XQ8_Moharam_99_-5(Karbala_bazjoste_sesadre_gomshodeh)_lobolmizan[H].mp3.mp3
14.13M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #کربلا؛ باز جست سعه صدر گمشده
🎙استاد اصغر #طاهرزاده
جلسه پنجم
🔹معنای زندگی در مأواگزیدن در رازها و سنت ها است که افق های معنایی را مدّ نظر می آورد. امویان و سلفی گری به کلّی از این نحوه بودن در غفلت اند، چیزی که امروزه ما در فرهنگ مدرنیته و روحیه ی پوزیتیویسم و حس گّرایی با آن روبه رو هستیم. پیامبران خدا آمدند تا افق های معنایی را در مقابل بشر بگشایند تا انسان برای خود معنا پیدا کند و از احساس پوچی رها شود و کربلا در این راستا توانست فرهنگ سازی کند و جهان بشری را متوجه ی غفلت خود بنماید.
🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰 اربعین مرکز قدسی دارد
✍️موسی نجفی
🔸تمدنها سه ویژگی دارند: ابزار، عقلانیت و فضایل اخلاقی. تمدن غربی در فضائل اخلاقی تک بُعدی است، تمدنی مادی و ناسوتی است. بزرگترین شعار آن هم، قدسیتزدایی از عالَم بوده است، منتها راهپیمایی اربعین، قُدسی است. نقطهی آخر و مرکزیِ آن، زیارت امام حسین(علیهالسلام) است و خودِ این زیارت، یک کانون قُدسی است.
🔹تمدن اسلامی، یک مرکز قُدسی دارد. در راهپیمایی اربعین، مرکز قُدسی همان امام حسین(علیهالسلام) است. در طول مسیر نیز، اگر آب و غذا میدهند برای امام حسین(علیهالسلام) است، هر کاری که میکنند، به خاطر امام حسین(علیهالسلام) است. این قُدسیت در همهی آن دیده میشود.
🔸پس، اینجا دقیقاً مقابلِ تمدن غرب قرار میگیرد، آن، قُدسیتزدایی از عالم میکند و این، نه به شکل یک فرهنگِ فردیِ بسته بلکه به شکل یک فرهنگِ اجتماعیِ عظیم در قالب راهپیمایی و تظاهرات -که خودش امر جدیدی است- بروز قُدسی پیدا میکند.
🔹این، حرف جدیدی در عالَم است. این سبک راهپیمایی قبل از انقلاب اسلامی نبوده است. این راهپیمایی، قُدسی است. خود این قُدسیت نشان میدهد که راهپیمایی اربعین، فرهنگی چند ساحتی دارد. این، در مقابل تمدنِ تکساحتی غرب قرار میگیرد.
💢علیرغم اینکه تمدن غربی قُدسیتزدایی کرده و سُنت را تمام شده میدانسته است، این سُنت –راهپیمایی اربعین- بعد از مدرن دوباره زنده شده است. راهپیمایی اربعین، راهپیمایی ملی نیست؛ نه برای عراقیهاست، نه برای ایرانیها و نه برای لبنانیها. در واقع، برای کشور خاصی نیست و جنبهای فراملی دارد. این خود، نشاندهنده یک زیست تمدنی است...
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع | بازخوانی کتاب حدیث پیمانه
🎙رسول لطفی
سلسله نشست مجازی جمعههای اندیشه
جلسه چهارم
⏰ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
حدیث پیمانه ج 4.mp3
15.26M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع | بازخوانی کتاب #حدیث_پیمانه
🎙رسول لطفی
سلسله نشست مجازی #جمعههای_اندیشه
جلسه چهارم
🔹 ترسیم نظام عقیدتی تشیع به عنوان نیرو مذهب در جامعه ایرانی
🔹 حرکت سیاسی تشیع در طول تاریخ از آل بویه تا صفویه و قاجار
🔹دوگانه مذهب و استبداد در تاریخ جامعه ایرانی
🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔰 دنیای ما را احساسات ساخته است، نه عقلانیت
🔸در انتخابات، کسی رأی میآورد که احساسات بیشتری را تحریک کند یا کسی که آمارها و برنامههایی منطقیتر ارائه میکند؟ ویلیام دیویس، در کتاب «احساسات چگونه بر دنیای ما مسلط شد؟!» میگوید دستگاه عصبی درد و استرس و ترس تولید میکند و آنچه تصمیمهای سیاسی و اجتماعی ما را تعیین میکند نه عقل، که همین دستگاه عصبی است.
🔹دنیای مدرن سعی داشت خود را روی چیزهایی بنا کند که مستحکمترین و پسندیدهترین مفاهیم قلمداد میشدند: حقیقت و پیشرفت. فلاسفه و دانشمندان از سدۀ هفدهم به بعد، طبق همین برنامه، برای تعیین قوانین از احساسات انسانی فراتر رفتند تا توصیفی عینی از جهان به دست دهند و «مبنایی برای اجماع صلحآمیز» فراهم آورند
🔸سیستم عصبی که مولد درد، برانگیختگی، استرس و هیجان است به اندام اصلی فعالیت سیاسی تبدیل میشود. ما درمعرض احساسات مسری قرار داریم، بهخاطر اینکه موجوداتی بااحساسیم، نه بهدلیل اینکه روشنفکر، منتقد، دانشمند یا حتی شهروندیم.
🔹پس «بقیۀ ما» باید چگونه پیشرفت کنیم؟ دیویس مینویسد: «امروز چالش پیش روی ما این است که چگونه میتوانیم در آینده دنیایی مشترک تأسیس و کشف کنیم که ساکنانش موجوداتی بااحساس و متفکرند». بهباور دیویس، پاسخ این سؤال را نباید در نوعی بازگشت به گذشته یا حتی خردورزی جستوجو کرد، چون حالا دیگر «فکتها بهتنهایی نجاتمان نمیدهند». شاید راه روبهجلو در این باشد که احساساتمان را تصدیق کنیم اما واکنشها و کوششهایمان را در راستای رنج مشترکمان متمرکز و هماهنگ کنیم.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |مؤلفههای مؤثر در شکلگیری پدیده اربعین
🎙 حجت الاسلام احمد مبلغی
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Arbaeen_jahanidigar2_mobaleghi_01-1.mp3
7.53M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |مؤلفههای مؤثر در شکلگیری پدیده #اربعین
🎙 حجت الاسلام #احمد_مبلغی
#اربعین_جهانی_دیگر
.
.
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو
#اختصاصی
🔶 موضوع | ردپای عقل و عشق در عاشورا
🎙استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی
جلسه اول | نقش عقل و عشق در زندگی
برنامه معرفت
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
003-09-Day-1387_(www.rasekhoon.net).mp3
19.66M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | ردپای #عقل_و_عشق در #عاشورا
🎙استاد غلامحسین #ابراهیمی_دینانی
جلسه اول | نقش عقل و عشق در زندگی
🔹حضرت سیدالشهداءهمانگونه که مظهر عقل الهی است مظهر کامل عشق الهی است اگر عقل الهی نداشت عشق الهی هم نداشت و همین طور برای همه اولیاءالله،عشق او عقلانی بوده عشق هر عاشقی به اندازه عقل اوست و ارزش هر عاشقی هم به اندازه معرفت اوست.
🔹هرچه معرفت عاشق بیشتر باشد عشقش لطیف تر است و هر چه معرفتش کمتر و پائین تر باشد درجه عشقش پائین تر است تا برسد به عشق حسی و شهوانی.این نوع عشق هم عشق است اما چون بدون معرفت است عشق شهوانی است هراندازه عاشق مراتب معرفتش بالاتر باشد مراتب عشقش هم بالاتر است تا برسد به عشق ائمه و امام حسین.
🔹انسان هرچه معرفتش بیشتر باشد و عقلش کامل تر تجلی امام حسین در او بیشتر است عظمت عاشورا به عظمت معرفت امام حسین است. حرکت امام حسین تجلی کامل عقلانیت و تجسم عشق الهی است خلاف عقل ٫در حرکت ولی مطلق نیست.
⚜️ @taammolat74
📮آگاهی ویژهای که در یک «#روشنفکر» سراغ داریم، آگاهیای که عبارت از «اطلاع بر واقعیات» یا «حصول صورت شئ در ذهن» نیست، علم هدایت است، #دانش_شدن است، روشنبینی و روشناندیشی و حق یابی و تشخیص جهت است، و این آگاهی است که «مسئولیت انسانی و اجتماعی» ایجاد میکند.
این آگاهی با تحصیل و تدریس و کتاب و مطالعه حاصل نمیشود هرچند در قدرت بخشیدن آن مؤثر است این آگاهی از «جهانبینی» ناشی میشود. وجود همین آگاهی است که متفکران و نیز پیامبران از آن سخن میگویند؛ در یونان، «#سوفیا»، در مذاهب ودا، «#ویدیا» و در قرآن (نه کتب اسلامی)، «#حکمت» این است. این همان است که امروز متفکران اروپایی آن را «علم پرومتهای» مینامند. آتش خدایی که از آسمان آورد و به انسان بخشید، علمی که چون آتش، گرما (حرکت) و نور (بینایی) میزاید. این همان خودآگاهی انسانی است که یک عالِم ممکن است نداشته باشد؛ همانکه ابوذر صحرایی دارد و ابوعلی دانشگاهی ندارد.
✍️علی شریعتی
⚜️ @taammolat74
تاملات
📮در روزگار مرگ هنر، او (#شجریان) رونق بازار ادب و هنر اصیل ایرانی بود. از مواضع سیاسی هنرمندان چه مو
🔰 شاید در خانه کسی باشد!
✍️ وحید یامینپور
🔸میدانم تلاشم برای ایجاد همزبانی و تفهیم منظورم بیفایده است. در توانم نیست که کتابها را در یک توییت بگنجانم. در توانم نیست تفاوت هنر از تبلیغات را در دو جمله توضیح دهم. در توانم نیست سیاستزدگی را شرح دهم. در توانم نیست بگویم چرا برخی به مولانا و ابنعربی که به تعبیری سنّی هستند توهین میکنند ولی امام خمینی و علامه طباطبایی و بزرگان از عرفا و علما آنها را گرامی میدارند و چارچوب کتابها و نظریههای خود را بر آراء آنها میگذارند.
🔹در توانم نیست بگویم چرا فیلسوفان بدکردار و گاه شهوترانی مثل نیچه و هایدگر مورد توجه متفکرین بزرگ عصر ما حتی شهدای حکیمی چون آوینی بودند. در توانم نیست توضیح دهم چرا آلبر کامو و داستایفسکی و چخوف و سایر نویسندگان بزرگ که نه مسلمان بودند و نه بعضی از آنها حتی به خدا اعتقاد داشتند، هنرمندان حکیم و تاریخ ساز و محترم به حساب میآیند.
🔸 در توانم نیست شرح دهم که گاهی ممکن است هنرمندی با هنرش شالوده و ستونهای خانهی تو را محکم کند ولی گاهی با سنگی شیشهی خانه را بشکند. در توانم نیست بگویم که در عصر ابتذال هنر که پاپ و راک و جاز و رپ گوشهای انسان و فرهنگ را آزرده و کَر کرده، هنرمندی که پاسبان موسیقی و آواز اصیل سنت ماست چقدر عزیز و مهم است هرچند که گاهی به ما فحش داده باشد و شیشهی سیاست ما را شکانده باشد.
در توانم نیست...
ولی در همین جملات کوتاه چیزهایی گفتم... شاید در خانه کسی باشد.
#شجریان
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰چندخطی درباره مرحوم شجریان ✍️ نقدعلی شجریان پدیده ای بود که آوازش تا سالیان سال بر کرانه موسیقی ا
🔰هنرمند ملی، هنر ملی
✍️سیدحسین شهرستانی
۱- استاد #محمدرضا_شجریان، بر چکاد آواز ایرانی جای داشت. هنرآفرینی او در عصر ابتذال هنر و سیطره رسانه، مغتنم بود و هست.
۲- #شجریان بهعنوان پدیدهی درخشان موسیقی ایرانی، دقیقا مولود شرایط پساانقلابی جامعه ایران است. به جهات متعدد، این انقلاب بود که به این پدیده فرصت پدیداری و درخشیدنی چنین بیهمتا داد. او در جوار اساتیدی چون #محمدرضا_لطفیِ بزرگ، توانست در لحظات خطیری که مردمیترین انقلاب تاریخ آفریده بود، به میدان آمده و خود را جاودانه سازد.
۳- گرچه فراز و فرودهای سیاستزدگی های دو دهه اخیر، این پدیده را تحتتاثیر قرار داد، لیکن جانمایههای خویشکاری این پدیده برای هنر ایرانی، فراتر از هواداریها و مخالفتهای زودگذر و هیجانی، باقی خواهد ماند.
۴- به لحاظ دستآوردهای هنری، شجریان و شیوه و طرز هنرمندی او باید بهجد مورد تدقیق و تحقیق و حتی نقادی واقع شود. اساتید و محققان و دانشجویان هنر و علوم انسانی بهدور از ستایش و نفرین باید چنین پدیدههایی را موضوع فکر و تحقیق قرار دهند تا فراتر از مواجهه #نوستالژیک و #رمانتیک، بتوانیم دستآوردهای او را در متن هنر و فرهنگی ملی خویش، ثبت و ذخیره سازیم.
۵- من چون بسیاری از همنسلیهایم از دیرباز با آثار او انس و آشنایی داشتم، اما حقیقتا ربنای استاد، آنِ دیگری داشت و از جای دیگری بود. ترکیبی از سنت تلاوت مصری و آواز ایرانی در آفرینشی تازه و بدیع بود که پسند خاص و قبول عام را هر دو در پی داشت.
۶- از مواجهه نوستالژیک فانتزی طبقه شبهمدرن ایرانی مبتذلتر، تداوم مصرف قبیلهگرایانهی استاد پس از مرگ اوست. اگر واقعا مدعی هستیم که او هنرمندی "ملی" بود، پس او را بیش از این خرج رقابتهای یومیه و جناحی خویش نسازیم.
۷- از بحرانهای توسعهنیافتگی ما همین است که هنوز مقام و معنای "#هنر_ملی" را بهدرستی درنیافتهایم. مسئولیت این بحران، هم بهگردن نهاد سیاست است و هم بر دوش نهاد هنر.
💢نتیجه این بحران تنزل شان هنر ملی و هنرمند ملی از جایگاه رفیع خویش و مصرف بیمبالات او در جریانهای زودگذر و نزاعهای فروملّی است. در موارد بسیار منجمله درخصوص مرحوم شجریان، حتی خود هنرمند هم گاه در فروکاست شان "هنرمند ملی" شرکت دارد، چرا که ایدهی اساسی "هنر ملی" همچنان دچار بحران است. بحرانی که نتیجه اعوجاج در نسبت میان هنر و سیاست در ایران است.
روان استاد شاد باد
⚜️ @taammolat74