🔉 گفتگو
♨️ #اختصاصی
🔶 موضوع |گفتمان عاشورا در آثار علامه محمدرضا حکیمی
🎙امیرمهدی حکیمی
برنامه سوره
قسمت سوم
ویژه «تاثیر گفتمان عاشورا در گفتمانهای فکری_سیاسی معاصر»
⏰ ۱ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گفتمان عاشورا در آثار علامه محمدرضا حکیمی.mp3
40.17M
🔉 گفتگو
♨️ #اختصاصی
🔶 موضوع |گفتمان عاشورا در آثار علامه #محمدرضا_حکیمی
🎙امیرمهدی حکیمی
قسمت سوم #برنامه_سوره
🔹به تعبیر محمدرضا حکیمی عاشورا سرود جهشهای آزادیبخش در طول تاریخ بوده است. او برای عاشورا رسالتی تاریخی قائل بوده و معتقد است پیام عاشورا پیامی آگاهی بخش به مردم بوده تا مانع تسلیم آنها در برابر طاغوتهای سیاسی و اقتصادی شود.
🔹حکیمی عاشورا را پرچم اجرای عدالت میداند که بر قله خورشید نصب شده است. او با این تعبیر برای عاشورا رسالتی عدالتخواهانه نیز قائل است. در نگاه او عاشورا امری همیشه جاری در تاریخ و ویرانگر موانع رسیدن جامعه مظلوم به حقوق خود است. به نظر می رسد مواضع عدالتخواهانهی حکیمی به حرکت درآورندهی موج و مطالبههای عدالتخواهی در سالهای اخیر بوده است.
🔹اگرچه برخی منتقدان ادبیات او را متاثر از ادبیات چپ و مارکسیست میدانند؛ او بر مفهوم محوری توحید نیز در بستر گفتمان عاشورایی خود تاکید دارد.
🔗 برای شنیدن قسمت قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰 بهشت لییبرالی!
🔸ما نیز روحمان را به سرمایه فروختهایم و حق نداریم بگوییم بس است. مدام باید مصرف کنیم. از قضا جهان لیبرال با ایماژهایی که از راه پروپاگاندای رسانهایش بر سر ما آوار کرده، بیشترین سهم را در خلق و انداختنِ “بهشت” به ما داشته است. بهشتی سرشار از مصرف، خوشباشی و لذت. تصویری که در آن محدویتهای خودمان و جهان را فراموش میکنیم و چنان اسبی به دنبال هویجی که بر سر چوب کردهاند میدویم.
🔹از این رو تصویرِ بهشتی را که جهان سرمایه به ما میفروشد، زندگیهای ما را به جهنم بدل کرده، چراکه سرابیست که هیچگاه به آن نخواهیم رسید و تنها چیزی که نصیبمان می شود احساس گناه و عذابیست که از این نرسیدن به بهشت در ما به وجود میآید و آزارمان میدهد.
🔸امروزه ما از هر سو با فرمانِ «لذت ببر» بمباران میشویم. افراد در عذابند چراکه نمیتوانند به لذتهایی که میبینند دست یابند. دیدنِ تصاویرِ بهشت که چون سرابی آنها را در برهوتِ واقعیت آزار می دهد. برای ما بهشتی ترسیم شده که به واسطهی محدودیتهایِ اینجهانی رسیدنِ به آن میسر نیست و ما با سودای آن جهنمی درونی و بیرونی برای خودمان خلق کردهایم.
💢بهشتی که لیبرالیسم برای ما خواب دیده، تعبیرش را در جهنمِ واقعی موجود میتوان به نظاره نشست. بهشتِ آنان جاییست که انسان باید مدام مصرف کند. آنها خوشبختی را معادلِ مصرفِ هرچه بیشترِ همه چیز گرفتهاند. سرمایه امیال مازادی را در وجود ما تعبیه کرده که ارضای آن در گروِ مصرفِ افراطیست. و مصرفِ افراطی لاجرم کارِ مشدد میطلبد. و از خلالِ این فرایند زندگی و طبیعتمان را ویران میکنیم.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | روز عاشوری ۶۱ قمری چه گذشت؟
🎙 حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه
مسجد الله اکبر دزفول
⏰ روز عاشورا محرم۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @khosropanah_ir 👇👇👇
روز عاشورا چه گذشت مسجدالله اکبر دزفول۹۹.mp3
17.2M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | روز #عاشورا ۶۱ قمری چه گذشت؟
🎙 حجتالاسلام عبدالحسین #خسروپناه
مسجد الله اکبر دزفول
.
.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع | کربلا باز جست سعه صدر گمشده
🎙استاد اصغر طاهرزاده
جلسه دوم
لب المیزان
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
کربلا باز جست سعه صدر گمشده 2.mp3
5.24M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #کربلا؛ باز جست سعه صدر گمشده
🎙استاد اصغر #طاهرزاده
جلسه دوم
🔹در کربلا دو جبهه در مقابل یکدیگر ایستاده اند که هر دو خود را مسلمان میدانند با این تفاوت که یک جبهه تنها فهم خود از اسلام را حق میداند و هر فهم دیگری غیر از فهم خود از اسلام را به شدت نفی و تکفیر می کند، و آن جبهه ای است به فرماندهیِ عمر سعد، یعنی امام جماعت مردم کوفه. جبهه ی دیگر جبهه ای است که غم گمراهیِ مخالفان را می خورد و تلاش دارد آن ها را متذکر انحرافشان کند!
سخن در باب صمیمیت از دست رفته و بازجست سعه صدر گمشده...
🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰 در نقد مکتب اگزیستانسیالیسم
🔸مکتب اگزیستانسیالیسم با نفی مکاتب فلسفی، ایدئولوژی ها و نظریه های مربوط به انسان و غیرواقعی قلمداد کردن یافته های علمی و فلسفی در باب وجود انسان، رهیافت نظری خود را زیر سئوال می برد. این مکتب زاییده شرایط خاص زمانی و مکانی سده بیستم و حوادث ناشی از جنگ جهانی دوم در اروپا است که با از میان رفتن آن شرایط، این مکتب نیز اهمیت خود را از دست داد.
🔹اگزیستانسیالیسم بازتاب بحران لیبرالیسم است، لیبرالیسمی که دیگر قدرت پاسخگویی به مسائل و بحران های اجتماعی و تاریخی جامعه را ندارد و چالش های زندگی در جامعه سرمایه داری، احساس درماندگی و نومیدی ذاتی را در مردمان خود دارد و فلسفه وجودگرایی تلاش دارد با طرح مسائل جدید، آرامش خاطر و رضایت از زندگی را به ساکنان نظام سرمایه داری ببخشد.
🔸اصول و مفاهیمی که اگزیستانسیالیسم آن را طرح و تحلیل می نماید، حول فرد انسانی دور می زند و حس بی معنایی و پوچی وجود انسان را به او تلقین می کند و نگرانی و دلهره ای مداوم در اذهان افراد جامعه سرمایه داری غرب رسوخ پیدا می کند. حس پوچ گرایی و یاس به طور ملموس در آثار اندیشمندان اگزیستانسیال وجود دارد که به برخی از آن اشاره می شود:
🔹رسالات کی یرکگور که یکی از پیشگامان این مکتب است، مملو از هراس و ترس و دلهره است، او در آثار خود بیان می دارد که بی معنایی هستی من، مرا از نومیدی و دلهره، احساس عجز و افسردگی عمیق پر کرده است. وی اعتراف می کند که زندگی انسان مدرن در نومیدی و هراس سپری می شود: «هستی بوی پوچی می دهد، چه کسی مرا به این دام انداخته و اکنون مرا وانهاده است؟ چگونه به جهان آمدم؟ چرا با من مشورت نشد؟»
🔸تصور اشتباهی که فلاسفه اگزیستانسیالیست از مسئله مرگ دارند، منجر گشته تا آنان تمامی طول حیات خود را در دلهره، هراس و یاس سپری کنند،؛ چرا که مرگ از دید آنان نیستی و پوچ شدن است و حیات آدمی با گذشت هر ثانیه به لحظه موعود یعنی نیستی جریان دارد، چنین حیاتی نوعی زوال است، در حالی که مرگ آغازی مجدد و حیاتی نوین و فارغ از قیود و قواعد حاکم بر این جهان است.
🔹با مرگ، جهانی فراخ تر و گسترده تر از دنیای محدود فراروی انسان قرار می گیرد. اگر انسان زندگی خود را در مسیر درستکاری و خوبی ها سپری کرده باشد، پس چه باک از مرگ دارد؟! اگر خطا و اشتباهی از او سر زده و اگر عمل خیری انجام داده، مرگ به تمامی این اعمال معنا و محتوا می بخشد و آن عدالت است. بنابراین دلهره و هراس جزای عملی است که انسان دانسته و از روی عمد مرتکب آن شده و امید و انگیزه به حیات، پاداش فردی که لحظات زندگی خود را با خوبی ها سپری می کند.
⚜️ @taammolat74
🔰 استعارههای مفهومی و فضاهای قرآن
✍️ علیرضا قائمی نیا
🔸امروزه، #علوم_شناختی تحول چشمگیری را در شاخههای مختلف #فلسفه و زبانشناسی به بار آورده است. این علوم به سرعت در حال گسترش هستند و بسیاری از زمینهها را تحت تأثیر میگذارند. یکی از این زمینهها فهم متون دینی است. نظریه استعاره مفهومی و نیز نظریه تلفیق مفهومی از جمله نظریاتی هستند که در علوم شناختی مطرح شدهاند.
🔹 نگارنده به کمک این دو نظریه تحلیل جدیدی از زبان استعاری قرآن و ارتباط آن با جهانبینی اسلامی را پیش کشیده که بنا به آن، استعارههای مفهومی قرآن بخش اجتنابناپذیر #تفکر_اسلامی هستند. از این رو، میتوان از راه تحلیل آنها به نگرش اساسی؛ و یا به عبارت دیگر، جهانبینی قرآن دست یافت.
💢 استعارههای زبانی قرآن تجلیات استعارههای مفهومی آن هستند. این استعارهها به ابعاد مختلف زندگی و تفکر اسلامی شکل میدهند. آنها صرفاً جهت زیبایی سخن به کار نرفتهاند، بلکه #قرآن با طرح آنها تفکر جاهلی را دگرگون میکند.
⚜️ @taammolat74
📮 گاه رنجها و محنتهایی بر انسانهای پاک و قدیس پیش میآید که بازتاب کار آنها نیست بلکه تجربهای است برای ایشان و برای دیگران که ناظر احوال او هستند، آزمونی است در پایداری در راه حق و تعلیمی است مردمان را که در راه حق باید از هیچ رنج و محنتی نهراسند، مانند داستان حضرت ایوب.
✍️ حسین الهی قمشه ای
📚 "در صحبت قرآن"
⚜️ @taammolat74
💠 عشق خونین / سلسله سخنان آیت الله جوادی آملی
⭕️ حسینیه مجازی کانال تاملات
جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم
جلسه دهم
جلسه یازدهم
📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید.
🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا
🎙دکتر احمدحسین شریفی
جلسه هفتم
مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷
.
⚜️ @taammolat74
⚜️ @ahmadhoseinsharifi👇👇👇