🔰 اعتباریات علامه(ره) مبنای طرحی فلسفی برای فرهنگ
✍️ علیاصغر مصلح
🔸«ادراکات اعتباری» #علامهطباطبائی در مسیر بحثی معرفتشناسی به اندیشه درمیآید، اما موضوع ادراکات اعتباری را نباید به قلمرو معرفتشناسی محدود کرد. بهنظر میرسد که علامهطباطبائی این بحث را در پیِ درکی نو از انسان و جهان و با تنفس در فضای فکری عالم معاصر مطرح کردهاند.
🔹برای کشف چنین دریافتی باید بهجای تمرکز ذهن بر ادراکات اعتباری، به قلمرو «#اعتباریات» توجه کرد. اگر مقالة ششم کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم را با توجه به سیر افکاری که در غرب شروع شده و به تأملات فلسفی دربارة «#فرهنگ» منجر شده، مطالعه کنیم، درستی این برداشت آشکارتر میشود.
🔸اگر به زمینه پیدایش اندیشة متفکرانی چون "ویکو"، "روسو" و "هردر" دربارة تمدن و فرهنگ توجه کنیم و نحوة تقّرب این متفکران به حوزة فرهنگ را دنبال کنیم، آنگاه بهتر میتوان به سبب تقّرب علامهطباطبائی به پرسشهایی که ادراکات اعتباری پاسخی برای آنهاست، پی برد. اگر با این شیوه، نظریه ادراکات اعتباری را قرائت کنیم و به شباهتهای دریافتها و در عینحال زمینههای تاریخیِ متفاوت توجه داشته باشیم، امکان آغاز گفتگویی جدید در مورد «فرهنگ و مقومات آن»، بین تفکر اسلامی و تفکرات برخاسته از فرهنگ اروپایی فراهم میشود.
💢 کار مرحوم علامه در این بحث گستردن مباني #فلسفه_اسلامي به منظور فهم #عالم_مدرن و معاصر و مناسبات حاکم بر آن است. قرار گرفتن بحث ادراکات اعتباری در ادامه بحث «پيدایش کثرت در ادراکات»، نشاندهنده مواجهه آن متفکر با یکي از بزرگترین مسائل دوره مدرن، یعني درک اسباب تکثر در فرهنگها، ارزشها و هنجارهای غالب در تاریخ و#عالم_انساني است.
🔹آغاز بحث از اعتباریات، آغازکردن از کف انسان و از جایي است که فرهنگ شروع میشود. با توجه به زمینه پیدایش تفکر فلسفی درباره فرهنگ که از قرن هجدهم آغاز شد، میتوان بحث اعتباریات علامه را آغازی برای ورود به فلسفه فرهنگ دانست. برای آغاز چنین بحثی باید بپذیریم که قلمرو اعتباریات همان قلمرو #فرهنگ است.
⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره
🔶 موضوع |نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی
▪️ دکتر حمید طالبزاده
▪️ دکتر محمود مروارید
انجمن علمی فلسفه دانشگاه تهران
⏰ ٢۶ اردیبهشت ٩٥
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
صوت سخنرانی حمید طالبزاده و محمود مروارید.MP3
28.5M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |نظریه #ادراکات_اعتباری #علامه_طباطبایی
▪️ دکتر #حمید_طالبزاده
▪️ دکتر محمود مروارید
🔹به زعم طالبزاده، علامه در مقاله ششم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» برخلاف سایر آثار خود که در آنها مواجههی انسان با جهان را از سنخ شناخت میداند، اذعان میکند که مواجهه انسان با جهان از سنخ زندگانی است. با به میان آمدنِ مفهوم «اعتبار» در نحوه مواجهه انسان با جهان، ساحتی از ادراک به نام ساحت اعتبار گشوده میشود و در این راستا آنچه به تمامیت میرسد وجود انسان است. به نظر طالبزاده آنچه در این بین نظریهی علامه را در تاریخ فلسفه اسلامی بیسابقه میکند، این است که بدین ترتیب انسان، بنیاد نظر و عمل میشود.
⚜️ @taammolat74
📑 ماهنامه مجازی دیدهبان اندیشه
✴️ شماره یازدهم/ ویژه محرم
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک)
موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🔸رصد روشنفکران، اندیشمندان و ژورنالیستهای علمی در فضای مجازی
🔹دیدهبان اندیشه عرصهای است تا بازتاب و پژواک اندیشههای اصحاب علوم انسانی باشد. بازتاب اندیشههایی که در فضای مجازی به صورت پراکنده وجود دارد. اینجا فرصتی است تا بیشتر با اندیشمندان و روشنفکران و ژورنالیستهای اندیشه، آشنا شده و پای گفتارها و یادداشتهای تحلیلیشان باشیم و عالمانه و منصفانه برخی نکات آنها را تحلیل و ارزیابی علمی کنیم.
🖇 یازدهمین شماره این نشریه الکترونیکی را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @taammolat74
دیدهبان شماره 11-compressed.pdf
5.79M
📑 دوهفته نامه مجازی #دیدهبان_اندیشه
✴️ شماره یازدهم / ویژه #محرم 1399
ویژهنامه نقد وبررسی #جریانشناسی_رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک)
🔹امسال اگرچه بیماری کرونا موجب شد تا برخی مراسم و مناسک عاشورایی کمرنگ باشد، اما از طرف دیگر اندیشمندان، اساتید و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی و برخی نویسندگان و سخنرانان را بیش از پیش به تکاپو انداخت. تا جایی که تعداد سخنرانیها، یادداشتها و مصاحبههای ایشان، در دهه اول محرم امسال بسیار حجم بالایی داشت. از این رو، در این شماره و شماره بعدی دیدهبان اندیشه، به بررسی مهمترین و پرتکرارترین موضوعات و محورهای این سیل عظیم اندیشهای خواهیم پرداخت.
⚜️ @taammolat74
تاملات
✅اختصاصی 📱# لایو 🔻موضوع: نقدر رویکرد روش شناسی دکتر فیرحی 🎙دکتر ذبیح الله نعیمیان ➕فکرت ⬅️پنج ش
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نقد رویکرد روششناسی دکتر فیرحی
🎙 دکتر ذبیحالله نعیمیان
لایو مجازی کانال فکرت
⏰ 22 آبان 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
نقد و بررسی روش شناسی دکتر فیرحی - استاد نعیمیان.mp3
19.93M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نقد رویکرد روششناسی دکتر #فیرحی
🎙 دکتر ذبیحالله #نعیمیان
لایو مجازی کانال #فکرت
🔹 مرحوم فیرحی در مباحث علمی رویکرد گزینشی داشت... ایشان در جمعبندی نظرات علما با رندی، تحریف میکرد.
🔹 ایشان میگوید درقرن اخیر کسی قائل به ولایت فقیه نبوده است!
🔹 موارد غیراخلاقی بسیاری از روشهای علمی ایشان دیدهام.
🔹 آقای فیرحی مواجهه سیاسی داشت حتی در مباحث عمیق فقهی. به عنوان نمونه در بحث علمی که درباره مفهوم حسبه داشتیم با چند مثال موردی، کل بحث را به محاق میبرد و از ورود عالمانه به بحث پرهیز میکرد.
🔹 ایشان پروژه های فکری داشت برای تحمیل نظریه بر فقه و نص.
🔹روحیه ظاهرا اخلاقی و نرم مهم نیست. فکر مهم است و اینکه کسی حق را بشناسد و مخالفت نکند. فیرحی با خودش صادق نبود و با اینکه حق را شناخت اما پایبند نماند.
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه نشست مجازی
🔶 موضوع |جامعهشناسی سیاسی دولت تدبیر و امید
🎙 حسین شهرستانی
بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی
پخش زنده از صفحه اینستاگرام rah.yaaft
⏰ شنبه ۲۴ آبان ۹۹
🕝 ساعت ۲۰
⚜️ @taammolat74
اکنون کجایی
ای خودِ دیگرِ من؟
آیا در این سکوتِ شب،
بیداری...؟🌙
👤جبران خلیل جبران
#شبهای_پاییزی🍁
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |اندیشه سیاسی علامه طباطبایی(ره)
🎙 حجتالاسلام امین اسدپور
سلسله جلسات مجازی بزرگداشت علامه طباطبایی
کانال المرسلات
⏰ ۲۳ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @almorsalaat
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
اندیشه سیاسی علامه طباطبایی.mp3
37.59M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |اندیشه سیاسی #علامه_طباطبایی(ره)
🎙 حجتالاسلام #امین_اسدپور
#سلسله_جلسات_مجازی_بزرگداشت_علامه_طباطبایی
🔹علامه طباطبایی علاوه بر اینکه یک عارف و یک فیلسوف بزرگی هستند در عین حال یک مصلح اجتماعی بودند.
🔹مرحوم علامه جزء پیشگامان اندیشه اسلامی سازی علوم انسانی است.
🔹مباحث عمیق و ژرف علامه طباطبایی باید در قالب ها و صورتبندیهای جدیدی عرضه شود تا به یک نظریه جامع و قابل قبول و طراز با مقبولیت مناسب دربیاید.
🔹برخی در تلاش هستند که از اندیشه علامه طباطبایی(ره) سیاستزدایی کنند. این اندیشه درتقابل با اندیشه انقلاب اسلامی بازخوانی میشود و از اندیشه مرحوم علامه(ره) سوء استفاده میکنند.
⚜️ @Taammolat74
🔰 حق و قدرت از دیدگاه علامه جعفری
🔸هنگامى که یک قدرتپرست براى نابود کردن تقریباً پنجاه و پنج میلیون انسان، فیلسوف مىشود و مىگوید: «اگر ما به قانون طبیعت احترام نگذاریم و اراده خود را به حکم قوىتر بودن، بر دیگران تحمیل نکنیم، روزى فراخواهد رسید که حیوانات وحشى ما را دوباره خواهند درید»
🔹هنگامى که منطق امثال آقاى راسل، وجدان کمالجوى آدمیان را ساختهِ اجتماعات تلقى مىکند و اصالت فریادهاى وجدان را درباره هدف اعلاى هستى که ورود به جاذبه ربوبى است، مشکوک جلوه مىدهد، طبیعى است که تقسیم انسانها به چهار نوع حیوانات هم بازگوکننده ارزشها و شخصیت آدمیان تلقى خواهد شد.
🔸از آقاى راسل باید پرسید: شما که جریان طبیعى قدرت را در دستِ از انسان بىخبرانِ ضد بشرى که در عین ناتوانى قدرتمند نامیده مىشوند، با این سادگى تفسیر مىکنید، براى حفظ بىطرفى خود اقلاً این حقیقت را هم گوشزد کنید که قدرت دیگرى هم در تاریخ زندگى بشرى مشغول فعالیت است که عامل تحرک میلیونها انسان رشدیافته در مسیر انسانیت است.
🔹جریان این قدرت، قسم دیگرى از انسانها را نشان مىدهد که زندگى خود را با احساس تعهد برین و مسئولیت در برابر عوامل «حیات معقول» خود و جامعهشان سپرى مىکنند تا ما بتوانیم آن قدرت ناآگاه را که همواره به عنوان آلت دست قدرتمندان و تقسیم انسانها به چهار نوع حیوان (خوک، خر، حیوانات دستآموز، گوسفندان دنبالهرو و گوسفندان پیشرمه) به کار مىرود، با قدرت رشدیافتگان در به وجود آوردن «حیات معقول»، تصفیه و مورد بهرهبردارى قرار دهیم.
📚تفسیر نهج البلاغه، ج ۶، ص ۶۶ و ۶۷
⚜️ @Taammolat74
🔰نجوایی با استاد علامه جعفری
به مناسبت ۲۵ آبان سالروز رحلت فیلسوف بزرگ جهان اسلام
🔸در کجای زمان ایستادی ای حلقه حقیقت، ای باران بهاری، در نگاهت پرستوهای مهاجر به آسمان عشق میاندیشند و تو را میبینند که در محراب ملکوت، با جاریِ نهجالبلاغه، تقلّایت را به تماشا نشستهایم، و در بیداریِ حیات معقول، تعالیِ انسان را در رحیمیّتِ رحمان، به تفسیر ایستادهای، و گذشتی از کوچهها و شهرها و فانی در بینهایت در جبروت انسان، به خدا رسیدی. با مُلای روم، آن بزرگ ابدی، چه عارفانه به عروج خاک و خاکستر رسیدی، چگونه زیستی که خاک، کیمیای تو شد، و کهکشانِ حکمت هنوز، به درگاه تو کمر خم کرد.
🌸سجادهات، بین مُلک و ملکوت، مؤذّن است و نمازت بر درگاه معبود، هنوز عطرِ جوانه و جاودانگی میدهد. پناه بر آفتاب و پرنده، پناه بر علی و نهجالبلاغه که یاد و نامشان نفسِ خاک را به پرواز درمیآوَرَد. تو، از تبار گل و محمدی، «اللهم صل علی محمد و آل محمد»
⚜️ @Taammolat74
🔰مدارس سمپاد و رؤیای نخبه ساینس (Science)
✍️ مجتبی رستمیکیا
🔸خبر درگذشت #مرحوم_اژهای، نام آشنای عرصه نخبگانی کشور، همه دوستداران او را به سوگ نشاند، خداوند او را رحمت کند؛ اما جان کلام من، نه راجع به شخصیت ممتاز وی، که راجع به خط و مشی نخبگانی کشور و ما حصل تأملات حقیر در 9 سال فعالیت نخبگانی است، کشوری که " رویای نخبه ساینس" Science شیرازه اکثر فعالیت های نخبگانی آن را تشکیل می دهد،جملاتی مانند تو باید دکتر بشی! مهندس بشی! از کودکی در همه خانه ها پیوسته میان والدین و فرزندان دوره می شود! تا شاید شانس موفقیت و در نهایت آسایش زندگی را برایشان فراهم کند! خط مشی نخبگانی کشور در سال های پس از انقلاب؛ اما براستی این نوع نخبه گزینی، نخبه گماری چه معنایی دارد؟
🔹با افکار سنت گرایان موافق نیستم اما جان کلام دکتر نصر از بیان من شیواتر است : " ایران در 30 سال اخیر تکنولوژیهای زیادی از غرب و ممالک دیگر اخذ کرده است. اما باید ببینیم آیا موفقیت در یک دستگاه جدید به معنای رسیدن به قله است؟ یا اینکه باید به عواقب آن نیز توجه داشت. تمام ممالک اسلامی در یک نوع علم جدیدپرستی نه علمدوستی، مشترک هستند و تقلید کورکورانه و عبودیت در مقابل تکنولوژی جدید دارند"؛
🔸خواسته یا نخواسته " سمپاد" در این تفکر تأثیرات جدیی از خود به جای گذاشته است؛ بی مهری سمپاد به رشته های " علوم انسانی" و علاقه به " مدال آوری" و دوری از " استعدادیابی صحیح" در گزینش نخبگان، ما را وارد پروسه " نخبه ساینس" کرده است، و چه استعدادهایی که با این روش به حاشیه نرفته اند؛
🔹بحث زمانی جالب تر می شود که آمار تحصیلات تکمیلی کشورهای پیشرفته را با کشور خود مقایسه می کنیم، حجم زیادی از فارغ التحصیلان مقطع دکتری " علوم انسانی" در کشوری مثل آمریکا ـ بنا بر گزارش توسط بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) ـ تقریبا دو برابر رشته هایی همچون ریاضی و تجربی است؛
🔸 از سوی دیگر اگر نگوییم مافیا، " اقتصاد تیزهوشان" و تب کنکورگرایی، از پیامدهای ناگوار سمپاد بوده است؛ گردش مالی صنعت آموزش یا بهتر بگویم صنعت ساینس در ایران سالانه بالای چند هزار میلیارد تومان است. و به نظرم عامل اصلی " عدم تحول" آموزش و پرورش و علوم انسانی در ایران همین مطلب است.
⚜️ @Taammolat74
♨️ #ویژه
🔸امروز بیست و پنج آبان مصادف با بیست و سومین سالگرد #علامه_جعفری تبریزی هست. هفته آخر آبان در آخرین سال قرن چهاردهم شمسی در تقویم با دو رخداد بزرگ در حوزه فلسفه و حکمت روبرو هستیم؛ یکی سالگرد علامه طباطبایی تبریزی و دومی علامه جعفری تبریزی. شهر تبریز در قرن چهاردهم شمسی (قرن بیستم میلادی) دو متفکر جهانی را در سپهر اندیشه و تفکر به ایران هدیه کرد.
🔹بسیاری چنین می پندارند که دوران اندیشه این دو فیلسوف معاصر به پایان رسیده است ولی باید اشاره کرد که «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی» و «صورتبندی هفتگانه علامه جعفری درباره معرفت دینی» متعلق به فردا میباشد و اندیشههای جهانی این دو فیلسوف در فراسوی مرزها در آینده نه چندان دور بازشناخته خواهد شد.
💢بر همین اساس، تلگمیناری (سمینار آنلاین) با حضور جمعی از اندیشمندان ایرانی در باب علامه جعفری(ره) در حال برگزاری است که در کانال تأملات تدریجاً فایلهای صوتی آنرا بارگذاری خواهیم کرد. این سمینار مجازی از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور اساتیدی چون:
1.سید محمد ثقفی
۲. سید سلمان صفوی
۳. قادر فاضلی
۴. سید محسن فاطمی
۵. قاسم پورحسن
۶. حمید پارسانیا
۷. علیرضا قائمی نیا
۸. سید محمد رضا لواسانی
۹. سید جواد میری
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
♨️ #ویژه 🔸امروز بیست و پنج آبان مصادف با بیست و سومین سالگرد #علامه_جعفری تبریزی هست. هفته آخر آبان
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |علامه جعفری: فیلسوف مطالعات تطبیقی
🎙 حجتالاسلام سید سلمان صفوی
سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
سخنرانی نخست
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
علامه جعفری فیلسوف مطالعات تطبیقی.mp3
10.59M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#علامه_جعفری فیلسوف مطالعات تطبیقی
🎙 حجتالاسلام سید #سلمان_صفوی
مدیر آکادمی مطالعات ایرانی لندن
#سمینار_معرفت_دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
🔹سخنرانی نخست
.
.
.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |معرفت دینی در نگاه علامه جعفری
🎙 حجتالاسلام قادر فاضلی
سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
سخنرانی دوم
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
معرفت دینی در نگاه علامه جعفری.mp3
52.17M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#معرفت_دینی در نگاه #علامه_جعفری
🎙 حجتالاسلام #قادر_فاضلی
استاد فقه و عرفان
#سمینار_معرفت_دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
🔹سخنرانی دوم
.
.
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |سه حقیقت روشن در "نظم زندگی"
🎙 دکتر سیدمحمد ثقفی
سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
سخنرانی سوم
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
سه حقیقت روشن در نظم زندگی.mp3
27.29M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |سه حقیقت روشن در "نظم زندگی"
🎙 دکتر سید #محمد_ثقفی
استاد جامعه شناسی و ادیان
#سمینار_معرفت_دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
🔹سخنرانی سوم
.
.
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |معرفت دینی و معرفت علمی و نسبت آنها با یکدیگر در خوانش علامه جعفری چیست؟
🎙 دکتر حمید پارسانیا
سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
سخنرانی چهارم
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
معرفت دینی و معرفت علمی.mp3
18.56M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |معرفت دینی و معرفت علمی و نسبت آنها با یکدیگر در خوانش علامه جعفری چیست؟
🎙 دکتر حمید پارسانیا
#سمینار_معرفت_دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
🔹سخنرانی چهارم
.
.
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
انسانِ امروز مدعی است كه كوره راههای مريخ را شناخته است ، درحالی كه هنوز با كوچه پس كوچههای دلش بيگانه است !🍂
👤 سلمان هراتی
#شبهای_پاییزی🍁
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی (ره)
🎙 حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی
سلسله جلسات مجازی بزرگداشت علامه طباطبایی
کانال المرسلات
⏰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @almorsalaat
⚜️ @taammolat74 👇👇👇