eitaa logo
تاملات
769 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔰بازسازی مفهوم «تقوا» در نظام فکری ✍️ رسول لطفی 📍 بر پایه همین نگاه اجتماعی به دین، مفهوم «تقوا»نی
✔️ ادامه... 🔸در این نظام فکری، «تقوا؛یعنی آن تجهیز لازم را،آن زره لازم را درمقابل آسـیب گناه، بر تن می‌پوشـد و وارد منطقة گناه می‌شود،برای دستگیری گناهکاران؛ خلاصة تقوا این است.» لذا تقوا از بار معنایی سلبی و ضعف به یک بار ایجابی می‌رسد و کنش‌گری فعال را در خود متضمن دارد. 🔹نکته‌ای که در آثار شهید مطهری(ره) ایگونه آمده: « ما دو نوع تقوا می توانیم داشته باشیم: تقوایی كه ضعف است و تقوایی كه قوّت است. نوع اول اینكه انسان برای اینكه خود را از آلودگیهای معاصی حفظ كند، از موجبات آنها فرار می كند و خود را همیشه از محیط گناه دور نگه می دارد؛ شبیه كسی كه برای رعایت حفظ‌ صحت خود كوشش می كند خود را از محیط مرض و میكروب و از موجبات انتقال بیماری دور نگه دارد، سعی می‌كند مثلاً به محیط مالاریاخیز نزدیك نشود، با كسانی كه به نوعی از بیماریهای واگیردار مبتلا هستند معاشرت نكند. 🔸...نوع دوم اینكه در روح خود حالت و قوّتی به وجود می آورد كه به او مصونیت روحی و اخلاقی می دهد كه اگر فرضاً در محیطی قرار بگیرد كه وسایل و موجبات گناه و معصیت فراهم باشد، آن حالت و ملكه ی روحی، او را حفظ می كند و مانع می شود كه آلودگی پیدا كند؛ مانند كسی كه به وسایلی، در بدن خود مصونیت طبی ایجاد می كند كه دیگر نتواند میكروب فلان مرض در بدن او اثر كند.» 🔹بعد خود شهید(ره) در ادامه به نقیصه تفسیر اول می‌پردازند: « در زمان ما تصوری كه عموم مردم از تقوا دارند همان نوع اول است. اگر گفته می شود فلان كس آدم باتقوایی است یعنی مرد محتاطی است، انزوا اختیار كرده و خود را از موجبات گناه دور نگه می دارد. این همان نوع تقواست كه گفتیم ضعف است. شاید علت پیدایش این تصور این است كه از اول، تقوا را برای ما «پرهیزكاری» و «اجتنابكاری» ترجمه كرده‌اند 🔸...و تدریجاً پرهیز از گناه به معنای پرهیز از محیط و موجبات گناه تلقی شده و كم كم به اینجا رسیده كه كلمه ی تقوا در نظر عامّه ی مردم معنای انزوا و دوری از اجتماع می دهد، در محاورات عمومی وقتی كه این كلمه به گوش می رسد یك حالت انقباض و پا پس كشیدن و عقب نشینی كردن در نظرها مجسم می شود... معلوم شد كه تقوا حالتی است روحی در انسان كه برای روح حالت حصن و حصار و حرز و اسلحه ی دفاعی و مركب رام و مطیع را دارد و خلاصه یك قوّت معنوی و روحی است.» (صد گفتار، ص37-38) 💢طبق قرآن کریم تقوا مقدمه فلاح است. لذا به درستی اشارت بر این مطلب می‌شود که چگونه تقوا مقدمه فلاح است؟! تقوا اگر گریز و رهبانیت باشد تا دامن امر قدسی منزه بماند، کجا به فلاح منتج می‌شود؟ لذا فهم تقوا در منظومه اسلامی با سکولاریسم در تضاد است. 🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه ✍️ صدیق قطبی بخش دوم 🔸رمضان موسم نزول قرآن است و مؤمنان بیش از هر زمان دیگری، در این ماه با قرآن مأنوس‌اند. اما آنچه مهم است به رنگ قرآن درآمدن است. مقصود این است که در آیات تدبر کنیم و در اثر تدبر به بیداری دل دست یابیم: «لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ تا در آيات آن تدبر كنند و خردمندان متذكر گردند.»(ص: ۲۹) تدبّر و تذکّر در گرو این است که خود را مخاطب قرآن بدانیم و نه خواننده‌ای صِرف که قصدی جز کسب ثواب ندارد. 🔹شهاب الدین یحیی سهروردی گفته است: «إقرأ القرآنَ کأنَّهُ ما اُنزِلَ إلا فی شَأنِکَ فَقَط»(مجموعه مصنفات شیخ اشراق، جلد چهارم، ص۱۳۹)؛ یعنی: قرآن بخوان، چنان که گویی جز در شأن تو نازل نشده است. 🔸منظور این است که وقت مطالعه قرآن تمام قلب خود را بگشاییم و پذیرای معانی آن باشیم. انگار وحی بر دلِ ما وارد می‌شود و ما شخصی در کناره نیستیم که تنها شاهد و نظاره‌گرِ گفتگوی خدا با پیامبر است. ما غائب از این گفتگو نیستیم، بلکه مخاطب این کلام‌ایم. در این نحوه از مواجهه است که می‌توانیم حضور خدا را درک کنیم. 🔹به تعبیر قرآن کسانی از کلام وحی متذکر می‌شوند که دلی حاضر دارند و چنان گوش می‌دهند که انگار در حضور خدا هستند و شاهد واقعه وحی: «إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَنْ كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ / در اين سخن براى صاحبدلان يا آنان كه با حضور گوش فرا مى‌دارند، اندرزى است.»(ق: ۳۷) 🔸امام محمد غزالی در کیمیای سعادت ذیل آداب باطن در تلاوت قرآن آورده است: «آنکه قرآن چنان شنود که از حق- تعالی- شنوند و تقدیر کند [فرض کند] که از وی می‌شنود. یکی از بزرگان گوید که «من قرآن می‌خواندم و حلاوت آن نمی‌یافتم، تا تقدیر کردم که از رسول(ص) می‌شنوم؛ پس از این فراتر شدم و تقدیر کردم که از جبرئیل می‌شنوم. حلاوت زیادت یافتم؛ پس فراتر شدم و به منزلت مهین رسیدم؛ و اکنون چنان می‌خوانم که از حق- تعالی- می‌شنوم بی‌واسطه- و لذتی می‌یابم که هرگز نیافته‌ام.»(جلد اول، صفحه ۲۵۱، به کوشش حسین خدیوجم) ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | استقبال از ماه رمضان 🎙 دکتر عادل پیغامی بخش نخست درس‌گفتار مدرسه رمضان موسسه امام موسی صدر ⏰ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
مدرسه_رمضان_نشست_اول_استقبال_از.MP3
29.09M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | استقبال از ماه 🎙 دکتر بخش نخست درس‌گفتار 🔹🔹🔹 . . ⚜️ @Taammolat74
📎 ✅با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری طرح موضوعات اندیشه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب همساز و همگون با شرایط سیاسی کشور و روز است. ایشان براساس حلقه‌های تاریخی که در جهت فرایند تکاملی نظام چند سال قبل برشمردند؛ در حال حاضر کشور را در مرحله تشکیل دولت اسلامی می‌دانند و بر همین مبنا درحال‌ حاضر مهم‌ترین موضوع و اساسی‌ترین محور، الزامات و چگونگی شکل‌گیری و دستیابی به دولت اسلامی است. این نکته در اولویت مباحث اندیشه‌ای کشور در آستانه سال ۱۴۰۰ می‌باشد. لاجرم نخبگان جامعه باید با قدرت به عرصه تئوری‌پردازی و تولید فکر در عرصه دولت اسلامی ورود کرده و با تمام توان تلاش کنند تا ادبیات فکری و مبانی تئوریک تحقق و ویژگی‌های دولت اسلامی را به منصه ظهور برسانند. 🏷 ⚜️ @Taammolat74
🔰فضای مجازی "ول" و ورود "کلاب هاوس" در آستانه انتخابات ۱۴۰۰! ✍️ سید علیرضا آل‌داود 📍معمولاً بستر "انقلاب‌های رنگی" انتخابات ریاست جمهوری است؛ در فتنه سال 88 توییتر، فیس بوک و سرویس‌های گوگل آتش‌بیار معرکه برای جنبش سبز بودند. اما نقش توییتر آنقدر برای دولت دموکرات آمریکا به‌خصوص اوباما و وزیر امور خارجه‌اش یعنی هیلاری کلینتون مهم بود که دقیقاً در ملتهب‌ترین روزهای آن فتنه با پرداخت هزینه و فرستادن جرد کوهن به بغداد (جک دورسی مدیر توییتر در فتنه88 بغداد بود) مانع از تعطیلی این میکروبلاگ برای اصلاح حفره‌های نرم‌افزاری آن شدند. قسمت بزرگی از اعتراف به جلوگیری از تعطیلی توییتر در مصاحبه‌های کلینتون و کتاب "انتخاب‌های سخت" وی که در سال 2013 منتشر شده موجود است. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰فضای مجازی "ول" و ورود "کلاب هاوس" در آستانه انتخابات ۱۴۰۰! ✍️ سید علیرضا آل‌داود 📍معمولاً بستر "
✔️ ادامه... 🔸اما 12 سال پس از آن فتنه، شرایط "فضای مجازی ول" و تحرکات جریان تحریف و جریان نفوذ با هماهنگی دولت دموکرات آمریکا یعنی جو بایدن بسیار شبیه به وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 88 شده است! این بار تفاوت‌های جدی در میزان کمی مخاطب، فقر گسترده سواد رسانه‌ای در این مخاطب، وقوع چندین فتنه مانند 96 و 98 با بستر فضای مجازی یله و رها و سکوهایش، وقوع چندین حمله تروریستی با سکوهای رمز شده نظیر تلگرام، واتس‌اپ و سیگنال به کشور، دخالت گسترده از طریق عمدتاً تلگرام در انتخابات‌ مجلس 94، ریاست جمهوری و شورای شهر 96 و ... نسبت به سال 88 می‌بینیم. 🔹اما این بار در آستانه انتخابات 1400، جریان تحریف با کلاب هاوس و سیگنال+ (تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام، سرویس‌های گوگل و برخی اپلیکیشن‌های خاص بر روی ابزارهای هوشمند که حتی نیازی به اینترنت ندارند، اینترنت ماهواره‌ای و شبکه بلاک چین...) می‌تواند کشور را دچار مشکلات متعدد امنیتی، اجتماعی و سیاسی کند. 🔸اما نقش کلاب هاوس در شناسایی نخبگان، شناسایی شبکه، رهگیری آنان، سرقت اطلاعات نخبگان بر روی ابزارهای هوشمند، نشت گسترده اطلاعات در چت‌های صوتی در اتاق‌ها بواسطه تحریک عناصر امنیتی، شکستن تابو در گفتگوی مستقیم با عناصر آلوده شبکه‌های امنیتی، قمار و شرط‌بندی، منافقین و ... ارتباط مستقیم ضد انقلاب، سلطنت‌طلبان و منافقین با نخبگان و مردم، هدایت و راهبری کانونهای شورشی منافقین در بستر امن رمز شده کلاب هاوس، راهبری و تمرین اقدامات ضدامنیتی، تابوشکنی‌های اخلاقی، ایجاد دوقطبیهای کاذب در جامعه، مهندسی اطلاعات و اخبار، بستر ساخت گسترده اخبار جعلی، بستر پرتاثیر وارونه نشان دادن حقایق، بستر تعویض جای جلاد و شهید، بستر دخالت گسترده در انتخابات توسط سرویس‌های اطلاعاتی غربی، بستر تغییر هویت جوانان و... می‌توان اشاره کرد. 🔹نکته مهم آنجاست که بیش از 1000 کانال تلگرامی و هزاران اکانت توییتری و اینستاگرامی، صدها سایت خبری عمدتا وابسته به جریان تحریف به‌عنوان پیوست رسانه‌ای کلاب هاوس فعالیت می‌کنند. 💢خوب است مسئولان محترم کشور یک بار حکمرانی رسانه‌ای سایبری آمریکا در انتخابات 2020 را مرور کنند و ببینند آمریکایِ مدیر اینترنت جهانی و مدیر تقریباً تمام سکوهای پرطرفدار بین‌المللی و سیستم‌عامل‌های انحصاری ویندوز، مک و ios و اندروید چطور برای ممانعت از دخالت خارجی و جلوگیری از آشوب‌های گسترده داخلی فضای مجازی و رسانه‌ای خود را کنترل و مدیریت کرد و در زمان ریاست جمهوری ترامپ، چطور وی و اطرافیانش را در زمانیکه در قدرت بودند و پس از آن به حصر رسانه‌ای کشاند و نام خائن بر روی آنها به جرم تلاش برای اغتشاش‌آفرینی و آسیب به سرزمین مادریشان گذاشت! ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ #ویژه 🔸قابل توجه علاقه‌مندان به مباحث علوم انسانی، از این هفته شب‌های پنجشنبه به بازتاب سلسله نش
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |چرا باید علوم انسانی بخوانیم؟ 🎙 سارا شریعتی سلسله نشست‌های عصر علوم انسانی نشست پنجم ⏰ ۱۱ اردیبهشت ۹۶ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
005-AOE-SaraShariati.mp3
24M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |چرا باید بخوانیم؟ 🎙 سلسله نشست‌های 🔹 شریعتی در بدو سخن خود روشن کرد وقتی از «خواندن علوم انسانی» حرف می زند، فراتر از «تحصیل رشته‌های علوم انسانی» را مدنظر دارد. منظور شریعتی از «خواندن علوم انسانی»، «مطالعه و آگاهی نسبت به دانش انسانی و اجتماعی» بود. 🔹وی که از منظر «طبع» علوم انسانی سخن می گفت، «نقد» را اولین خصلت ذاتی علوم انسانی خواند که به فرد این امکان را می دهد تا با فاصله‌گیری از مسئله و موضوع مورد مطالعه، به سنجش آن چه میراث و تبار اوست بپردازد. شریعتی این «فاصله انتقادی» را که منجر به نقد می شود اولین ابزاری دانست که فرد از طریق خواندن علوم انسانی به آن مجهز می شود. 🔹 از سوی دیگر این ابزار، توهم همه چیز دانی به وجود می‌آورد که جزء پیامدهای خواسته یا ناخواسته‌ی خواندن علوم انسانی است؛ شریعتی توضیح داد که بوردیو برای رفع این مسئله، از دومین ابزار یعنی «بازاندیشی یا بازتابندگی» سخن می گوید... 🔗 برای شنیدن نشست قبلی عصر علوم انسانی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ پرونده ویژه تأملات 🔶 پرونده | سلبریتی و فرهنگ شهرت 📍[سلبریتی ها] اکنون کالا هستند چون تبدیل
🔰چرا سلبریتی مهم است؟ ✍️هالی گروت 🔘
 بخش دوم

🔸مبهم‌تر از شهرت و بدنامی واژه‌ی سلبریتی است که از کلمه لاتین سلبرم celebrem کلمه‌ای که هم در معنای جشن و هم “ازدحام” بالقوه [جمعیت] (شاید ما به آن “غوغای انبوه مردم” می‌گوییم) و در خصوص یک شخص باشد، برگرفته‌شده است. شهرت را نه‌تنها می‌توان به دلیل اعمال خوب شخص به وی اعطا کرد، بلکه آن همچنین می‌تواند به دلیل مقام موروثی والای او باشد: همانند ملکه که صرفاً به دلیل ملکه بودنش، مشهور است. با تکیه بر مقیاس بررسی موشکافانه‌ی بیرونی، گرچه سلبریتی کنش متقابل بین احترام و عامه مردمی است که [شهرت] اعطایی خود را کمتر به‌مثابه‌ی تخصیص و بیشتر به‌مثابه‌ی یک روند مذاکره بدل کردند. 🔹برخلاف “شهرت” و “آوازه” که بر احترام و حرمت دلالت دارد، “سلبریتی” که در قرن هجدهم مورد بهره‌برداری و مصرف عمومی قرار گرفت، تردید و سوءظنی را برانگیخت. آن[سلبریتی] برای [کسب] مشروعیت تلاش می‌کرد و علیه انتقاداتی چون افراط در [مصرف] و دانش سطحی‌اش مبارزه می‌کرد. سلبریتی ها به شکلی جمعی تشکیل می‌شدند و به شیوه‌هایی که [شیوه‌های] مرسوم شهرت نبود، میانجی‌گری می‌کردند. شهرت به فرد برجسته‌ای نیاز داشت؛ سلبریتی نیاز به مخاطبی با درایت داشت. 🔸همان‌طور که ایده شهرت تکامل یافت، فضا برای [افراد] بدنام نیز گسترش یافت، آن [جریان] کمتر مرتبط با کنشی خاص بود و اکثر اوقات به فردی خاص یا حداقل به ایده‌ای خاص از فرد، مرتبط می‌شد. تا قرن نوزدهم که فرد مشهور به دلیل توانایی متناقض اش در استثنایی و قابل تقلید بودن ارزشمند بود، نه‌تنها به‌واسطه‌ی دستاورد یا تولد بلکه به‌واسطه‌ی تبلیغات به وجود آمد. امتیاز دادن به فرد بر اساس ظاهرش نه اظهاراتش و درنظر گرفتن [اینکه] چگونه سلبریتی ها همانند شهرت و بدنامی توسط عامه مردم نگریسته می‌شوند؛ به چهره‌ای عمومی نیز اشاره می‌کند که تصویر و هویت، سبک و ذات برای او به‌طور جدایی‌ناپذیری با هم عجین شده بود. ✔️ادامه دارد... 🌠 ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @celebritism
🧠 🔸🔸حب نفس یا خودپرستی ریشه‌ همه‌ وابستگی‌هاست و نفی آن، منشأ همه قدرت‌هاست. امروز ما امت بزرگ اسلام معنای این حقیقت را به علم‌الیقین دریافته‌ایم و می‌دانیم که همه‌ی قدرت ما در همین یک نکته نهفته است: نفی خودپرستی. اسلام به ما آموخته است که برای مستقل ماندن، نخست باید وابستگی‌های درونی را برید، و برای قطع وابستگی‌های درونی باید ریشه‌ی خودپرستی را در درون خشکاند و از «خود» گذشت؛ و گذشتن از خود فی نفسه پیوستن به خداست. اینچنین است که انسان به مقام ولایت می‌رسد و در این مقام، این خود اوست که قلب عالم امکان می‌شود، از تبعیت زمان و مکان، جامعه و طبیعت و تاریخ خارج می‌شود و آسمان‌ها و زمین مسخر او می‌گردند. معنای «تسخیر» برخلاف تفسیرهای پیش پا افتاده؛ نشستن آپولو در کره‌ ماه و فرستادن سفینه به مریخ یا مدار زحل و شکستن اتم و ساختن بمب هیدروژنی نیست. بلکه معنای تسخیر همان است که اکنون با تولد جمهوری اسلامی عیناً تفسیر شده است. ✍️ شهید مرتضی آوینی ⚜️ @Taammolat74
♨️ سخنرانی‌های منسجم روشنفکری دینی و حوزوی در سایه غفلت ژورنالیسم اندیشه انقلاب اسلامی! 🔸به مناسبت ماه مبارک رمضان، در زمانی که مجالس معنوی رمضانیه به دلیل ویروس کرونا و بی‌تدبیری برخی مسئولین تعطیل شده، از سوی دیگر شاهد هستیم که جریان ژورنالیسم روشنفکری حوزوی و روشنفکری دینی تحت پوشش و نیز و بسیاری دیگر، سخنرانی‌هایی را برگزار کرده است. 🔹چهره‌های نواندیشی که بعضا با نیز در ارتباط هستند و پروژه و در امر معرفتی را دنبال می‌کنند. پوسترهای فوق، دو نمونه‌ از سلسله سخنرانی‌های مجازی است که در این ماه تنظیم کرده‌اند! 🔸اما آنچه به چشم می‌آید، ضعف گفتمان انقلاب اسلامی در این امر است. بی‌توجهی اندیشمندان و متفکران انقلاب اسلامی به ساحت حوزه عمومی و غفلت از بنیاد معرفتی جامعه، موجب شده که حتی به اینجا برسیم که بعضاً تغذیه فکری ذهنیت جمعی و نخبگان را برعهده گیرند! 🔹 قرابت ماه مبارک رمضان با در نوع محتوای این افراد بی‌تأثیر نبوده و نیست و تمایل به نقد حکمرانی و آماده‌سازی ذهن جامعه برای گفتمان سیاسی آینده در دل این تئوری‌پردازی و لفاظی‌ها در دستور کارشان قرار دارد. بحثی که سعی خواهیم کرد در پرونده ویژه دیده‌بان اندیشه به آن بپردازیم... 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. ⚜️ @Taammolat74