✍️ سیدجواد نقوی
🔸سه متفکر در دو سال اخیر فوت شده اند اما برخوردها با آنها مثل آدمهای معمولی بوده وگویی اصلا اندیشه ای در کار نبوده است. در بین انقلابیها که فقط کمی ارادت به جناب آشتیانی بود! آنهم برای جملات دفاع از بسیج و ...
🔹در بین چپ های وطنی هم منوچهر اشتیانی برای همان جملاتش کاملا سانسور بوده و قانعی راد و مرادی هم که قطعا نگاه های خوبی ندارند و کاملا بایکوت . در بین دوستان دست راستی هم فقط مرحوم قانعی راد برای مخالفت با اسلامی سازی کمی مورد تایید بوده و برخی مواقع هم گلایه های مرحوم مرادی به نطام اکادمیک کشور در بقیه موارد نکته ای از این سه متفکر خارج نشده و برایشان بی اهمیت بوده است.
💢این برخورد ما با متفکرانمان هست کاملا سیاسی و جناحی و ... !! سال ها طول خواهد کشید که متوجه شویم این اساتید چقدر زحمت کشیدن و با دو مصاحبه و یاداشت وچند پست هم احیا نخواهند شد ... ما متخصص ذبح کردن متفکران و سیاسی کردن انها هستیم و همه همدرگیر هستیم
امروز داوری اردکانی را تبدیل کردیم به صریح القلم و اقایانی که یک هزارم مطهری هم نیستن تبدیل شدن به مطهری زمانه!
⚜️ @taammolat74
تاملات
✍️ سیدجواد نقوی 🔸سه متفکر در دو سال اخیر فوت شده اند اما برخوردها با آنها مثل آدمهای معمولی بوده و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دکتر منوچهر آشتیانی درگذشت...
🔸دکتر آشتیانی از بزرگترین جامعهشناسان چپگرای ایران، نظریهپرداز نئومارکسیست، از شاگردان برجسته گادامر و خواهرزاده نیما یوشیج بود که کتابهای کارل مارکس و جامعهشناسی شناخت، جامعهشناسی شناخت کارل مانهایم، گفتارهایی پیرامون شناخت مناسبات اجتماعی، درآمدی به بحران جامعهشناسی جهانی معاصر و... از او به یادگار مانده است.
🔹او مرداد ۱۳۹۷ میهمان برنامه #شوکران در شبکه چهار سیما بود که این برنامه آخرین گفتگوی تلویزیونی او به شمار میرود.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
✍️ سیدجواد نقوی 🔸سه متفکر در دو سال اخیر فوت شده اند اما برخوردها با آنها مثل آدمهای معمولی بوده و
🔰 تاریخ به مسیر کسانی می رود که می دانند چه میخواهد!
✍️ میثم مهدیار
🔸دکتر منوچهر آشتیانی اگرچه از اون مارکسیست های ارتدوکسه ولی یه تفاوت اساسی با بقیه چپ های ایرانی داره: چپهای تقلبی و تخیلی ای که راهنمای چپ می زنند ولی سر بزنگاه به راست می پیچند. ( نوع کنش گری های سیاسی و اجتماعی شون در برابر دولت احمدی نژاد را با نوع مواجهه شون با دولت روحانی به عنوان نماینده تام و تمام راست سرمایه سالار رانتی ایرانی مقایسه کنید)
🔹تفاوت آشتیانی با بقیه چپ ها در این مصاحبه خبرگزاری مهر ازش گرفته مشخص میشه که در آخر میگه:
«کشوری که مستقل نباشد نمیتواند آزادیهای اجتماعی هم ایجاد کند چون او را مجبور میکنند آزادی ودموکراسی را هم دیگران برای او تعریف کنند. کشوری که مستقل نباشد آزادی و عدالت اجتماعی هم نخواهد داشت.»
🔻سوال:شما با مبانی فکری خودتان، جریان انقلاب اسلامی ایران را چطور تحلیل میکنید؟
🔸ملتها درمقاطع مختلف تاریخی عکسالعمل نشان میدهند. نوع عکسالعمل بستگی به این دارد که در آن مقطع تاریخی کدام مسیر گشوده باشد؟ بقول وبر رهبران انقلابها، سوزنبانان تاریخ هستند. نوع عکسالعمل ملتها بستگی به این دارد که کدام ریل به روی تاریخ گشوده باشد که لوکوموتیو تاریخ بر روی آن حرکت کند. اگر ریل دینی باز شود در مسیر دینی حرکت میکند، اگر ریل سوسیالیستی باز شود در آن مسیر حرکت میکند مانند انقلاب اکتبر روسیه. این خیلی پیچیده است و تابع دستور کسی نیست. این را خود تاریخ مشخص میکند. تاریخ که نمیایستد.
📍کشور ما هم جزو استقلال طلب ها است که میخواهد مستقل باشد و نوکر نباشد و برای همین روی استقلال تأکید میکنیم
🔹اگر روشنفکر نداند چه میخواهد، ولی روحانی بداند که جمهوری اسلامی میخواهد، تاریخ میگوید من که نمیایستم و به مرگ خودم حکم نمیکنم. آن روشنفکر نمیداند که چه میخواهد پس من (تاریخ) به مسیر کسانی میروم که میدانند چه میخواهند.
🔸همین را درجنگ هم میبینیم. میخواستند جمهوری اسلامی را از هم فروبپاشند. تاریخ میپرسد چه کسی حاضر است برود بجنگد، آقایان حزب توده و کمونیستها! حاضرید به جنگ بروید؟ وقتی تاریخ میبیند از بچههای چهارده پانزدهساله تا پیرمرد هفتاد ساله میگویند «حسین» و میروند خودشان را پرت میکنند جلوی گلوله، به این جریانها میگوید بروید که من پشت شما هستم. من آدمی میخواهم که برود بجنگد. وقتی دشمن آمده داخل کشور، آدمی که بنشیند خانه وشعار بدهد،به چه درد تاریخ میخورد؟!
⚜️ @Taammolat74
🔰 توسعه فلسفه اسلامی و عصری شدن آن
✍️ محمد فناییاشکوری
🔸فلسفه در تلقی ما رویکرد عقلی به دغدغههای بشر و بسط عقلانیت در همۀ ساحتهای حیات آدمی است. فلسفه در این کاربرد در همۀ حوزههایی که برای بشر اهمیت دارد جریان پیدا میکند. فلسفه بودن فلسفه به روش عقلی است که بطور عمده شامل تحلیل عقلی و استدلال عقلی است. فلسفهای که این نقش را دارد فلسفۀ عام است.
🔹فلسفه در این معنا بکارگیری روش عقلی در بررسی مسائل مرتبط با هستی، حیات و زندگی بشر است. تفکر فلسفی پا به پای این تغییرات باید پیش رود. امروزه ما شعبی از فلسفه داریم که در گذشته مطرح نبودند و زمینهای برای طرحشان نبود، مانند فلسفۀ صنعت، فلسفۀ علوم، محیط زیست، رسانه، هوش مصنوعی، سینما و فضای مجازی. فلسفۀ اسلامی هنوز به طور جدی وارد این فضاها نشده است.
🔸همچنین مکتبهای فلسفی جدیدی و فیلسوفانی با اندیشههایی نو ظهور میکنند که فلسفۀ اسلامی باید موضعش را دربارۀ آنها روشن کند. اینها امور متغیر و گاه بیسابقهاند. با تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی، صنعتی، و هنری دغدغهها و پرسشهای جدیدی برای بشر مطرح میشود که مسبوق به سابقه نیست و تفکر فلسفی میطلبد. مرادم از توسعۀ قلمرو فلسفه و فلسفۀ عصری و روزآمد چنین فلسفهای است.
🔹انقلاب اسلامی مدعی نوع بدیعی از زیست اجتماعی است که بر فلسفۀ و عقلانیت خاصی استوار است. فیلسوفانی که به انقلاب اسلامی تعلق خاطر دارند تنها هنگامی میتوانند دین خود را به انقلاب ادا کنند که عقلانیت فلسفی متناسب با انقلاب را در عرصههای گوناگون مورد نیاز آن تولید کنند و بسط دهند.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع | بررسی چارچوب های مفهومی در تحلیل قیام حسینی
🎙 بهمن اکبری
استاد فقه و حقوق بین الملل در سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی
سمینار "حسین وارث آدم"
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۹ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تحلیل عاشورا.mp3
27.16M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | بررسی چارچوب های مفهومی در تحلیل #قیام_حسینی
🎙 #بهمن_اکبری
استاد فقه و حقوق بین الملل در سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی
سمینار "#حسین_وارث_آدم"
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی
🎙حجت الاسلام محمدصادق حیدری
مجلس پانزدهم(نهایی)
حسینیه اندیشه
⏰ ۱۴ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @hoseiniyehandisheh👇👇👇
13990614-Moh1442-R15-01-Menbar_Heydari_0.mp3
17.92M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی
🎙حجت الاسلام #محمدصادق_حیدری
مجلس پانزدهم
🔹اقامه خُلق رذیلهی «جمعالمال» از طریق محوریت بخش خصوصی در اقتصاد و درگیری آن با فرهنگ وحی و وجدان انقلابیِ ملت و رهبری ایران
🔹عدم توجه به این انگیزههای مجاهدانه و فراهم نکردن جایگاه برای آن در مدل اداره و فقدان تدبیر علمی برای سپردن اختیارات کلان کشور به آنها، مورد مؤاخذه الهی قرار نخواهد گرفت؟! اگر هیئات و سخنرانان به آسیب شناسی علت هدر رفتن این انگیزه های بزرگ و این شور حسینی نپردازند و زمینه برای طراحی بسترهای اجتماعیِ جایگزین ایجاد نکنند و فقط به توبیخ افراد جناح مخالف بپردازند، چرا خدای متعال نعمت این هیئات و عزاداریها را از ما سلب نکند؟! چرا بلایی از قبیل کرونا باعث نشود عزاداریها محدود شود؟! پس چگونه مؤمنین باید نسبت به ضعفهای خود هشیار شوند؟!
🔹آسیبشناسی صحیح از وضعیت اقتصادی کشور، حلقه مفقودهای است که فقدان آن، موجب ارائه راهکارهای ناکارآمدِ متداول شده و در واقع «صورت مساله» در اقتصاد کشور هنوز به صورت صحیح، تصویر و ترسیم نشده است.
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 بازاندیشی و آسیبشناسی درس خارج حوزه علمیه قم 🔸آقای احمد مبلغی از اساتید و پژوهشگران جدی حوزوی و
🔰عدم توجه کافی به هدف اصلی درس خارج
🔸از جمله آسیبهای وارد بر دسته ای از دروس خارج امروزی آن است که به تحقق هدف اصلی و اصیل درس خارج، یعنی نیل به توانایی اجتهاد، توجه درخور مبذول نمی شود.
🔹در دروس رایج، به این مساله کلیدی که استاد باید شیوه استنباط پرداخته و در خلال دروس، راه و رسم روش استنباط از منابع دینی را نیز به شاگردان تعلیم دهد، چندان اهمیتی داده نمیشود. بدین جهت، هدفهای میانی و حاشیهای اصل قرار داده شدهاند و هدف اصلی، یعنی ایجاد ملکه استنباط و انتقال و تعلیم روشهای وصول بدان، حاشیه و فرعی تلقی شده است.
🔸گاه، فرهنگ و فضای حاکم بر ذهنیتها نیز سبب میشود که اهداف حاشیه غیرضرور بزرگ جلوه داده شده و اصل قرار گیرند. در پارهای از درسها آنچه که باید در دوره سطح خوانده میشد بار دیگر آموزش داده میشود. در برخی دیگر نیز به بسط مطالب فرعی تطویل مباحث غیردخیل در حکم، توضیح مسائل پیچیده بی ثمر در استنباط و مانند آن پرداخته میشود.
📚 درس خارج و گامهای اجتهاد ، ص 67 و 68
🔗 برای خواندن بخش قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
💠 نکاتی در باب #اندیشههای_سهروردی
سهروردی راه دانش حقیقی را در ۱۵ نور با ویژگیهای خاص آن، تشریح میکند که این انوار شهودی از عالم عقل، فیضان میشوند و اکسیر علم و قدرت و حیاتاند. شرط لازم برای چنین تجربهای، تجرید از کالبدهای جسمانی است. او برای ریاضت و تهذیب نفس، دستوراتی دارد. از جمله: گرسنگی و روزهداری. زیرا هر آفتی از سیری و پرخوری است. کمخوابی و بیداری شب. عبادت پیوسته و ذکر نامهای خدا که از ذکر زبانی آغاز میشود تا بدان جا که جان به ذکر آید. بریدن از جاذبههای دنیوی. پیروی از پیر و مرشدی که طی طریقت نموده باشد و راهنمایی و تلقین ورد کند و بر اعمال او نظارت و مراتب باشد. تضرع و دعا و اتصاف به فضایل و خصائل نیکوی اخلاقی همچون صدق، تواضع، شفقت و اخلاص و...
با رعایت این امور، درهای ملکوت گشوده میشود و حقایق مشاهده میگردد. البته عرفان سهروردی، صبغه قرآنی و وحیانی دارد. سعادت، معرفت و فضیلت انسان در گرو سیر و سلوک معنوی و ستایش و پرستش خدا و تطهیر دل از آلودگیهاست. از این راه است که بارقههای الهی بر او اشراق میشود و درجات قرب الهی را طی میکند و به معرفت حقیقی و یقینی نائل میگردد.
✍️ حسن سعیدی
📚 عرفان در حکمت اشراق
⚜️ @taammolat74
🔰 بودن به سوی مرگ
🔸 بهرغم گستره پهناور اندیشه #هایدگر، میتوان پرسشی بنیادین را در تمامی آنها ردیابی کرد: آیا میتوان به پرسش هستی در افق زمانمندی اندیشید. این همان پرسشی است که هایدگر در «هستی و زمان» و همچنین «متافیزیک چیست؟» به سراغش میرود. هایدگر استدلال میکند که بشر با فراروی از جهان پیرامونی، هستی خویش را شکل میدهد. بر همین قرار است که وی مفاهیمی چون «پایانمندی/محدودیت» و «عزلت/تنهایی» را بهعنوان اصول ساختاری و اولیه متافیزیک در نظر میگیرد.
🔹اینها پرسشهایی است که همچنان میتوان در جهان امروز به سراغشان رفت. رویارویی با جهان و محیط پیرامون و پرداختن به هستی در دنیای امروز اهمیت دارد خاصه در میان کرونا و ضرورت بازگشتن به مفاهیم اساسی زندگی. وضعیت فعلی جهان خوب نشان داد که آنچه هایدگر درباره حیات منحصربهفرد #دازاین میگفت تا چه اندازه اهمیت دارد. بنابه نظر او، ذات اندیشنده بدون وجود جهان خارج و بودن در جهان خارج، دارای شخصیت نیست.
🔸هایدگر مرگ را شیوهای از بودن میداند که دازاین به محض آنکه هستی یافت بار آن را بردوش میگیرد. وی مرگ را افق نهایی #دازاین میداند. شاید بتوان دست به خطر زد و اینگونه نتیجه گرفت که وضعیت فعلی جهان نوعی «بودن به سوی #مرگ» را برای ما به ارمغان آورده است، نوعی آگاهی از بیواسطگی و حضور دائمی مرگ بهمثابه بخشی از زندگی. وجه اصیل دازاین در نزد هایدگر نیز درست به چنین ساختاری اشاره دارد، چراکه اکنون دیگر کمابیش دریافتهایم که نابودی مسئلهای دوردست و بعید نیست، بلکه ساختاری بنیادی و جداییناپذیر از حیات هر روزهمان است.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | شرحی بر کتاب فتح خون (شهید آوینی)
🎙وحید یامین پور
جلسه پنجم (نهایی)
هیئت خدام الرضا علیه السلام
⚜️ @taammolat74
⚜️ @yaminpour👇👇👇