eitaa logo
تاملات
769 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نکاتی در باب 🔸عقل سرخ،‌ دنیایی از تأملات عاشقانه و عارفانه برای کشف روح گم‌گشتۀ بشر است؛‌ تلاشی در جهت رسیدن به رمزگشایی خویشتنِ خویش در عالم نور و معرفت است. ذکرشده که رسالۀ عقل سرخ، یکی از رمزی‌ترین و معتبرترین رسائل تمثیلی سهروردی بوده و ظاهراً یکی از چند رساله‌ای‌است که خلاصۀ نظریات شخصی و آراء واقعی شیخ اشراق را در بردارد. 🔹در رسالۀ عقل سرخ، قصۀ سرگذشت آدمی از نخستین منزل تا فرجامین منزلگه در دنیای دنی بیان‌می‌شود. در این سرگذشت گذرا و تدریجی،‌ توجه شیخ اشراق به نقطه نظرات الهی و دینی چشمگیر بوده و در سراسر رسالۀ مذکور به‌آسانی قابل تمیز است. انسان سالک، در عقل سرخ در پی آن است که خضر شده و از کوه قاف بگذرد و سرانجام به سرچشمۀ زندگانی برسد. 🔸سهروردی با استفاده از رمزهای عرفانی، از آفریده شدن انسان و جستجوی پیرامون خویش (=طلب)، الفت در عالم الست و دانۀ ارادت (=عشق)، آشنایی با ولایت دیگر (=معرفت)، بی‌نیازی از چشم ظاهری در ولایت دیگر (=استغناء)، احساس وحدت وجود علی‌رغم داشتن ده حس جدید و چهار طبع مختلف (=توحید)، رسیدن به عالم تحیر (=حیرت) و محو آدمی در ولایت تازه برای رسیدن به طیران (=فقر و فنا) در ابتدای رسالۀ عقل سرخ سخن گفته است. می‌توان به راحتی دانست که این سلوک عرفانی، بهترین سرآغاز برای ورود به بحث اصلی یعنی راز رهایی از عالم ماده و پرواز در ملکوت لایزالی به‌شمار می‌رود؛ اگرچه می‌توان آن را در سراسر این رساله و سایر رساله‌های شیخ اشراق نیز دنبال کرد. ⚜️ @taammolat74
🔰ژورنالیسم اندیشه در جامعه شبکه‌ای ✍️ رسول لطفی 🔸توسعه و بسط تکنولوژی در جهان مدرن، تحولات مهمی در عرصه زیست انسانی رقم زده و رسانه‌ را به عنوان یک حاکم بلامنازع بدل کرده است. مانوئل کاستلز با طرح فرضیه بنیادی گذر از جامعه اطلاعاتی(Information society) به سوی جامعه شبکه‌ای(Network Society)، معتقد است اطلاعات‌گرایی به عنوان یک پارادایم مسلط در جوامع امروزی، به یک ریخت‌شناسی و ساختار اجتماعی جدیدی منجر شده و در نتیجه صورت متفاوتی از جامعه را نمایان کرده است. 🔹 وی بر این اساس از لزوم بازنگری در نظریات رسانه و جامعه سخن می‌گوید. کاستلز با این فرضیه توانست توصیف و تبیین مناسبی از تغییرات تکنولوژیکی جهان معاصر و آثار آن بر جامعه، اقتصاد، فرهنگ، سیاست ارائه دهد و جایگاه مهمی را برای رسانه‌ها تصویر سازد. بر اساس این ایده، می‌توان از اهمیت امر ژورنالیستی در عصر حاضر سخن گفت. این ژورنالیست‌ها هستند که واقعیت مشترکی برای جامعه می‌سازند؛ برساخت جدیدی از نظام معنایی در ذهن جامعه شکل می‌دهند و بنابراین بر عرصه فرهنگ و رکن اساسی آن یعنی هویت، تاثیرگذارند. 🔸در حوزه بسط اندیشه و علوم انسانی نیز، ژورنالیست‌های اندیشه به عنوان میانجی بین ساحت علم و جامعه، نقش کلیدی دارند. ژورنالیست اندیشه ساحت علم را از برج عاج بیرون آورده و به زندگی روزمره مردم پیوند و به طور غیر مستقیم تفکر علمی را در جامعه توسعه می‌دهد. او نه تنها دست به ترویج علم می‌زند بلکه با توسعه تفکر علمی، موجبات پیشرفت جامعه را نیز فراهم می‌آورد. از سوی دیگر جهت‌گیری اصلی هر جامعه منوط به فهم و بینش مردم آن جامعه است؛ لذا ژورنالیسم اندیشه مسئولیت هدایت افکار توده مردم را برعهده دارد. 🔹تمام سخن آن است که جامعه شبکه‌ای عصر جدید، که محصول روند تکاملی مدرنیته است، اقتضائاتی را رقم زده که از جمله آنها راهبری و مهندسی شناخت مردم بر اساس امر ژورنالیسم اندیشه است. گوشه‌ای از آنرا می‌توان به طور تطبیقی در شماره‌های نشریه «دیده‌بان اندیشه» ملاحظه کرد. برساخت مفاهیم و صورتبندی نظری از مسائل اجتماعی از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بخشی از فرایندی است که ظهور و بروز آن در بین گفتمان‌های فکری مختلف، روشنفکران و اندیشمندان و موسسات قابل مشاهده است. در شماره‌های آتی به تبیین ماهیت و ظرفیت ژورنالیسم اندیشه، کارکردهای اصلی و گوشه‌ای از سیر تاریخی ظهور آن در عصر جدید اشاره خواهیم داشت. 📚 سرمقاله دیده‌بان اندیشه شماره 8 ⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ برنامه مناظرات دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا را از دست ندهید تا با واقعیت این کشور بحران زده از
🔰 افتادن نقاب لیبرالیسم ✍️ سعید آجرلو مناظره ترامپ- بایدن را از چند جنبه می‌توان نمادی از برخی حقایق درباره لیبرالیسم به‌عنوان نماد تفکر و اندیشه غرب دانست: 1️⃣ این مناظره نشان داد که روند نزولی آمریکا و سقوط رویای آمریکایی فراتر از یک شعار سیاسی یک واقعیت عینی است. آمریکا آن تصویر منزه و پاکیزه‌ای که روشنفکران لیبرال در این سال‌ها برای مردم تصویر کردند، نیست. 2️⃣ این مناظره بازتاب واقعیت‌های اجتماعی آمریکاست. به تعبیری نیروهای سیاسی اصلی یعنی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بازتابی از شکاف میان نیروهای اجتماعی در این کشور هستند. تندی و خصومت این مناظره بازتابی از عمق شکاف در جامعه است. چنین شکافی که جنبه‌های اقتصادی، نژادی و ملیتی دارد اکنون در سیاست بازتاب پیدا کرده. 3️⃣مناظره بامداد چهارشنبه ضربه‌ای مهلک و گیج‌کننده به صورت لیبرال دموکراسی بود. اگر پس از به قدرت رسیدن ترامپ در‌2016 منتقدان دموکراسی با بازتولید اندیشه افلاطون به نقد دموکراسی پرداختند امروز با بیانی غلیظ‌تر و زبانی آتشین می‌توانند سطح نازل دموکراسی لیبرال که از پوپولیسم هم عبور کرده و به ابتذال رسیده را نقد کنند. 4️⃣ پولیارشی که صورت نخبه‌گرایانه دموکراسی است و بازتولید الیتیسم «پاره تو» و «موسکا»، نه تنها رویای دموکراسی اکثریتی «روسو» را بر باد داده که موجب تسلط سرمایه به سیاست شده و سیاست را به ابزاری برای کشمکش سرمایه‌داران تبدیل کرده است. همانگونه که «رابرت دال» و «شومپیتر» گفته بودند دموکراسی تبدیل به رقابت گروه‌های قدرتمند و ثروتمند شده. اینگونه است که سیاست زندانی سرمایه می‌شود و مردم گروگان دو حزب اصلی. 5️⃣ این مناظره یک پیغام جدی به کشورهای مختلف و به‌ویژه دولت و سیاسیون ایران دارد. آمریکا ضعیف‌تر از آن است که ظرفیت‌ها و توان اقتصادی و نیروی انسانی کشور را به بهای توافق با آن نادیده بگیریم. آمریکا ضعیف‌تر از آن است که لازم باشد چشم‌مان را به جای دوختن به واشنگتن دی‌سی به تهران ندوزیم. این مناظره نشان داد که راه برای قوی‌تر شدن ایران هموار است و کدخدا خود در چاله افتاده. امیدواریم دیدن قیافه نالان کدخدا کمی ما را متنبه کند. باور کنیم که کدخدا مشت خورده. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 افتادن نقاب لیبرالیسم ✍️ سعید آجرلو مناظره ترامپ- بایدن را از چند جنبه می‌توان نمادی از برخی حقا
📮 این ضربه‌ای بزرگ به اصلاح‌طلبانی است که الگوی را می‌ستایند و به جمهوری اسلامی طعنه می‌زنند. هر چند به تازگی آقای که روزگاری تئوریسین دموکراسی‌سازی اصلاح‌طلبان لقب گرفته بود در دو کتاب «احیای علوم سیاسی» و از «اینجا تا ناکجا» به دموکراسی تاخته بود و خود منتقد لیبرال دموکراسی شد؛ اما اکنون به وضوح فرصت برجسته شدن نقدهای فضیلت‌گرایان و افلاطونی‌ها به دموکراسی فراهم شده است. دسته خود را برید و دموکراسی را به مسلخ برد، همانگونه که دموکرات‌های مدعی بوستونی را به سیاه چاله وقاحت کشاند. چنین است عاقبت لیبرال دموکراسی... انسان دوباره گرگ انسان شده است و فضیلت مغلوب رذیلت شده. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا 🎙دکتر احمدحسین شریفی جلسه ششم مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @ahmadhoseinsharifi👇👇👇
1_446176948.mp3
24.16M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه 🎙دکتر جلسه ششم 🔹 قرائت جامع و اصیل و تمدن ساز از قیام حسینی علیه السلام 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
💠 سلسله سخنرانی معرفت حسینی آیت الله مصباح یزدی ⭕️
حسینیه مجازی کانال تاملات

جلسه نخست : مراتب زیارت جلسه دوم: تاثیر زیارت بر زندگی ما جلسه سوم: مراتب معرفت امام جلسه چهارم : جایگاه امام در عالم جلسه پنجم: راه‌های کسب‌معرفت به امام جلسه ششم: بهترین راه کسب‌معرفت به امام جلسه هفتم: رابطه بین محبت و معرفت جلسه هشتم: بهترین راه کسب محبت امام جلسه نهم: لزوم همراهی محبت با معرفت جلسه دهم: معرفت و محبت، مقدمه اطاعت 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو ♨️ 🔶 موضوع |گفتمان عاشورا در آثار علامه محمدرضا حکیمی 🎙امیرمهدی حکیمی برنامه سوره قسمت سوم ویژه «تاثیر گفتمان عاشورا در گفتمان‌های فکری_سیاسی معاصر» ⏰ ۱ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گفتمان عاشورا در آثار علامه محمدرضا حکیمی.mp3
40.17M
🔉 گفتگو ♨️ 🔶 موضوع |گفتمان عاشورا در آثار علامه 🎙امیرمهدی حکیمی قسمت سوم 🔹به تعبیر محمدرضا حکیمی عاشورا سرود جهش‌های آزادیبخش در طول تاریخ بوده است. او برای عاشورا رسالتی تاریخی قائل بوده و معتقد است پیام عاشورا پیامی آگاهی بخش به مردم بوده تا مانع تسلیم آنها در برابر طاغوت‌های سیاسی و اقتصادی شود‌. 🔹حکیمی عاشورا را پرچم اجرای عدالت می‌داند که بر قله خورشید نصب شده است. او با این تعبیر برای عاشورا رسالتی عدالتخواهانه نیز قائل است. در نگاه او عاشورا امری همیشه جاری در تاریخ و ویرانگر موانع رسیدن جامعه مظلوم به حقوق خود است. به نظر می رسد مواضع عدالتخواهانه‌ی حکیمی به حرکت درآورنده‌ی موج و مطالبه‌های عدالتخواهی در سال‌های اخیر بوده است. 🔹اگرچه برخی منتقدان ادبیات او را متاثر از ادبیات چپ و مارکسیست می‌دانند؛ او بر مفهوم محوری توحید نیز در بستر گفتمان عاشورایی خود تاکید دارد. 🔗 برای شنیدن قسمت قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰 بهشت لییبرالی! 🔸ما نیز روحمان را به سرمایه فروخته‌ایم و حق نداریم بگوییم بس است. مدام باید مصرف کنیم. از قضا جهان لیبرال با ایماژهایی که از راه پروپاگاندای رسانه‌ایش بر سر ما آوار کرده، بیشترین سهم را در خلق و انداختنِ “بهشت” به ما داشته است. بهشتی سرشار از مصرف، خوشباشی و لذت. تصویری که در آن محدویتهای خودمان و جهان را فراموش می‌کنیم و چنان اسبی به دنبال هویجی که بر سر چوب کرده‌اند می‌دویم. 🔹از این رو تصویرِ بهشتی را که جهان سرمایه به ما می‌فروشد، زندگی‌های ما را به جهنم بدل کرده، چراکه سرابیست که هیچگاه به آن نخواهیم رسید و تنها چیزی که نصیبمان می شود احساس گناه و عذابیست که از این نرسیدن به بهشت در ما به وجود می‌آید و آزارمان می‌دهد. 🔸امروزه ما از هر سو با فرمانِ «لذت ببر» بمباران می‌شویم. افراد در عذابند چراکه نمی‌توانند به لذتهایی که می‌بینند دست یابند. دیدنِ تصاویرِ بهشت که چون سرابی آنها را در برهوتِ واقعیت آزار می دهد. برای ما بهشتی ترسیم شده که به واسطه‌ی محدودیت‌هایِ این‌جهانی رسیدنِ به آن میسر نیست و ما با سودای آن جهنمی درونی و بیرونی برای خودمان خلق کرده‌ایم. 💢بهشتی که لیبرالیسم برای ما خواب دیده، تعبیرش را در جهنمِ واقعی موجود می‌توان به نظاره نشست. بهشتِ آنان جاییست که انسان باید مدام مصرف کند. آن‌ها خوشبختی را معادلِ مصرفِ هرچه بیشترِ همه چیز گرفته‌اند. سرمایه امیال مازادی را در وجود ما تعبیه کرده که ارضای آن در گروِ مصرفِ افراطی‌ست. و مصرفِ افراطی لاجرم کارِ مشدد می‌طلبد. و از خلالِ این فرایند زندگی و طبیعتمان را ویران می‌کنیم. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | روز عاشوری ۶۱ قمری چه گذشت؟ 🎙 حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه مسجد الله اکبر دزفول ⏰ روز عاشورا محرم۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @khosropanah_ir 👇👇👇
روز عاشورا چه گذشت مسجدالله اکبر دزفول۹۹.mp3
17.2M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | روز ۶۱ قمری چه گذشت؟ 🎙 حجت‌الاسلام عبدالحسین مسجد الله اکبر دزفول . . ⚜️ @taammolat74