Payam Fazlinezhad.mp3
27.08M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |طراحی دوباره #جمهوری_اسلامی، آری یا نه؟!
🎙 #پیام_فضلینژاد
مدرسه علوم انسانی #دعوت
🔹خاندانهای حکومتگر بهدنبال موروثی کردن قدرت و ثروت خود از راه خویشاوندسالاری در کشور هستند.
🔹برخی میگویند دوران عدالتخواهی تمام شده، اما کجاست مطهری زمان که گفت اعتبار عدالت حتی ناشی از قانون نیست که با آن تهدید و محدود شود، بلکه مشروعیت قانون و قانونگذار ناشی از عدالت است.
🔹جمهوری اسلامی به اپوزیسیون خود تبدیل شده است و همهٔ ارکان کلیدی آن در حال رقابت سیاسی با یکدیگرند.
🔹بخشی از مردم و نخبگان تصور میکنند که رفتار هیات حاکمه، دیگر قابل فهم نیست و «پیشبینیپذیریِ سیستم» از بین رفته است.
🔹اگر نظام بازطراحی نشود، «انباشت بحران» سبب میشود که سیستم از پا دربیاید.
🔹«تحجر سازمانیافته» بهدنبال دستکاری در مبانی انقلاب است
🔹وقتی اندیشه تعطیل شود، «ماشین احمقسازیِ مردم» روشن میشود.
🔹ابرقدرتها میخواهند ایران را نیمهجان و در نزاع نگه دارند.
🔹توازنِ عدالت، آزادی و استقلال در جمهوری اسلامی به هم خورده است.
🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
🔸🔸آگاهی... تنها سرمایه ای است که
ستمکاران نمیتوانند به یغما ببرند...
✍️ جبران خلیل جبران
⚜️ @Taammolat74
🔰سلام بر رمضان ، سلام بر شهرالله و سلام بر ماه ضیافت الله
🔸معبودا ،مهربانا، محبوبا چه لحظههای زیبایی را در اختیار من میگذاری و من به سادگی و بدون بهرهگیری از کنار آن میگذرم . ماه رجب و شعبان از دستم رفت و من در خواب بودم و نتوانستم از ان بهره گیرم الان سفرة بی کرانهات را برایم پهن نموده ای توفیقم ده بتوانم سر این سفره بنشینم و با تو عشق بازی کنم و بگویم تو را می خواهم و تو را دوست دارم...
🔹معبودا اتش عشق و محبتت را چنا ن در من بریز که مرا بسوزاند تا ناخالصی های مرا ببرد و مرا نورانی کند که دیگر چشم من جز تو نبیند و گوش من جز انچه مرضی توست نشنود و زبان من جز به ذکر تو گشوده نشود و قلب من جز عشق و وجود تورا نپذیرد و به چیزی جز تو دل نبندم . معبودا رحمت بی کرانهات همه جا گسترده و خوان نعمت بی دریغت همه جاکشیده، پرده ناموس مرا به خطا هایم نمی دری و وظیفه روزی و حیات مرا به گناه ها و حریم شکنی های اگاهانه نمیبری.
🔸معبودا تو را به عظمت ستودن مرتبه سرور است و به شکر نعمت تو زبان گشودن وسیله کمال است. خدایا زمان زیادی از عمر من سپری شده است به بزرگی و عظمتت مرا ببخش ، از گناهانم در گذر ، لطفت را شامل حالم کن تا با تو انس گیرم ، با تو بجوشم ، با تو عشق بازی کنم . مزه ارتباط و بندگی و طاعت خودت را به من بچشان . نمیخواهم بنده دنیا و هوای نفسم باشم تو هم توفیقم ده که نباشم.
⚜️ @Taammolat74
🔰 بازخوانی و شرح مختصر طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن
🔸دستیابی به تمدن اسلامی بعنوان مهمترین هدف اسلام و به منظور ایجاد بستری جهت تربیت انسانها، مبتنی بر تحقق سه منظومهی معرفتی، ارزشی و کنشی است که حکومت اسلامی همچون کانالی جهت تبدیل ارزشها به کنشهاست. برای تبیین منظومهی معرفتی و ارزشی اسلام و سپس ترسیم فرآیند عینیت یافتن ارزشها در متن جامعه، نیازمند یک دستگاه معرفتی و منظومه فکری هستیم که بتواند در یک نقشهی کامل، نقطهی آغاز تمدنسازی و نقشهی راه را برای همگان ترسیم سازد.
🔹اندیشهی انقلاب اسلامی که مبتنی بر اندیشهی امامین انقلاب است، اگر منطبق بر منظومهی فکری اسلام نبود، هرگز قادر به این فتوحات که چشم جهان را خیره کرده، نبود. همچنان که رهبر انقلاب فرمودند: «اهمیت این انقلاب و علت اینکه این انقلاب زلزله در دنیا ایجاد کرد، این نبود که یک حکومتی را سرنگون کرد، نه، علت این بود که یک منظومه فکریِ نو را به دنیا عرضه کرد و امروز هم همچنان در اکناف این عالم، این منظومه فکری در حال پیشرفت است».
💢در ایام مبارک ماه رمضان، دم را غنیمت شمرده و به بازخوانی و شرح مختصر طرح اندیشه اسلامی در قرآن خواهیم پرداخت. ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است، خوب است که انس بیشتر با قرآن فراهم شود و چه بهتر از آنکه پای تفسیر متفکر و اندیشمند اسلامی بشینیم که از اولیاء الهی است... انشالله هر روز ما را همراهی کنید.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 بازخوانی و شرح مختصر طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن 🔸دستیابی به تمدن اسلامی بعنوان مهمترین هدف اسلام
🔰نفی رهبانیت در دین اسلام
✍️ رسول لطفی
📍سنگبنا شروع سخنرانی تفسیری آیتالله خامنهای با تثبیت فهم اجتماعی از دین است [نه آنکه دین بُعد اجتماعی هم دارد بلکه اساس فهم دین اجتماعی است] که در راستای نفی مفهوم رهبانیت مسیحی و سکولاریسم غربی میباشد؛ این یعنی نظام فکری ایشان، پویا، فعال و اجتماعی است. رهبانیت یعنی انزوا و دوری جستن از ساحت اجتماعی برای صیانت از امر قدسی ؛ حال آنکه اسلام و دستورات آن برای رستگاری در میدان عمل است.
📖 #بازخوانی_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
بخش نخست
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰نفی رهبانیت در دین اسلام ✍️ رسول لطفی 📍سنگبنا شروع سخنرانی تفسیری آیتالله خامنهای با تثبیت فهم
✔️ ادامه...
🔹اصلاح فرهنگ عمومى حاکم و اندیشة غلط (جدایى دین از سیاست) که به طور طبیعى جدایى روحانیت از اجتماع و مردم و رشد کردن اندیشههاى انزواطلبى و گوشه نشینى و رهبانیت را در پی دارد؛ پایه اصلی فهم حکومتی از آموزههای عملی و شریعت دین است. به تعبیر امام موسی صدر در کتاب (ادیان در خدمت انسان): «این جامعه فقط به فردیت توجه ندارد و تنها به مسائل اجتماعی نمینگرد، بهطوری که مسائل فردی را رها کند، و به جسمِ بدون روح، یا روحِ جدا از جسم، اصالت نمیدهد. بنابراین، در اسلام رهبانیت وجود ندارد. جامعه برای انسانهاست، همۀ استعدادهای افراد را رشد میدهد و برای تواناییهای مثبتِ همۀ افراد، فرصتِ رشد فراهم میآورد.»
🔸شهید مطهری(ره) در تبیین تفات زهد اسلامی با رهبانیت مسیحی مینویسد: «زاهد و راهب هر دو از تنعم و لذتگرایى دورى مىجویند ولى راهب از جامعه و تعهدات و مسؤولیت هاى اجتماعى مىگریزد و آنها را جزء امور پست و مادى دنیایى مىشمارد و به صومعه و دیر و دامن کوه پناه مىبرد، اما زاهد به جامعه و ملاک هاى آن و ایدههاى آن و مسؤولیت ها و تعهدهاى آن رو مىآورد.
🔹...زاهد و راهب هر دو آخرت گرایند، اما زاهد آخرتگراى جامعهگراست و راهب آخرتگراى جامعهگریز. در لذتگریزى نیز ایندو در یک حد نمىباشند، راهب سلامت و نظافت و قوت و انتخاب همسر و تولید فرزند را تحقیر مىکند اما زاهد حفظ سلامت و رعایت نظافت و برخوردارى از همسر و فرزند را جزء وظیفه مىشمارد. زاهد و راهب هر دو تارک دنیایند اما دنیایى که زاهد آن را رها مىکند سرگرم شدن به تنعم و تجمل و تمتعات و این امور را کمال مطلوب و نهایت آرزو دانستن است، ولى دنیایى که راهب آن را ترک مىکند کار، فعالیت و تعهد و مسؤولیت اجتماعى است. این است که زهد زاهد بر خلاف رهبانیت راهب در متن زندگى و در بطن روابط اجتماعى است و نه تنها با تعهد و مسؤولیت اجتماعى و جامعهگرایى منافات ندارد بلکه وسیله ی بسیار مناسبى است براى خوب از عهده مسؤولیت ها بر آمدن.» (سیری در نهج البلاغه، ص221)
💢آیتالله خامنهای در نقد تفکر رهبانیت در اسلام فرمودند: «عالم اسلامی رهبانیت ندارد، گوشهگیری ندارد، فرار ندارد.» نوع استدلال ایشان در تبیین مسئله بسیار اهمیت دارد. ایشان در نقد تفکر رهبانیتگرا، حداقلی و سکولار از اسلام، نسبت اسلام و حس مسئولیت جمعی را پیش میکشند. تلازم اسلام و مسئولیت برای نجات محوریترین نکته در نقد تفکر رهبانیتگراست.
⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه
✍️ صدیق قطبی
بخش نخست
🔸روزه هم مانند نماز و هر عبادت دیگری بدون حضور قلب، چندان روشنیبخش نیست. حضور قلب یعنی دائماً توجه کنیم که چرا از خوردن و نوشیدن دست میکشیم و انتظار میرود با این امساک، چه روحیهای در ما تقویت شود؟ روزه بر مؤمنان فریضه است؛ «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ»(بقره:۱۸۳) اما هدف از آن تحصیل تقوا است؛ «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»(بقره:۱۸۳) اگر این حضور قلب و استمرار آگاهی در اوقات روزهداری همراه ما نباشد، رنج بُردهایم و فریضهای دینی را ادا کردهایم اما از روحِ روزه و غایت این فریضه بینصیب ماندهایم.
🔹پیامبر(ص) گفتهاند: «رُبَّ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ، وَرُبَّ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلَّا السَّهَر؛ چه بسا روزهداری که جز گرسنگی بهرهای ندارد، و چه بسیار شبزندهداری که تنها بهرهاش از شبزندهداری، بیخوابی است.»(بهروایت نسائی و ابنماجه) «مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ؛ کسی که سخن ناحق و عمل به آن را ترک نکند، خدا هیچ نیازی به خودداری او از خوردن و آشامیدن ندارد.»(بهروایت بخاری)
💢تقوا و پارسایی توانایی مهار خویشتن است. مهارِ خواستههای ناروا که یا حق خدا را نقض میکند یا حق مردم و سایر آفریدگان را. روزهدار آگاه کسی است که حین روزهداری به این معنا توجه دارد و پیوسته به خود یادآور میشود که از خوردن و آشامیدن پرهیز میکنم تا کفّ نفس بورزم و خواست خود را مطابق خواست خداوند رحمان تنظیم کنم. عبادت، اگر عاری از روح، معنا و حضور قلب باشد، عادت است. عطار نیشابوری گفته است:
هر چه از «عادت» رَوَد در روزگار
نیست آن را با «حقیقت» هیچ کار
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |رمضان؛ فرصتی برای سمزدایی
🎙حجتالاسلام داود پارسا
مؤسسه لیله القدر
⏰ 1 تیر 1396
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
فرصتی_برای_سم_زدايي.mp3
44.07M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#رمضان؛ فرصتی برای سمزدایی
🎙حجتالاسلام #داود_پارسا
مؤسسه لیله القدر
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
سلسله نشستهای علمی «گفتمان معرفت»
💠مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس در شبهای ماه مبارک رمضان با حضور اساتید حوزه و دانشگاه به صورت نیمه حضوری و محدود همزمان با پخش زنده از طریق شبکههای اجتماعی، برگزار میکند.
❗️با توجه به لزوم رعایت اصول سلامت در شرایط کنونی، علاقهمندان به شرکت حضوری در گفتمان، شماره نشست مورد نظر را با نام خویش از طریق یکی از پیامرسان ها به شماره 09376867576 ارسال نمایند تا پس از تأیید از آنها دعوت به عمل آید.
🌐آپارات: پخش زنده (ساعت 22)
https://www.aparat.com/IRCAshrafi/live
🔸اینستاگرام: پخش زنده (ساعت 22)
https://instagram.com/m_tahghigh_islami?igshid=4gunjn5lfcuy
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 کلاب هاوس زیر ذرهبین منتقدان فرهنگی 🔸مدتی است فضای رسانهای کشور تحت تأثیر یک اپلیکیشن جدید به ن
🔰ما و کلاب هاوس: با فرزندان جدید خانواده شبکه های اجتماعی چگونه رفتار کنیم؟
✍️حسینعلی رحمتی
📍 «کلاب هاوس» را می توان جدیدترین عضو خانواده رو به ازدیاد شبکه های اجتماعی دانست. فراگیر شدن این شبکه در کشورمان فرصت مناسبی است برای بررسی یک موضوع بنیادین درباره شبکه های اجتماعی، یعنی «چگونگی مواجهه با شبکه های جدید». البته در این جا مقصود بیشتر شبکه های غیرایرانی است. در این جا به طور مختصر و بیشتر از منظر ارتباط با اخلاق، چند نکته بیان می شود. با توجه به تجارب پیشین درباره پلتفرم هایی چون تلگرام، یوتیوب، اینستاگرام، و فیس بوک ، به نظر می رسد مواجهه «واقع بینانه» و «موثر» با شبکه های جدید از قبیل کلاب هاوس مستلزم توجه به چند نکته است:
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰ما و کلاب هاوس: با فرزندان جدید خانواده شبکه های اجتماعی چگونه رفتار کنیم؟ ✍️حسینعلی رحمتی 📍 «کل
✔️ ادامه...
🔻 1. شناخت فلسفه وجودی شبکه های جدید: هر پلتفرم جدیدی که پا به میدان می گذارد بر اساس محاسبات و بررسی های قبلی و برای «پرکردن یک جای خالی» و «برآورده کردن یک نیاز» طراحی شده است. کلاب هاوس هم از این قاعده مستثنی نیست. از این رو در مواجهه با شبکه های جدید بایستی این نیازها را بشناسیم، از منظر اخلاقی بررسی کنیم و برای برآورده کردن آنها تلاش کنیم تا مخاطبان از روی اختیار، استفاده از پلتفرم های داخلی را ترجیح دهند.
🔻 2. توجه به کارکردهای دوگانه (خوب و بد) شبکه¬ها: هر پلتفرمی از منظر اخلاقی کارکردهای مثبتی دارد و کارکردهای منفی. داشتن نگاه یکسر بدبینانه و تمرکز بر نکات منفی و غفلت یا تغافل از کارکردهای مثبت (و برعکس) موجب می شود که در شناخت «واقع بینانه» و «منصفانه» شبکه ها دچار خطا شویم و طبیعتا راهکارها و سیاستگذاری هایی هم که ارایه می کنیم از سوی مخاطبان استقبال نشود. مثلا اگر فقط بر محتوای هرزه نگارانه در ایسنتاگرام و یوتیوب و کلاب هاوس انگشت بگذاریم کاربری که به چشم خود کارکردهای خوب این شبکه ها مثل گفت وگوها و مباحث علمی و راه اندازی کسب و کار را می بیند با ما همراهی و همدلی نخواهد کرد و راهکارها و هشدارهای ما را نخواهد پذیرفت (هرچند به واقع درست باشد).
🔻 3. آسیب شناسی و درس آموزی از تجارب گذشته: باید بررسی شود که نوع مواجهه ای که تاکنون از سوی «نهادهای حاکمیتی« و »شهروندان« با شبکه های اجتماعی پیشین انجام شده اولا در چه مواردی و تا چه اندازه از نظر اخلاقی قابل دفاع بوده، ثانیا این رویکردها چه پیامدهای درست یا نادرست اخلاقی را در پی داشته است.
🔻 4. تقدم و تمرکز بر کارهای ایجابی: با ورود هر پلتفرم جدید به کشورمان چنانچه از ابتدا رویکردهای سلبی از قبیل فیلترینگ به عنوان یک «اولویت» در نظر گرفته شود، و به فعالیت های ایجابی از قبیل رشد اخلاقی کاربران، افزایش سواد رسانه ای آنها و آگاهی بخشی نسبت به فضائل و رذائل اخلاقی هر شبکه و چگونگی زیست اخلاقی در آنها غفلت شود، این کار:
اولا موجب تضعیف همفکری، همدلی، و همراهی کاربران با نهادهای مسوول می شود،
ثانیا با فراگیر شدن استفاده از فیلترشکن ها و VPNها و با ورود فناوری های جدید که زمینه دسترسی به اینترنت بدون فیلترینگ را فراهم می کند، تلاش برای مسدودسازی به نتیجه موثر منتهی نمی شود،
ثالثا دور زدن فیلترینگ موجب نقض قانون از سوی شهروندان می شود که کاری غیراخلاقی است. بگذریم از این که استفاده از فیلترشکن ها خود مشکلات اخلاقی دیگری را به دنبال دارد،
رابعا موجب کاهش حضور افراد اخلاق گرا در شبکه های جدید و کاهش تاثیرگذاری آنها می شود،
البته آنچه گفته شد به معنای مخالفت با فیلترینگ کلی و عدم برخورد با افراد اخلاق گریز در شبکه ها نیست، که در جای خود لازم و ضروری است.
🔻 5. راه اندازی پلتفرم های داخلیِ مفید، موثر و رقابت پذیر: ساخت شبکه هایی که حاصل تلاش علمی برنامه نویسان کشورمان باشد کاری ارزشمند است ولی با توجه به تجارب گذشته زمانی تاثیرگذار است و مورد استقبال عمومی قرار می گیرد که اولا طبق قانون «رقابت و مزیت سازی» از نظر کیفیت خدمات و امکانات مساوی یا بهتر از نمونه های خارجی باشد، ثانیا تشویق و ترغیب به استفاده از آنها بیشتر متکی به افزایش کیفیت خدمات و «جلب اعتماد» کاربران باشد تا ممانعت از دسترسی به نمونه های خارجی.
✅ دنیای امروز دنیای «رقابت» پلتفرم هاست و هر کدام که قوی تر و کارآمدتر بود به طور طبیعی از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرد و طبیعتا تاثیرات خوب و بد اخلاقی خود را خواهد داشت. هنوز کلاب هاوس پا نگرفته شبکه توییتر ظاهرا سیستم صوتی خود را با نام Space راه اندازی کرده، تلگرام هم اخیرا امکان برگزاری لایوهای صوتی را به امکانات خود افزوده است، شبکه «لینکدین» هم در حال اقدام در این زمینه است (سایت عصر ایران، 12 فروردین 1400، کد خبر: 777200). بنابراین، زمان شناسی، تسریع در اقدام، و مزیت سازی موجب پیشگامی و افزایش تاثیرگذاری اخلاقی شبکه ها خواهد شد.
⚜️ @Taammolat74