🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |سیری در مبانی نظری اقتصاد اسلامی
🎙حجتالاسلام علی میثمی تهرانی
مبتنی بر اقتصادنا شهید صدر(ره)
جلسه سوم
⏰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
اقتصاد_جلسه۳.mp3
12.98M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |سیری در #مبانی_نظری_اقتصاد_اسلامی
🎙حجتالاسلام #علی_میثمی تهرانی
جلسه سوم
🔹 مبانی کتاب اقتصادنا شهید صدر
🔹بررسی هویت اجتماعی
🔗لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
🔻پ.ن:
این درسگفتار به صورت ماهانه برگزار میشود. میتوانید آنرا در کانال تاملات دنبال کنید!
⚜️ @taammolat74
⚜️ @meisamee
به نام خدا
🔸🔸🔸 گروه و کانال تاملات🔸🔸🔸
💠 🔹 در عصر پرشتاپ گذار و گذر زمین و زمان؛ کمی ‼️تامل‼️ باید کرد برای شناخت خود و جهانی که در آن زیست می کنیم تا💎 حقیقت 💎را جست و در راه هدف ثبات قدم پیدا کرد. 🔹💠
🔴🔴🔴 تاملات؛ محفلی برای تبادل اندیشه ها
و تفکر برای بازگشت به خویشتن
و طرح نظر از یک طلبه دغدغه مند...
🔷🔷🔷
🔸 دین
🔹 فلسفه
🔸 فرهنگ
🔹 روانشناسی
🔸 رسانه و فضای مجازی و...
♦️♦️♦️ گروه تأملات نیز افتتاح شد👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/567345230Cf50009284f
👆👆👆 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🔰انقطاع نظر و عمل سیاسی در ایران
✍️ مصاحبه نشریه عصر اندیشه با دکتر فیرحی
📍 دانشها همواره از درون و بیرون خود ناقدان و مخالفانی دارند و به همین دلیل است که نحلههای متعددی درون یک دانش شکل میگیرند. این وضعیتی طبیعی برای همه دانشها است. موفقترین دانشهای بشری مانند پزشکی هم بدون منتقد و مخالف نیستند. نقد آقای دکتر بشیریه به علوم سیاسی از درون این رشته صورت گرفته است. در پاسخ به چرایی طرح چنین انتقادی از سوی ایشان من به دو نکته اشاره میکنم که میتواند مفید باشد.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
✔️ ادامه...
🔸 دانش سیاسی در جامعه ما دانشی است که مرکب است اما انسجام ندارد. یعنی ترکیب و ملغمهای از دیدگاههای چپ، دیدگاههای لیبرال - سرمایهداری اروپایی، باستانگرایی و اسلامگرایی در آن دیده میشود. این دیدگاههای متنوع هم به صورت جزیرهای هستند و ارتباط چندانی با هم ندارند.
🔹امروز تصمیمات سیاسی بر تمام زوایای زندگی انسان از تولد کودک گرفته تا تحصیلات و سلامت و کار و حتی مرگ تأثیر میگذارد. هر تصمیم سیاسی میتواند نتایج مختلفی را به دنبال داشته باشد. لذا باید کوشید عمل سیاسی را به علم سیاسی گره زد. به نظر من برداشت دکتر بشیریه این است که چنین پیوندی مابین علم و عمل سیاسی از هم گسسته است.
🔸ما با هر چیز که جنبه ایدئولوژیک پیدا کند مخالفیم. توجه کنید مثلاً مارکسیسم دو بعد دارد: یک بعد آن ایدئولوژی مارکسیستی است و بعد دیگرش یک مجموعه تمهایی است که به درد علم میخورد. مثلاً مارکس میگوید بین نیروهای تولید و تحولات اجتماعی رابطهای وجود دارد. این یک تئوری است که هرچند مارکسیستها آن را تولید کردهاند، لکن ربطی به ایدئولوژی مارکسیستی ندارد.
🔹 بیشک شما نمیتوانید نقش فقیه را از این جامعه حذف کنید. اما در خصوص اینکه نقش فقیه در چه وضعیتی بهتر عمل خواهد کرد، ممکن است ایدئولوژی مجال و اجازه بررسی به شما ندهد. بنابراین ایدئولوژیک شدن علم، اسلامی و غیر اسلامی ندارد. ایدئولوژیک شدن به این معناست که شما به جای نتیجهگیری مبتنی بر دادهها و تحقیقات و تدابیر، از پیش مشخص کنید که من سراغ فلان چیز نمیروم.
🔗 متن کامل این مصاحبه را اینجا بخوانید.
⚜️ @taammolat74
🔰بر سوگ رقیبان سرسخت باید گریست
✍️مجتبی رستمی کیا
🔸علی رغم همه انتقادات و مخالفت¬ها با شیوه تفکر و روش شناسی علمی دکتر #فیرحی، نگاه گفتمان شناسانه و تبارشناسی که تحت تأثیر میشل #فوکو در خصوص رابطه میان قدرت و دانش در بستر تاریخی مسائل علمی را از پایگاه فقه مورد بررسی قرار داده است، و همچنین برداشت های هرمنوتیکی وی از فلسفه #گادامر، مباحث بسیار مهمی تلقی می شود، امروز به جرأت می توان گفت که یک رقیب قوی در مباحث علمی را از دست داده ایم،
🔹وبر سوگ این رقیبان سرسخت باید گریست؛ و از خودمان یک سؤال بپرسیم در مقام فهم و پاسخگویی، چقدر بر نظریات گفتمان، تبارشناسی و دیرینه شناسی فوکو تسلط داریم؟ در مطالعات معناشناسی امروزه، این مباحث از جایگاه مهمی برخوردارند و به نوعی امتداد فلسفه زبان در عرصههای تحقق عمل اجتماعی محسوب می شوند؛
🔸 راهی که از بازی های زبانی ، افعال گفتاری و واقعیت اجتماعی شروع و به ساخت جهان اجتماعی و نظریات گفتمان و تبارشناسی رسیده است؛ فوکو را چه شالوده شکن و یا فراساختارگرا بدانیم، نقطه مقابل ساختارگرایان در مباحث معناشناختی قرار می گیرد و یکی از رقیبان جدی ما در آینده، مخالفان ساختار و نظام سازی های مفهومی در عرصه تمدن سازی اسلامی خواهند بود؛
🔹وی نمونه درخشان کسی است که فقه را از این پایگاه مطالعه کرده است و می طلبد پاسخی انتقادی با تسلط بر نظریات پیش گفته به این جریان داده شود؛ تا به قول شهید مطهری، این انتقادات گفتمانی بتواند راه ترقی علوم اسلامی را بیش از پیش باز کند، "اگر نبود انتقادات فخر رازی و غزالی، فلسفه اسلامی اینقدرها توسعه و تعمیق نمی شد؛ " نگاهم در این نوشته به نوعی در حوزه " مدیریت دانش" و " مدیریت رقیبان علمی" دسته بندی می شود.
#دکتر_فیرحی
#گفتمان
#تبار_شناسی
⚜️ @taammolat74
🔰 داود فیرحی؛ مدرس اسلام اروپایی در دولت برجامی!
✍️ مدرسه انقلاب
🔸 در میان پیامهایی که به مناسبت رحلت دکتر فیرحی صادر گردید، پیام آقای #زیباکلام از موارد جالب بود. زیباکلام تلاش کرده است تا اسلامی سازی علوم انسانی را پروژهای حکومتی جلوه داده و دور بودن آقای فیرحی از این مباحث را «غیرحکومتی» بودن وی تفسیر کند.
🔹 فارغ از اینکه چه کسانی بودجههای سنگینی از حکومت گرفته و میگیرند تا علوم انسانی ترجمهای را در کشور رواج دهند، «غیرحکومتی» جلوه دادن آقای فیرحی جفای بزرگی در حق ایشان است.
🔸مرحوم فیرحی شیفته و مرید مرحوم #هاشمی_رفسنجانی بود و بعدها به یکی از نظریه پردازان #اعتدال و #اسلام_اروپایی بدل شد. هر بار حسن روحانی، موضعی میگرفت که نیازمند توجیهات دینی بود، آقای فیرحی وارد میشد و توجیه میکرد.
🔹 در زمانهای که حسن روحانی مدعی بود وظیفه ما به #بهشت بردن افراد نیست، آقای فیرحی هم میگفت: «ریاست جمهوری، مذهبی نیست یعنی #سکولار است!»(شبکه اجتهاد/17دی1397)» و وقتی حسن روحانی از عاشورا درس #مذاکره میآموخت ایشون هم درس اخلاق شهروندی! می گرفت(جماران/19شهریور98)
🔸 مرحوم فیرحی هر هفته سه شنبه در وزارت خارجه خدمت جناب ظریف و همکارانشان بحثی پیرامون #اسلام_اروپایی داشتند؛ اسلامِ صرفا اخلاقی و غیرسیاسی که نه به استعمار کار دارد و نه به ظلم. (نقل از دکتر فواد ایزدی)
🔹 دکتر فیرحی روابط پنهان و آشکاری با #دولت_اعتدال داشته و در نشریات دولتی نیز بسیار فعال بود. وی از شاگردان و ارادتمندان سیدجواد طباطبایی (صاحب نظریه #مرگ_اسلام ) نیز بوده است.
⚜️ @taammolat74
⚜️ @darseenghelab
📣 هم اکنون پخش لایو نقد رویکردشناسانه دکتر فیرحی کانال فکرت با دکتر ذبیحالله نعیمیان از اینستاگرام
🔗https://www.instagram.com/fekratnet/live/
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @taammolat74
♨️ #ویژه
🔸قابل توجه علاقهمندان به مباحث علوم انسانی، از این هفته شبهای پنجشنبه به بازتاب سلسله نشستهای «عصر علوم انسانی» خواهیم پرداخت. در این نشستها که با همایت مدرسه تخصصی علوم انسانی شرفالدین از سال 1395 برگزار میشود، در تلاش است زمینه نویی برای طرح مباحث علوم انسانی در کشور ایجاد نماید و مسائل مهم کشور را با تحلیل علوم انسانی طرح کند.
🔹البته تمام نشستهای برگزار شده و اساتید مدعو، مدنظر اهداف کانال ما نیست، و بعضی از این اشخاص تحلیلهای ناصحیح و بعضا خلاف واقع دارند. با این حال به رسم امانت کانال ما تصمیم دارد تا تمام جلسات برگزار شده این نشستها را بازتاب دهد. با این حال از تمام مخاطبین عزیز کانال تأملات، درخواست میشود نگاههای انتقادی خود را به این سلسله نشستها معطوف داشته و نظرات خود را برای ما ارسال کنید تا بازنشر بدهیم....
💢بالاخره باید با گفتگو پیش رفت، حرفها را شنید و با استدلال نقدانه به چالش کشید تا زمینهساز طرحی نو باشیم...
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |وضعيت علوم انسانى در ايران و نسبت آن با جامعه
🎙 صادق زیباکلام
سلسله نشستهای عصر علوم انسانی
نشست اول
⏰ ١٨ آبان ٩٥
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
وضعيت علوم انسانى در ايران و نسبت آن با جامعه.mp3
26.06M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |وضعيت #علوم_انسانى در ايران و نسبت آن با جامعه
🎙 #صادق_زیباکلام
سلسله نشستهای #عصر_علوم_انسانی
🔹 در هیچ سطحی در حوزه علوم انسانی در تمام این سال های پس از انقلاب، یک مقاله ی معتبر توسط هیچ شخصی منتشر نشده است. مطالبه ای هم از فضای دانشگاه ها نیست.
🔹چه میشود در کشوری به فاصله ۸ سال، سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی نژاد با آن همه تفاوت شان رای میاورند؟ مگر مکان بررسی چنین پدیده ای، در دانشکده علوم سیاسی نیست؟ پس چرا هیچ تحلیل دقیقی وجود ندارد و مطالبه ای نشد یا اصلا چنین فکری به وجود نیامد؟
🔹 مشکل هم از اسلام نیست. اگر اسلام مانع پیشرفت بود ۲۰۰ سال بعد از اسلام، پیشرفت و توسعه علمی صورت نمیگرفت.
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 منم باید برم...
کلیپ زیبا فوق، بسیار زیباست. همخوانی شهدای مدافع حرم با مداحی زیبای منم باید برم، سیدرضا نریمانی است.
این کلیپ با با تکنیک دیپ فیک ساخته شده است و سازنده آن ذوق قشنگی به خرج داده است.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |عقلانیت در اندیشه آیتالله خامنهای
🎙رسول لطفی
جلسه دوم
بحث و گفتگو کانال گام دوم
⏰ ۲۳ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @gamedovomenghelab
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای1.mp3
4.52M
🔹نقدی بر انسانشناسی ارسطویی
🔹عقلانیت اسلامی در گذر از عقلانیت مدرن
🔹معنای صحیح عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای
🔹طرح موضوع بحث جدید: عقلانیت انقلابی
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای2.mp3
3.62M
🔹عقلانیت انقلابی چیست و چرا این بحث از سوی مقام معظم رهبری طرح شد؟
🔹رابطه عقلانیت و انقلاب چیست؟
🔹 آیا آرمانگرایی انقلابی خلاف عقلانیت است؟
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای3.mp3
3.43M
🔹 عقلانیت انقلابی: عبارت است از چارچوب فکری و اندیشهای با مبانی مستحکم استدلالی و عقلانی و برخوردار از تجربه موفق تاریخی و ریشهدار که در قرآن و سیره انبیاء و معصومین وجود دارد و در کنشهای اجتماعی به ما کمک میکند.
🔹 عقلانیت انقلابی به موازات:
1- عقلانیت لیبرالیستی
2- عقلانیت محافظه کار و تحجر
3- عقلانیت آنارشیستی
🔹 جهان مدرن به اسم عقلانیت در پی حفظ نظم موجود جهان از طریق دیپلماسی است.
🔹 چرا عده ای با ادبیات سازش درپی تحریف عقلانیت هستند؟
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای4.mp3
3.85M
🔹 مقایسه کنش عقلانی مارکس وبر در غرب که منجر به بروکراسی و جهان سرمایه داری مدرن شد با کنش معطوف به عقلانیت انقلابی که منجر به حیات طیبه خواهد شد و ملازم با فطرت انسانی است.
🔰 تحول آفرینی علامه ریشه در آگاهی او نسبت به زمانه دارد
✍️ محمد فنایی اشکوری
🔸ویژگیهای شخصیتی و توانائی علمی علامه طباطبائی سبب ایجاد تحول شده است و آشنایی او با زمانه سبب و زمینه این تحولات شد؛ بنیه علمی و زمانه زیستن در ایجاد این تحولات نقش دارند. برای علامه عنوان فیلسوف کم است چراکه فیلسوفی یکی از ابعاد علامه است؛ او به جامعیت کاملی در علوم مختلف رسیده بود؛ مفسر، فیلسوف و عارف بود، مولفهها و اجزا یک نظام واحد بود و دغدغه اصلی علامه طباطبائی اندیشه و فکر اسلامی است.
🔹علامه طباطبایی میخواهد اندیشه و فکر اسلامی را به عنوان یک نظام فکری چند بعدی و نظام عملی و اعتقادی که جامع باشد و یک نظام عملی و رفتاری که بعد رفتاری و اجتماعی دارد، ارائه دهد. نظام کامل زندگی به این معنا است که نخست جهان بینی جامع به ما ارائه دهد و یک نظام زیست شامل زندگی فردی و جمعی بدهد؛ این نظام جامع فکری و عملی عقلانی باید پشتوانه منطقی و نظری داشته باشد و از طرفی وحیانی و برخاسته از معارف دین و مطابق با آموزه های دین و در عین حال معنوی و عرفانی باشد.
🔸کسانی خواستند نظامهای فکری و عملی ارائه دهند اما حاصل کارشان فقط عقلانی بوده است و یا استخراج شده از دین در حد نقل بوده است که بدون به کارگیری حداکثری ظرفیت عقل و یا با غفلت از بعد معنوی و باطنی دین بوده است و به ظاهر دین بسنده شده است. علامه طباطبائی در همه ابعاد عقلانی، نقلی، باطنی و معنوی اهل علم، اهل عمل، باطن و سیر و سلوک است؛ این ادعا با نظر در اندیشه و آثار او اثبات میشود. شاگردان تربیت شده او ادامه دهنده و امتداد او هستند.
⚜️ @taammolat74
🔰 اعتباریات علامه(ره) مبنای طرحی فلسفی برای فرهنگ
✍️ علیاصغر مصلح
🔸«ادراکات اعتباری» #علامهطباطبائی در مسیر بحثی معرفتشناسی به اندیشه درمیآید، اما موضوع ادراکات اعتباری را نباید به قلمرو معرفتشناسی محدود کرد. بهنظر میرسد که علامهطباطبائی این بحث را در پیِ درکی نو از انسان و جهان و با تنفس در فضای فکری عالم معاصر مطرح کردهاند.
🔹برای کشف چنین دریافتی باید بهجای تمرکز ذهن بر ادراکات اعتباری، به قلمرو «#اعتباریات» توجه کرد. اگر مقالة ششم کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم را با توجه به سیر افکاری که در غرب شروع شده و به تأملات فلسفی دربارة «#فرهنگ» منجر شده، مطالعه کنیم، درستی این برداشت آشکارتر میشود.
🔸اگر به زمینه پیدایش اندیشة متفکرانی چون "ویکو"، "روسو" و "هردر" دربارة تمدن و فرهنگ توجه کنیم و نحوة تقّرب این متفکران به حوزة فرهنگ را دنبال کنیم، آنگاه بهتر میتوان به سبب تقّرب علامهطباطبائی به پرسشهایی که ادراکات اعتباری پاسخی برای آنهاست، پی برد. اگر با این شیوه، نظریه ادراکات اعتباری را قرائت کنیم و به شباهتهای دریافتها و در عینحال زمینههای تاریخیِ متفاوت توجه داشته باشیم، امکان آغاز گفتگویی جدید در مورد «فرهنگ و مقومات آن»، بین تفکر اسلامی و تفکرات برخاسته از فرهنگ اروپایی فراهم میشود.
💢 کار مرحوم علامه در این بحث گستردن مباني #فلسفه_اسلامي به منظور فهم #عالم_مدرن و معاصر و مناسبات حاکم بر آن است. قرار گرفتن بحث ادراکات اعتباری در ادامه بحث «پيدایش کثرت در ادراکات»، نشاندهنده مواجهه آن متفکر با یکي از بزرگترین مسائل دوره مدرن، یعني درک اسباب تکثر در فرهنگها، ارزشها و هنجارهای غالب در تاریخ و#عالم_انساني است.
🔹آغاز بحث از اعتباریات، آغازکردن از کف انسان و از جایي است که فرهنگ شروع میشود. با توجه به زمینه پیدایش تفکر فلسفی درباره فرهنگ که از قرن هجدهم آغاز شد، میتوان بحث اعتباریات علامه را آغازی برای ورود به فلسفه فرهنگ دانست. برای آغاز چنین بحثی باید بپذیریم که قلمرو اعتباریات همان قلمرو #فرهنگ است.
⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره
🔶 موضوع |نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی
▪️ دکتر حمید طالبزاده
▪️ دکتر محمود مروارید
انجمن علمی فلسفه دانشگاه تهران
⏰ ٢۶ اردیبهشت ٩٥
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
صوت سخنرانی حمید طالبزاده و محمود مروارید.MP3
28.5M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |نظریه #ادراکات_اعتباری #علامه_طباطبایی
▪️ دکتر #حمید_طالبزاده
▪️ دکتر محمود مروارید
🔹به زعم طالبزاده، علامه در مقاله ششم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» برخلاف سایر آثار خود که در آنها مواجههی انسان با جهان را از سنخ شناخت میداند، اذعان میکند که مواجهه انسان با جهان از سنخ زندگانی است. با به میان آمدنِ مفهوم «اعتبار» در نحوه مواجهه انسان با جهان، ساحتی از ادراک به نام ساحت اعتبار گشوده میشود و در این راستا آنچه به تمامیت میرسد وجود انسان است. به نظر طالبزاده آنچه در این بین نظریهی علامه را در تاریخ فلسفه اسلامی بیسابقه میکند، این است که بدین ترتیب انسان، بنیاد نظر و عمل میشود.
⚜️ @taammolat74
📑 ماهنامه مجازی دیدهبان اندیشه
✴️ شماره یازدهم/ ویژه محرم
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک)
موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🔸رصد روشنفکران، اندیشمندان و ژورنالیستهای علمی در فضای مجازی
🔹دیدهبان اندیشه عرصهای است تا بازتاب و پژواک اندیشههای اصحاب علوم انسانی باشد. بازتاب اندیشههایی که در فضای مجازی به صورت پراکنده وجود دارد. اینجا فرصتی است تا بیشتر با اندیشمندان و روشنفکران و ژورنالیستهای اندیشه، آشنا شده و پای گفتارها و یادداشتهای تحلیلیشان باشیم و عالمانه و منصفانه برخی نکات آنها را تحلیل و ارزیابی علمی کنیم.
🖇 یازدهمین شماره این نشریه الکترونیکی را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @taammolat74
دیدهبان شماره 11-compressed.pdf
5.79M
📑 دوهفته نامه مجازی #دیدهبان_اندیشه
✴️ شماره یازدهم / ویژه #محرم 1399
ویژهنامه نقد وبررسی #جریانشناسی_رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک)
🔹امسال اگرچه بیماری کرونا موجب شد تا برخی مراسم و مناسک عاشورایی کمرنگ باشد، اما از طرف دیگر اندیشمندان، اساتید و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی و برخی نویسندگان و سخنرانان را بیش از پیش به تکاپو انداخت. تا جایی که تعداد سخنرانیها، یادداشتها و مصاحبههای ایشان، در دهه اول محرم امسال بسیار حجم بالایی داشت. از این رو، در این شماره و شماره بعدی دیدهبان اندیشه، به بررسی مهمترین و پرتکرارترین موضوعات و محورهای این سیل عظیم اندیشهای خواهیم پرداخت.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نقد رویکرد روششناسی دکتر فیرحی
🎙 دکتر ذبیحالله نعیمیان
لایو مجازی کانال فکرت
⏰ 22 آبان 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
نقد و بررسی روش شناسی دکتر فیرحی - استاد نعیمیان.mp3
19.93M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نقد رویکرد روششناسی دکتر #فیرحی
🎙 دکتر ذبیحالله #نعیمیان
لایو مجازی کانال #فکرت
🔹 مرحوم فیرحی در مباحث علمی رویکرد گزینشی داشت... ایشان در جمعبندی نظرات علما با رندی، تحریف میکرد.
🔹 ایشان میگوید درقرن اخیر کسی قائل به ولایت فقیه نبوده است!
🔹 موارد غیراخلاقی بسیاری از روشهای علمی ایشان دیدهام.
🔹 آقای فیرحی مواجهه سیاسی داشت حتی در مباحث عمیق فقهی. به عنوان نمونه در بحث علمی که درباره مفهوم حسبه داشتیم با چند مثال موردی، کل بحث را به محاق میبرد و از ورود عالمانه به بحث پرهیز میکرد.
🔹 ایشان پروژه های فکری داشت برای تحمیل نظریه بر فقه و نص.
🔹روحیه ظاهرا اخلاقی و نرم مهم نیست. فکر مهم است و اینکه کسی حق را بشناسد و مخالفت نکند. فیرحی با خودش صادق نبود و با اینکه حق را شناخت اما پایبند نماند.
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @Taammolat74