eitaa logo
تاملات
724 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 سلسله نشست های اندیشه ورزی *#ورثه_الانبیاء با موضوع "الگوی نقش آفرینی طلاب در دولت سازی اسلامی"* (فصل اول) ویژه «برادران طلاب» برگزار می شود. 🔰این دوره حدود 15 جلسه و به همت *مرکز راهبری ورثه الانبیاء* و *بسیج طلاب مشکات* در پاییز سال ۱۳۹۸ در قم برگزار می شود. 📮 *جهت ثبت نام اولیه (نام، مدرک تحصیلی، نام دانشگاه یا حوزه و سال تولد) خود را به سامانه #10004124615576 یا آی دی @basij_meshkat0 ارسال کنید.* 🔻مکان برگزاری دوره: قم 🔺زمان شروع دوره: 23 آبان به مدت 6 هفته (فقط پنجشنبه ها) 🚧 اطلاعات بیشتر 👇👇👇 https://ble.im/nezamsazi ⚜ @lotfi74
🔰"پیشنهادی مبتنی بر مناسبات ساختاری و ظرفیت های فعلی حوزه" ✍ محمد لیاقت 🔘 بخش اول 🔻مخاطبِ عام:"طلاب و جریانات تحول خواهِ موجود در حوزه" 🔻هدف نگارش: "تسهیل سازیِ ورودِ حوزه به عرصه های مختلف تولید علوم انسانی، در گام دوم انقلاب" 🔹همزمان با شروع گام دوم انقلاب و باالتفات به ورود نظام اسلامی به مرحله ی جامعه سازی، ضرورت تولید نرم افزار علمیِ این حرکت پیچیده و تمدنی، بیش از پیش احساس می شود. 🔹از طرفی با تحلیل و مقایسه ی میان حوزه ی موجود و حوزه ی مطلوب نتیجه ای جز ضرورت تحول، به دست نمی آید. 🔹بدون شک تحول همواره در همه ی سیستم های بزرگ، دشوار و زمان گیر است اما خاصتا در مجموعه های دارای قدمت زیاد که روش ها در آن، رنگ تقدس گرفته، بسی دشوارتر و زمانبرتر می باشد. 🔹اندیشمندان و تصمیم گیران حوزه دیر یا زود، باور خواهند کرد که حوزه ی موجود، با نسبت سنجی میانِ تولیدات علمی فعلی اش و تولیداتی که با درکِ افقهای بلند انقلاب اسلامی، در چشم اندازِ حوزه ی مطلوب، مورد انتظار است، بسیار بسیار عقب است. ⚜ @lotfi74👇👇👇
🔹انگیزه ی اصلیِ از نوشتنِ این یادداشت، چیزی بیش از ارائه ی طرحی به عنوان پیشنهاد به طلاب و جریانات تحول خواه حوزوی نیست. بنابراین، بیش از این به اصلِ ضرورت تحول نمی پردازیم. 🔹به تصور نویسنده،با بررسی وضعیت فعلی حوزه، می توان مدعی شد که در مجموع، اهمِّ مطلوبات در راستای حرکت تحولی حوزه عبارت است از: 🔺اصلاح ساختاری سیستم آموزشی که شاملِ 🔸اصلاح متون درسی(پیشنهادات:ساده سازی متون درسی، بروز رسانی محتوا، حذف زوائد، تکمیل نواقص، 🔸ارتقا سطح مهارتیِ علمیِ طلاب 🔸اصلاح یا بازطراحیِ ساختاری در جایگاهِ شورای عالی حوزه، به هدفِ تصمیم گیری و تصمیم سازیِ هدفمند در سطح کلان حوزه، با سازوکاری که در نهایت، طرح ها از دل مجوعه های نخبگانیِ موجود در حوزه، ابتدا کارشناسی شده و سپس تصویب و اجرایی شوند. 🔺سامان دهی به سیستم اداری نسبتا فشل حوزه(پیشنهادات:تسریع در حل مشکلات مراجعین، ضرورتِ برخوردِ با نشاط و عزت مدارانه ی پشت میزنشین ها با طلاب، حاکم نشدن بروکراسی اداری بر بخش های مدیرتی، تسهیل در دسترسی طلاب به سطح های بالای مدیریتی، ارتقاء هر چه بیشتر سطح خدمات الکترونیک به نحوی که تمامی تقاضاها به صورت الکترونیک قابلِ پیگیری و بررسی باشند) 🔺طراحی نظام تهذیبیِ هدفمند، همراه با چشم انداز روشن تربیتی، متکی بر آموزه ها و روش های اصیل تهذیب نفس.(پیشنهادات: دستیابی به آماری دقیق از آسیب ها و تهدیدهای تهذیبی بالفعل حوزه، نگارش نقشه ی راه تربیتی ناظر به آسیب های شناسایی شده، پرهیز و جلوگیری از تصمیمات و اقدامات سلیقه ای و کارشناسی نشده، همکاری با بزرگان تهذیبیِ حوزه در همه مراحل از طراحی نقشه ی راه تا مقام اجرا، تقویت بخش مشاوره در مدارس با استفاده از مشاورین فعال،متعهد و خبره در مشورت) 🔺شکل دهیِ نظام تبلیغ دینی ، (پیشنهادات: تاسیس مرکز رسانه ای قوی حوزوی با هدف تبلیغ رسانه ای کلان دینی، تصویب طرح های دقیق و متخصصانه برای حسن آموزشِ تبلیغی طلاب، نظارت دقیق بر محتوای تبلیغی مبلغین و نظارت و تصویب قوانین مناسب به عنوان تعریف صلاحیت های لازم برای تلبس به پوشش روحانیت) 🔺بازطراحی نظام معیشتی طلاب(پیشنهادات: پی ریزی نظامی مبتنی بر عزت و مناعت اولا وثانیا مُکفِیِ نیازهایِ زندگی عادی طلاب و از همه مهمتر منطبق بر صلاحیت های واقعی و عادلانه نه تبعیض های ناروا) 🔺ضرورت طراحی نظامِ تامین منابع و بودجه، متکی بر دو اصلِ مهمِ عدم عوام زدگی حوزه ـ که معلولِ استقلال از مردم ـ و حرّیتِ حوزه_که معلولِ استقلال آن از دولتهاست_(پیشنهادات: استفاده از ظرفیتِ عظیمِ وقف های مرده حوزه های علمیه،احیای سنت وقف، جهت دهی در مصرف وجوهاتی که توسط نهاد مرجعیت از مردم اخذ می شود به وسیله ی هماهنگی بیشتر بین دفاتر مراجع) 🔹این موارد تنها بخشی از مهم ترین سر فصل هایی است که می توان برای یک تحول اصیل و عمیق در حوزه پیگیری کرد؛ تحولی از متن حوزه و با همکاری بزرگان و بخش های مختلف مدیریتی حوزه. 🔹اما آنچه که این نوشته دنبال می کند پرداختن به همه ی ابعاد تحول در حوزه نیست بلکه تنها ارائه پیشنهادی است به سه مخاطب حوزوی برای پیشبرد طرحی جهتِ ورودِ جدیِ سازمانِ روحانیت در معادلاتِ ملیِ تولید علم در حوزه های مختلفِ علوم انسانی، به هدفِ جامعه سازیِ اسلامی. 🔹مخاطبانی که به اعتقادِ نویسنده مهم ترین بخش از پازلِ حرکتِ تحولیِ حوزه هستند: 1.مدیران و تصمیم گیران موسسات و مراکز فقهی 2.اساتید انقلابی؛چه اساتیدی که در مدارس مشغول اند و چه اساتیدی که در لجنه هایی خارج از چارچوب رسمی حوزه به تربیت علمی طلاب می پردازند 3.طلابِ فاضلِ انقلابیِ دغدغه مندِ در مرحله ی تحصیل در درس خارج یا در آستانه ی ورود به درس خارج. ادامه دارد... ⚜ @lotfi74
🔰 هنر موسیقی از منظر آیت الله خامنه ای ♦️ بخش هفتم ♦️♦️کلام از محسنات موسيقي ماست❗️ موسيقي را بايد به سمت هدف متعالي بکشانيد. اين را هم فراموش نکنيد که کلام از محسنات موسيقي ماست. ⚜ @lotfi74👇👇👇
🔸اصلاً نقطه قوت در موسيقي فارسي و عربي، وجود کلام به صورت اغلبي است. يعني غالباً چنين بوده که موسيقي با کلام همراه مي شده است. 🔹مسلماً کلام بر جهت گيري کار مجموعه شما تأثير مي گذارد. به تعبير ديگر در بعضي اوقات، کلام که با آهنگ نواخته شده همراه است، وجه هدايتگر دارد و اين وجه در معناي عرفاني، اخلاقي، اجتماعي ياسياسي کلام نهفته است. 🔸آن وقت است که مي توان گفت: کلام هدايت گر، موسيقي را داراي جهت متعالي مي کند. يک وقت است که آهنگ را با کلامي گمراه کننده همراه مي کنيد. فرض بفرماييد کلام، مبين سوز و گداز يک عاشق کاملاً جسماني و مادي براي معشوقه خود است. سوز و گداز کذا هم به خاطراين است که عاشق به معشوقه دست پيدا کند و شب را با او تا صبح بگذراند! هيچ هدف ديگر ندارد و صد در صد هدف مادي است. 🔹مسلماً کلام که براي اين مقصود گفته شود، حرام است. اين هنر شماست که بگردد و شعر هاي خوب را پيدا کند. البته شعر هاي حافظ و سعدي هم، هميشه عرفاني نيست. چه بسا شعر جسماني و مادي هم دارند. شعر را پيدا کنيد و کلامي را بيابيد که حقيقتاً معناي عرفاني يا اخلاقي داشته باشد؛ مثل خيل از غزل ها ي صائب و بعضي از شعراي سبک هندي، که از جنبه اخلاقي خوب و قابل قبولي برخوردار است. ✅کلام هايي چنين را روي آهنگ هاي خود بگذاريد، تا آثار پسنديده اي به وجود بياوريد. ⚜ @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از سورنا سپهبند عصر اشکانی که غربی‌ها را از ایران بیرون ریخت تا حاج قاسم سلیمانی سر لشکر عصر انقلاب که جلوی هجوم تمدن غرب ایستاد و قلل استراتژیک جهان را در حال فتح است... 🔸 چرا غرب از اشکانیان کینه به دل دارد و عصر هخامنشیان را برجسته می‌کند؟ 🔹امپراطوری ایران در زمان هخامنشیان چگونه تحت نفوذ یهودیان درامد؟! بی‌عرضگی هخامنشیان و خشایارشاه جلوی تهاجم نرم یهودیان و از دست دادن تمدن ایرانی و حاکمیت سلوکیان بر ایران! 💌 استاد حسن عباسی ⚜ @lotfi74
🔰 #فیاض درد را می گوید، صورت مسئله را پاک نکنیم❗️ ✍ محمدمهدی علوی 🔹اگر قرار بود در ایران هرکسی سر جایش خودش باشد، باید #ابراهیم_فیاض در عالی ترین سطوح سیاستگذاری علوم انسانی این کشور قرار میگرفت، اگر چند نفر در ایران علوم انسانی مدرن را فهمیده باشند، بدون شک یکی از آنها ابراهیم فیاض است، از معدود افرادی که پروبلماتیک خود را از متن جامعه می گیرد و در آکادمی تبدیل به نظریه میکند چند جامعه شناس و مردم شناس می شناسید که از بطن جامعه و از زیر پوست شهر خبر داشته باشند؟ ⚜ @lotfi74👇👇👇
🔹ابراهیم فیاض علوم انسانی را نه از ترجمه های دسته چندم انگلیسی، بلکه از منابع غیر ترجمه ای و دست اول فلسفه آلمانی آموخته است، مردم شناسی که علاوه بر علوم اجتماعی کانت و هگل و مارکس و وبر را بارها از کتابهایی خودشان خوانده است، استادی که خودش سالها طلبه بوده است و به فلسفه و کلام اسلامی مسلط است، به چهار زبان زنده دنیا کتاب میخواند و اعتقادی به ترجمه ندارد، چه کسی جز او میتواند از فلسفه کانت و هگل مفاهیم همه فهم اجتماعی استخراج کند. 🔹خیلی ها سخنان او را در برخی مسائل شاذ و عجیب می دانند اما شناخت اندیشه او جز با تعمق غرق شدن در عمق حرفهای ظاهرا سطحی امکان پذیر نیست، فیاض درد جامعه را می گوید چشممان را نبندیم، صورت مسئله را پاک نکنیم. 🔸علیه فیاض شکایت کرده اند که چرا فلان نسبت را به قم داده اید، اوضاع فقط اختصاص به قم ندارد، دوستان منتقد کافی است چند هفته به صورت تحقیقاتی با ماشین خود مسافر کشی کنند، من هفت ماه اینکار را کردم بیش از ۵۰ مورد از زنانی که فیاض می گوید را دیدم، دوستان در کنار پیگیری قضایی شکایت از فیاض، این تحقیق میدانی را هم انجام دهند، به احتمال زیاد به داده های بسیاری خواهند رسید و صورت مسئله را پاک نخواهند کرد. 🔸نکته جالب اینجاست که علیه ادعای یک استاد دانشگاه‌؛ فعالان رسانه ای که همیشه از برخوردهای قضایی می نالیده اند شکایت کرده اند، این هجمه فعالان رسانه ای قم علیه آزادی بیان شگفت آور است. 🔹برای من و صدها دانشجویی که سالها شاگردی او را کرده ایم کاملا واضح است که فیاض از روی غرض سخن نمی گوید و باید به حرفهای او و امثال او اعتنا کرد تا درد را درمان کرد، نه اینکه هجمه ببریم و شکایت کنیم. 🔗 لینک مرتبط: https://eitaa.com/lotfi74/346@lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰چرا ایران در توسعه عقل شکست خورد؟ آیا دین‌زدگی سبب پس‌رفتِ عقلانیت و فلسفه شد؟ 🔶شوکران بیست‌ویکم با دکتر کریم مجتهدی 🔸فیلسوف، غرب‌شناس، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران، چهره‌ ماندگار فلسفه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دارای مدال طلای جهانی ابن‌سينا 📺 پخش: دوشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۸، ساعت ۲۱، شبکه چهار 🔹مجتهدی در ۱۸سالگی به فرانسه رفت و در دانشگاه «سوربن» ‌پاريس به تحصيل فلسفه در دوره‌ كارشناسی ارشد و‌ دكترا  پرداخت. سال ۱۳۴۳ به ايران بازگشت و در دانشگاه تهران مشغول تدريس شد. او بیش از نیم قرن است که به تدریس و پژوهش فلسفی اشتغال دارد. #فلسفه #سنت #تجدد #عدالت #غرب #اندیشه #عقلانیت #دین ⚜ @lotfi74
🔰 ردیه ای بر جناب آقای کوشکی در نقد شوکران ✍️ سید جواد نقوی 🔻جناب اقای کوشکی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران واقعا جای تعجب دارد !!! ایا حضور مداوم شما در شبکه افق و یک و حتی سه باعث رنجش خاطر افرادی نخواهد شد ؟ اگر اصل بر اینچنین برخورد ها باشد ؟ ⏰خواندن ۲ دقیقه ⚜️ @lotfi74👇👇👇
🔸جناب اقای کوشکی چرا اهل اندیشه کشور باید برای گفتگو با اصحاب اندیشه در رسانه ملی هیچ جایگاهی نباید داشته باشند و به سمت برنامه های همچون پرگار کشیده شوند ؟ 🔹چگونه شما قضاوت کردید که کریم مجتهدی و حاتم قادری با حکومت اسلامی مخالف هستند اگر می توانید به جای توئیت با روش شناسی و ادله علمی ان را اثبات کنید ؟ در ضمن کچوئیان و پارسانیا حتما چون با انقلاب هستند متفکر قلمداد می شوند اما هوشنگ ماهرویان و دیگران خیر ؟ 🔸ایا اگر رسانه ملی ذیل گفتمان انقلاب اسلامی حتی با مخالفان خودش همچون هانتر و نصر گفتگو می کند ذیل قدرت اندیشه انقلاب و ازاد اندیشی رسانه ملی ان به حساب خواهد امد یا ضعف ان؟ چگونه وقتی فرد مثل سید علی خامنه ای خودش جلو تکفیر اهل اندیشه را همیشه گرفته شما اینچنین تکفیر می کنید ؟ 🔸ایا متفکران انقلاب همچون مطهری و بهشتی به جزء گفتگو و استیلا قدرت اندیشه خود روشی دیگر را به ما یاد داده اند و ایا انقلاب اسلامی قرار نبود در بینش افراد را گسترش دهد !!! 🔹ایا مسعود معینی پور سوپر انقلابی که خود اندیشه امام و ولایت فقیه می گوید خودش متوجه نمی شود خروجی شوکران به کدام سمت است؟ به راستی چرا مدافعان اینچنینی انقلاب هیچ وقت با اندیشه رابطه خوبی نداشته اند ؟ 🔸اصلا چرا انقلابی هایی که صبح تا شب حرف ها امثال ازغدی و عباسی را نشر می دهند به برنامه های همچون شوکران و زاویه و چراغ مطالعه و مجلات همچون عصر اندیشه و فرهنگ امروز بی تفاوت هستند. 🔹ایا میتوان گفت بخشی از مدافعان انقلاب با گسست اندیشه روبرو شده اند و به همان بوده ها قبل اکتفا کرده اند. https://virgool.io/@rasoul_lotfi222/risxn9hnceey ⚜️ @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا فقه نگران زوال خود شده است؟ 🔸 از حجت الاسلام غنوی پرسیدیم، اخلاقی که قرار است از دل تفقه قرآنی شما در بیاید نه با تاملات یونانی، نه با فلسفه اخلاق و نه با تاملات عرفان نظری، چه طور چیزی است؟ 🔹 مگر آن‌ها چه کم داشتند که می‌خواهید چرخ را دوباره اختراع کنید؟ 🔰| #چراغ_مطالعه‌ دوم با حجت الاسلام امیر غنوی. | یکشنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۸، ساعت ۱۰، و دوشنبه ۲۰ آبان ساعت۱۳ شبکه چهار سیما ⚜ @lotfi74
🔊 فایل صوتی بازخوانی کتاب فطرت شهید مطهری 🔷 آیا انسان موجودی فطری است؟ 🔹 جلسه پنجم ⏰۱۴ آبان ۱۳۹۸ ⚜ @lotfi74👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فایل صوتی بازخوانی کتاب فطرت شهید مطهری 💠 آیا انسان فطریاتی دارد؟! 🔹بعد از اینکه معنای فطرت را برای ما توضیح دادند، جناب شهید فرمودند فطرت چند ویژگی دارد که با غریزه متفاوت است: فطرت یک امر تکوینی و جزء سرشت انسانی است. این یک ملاک اولیه است. دوم اینکه مربوط به مسائل انسانی انسان است و ماوراء خواسته های حیوانی است. این ملاک دوم وجه تمایز اصلی با غریزه است. حال اینک آیا انسان فطریاتی دارد؟! 🔹 جلسه پنجم 🔗 لینک جلسه قبل: https://eitaa.com/lotfi74/341@lotfi74
🔰 نقدی بر اصول گرایی 🔸اصولگرایان مدتهاست درگیر ساز و کار وحدت هستند و اینکه چگونه با تشکیل شرکت سهامی، سهم هر فرد و گروهی را بدهند تا مبادا سامانه وحدت دچار اختلال شود‌. ⚜ @lotfi74👇👇👇
🔹از طرف دیگر اصلاح طلبان هم چون بوی شکست به مشامشان خورده به دنبال این هستند که مثلا به بدنه رجوع کنند و کاندیداها را با رجوع به نظر بدنه مردمی شان انتخاب کنند و لیست واحد بدهند. 🔸آخر سر هم اصولگرایان با ترساندن بدنه خود و درست کردن لولویی به اسم اصلاح طلبی مثل همیشه می خواهند از مردم رای بگیرند که اگر به ما رای ندهید لیبرالها وارد مجلس می شوند و دیانت و ولایت در معرض خطر قرار می گیرد. اصلاح طلبان هم اصولگرایان را لولو می کنند که اگر به ما رای ندهید تندروها وارد مجلس می شوند و آزادی و جمهوریت شما تهدید می شود. 🔹غافل آنکه نه الزاما همه ی اصولگرایان دغدغه حفظ دیانت و ولایت دارند و نه اصلاح طلبان دغدغه صیانت از آزادی و جمهوریت. 🔸خوب به فرض که به وحدت رسیدید و مستقلها را هم سرکوب کردید. ثم ماذا؟ حرف حسابتان چیست؟ کدام مشکل از مشکلات کشور قرار است از دل وحدت های سیاسی شما حل شود؟ چندماه است که مشغول لابی و جلسه برای رسیدن به وحدت هستید، چند جلسه برای حل مشکلات مردم داشته اید؟ 🔹ضمن آنکه وحدتی می تواند اثربخش باشد که حول مشکلات و موضوعات اساسی کشور و با در نظر گرفتن همه ی سلایق باشد تا بتواند بدنه را همراه کند. 🔸وقتی همه ی بدنه ی جریان انقلابی دغدغه ی شفافیت و مبارزه با فساد دارد و صدر مجلس ائتلاف اصولگرایان صراحتا مخالف شفافیت آرائ نمایندگان است، وقتی کل جریان انقلابی با برجام مخالف است و ریش سفید ائتلاف مدافع برجام است، یعنی این ائتلاف حقیقت ندارد و فقط یک اتفاق سیاسی است که به خاطر همین تناقضات به زودی از هم خواهد پاشید. 🔹بنده قائل به این هستم که این ساز و کار معیوب اگر هم به نتیجه برسد، نخبگان و سیاسیون صادق و کارآمد هر دو طیف را از گردونه رقابت خارج می کند و لابی بازها و انحصارطلبان دو طیف را بر کرسی مجلس می نشاند و این خود بزرگترین خطر برای مجلسی است که می خواهد در جهت اهداف گام دوم انقلاب قدم بردارد. 🔸تا زمانی که پیران خسته و ناکارآمد بخواهند یکه تازی کنند، راهکار فقط یک چیز است؛ تمکین نکردن از هرآنچه که نقش آفرینی مردمی و استقلال و شرافت نمایندگان را زیر سوال ببرد. 🔹کاندیدایی که بخواهد به هر شرط و شروطی برای ماندن در لیست تن بدهد، نمی تواند نماینده ی کارآمدی برای انقلاب و مردم باشد. ⚜ @lotfi74
♨️ سلسله مباحث بازخوانی کتاب فطرت شهید مطهری(ره) 🔉 جلسه اول 🔜 https://eitaa.com/lotfi74/209 🔉 جلسه دوم 🔜 https://eitaa.com/lotfi74/223 🔉 جلسه سوم 🔜 https://eitaa.com/lotfi74/244 🔉جلسه چهارم 🔜 https://eitaa.com/lotfi74/341 🔉 جلسه پنجم 🔜 https://eitaa.com/lotfi74/366 ♦️♦️♦️تاملات؛ محفلی برای تبادل اندیشه ها♦️♦️♦️ 🆔 @lotfi74
🔰 استفاده از لباس روحانیت، در اینستاگرام چرا؟ ✍صادق بابایی 🔹مرزبندی‌های هویتی انکار شده! نشانه‌هایش را هم یکی پس از دیگری می‌بینیم. چند روز پیش‌تصویر یک آخوند ملبس را دیدم که با هجده سال سابقه‌ی طبلگی، از لباس آخوندی‌اش استعفا داد، آنهم در کجا؟ در اینستاگرام❗️ ⚜ @lotfi74👇👇👇
🔸 سلبریتیزه‌ترین اَپ اجتماعی، مکانی که از اصل و اساسش به کار قِر و فِر مانکن و مدل جماعت می‌آید و حضور جدی دیگران در آنجا، مثل یک شوخی کوچک بیشتر نیست. تنها همین پدیده‌ی منفرد کافیست تا نشان‌مان دهد که مرزهای هویتی و ارزشی پیشین رنگ باخته. استعفا از لباس!در اینستاگرام! 🔹از این که بگذریم، به چرایی می‌رسیم!؟ اساساً چرا شخصی با هجده سال سابقه‌ی طلبگی، که طبیعتاً تازه اول بازدهی و باروری علمی و مالی و… اوست، به قول خودش، فصل جدیدی از زندگی را شروع می‌کند و از رخت آخوندی به در می‌آید!؟ کاری به شخص حقیقی این فرد ندارم، این سوالی است که مصادیق فراوانش، در ذهن مخاطبِ آشنا، خودنمایی می‌کند. چرا لباس‌گریزی و بی‌میلی نسبت به لباس آخوندی، در میان کثیری از طلاب شایع شده است؟ 🔹بعقیده‌ی من، اینجا هم می‌توان سراغی از همان کلیدواژه‌ی پیشین گرفت: انکار مرزها! لباس آخوندی در قدیم معنایی داشت و اکنون نیز معنایی دارد؛ اما تا حد زیادی متفاوت با معنای پیشین. لباس آخوندی تاکنون معنایش نمایندگی دین بود، شعبه‌ای سیّار از ورثة‌الأنبیا که دوّار بطبه بود و بین مردم می‌زیست تا هدایت‌شان کند. اخیراً اما، معنای این چند تکه پارچه عوض شده و یا به تعبیری وسعت یافته است؛ امروزه این لباس، علاوه بر نمایندگی دین، نمایندگی حاکمیت سیاسی را هم به گُرده می‌کشد. تجمیع این دو رسالت سترگ، آنهم در عصر خدایی کردن تکنولوژی، نسبیت ارزش‌ها، تبادل فرهنگ‌ها و انفجار اطلاعات، بالعیان بسی سنگین خواهد نمود. 🔹هرچند! آنکه این رخت از تن می‌کَنَد، از ناتوانی در ایفای نقش اجتماعی دم می‌زند اما، پیام مخفی این کنش و حتی توجیه و توضیح صریحی که به دنبالش می‌آید، آنست که افرادی در این صنف و لباس، دیگر حاضر نمی‌شوند که بار کمرشکن دفاع از دین سنتی و حاکمیت پر‌چالش مبتنی بر آن را به گُرده‌ی خویش بکشند؛ آنها ترجیح می‌دهند که حتی در فصل شکوفایی طلبگی‌شان هم که شده، عشق و علاقه‌شان به دین و حکومت دینی را نزد خود و در پستوی دل‌شان انباشت نمایند و حیات اجتماعی‌شان را از نو و با هویتی نوین بسازند. 🔻پانوشت: گویا آن شخص طلبه، پس از اعلام عمومی، از تصمیم خودش در ترک لباس پشیمان شده که در جای خود محل تامل است؛ آنچه پابرجاست، وجود پدیده‌ی لباس‌گریزی در میان بخشی از بدنه‌ی طلاب است. ⚜ @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نقش #عربستان و #امارات در اتفاقات این روزهای #عراق دستگیری یک تیم اطلاعاتی-امنیتی وابسته به امارات در عراق 🔸در زمانی که #اعتراضات مردمی در عراق به اوج خود رسیده است. 🔹این قسمتی از برنامه عربستان و امارات برای #سرنگونی و نابودی عراق است. 🔸برنامه هایی از قبیل: 1. تشکیل تیم #سایبری برای به #آشوب کشاندن تظاهرات مسالمت آمیز و مردمی در عراق 2. ترند سازی هشتگ #العراق_تنتفض 3. کشته سازی در #فضای_مجازی از مردم عراق برای تهییج افکار عمومی 4. تربیت نیروهای عراقی در #سفارت عربستان برای روزهای بحرانی 5. استفاده از شبکه های اجتماعی برای به حداکثر رساندن تهییج #افکار عمومی 6. همکاری با #سلبریتی های عراقی و #اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی عراق هدف عربستان و امارات #تجزیه عراق است #ایران_والعراق_لایمکن_الفراق #العراق_لن_یحترق ⚜ @lotfi74
🔰چرا اصلاح‌طلبان همچنان نقطه امید آمریکا در ایران هستند؟ 🔹اصلاح‌طلبان و جریان اعتدالی توانسته‌اند لایه‌های مختلفی را به پذیرش این ادعا که مقاومت هزینه‌زاست هدایت کنند؛ اینجاست که آمریکا به این جریان امید بسته است. 🔹اصلاح طلبانی که روزگاری با تابلوی مبارزه با استکبار در میدان بودند حال در یک دگردیسی هویتی از مبارزه با استکبار به ترجمانی محض از داده های و انباشت های تئوری های غربی می رسند. 🔹اخیرا اندیشکده آمریکایی رند (Rand) در نوشته ای ضمن تحلیل شاکله و ساختار تصمیم‌سازی در جمهوری اسلامی ایران خطاب به دولتمردان و تصمیم گیران ایالات متحده آمریکا آورده است: «مقامات و کارشناسان حوزه ایران در واشنگتن باید ماهیت واقعی سیاست‌گذاری در تهران را درک کنند. باید دو دیدگاه در ایران را مورد توجه قرار دهد، اردوگاه حامیان آرمان‌‌های جمهوری اسلامی که برای نیل به آن مبارزه می‌کنند و اردوگاه حامیان روابط ایران با آمریکا که برای آینده این روابط فعالیت می‌کنند؛ بر اساس این ادراک و توجه، واشنگتن برای مقابله با ایران تنها به راه‌هایی برای تقویت موقعیت میانه‌روها نیاز خواهد داشت.» ⚜ @lotfi74
🔰گفت‌وگوی ویژه #عصراندیشه با دکتر دینانی در شماره ۲۰ 📌ما به نفع عقاید خود از فلسفه سوء استفاده می‌کنیم. ما جرأت نداریم ملاصدرا را زیر سؤال ببریم و تفکری فوق آن ارائه دهیم. در حالی که در غرب به راحتی یکدیگر را زیر سؤال می‌برند و لذا مکاتب فلسفی گوناگون پدید می‌آید. غربی‌ها هنر انتقاد از یکدیگر را داشتند و ما نداریم. ⚜ @lotfi74👇👇👇
...🔹چه کسی می‌تواند برای فلسفه تعیین وظیفه کند؟ هیچ‌کس نمی‌تواند. فلسفه‌ای که موظف باشد به هیچ دردی نمی‌خورد. هیچ‌کس قادر نیست به فلسفه دستور دهد. اگر وظیفه را اجبار تلقی کنیم، فلسفه وظیفه‌ای ندارد. خاک بر سر فلسفه‌ای که مجبور باشد. کار فلسفه فقط فهمیدن است. 🔸فلسفه با کفر و ایمان بیگانه است. فلسفه فقط می‌فلسفد. فرقی نمی‌کند به کفر برسد یا به ایمان. اما شما می‌خواهید از ابتدا آن را مسلمان کنید. آیا می‌توان فلسفه را مسلمان کرد؟ فلسفه در طول تاریخ درازش گاهی مسلمان و گاهی کافر شده است اما هنوز مشخصی نیست چه است. 🔹فلسفه مطلق نیست بلکه است. مثل فلسفه اقتصاد که فقط در چارچوب اقتصاد سخن می‌گوید. این‌جا می‌گوییم غرب فلسفه را به عرصه اقتصاد کشانده و آن را نوکر خود کرده و از وجودش بهره‌ها برده ولی پدر فلسفه را درآورده است. اما فلسفه آزاد می‌گوید اصلاً غرب کیست؟! قرن‌ها درطول قرون وسطی کلیسا فلسفه را به خدمت ایدئولوژی خود درآورده بود و حالا نوبت علم است تا همین کار را با فلسفه بکند که هر دوی این‌ها اشتباه است. 🔸آیا در خصوص آشنا کردن مردم با حقیقت وظیفه‌ای دارد؟ خیر. فیلسوف فقط می‌گوید و حرفش را می‌زند و وظیفه هدایت مردم را ندارد. دین وظیفه دارد همه را دینی کند اما فیلسوف قرار نیست همه را فیلسوف کند. فیلسوف پیامبر نیست. هرکس حرفش را فهمید، فهمید؛ در غیر این صورت فیلسوف زحمتی به خود نمی‌دهد. فلسفه فقط راه است و راه را می‌نمایاند. @lotfi74
🔰آمیزشی از طلا و صلیب ‌ ‌🔹اين تصوّر كه کريستف كلمب تجسّم مجموعه‌ای از افكار و انديشه‌های علمی و عقلانی جديد است، مسلّماً تصوّری اشتباه است؛ زيرا سفرهای دريايی او (همچون واسكوداگاما) اساساً با يك ذهنيّت و طرز فكر صليبی مسيحی قرون وسطايی كه آغاز آن به قرن يازدهم باز می‌گردد، در پيوند بود. كلمب نيز، همچون داگاما و حكومت سلطنتی اسپانيا در فكر به راه اندازی يك جنگ صليبی عليه اسلام بود. ‌ ‌🔸هرچند كه او در واقع، در پی يافتن طلا بود، اين طلا برای تأمين هزينه‌های مالی، جهت فتح مجدّد سرزمين مقدس [فلسطين] ضروری بود. كلمب در دفترچه خاطرات روزانۀ خود به تاريخ ۲۶ دسـامبـر ۱۴۹۲ چنين نـوشته است كه: «آرزو دارم به قـدری طلا بيابم كه پادشاهان [اسپانيا] بتوانند، ظرف سه سال جهت حمله به سرزمين مقدس [فلسطين] آماده شوند و آن را تسخير نمايند». ‌ ‌♦️گويا او خودش را «فردی برگزيده و صاحب تكليف با رسالتي آسماني» می‌ديد. اين تصادفی نيست كه دقيقاً همـان سـالی كه کريستف كلمب به سفـر دريايی رفت، شاهد تأسيس رسمی دادگاه تفتيش عقايد در اسپانيا و همچنين بازپس‌گيری غرناطه از دست مسلمانان هستيم. ‌ ‌📚ماهنامه زمانه، شماره ۱۲۰و ۱۲۱ ، آبان و آذر ۹۲ ‌ ‌ @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تطهیر پهلوی همه ی حرف من همین است که #محسن_نامجو بعنوان یک مخالف سرسخت جمهوری اسلامی دارد بیان می‌کند. نامجو که موضع اش مشخص است از نقش و هدف شبکه #منو_تو در مورد تصویرسازی غلط از دوران پهلوی می‌گوید. ایرانِ پیش از انقلاب بهشت نبود. جوانان اهل تحقیق فریب دروغ های این شبکه را نخورند. ملت ایران، یکبار برای همیشه حکومت پهلوی را #استفراغ کرد و هیچ انسان عاقلی دوباره #استفراغ خود را نمی‌خورد‌. این پُست را برای دوستان و آنهایی که در این سالها فریب منوتو را خورده اند ارسال کنید. #پهلوی #نامجو #محسن_نامجو #تاریخ #منو_تو ⚜ @lotfi74