ است. آنچنان برهنه که دیگر نمی‌توان بر هولناکی‌ِ چهره‌اش سرپوش گذاشت. این مواجهه‌، مواجهه‌ی انسان مدرن با چهره‌ی پیشامدرن مرگ است. » ادامه این یادداشت را در پست ذیل بخوانید👇 ⚜️ @taammolat74