تبیین نقش مهدویت، دعا و توسّل در مواجهه با کرونا_صوتی.mp3
22.35M
🔉 سخنرانی
🔶 تبیین نقش مهدویّت، دعا و توسّل در مواجهه با کرونا
🎙 سید کمال حیدری
🔹 تبیین دو نظریه درباره نقش امام زمان (علیه السلام) در عصر غیبت
🔹 تفکیک بین اصل "دین" و "فهم عالمان" از دین
🔹 تفاوت بین نقد دین، و نقد برداشت عالمان از دین!
🔹 ردّ نگرش علامه مجلسی و محدث نوری درباره ملاقات با امام زمان ع
🔹نظر امام خمینی درباره اعتبار کتاب های محدث نوری
🔹جایگاه توسّل در زندگی انسان و بیان نگرش صحیح به آن
🔹آیا طبّ اسلامی وجود دارد یا خیر؟!
🔹فلسفه طرح سؤال و رابطه آن با رشد عقل انسانی
🔹 تاثیر اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا در تامین مبانی حوزه های علمیه
⚜ @taammolat74
تاملات
🔉 سخنرانی 🔶 تبیین نقش مهدویّت، دعا و توسّل در مواجهه با کرونا 🎙سید کمال حیدری دیدگاه ایشان نسبت ب
🔰 نقدی بر سخن اخیر سید کمال حیدری
✍️ حجت الاسلام خسروپناه
🔘 بخش 1 از 3
🔸چندی پیش کلیپی از جناب استاد سید کمال حیدری برای بنده فرستادند که متضمن نقد علم جدید و کارکرد اسلام و تشیع و دربردارنده نقد اثر دعا و توسل و وجه امتیاز مکتب اهل بیت بود. پاسخی خدمت دوستان فرستادم و جمعی درخواست انتشار آن را کردند.
1️⃣ اولا قصه کرونا و دامن گیری جهان، قصه جدیدی نیست. بشر در طول تاریخش همیشه با بیماریهای جهان شمول مانند وبا و حصبه و غیره درگیر بوده وگاهی نیمی ازجهان را به آغوش مرگ می کشاند.عقلانیت و دینداری بشر باعث می شد که با امید به زندگی ومایوس نشدن فعالیتهای علمی را انجام بدهد و بیماران را نجات دهد.
بی شک بشر دراین پدیده شوم باموفقیت بیرون خواهد آمد و نباید به سرعت قضاوت نادرست کرد.تحقیقات کنونی عقلا و متخصصان حکایت از توفیقات علمی و پژوهشی و تکنولوژیکی در درمان کرونا دارد.
2️⃣ ثانیا این تصویری که ازغرب می دهد که ادعای خدایی می کند مربوط به قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم است ودانشمندان غربی نیمه دوم قرن بیستم با تاثیر پذیری از نیچه توانستند جریان پست مدرن را پدید آورند ونقد عقلانیت ابزاری و عقلانیت خودبسنده غرب راامثال هایدگر و هوکهایمر و هابرماس و دیگران داشته اند و غرب کنونی به هیچ وجه ادعای خدایی نمی کند و به معنویت و عبودیت گرایش زیادی پیدا کرده است.
اینگونه سخنان غیر تخصصی درباره غرب ناشی از عدم اطلاع از غرب معاصر است.البته حوادثی مانند کرونا بر تواضع انسان معاصر می افزاید ونیازمندیش به خدای سبحان را بیشتر آشکار می سازد.
⚜️ @taammolat74
🔰 نقدی بر سخن اخیر سید کمال حیدری
✍️ حجت الاسلام خسروپناه
🔘 بخش 2 از 3
3️⃣ ثالثا مطلب ایشان درباره اسلام وتشیع به یک بحث کلیدی برمی گردد که انتظار ما از دین چیست؟
آیا کسی ادعا کرده که وظیفه دین درمان وبا و حصبه و کرونا است تا بعد به قرائت رسمی از دین خرده گرفته شود. ادعای طب نقلی درمانگر همه بیماریها،یک ادعای شاذ است نه قرائت رسمی از اسلام و تشیع.
آری دین به ما سبک زندگی سالم راپیشنهاد می دهد هر کسی گوش دهد وعمل کند زندگی سالم خواهد داشت. احکام مربوط به خوردن و آشامیدن،نسخه تجربه پذیر موفق اسلام است که صدها تحقیق در باب آن انجام شده؛ حال مسلمانان جهان از جمله ایران بدان اعتنا نمیکنند و دچار ده ها بلیه در زندگی می شوند؛ آیا مقصر، اسلام و عالمان دین است یا مشکل از سبک زندگی نادرست ما است.
این یک مغالطه جدی است که رفتار نادرست دینداران را به دین یا عالمان از دین نسبت می دهند و منشا بی اعتقادی به فرمایشات معصومین علیهم السلام می گردد. سبک زندگی فست فودی و رعایت نکردن در روابط شرعی و دهها رفتار نادرست که متاسفانه گاهی در جوامع اسلامی بیشتر از جوامع غربی است دلیل بر نادرستی اسلام و تشیع و مطالب گهربار اهل بیت علیهم السلام نیست.
علت عقب ماندگی چند قرن اخیر جوامع اسلامی هم معلول فقدان عقلانیت اسلامی است که متاسفانه به لحاظ تاریخی بدان مبتلا بوده ایم. مگر در قرنهای سوم تا ششم و قرنهای دهم و یازدهم که عالمان بزرگی چون فارابی و زکریای رازی و ابن سینا و سهروردی و خواجه نصیر تا شیخ بهایی مسلمان و اهل بیتی نبودند پس چگونه توانستند دانشهایی را تولید کنند که الگویی برای جهان غرب گردید وتوانست غرب قرن سیزدهم را متحول سازد وزمینه رنسانس در اواخر قرن پانزدهم رافراهم نماید.
⚜️ @taammolat74
🔰 نقدی بر سخن اخیر سید کمال حیدری
✍️ حجت الاسلام خسروپناه
🔘 بخش 3 از 3
خداوند سبحان به بشریت عقل و وحی داده است؛هر گاه از هر دو درست استفاده کند سعادت نصیبش می شود و الا به شقاوت می انجامد.نه عقل جای وحی را تنگ کرده است و نه وحی جای عقل را.
4️⃣ رابعا این بزرگوار چه نسخه ای برای کرونا دارد که بتواند درمانش کند حمله های خام و ناپخته کار راحتی است سخن ایجابی ایشان کجاست.ظاهرا این ادبیات نقادانه غیر مدللانه وخام اندیشانه وشبهه افکنانه،یک مدل جدیدی روشنفکر مآبانه است که تنها اعتقادات مردم را آسیب می زند.
💢خلاصه سخن آنکه: دلایل عقلی ونقلی بر این مطلب دلالت دارد که وحی الهی آمده است تا با کمک عقل و تجربه دنیایی را آباد کند که سعادت آخرت را به همراه داشته باشد.انتظارات آبادانی دنیا از وحی بدون عقل و تجربه ادعایی نادرست است و هیچ عالم دین معتبری چنین نگفته است و از طرفی عقل و تجربه منهای وحی الهی دنیای پیشرفت را با ده ها بحران معاصر مانند بحران هویت و بحران محیط زیست همراه میکند.اصولا تفکیک دنیا از آخرت نامعقول است چون دنیا وآخرت دو ساحت یک واقعیت هستند و وقتی دین برای آخرت باشد و از طرفی دنیا وآخرت پیوند وثیقی داشته باشند پس نمی تواند دین بادنیا کاری نداشته باشد.احکام خوردنیها و آشامیدنی ها،نمونه ای از سبک زندگی اسلامی است.
امیدوارم این بزرگوار که سالها درخدمت دفاع از اهل بیت برآمدند وشبهات نامعقول وهابیت را پاسخ دادند درمسیر دفاع حکیمانه از مکتب اهل بیت پیش بروند و اگر هم شبهه ای در ذهن دارند باحلم به شنیدن و خواندن جوابها اقدام نمایند.توفیق همگان ازجمله نگارنده مسکین را از هادی مطلق خواستارم.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔉 سخنرانی 🔶 تبیین نقش مهدویّت، دعا و توسّل در مواجهه با کرونا 🎙سید کمال حیدری دیدگاه ایشان نسبت ب
🔉 سخنرانی
🔶 نقد سخنان کرونایی جناب سيد کمال حيدری
🎙احمدحسین شریفی
پاسخی عالمانه به برخی شبهات و ادعاهایی است که کمال حیدری با تحليل ويروس کرونا مطرح کردهاند
⏰ 12 مرداد ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
XiaoYing_Video_1595894049121(2).mp3
34.87M
🔉 سخنرانی
🔶 نقد سخنان کرونایی جناب سيد کمال حيدری
🎙احمدحسین شریفی
🔹سید کمال حیدری در سخنرانی خود، ادعاهایی از جمله ناتوانی قرائت رسمی دين، عدم امتياز اسلام و تشيع نسبت به ساير اديان مذاهب، طلان ادعای توانايی اسلام بر اداره و مديريت جهان، ناتوانی امام زمان نسبت به حل مشکلات بشر را مطرح میسازند که آقای شریفی عالمانه و دقیق به این ادعاها پاسخ میگوید.
🔹 ایشان در آخر سخنان خود جناب سيدکمال حيدری را دعوت به مناظره یا گفتگوی علمی میکنند و امیدواریم که آقای کمال حیدری نسبت به این امر پاسخ مثبت بدهند. و جامعه علمی ما شاهد يک مناظره جدی در اینباره باشد.
احمدحسین شریفی دانشیار گروه فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی هستند.
#کرونا
#شبهات_دينی
⚜️ @taammolat74
⚜️ @ahmadhoseinsharifi
تاملات
🔉 سخنرانی 🔶 تبیین نقش مهدویّت، دعا و توسّل در مواجهه با کرونا 🎙سید کمال حیدری دیدگاه ایشان نسبت ب
🔰 نقدی بر دیدگاههای سیدکمال حیدری
✍️ صادق گودرزی
🔸ایشان یک جریان فکری نیست، فقط یک شخصیت است که مورد اقبال جریان روشنفکری و رسانه های مخالف نظام حوزوی و سخت ادعای تحول / نظریه پردازی/ آزاد اندیشی دارند.
🔹در کل چون آقای حیدری دنبال مباحث معرفتی بودن برایم جذاب بودن و به یکی از طرفداران ایشون تبدیل شده بودیم و حتی از نقدهای شخصیتی و بی دلیل گله مند بودیم. و خیلی خوشحال بودم ایشان اعلام کردن حاضر به پاسخگویی به مخالفین هستند اگر کسی وارد بحث بشوند بی پاسخ نمی گذارند. اما نقدهای که توسط اساتید سطح عالی حوزوی بود بی پاسخ ماند! چرا میگویم استاد سید کمال زیر بار مناظره شانه خالی می کند روش ایشان چنین است ایشان مرجع است و علامه !
🔸باید جسارتا عرض کنیم این #مرجع_سازی و علامه نامی فقط مربوط به دفتر ایشان است ایشان در حد یک مدرس مطرح قم است! نه جامعه مدرسین نه موسسات فلسفی کلامی قم، ایشان را صاحب نظر نمی دانند بله یک مدرس علوم دینی هستند که به لطف پولهای مقلدین عربی تریبون انتشار مطالب را دارند و خیلی های دیگر هستند که اگر این امکانات مادی داشتند از ایشون معروف تر و مطرح تر میشوند .
🔹درس ایشان هم از خلوت ترین دروس اساتید معقول مطرح قم است که بیشتر افرادی که گرایش به روشنفکری یا افرادی که گمان میکنند و یا مشکل با نظام حوزوی دارند جای بهتر و آغوشی باز تر جمع ایشان پیدا نکردند.
💢این را ایراد نگیریم بگذریم :
چرا دفتر ایشان (موسسه ) امام جواد نقدها را پنهان می کنند؟! مناظره خلاف اصول علمی است. باشد بهانه سخت نگیریم (چرا این آقایان در جلسات پرسش پاسخ و نظریه پردازی شرکت نمیکنند! ) آیا خارج شدن از موسسه و جمع بادیگاردها و جو نظامی و سخت گیرانه دفترتان هم همینطور است ؟؟ و مانند دادگاه گوشی ها رو ضبط می کنند!
🔸چطور پاره از مباحث تلگرامی با چند طلبه جوان را میخواهند چاپ کنند در کتاب جواز تعبد ( اعتراف آقای صفابخش ادمین کانال و مدیر دفتر ایشان )
اگر بحث بد است چرا به پیوی طلاب که مبانی دستشان نیست و کمی تمایل نشان می دهند می روند و شب روز سعی در جذب او دارند
نکند بحث و گفتگو فقط با منتقدهای سرشناس اشکال و ایراد دارد!
🔹به این آقایون در یک انتقاد میگویم حداقل مناظره نمیکنید نقد ها و اشکالات فضلا را پنهان نکنید و پاسخگو رسمی باشید. حداقل یک نماینده دفتر ایشان معرفی کند تا در بحث عیار نقد ها روشن شود و ثابت بشود مبانیتان قابل دفاع است.
⚜️ @taammolat74
📘دانلود pdf | سومین شماره نشریه خردورزی
♨️ ویژهنامه الاهیات کرونا
🔸سومین شماره نشریه خردورزی با موضوع «الهیات کرونا؛ ظرفیت سنجی الهیات توحیدی در بحران کرونا» با تمرکز بر مباحث نظری اندیشهای ویژه الهیات توحیدی در بحران کرونا، دارای بخشهایی شامل گفتگو، گزارش ویژه و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر گردید.
🔹«#خردورزی» در شماره سه خود به «تقابل الهیات توحیدی و لیبرالی»، «تعامل علم و دین»، «سینمای راهبردی غرب در بحران کرونا» و «جریانشناسی الهیات توحیدی» پرداخته است؛ و همینطور به بهانه بحران کرونا ابعاد مختلف جایگاه دین را در عرصههای اجتماعی و فرهنگی مورد کناکاش داده است.
🖌 هیئت تحریریه: سید حسین امامی، سعید مهدیان، میلادپور عسگری، محسن مومنی، عرفان خلیلی، مجید رحیمی
⏰ مرداد 1399
#فکرت
#کرونا
#خردورزی
#الاهیات_کرونا
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
الهیات کرونا -مرداد-فکرت.pdf
11.34M
📘دانلود pdf | سومین شماره #نشریه_خردورزی
♨️ ویژهنامه الاهیات کرونا
🔸ورشکستگی و خشونت نئولیبرالیسم با کرونا آشکار شد،اهداف سینمای راهبردی غرب در کرونا، کرونا، فرصتی برای دعوت جهان اسلام به همبستگی، در قضیه کرونا، نصرت الهی شامل حال ملت ایران شده است
🔹بهانه کرونا نگاهی دیگر به فیلم شیوع، دوگانه پنداری کرونایی و تأملات فلسفی درباره کرونا، جلوههای هنر در بحران بشری، کرونا و مناسک دینی، نگاه تعاملی به مسأله علم و دین و عقلانیت شیعی در مواجهه با بحران اجتماعی از مطالب این نشریه است.
🔗 لینک دانلود:
🌐 http://fekrat.net/?p=1269
🌐 mehrnews.com/xSr2q
⚜️ @taammolat74
⚜️ @fekrat_net
♨️ بازنگری برنامه سختانه
🔸«هاردتاک» به معنی «گفتگوی سخت» نام برنامه تلویزیونی و رادیویی در BBC است که شامل مصاحبههای عمیق با شخصیتهای مختلف و خبرساز است. برنامهای که مجریان آن سابقه خبرنگاری هم داشتهاند. در سلسله برنامههای هاردتاک مهمانان زیادی از جمله روسای جمهور آمریکا مهمان شدهاند که گفتگوهای داغ و سختی را به وجود آوردهاند.
🔹این برنامه چالشی تاکنون الهام بخش برنامههای زیادی شدهاست. در کشور ما نیز برنامههای مختلفی با ادعای یک گفتگوی داغ و سخت ساخته شدند مانند برنامه «#دید_درشب» با اجرا «رضا رشیدپور» که روی شبکه اینترنتی آپارات قرار میگرفت. از جمله اینها برنامه «#سختانه» با اجرای «#میلاد_دخانچی» است که با ادعای «هاردتاک» در سال 96 از تلویزیون پخش شد. برنامهای که حتی نام آن نیز نوعی ترجمه شده همان برنامه شبکه BBC است. برنامهای که موافقان و مخالفان زیادی دارد.
🔸 در این برنامه دخانچی با اهل تفکر و ژورنالیستهای اندیشهورز گفتگو میکند و به نظر میرسد مطالبی که ارائه میدهد میتواند برای اهل اندیشه مفید باشد. چیزی که شاید به تعبیری بازجویی علمی شناخته شود. چیزی که بعدها به صورت معتدلتری در قالب برنامه شوکران فضلینژاد شاهد بودیم.
💢اینک در کانال تاملات بنا گذاشته شد که هر دوشنبه، یک قسمت از این برنامه را بازنگری کنیم و صوت این برنامه را در اختیار دوستان قرار میدهیم.
⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ بازنگری برنامه سختانه 🔸«هاردتاک» به معنی «گفتگوی سخت» نام برنامه تلویزیونی و رادیویی در BBC است
🔉 گفتگو
🔶 موضوع | گفتگو با محمد قوچانی
برنامه تلویزیونی سختانه (هاردتاک)
قسمت نخست
⏰ ٩ آذر ١٣٩٦
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
سختانه محمد قوچانی.mp3
33.38M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع | گفتگو با #محمد_قوچانی
برنامه تلویزیونی #سختانه (هاردتاک)
قسمت نخست
🔹روزنامه نگار حرفه ای هستم، نه به این معنا که یک روزنامه نگار خوبی هستم بلکه به این معنا که من از این راه زندگی می کنم، به این معنا که شغل اول و آخرم این است، از آن پول در می آورم و از آن پول دوباره کتابی میخرم و می خوانم تا بنویسم و به این ترتیب چرخه ای تشکیل می دهد! و اینرا انتخاب کردم!
🔻 پ.ن: هر دوشنبه یک قسمت از برنامه سختانه را بارگزاری میکنیم.
⚜️ @taammolat74
🔰غدیر نافی توسعه منهای عدالت!
✍️ اصغر طاهرزاده
🔸مسلم هر كشوري براي امور امروز و فرداي خود نيازمند برنامه است وگرنه گرفتار هرج و مرج ميشود. اما آنچه متأسفانه در بعضي از دولت ها مورد غفلت قرار ميگيرد انسان وعواطف انساني است. انسانها بيش از آن که نياز به رفاه داشته باشند، به عدالت و معنويت احتياج دارند و بايد برنامهها طوري باشد که دو موضوعِ اخير سخت مورد توجه قرار گيرد و اين ممکن نميشود مگر آن که فرهنگ غدير وارد صحنهي اجتماع شود و سيره و شخصيت علي(ع) که مظهر عدالت و معنويت است مدّ نظرها قرار گيرد.
🔹غدير توجه به فرهنگي است که پيامبر خدا(ص) يك مجري معصوم را براي اجراي برنامهي شريعت الهي معرفي كردند تا اولاً: زندگي زميني به آسمان معنويت وصل شود. ثانياً: در ذيل برنامهها، عدالت و معنويت مدّ نظر قرار گيرد و به اسم #سازندگي يا #اصلاحات از اين دو نياز مهم غفلت نشود.
🔸ملت ايران با نظر به #غدير، انقلاب کردند تا مبناي سياستي را که متأثر از فرهنگ غربي بود تغيير دهند و اين امر مستلزم شناخت عميقتر جايگاه امام و امامت در هستي است تا نه تنها براي مديريتِ نوع غربي اصالت قائل نباشيم بلکه متوجه شويم با غفلت از غدير چه برکات ارزشمندي را بشريت از دست داده است، در اين صورت است که با رجوع به غدير و پشتکردن به مديريتهاي نوع غربي، از ملامت غربزدگان نگران نخواهيم بود که بگويند از تجدد بريدهايد و به قرون وسطي روي آوردهايد.
⚜️ @taammolat74
🔰اتاق فکرهای چاق اما اتاق عملیاتهای لاغر
🔸یکی از مشکلات ساختاری بزرگ در سیستم حکومتداری در شقوق مختلف، مسئله اتاق عملیات است که به اندازه اتاق فکر مهم و قابل تامل میباشد ولی اتاق عملیات به اندازه اتاق فکر جدی گرفته نمیشود.
🔹 سختی، فشار و مشکلات اتاق فکر کمتر از اتاق عملیات است اما هزینه و درآمد بیشتری میتواند داشته باشد و از طرفی به دلیل اینکه بازخوردها انتزاعی است، بنابراین توقع کمتری از خروجی اتاق فکر وجود دارد و راحتتر هستند.
🔸 هر چند تاکنون هنوز موفق نشدیم تا شکاف میان باور تا اجرا را درست پر کنیم و مبتنی بر قواعد فقهی یا دکترین یا هر مسئله دیگری رنگ نظریات را با عمل هم آغوش کنیم، ولی تلاش متنابهی در این راستا صورت هم نگرفته است و این ابتدای شکست تدریجی و بازگشت به گذشته است.
🔹بعضی رسانهشناسهای دانشگاهی هر چند ذهن خود را پر از شناخت رسانه به معنای اصطلاحی آن کردهاند و از مانوئل کاتسلز تا دکتر محسنیان راد را ورق به ورق و صفحه به صفحه حفظ کردهاند، اما فهم و شناخت رسانه در عرصه عمل بدون شک متفاوتتر است و این علوم تنها پشتوانه ایدئولوژیک و عقبه تئوریک فعالیت رسانهای به حساب میآید.
🔸 مسئله مشخص است که مسئولیت را باید به دست مسئلهشناس داد و به دور از فضای امنیتی و سیاسی به عمل رسانهای رسید و حدفاصل میان اقدام امنیتی با اقدام رسانهای به اندازه یک موی باریک است و خبرنگار تحقیقاتی گاهی از افسر ارشد اطلاعاتی قویتر و عمیقتر است و بهتر میفهمد اما عرصه اقدام و میدان عمل او متفاوت است.
⚜️ @taammolat74
⚜️ @ponezs
🔰 مروری بر کتاب «برگهای گمشده»
🔸کتاب "برگ های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی" تازه ترین کتاب سعید مستغاثی است. این کتاب با سیری موشکافانه و پژوهشگرانه و براساس اسناد و مدارک مستند عمدتا مورخین معتبر غربی در تاریخ 1400 ساله تمدن اسلامی، نقبی تاریخی در زوایای پنهان و ناگفته علمی و هنری و همچنین سبک زندگی این تمدن به عمل آمده تا یک سانسور چند قرنی صلیبی/صهیونی که همواره سعی در حذف این تاریخ شگفت انگیز داشته به چالش کشیده شود. چالشی که اگرچه دیری است از سوی برخی کارشناسان تاریخ تمدن در خارج و داخل کشور به راه افتاده اما خفقان و دیکتاتوری آکادمیک و رسانه ای در غرب همواره مانع انتشار و افشای آن بوده است.
🔹این کتاب، سوابق «تمدن اسلامی» را از دوران پیامبری رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) تا به امروز و از غربیترین مرزهای این تمدن در آندلس(اسپانیای فعلی) تا شرقیترین آن در چین و هند در بر میگیرد و حیطههای بسیار ناشنیده و ناگفته مانند عرصههای علمی در میادین مکاشفات دانش و صحنههای هنری و سبک زندگی در معماری و پوشش و رفتار و اخلاق و... مورد توجه قرار داده است.
🔸جریان اصلی آکادمیک و رسانهای برای آنکه تاریخ اسلام را تحریف کرده و آن را از همه مفاخر و ظرفیتها و مصادیق اجراییاش خالی کرده و دینی ارتجاعی و عقبافتاده و مخالف با علم و هنر جلوه بدهد، دست به تحریف تاریخ زد! و امروزه شاهد هستیم این تاریخ حذف و سانسور شده یا تحریف گردیده و یا به صفحات بسیار اندکی، محدود شده است.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 مروری بر کتاب «برگهای گمشده» 🔸کتاب "برگ های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی" تازه ترین کتاب سعید مستغ
🔰مروری بر کتاب «برگهای گمشده»
✍️ سعید مستغاثی
💠
جوایز نوبل سال 1000 میلادی فقط برای مسلمانان🔸در کتابی به به نام The Future Of Political Islam (آینده اسلام سیاسی) تالیف نویسنده و محقق معروف آمریکایی، "#گراهام_فولر" که در سال 2003 توسط #انتشارات_مک_میلان در آمریکا به چاپ رسیده، ابعاد مختلف گرایشات سیاسی اسلام گرایان و عملکرد آنها خصوصا در دو سه دهه اخیر در نقاط ملتهب جهان (از نقطه نظر غربی ها) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در مقدمه کتاب نقل قولی از یک مورخ و دانشمند یهودی به نام "#مارتین_کریمر" آمده که موقعیت اسلام را در بیش از 1000 سال پیش چنین ترسیم می کند: "🔹در سال 1000 میلادی،خاورمیانه اساس دنیای متمدن بود.کسی اگرزبان عربی نمی دانست، نمی توانست ادعا کند که آموزش کاملی دیده است. یک امپراتوری اسلامی از طریق فتح و غلبه از 4 قرن پیشتر، بذرهای یک #تمدن_اسلامی را کاشته و آبیاری کرده بود و این تمدن توسط اراده آزاد خلاقیت های مادی و شجاعت های معنوی حمایت و پشتیبانی می شد. تردیدی وجود ندارد که سلسله های اسلامی، قوی ترین سیاست و اقتصاد و نظامی گری روز را به نمایش گذراده بودند. این #تمدن_شهری فوق العاده، هوش و نبوغ و استعداد انسان ها را به خوبی پرورش داد. به نظرم اگر در آن سالها یعنی سال 1000 میلادی ، جایزه نوبل وجود داشت ، تقریبا همه جوایز آن ، به مسلمانان اختصاص می یافت ..." ⚜️ @taammolat74
📮یونس عزیز دلشکسته، باید همواره از باورهایمان غبارزدایی کنیم تا زانوهایمان سست نشود. گاهی خطاهای ریز باورسوز می شود آرام و آرام به تدریج لرزش های کوچک در طول زمان به ارتعاشی عظیم مبدل می شود، که صخره های مغرور مستحکم را می لرزاند و می شکافد.
✍️ وحید یامینپور
📚ارتداد، ص ۱۴۷
⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری در روز عید قربان ✳️ بخش نخست دشمنی، امروز با ملّت ایران زیاد
🔰برای این خلأ بزرگ فکری کنیم و گرنه ول معطلیم!
✍️ سیده راضیه حسینی
🔸رهبر انقلاب جبهه اهالی رسانه را خیلی صریح مشخص کردند: «شکستِ #جریان_تحریف». رسانهها و فعالان شبکههای اجتماعی باید حقیقت موضوعات را برای جامعه روشن کنند و نگذارند تحریف حقایق باعث سستشدن #اراده_عمومی در مقابل جریان تحریم شود.
🔹اما در تمام سالهایی که جریان انقلاب اهمیت رسانه را فهمیده، یک جای خالی بزرگ در فعالیت رسانهایاش وجود داشته: «ضعف در ارتباط با عموم مردم»؛ چه در فرم محتوا و چه در کانال ارتباطی.
🔸 تجربه نشان داده رسانهها و فعالان شبکههای اجتماعی اگر دوباره صرفا به تکرار و تحلیل این جملات کلیدی بسنده نکنند، در بهترین حالت شروع به تولید محتواها با قالبهای همیشگی و برای مخاطب همیشگی خواهند کرد. کلیشههای رجزخوان، فرم تکراری و محتواهای عصاقورتداده و رسمی. همه اینها هم در یک حلقه محدود از خودیها میچرخد. ازین رسانه و کانال به رسانه و کانال دیگر با مخاطبان مشترک که اغلب همفکر خودمان هستند.
🔹 این خلأ بزرگ ،حالا و در این عرصهای که رهبرانقلاب مورد تأکید قرار دادهاند، بیشتر و جدیتر خودش را نشان خواهد داد. چون مخاطب اصلی جریان تحریف، ذهن و #اراده_عامّه مردم است و اتفاقا در تمام این سالها، جبهه رسانهای جریان ضدانقلاب و غربگراها توانستهاند با افکار عمومی ارتباط موثرتری را با #افکار_عمومی برقرار کنند.
💢 تعارف را کنار بگذاریم؛ برخلاف مخاطبینِ ثابت ما، بخش اعظم ذهنیت «عموم مردم» را کانالهایی با محتوای غیررسمی جهتدهی میکند؛ آن هم با قالبهایی مثل سرگرمی و عکسنوشت و پیامهای ساده فورواردی در شبکههای اجتماعی. به همین خاطر محدودشدنِ ما به متنهای سیاسی و رسمی، فکر و حرف ما را در یک حلقه بسته نگه میدارد؛ حتی اگر به بهترین ادبیات تبیین کرده باشیم و بزرگترین ابهامات و شایعات را پاسخ داده باشیم.
✅ باید به فکر شناخت کانالهای موثر ارتباط با «عموم مردم» باشیم؛ وگرنه دوباره ولمعطیم.
⚜️ @taammolat74
🔰 تضاد مرگ اندیشی در اندیشه مذهبی با سکولار
✍️ آرمان شهرکی
🔸مرگ یا بهتر است بگوییم رویارویی با مرگ یکی از مهمترین معضلات رودرروی #بشر_مدرن است. به قطعویقین میتوان گفت که سزاواری مرگ چونان موضوعی برای اندیشیدن، غالبا از آن جهت است که مترادف است با “محوِ” همیشگی بدن و لذا خود. به قول #کیرکگارد {Søren Kierkegaard} متالهِ دانمارکی، من از از مرگ نمیهراسم چون وقتی من هستم او نیست و وقتی او هست من نیستم. بگذریم که در همین گفتهی این #فیلسوف نیز نقصی عظیم نهفته که همانا غفلت از “احتضار” {dying} است،
🔹برای یک فرد مذهبی، مرگ، پایان کار نیست و مذهب از مجرای یک سری اعمال و افعال در غایت خویش در پی تعالی بدنِ ناسوتی است، از همین روست که میتوان از “قشنگیِ حیرتآورِ” مرگ سخن گفت. مرگی که تنها در نام، مرگ است و بهواقع، “درسِ زندگی” است. میتوان از اهمیّت دین به مثابه منبعی که جهتگیریهای متفاوت به مرگ را تسهیل میکند سخن گفت.
🔸به عبارت دیگر #نگاه_سکولار به مرگ، که آن را در کل نفی نموده و لباس هویّت را تنها به تن و تجسّد میدوزد، و دیدگاه مذهبی به مرگ که از زیبایی و قشنگیِ مرگ یا اندیشیدن بدان سخن میگوید، در واقع دو قطب متضّاد هستند ! در یک سطح وسیعتر، دین، سنّتا برای آدمیزادگان و به قول پیتر برگر {Peter Berger}، جامعهشناسی اتریشی “سایهساری مقدّس” {Sacred Canopy} فراهم آورده که ذیلِ چترش میتوانند به دیدی مشترک از جهان، بدن و هویّت، دست یابند.
⚜️ @taammolat74
♨️ درسگفتار استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🔸 مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو، در ترم تابستانی خود که به صورت مجازی برگزار میشود، سلسله جلساتی را با موضوع فقه امامیه و معاصرت برقرار نموده است.
🔹در این درسگفتار حجتالاسلام والمسلمین استاد #محمدحسین_عبدی مؤلف کتابهای «رهیافتیبهدانش فقه»، «منشورفقه»، «فقهمسائل مستحدثه»، «منهاجالشريعة»،«المنهاجفیمبادیالاجتهاد»،«المحرزفیشرحالموجز»،«الأساسفيأصولالفقه»و«جستاریدرساختارشناسی تبویبیعلم اصول» با نگاهی به متون فقه اماميه،طی12جلسه به بحث دربارهی موضوع مذکور میپردازد.
💢 این جلسات که به صورت هفتگی برگزار میشود موضوعات مختلفی از قبیل استعداد اهداف، منابع، مبادی، مناهج، موضوعات، حکم، ساختار، تاریخ، ارتباط، اجرایی، متون و پیشروی میپردازد. در کانال تاملات به صورت هفتگی در روزهای سهشنبه به این درسگفتار اختصاص داده شده و مباحث این استاد بازنشر میشود.
⚜️ @taammolat74
⚜️ @Roozegareno_ac
تاملات
♨️ درسگفتار استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🔸 مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو، در ترم تابستان
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🎙حجت الاسلام محمدحسین عبدی
درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو
جلسه نخست
⏰ ۸ مرداد ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜ @feghahat_3 👇👇👇
F.m.1.mp3
14.73M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |جستاری در #استعداد_فقه_امامیه در حل مسائل معاصر
🎙حجت الاسلام #محمدحسین_عبدی
درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو
جلسه نخست
🔹 فقه مفرداتی (تناثری) و حل مسائل معاصر در حد نظریات، محتاج فقه ترکیبی است. فقه ترکیبی، پویا و فقه مفرداتی، ایستا است. فقه پویا در مقابل فقه ایستا است، نه فقه سنتی! فقه سنتی می تواند قرائتی ایستا و پویا داشته باشد. فقیه معاصر مشکلات را به مسائل تحلیل می کند واز استعداد فقه برای حل آن بهره می برد.
🔻 پ.ن: هر سهشنبه به این درسگفتار خواهیم پرداخت.
⚜️ @taammolat74
🔰سیره پایدار
✍️ اصغر طاهرزاده
🔸ابنابيطالب(ع) نمونهي کامل يک انسان است و چون معصوم است سيرهي او شامل مرور زمان نميشود تا کهنه شود، او نمونهي عالي حيات بر روي زمين است، ما بايد زندگيها را با سيرهي آن حضرت هماهنگ کنيم و لذا نمي توان گفت دنياي مدرن آن سيره و روش را نميپذيرد، زيرا ملاک درست زندگي کردن بر روي زمين امامان معصوماند و نه فرهنگ مدرنيته.
🔹سيرهي اميرالمؤمنين(ع) به جهت ارتباطي که با ملکوتِ عالم دارد و منطبق بر سنن ثابت هستي است، عوضشدني نيست و ابزارهاي جديد نبايد ما را از سيرهي آن حضرت جدا کند که در آن صورت گرفتار اضمحلال ميشويم.
🔸عدالت و معنويت و سادهزيستي و عبوديت از نواميس عالم هستي است که در شخصيت حضرت علي(ع) نمايان است. همهي تصميمگيريها بايد بر مبناي اصول شخصيت آن حضرت باشد تا به شکست دچار نشود. غفلت از سادهزيستي طوري شد که امور فرعي در زندگيها عمده گشت.
🔹با توجه به سيرهي علي(ع) است که بايد پرسيد چرا بايد زندگي مردم سخت و پرهزينه شود و فرصت زندگي معنوي از دست برود و حرص جاي آن را بگيرد و عدالت زير پا گذارده شود؟ به اميد اينکه بتوانيم در بستر انقلاب اسلامي به تمام زواياي فرهنگ غدير توجه کنيم و از آن بهره بگيريم.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 مروری بر کتاب «برگهای گمشده» 🔸کتاب "برگ های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی" تازه ترین کتاب سعید مستغ
🔰مروری بر کتاب «برگهای گمشده»
✍️ سعید مستغاثی
💠
قرنهایی که به نام دانشمندان اسلامی نامگذاری شد!🔸«جرج سارتن» در کتاب وزین و معتبر خود به نام «مقدمهای بر تاریخ علم»، علاوه بر اینکه جزء جزء تاریخ علم را از 10 قرن پیش از میلاد مسیح تا 14 قرن پس از آن میکاود و نشانههای آن در هر گوشهای از این کره خاکی را بیرون کشیده و بر صفحه کاغذ مینگارد، اعصار و قرون مختلفی را به نام دانشمندانی مینگارد که در هر قرن و عصر موثرتر از دیگران بودند، نامگذاری کرده و در این نامگذاریها از قرن هشتم میلادی به بعد (که تمدن اسلامی در جهان معاصرش گسترش مییابد.) تمامی قرون و اعصار را به نام #دانشمندان_اسلامی نام نهاده است؛ همچون عصر #جابر_بن_حیان، عصر #زکریا_رازی، عصر #بیرونی، عصر #ابوالوفاء_بوزجانی، عصر #مسعودی و عصر #قطب_الدین_شیرازی و... . 🔹دکتر مهدی #گلشنی، بنیانگذار گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف در باره علل رشد علم در جهان اسلام میگوید: «جالب این که خود محققین ودانشمندان غربی هم به این موضوع توجه کرده که علت رشد علم در جهان اسلام، اصرار قرآن بوده است. جرج سارتن میگوید اگر بخواهیم اوج تمدن اسلامی را درک کنیم باید به نقش محوری قرآن توجه کنیم. یعنی برای دانشمندان مسلمان، #قرآن یک نقش محوری داشته است.» 🔗 بخش قبل | جوایز نوبل سال 1000 میلادی فقط برای مسلمانان ⚜️ @taammolat74
🔰ضرورت تبیین جایگاه خیال
✍️سیدمیثم میرتاجالدین
🔸عدم ساختار مبتنی بر اصول دینی در حوزه خیال و نداشتن نظام منسجمی از تقوای تخیل، اصلیترین ریشه تحریف، یلگی و رهایی «زبان حال» بوده و مهمترین نقطه ضعف #هنردینی است. ما اکنون باید با این پرسشها که «جایگاه خیال در معرفتشناسی دینی کجاست و حدود قبض و بسط آن چیست و مناسک خیال در سطوح مختلف آن چگونه به دست میآید»، ذهن #نخبگان جامعه را به پاسخگویی و حل ریشهای این مسائل معطوف نماییم.
🔹نبود ساختار در #مدیریت_خیال، این اجازه را به هر هنرمندی میدهد تا مطابق تمایلات خود، مرغ خیال را بر صفحه حوادث تاریخی نظیر مصائب اهل بیت به پرواز درآورد. بهعبارت دیگر #فقه_شیعی همانگونه که به بخش قابلتوجهی از امور زندگی مانند سخن گفتن ورود کرده و برای آن حد و حدودی را معین نموده است تا یک انسان مؤمن در مقام عمل بتواند حد خود را شناخته و پا را فراتر از گلیم تقوا دراز نکند؛ هرگز در مقوله خیال به چنین حد، حدود و ساختاری مبتنی بر منطق حجیت ورود نکرده است، لذا #هنرمند_آئینی نمیداند در ساحت اهل بیت تا چه اندازه مجاز به پروراندن خیال و وارد کردن قوه تخیل است.
🔸البته میان بیتقوایی در خیال، یعنی آنجا که هنرمند از پروراندن هرگونه خیال باطل و شهوت آلودی اباء ندارد؛ با عدم ساختارمندی خیالی که قصد سیر در عالم ملکوت را دارد، تفاوت فاحشی است، اما همین نبود ساختارمندی و نداشتن حدود برای تخیل، فضای مناسبی را برای ورود نفسانیات و گاه شیطنت فراهم میآورد.
🔹دراینباره دستکم میدانیم خیال مجاز به آزادی بیحد و حصر نیست و باید برای آن ساختاری پدید آورد تا از خطوط قرمز تخطی نکند، اما اندازه دخالت خیال مشخص نیست و این زمانی نگرانکننده است که بدانیم در طول تاریخ، تخطی خیال، منجر به تحریف وقایع مهم حول محور اهل بیت شده و بیتقوایی در قوه تخیل، زمینه بروز انواع و اقسام انحرافات در روضهها و داستانپردازیها و افسانهسراییها و پدیدایی اوهام گشته است.
🔸بهطور مثال در برخی امور قدسی مانند ذات خداوند متعال که حتی مرغ عقل توانایی پرواز ندارد یا در ملکوتی که جبرئیل به عنوان ملک مقرب آستان کبریایی خدا وجبی اجازه فراتر رفتن ندارد، چطور به خیال اذن ورود بدهیم؟ آیا همین نشانهای نیست بر اینکه خیال هرگز نمیتواند بدون داشتن مناسک و حدودی برای قبض و بسط، رها و یله جولان دهد؟
⚜️ @taammolat74