💠 نکاتی در باب #اندیشههای_سهروردی
منزلت شهابالدین سهروردی در تاریخ فلسفه اسلامی بسیار با اهمیت است. تمامی اندیشه اسلامی متأثر از یونان نیست. بررسی ارسطو و الهیات شفای ابنسینا، نشان میدهد نوآوریهای زیادی در اندیشههای ابنسینا درباره اصول فلسفی وجود دارند که در فلسفه یونان وجود نداشتند. این جریان بدیع ادامه داشت تا به سهروردی رسید. شهابالدین سهروردی به عنوان دومین مؤسس حوزه فلسفی در تاریخ فلسفه اسلامی، اصول فلسفی خودش را در بررسی حمکت مشاء بهدست آورد. نمیتوان بدون سیر در سنت تاریخ فلسفه، به تأسیس حوزهای جدید دست یافت. به همین دلیل سهروردی بررسی وسیعی در اندیشههای فارابی و ابنسینا انجام داد و ضمن تحلیل مسائل متداول در این فلسفه، توانست به فلسفه اشراق دست پیدا کند.
✍️ حسین سیدعرب
⚜️ @taammolat74
🔰دخانچی، پسااسلامیسم، استیت ایرانی
✍️ محمدجواد نجارزاده
🔘 بخش 2 از 3
🔸به نظرم مهم ترین سؤالی که می توان از دخانچی پرسید این است که چرا پروژه اش در نهایت ما را از استیت عبور نمی دهد؟! دخانچی به خوبی می داند که ما در باتلاق گیر افتاده ایم و داریم فرو می رویم اما نهایت پروژه اش هرگز این نیست که ما از باتلاق در بیاییم بلکه میخواهد چوبی برایمان پیدا کند تا به آن چنگ بزنیم و در این باتلاق غرق نشویم.
🔹من البته نمی گویم چرا دخانچی ما را از باتلاق در نمی آورد چون طبیعتا کار دشواری است و این توان او نیست اما او حتی مسئله اش عبور از باتلاق نیست و این چیزی است که ناراحت کننده است.
🔸انقلاب اسلامی تا زمانی ارزش مند است که بتوان آن را تمدنی نگاه کرد و ذیل آن بتوان دنیای جدیدی خلق کرد و به نظر می آید پروژه انقلاب اسلامی همین بوده. عبور ما از عالم مدرن یا به عبارت بهتر عبور از سوژه خود بنیاد. لکن امروز این انقلاب گرفتار استیت با تمام وجوه آن شده است. گمان من این است که امام راحل و یاران پاکش از ابتدا تا همین حال تلاش هایی کرده اند که معضلات استیت دامن ما را نگیرد و ما از استیت عبور کنیم.
🔹نشانه هایی از این تلاش ها را می توان در تاریخ انقلاب مشاهده کرد. جنگ هشت ساله ما جایی است که در آن به رزمندگانی از خود عراق، لبنان،سوریه و افغانستان گره خوردیم و این جنگ با معادلات استیت مدرن جلو نرفت و آن چیز که موتور محرک جنگ بود رزمندگان داوطلب بودند. از آغاز انقلاب اسلامی میتوان بر هم خوردن معادلات دولت_ملت رایج را مشاهد کرد و البته به نظر می آید ج.ا در روابط خارجی نیز با قواعد معمول عمل نکرده است. در ادامه پدیده هایی مثل اربعین با معادلات رایج استیت قابل فهم نیستند.
⁉️گذشته از این موارد شواهد دیگری را نیز میتوان پیدا کرد اما مسئله اصلی اینجاست که چرا دخانچی گامی برای ایجاد قبیله فرم در ایران بر نمی دارد؟!
⁉️چرا دخانچی قبیله فرم را به عصر پسا ظهور حواله می دهد و دوباره نسخه ایجابی اش را ذیل چهار دپارتمان اصلی استیت(لویاتان، لیبرالیسم، مارکسیسم، آنارشیسم) می پیچد؟!
💢 البته به نظر می آید این مسئله در اندیشه دخانچی نتیجه آن است که او مذهب را فقط در جایگاه امر واقع می بیند که ان شاء الله در روز های آینده در این باره می نویسم و این مسئله را مورد پرسش قرار می دهم.
⚜️ @taammolat74
45.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مبادا «انقلاب عالمان» تبدیل به «حکومت جاهلان» شود!
خاندانهای حکومتگر بهدنبال موروثی کردن قدرت و ثروت خود از راه خویشاوندسالاری در کشور هستند.
برخی میگویند دوران عدالتخواهی تمام شده، اما کجاست مطهری زمان که گفت اعتبار عدالت حتی ناشی از قانون نیست که با آن تهدید و محدود شود، بلکه مشروعیت قانون و قانونگذار ناشی از عدالت است.
جمهوری اسلامی به اپوزیسیون خود تبدیل شده است و همهٔ ارکان کلیدی آن در حال رقابت سیاسی با یکدیگرند.
بخشی از مردم و نخبگان تصور میکنند که رفتار هیات حاکمه، دیگر قابل فهم نیست و «پیشبینیپذیریِ سیستم» از بین رفته است.
اگر نظام بازطراحی نشود، «انباشت بحران» سبب میشود که سیستم از پا دربیاید.
«تحجر سازمانیافته» بهدنبال دستکاری در مبانی انقلاب است
وقتی اندیشه تعطیل شود، «ماشین احمقسازیِ مردم» روشن میشود.
ابرقدرتها میخواهند ایران را نیمهجان و در نزاع نگه دارند.
توازنِ عدالت، آزادی و استقلال در جمهوری اسلامی به هم خورده است.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | شرحی بر کتاب فتح خون (شهید آوینی)
🎙وحید یامین پور
جلسه سوم
هیئت خدام الرضا علیه السلام
⚜️ @taammolat74
⚜️ @yaminpour👇👇👇
4_6030676490708846122.mp3
8.39M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | شرحی بر کتاب #فتح_خون (شهید آوینی)
🎙وحید #یامین_پور
جلسه سوم
🔹فتح خون، دشواری تشخیص محکمات از متشابهات
🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا
🎙دکتر احمدحسین شریفی
جلسه سوم
مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷
⚜️ @taammolat74
⚜️ @ahmadhoseinsharifi👇👇👇
1_443512758.mp3
12.22M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه #عاشورا
🎙دکتر #احمدحسین_شریفی
جلسه سوم
🔹 قرائتهای حماسی و ظلمستیزانه از حادثه عاشورا
#حادثه_عاشورا
#امام_حسین علیه السلام
🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
♨️ برنامه مناظرات دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا را از دست ندهید تا با واقعیت این کشور بحران زده از زبان خودشان بیشتر و دقیقتر آشنا شوید.
🔹 پیشنهاد می شود، صدا و سیما به جای هزینه برای ساخت برنامه های مختلف علیه آمریکا، همین چند مناظره بین بایدن و ترامپ را به صورت زنده و با ترجمه همزمان برای مردم پخش کند تا آمریکا را بدون روتوش ببینند.
⚜ @taammolat74
🔰مهاجر سیار و انسان جهشیافته
🔸شایگان با ارائه دو مدل انسانی متفاوت نوسان بین ارزشهای غربی و شرقی را به نمایش میگذارد. انسان مهاجر میان فرهنگها در نوسان است و به این وضع آگاه، ولی انسان جهشیافته التقاطی است. دلمشغولی اصلیاش زنده ماندن به هر قیمتی است. او هرهریمذهب است، انسانی است شبیه به آن که جلال آلاحمد در غربزدگی ترسیم میکند که نه سنت را خوب میشناسد و نه مدرنیته را.
🔹مهاجر سیار اما انسانی ”بهکلی متفاوت“ است. از یک اقلیم تفکر به اقلیم تفکر دیگر در سفر است. او نیز همچون روشنفکر متعهد به شکاف و ناهمانندی میان اسطوره و عقل واقف است، لیکن برخلاف انسان جهشیافته که درگیر دوپارگی روحی است، مهاجر سیار به این وضع (به وضع خود) کاملاً آگاه است. این نگاه او را نسبت به سنت و جهشهای فرهنگی در فاصله نگاه میدارد. قادر است چندپارگی و نگاه مضاعف خود را در اختیار و تسلط خویش بگیرد.
🔸در واقع، برای مهاجر سیار عرصۀ بینابینی [میان سنت و مدرنیته] زمینۀ پربار تجربه است،چنانکه هرگز در دام هیچکدام از گرایشات نمیافتد، نه در دام سنت و نه در دام مدرنیته. همچون بندبازی از حالتی به حالت دیگر گذر میکند . . . هرچند در اینجا غریب و در آنجا تبعیدی است، اما مأیوس نیست. مهاجر سیار به دلیل حفظ فاصله با این جهانها ”افسونزدوده “ و انسان جهشیافته ”افسونزده “ است.
💢شایگان بر این باور است که انسان فرامدرن امروزی، از افسون قدیم رها شده و در این روزگار انقلاب ارتباطات و فرامدرن دچار افسون دیگری شده است!
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع | بازخوانی واقعه عاشورا و فهم انسان ایرانی معاصر
🎙 سیدعلی میرفتاح
دیار حبیب
مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو
⏰ روز عاشورا محرم 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
mirfattah.ashooraa99.MP3
38.68M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | بازخوانی واقعه #عاشورا و فهم #انسان_ایرانی_معاصر
🎙 سیدعلی #میرفتاح
مدرسه عالی علوم انسانی #روزگار نو
🔹این نشست در دو جلسه به بازخوانی واقعه عاشورا و نسبت انسان ایرانی معاصر با این واقعه خواهد پرداخت. اینکه حادثه عاشورا چه نسبتی با فکر و فرهنگ و هنر ما دارد و ما چه فهمی از این حادثه بزرگ داریم؟ چه معنایی برای ما یافته است و ما چگونه آن را درمییابیم؟ چگونه بازخوانی شده و چه پیامدهایی داشته است؟ نگاه به عاشورا چه امکانهایی را برای ما میگشاید و این حادثه سترگ چگونه برای ما راهگشاست؟ ما همواره چگونه از آن بهره گرفتهایم و امروز چگونه بهره میگیریم؟
🔹 در این جلسه بخشهایی از مقتل ابومخنف کهنترین منبع تاریخی حادثۀ عاشورا از کتاب تاریخ طبری خوانده شد.
🔗برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی
🎙حجت الاسلام محمدصادق حیدری
مجلس چهاردهم
حسینیه اندیشه
⏰ ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @hoseiniyehandisheh👇👇👇
13990613-Moh1442-R14-01-Menbar_Heydari_0.mp3
19.35M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی
🎙حجت الاسلام #محمدصادق_حیدری
مجلس چهاردهم
🔹اقامه خلق حسد در جامعه توسط مدل اداره مادی، از طریق طبقاتیکردن الگوی درآمد و مصرف وضرورت مقابله با آن از طریق تصرف در نظام هماهنگ پرداخت حقوق به دلیل درگیری آن با فرهنگ دین مبنی بر «تعیین طبقات بر اساس زهد انقلابی»
🔹طبقاتی کردن الگوی درآمد و الگوی مصرف، یکی از قواعد مدل اداره استکه منشأ جریان فرمان و دستور میشود و انگیزه افراد را برای کارِ با کیفیتتر شکل میدهد تا از این طریق، به طبقه درآمدی بالاتر ارتقا پیدا کرده و محدودهی مصرف خود را بیشتر کند!
🔹یکی از عوامل مهمی که باعث شده چنین مفاسدی در جامعه اسلامی پیدا شود، تصورهای غلط از عقلائی بودن الگوی درآمد طبقاتی و افزایش حقوق برای مسئولیتهای بالاتر است؛ در حالی که به نظر میرسد خدای متعال و شارع مقدس در این زمینه احکامی برخلاف روند متداول در دنیا جعل کرده است!
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
💠 نکاتی در باب #اندیشههای_سهروردی
من از استعاره یا ایده کتاب شیخ اشراق شهابالدین سهروردی، «عقل سرخ»، استفاده میکنم. به نظر میرسد در ادامه مسیر حکمت اسلامی بعد از ابنسینا، سهروردی در «عقل سرخ» تلاش میکند بهطور واقعی طرح معرفت و انسانی را که تحقق وجودی دارد، دنبال کند. اگر با نگاه تطبیقی بنگریم، این موضوع با پروژه ایدهآلیسم آلمانی بسیار مشابهت دارد.
با این تفاوت که مشکل ایدهآلیسم آلمانی -که آن هم تعالیگرایی و تحولپذیری و تحقق وجودی را دنبال میکرد- این بود که «خودآگاهی انسان» را به مثابه «غایت تاریخ» در نظر میگرفت اما نهایتا آن را در «فرد» میدید و نمیتوانست با «جامعه»، «امت» و «تمدن»، رابطه رئالیستی برقرار کند. بنابراین معتقدم در پدیدارشناسی انسان و معرفت در کتاب «عقل سرخ» سهروردی، که مثالوارهای از حکمت اسلامی است، انسان و معرفتی است که تحقق وجودی پیدا میکند و تحقق وجودی در معنای اتّمش خودش را در مفهوم «شهادت» پیدا میکند.
شهادت، یک مرتبه بسیار حقیقی از تحقق وجودی است که متاسفانه آن وجه ناسوتگرایانه فرداندیشانهاش، در برخی رهیافتهای ایدهآلیستی به خودکشی تبدیل میشود. این فراتر از جامعهشناسی خودکشی است، در واقع پدیدارشناسی خودکشی هم شرایطی است که به دنبال تحقق وجودی بود اما ما در حکمت اسلامی نقطه اوج تحقق وجودی را در شرایطی میدانیم که انسان کامل به این تحقق وجودی و «فنا» میرسد و مفهوم «فنای اجتماعی» رخ میدهد.
✍️ سید مجید امامی
⚜️ @taammolat74
🔰 اهمیت ژورنالیسم اندیشه
✍️ رسول لطفی
🔸از اوصافِ بشرِ معاصر این است که زندگیاش چنان با ژورنالیسم پیوند خورده است که بهسختی میتواند بدون آن زندگی کند. ژورنالیستها شیوه زیستن و نگرش ما را تغییر میدهند. تصرف و تسخیر اذهان هدفی است که یک ژورنالیست دنبال میکند. امروزه با ظهور و بسط شبکههای اجتماعی در سراسر زندگی بشر، شاهد اهمیت روزافزون امر ژورنالیسم هستیم.
🔹ژورنالیستهای علوم انسانی نیز با بهرهمندی از شبکههای اجتماعی در تلاش برای برساخت اندیشههای گفتمان نظری خود هستند. در این روزگاران، نویسندگان تحصیل کرده در علوم انسانی را شاهدیم که با بهرهگیری از اصول و تکنیکهای ژورنالیستی، نسبت به دغدغههای اجتماعی اظهار نظر کرده و سعی میکنند روایت خود را با ادبیات علمی ترویج دهند.
🔸سابق بر این، آنچه از ایده «دانشگاه» در ذهن خطور میکرد، محفلی برای تبادل دانش و مباحثات بین اساتید و دانشجویان و هدایت فکری برای جامعه بود. اینک با وجود شبکههای اجتماعی و برچیده شدن محدودیتهای حقیقی و اعتباری، همان مباحثات و نزاعها میان اساتید و دانشجویان با ادبیات ژورنالیستی شکل گرفته است. فارغ از گروههای مختلف فکری و علمی با هر گرایش خاص سیاسی و فرهنگی، امروزه دیگر اساتید و روشنفکران و اندیشمندان دست به قلم، فعالانه وارد میدان شدهاند و مستقیم با بدنه جامعه نخبگانی در ارتباط هستند.
🔹حضور جدی و فعالانه اساتید، روشنفکران و اندیشمندان علوم انسانی در شبکههای اجتماعی را میتوان در لایوهای بیشمار اینستاگرام، یادداشتهای تلگرامی و وبینارهای متعدد اینترنتی مشاهده کرد. اگر در گذشته، افراد باید برای خواندن و شنیدن مباحثات فکری بین روشنفکران، انتظار میکشیدند و هزینه میکردند؛ در حال حاضر با سهولت دسترسی اساتید و روشنفکران مواجهه هستیم. اساتیدی که دغدغههای اجتماعی را اولویت خود قرار داده، با پردازش مفاهیم و استنطاق متون، به حل مسائل و پرسشهای جامعه نخبگانی میپردازند.
💢اما به راستی دلیل اقبال نخبگان جامعه به این دست مباحث ژورنالیسم اندیشهای چیست؟ به چه میزان این مباحثات و گفتوشنودها میتواند گرههای علمی در حوزه علوم انسانی را از میان بردارد و به چه میزان در رشد سطح علمی جامعه مؤثر است؟ ژورنالیستهای اندیشه تکثر یافته در عصر مجازی، چه میزان در تغییر اذهان نخبگان نسبت به موضوعات و مسائل جامعه تأثیر داشتهاند؟! مضاف بر این تا چه حد میتوان به تأثیر و تأثر نخبگان از این فضاها امیدوار بود؟ این دست پرسشها، دغدغههایی است که دیدهبان اندیشه در تلاش است، در شمارههای آتی پاسخهایی برای آنها بیابد.
📚 سرمقاله دیدهبان اندیشه شماره 7
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | شرحی بر کتاب فتح خون (شهید آوینی)
🎙وحید یامین پور
جلسه چهارم
هیئت خدام الرضا علیه السلام
⚜️ @taammolat74
⚜️ @yaminpour👇👇👇
4_6030676490708846123.mp3
17.77M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | شرحی بر کتاب #فتح_خون (شهید آوینی)
🎙وحید #یامین_پور
جلسه چهارم
🔹فتح خون، فتنه خواص ساکت
🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا
🎙دکتر احمدحسین شریفی
جلسه چهارم
مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷
⚜️ @taammolat74
⚜️ @ahmadhoseinsharifi👇👇👇
1_443969761.mp3
7.34M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه #عاشورا
🎙دکتر #احمدحسین_شریفی
جلسه چهارم
🔹 بررسی تفسیر شهید جاوید از حادثه عاشورا
#حادثه_عاشورا
#امام_حسین علیه السلام
🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
📮 با گذشت 11 دوره از فعالیت مجلس، هنوز شاهد هستیم که اکثر نمایندگان مجلس جایگاه خود را با دیار، عضو شورای روستا و مدیران اجرایی اشتباه گرفتهاند.
نماینده به جای اینکه بنشیند و برای بهبود وضعیت کشور قانون گذاری کند، دغدغه از دست دادن محبوبیت خود بین شهروندان حوزه انتخابیه را دارد و دوست دارد در جلوی چشم باشد! بازدید و سرکشی، پیگیری آسفالت روستا، نصب و تیربرق و... وظیفه ذاتی نماینده مجلس نیست!
✍️ مهدی جمشیدی
⚜️ @taammolat74
✍️ سیدجواد نقوی
🔸سه متفکر در دو سال اخیر فوت شده اند اما برخوردها با آنها مثل آدمهای معمولی بوده وگویی اصلا اندیشه ای در کار نبوده است. در بین انقلابیها که فقط کمی ارادت به جناب آشتیانی بود! آنهم برای جملات دفاع از بسیج و ...
🔹در بین چپ های وطنی هم منوچهر اشتیانی برای همان جملاتش کاملا سانسور بوده و قانعی راد و مرادی هم که قطعا نگاه های خوبی ندارند و کاملا بایکوت . در بین دوستان دست راستی هم فقط مرحوم قانعی راد برای مخالفت با اسلامی سازی کمی مورد تایید بوده و برخی مواقع هم گلایه های مرحوم مرادی به نطام اکادمیک کشور در بقیه موارد نکته ای از این سه متفکر خارج نشده و برایشان بی اهمیت بوده است.
💢این برخورد ما با متفکرانمان هست کاملا سیاسی و جناحی و ... !! سال ها طول خواهد کشید که متوجه شویم این اساتید چقدر زحمت کشیدن و با دو مصاحبه و یاداشت وچند پست هم احیا نخواهند شد ... ما متخصص ذبح کردن متفکران و سیاسی کردن انها هستیم و همه همدرگیر هستیم
امروز داوری اردکانی را تبدیل کردیم به صریح القلم و اقایانی که یک هزارم مطهری هم نیستن تبدیل شدن به مطهری زمانه!
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دکتر منوچهر آشتیانی درگذشت...
🔸دکتر آشتیانی از بزرگترین جامعهشناسان چپگرای ایران، نظریهپرداز نئومارکسیست، از شاگردان برجسته گادامر و خواهرزاده نیما یوشیج بود که کتابهای کارل مارکس و جامعهشناسی شناخت، جامعهشناسی شناخت کارل مانهایم، گفتارهایی پیرامون شناخت مناسبات اجتماعی، درآمدی به بحران جامعهشناسی جهانی معاصر و... از او به یادگار مانده است.
🔹او مرداد ۱۳۹۷ میهمان برنامه #شوکران در شبکه چهار سیما بود که این برنامه آخرین گفتگوی تلویزیونی او به شمار میرود.
⚜️ @Taammolat74
🔰 تاریخ به مسیر کسانی می رود که می دانند چه میخواهد!
✍️ میثم مهدیار
🔸دکتر منوچهر آشتیانی اگرچه از اون مارکسیست های ارتدوکسه ولی یه تفاوت اساسی با بقیه چپ های ایرانی داره: چپهای تقلبی و تخیلی ای که راهنمای چپ می زنند ولی سر بزنگاه به راست می پیچند. ( نوع کنش گری های سیاسی و اجتماعی شون در برابر دولت احمدی نژاد را با نوع مواجهه شون با دولت روحانی به عنوان نماینده تام و تمام راست سرمایه سالار رانتی ایرانی مقایسه کنید)
🔹تفاوت آشتیانی با بقیه چپ ها در این مصاحبه خبرگزاری مهر ازش گرفته مشخص میشه که در آخر میگه:
«کشوری که مستقل نباشد نمیتواند آزادیهای اجتماعی هم ایجاد کند چون او را مجبور میکنند آزادی ودموکراسی را هم دیگران برای او تعریف کنند. کشوری که مستقل نباشد آزادی و عدالت اجتماعی هم نخواهد داشت.»
🔻سوال:شما با مبانی فکری خودتان، جریان انقلاب اسلامی ایران را چطور تحلیل میکنید؟
🔸ملتها درمقاطع مختلف تاریخی عکسالعمل نشان میدهند. نوع عکسالعمل بستگی به این دارد که در آن مقطع تاریخی کدام مسیر گشوده باشد؟ بقول وبر رهبران انقلابها، سوزنبانان تاریخ هستند. نوع عکسالعمل ملتها بستگی به این دارد که کدام ریل به روی تاریخ گشوده باشد که لوکوموتیو تاریخ بر روی آن حرکت کند. اگر ریل دینی باز شود در مسیر دینی حرکت میکند، اگر ریل سوسیالیستی باز شود در آن مسیر حرکت میکند مانند انقلاب اکتبر روسیه. این خیلی پیچیده است و تابع دستور کسی نیست. این را خود تاریخ مشخص میکند. تاریخ که نمیایستد.
📍کشور ما هم جزو استقلال طلب ها است که میخواهد مستقل باشد و نوکر نباشد و برای همین روی استقلال تأکید میکنیم
🔹اگر روشنفکر نداند چه میخواهد، ولی روحانی بداند که جمهوری اسلامی میخواهد، تاریخ میگوید من که نمیایستم و به مرگ خودم حکم نمیکنم. آن روشنفکر نمیداند که چه میخواهد پس من (تاریخ) به مسیر کسانی میروم که میدانند چه میخواهند.
🔸همین را درجنگ هم میبینیم. میخواستند جمهوری اسلامی را از هم فروبپاشند. تاریخ میپرسد چه کسی حاضر است برود بجنگد، آقایان حزب توده و کمونیستها! حاضرید به جنگ بروید؟ وقتی تاریخ میبیند از بچههای چهارده پانزدهساله تا پیرمرد هفتاد ساله میگویند «حسین» و میروند خودشان را پرت میکنند جلوی گلوله، به این جریانها میگوید بروید که من پشت شما هستم. من آدمی میخواهم که برود بجنگد. وقتی دشمن آمده داخل کشور، آدمی که بنشیند خانه وشعار بدهد،به چه درد تاریخ میخورد؟!
⚜️ @Taammolat74
🔰 توسعه فلسفه اسلامی و عصری شدن آن
✍️ محمد فناییاشکوری
🔸فلسفه در تلقی ما رویکرد عقلی به دغدغههای بشر و بسط عقلانیت در همۀ ساحتهای حیات آدمی است. فلسفه در این کاربرد در همۀ حوزههایی که برای بشر اهمیت دارد جریان پیدا میکند. فلسفه بودن فلسفه به روش عقلی است که بطور عمده شامل تحلیل عقلی و استدلال عقلی است. فلسفهای که این نقش را دارد فلسفۀ عام است.
🔹فلسفه در این معنا بکارگیری روش عقلی در بررسی مسائل مرتبط با هستی، حیات و زندگی بشر است. تفکر فلسفی پا به پای این تغییرات باید پیش رود. امروزه ما شعبی از فلسفه داریم که در گذشته مطرح نبودند و زمینهای برای طرحشان نبود، مانند فلسفۀ صنعت، فلسفۀ علوم، محیط زیست، رسانه، هوش مصنوعی، سینما و فضای مجازی. فلسفۀ اسلامی هنوز به طور جدی وارد این فضاها نشده است.
🔸همچنین مکتبهای فلسفی جدیدی و فیلسوفانی با اندیشههایی نو ظهور میکنند که فلسفۀ اسلامی باید موضعش را دربارۀ آنها روشن کند. اینها امور متغیر و گاه بیسابقهاند. با تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی، صنعتی، و هنری دغدغهها و پرسشهای جدیدی برای بشر مطرح میشود که مسبوق به سابقه نیست و تفکر فلسفی میطلبد. مرادم از توسعۀ قلمرو فلسفه و فلسفۀ عصری و روزآمد چنین فلسفهای است.
🔹انقلاب اسلامی مدعی نوع بدیعی از زیست اجتماعی است که بر فلسفۀ و عقلانیت خاصی استوار است. فیلسوفانی که به انقلاب اسلامی تعلق خاطر دارند تنها هنگامی میتوانند دین خود را به انقلاب ادا کنند که عقلانیت فلسفی متناسب با انقلاب را در عرصههای گوناگون مورد نیاز آن تولید کنند و بسط دهند.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع | بررسی چارچوب های مفهومی در تحلیل قیام حسینی
🎙 بهمن اکبری
استاد فقه و حقوق بین الملل در سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی
سمینار "حسین وارث آدم"
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۹ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇