eitaa logo
تاملات
743 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰رؤیای پساقرنطینه 🔸انگار مردم زمین، به سیاره جدیدی تبعید شده‌اند. تقریباً تمام شئون زندگی انسان، متأثر از وضعیت جدیدی ناشی از اپیدمی یک موجود نانومتری به نام «کرونا ویروس» قرار گرفته است. این روزها، با مروری بر نوشته‌های شخصی افراد در صفحات مجازی‌شان، حس و حال بشریت، و تغییرات فضای فکر و اندیشه‌اش در شرایط پیش‌آمده به‌خوبی قابل رصد و مطالعه است. 🔹در وضعیتی که ارتباطات حقیقی به جهت جلوگیری از روند گسترش بیماری، به‌شدت کاهش یافته است، موج فعالیت‌های مجازی افراد، رو به افزایش است. در این میان، عده‌ای در پی ایجاد تفریحات مناسب فضای قرنطینه، شب و روز وقتشان را صرف پختن کیک و شیرینی و دیدن فیلم و خواندن رمان و… می‌کنند و با بازنشر تصاویر مربوط به این قبیل فعالیت‌ها، سعی در تلطیف فضا و حفظ روحیه خود و جامعه مخاطبشان دارند. جمعی که دغدغه و اضطراب بیشتری نسبت به‌سلامتی جسم خود و اطرافیان دارند؛ مداوم به بازنشر محتواهای رسانه‌ای مرتبط با توصیه‌های بهداشتی و پیگیری اخبار و ارائه آمار و ارقام در خصوص گسترش بیماری، مشغول هستند. 🔸گروهی با انجام رفتارهای خیرخواهانه و بشردوستانه در تلاش برای کنترل بیماری و رفع محرومیت در میان اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف جامعه هستند. 🔹آنچه بیش‌ازپیش توجه نگارنده را در میان رفتارهای مجازی افراد به خود جلب کرد؛ رنگ و بوی فلسفی گرفتن نوشته‌های کاربران فضای مجازی است. شرایط پیش روی بشریت فرصت جدی‌تری برای درنگ در ماهیت هستی برای او پدید آورده است. انسان، ظاهراً حس کرده است که اوضاع تقریباً از کنترلش خارج شده است. و این ذهن بحران‌زده در میان پناه بردن‌های مداوم به انواع مخدرهای سرگرمی (entertainment) گاهی ناگزیر از اندیشه‌های متعالی و بعضاً متافیزیکی شده است. 🔸در روزهای نخست شیوع کرونا در ایران، جمعی از هم‌وطنان خارج‌نشین با زیر سؤال بردن توان حکومتی کشور در مهار بیماری، مدام در حال توصیه‌های بهداشتی به مردم ایران بودند. اما با مروری بر صفحات مجازی همین افراد در روزهای جهانی‌شدن ویروس، به پست‌هایی با تم و فضای نسبتاً فلسفی برخورد می‌کنیم. 🔹با از میان رفتن فرصت مقصر و متهم شمردن این و آن، بشر فرصت اندیشیدن به «خودش» و هم‌چنین «ماهیت زندگی» را یافته است. شتر مرگ این روزها حاضر و تازه‌نفس پشت در خانه‌ها در انتظار است. خوشبختانه ویروس، توجهی به بضاعت مالی و موقعیت اجتماعی افراد هم ندارد و تصور ایمنی کامل از بیماری برای هیچ‌کس ممکن نیست. بشر، متحیرانه نظاره‌گر مسیر نامعلوم پیش رویش، مشغول اندیشه است. ♦️اندیشیدن در اینکه ثروت و موقعیت اجتماعی به اندازه گذشته (یعنی همین دو-سه ماه قبل) متضمن احساس امنیت و نشاط نیست. ⚜ @taammolat74
📮در ماجرای و و رفیقش و جناب خبرگزاری فارس؛ بازنده هستند که سوژه حداقل دستمزدشان کمرنگ بود، کمرنگ تر هم شد. ✍ میثم ایرانی ⚜ @taammolat74
🔰 در دفاع از مناسک ♦️ از روشنفکر و منتقد حوزه دین و مناسک شیعه چه می‌دانید؟! پروژه فکری او که در فضای به خصوص درفضای مجازی طرح می‌شود، چیست!؟ چه نقدهایی ممکن است بر این اندیشه‌ها وارد باشد؟!! ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 در دفاع از مناسک ♦️ از #محسن_حسام_مظاهری روشنفکر و منتقد حوزه دین و مناسک شیعه چه می‌دانید؟! پروژ
🔰 در دفاع از مناسک 💥 اختصاصی 💠 محسن ، جامعه‌شناس جوانی که در حوزه فعالیت دارد‌. او سردبیر نشریات و بوده است و هم‌اکنون در کانال تلگرامی خود فعالیت جدی دارد. 🔸 پروژه اصلی فکری او بررسی سیر تغییر و تحولات و شیعه است وسعی در فهم منطق این تغییرات دارد. 🔹 او جمهوری اسلامی را متهم به دینی کرده و تعطیلی مناسک دینی در بحران زیستی جهانی (کرنا) را بهانه کرده تا «دین منهای مناسک» را تبلیغ و ترویج کنند. 🔸برای فهم بهتر کنه و بنیان این پروژه فکری بهتر است از تعریف «تمدن» آغاز کنیم. به تعیین فرهنگ تمدن گویند. نمودهای عینی فرهنگ میشود تمدن. مدرنیته در لایه تمدنی خود چیزی نیست جز نمودهای عینی فرهنگ مدرن. سینما، دانشگاه، بار، دیسکو، ورزشگاه، پرنوگرافی، مک دونالد، وال استریت، کمپانی های بزرگ اقتصادی، پارلمان، دولت مدرن و... 🔹همه نمود های تمدنی مدرنیته‌اند که سرگرمی، لذت‌جویی، علم گرایی، امانیسم و ... را عینیت بخشیده است. طبعا حضور افراد در ورزشگاه، بار، دیسکو و... مناسک مدرن و لایه تمدنی مدرنیته اند. 🔸مسجد، ، حرم، نماز جمعه، شب قدر، ، اعتکاف، اوقاف و ... هم تعیین های تمدنی تشیع اند. جمهوری اسلامی مناسک دینی را فربه نکرده است بلکه نمود تمدنی و عینی تشیع را موجب شده است. 🔹مناسک زدایی از تشیع یعنی «تمدن زدایی از تشیع» دین صرفا یک مقوله ایمانی نیست بلکه برنامه زیست انسانی است. دین منهای مناسک یعنی دین منهای تمدن یعنی دین در مرحله فردی بماند و تعیینی در سامان زیست جمعی بشری نداشته باشد. ♦️کسانی که مناسک ستیزی می کنند، تعریفشان از دین حداقلی است و لایه تمدنی زیست بشر شیعی را خواسته یا ناخواسته در سینی زرّین به تقدیم می کنند. نمی شود مدرن زندگی کرد و مومن بود ؛ مومن بودن به است در جهان و تمدنی مومنانه. ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 خشک مغزان و شل کمران ✍ علیرضا زادبر 🔸آقای آقامیری، این هرچه هست اسلام نیست. اگر خشک مغزان نماد افراط در دین هستند شما شُل کمران‌، نماد تفریط تشریف دارید و هیچ فرقی بین افراط و تفریط نیست چه بسا کار شما فریبنده تر از افراطیون باشد 🔹دلتان‌می‌خواهد هر کاری با هر سلیقه انجام دهید اهمیتی ندارد، اما وقتی خودتان را اسلام شناس و مُبلغ دینِ اسلام می‌دانید هزینه اش به پای دینی نوشته خواهد شد که طی چهارده قرن برای بقای آن بهترین بندگان و اولیای خدا خون دلها خورده اند‌! ♦️بیچاره اسلام که گرفتار و ماست 🔸شما دین جدیدی ساخته اید که با هیچ چیز مشکل ندارد، پوستی از اسلام داشته و این نوع در طول تاریخ رواج داشته است. @taammolat74
🔰 خروج دانش‌گاه از تربیت و مهارت‌آموزی و تقلیل به دانشگاه مجازی ✍دکتر حمیدرضا مقصودی 🔸 یکی از دانشجویان من پیام داده است که: «استاد، این‌ شیوه که محتوای دروس را ضبط می‌کنید و ارسال می‌کنید، برای ما بهره‌وری بیشتری دارد نسبت به وضعیتی که در کلاس حضوری شرکت می‌کنیم. چرا که هر زمانی که لازم باشد فیلم را نگه می‌داریم و جزوه را تکمیل می‌کنیم یا دوباره و سه باره فیلم را می‌بینیم و ...» 🔹طبعا این سبک نگاه ممکن است ایشان و دیگر دانشجویان را متقاعد کند که دانشگاه مجازی بهتر از دانشگاه حقیقی است. و پیامدهای این نگاه در حکمرانی نیز این می‌شود که دانشگاه مجازی بهتر از دانشگاه حقیقی است. این ناشی از سیطرۀ تفکری است که دانشگاه را نه محلی برای زندگی، نه مهارت‌آموزی عملیاتی، نه یادگیری تعامل انسانی و اجتماعی و نه تربیت روحی و فکری می‌داند. 🔸در این نگاه، دانشگاه، صرفا محل یادگیری مفاهیم انتزاعی است و استاد نیز ضبط صوتی است که این مفاهیم را منتقل می‌کند. از آن‌جایی که استاد نسبت به مفاهیم کاملا منفعل است کاش بشود، سخنان او را همانند ضبط صوت به عقب برگرداند تا یک مفهوم را دوباره و سه باره بیان کند. کنترل حضور و غیاب و سکوت کلاس هم عنقریب است که توسط حس‌گرهای ماشینی به‌طور کامل حاصل شود. و این سیکل به سوی زندگی مجازی به سرعت در حال طی شدن است. لذا چیزی نمانده که دولت اعلام کند برای کاهش هزینه‌ها، دانشگاه را تعطیل می‌کند و به آموزش مجازی بسنده می‌کند. 🔹کرونا سربازی است که وظیفۀ مجازی سازی زندگی انسان‌ها را در کمترین زمان ممکن و با بی‌سابقه‌ترین هجمه روانی و رسانه‌ای انجام داده است. و این انتقال از محبس دنیا به محبس دنیای مجازی برای انسانی که از ملکوت آمده است. ⚜ @SchoolofEconomics@taammolat74
تاملات
📑 دو‌هفته نامه مجازی #دیده_بان_اندیشه ✴️ شماره نخست/ ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ 💢 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شنا
♨️ شماره نخستین مجله ما را در سایت‌های ذیل می‌توانید دانلود نمایید: 🔻سایت فکرت 🌐 http://fekrat.net/?p=642 🔻خبرگزاری مهر 🌐 mehrnews.com/xRFS3 ⚠️ دوستان و مخاطبین عزیز، نقدها و ملاحظات خود را برای ما بفرستید، تا در نسخه‌های آینده آنها را اصلاح کنیم. همچنین نسبت به مطالبی که در این شماره از روشنفکران آمده، نقد یا تحلیلی دارید برای ما بفرستید تا با اسم خودتان در شماره‌های آتی درج شود. 🌷 ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 خشک مغزان و شل کمران ✍ علیرضا زادبر 🔸آقای آقامیری، این هرچه هست اسلام نیست. اگر خشک مغزان نماد ا
🔰 لایو در دنیای کرونایی ✍ رضا هاشمی‌زاده 🔸این روزها و ایام کرونایی دنیای مجازی ما آدم ها رونق عجیبی گرفته است. لایوهای اینستاگرام مثل بازار مکاره شده است. همه جور جنسی از باکیفیت و اصیل تا بنجل و چندش در آن پیدا می شود. 🔹شهروندان بی پروا از ممیزی ها و دروازه بانی های مرسوم تا جایی که قدرتش را داراباشند خود واقعیشان را بیرون می‌ریزند. جوان‌ترها شورشی تر و عصیانگر تر هستند. لایو دنیای رنگارنگ و عجایب گونه‌ای را فراروی ما قرار داده است که برای جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی و همه مطالعه‌گران حوزه‌های انسانی بسیار جالب توجه است. 🔸شاخ های اینستا با لشکرکشی به لایوها در حال قدرت نمایی‌اند. یک دختر بیست ساله خود یک رسانه پر طرفدار شده است یا فلان خواننده نامتعارف صدها هزار بیننده و مخاطب زنده دارد. 🔹محتواها هم تنوع غریبی دارد .از موضوعات جدی و تخصصی و پزشکی و سینمایی و اجتماعی و...تا رکاکت، تا نمایش اندام جنسی، رقص، نمایش های سکسی، حرفهای مثبت هجده و...اما لایو کارکردهای دیگری هم داشته واکنون کرونا و تحمیل خانه نشینی سبب عمیق‌تر شدن آن شده... 🔸برگزاری مراسم های مجازی ختم و عزاداری و جلسات دیگر ...درلایوهای فراغتی با محتوای زرد و جنسی و چرت و چرند کاربران هم تنوع جنسیتی بالایی دارند‌ از دختران نوجوان و جوان تا پسران و مردان‌. 🔹پرسش ها و اطلاعات تبادل شده هم کاملا روی همین موضوعات تمرکز دارد. جریان لایو و کامنت ها می‌تواند کاملا در یک جهت و سو و گاهی متناقض باشد مثلا کامنت های فحاشی و رکیک و با بدترین و صریح ترین کلمات و واژگان. لایوهای تخصصی اما کاملا وجیه و کاربردی. 🔸افراد بنا به ماهیت و علقه‌ها و سلایق شناختی خود به درون یکی از لایوها می‌روند مثل انتخاب اتاق برای چندساعت نشستن در آن ‌لایوها بخشی از رفتار جماعت آنلاین انسان‌هایی است که شاید در خیابان‌های ملموس نتوانند، خودرا آن چنان که طالب هستند به عرصه عمومی بشناسند. 🔹شاید هم مفهوم فضای همگانی هابرماس تغییر ماهیتی پیدا کرده است. البته لایوها جنبه های مالی و شهرتی و بیزنس و اقتصادی هم دارد و همین پرده دری‌ها برای برخی نان گرمی به همراه می‌آورد. @taammolat74
🔴 ویژه‼️ ❇️ کانال تاملات در نظر دارد جدیدترین برنامه‌های تد(ted) را با زیرنویس فارسی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد. ❎ از این پس چهارشنبه‌ها در کانال تاملات منتظر باشید. 🔸تد موسسه ای معتبر و فوق العاده هوشمند، با هدفی بزرگ و والا برای متحول کردن دنیای علم، تجارت و سبک زندگی با استفاده از ایده های نوآورانه موفق ترین دانشمندان، مخترعان، صاحبان تجارت های بزرگ، هنرمندان و بطور کلی همه افراد موفق در زمینه های مختلف است. 🔹تد در فوریه 1984 (اسفند 1362) به عنوان یک رویداد تکی پایه‌گذاری شد. مجموعه همایش سالانه از 1990 شروع شد. 🔸تمرکز اولیه تد روی فناوری و طراحی با ریشه‌های سیلیکون ولی بود، اما از آن به بعد تمرکزش وسیع‌تر شده تا سخنرانی‌هایی را از موضوعات علمی، فرهنگی و دانشگاهی زیادی شامل شود. 🔹شخصیت‌های برجسته و شاخصی در رشته‌های مختلف علمی در تد به سخنرانی پرداختند که به شهرت جهانی رسیدند. 🔸 از سوی دیگر موضوعاتی که در این مجموعه دستمایه سخنرانی‌ها قرار گرفته مسائل عمومی بشر امروز و چالش‌هایی است که زندگی در دنیای جدید برای انسان‌ها ایجاد کرده، ضمن این‌که به دلیل موضوعات جهانشمول بین‌الاذهانی و بشری این مستند، هر مخاطبی از هر نقطه دنیا می‌تواند جامعه هدف این برنامه بوده و از تماشای آن لذت ببرد. ⚜@taammolat74 👇👇👇
30.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چرا کووید-۱۹ حالا ضربه‌اش را آغاز کرده و چگونه می‌توانیم در برابر شیوع بیماری بعدی آماده شویم؟! 🎙 آلنا شیخ (alanna shaikh) 🔘قسمت ۱ از ۲ ◾️منشا ویروس کرونای جدید از کجاست، چرا به این سرعت پخش می‌شود -- و جه اتفاقی پس از این خواهد افتاد؟ متخصص جهانی بهداشت و همراه TED، النا شیخ، از دانسته‌های خود درباره این شیوع می‌گوید و گسترش کووید-۱۹ را دنبال می‌کند، می‌گوید که چرا محدودیت‌های سفر خیلی موثر نیستند و بر تغییراتی در راهکارهای جهانی پزشکی تاکید می‌کند که در مقابله با بیماری همه‌گیر بعدی به آن نیازمندیم. او می‌گوید: «باید مطمئن شویم که تمامی کشور‌های جهان از ظرفیت تشخیص و درمان بیماری‌های جدید برخوردارند» 🎞 (TED) ⚜ @taammolat74
32.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چرا کووید-۱۹ حالا ضربه‌اش را آغاز کرده و چگونه می‌توانیم در برابر شیوع بیماری بعدی آماده شویم؟! 🎙 آلنا شیخ (alanna shaikh) 🔘قسمت ۲ از ۲ ◾️منشا ویروس کرونای جدید از کجاست، چرا به این سرعت پخش می‌شود -- و جه اتفاقی پس از این خواهد افتاد؟ متخصص جهانی بهداشت و همراه TED، النا شیخ، از دانسته‌های خود درباره این شیوع می‌گوید و گسترش کووید-۱۹ را دنبال می‌کند، می‌گوید که چرا محدودیت‌های سفر خیلی موثر نیستند و بر تغییراتی در راهکارهای جهانی پزشکی تاکید می‌کند که در مقابله با بیماری همه‌گیر بعدی به آن نیازمندیم. او می‌گوید: «باید مطمئن شویم که تمامی کشور‌های جهان از ظرفیت تشخیص و درمان بیماری‌های جدید برخوردارند» 🎞 (TED) ⚜ @taammolat74
Fadaeian_Haftegi970220 (1) .mp3
23.4M
🎼 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶🔶🔶 🦋مناجات "گرچه از دست منه بی سر وپا خون جگری..." گرچه از دست من بی سر و پا خون جگری... آمدم گریه کنم، چشم‌ترم را بخری... با یه روحم به گل و چشم امیدم به شماست که مگر درد من را هم بکنی چاره‌گری بوی اخلاص و ورع داشت اگر اعمالم قضه زندگی‌ام بود به شکل دگری کمکم کن که دگر توبه کنم خوب شوم به خدا خسته‌ام از بی کسی و دربه دری یاابالحسن یوسف فاطمه(عج) 🔷🔷🔷 🎙 سیدرضا نریمانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⏳ نجوای عاشقانه و مناجات دلنشین هر شب جمعه در کانال تاملات ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 راغب بازگرد...🍃 بازگرد ای بغض صحرا گرد من باز گرما ده به بیت سرد من من شب ظلمانی هستم تار تار انتظارم انتظارم انتظار ⚜️ @taammolat74
🔰 یک شاخص تجربی مهم درباره مدیریت انقلابی ✍️ کمیل سوهانی 🔸شنیده ایم که فرمودند ابزار مدیریت، سعه صدر است و خوانده ایم که حضرت به مالک فرمودند نزدیکترین مشاورین تو کسی باشد که حرف تلخ حق را بیشتر به تو میگوید.. 🔹این مطلب را نمیدانم پشتوانه روایی دارد یا ندارد ولی به تجربه دریافتم که مهمترین شاخص برای فهم ، انتقادپذیری است. فرقی بین روحانی و غیرروحانی و انتصابی و انتخابی و اینکه منصوب چه کسی باشند هم نیست! شاخص عجیبی است. حتی پای کوچکترین نقد ولو آرام و دلسوزانه که میرسد اکثرا کم می آورند و برنمی تابند و دیگر تمایلی به شنیدن از تو ندارند! 🔸ما خودمان هستیم که دورقاب چین ها را می سازیم و به کثرة الوفاق من النفاق توجهی نداریم. «انتقادناپذیری» آفت مدیریت است. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 خشک مغزان و شل کمران ✍ علیرضا زادبر 🔸آقای آقامیری، این هرچه هست اسلام نیست. اگر خشک مغزان نماد ا
🔰 دیانت و خلاف‌آمدِ عادت ✍️ محمدعلی بیگی 🔸در بحبوحۀ کرونابگیری، سیدحسن آقامیری گفته است دینداران تنها واجبات و محرمات را جدی بگیرند و مردم را از «مستحبات»، «مکروهات»، «مقدس‌مآبی» و «دینداری سلیقه‌ای» آسوده بگذارند. نزاع آقامیری و مقدس‌مآبی، دعوای سرِ پُلِ خربگیری‌ست که البته دعوایی محتوم‌الوقوع و عادی‌ست. 🔹این‌هردو، فرضی مشترک دارند، این‌که دیانت عبارت است از عادات و مناسک. یکی آداب و عادات را مفصل می‌پسندد و اختصارش را خوش نمی‌دارد، دیگری تفصیلش را خوش نمی‌دارد و می‌گوید که مناسک دینی نباید مانع و مزاحم سایر عادات و مشتهیات شود و آن آداب را به‌نفع مناسک کسب و تجارت و سایرِ عاداتِ امروزی، خلاصه باید کرد. 🔸 مقدس‌مآبی، دینداری عادی و روزمره‌ای بوده است. اما زمانه عوض می‌شود و اقتضای عادات و آدابی تازه می‌کند. مقدس‌مآب می‌گوید باید عادات سابق را حفظ کرد و متجددمآب میگوید که باید، به‌نفع عادات جدید، خلاصه شوند. هردو ظاهربین و ظاهری‌اند. هردو هواداران عاداتند گرچه عاداتشان فرق کند. 🔹اما دین دعوت است به گذشت از عادات. غالِبوا أنفُسَكُم عَلى تَركِ العاداتِ تَغلِبوها، و جاهِدوا أهواءَكُم تَملِكوها. با نفْس‌هاتان در ترک عادت‌ها بستيزيد، تا چيره گرديد و با هوس‌هاتان جهاد کنید تا مالک‌شان شوید. 💠ذَلِّلوا أنفُسَكُم بِتَركِ العاداتِ وَ قودوها إلى فِعلِ الطّاعاتِ و حَمِّلوها أعباءَ المَغارِمِ و حَلُّوها بِفِعلِ المَكارِمِ و صُونوها عَن دَنَسِ المَآثِمِ. با ترک عادات، نفس‌هاتان را ذلیل دارید و به انجام طاعات‌شان مقیّد کنید و بارهاى تاوانها بر دوش‌شان نهيد و به فعل کریمانه زینت‌شان دهید و از آلایش گناهان‌شان دور داريد. [روایات همه از «غرر و درر» منقول است. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰دامن زدن به فضای دین ستیزی کرونایی توسط روزی‌نامه #سازندگی به سردبیری محمد قوچانی 🔸البته از #محمد
📮 حالا که سرمایه‌داری بعد از سقوط اقتصادی دوهزاروهشت، به سقوط در حفظ بقای مردم جهان دچارشده و سیستم سلامت خصوصی هم در کل جهان ناتوان شده، طرفداران در داخل کشور ما به ترس افتاده‌اند و مثل دوره میخواهند با تابوی ، همه را از تغییر وضع موجود بترسانند.‏ سرمایه‌داری، پایان تاریخ نیست. تاریخ، پایان سرمایه‌داری را به‌دنبال دارد، چنان که پایان مارکسیسم را داشت. چیزی که به مردم نفع نمی‌رساند نمی‌ماند ولو همه زر، زر و تزویر دنیا بااو باشند. با تابوی مارکسیسم نمیتوانید به غربگرایی و سرمایه‌داری تنفس مصنوعی بدهید و وضع موجود را حفظ کنید. ✍️ محمدصادق شهبازی ⚜️ @taammolat74
🔰 پنتاگون از کرونا خبر داشت! ✍️انتشار یک گزارش محرمانه در وب‌سایت "نیشن" 🔸 با وجود ادعاهای مکرر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه شیوع ویروس کرونا تا این اندازه که اکنون آمریکا را درگیر کرده،"قابل پیش‌بینی"نبوده است ، بر اساس مجمـوعه اسنادی که وب‌ سایت نیشن (The Nation) به دست آورده؛ وزارت دفاع آمریکا از سال ۲۰۱۷ به خوبی از امـکان شیوع یک بیماری تنفسی و ویروس عفونی شبیه آنفلوآنزا که هرسال هزاران آمریکایی را می‌ کـشد، آگـاه بوده و حتی از پیـامد های اسفبـار آن مـانند کمـبود تخـت‌ های بیمارستانی،کمبود ماسک ودستگاههای تنفس مصنوعی نیز اطلاع داشته است. 🔹دراین گزارش آمده است:"محتملترین ومهمترین تهدید،شیوع یک بیماری تنفسی جدید،به ویژه شبیه آنفلوآنزاست".کویید ۱۰،نیز یک بیماری تنفسی ناشناخته است. در چند جای این گزارش ۱۰۳ صفحه‌ ای از ویروس کرونا نیز بحث شده.برای نمونه گفته شده: "عفونتهای ویروس کرونا اینک در سراسر جهان معمول و رایجند". 🔸دنیس کافـمن" که در سال‌ های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، به عنوان رئیس بخش بیماری‌های عفونی و اقدامات متقابل آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا مشغول به کار بود، می‌ گوید "نهاد های اطلاعاتی ایالات متحده سال‌ ها است که از شیوع ویروس کرونا با خبرند". کافمن که در دسامبر ۲۰۱۷ بازنشسته شده، اضافه می‌ کند: "نهـاد های اطلاعاتی حـداقل برای دو دهـه است نسبت به خطرات شیوع ویروس‌های عفونی آنفلوآنزا هشدار میدهند. در مـورد ویروس کـرونا، حـداقل ۵ سال است هشدار ها داده شده است ... اخیراً اظهـاراتی عنوان شده که شیوه کرونا را بدترین شکست اطلاعاتی آمریکا توصیف کرده‌ اند. چنین اظهاراتی باعث می‌ شود مردم نسبت به نهادهای اطلاعاتی بی‌ اعتماد بشوند" 🔗 لینک منبع: 🌐bit.ly/39YzA9N ⚜️ @taammolat74
🔰 بازنگری ماهیت آموزش در دوران کرونایی 💥 اختصاصی 🔸مدرسه، قرار نبوده محل آموزش و پرورش باشد. این را هم در زمان فعالیتش می‌توان تشخیص داد هم در زمان تعطیلی‌اش. 🔹مدرسه قرار است کودکان را از خیابان‌ها جمع کند. به همین دلیل هم هست که هر دهه‌ای که بر تجربه مدرسه‌داری به سبک جدید افزوده می‌شود، بیشتر از پیش به این هدف اساسی خود متمایل می‌گردد. ➕حذف آزمون ➕حذف نمره ➕حذف تکلیف ➕حذف حفظیات ➕و اخیرا حذف ریاضیات از مدارس، 🔸روند طبیعی دانش‌زدایی از نهادی است که از ابتدا کارکرد اجتماعی-سیاسی‌اش کنترل نیروی کودکی بوده است. چیزی که کمابیش درباره دانشگاه نیز صادق است. 🔹این روزها که کرونا، سیاست را از کودکان مطمئن کرده، تعطیلی مدارس، بحران و نگرانی خاصی ایجاد نکرده. کما اینکه باقی حوادثی که مردم را در خانه محبوس می‌کند نظیر برف سنگین، نیز همین وضع را دارد. 🔸هیچ اهمیتی ندارد که فلان آزمایش علوم یا بهمان داستان بی‌مایه و فانتزی را امسال بخوانند یا سال دیگر یا اصلا نخوانند. در حالت عادی که نمی‌توان بدون دلیل کودکان را در خانه نگه داشت، این شامورتی‌ها قرار بوده بچه را در مدرسه نگه دارد، ولی وقتی بچه خودش بدوا در خانه مانده است، چه نیازی است که حرص عقب‌افتادن را بزنیم؟ اصلا عقب‌افتادن از چه چیزی؟ 🔹مدرسه‌ای که در اعلامی جدید گفته که قرار است به جای آموزش ریاضی، درس زندگی!!! (چه انصراف عظیمی از نسبت علم و زندگی) به کودکان بدهد در واقع امر، نگران این نیست که فلان مقطع تحصیلی برای آن‌ها چه کیفیتی از آموزش علم و پرورش علمی، داشته است. 🔸حذف مبحثی چون دیفرانسیل و انتگرال از مدارس، اساسا یک استثناء نیست. کل تعلیمات دانش حتی اصول موضوعه هندسه، بدیهیات فیزیک، اولیات زیست‌شناسی و... در نهاد مدرسه، یک زائده است. چرا که درکی از ضرورت تحقق علم در کار نیست که متعاقب آن قرار باشد نیروی انسانی متناسب با آن تربیت شود. بلکه به جای آن، یک درک بسیط از نیروی متراکم کودکی، نوجوانی و جوانی وجود دارد و یک واکنش مهارگرانه طولانی‌مدت برای سرریز نشدن آن به بزه‌های خیابانی. ♦️آیا ما واقعا به علم احساس نیاز می‌کنیم؟ نوآوری، مهار‌ت‌های زندگی، زندگی سالم، کار گروهی، احترام به همه عقاید و هزار و یک کلیدواژه در قرن اخیر، چیزی علیه ضرورت علم هستند. نوعی اعلام استغنا از نگرش علمی، حکم علمی. حکم ضروری. 🔸این وضعی نیست که ایران به تنهایی دچارش شده باشد فلذا براحتی نیز نمی‌توان نکوهشش کرد. جهان در این اعلام استغنا، دستاوردهایی داشته و البته خطراتی تهدیدش می‌کند. ✅علم چگونه می‌تواند دوباره اعلام حضور کند؟ ⚜ @taammolat74
📮بسیاری دوست ندارند که به بی‌دینی متهم شوند. آنها مایلند همزمان دیندار باشند و اجازه بیرون زدن از برخی چارچوب‌های دین را هم داشته باشند. خوانشی از دین که این تسامح را تئوریزه کند، تحفه ارزشمندی برای آنهاست. گسترش پروتستانتیزم در اروپا نه به خاطر فهم اشکالات مارتین لوتر بر کلیسای کاتولیک که بیشتر بخاطر تناسب آن با امیال مدرن مردم بود. خوانشی از مسیحیت که چارچوب‌های تنگ کاتولیسیسم را عقب می‌راند و مانعی بر سر انتخاب‌های جدید مردم در دنیای مدرن نبود. در ایران بیش از صد سال است که گروهی از روحانیون شبه‌روشنفکر به دنبال هستند... چالشی که همچنان برقرار است. ✍️ وحید یامین‌پور ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چند مطلب درباره‌ی ابراهیم حاتمی‌کیا و خروج اش ✍ محمد رضا چاوشی ♦️هر فیلم‌سازی اوج و فرود‌ها و ضعف و قوت‌هایی در کارنامه خود دارد و خروج جزو آثار خوب حاتمی‌کیاست. جزو بهترین‌های دو دهه‌ی اخیر اوست. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🎥 چند مطلب درباره‌ی ابراهیم حاتمی‌کیا و خروج اش ✍ محمد رضا چاوشی ♦️هر فیلم‌سازی اوج و فرود‌ها و ضع
🔰 چند مطلب درباره‌ی ابراهیم حاتمی‌کیا و خروج اش ✍ محمد رضا چاوشی 🔸 ابراهیم حاتمی‌کیا نه‌تنها جزو معدود فیلم‌سازان مولف سینمای ایران است بلکه جزو کسانی است که تکنیک فیلم‌سازی او در سطح بالایی قرار دارد اما برخی به جای آموختن فیلم‌سازی از او، با نگاه‌های کودکانه و حسادت‌ورزانه همواره با او سر جنگ داشته‌اند و در نمونه اخیرش در جشنواره سی و هشتم طوری خودنمایی کردند که گویی پدرکشتگی هم دارند. این افراد اگر ذره‌ای برای پیشرفت سینمای ایران ارزش قائل بودند عرصه فیلم‌سازی را بر او تنگ نمی‌کردند چراکه شخص حاتمی‌کیا در طول این سال‌ها به خصوص سال‌های اخیر نقش پررنگی در پیشرفت و ارتقا سطح کیفی فیلم‌سازی در ایران داشته است. 🔹 حاتمی‌کیا بر خلاف بسیاری از فیلم‌سازان قدیمیِ اسم و رسم‌دار که عده‌ای سعی دارند از آن‌ها بُت درست کنند و هنوز در چهل پنجاه سال قبل خودشان مانده‌اند و آثارشان قدمی به جلو نیامده و همچنان دارند نان همان آثار قدیمی را می‌خورند، همواره تلاش کرده با مسائل و دردهای جامعه جلو بیاید و در کنار پیشرفت‌های تکنیکی‌اش، محتوای آثارش هم بنا به اقتضای روز جلو آمده است. 🔸خروج درباره‌ی یکی از اساسی‌ترین مشکلات این نظام و مملکت، یعنی نبود ساز و کاری برای اعتراض و رسیدگی به آن است که اگر به این خلاء توجهی نشود در آینده ضربات و آسیب‌های مهلکی را برای کشور به دنبال خواهد داشت. بدیهی است که مقصود از مجرای اعتراض، دستگاه فشلی چون قوه قضاییه نیست که همچون باتلاقی می‌ماند که هرکس گذرش به آن بیفتد بیرون آمدنش با خداست! به نظر می‌رسد عدم فهم این مطلب که قوه قضاییه نمی‌تواند این خلاء را پر کند خودش به استمرار و دامن‌زدن به این مشکل افزوده است. 🔹 تقلیل دادن فیلم خروج به افرادی چون و و غیره جفایی است در حق فیلم و فیلم‌سازش. نگاه اثر کلان‌تر و عمیق‌تر از آن است که با پیدا کردن یک مصداق خارجی سر و ته قضیه هم بیاید. 🔸 امروز که سازمان اوج و حاتمی‌کیا جرئت کرده‌اند تا فیلم را به شکل آنلاین اکران کنند امیدوارم سانسورچی‌ها و کسانی که دست به فیلترشان خوب است تدبیری اتخاذ کنند تا هر روز خبر قاچاق شدن یک فیلم را نشنویم و بسیار خوشحال‌تر می‌شویم اگر کسانی که ادعای بافرهنگ بودنشان گوش فلک را کر کرده فیلم را به صورت قانونی تهیه کنند. 🔻پ.ن: فردا در کانال "تاملات" بیشتر درباره خروج و نقد و تحلیل این فیلم خواهیم گفت! ⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی| اضطرار به حجت 🔶 سخنرانی| حجت الاسلام علی صفایی حائری(ره) 🔹قسمت پنجم 🔹🔹انتظار از حجت موجب تحول در زندگی می شود ؛ سوال اینجاست که چگونه تحول صورت می گیرد و با چه وسیله‌ای می توان به تحول رسید؟! ...اضطرار به حجت، افتقار به خدا را در بر می آورد؛ به عبارت ساده تر امام شناسی فقر الی الله را می آورد. از آن طرف هم، خدا استغناء از انسان دارد و در عین استغناء، اشتیاق به ما»🔹🔹 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5909057971962250669.mp3
7.3M
🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت سلسله سخنرانی حجت الاسلام حائری (ره) 🔸انتظاری که از ما دارند: ورع/اجتهاد/ عفت/سداد 🔸ورع بستر اجتهاد است.علاقه وخوف دو روی سکه هستند.ورع نتیجه درک کلی این حقیقت است: ۱. عظمت حق را ببینیم. ۲. محبت حضور حق را ببینیم. ۳. نظامات و سننی که در عالم وجود دارد را مشاهده کنیم. 🔸اجتهاد پذیرفتن کوشش و سعی است.لازمه اجتهاد دیدن توانایی هاست.زمان را باید در نظر گرفت.بدان که فرصت محدود است و جایگزین ندارد و هر آنچه انجام می دهد بارور خواهد دید.این در حقیقت اجتهاد نهفته است. 🔸عفت پاکی است.عفت در نظر، خوراک و... مصونیت هایی هست که باید داشته باشیم.بعد از اینکه انسان حرکت کرد در یک مقطع شبهات مزاحم راه اوست و در یک مقطع شهوت هاست. در مرحله اول انسان بیش از نیاز خود می خواهد. دل ما از دنیا بزرگتر است.شهوت در مرحله دوم محبوب می شود.(زین للناس حب الشهوات) عفت در برابر این شهوات مجاهم است. 🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜ @taammolat74
•••• [ إِلَهِی لَمْ یَکُنْ لِی حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِیَتِکَ إِلا فِی وَقْتٍ أَیْقَظْتَنِی لِمَحَبَّتِکَ ] 💎خدایا برایم نیرویى نیست که خود را بوسیله آن از عرصه نافرمانى‏ات‏ بیرون برم،مگر آنگاه که به محبّتت بیدارم سازى! ⚜️@taammolat74
🔰از بحران در تصویر ایده‌آل از غرب تا زیر سوال رفتن نسخه های جهانی ✍️ کمیل قیدرلو 🔸جمهوری اسلامی به عنوان خاستگاه فرهنگ مقاومت در برابر نظام جهانی سلطه و پرچمدار معنویت در جهان معاصر از سوی رسانه‌های نزدیک به جریانات دست نشانده و همسو با نظام سلطه مورد هجوم و تخریب همه‌جانبه بوده است. 🔹هجمه به ارکان حکمرانی در جمهوری اسلامی و عناصر محوری آن مانند فرهنگ شیعی ایران به عنوان وجه تمایز حکومت اسلامی با سایر حکومت‌ها، مؤلفه‌های دیگری چون دین، دینداری، دینداران و نمادهای آن، عناصر کلیدی در ساختار نظام مانند سپاه پاسداران و… همواره به عنوان سرخط فعالیت‌های این رسانه‌ها به صورت مستمر طی سال‌های گذشته ادامه داشته است. 🔸بحران کووید ۱۹ به عنوان بحرانی جهانی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که در سطوح مختلف حاکمیتی و اجتماعی رخ داده است. ویژگی‌هایی مانند جهانی‌بودنِ این بیماری، فراگیری آن در همه اقلیم‌ها، شمولیت آن در همه طبقات، اقشار و گروه‌های انسانی، سرعت بالای انتشار بیماری، حیاتی‌بودن و پیوند آن با مسئله مرگ و زندگی و همچنین چند بُعدی‌بودن و درگیری حوزه‌های مختلف زندگی اجتماعی فرهنگی دینی و امنیتی و… با آن، این بحران را میان بحران‌های تجربه‌شده توسط جهان معاصر به عنوان نمونه‌ای یکتا بدل کرده است. 🔹عملاً با توجه به ویژگی‌های این بحران برای نخستین بار فرصت مقایسه‌ای فراهم شده که در اصلاح تصویر از خود و دیگری در مسئله تقابل‌های ایران و جهان غرب قابل مطالعه و بهره‌برداری از سوی سیاست‌گذاران رسانه‌ای در جمهوری اسلامی است. از جمله: 1️⃣ این بحران در تصویرسازی زیبا و ایده‌آل از غرب در حوزه فرهنگ عمومی در مقایسه با واقعیت‌های منتشرشده از واکنش‌های مردم در این جوامع در مواجهه با مشکلات ناشی از کرونا شکافی عمیق ایجاد کرده است. (مواردی چون غارت فروشگاه‌ها، تخریب اموال خصوصی و عمومی، گسترش دزدی و سرقت از فروشگاه‌ها، درگیری و زدوخورد بر سر حداقل کالاهای مورد نیاز، ترس فراگیر و خرید گسترده اسلحه در امریکا و…). 2️⃣ ضعف و درهم‌ریختگی و نابسامانی مشهود در مدیریت بحران و حکمرانی حکومت‌های غربی و توسعه‌یافته، تصویری واقعی از این دولت‌ها در شرایط بحرانی ایجاد کرده، به ویژه برای مردم ما که همواره با تصویرسازی منطقی، دانش‌بنیان، کارآمد و موفق از این دولت‌ها مواجه بوده‌اند. 3️⃣ اعتبار رسانه‌های وابسته به اردوگاه غرب در ایجاد تصویر خیرخواهانه و صادقانه از خود و اِعمال سیاست بی‌طرفی در نوع پوشش اخبار و اطلاعات مربوط به کرونا، در زمان ابتلای ایران به این ویروس و پس از گسترش ابتلای کشورهای اروپایی و امریکا به آن، به شدت خدشه‌دار شده است. ⚜️ @taammolat74