4_6016916304550693547.pdf
1.31M
📘دانلود pdf |معناشناسی و روش شناسی #تحریف_اندیشههای_امام(ره)
نشریه #عصر_اندیشه / شماره 8
گفتگو اختصاصی پیام #فضلینژاد با فیلسوف الهی معاصر #آیت_الله_مصباح_یزدی
🔹آیتالله مصباح یزدی:
«با زور و افسار و زنجیر و شکنجه و کشتن، چیزی عوض نمیشود؛ گاهی نتیجه معکوس هم میدهد.
ما نمیخواهیم با دیگران، با دشمنان و مخالفینمان یا با افراد جاهل، یک برخورد متعصبانه، زورمدارانه و برتریطلبانه داشته باشیم.
خدا میگوید دشمنان و مخالفین خود را احسان کنید و برخورد عادلانه با آنها داشته باشید.
خدا خواسته که انسان با فکر خودش بفهمد و انتخاب کند. ما باید کاری کنیم این زمینه بهتر فراهم شود. اگر بخواهیم کار انسانی کنیم، تنها یک راه دارد و آن تاثیر در فکر است.
دولت اسلامی باید سعی کند با دادن زکات، کفار و جاهلین را جذب کند. باید با مدارا و مهربانی جذب کرد و جهل را برطرف کرد. حتی کمک مالی بهشان کرد تا توجهشان جلب بشود. مُولفةُ قلوبهم. تا بفهمند دلسوزشان هستیم، تا راهی برای هدایتشان باز شود. حالا پذیرفتن یا نپذیرفتنش، مسأله دیگری است.
خشونتطلب نبودهام و این اتهام یک افتراست که مخالفان برای ترور شخصیت میزنند.»
⚜️ @Taammolat74
♨️ #ویژه
لینک مجموعه صوت درسگفتار «گستره دین»
🔸آیت الله مصباح یزدی (ره)
🔻جلسه نخست
🔻جلسه دوم
🔻جلسه سوم
🔻جلسه چهارم
🔻جلسه پنجم
🔻جلسه ششم
🔻جلسه هفتم
🔻جلسه هشتم
🔻جلسه نهم
🔻جلسه دهم
🔻جلسه یازدهم
🔻جلسه دوازدهم
📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید.
🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶
⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
🔰 همیشه استاد
📍آیتالله #محمدتقی_مصباحیزدی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عصر روز گذشته و پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت. وی که سابقه سالها مجاهدت و مبارزه با رژیم طاغوت را پیش از انقلاب اسلامی در کارنامه داشت، رسالت خود در سالهای متمادی در نهضت امام خمینی(ره) و همچنین سالهای پس از انقلاب اسلامی را در کادرسازی و تربیت نیرو برای کشور دید، چنانکه بسیاری از فعالان جریان انقلاب تربیتشده در مجامع و محافلی هستند که آیتالله مصباح مدرس، موسس و مسئول آنها بود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 همیشه استاد 📍آیتالله #محمدتقی_مصباحیزدی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علم
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
💠
ایام مبارزه با طاغوت🔸برخلاف تبلیغاتی که برخی رسانههای ضدانقلاب میکنند، در ابتدای دهه ۴۰ و همزمان با آغاز نهضت امام خمینی، آیتالله مصباحیزدی نیز فعالیتهای سیاسی خود را بهصورت جدی و با فعالیت و انتشار نشریاتی چون بعثت بهعنوان ارگان داخلی حوزه علمیه قم در آذرماه ۱۳۴۲ و انتقام بهعنوان یک نشریه مخفی برای فعالیتهای سیاسی طلاب از مهرماه ۱۳۴۴ آغاز میکند. 🔹آیتالله مسعودیخمینی درباره تاثیر این نشریه بر مبارزات انقلابی میگوید: «مطالب نشریه انتقام بهقدری انقلابی و تند بود كه الان نیز وقتی كه انسان آنها را مطالعه میكند لرزه بر اندامش میافتد.» در همین سالها آیتالله مصباح بهصورت تشکیلاتی نیز مبارزات علیه رژیم پهلوی را پی میگیرد. جمعی از علما و مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۱۳۴۳ گروهی مخفی و سری با نام یازده نفر را تشکیل میدهند که آیتالله مصباح ضمن عضویت، مسئولیت تبلیغات گروه را برعهده میگیرد، ازجمله اعضای این گروه میتوان حضرت آیتالله خامنهای، علی مشكینی، ابراهیم امینی، احمد آذریقمی، علیاكبر هاشمیرفسنجانی و حسینعلی منتظری را نام برد. 🔹یکی از اقدامات جالب توجه آیتالله مصباح در این جمع، اختراع نوعی خط شبیه خط میخی برای نوشتن دستور جلسات بهصورت رمزنگاری شده بود، بهطوریکه ماموران ساواک درصورت کشف دستور جلسات نتوانند از آنها استفاده کنند. همین فعالیتها نهایتا باعث میشود که در سال 45 دستور دستگیری و بازداشت آیتالله مصباح در ساواک صادر و تعقیب و گریز طولانیمدت در اصفهان، یزد و بعدا تهران آغاز شود، فرآیندی که نهایتا باعث دستگیری وی در سال 47 میشود. بعد از این ایام فعالیتهای آیتالله مصباح با شدت بیشتری و در جبهههای مختلف پیگیری میشود و تا پیروزی انقلاب ادامه مییابد. 💠
کادرسازی برای انقلاب، از مدرسه حقانی تا طرح ولایت🔸در این سالها البته آیتالله مصباح همچنان که در سطور بالا گفتیم یک رسالت ویژه برای خود تعریف میکند و آن تربیت نیرو است. مدرسه علمیه حقانی در سال ۱۳۴۳ با همکاری شهیدبهشتی، آیتالله ربانی، شهید قدوسی و آیتالله مصباحیزدی آغاز به کار میکند و محفلی ممتاز و قابل توجه برای تربیت نیرو برای نهضت امام خمینی و مبارزه علیه رژیم پهلوی میشود. آیتالله مصباح در ابتدا تدریس درسهایی چون فلسفه، تفسیر و اخلاق را برعهده دارد و چندی بعد نیز عضو هیاتمدیره این مدرسه میشود. وی همچنین در همین سالها مسئولیت بخش آموزش موسسه در راه حق که آن هم در سال 1343 و با هدف اثبات حقانیت اسلام و مبارزه با شبهات تاسیس شده بود را برعهده میگیرد. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
🔸 پس از انقلاب اسلامی فعالیتهای علمی و سیاسی آیتالله مصباح رنگوبوی جدید میگیرد. مناظرات بزرگ و مواجههها علمی با فعالان التقاطی، تودهای و... ازجمله تلاشهای برجسته وی در سالهای ابتدای انقلاب اسلامی است. در این سالها و ایام بعدی آیتالله مصباح تصمیم به گسترش تشکیلاتی این مجموعه فعالیتهای خود گرفت، ابتدا توانست مرکزی بهنام «دفتر همکاری حوزه و دانشگاه» به تصویب ستاد انقلاب فرهنگی برساند، سپس با توسعه موسسه در راه حق و بنیاد باقرالعلوم، نهایتا در دهه 70 «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» را تاسیس کرد.
🔹 این موسسه که یکی از بزرگترین مراکز مطالعاتی و پژوهشی ایران است در سالهای متمادی مسئولیت پرورش و تعمیق دانشجویان و طلاب برای موضوعات مذهبی، فقهی، حقوقی و فلسفی را برعهده داشته است. این مجموعه در کنار جذب تعداد زیادی از دانشجویان، مسئولیت علمی دورههای آموزشی با نام طرح ولایت در دانشگاههای کشور را نیز برعهده داشته است. این دورهها معروفترین دورههای تربیتی جریان انقلاب در دانشگاههای کشور است که هرساله در ایام تابستان برگزار شده و میشود.
💠
ترور شخصیت یا آزادی اجتماعی؟🔸یکی از برجستهترین دوران فعالیتهای سیاسی و فقهی آیتالله مصباحیزدی مربوط به ایام دولت اصلاحات است، همان زمانی که نزدیکان دولت و مجلس ششم فضا را مناسب دیدند تا با تمام توان به اسلام، انقلاب و اصول آنها بتازند و به اصطلاح فرآیند گذار از انقلاب اسلامی به ناکجاآباد را عملیاتی کنند. از «افکار امام باید به موزههای تاریخ برود» تا «دین افیون تودهها و حکومتهاست» و حتی ایدههایی چون «علیه خدا هم میتوان تظاهرات کرد» و «همجنسبازی باید آزاد باشد» نقل و نبات محافل سیاسی و رسانهای اصلاحطلبان رادیکال یا به اصطلاح رفورمیستها در این ایام بود و کمتر کسی هم جرات یا توان این را داشت که در مقابل حجم گسترده و فشار سنگین رسانهای و اجتماعی آنها ایستادگی کند. 🔹در این شرایط آیتالله مصباحیزدی ازجمله سردمداران روشنگری و انتقاد به این رفتارها بود. کنشهای موثر و پررنگ آیتالله مصباح در سالهای دهه 70 باعث شده بود تا رفورمیستها کینه بزرگی از وی به دل گرفته و بهجای پاسخگویی علمی و منطقی که البته از آن عاجز بودند، به توهین و استهزا روی آوردند. در سال 1378 و در اوج مواجهه آیتالله مصباح با رادیکالیسم اپوزیسیون موجی از توهین و هتکحرمت این عالم دینی به راه انداختند. 💠
مقابله با انحراف🔸یکی از مصادیق واضح و شاخص در عملکرد آیتالله مصباحیزدی کنشگری بدون حب و بغض سیاسی و تصمیمگیری بر اساس حق و حقیقت بود. حمایت آیتالله مصباحیزدی از محمود احمدینژاد که حد فاصل سالهای 84 تا 88 بسیار واضح و آشکار بود، اما پس از ماجراهای رخداده در سالهای 90 و 91 بهشدت کم و البته قطع شد، بهصورتیکه حتی میتوان با استناد به جدا شدن جمعی از نزدیکان آیتالله مصباح از کابینه محمود احمدینژاد از آن مطمئن شد. 🔹علاوهبر این آیتالله مصباح در فروردین 1390 و در جمع فرماندهان سپاه با جریان انحراف مرزبندی میکند و میگوید: «افرادی که بیشرمانه مکتب ایران را بهجای مکتب اسلام معرفی میکنند، خودی نبوده بلکه غیرخودیاند؛ ما با کسی عقد اخوت نبستهایم و از کسی حمایت میکنیم که حامی اسلام و تابع رهبری باشد.» آیتالله مصباح بعدها در مواجهه با ساختارشکنیهای احمدینژاد هم در گفتوگویی با خبرآنلاین میگوید: «ما هرکسی را تا مادامی که در مسیر اسلام کار میکند، حمایت میکنیم، طرفداریاش میکنیم، هر وقت منحرف شد، ما هم از او جدا میشویم. اعمال و رفتار امروز احمدینژاد را تأیید نمیکنم، چون اکنون یک حالت انحرافی در او میبینم.» ⚜️ @Taammolat74
🏴جمعههای فراق
✍️ محمدتقی عارفیان
گفتند جمعه عید است، هر عیدمان عزا شد
غم روی غم نشست و دل زار و مبتلا شد
در انتظار دلبر هر جمعهای نشستیم
دلبر نیامد از راه، آدینه هم عزا شد
داغی نشسته بر دل از آن دی غمانگیز
مالک به خاک افتاد هنگامهای بهپا شد
از جمعهها نشسته داغی به قلب رهبر
هر جمعه از سپاهش نامآوری فدا شد
یک جمعه حاجقاسم، یک جمعه حاجمحسن
این جمعه نیز مصباح خاموش و بیصدا شد
در سالگرد مالک عمار هم سفر کرد
درد وصال او نیز در جمعهای دوا شد
رفتند جمله یاران، خوبان و غمگساران
ای منتقم بهپا خیز دل تنگ کربلا شد
#شهیدحاجقاسم_سلیمانی
#شهیدحاجمحسن_فخریزاده
#حضرت_علامه_مصباح_یزدی
#جمعه
⚜️ @Taammolat74
🔉 میزگرد علمی
#اختصاصی
🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع معرفت شناسی
🎙اساتید:
آیتالله مصباح یزدی | غلامرضا فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان
جلسه نخست
🔻 پ.ن:
آنچه از منظر مخاطبان فرهیخته میگذرد، بخشی از سلسله نشستهای پژوهشی -آموزشی است که در مؤسسه امام خمینی قم به منظور تبیین تاریخی و تطبیقی مباحث معرفتشناسی در دهه 70 برای طلاب حوزه علمیه قم تشکیل یافته است. این جلسات به صورت روزانه در کانال تأملات بارگزاری میشود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
میزگرد معرفتشناسی 1.mp3
14.85M
🔉 میزگرد علمی
🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع #معرفت_شناسی
🎙اساتید:
آیتالله #مصباح_یزدی | #غلامرضا_فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان
جلسه نخست
🔹برخی از مطالب که در این گفت وگوها به آنها اشاره می شود عبارتند از: اهمیت، تاریخچه و خاستگاه معرفت شناسی،تمایز معرفت شناسی از روان شناسی ادراک و وجودشناسی علم، معنای عام و خاص معرفت شناسی، اهمیت و موضوع معرفت شناسی در حکمت اسلامی، همراه بودن مباحث معرفت شناسی با اغراض سیاسی، لزوم توجه به گرایش های فکری نویسندگان تاریخ معرفت شناسی، موارد استعمال واژه اپیستمی و تفاوت آن با واژه Knowledge ، اطلاقات دوازده گانه علم در منابع دینی و حکمت اسلامی، بیان فهرستی از مباحث اساسی و محوری در معرفت شناسی غرب(تبیین ماهیت علم، ویژگیهای عالم، تعیین ماهیت معلوم، امکان علم، گستره علم و تقسیمات علم).
⚜️ @Taammolat74
🔰اکنونی برای فلسفه ی اسلامی
✍️ جذوات
🔸 فلسفه ی اسلامی امروزه دچار دو بحران اساسی است، اولا تاریخ خود را فراموش کرده است و به نحوی از گذشته ی خود بریده است و ثانیا آینده ای مبهم در پیش روی خود دارد که به دشواری می تواند مسیری را برای خود پیدا کند، چرا که هنوز جایگاه خودش را در جهان امروز پیدا نکرده است و نمود آشکار این مسئله را می توانیم در اینجا ببینیم که هنوز به مفاهمه ای فلسفی با فلسفه ی غرب به مثابه ی صورت عقلانیت جهان امروز نرسیده است و بیشتر آن را یک رقیب سیاسی می بیند که باید در عرصه ای ایدئولوژیک آن را حذف کند
🔹 و همچنین قرن هاست که نوزایی درونی خودش را هم از دست داده است و مسیر طبیعی خودش را هم نتوانسته است طی کند، اما با این حال در تاریخ چند قرن اخیر خود "اکنون"هایی را داشته است، به نحوی که در این بین افرادی بوده اند که توانسته اند "اکنون و حالی" را برای فلسفه اسلامی رقم بزنند و سعی کنند همچنان حیاتی را برای آن حفظ کنند. در دوران معاصر شاید علامه ی طباطبایی سهم ویژه ای در این امر داشته باشند. علامه طباطبایی گرچه سعی داشتند افقی را پیش روی فلسفه اسلامی ترسیم کنند و به نحوی فلسفه اسلامی را به سوی گفتگو با فلسفه ی غرب پیش ببرند اما آنچنان که شایسته بود، این امر میسر نشد.
🔸 شاگردان علامه طباطبایی که خود را میراث دار مرحوم علامه می دانستند سعی کردند که این مسیر را طی کنند که گرچه امکانات بیشتری را هم برای ترسیم این افق داشتند ولی مسئله را به سطحی منتقل کردند که به یک سیر نزولی منجر شد و نهایتا سویه های ایدئولوژیک مسئله چنان پررنگ شد که سبب گم شدن خود فلسفه ی اسلامی شد. اما به هر حال علامه و شاگردانشان کسانی بودند که "اکنون و حال" را برای فلسفه ی اسلامی نگه داشتند و توانستند، سوالهایی را پیش روی فلسفه ی اسلامی قرار دهند تا بتواند زیستی در "اکنون" داشته باشد.
💢در میانه شاگردان علامه طباطبایی مرحوم آیت الله مصباح یزدی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. نگاه تیزبینانه و دقیق ایشان نسبت به مسائل فلسفه ی اسلامی سبب شد همچنان ما پرسش هایی را برای پرسیدن از فلسفه اسلامی، داشته باشیم." تعلیقه بر نهایه" ی ایشان از جمله همین آثار است که شاید بتوان گفت در بین آثار فلسفی ایشان اعم از تالیف و تدریس از جایگاه مهمی برخوردار است. شاید شارحین فلسفه ی صدرا با مشی ایشان در شرح و بسط فلسفه ی صدرائی چندان موافق نباشند علی الخصوص کسانی که برایشان جنبه های عرفانی مباحث ملاصدرا اهمیت بیشتری دارد اما اهل فن معترف هستند که ایشان در پاره ای از مسائل تیزبینی ها و نکته سنجی های بسیار دقیقی دارند که همانطور که گفته شد بهترین نمود آن را می توانیم در تعلیقات ایشان بر نهایه الحکمه ببینیم. روحشان شاد.
#علامه_مصباح_یزدی
#تعلیقه_بر_نهایه
#علامه_طباطبایی
⚜️ @Taammolat74
🔰 آیتالله مصباح یزدی و نسل سوم
✍️ کمیل خجسته
🔸نسل سوم انقلابها را نسل ترمیدور مینامند. ترمیدور چه بود؟ یکی از ماههای انقلاب فرانسه که در آن انقلاب از بین میرود. دلیل آن هم این گفته میشود که نسل سوم چون تجربه مستقیمی از انقلاب ندارد علاقمندی و دلبستگیش به انقلاب از بین میرود و آن نسل سوم و عدم دلبستگیش سبب میشود تا انقلاب هم از بین میرود.
🔹 در اواخر دهه هفتاد و هشتاد شمسی فضای رسانهای و دانشگاهی کشور پر شده بود از این حرفها و کلیدواژه گسست نسلی محور آن بود. انقلابی که نسل اولش، تجربه پیروزی بر طاغوت را داشت و نسل دومش پای جنگ تحمیلی ایستاده و از کشور دفاع کرده بود؛ وارد دوره تثبیت خود شده بود. دوران دفاع سخت با موفقیت گذشته بود و انقلاب دوران جدیدی را تجربه میکرد.
✅ در این دوره بود که نسل سوم با پرسشهای بنیادین فکری درباره اساس انقلاب و اساس حکمرانی روبهرو شده بود.
💢 خدا رحمت کند آیتالله مصباح یزدی را که با کتابهایش و منبرهایش شجاعانه پلی شد برای اتصال نسل سوم با نسل پیشین خود و پاسخهایش سپری شد در مقابل موج شبهات.
به او مدیونیم. خدا رحمتشان کند.
⚜️ @Taammolat74
🔰 ماجرای یک مناظره مخفی
متن مناظره منتشر نشده آیتالله مصباح و عبدالکریم سروش
📍در سال های ابتدایی انقلاب، آیت الله «محمدتقی مصباح یزدی» و دکتر «عبدالکریم سروش» در کنار یک دیگر با نمایندگان حزب توده و دیگر افکار مخالف انقلاب ساعت ها مناظره و بحث داشتند. اما نوع رابطه میان این دو نفر هیچگاه به این شکل باقی نماند و در دوران اصلاحات جنجالی در رسانه ها میان آن ها شکل گرفت؛ تا جایی که بارها یک دیگر را به مناظره فراخوانند. همین دعوت به مناظره سبب شد که بسیاری تصور کنند این دو نفر هیچگاه در مقابل یک دیگر به مناظره نپرداخته اند. اما برخی دیگر صحبت از مناظره ای غیرعلنی در موسسه امام خمینی به میان آورده اند...
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 ماجرای یک مناظره مخفی متن مناظره منتشر نشده آیتالله مصباح و عبدالکریم سروش 📍در سال های ابتدایی ا
✔️ [ادامه...]
🔸«سید محمود نبویان» که از نزدیکان آیت الله مصباح است نقل می کند: «بارها به آقای سروش گفتم به جای فحشکاری بیا بنشینیم گفتوگو کنیم تا بحث روشن شود. اما ایشان نپذیرفتند. به آقای شبستری هم گفتم، ایشان همه جا گفت، شاگردان مصباح یزدی شمشیر زیر عمامه خود دارند؛ عمامهام را برداشتم تا شاید ثابت کنم خبری از شمشیر نیست و او باید مناظره کند».
🔹«قاسم روانبخش» که یکی از نزدیکان آیت الله مصباح بود در همان دوران در پاسخ به سوالی مبني بر آمادگي مصباحيزدي براي مناظره با سروش اظهار داشت: «در مقطعي از دوران اصلاحات، بحث مناظره داغ شد و دانشجويان دانشگاههاي معتبر مانند تهران و اصفهان بحث مناظره آيتالله مصباح با دکتر سروش را مطرح کردند». روانبخش افزود: «مصباح در آن زمان چندين شرط را مطرح کرد که يکي از آنها، مشخص بودن موضوع مناظره و ديگري پخش مستقيم آن از شبکه يک سيما بود که سروش اين شروط را نپذيرفت!»
🔸گفتنی است همچنین از حجت الاسلام والمسلمين سيدهادی خسروشاهی نقل شده است که ایشان در زمان اوج گیری اظهارات سروش در رسانه ها مدعی شده است که پیش از این سروش این اظهارات را در مناظره با مصباح مطرح کرده و پاسخ شبهاتش داده شده است.
💢اما چند سال پیش بعد از 24 سال از انجام مناظرهای که غبار تردید بر آن نشسته بود، «سامان مهدور»، یکی از فعالین اصلاح طلب، نسخه ای از متن این مناظره را برای اولین بار در فیسبوک خود منتشر کرده است؛ مناظره ای که به نظر می رسد در اوایل دهه ۷۰ صورت گرفته است. که در همان سال «پیام فضلینژاد» در مجله عصر اندیشه نیز بخشی از آن را منتشر کرد. بر اساس شواهد موجود این مناظره در موسسه امام خمینی رخ داده است.
⚜️ @Taammolat74
724156.pdf
1.42M
📘دانلود pdf |متن مناظره منتشر نشده آیتالله مصباح و سروش
⭕️ بسیاری معتقدند که آیت الله مصباح و دکتر سروش هیچگاه با یک دیگر مناظره نداشته اند، اما به نظر می رسد واقعیت چیز دیگری است!
🔹دکتر سروش و آیت الله مصباح یزدی در این مناظره تاریخی، پیرامون حساس ترین مسائل فنی شناخت فلسفی به بحثی تخصصی با یکدیگر نشستهاند، موضوعاتی که هر یک از حساس ترین مبانی علوم انسانی و موضوعات فکری فلسفی به شمار میروند. در این نسخه موضوع مناظره «ارتباط میان طبیعیات و فلسفه» بوده که در فضایی کاملا علمی و محترمانه برگزار شده است.
⚜️ @Taammolat74
🔰بزرگترین آلزایمری تاریخ علم!
ملکیان چرا منکر شاگردی آیت الله مصباح شد؟!
🔸هنوز حجرههای حوزوی شب بیداریهایش را فراموش نکردهاند که تا صبح فقط مشغول خلاصه نویسی کتابهای استاد مصباح بود.
🔹هنوز اهل علم دفاعیات او از استادش را فراموش نکردهاند که دهان بدخواهان را میبست.
🔸هنوز برادرانش جای خالی او را در کنار خود در موسسه فراموش نکردهاند که روزی مقدم بر همه آنها بود.
🔹هنوز به قول رفقایش بسیاری از کتاب های استاد، قلم او را فراموش نکردهاند که زحمت استاد را کم میکرد.
🔸هنوز مردم سابقه ی فکری او را فراموش نکردهاند که سینه چاک مکتب انقلاب بود.
🔴 اما گویا خودش یک تنه در مقابل همه اینها ایستاده و همه را فراموش کرده..!! درود به شرفت ای بزرگترین آلزایمری تاریخ علم...!!
👈"یکی از نکاتی که کاملا درباره آن دوران من تحریف شده این است که "من شاگردی آقای مصباح را کردهام" من فقط و فقط در جلسات درس عیبالنفس اسفار ایشان شرکت کردهام. مراد از شاگردی آقای مصباح اگر چیزی است که در حوزههای علمیه متعارف است، من تکذیب میکنم."(مصاحبه مصطفی ملکیان با ماهنامه برای فردا)
#علامه_مصباح_یزدی
#مصطفی_ملکیان
#استاد
#شاگرد
#آلزایمر_تاریخی
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سید محمود نبویان: آقای مصباح اعلام کرد حاضر است با سروش مناظره کند به شرطی که تلویزیون زنده پخش کند ، سروش ترسید و نیامد!
درباره مناظره مخفی عبدالکریم سروش و آیت الله مصباح اینجا را کلیک کنید.
🔗 گفتگوی کامل در آپارات
https://www.aparat.com/v/JvlBT
⚜️ @Taammolat74
🔰 ترور شخصیت بدتر از ترور فیزیکی
✍️ داود مدرسییان
🔸درترور فیزیکی، جسم شخص رااز بین می برند تا در بین جامعه نباشد،در ترور شخصیتی، اعتبار و ارزش شخص را درجامعه زیر سؤال میبرند تا در بین مردم منزوی شود و او را از چشم عموم مردم یا بخشی از مردم بیاندازند. یکی ازشخصیت هایی که طی دودهه اخیر در جامعه مورد هجمه قرار گرفته و ترور شخصیت شده است #علامه_مصباح_یزدی (حفظه الله) است. شخصیتی فیلسوف، عالم، بصیر، مجاهد و به دور از غل و غش دنیا.
🔹آیت الله مصباح هم مورد شدیدترین حملات دشمنان خارجی در بی بی سی و صدای آمریکا قرار گرفت، هم ازسوی جریان داخلی مدعی اصلاحات که از هیچ تهمت و تحریف و تخریبی علیه وی فروگذار نکردند و هم از سوی بخشی از اصولگرایان که به بهانه رقابت های انتخاباتی(خاصه بعد از انتخابات مجلس 90 و ریاست جمهوری 92) بدترین اهانت ها را به وی روا داشته اند.
🔸درهمین راستا مامورسابق سیا (رائول مارک گرشت) میگوید: «بگذارید راحتتان کنم، تنها مانع ما برای ایجاد دموکراسی (دموکراسی آمریکایی) در ایران آیت الله مصباح یزدی ست، فقط آیت الله مصباح یزدی! او تنها کسی است که دموکراسی(آمریکایی) را به چالش کشیده است. #آیتالله_مصباح بزرگترین دشمن ماست!».
🔹عزیزان بگذارید خیلی صریح بگویم ما فقط ترورهای فیزیکی را میبینیم امااز ترورهای شخصیتی غافلیم! برای ترورهای فیزیکی باید انتقام بگیریم و برای ترورهای شخصیتی ها باید آن شخصیت ها را سردست گرفته وبدون هیچ ترس و واهمه ای، آنها را درست به دنیا و مردم معرفی کنیم.
⚜️ @Taammolat74
🔰تئوریپردازی عملگرا در دو ساحت
#اختصاصی
✍️مهدی کمالی
📍در میان نظرگرایان و عملگرایان، یک جریان سومی وجود دارد که به آنها روندگرا گفته میشود، کسانی که طرح و برنامه خوبی را به روی صفحه میچینند و خود آن را سر دست میگیرند تا جامه عمل بدان بپوشانند. امام خمینی در موضوع ولایت فقیه جایگاه واضع را داشتند و روندگرایانه ولایت فقیه را مبتنی بر تاریخ، اندیشه علمای گذشته و نظرات خودشان وضع نمودند و خود نیز برای اجرای آن تلاش کردند و اجازه ندادند تا طرح فقط به کتابخانهها برود و تبدیل به ایدهای خاک خورده بشود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰تئوریپردازی عملگرا در دو ساحت #اختصاصی ✍️مهدی کمالی 📍در میان نظرگرایان و عملگرایان، یک جریان
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
💠
پرده اول:🔸در عالم واقع، تئوریسینهای بسیاری هستند که طرحها و ایدههایی را دارند که هیچ گاه توان به اجرا رساندنش را ندارند یا افرادی زندگی میکنند که استاد به ثمر رساندن ایدهها و برنامهها هستند اما اطرافشان خالی از هر ایده و نکتهای است که مبتنی بر یک اندیشه سازماندهی شده صورت بندی خاص خود را بگیرد و تولید شود. 🔹مارکس و انگلس یا هابز و لاک در پهنای فلسفه سیاسی-اقتصادی غرب افرادی بودند که اگر کتابهایشان در گوشه کتابخانهها میمانند، امروز را به این شکل نمیدیدیم، استادان طراحی که تنها ایدههایی را بیان کردند. طرحهای آنها در میانه راه همیشه میماند و تاریخ تفکر پر است از کتابهای خاک خوردهای که این دست فیلسوفان غربی نوشتهاند و عمل نشدن به آنها تنها نکته مثبتی است که دردل آثارشان نهفته است. 🔸در میانه عالم نیز بزرگانی همچون علامه طباطبایی در عرصه فلسفه، صاحب جواهر در عرصه فقه و صاحب نظران دیگری از گذشته دور تا معاصر ما، همچون ملاصدرا، شهید اول و ثانی تا شیخ انصاری حضور دارند که تئوریپردازان خوبی هستند و با یک بررسی و تتبع عالمانه نظراتی را به ثبت رساندند و در کتابخانه جای دادند تا به دست اهلش برسد. 💠
پرده دوم:🔸در آن سوی طرحها و نتایج، افرادی هستند که مجری ایدهها نام گرفتند و عملگرایی در جانشان نهفته است، لنینها و استالینهایی که روح کمونیسم را از مارکس به شوروی آوردند و این اندیشه را عملیاتی کردند تا حاکمان آمریکایی که تنها مجریان اندیشههای اتاق فکر دستهایی هستند که میدان عمل را تئوریزه میکند و عمل کنندگان خوبی هستند. 🔹در این سو نیز هستند کسانی که گفتمان و اندیشه انقلاب اسلامی را سر دست گرفتند و مو به مو به فرامین امامین انقلاب گوش فرا میدهند و در عملیاتی کردن این طرحها هیچ وقت دریغ نکردند. نخبگانی که طرح را پیش روی خود گرفتند و مبتنی بر پایههای حساس آن به دنبال تحقق آرمان و شعارهای ابتدای انقلاب تا دستورات امروز رهبر انقلاب هستند. 💠
پرده سوم:🔸در هر جریان و انقلابی که شکل میگیرد، نخبگان امر به چهار دسته تقسیم میشوند، واضعان، شارحان، تبلیغ کنندگان و مصرف کنندگان. در انقلاب اسلامی در دوران امام خمینی (ره) ایشان واضع جریان و اندیشه ولایت فقیه بود، عدهای آن را شرح دادند و بزرگانی پلی میان شارحان و مصرف کنندگان شدند و آن طرح را بیان نمودند تا به دست مردم برسد و روشنگری در سطح تکنیکی و خرد آن به ثمر برسد تا جز به جز جریانات اجتماعی مختلف نسبت به ایده و طرح ولایت فقیه هشیاری داشته باشند و آن را نرمافزاری کارآمد در مقابل حکومت پهلوی بدانند و عملیاتی کنند. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰تئوریپردازی عملگرا در دو ساحت #اختصاصی ✍️مهدی کمالی 📍در میان نظرگرایان و عملگرایان، یک جریان
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
💠
جمع بندی🔸اما در میان نظرگرایان و عملگرایان، یک جریان سومی وجود دارد که به آنها روندگرا گفته میشود، کسانی که طرح و برنامه خوبی را به روی صفحه میچینند و خود آن را سر دست میگیرند تا جامه عمل بدان بپوشانند. امام خمینی در موضوع ولایت فقیه جایگاه واضع را داشتند و روندگرایانه ولایت فقیه را مبتنی بر تاریخ، اندیشه علمای گذشته و نظرات خودشان وضع نمودند و خود نیز برای اجرای آن تلاش کردند و اجازه ندادند تا طرح فقط به کتابخانهها برود و تبدیل به ایدهای خاک خورده بشود. 🔹حضرت علامه مصباح یزدی را میتوان در دوره رهبری و زعامت رهبر عزیز انقلاب، به عنوان یک نخبه روندگرا در قامت شارح تئوری انقلاب دانست که زحمت سومی را نیز متقبل شد و آن شاگرد پروری و همین مسئله منجر به کادرسازی عظیم ایشان در عرصه اجتماعی شد. افرادی که امروز در بدنه مدیریتی جامعه حضور دارند و افرادی صالح و باتقوا هستند که از مسیر این مدیر با تقوا و استاد اخلاق به کارهای اجرایی رسیدند. 🔸مصباح به دو دلیل اصلی در صدر تخریبهای جریانات مختلف و هتاک قرار گرفته است، مخالفینی که هم در داخل کشور بر سر قدرت نزاع دارند و هم در خارج از کشور به دنبال براندازی هستند. در واقع دو لبه قیچی منافقین داخلی و دشمنان خارجی که به دنبال حذف تفکر مصباح از انقلاب بود. 🔹اول اینکه ایشان نخبه روندگرا بود و طرحهایی که در قامت شارح و در راستای اهداف واضعی همچون رهبر عزیز انقلاب مینوشت، خود برای اجرا و عملیاتی کردن آن میکوشید و مسیر او دقیقا ایجاد یک طرح عمیق برای پیشبرد انقلاب اسلامی بود. 🔸دوم روحیه شاگرد پروری و توان بالای استاد بزرگ علامه مصباح بود که بسیاری از افراد در حوزه و دانشگاه وامدار اندیشههای متعالی ایشان بودند و همین مسیر بود که سبب میشد تا حضرت ایشان نسبت به دیگران خاص تر شود. رهبر انقلاب از همین سو در پیام تسلیت ایشان فرمودند: خدمات ایشان در تولید اندیشهی دینی و نگارش کتب راهگشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همهی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کمنظیر است. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |ابعاد شخصیتی حضرت آیت الله مصباح (ره)
🎙حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی
مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
به مناسبت رحلت آیت الله مصباح یزدی
⏰ 13 دی ماه 99
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
مراسم سالگرد سردار سلیمانی و رحلت آیت الله مصباح یزدی-سخنرانی استاد فلاح-991013.mp3
14.12M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |ابعاد شخصیتی حضرت #آیت_الله_مصباح (ره)
🎙حجت الاسلام و المسلمین #محمدرضا_فلاح_شیروانی
مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
.
.
.
🔗 برای خواندن یادداشت ویژه ایشان درباره شخصیت آیت الله مصباح یزدی با عنوان «ایده بلوغ یاری» کلیک کنید.
⚜️ @fvtt_ir
⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از تاملات
📚 نظریه حضرت آیتالله مصباح یزدی در قلمرو ماهیت علم دینی
🔹 فصلنامه انتقادی ـ نظری کتاب نقد شماره ۷۶
این مجموعه ۲۶۲ صفحهای شامل شش مقاله با عناوین زیر میباشد:
ـ رابطه علم و دین از دیدگاه حضرت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی/ علی مصباح یزدی
ـ سکولار نبودن گزارههای علوم توصیفی/ حسین عشاقی
ـ جایگاه نظریه علم دینی آیتالله مصبـاح یزدی در میان طبقه بندی جدید نظریه هـای علم دینی/ سیدمحمدتقی موحد ابطحی
ـ علوم انسانی اسلامی و علم دینی از دید آیتالله مصباح یزدی/ مهدی عبداللهی
ـ نقد و بررسی هویت علم دینی از دیدگاه آیتالله مصباح یزدی/ خسرو باقری
ـ تحلیل و ارزیابی مدل شناختی دیدگاه آیتالله مصباح یزدی در تولید علوم انسانی اسلامی/ مرضیه عبدلی
🔗 برای سفارش آنلاین این کتاب اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
پاسخ به شبهات رسانهای و مجازی:
🔶 با موضوع |خشونت فرهنگی (مقایسه تفکر فرهنگی آیت الله خامنه ای و آیت الله مصباح)
🔸 دکتر مهدی جمشیدی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی تهران بزرگ
⏰یکشنبه 14 دی 1399 ، ساعت 18
🌐 http://video.nasraa.ir/rt8xonuxds0k/
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @nasratehran
📮#علامه_مصباح یزدی در زمانه ی هیجان، #استادِ_اندیشه و تعقل بود. حتی آنها که سیاقِ سیاست ورزی او را دوست نداشتند هم نمی توانند انکار کنند که مرحوم آقای مصباح در عصر فیلسوف نماهایِ مطبوعاتی #متفکری_حقیقی بود. قدر و جایگاه او، اندیشه و آثارش در فصل همه گیری #ویروسِ_ترجمه، برای اهالی سپهر اندیشه و سیاست روشن است.
او در نقطه ی درستی از تاریخ و در روزگاری که چپ های سنتی با تکیه بر فرآورده های فکری غرب، در پی فتح سنگر به سنگر عرصه ی سیاست و قدرت بودند، علمِ روشنگری را در دست گرفت. و چه جفاها که در حق او نشد! چه توهین ها که نشنید! آن روزها #مدعیانِ_تندرویِ_اصلاح_طلبی با تیغ تیزِ شایعات و تیترهای مغرضانه در پی ترور شخصیت او بودند. او اعتقادش را در چهارچوب علم و اخلاق تبیین می کرد و مدعی های روشنفکری دینی و پرچمداران پلورالیزم و تکثر سیاسی، شخصیتش را هدف گرفته بودند. با این همه او ایستاد و پا پس نکشید! او برای فکر و عملش چهارچوبی استوار و روشن داشت که در کوران حوادث متزلزل نمی شد.
✍️ پیام مرادی دبیر سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل
⚜️ @Taammolat74
🔰 ارزش پیام هم نداشت؟!
✍️ عبدالله عرفانی
🔸 علامه مصباح یزدی، عمار انقلاب و یاور رهبری شامگاه 12 دی دار فانی را وداع گفت. واکنشها نسبت به درگذشت ایشان متفاوت بود.
🔹 از پیام سراسر مفهوم و پر درد رهبر معظم انقلاب گرفته تا جملات ضد انقلاب درباره ایشان، همگی حکایت از شخصیت بلند مرتبه #عمار_انقلاب دارد. اما سوالی که مطرح است درباره واکنش برخی از علمایی است که یک عمر محاسن خود را در راه اسلام سفید کردهاند.
🔸 چرا برخی از علما نسبت به رحلت این عالم متقی و بلندمرتبه پیام تسلیت ندادند و یا اگر پیامی صادر کردند چرا به جنبههای انقلابیگری ایشان اشاره نکردند؟ مگر غیر از این است که ایشان زبان گویای اسلام و مدافع سرسخت ولایت بوده است؟
🔹 اگر کسی مثل مصطفی محقق داماد که خود را آیت الله معرفی میکند، برای شجریان یا فیرحی یا صانعی پیام تسلیت میدهد و از آنها تمجید میکند؛ چرا برای آیت الله مصباح پیام تسلیت نمیدهد؟ یعنی ایشان را از شجریان هم کمتر میداند؟ انصافتان کجا رفته؟
🔸 از محقق داماد هم که بگذریم چرا آیت الله شبیری زنجانی یا وحید خراسانی پیام نمیدهند؟ چرا از کسی که عمر خود را صرف خدمت به اسلام کرده و در دفاع از #ولایت همه جوره ایستاده، دفاع نمیکنید؟
💢وقتی بزرگان ما چنین عمل کنند دیگر چه توقعی از امثال حسن خمینی، حسن روحانی و... است که با پیامهای خنثی و یا مغرضانه خود خون به دل ولایت و امت حزب الله میکنند؟ ظاهرا آقایان فراموش کردهاند آن کسی که در کوران فتنهها با بیانی صریح، خود را سپر اسلام کرد، آیت الله مصباح بود؟!
#آنتی_سکولار
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @antisecular_ir