🔰 رمضانیّه
✍️ صدیق قطبی
بخش نخست
🔸روزه هم مانند نماز و هر عبادت دیگری بدون حضور قلب، چندان روشنیبخش نیست. حضور قلب یعنی دائماً توجه کنیم که چرا از خوردن و نوشیدن دست میکشیم و انتظار میرود با این امساک، چه روحیهای در ما تقویت شود؟ روزه بر مؤمنان فریضه است؛ «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ»(بقره:۱۸۳) اما هدف از آن تحصیل تقوا است؛ «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»(بقره:۱۸۳) اگر این حضور قلب و استمرار آگاهی در اوقات روزهداری همراه ما نباشد، رنج بُردهایم و فریضهای دینی را ادا کردهایم اما از روحِ روزه و غایت این فریضه بینصیب ماندهایم.
🔹پیامبر(ص) گفتهاند: «رُبَّ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ، وَرُبَّ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلَّا السَّهَر؛ چه بسا روزهداری که جز گرسنگی بهرهای ندارد، و چه بسیار شبزندهداری که تنها بهرهاش از شبزندهداری، بیخوابی است.»(بهروایت نسائی و ابنماجه) «مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ؛ کسی که سخن ناحق و عمل به آن را ترک نکند، خدا هیچ نیازی به خودداری او از خوردن و آشامیدن ندارد.»(بهروایت بخاری)
💢تقوا و پارسایی توانایی مهار خویشتن است. مهارِ خواستههای ناروا که یا حق خدا را نقض میکند یا حق مردم و سایر آفریدگان را. روزهدار آگاه کسی است که حین روزهداری به این معنا توجه دارد و پیوسته به خود یادآور میشود که از خوردن و آشامیدن پرهیز میکنم تا کفّ نفس بورزم و خواست خود را مطابق خواست خداوند رحمان تنظیم کنم. عبادت، اگر عاری از روح، معنا و حضور قلب باشد، عادت است. عطار نیشابوری گفته است:
هر چه از «عادت» رَوَد در روزگار
نیست آن را با «حقیقت» هیچ کار
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |رمضان؛ فرصتی برای سمزدایی
🎙حجتالاسلام داود پارسا
مؤسسه لیله القدر
⏰ 1 تیر 1396
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
فرصتی_برای_سم_زدايي.mp3
44.07M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#رمضان؛ فرصتی برای سمزدایی
🎙حجتالاسلام #داود_پارسا
مؤسسه لیله القدر
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
سلسله نشستهای علمی «گفتمان معرفت»
💠مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس در شبهای ماه مبارک رمضان با حضور اساتید حوزه و دانشگاه به صورت نیمه حضوری و محدود همزمان با پخش زنده از طریق شبکههای اجتماعی، برگزار میکند.
❗️با توجه به لزوم رعایت اصول سلامت در شرایط کنونی، علاقهمندان به شرکت حضوری در گفتمان، شماره نشست مورد نظر را با نام خویش از طریق یکی از پیامرسان ها به شماره 09376867576 ارسال نمایند تا پس از تأیید از آنها دعوت به عمل آید.
🌐آپارات: پخش زنده (ساعت 22)
https://www.aparat.com/IRCAshrafi/live
🔸اینستاگرام: پخش زنده (ساعت 22)
https://instagram.com/m_tahghigh_islami?igshid=4gunjn5lfcuy
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 کلاب هاوس زیر ذرهبین منتقدان فرهنگی 🔸مدتی است فضای رسانهای کشور تحت تأثیر یک اپلیکیشن جدید به ن
🔰ما و کلاب هاوس: با فرزندان جدید خانواده شبکه های اجتماعی چگونه رفتار کنیم؟
✍️حسینعلی رحمتی
📍 «کلاب هاوس» را می توان جدیدترین عضو خانواده رو به ازدیاد شبکه های اجتماعی دانست. فراگیر شدن این شبکه در کشورمان فرصت مناسبی است برای بررسی یک موضوع بنیادین درباره شبکه های اجتماعی، یعنی «چگونگی مواجهه با شبکه های جدید». البته در این جا مقصود بیشتر شبکه های غیرایرانی است. در این جا به طور مختصر و بیشتر از منظر ارتباط با اخلاق، چند نکته بیان می شود. با توجه به تجارب پیشین درباره پلتفرم هایی چون تلگرام، یوتیوب، اینستاگرام، و فیس بوک ، به نظر می رسد مواجهه «واقع بینانه» و «موثر» با شبکه های جدید از قبیل کلاب هاوس مستلزم توجه به چند نکته است:
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰ما و کلاب هاوس: با فرزندان جدید خانواده شبکه های اجتماعی چگونه رفتار کنیم؟ ✍️حسینعلی رحمتی 📍 «کل
✔️ ادامه...
🔻 1. شناخت فلسفه وجودی شبکه های جدید: هر پلتفرم جدیدی که پا به میدان می گذارد بر اساس محاسبات و بررسی های قبلی و برای «پرکردن یک جای خالی» و «برآورده کردن یک نیاز» طراحی شده است. کلاب هاوس هم از این قاعده مستثنی نیست. از این رو در مواجهه با شبکه های جدید بایستی این نیازها را بشناسیم، از منظر اخلاقی بررسی کنیم و برای برآورده کردن آنها تلاش کنیم تا مخاطبان از روی اختیار، استفاده از پلتفرم های داخلی را ترجیح دهند.
🔻 2. توجه به کارکردهای دوگانه (خوب و بد) شبکه¬ها: هر پلتفرمی از منظر اخلاقی کارکردهای مثبتی دارد و کارکردهای منفی. داشتن نگاه یکسر بدبینانه و تمرکز بر نکات منفی و غفلت یا تغافل از کارکردهای مثبت (و برعکس) موجب می شود که در شناخت «واقع بینانه» و «منصفانه» شبکه ها دچار خطا شویم و طبیعتا راهکارها و سیاستگذاری هایی هم که ارایه می کنیم از سوی مخاطبان استقبال نشود. مثلا اگر فقط بر محتوای هرزه نگارانه در ایسنتاگرام و یوتیوب و کلاب هاوس انگشت بگذاریم کاربری که به چشم خود کارکردهای خوب این شبکه ها مثل گفت وگوها و مباحث علمی و راه اندازی کسب و کار را می بیند با ما همراهی و همدلی نخواهد کرد و راهکارها و هشدارهای ما را نخواهد پذیرفت (هرچند به واقع درست باشد).
🔻 3. آسیب شناسی و درس آموزی از تجارب گذشته: باید بررسی شود که نوع مواجهه ای که تاکنون از سوی «نهادهای حاکمیتی« و »شهروندان« با شبکه های اجتماعی پیشین انجام شده اولا در چه مواردی و تا چه اندازه از نظر اخلاقی قابل دفاع بوده، ثانیا این رویکردها چه پیامدهای درست یا نادرست اخلاقی را در پی داشته است.
🔻 4. تقدم و تمرکز بر کارهای ایجابی: با ورود هر پلتفرم جدید به کشورمان چنانچه از ابتدا رویکردهای سلبی از قبیل فیلترینگ به عنوان یک «اولویت» در نظر گرفته شود، و به فعالیت های ایجابی از قبیل رشد اخلاقی کاربران، افزایش سواد رسانه ای آنها و آگاهی بخشی نسبت به فضائل و رذائل اخلاقی هر شبکه و چگونگی زیست اخلاقی در آنها غفلت شود، این کار:
اولا موجب تضعیف همفکری، همدلی، و همراهی کاربران با نهادهای مسوول می شود،
ثانیا با فراگیر شدن استفاده از فیلترشکن ها و VPNها و با ورود فناوری های جدید که زمینه دسترسی به اینترنت بدون فیلترینگ را فراهم می کند، تلاش برای مسدودسازی به نتیجه موثر منتهی نمی شود،
ثالثا دور زدن فیلترینگ موجب نقض قانون از سوی شهروندان می شود که کاری غیراخلاقی است. بگذریم از این که استفاده از فیلترشکن ها خود مشکلات اخلاقی دیگری را به دنبال دارد،
رابعا موجب کاهش حضور افراد اخلاق گرا در شبکه های جدید و کاهش تاثیرگذاری آنها می شود،
البته آنچه گفته شد به معنای مخالفت با فیلترینگ کلی و عدم برخورد با افراد اخلاق گریز در شبکه ها نیست، که در جای خود لازم و ضروری است.
🔻 5. راه اندازی پلتفرم های داخلیِ مفید، موثر و رقابت پذیر: ساخت شبکه هایی که حاصل تلاش علمی برنامه نویسان کشورمان باشد کاری ارزشمند است ولی با توجه به تجارب گذشته زمانی تاثیرگذار است و مورد استقبال عمومی قرار می گیرد که اولا طبق قانون «رقابت و مزیت سازی» از نظر کیفیت خدمات و امکانات مساوی یا بهتر از نمونه های خارجی باشد، ثانیا تشویق و ترغیب به استفاده از آنها بیشتر متکی به افزایش کیفیت خدمات و «جلب اعتماد» کاربران باشد تا ممانعت از دسترسی به نمونه های خارجی.
✅ دنیای امروز دنیای «رقابت» پلتفرم هاست و هر کدام که قوی تر و کارآمدتر بود به طور طبیعی از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرد و طبیعتا تاثیرات خوب و بد اخلاقی خود را خواهد داشت. هنوز کلاب هاوس پا نگرفته شبکه توییتر ظاهرا سیستم صوتی خود را با نام Space راه اندازی کرده، تلگرام هم اخیرا امکان برگزاری لایوهای صوتی را به امکانات خود افزوده است، شبکه «لینکدین» هم در حال اقدام در این زمینه است (سایت عصر ایران، 12 فروردین 1400، کد خبر: 777200). بنابراین، زمان شناسی، تسریع در اقدام، و مزیت سازی موجب پیشگامی و افزایش تاثیرگذاری اخلاقی شبکه ها خواهد شد.
⚜️ @Taammolat74
📎
✅انگيزش نداشتن مردم ديگر مسئله روانشناختي نيست اساسا ما درصحنه جديدي از صفحه سياست وارد شديم كه ديگر افراد آينده حركتهاي سياسي را تعيين نميكنند اين جريانها و پلتفرمها و روايت ها وگفتمان ها هستند كه مي توانند نقش آفريني كنند و مسئله افراد اينجا ديگر رنگ خود را مي بازد و اين شايد خود يك نوع پختگي سياسي است كه ديگر افراد نيستند كه يك دفعه مثل هاشمي بيايند جرياني را تغيير دهند و يا مثل خاتمي جرياني را شكل دهند. آلان اين جريانها و گفتمانها هستند كه ميتوانند نقشه راه ترسيم كنند.
✍️ سیدجواد میری
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |برای تحول، به دنبال تغییر
🎙 دکتر سید مجید امامی
بخش نخست
مدرسه علوم انسانی دعوت
⏰ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
S.Majid_Emami_sound_-_990716-112.mp3
35.13M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |برای #تحول، به دنبال #تغییر
🎙 دکتر سید #مجید_امامی
بخش نخست
مدرسه علوم انسانی #دعوت
🔹ایده تحول و تغییر، بسیار بسیار در آغاز چهل سالگی دوم لازم و ضروری است. امام خمینی نماد ایجاد تحولخواهی و نوآوری در مکتب اسلامی ایرانی بوده است و ما با فهم مختصات این مکتب باید تحولات را فهم کنیم و الا مانند آبی خواهد شد که راکد است و بوی تعفن میدهد.
🔹ما میخواهیم تحولات جامعه را فهم کنیم و برای تحول ایده و ابتکار عمل داشته باشیم و در نسب با دولت سیاستگذاری عمومی مهمترین وظیفه ماست و در نسبت با دین، رشته فرهنگ است که بستر تغییر و تحولات فرهنگی است و در نسبت با رسانه و هنر به عنوان امر پر رنگ امروز، ارتباطات افکار عمومی است.
🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🌷علی بن المغیره میگوید:
به امام کاظم علیه السلام عرض کردم:
"من برای رسول خدا صلی الله علیه وآله یک ختم قرآن، و برای امیرالمومنین علیه السلام ختمی دیگر و برای حضرت فاطمه علیهاالسلام ختمی دیگر، سپس برای سایر ائمه علیهم السلام تا به شما رسد ختم قرآنی قرار میدهم (و هدیه میکنم)... به سبب این کار چه پاداشی دارم؟"
امام کاظم علیه السلام فرمود:
لَکَ بِذَلِکَ أَنْ تَکُونَ مَعَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ...
پاداش تو آن است که روز قیامت با آنان باشی!
عرض کردم: اللَّه اکبر! چنین پاداشی برای من است؟
سه مرتبه فرمود: آری!
📚کافی، ج ۲، ص ۶۱۷
📚مکیال المکارم ج ۲ وظیفه ۴۵
💐 بیایید ختم قرآن و همه عباداتمان را در ماه مبارک رمضان
به نیت تعجیل فرج انجام داده و به امام زمان علیه السلام هدیه کنیم.
⚜️ @Taammolat74
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی
🔖 سرعت در خیر و معنای تمدنی آن
(قسمت اول)
✍️حبیبالله بابایی
🔸مقوله سرعت و سبقت (در امر خیر و در امر شرّ) در قرآن از آن جهت درمطالعات تمدنی حائز اهمیت است که اساسا سرعت و سبقت در کار خیر، موجب تراکم در خیر میشود و تراکم و انباشتگی در خیر و نیکی به جریانی از خیرهای بزرگ تبدیل میشود و خیرهای بزرگ مسیر تمدن شدن را تسهیل میکند؛ همانطور که انباشتگی در شرور انسانی نیز تودههایی از شرکلان بوجود میآورد و شرور کلان نیز به زوال و انحطاط تمدنها میانجامد.
🔹از سوی دیگر، سرعت و سبقت از آن رو در نگاه تمدنی اهمیت مییابد که امروزه یکی از عناصر و شاخصهای مدرنیته به مثابه رقیب گفتمان اسلامی، «سرعت» در تحولات فرهنگی، علمی و اقتصادی است. اسیر «سرعت» مدرن شدن آنهم در جهان اسلام و تهی بودن جهان اسلام از عنصر رقیب یا بدیل (برای سرعت) در میان مسلمانان، مسئله و معضل «عقبماندگی از خود و پیشروندگی در زمین غیر» را شدت بخشیده است.
⬅️ماه مبارک رمضان امسال، هر شب یادداشت تمدنیِ کوتاهی از قرآن کریم در موضوع «سرعت» (به مثابه یکی از عناصر مهم تمدنی در جهان امروز) بیان خواهم کرد تا بتوانم در پرتو قرآن کریم افقهای جدیدی در مطالعات نظری و عینی تمدن و تمدن نوین اسلامی بگشایم و آن را زمینهای قرار بدهم برای پژوهشهای عمیقتر در موضوع «زمان» و «سرعت» در فرایند تمدنیِ کنونی اسلام.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 بازخوانی و شرح مختصر طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن 🔸دستیابی به تمدن اسلامی بعنوان مهمترین هدف اسلام
🔰بازسازی مفهوم «تقوا» در نظام فکری
✍️ رسول لطفی
📍 بر پایه همین نگاه اجتماعی به دین، مفهوم «تقوا»نیز موضوعیت مییابد. اساساً تقوا در تسلط گفتمان رهبانیت بیمعناست. اسلام دینی است که دغدغه اجتماع دارد و نجات و رهایی در عرصه جامعه را دنبال میکند، لذا ورود فرد مسلمان به عرصه اجتماع لازم است تا حفاظت شده و با احتیاط باشد.
📖 #بازخوانی_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
بخش دوم
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇