🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |مسئله چیست؟
🎙 وحید جلیلی
بخش اول
مدرسه علوم انسانی دعوت
⏰ ۲۴ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Vahid_Jalili_Sound_990719_112.mp3
26.02M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#مسئله چیست؟
🎙 #وحید_جلیلی
بخش اول
مدرسه علوم انسانی #دعوت
🔹مسئله: نوعی کنارهم گذاشتن داشته و نداشته هاست که بتوانیم با داشته ها، نداشته ها را تحصیل کنیم.
🔹امروز دچار بحران طرح مسئله هستیم.
🔹به نظر بنده، بحران طرح مسئله از آن جهت است که داشته های خود را نمیبینیم.
🔹اگر میخواهیم طرح مسئله داشته باشیم و نهضت طرح مسئله در کشور اتفاق بیافتد، باید به داشتههای خود بها بدهیم.
🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
📎
✅ #مساله_مذاکرات بهقدری در انتخابات ایران دارای اهمیت شده که احتمالا با به نتیجه رسیدن آن و یا عدمحصول نتیجه، کاندیدای نهایی هر دو جریان تغییر کند. با این اوصاف میتوان گفت که این سومین انتخابات پیاپی در ایران است که زلفش را به یک مساله خارجی گره زدهاند.
پیوند زدن سیاستخارجی به انتخابات، باعث میشود دیگر مسائل مهم و حیاتی کشور که نیاز به تمرکز و توجه به آن است، دیده نشده و هیچگاه حل نشوند.
باز کردن پای سیاستخارجی به انتخابات میتواند با دوقطبیکردن روابط خارجی، منافع ملی را بهخطر بیندازد.❗️
✍️سیدمهدی طالبی
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جایگاه فلسفه در نسبت با علوم
غلامرضا اعوانی
ملاصدرای شیرازی در کتاب مبدأ و معاد از #ارسطو نقل میکند که طلب فلسفه موقوف به سیر از فطرت اول به فطرت ثانی است و تا این سیر صورت نگیرد، فلسفه هم ممکن نمیشود.
⚜️ @Taammolat74
🔰نئولیبرالیسم دولتها را در امر توزیع فشل کرد
✍️امیر خراسانی
🔸«دولت و نهاد دولت یکی از کارهای اصلی که دارد توزیع است، یعنی توزیع منابع، توزیع دسترسی. مثلا به آموزشوپرورش چقدر دسترسی داریم؟ دولت باید این آموزش و حق دسترسی را توزیع کند، دسترسی به درمان، توزیع مسکن و... . دولت سه کار اصلی دارد. بدون این سه کار اصلی هیچ دولتی دولت نیست. یک اینکه به صورت مشروع میتواند خشونت اعمال کند.
🔹 من اگر با باتوم به کسی بزنم میتوانند از من شکایت کنند ولی دولت میتواند مشروع و بدون اینکه کسی از آن شکایت کند اعمال خشونت کند. تعریف کلاسیک دیگری وجود دارد که تعریف بلندمدتتری است و اینکه دولت و حاکمیت نهادی است که مالیات میگیرد. این ضرورتا مربوط به دولت مدرن نیست، دولتهای پیشامدرن و حکومتهای فئودالی هم خراج میگرفتند. درواقع مالیاتستانی ویژگی دیگر دولت است.
🔸سومین ویژگی دولتها توزیع است. توزیع، کار دولت مدرن است یعنی حاکم دوران فئودالی تعهد چندانی نداشت هر چند نظام توزیعی داشت ولی تعهد چندانی نداشت که آموزشوپرورش مردم را توزیع کند، یا شغل برای مردم تامین کند. اتفاقی که افتاد این است که نولیبرالیسم دولتها را در توزیع فشل کرد. یعنی به دولتها گفتند به شما ربطی ندارد توزیع کنید، توزیع را به بخش خصوصی بدهید و برونسپاری کنید.
💢دولت الان با دولت دهه 60 تفاوت دارد. در آن دولت یک بازرگانی ایران داشتید که از دوربین عکاسی تا برنج را وارد میکرد. دولت هم میتوانست همزمان مایحتاج اساسی مردم را در قالب کوپن در سراسر کشور توزیع کند، یعنی تهیه یا توزیع کند. به تدریج از دهه 70 به بعد توان توزیع دولت کاهش یافت. پولیسازی آموزش یعنی من توزیع آموزشوپرورش را به بخش خصوصی میسپارم، پولیسازی درمان هم همین است. کلیدواژه اصلی ما توزیع است.»
⚜️ @Taammolat74
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌸
لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یكون رمضان السنة.
رسول خدا(ص):
اگر بنده «خدا» مىدانست كه در ماه رمضان چیست [چه بركتى وجود دارد] دوست مىداشت كه تمام سال، رمضان باشد.
📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۲، ص ۱۴۲
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
⚜️ @Taammolat74
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی
🔖 مسارعه و تقلید
(قسمت ششم)
✍️حبیبالله بابایی
🔸اگر بخواهیم ماهیت «مشارکت در سرعت» یا همان مسارعه در خیرات را به درستی درک کنیم، میتوانیم آن را با نظریه «تقلید» از رنه ژیرارد مقایسه کنیم. رنه ژیرارد «تقلید در برخورداری از دنیا» یا «تقلید در علائق» (mimetic desires) (یا بگویید چشمهمچشمی) را یکی از خاستگاههای مهم تَنش در مناسبات و روابط انسانی میداند. چشمهمچشمیهای مرسوم در واقع سرایتِ علائق دنیوی از یک فرد به فرد دیگر، و آنگاه شکلگیری یک جوّ عمومی برای تقاضای چیزی کم (مثلا داشتن گوشی آیفون) است که البته میتواند آثار نامطلوبی در فرهنگ مصرفگرایی داشته باشد.
🔹ولی مسارعه در نیکی نوعی از سرایت خوبی از یک فرد به فرد دیگر، و آنگاه شکلگیری یک جوّ عمومی برای انجام عمل خیر (مانند سرایت فرهنگ اربعین و خدمت به دیگران از عراق به ایران) است که میتواند آثار بسیار مثبتی در ایجاد موجی از «ارادههای نیک» در میان ملتها داشته باشد. ارادههای نیک در میان ملتها آنگاه که به شکلگیری «معروف»های بزرگ در سطح جهان منجر میشود، جامعه را به آستانههای تمدن نزدیکتر میکند. بدون شک سرعتگیری در تأسیِ به ارادههای نیک در میان دیگران، اصلاح وضعیت ملتها را تسریع میبخشد و آینده متفاوتی را برای انسان معاصر رقم میزند.
⚜️ @Taammolat74
🔰 سکوت خدا
📍حضور خدا گاهی مثل کسوف است. پشت و پس این مناسبات ساده، مناسبات ما در بطن و متن تاریک شهر اتفاق میافتد و او آن بیرون بازی، نظاره میکند، اما دخالت نمیکند. خدا گاهی میرود در نقش ناظر خاموش تا قضاوتش بماند برای روز دیگر... یک فردای دیگر.. .
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 سکوت خدا 📍حضور خدا گاهی مثل کسوف است. پشت و پس این مناسبات ساده، مناسبات ما در بطن و متن تاریک شه
✔️ادامه...
🔸اما کار خدا فقط قضاوت نیست، فقط نشستن روی صندلی در آن روز اصلی نیست، خدا در خلال تماشاگری، سخن هم میگوید؛ نه سخن وحی که برای انبیاست، نه معجزه که گفتهاند برای اولیاست، نه رفع حاجت که مال فقراست، نه در همین متن روزمره عجیب؛
🔹خدا سخن دارد، زبان دارد، هست پشت مناسبات اما زبانش زبان دیگری است، قوی ترین زبان برای بیان هستی ناگفتنی؛ زبان «سکوت» و خدا قویترین زبان را برای حضور در متن این مناسبات ما به کار میگیرد.
🔸زبان خدا اما کجاست که ما نمیشنویم، سکوت را باید کجا شنید و کجا حس کرد؟
من برآنم که خدا جایی به زبان سکوت ظاهر میشود که باید باشد، اما نیست! لحظاتی که ما فکر میکنیم باید وسط معرکه باشد، اما پیدایش نیست، باید حرف بزند اما نمیزند، باید حق بگیرد اما نمیگیرد، باید طرفداری کند اما نمیکند.
🔹قدرتمندترین سکوت جهان، این سکوت خداست. سکوت میکند تا تو بیخود شوی، سکوت میکند که به خودت شک کنی، سکوت میکند که از پوستت دربیایی، بروی آن طرف مدعی بایستی، سکوت میکند که شاید خودت را حق ندهی، بروی حق را بسازی!
💢میخواهد عمیقترین امر بیان نشدنی را برای تو بیان کند، اما این سکوت خدا، آدمی را که میشنود چنان بنیادین جابه جا میکند که هستیاش عوض میشود... تو هم گوش کن، شاید سکوت خدا رو شنیدی...
📚 اینستالوژی، ص17
⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه
✍️ صدیق قطبی
بخش ششم (نهایی)
🔸 در میان چند آیهی مربوط به رمضان در سورهی بقره، آیهای را میبینیم که ظاهراً ربط مستقیمی به آیهی قبل و بعد که ناظر به احکام روزه است ندارد: «وَإِذَا سَأَلَک عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ؛ و چون بندگان من دربارۀ من از تو بپرسند، من نزديكم و به نداى كسى كه مرا بخواند پاسخ مىدهم.» (بقرة: ۱۸۶)
🔹اما پیام این آیهی دلنواز با نظر به سیاق و زمینه بحث این است که فرصت رمضان و روزهداری را برای نیایش و دعا که روح و مغز عبادت است غنیمت بشماریم. پیامبر(ص) گفتهاند: «الدعاء هو العبادة؛ دعا، همان عبادت است.» (سنن أبوداود و ترمذی)؛ «الدعاء مُخُّ العبادة؛ دعا، مغزِ عبادت است»(سنن ترمذی) و بر خلاف شیوههای رایج، اصل در ذکر و نیایش آن است که نهانی و با صدایی آهسته باشد: «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً؛پروردگارتان را به زارى و نهانى بخوانيد.» (اعراف: ۵۵) «وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ؛ و پروردگارت را در دلت به زارى و بيم و بدون بانگ برداشتن ياد كن.» (اعراف: ۲۰۵)
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | «کرونا، فضای مجازی و انتخابات»
🎙محمدعلی شکوهیانراد
پژوهشگر مطالعات راهبردی سایبرنتیک و مدرس دانشگاه تهران
⏰ 23 فروردین 1400
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
120612_002.mp3
36.49M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | «#کرونا، فضای مجازی و #انتخابات»
🎙محمدعلی #شکوهیانراد
💥 فوق العاده مهم و استراتژیک
🔹 مطالبات برزمین مانده حکومتی مقام معظم رهبری از ستاد کرونا
🔹 کرونا چگونه بر انتخابات آینده تأثیر میگذارد؟ کنایه رئیسجمهور به تأخیر انتخابات چه منظوری داشت؟
🔹 تقابل دانش سایبرنتیک با دانش علوم سیاسی موجود چیست؟
🔹 نفوذ غرب از طریق حکمرانی سایبری علیه جمهوری اسلامی ایران چگونه خواهد بود؟
🔹 جنگ جهانی چهارم؛ نبرد استراتژیک ایران و غرب؟
🔹و...
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بدون شرح...
🔹نابسامانی ستاد کرونا عمدی است؟!
🔹چه کسانی دستشان به خون ملت آغشته است؟
🔹 پشت صحنه و صحنه گردان کرونا...؟!
⚜️ @Taammolat74
📎
✅ در ساختار قدرت سیاسی ما نیز گونهای سادهسازی و تقلیل مسائل بنیادین به شعارها و رجزخوانیهای سطحی و سیاسی دیده میشود.
✅ سخن من این است که برای توسعه و پیشرفت ما نیاز به حضور حقیقی و واقعی مردم در عرصههای گوناگون حیات اجتماعی داریم.
📚 تفکر به منزله کنش سیاسی، ص79 و 106
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌸
ما أفضَلُ الأعمالِ فيهذا الشَّهرِ؟ فقالَ : يا أباالحسنِ، أفضَلُ الأعمالِ في هذا الشَّهرِ الوَرَعُ عن مَحارِمِ اللّه عزوجل.
رسول خدا(ص):
برترين كارها در اين ماه چيست ؟ پيامبر فرمود : اى اباالحسن! برترين كارها در اين ماه خويشتندارى از حرامهاى خداوند عزوجل است.
📚 «إمالي الصدوق،جلد4، صفحه 84»
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
⚜️ @Taammolat74
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی
🔖 تسریع در نیکی، تعجیل در ظهور
(قسمت هفتم)
✍️حبیبالله بابایی
🔸یکی از نکتههای بسیار مهم در موضوع مسارعه در خیر، تسریع در حرکت تاریخ به سمت ظهور است. هر مقدار سرعت در خیر و تراکم در نیکیها بوجود میآید، تاریخ در حرکتاش شتاب میگیرد، و هر مقدار شتاب تاریخ بیشتر میشود ما به سمت ظهور (نقطه کمال تاریخ) نزدیکتر میشویم.
🔹همینطور، اگر تاریخ در رفت و برگشت بین خیر و شرّ تکامل مییابد و ازدیاد نیکیها به تکامل شرور، و رشد شرور نیز به ارتقاء خیرات در جامعه میانجامد (حرکت حلزونی تاریخ در بیان استاد شهید مطهری)، آنگاه هر میزان نیکان در عمل نیکشان اهل سعی و سرعت و سبقت باشند، دنیا به برخورد نهایی (tipping point) میان خیر و شر نزدیکتر خواهد شد و در همان نقطۀ اوج هم ظهورِ موعود رخ خواهد داد. انشاءالله.
⚜️ @Taammolat74
🔰 نقش حکومتی رسول در جامعه
✍️ رسول لطفی
📍در ادامه تفسیر مومنین و متقین، اینبار، آیتالله خامنهای در تفسیر نورانی خویش به شرح آیات ابتدایی سوره انفال میپردازد. ابتدا مقدماتی درباره انفال و جایگاه حکومتی رسول در عرصه حکمرانی اشاره میکنند. انفال از مسائل بسیار مهم و پربحث، در حوزه اقتصاد اسلامی است. در شریعت ما «انقال یعنی ثروتهایی که به عموم مسلمانان متعلق است... ثروتهایی را میگویند که متعلق به یک فرد خاص یا به یک جمع خاص نیست، در اختیار همگان است، از آن تمامی ملت است.»
📖 #بازخوانی_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
بخش هفتم
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 نقش حکومتی رسول در جامعه ✍️ رسول لطفی 📍در ادامه تفسیر مومنین و متقین، اینبار، آیتالله خامنهای
✔️ ادامه...
🔸درباره انفال، نزاعی بین اهل تسنن و تشیع وجود دارد که شهید مطهری در ذیل تفسیر سوره انفال به آن اشاره دارد: «اهل تسنن میگویند انفال یعنی غنائم جنگی؛ آیه انفال هم مربوط به غنائم جنگ است... ائمه ما گفتهاند انفال اختصاص به غنائم جنگی ندارد؛ انفال یعنی هر ثروتی که بشر آن را با کار تحصیل نکرده و مفت و مجانی به دست او رسیده است مثل ثروتی که در طبیعت خود به خود به وجود میآید مانند جنگلها و منابع استفادهای که در کوهستانهاست از مراتع و غیر آن. اینها مال خدا و پیغمبر است. یعنی پیغمبر در زمان خودش و امام در زمان خودش، به حکم اینکه حاکم مسلمین است اینها را صرف مصالح عمومی و راه خدا میکند.»
🔹بر همین اساس، منازعه بین اهل تسنن و تشیع، یک مناقشه تاریخی و منازعه بیاساس نیست بلکه در مفهوم و بطن معنایی واژه انفال تغییر رخ میدهد. تفسیر شیعی از انفال یک ماهیت و وجوه دیگری پیدا میکند که متناسب با وجه حکمرانی است لذا شهید مطهری در ادامه میفرماید: « آن طور که شیعه تفسیر میکند، یک مفهوم بسیار عام و کلی مییابد و از یک نظر ارتباط پیدا میکند با نظام اقتصادی اسلامی و از نظر دیگر ارتباط پیدا میکند با نظام حکومتی و سیاسی اسلامی.» (آشنایی با قرآن، ج3، جلسه ششم سوره انفال)
🔸همین امر در نظام فکری اجتماعی آیتالله خامنهای پررنگ است. پرسش و زاویه ورود ایشان به بحث، از وجه مصرف انفال است که خداوند متعال آنرا مختص به خدا و رسول میداند. پرسش بنیادی و کلیدی در این است که چرا بعد از خدا، رسول موضوعویت مییابد؟ آیتالله میفرماید: « [انقال] گرچه باید به مصالح عموم مسلمانان و بندگان واقعی خدا برسد، اما به مصلحت عموم رساندن، به این معنا نیست که بل بشو بشود، هرکه هرچه دلش خواست مصرف کند، لازم است یک مرکزیتی باشد.» لذا وجه بارز رسول و امام در جامعه طبق بیان ایشان، مرکزیت و محوری بودن رسول در جامعه است، «یک دست قدرتمندی باشد که نماینده خدا و قیّم امور مردم محسوب بشود!»
💢لذا این آیه یکی از شئون رسالت غیر از نبوت را تبیین میکند که همان اداره جامعه است. «موارد و مصادیقی که برای انفال ذکر شده، اگر چه برای همگان است، اما بالاخره باید در اختیار یک قدرتمند الهی که همان حاکم الهی است، قرار داشته باشد.»
🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰عادی شدن «قرآن کریم» برای ما
🔸به دلیل عادی شدن خواندن قرآن کریم و کلمه ها و جمله ها و آیه های قرآن برای ما، عظمت قرآن را چنان که باید حس نمی کنیم، و به هنگام خواندن قرآن یا گوش دادن به آن، آنگونه که باید در مدار روحانیت قرآن قرار بگیریم قرار نمی گیریم و بارش کلمات و آیات را، به صحرای عطشناک دل و روح خود نمی رسانیم و به مرحله نزول آیات قرآنی بر قلب خویش نمی رسیم و قلب خود را با قلب پذیرنده اصلی قرآن یعنی پیامبر اکرم(ص) منطبق نمی سازیم بلکه نزدیک به این مرتبه والا نیز نمی شویم.
🔹در صورتی که رحمت عام محمدی «بالمومنین رئوف رحیم»و حرصی که پیامبر بر صیرورت قرآنی هر فرد مسلمان داشته است «حریص علیکم»موجب قطعی آن است که اگر ما در این راه همتی به خرج دهیم و در دل بر سخن خدا بگشاییم، در رده «من کان له قلب»در آییم و دلهامان از تشعشعات فوق ملکوتی «ان القرآن الفجر کان مشهودا» نورباران گردد.
📚 پیام جاودانه، ص ۲۶۰
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | دین، تجربه و دانش بشری
🎙دکتر سید علی سیدیفر
بسیج دانشجویی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
نشست صدرنا؛ بازخوانی نظرات آیت الله سید محمدباقر صدر درباره علوم جدید و دین
⏰ ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
دین، تجربه و دانش بشری.mp3
43.93M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | دین، #تجربه و #دانش_بشری
🎙دکتر سید #علی_سیدیفر
نشست #صدرنا
🔹علم امری منقطع و جدای از امور انسانی نیست و ارتباطش با این امور انسانی به قدری شدید است که شاید نتوان بین علم، دین، علایق، ارزشها و در کل نوع ارتباط انسان با هستی تمایز دقیقی قائل شد؛ این ارتباط آنقدر وثیق است که به واسطهٔ آن میتوان از فلسفههای متفاوت و علوم انسانی مختلف صحبت کرد. به این ترتیب میتوان و باید، از فلسفهٔ ما و اقتصادِ ما صحبت کرد!
🔹کوششهای علمی انسان برای یافتن نسب خود در تیرههای حیوانی و تفسیر انسانیت انسان براساس شکلپذیری عینی میسر نشده است به جز با قطع ارتباط او با آسمان؛ حال اگر ماجرا را برعکس بخوانیم چه؟ آیا نگاه به آسمان باعث شکلگیری نوع دیگری از این کوششها میشود؟
در واقع، رابطهی جهانبینی بشر با نظریههای علمی او چیست؟
⚜️ @Taammolat74
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌙ماه رمضان
🔷🔹 رمضان نهرى است كه مى شود در آن شست و شو كرد
و چشمه اى است كه مى شود از آن آشاميد
و راهى است كه مى شود با آن تا قرب حق رفت.
🔶🔸 در اين ماه، بايد شناختها، محاسبه ها،
عشق و ايمان،
عمل و اطاعت
رزق هاى وسيع ما باشد
و مغز و قلب و روح و عقل ما را سرشار كند.
🔻و براى اينكه در اين مراحل به طور كامل بتوانيم پيش برويم،
بايد براى رزق بدنمان هم فكرى كنيم
كه حركت و عمل صالح، وابسته به رزق سالم است.
🔻و بعد از اينكه به خودمان فكر كرديم، بايد برنامه اى براى رمضان مان داشته باشيم؛
از دعايش گرفته تا قرآنش تا ديدارش
و از روابط ما با حق و با خلق و با خودمان.
✅ با خودمان و با خلق او، لحظه هايى داشته باشيم و با خود او هم باشيم.
با او باشيم تا بتوانيم خودمان را و خلق را پر كنيم.
✔️و با خودمان باشيم تا بدانيم كه از او چه بايد بگيريم.
✔️ و با خلق او باشيم تا بتوانيم
شكر داده هاى او را بكنيم و به زيادتى ها برسيم؛ كه
❇️ «لَإِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ».
✍️استاد علی صفایی حائری
📚کتاب بهار رویش، ص ۱۱۷
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
⚜️ @Taammolat74
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی
🔖 «مسارعه» و «مارپیچ سکوت»
(قسمت هشتم)
✍️حبیبالله بابایی
🔸نظریۀ «مارپیچ سکوت» از ناحیه الیزابت نوئل نیومن در واکنش به سکوت همگانی برای همرنگ شدن با سلیقۀ عام مطرح شده است. نیومن میگوید قدرت رسانهها یا سلیقه عموم میتواند عقاید مخالف یا اقلیت را مأیوس کند و آنها را در یک مارپیچ سکوت به فراموشی بسپارد. در مورد اینکه چگونه میتوان از این چاله سکوت و انزوا (یا اقلیت) رسانهای خود را بیرون کشید، ایدههای مختلفی مطرح شده است.
🔹در این باره به نظر میرسد یکی از راههای مهم و مُلهَم از قرآن برای خروج از این چاله، حرکت سه مرحلهای «سعی»، «مصابره» و «مسارعه» است (مصابره در قرآن را بعدا توضیح خواهم داد). فرایند مسارعه طیّ زمانی کوتاه میتواند اقلیت را به اکثریت بدل کند. خروج از حفره سکوت و انزوای اقلیت از رهگذر مسارعه، نه فقط در فضای رسانهای قابل طرح است، بلکه در فرایند حرکت تاریخی و خروج از انزوای تاریخی (یا بگویید استضعاف تاریخی) نیز قابل استفاده است. از رهگذر مسارعه میتوان نه فقط از مارپیچ سکوت و سکون در تاریخ درآمد، بلکه هرمی از فریاد و حرکت در تاریخ (حرکتی حلزونی) درست کرد.
⚜️ @Taammolat74
🔰 حقیقت ایمان
✍️ رسول لطفی
📍در ذیل تفسیر سوره انفال، در ادامه نظام فکری که آیتالله خامنهای ترسیم میکند به تبیین حقیقت ایمان میپردازد و نسبت آن با عمل را مشخص میسازد. اولین نکته این است که در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی، جوهر اصلی جامعهی اسلامی عبارت است از تعبّد، ایمان و عمل صالح آحاد ملّت است.(بیانات 1399/04/22 در دیدار با نمایندگان مجلس) لذا ایمان از اهمیت بسیاری برخوردار است.
📖 #بازخوانی_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
بخش هشتم
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 حقیقت ایمان ✍️ رسول لطفی 📍در ذیل تفسیر سوره انفال، در ادامه نظام فکری که آیتالله خامنهای ترسیم
✔️ ادامه...
🔸جوهر بودن جامعه اسلامی یعنی با فقدان آنها، این جامعه از هم میگسلد و تهی میشود. معیار اسلامی بودن جامعه نیز نه به میزان عقلانیت بلکه به تعبّد جامعه گره میخورد. از اینروست که ایشان در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت 9 دی در باب اهمیت ایمان در جامعه فرمودند: «ایمان دینی، آن معجزهگری است که قادر است اولاً همهی مردم را بسیج کند و بیاورد، ثانیاً آنها را در صحنه نگه دارد، و ثالثاً سختیها را برای آنها هموار و آسان کند.»(بیانات ۱۳۹۰/۰۹/۲۱)
🔹نکته دیگر در باب رابطه ایمان با علم است. آیتالله خامنهای معتقد است که «ایمان و گرویدن، نوعی تسلیم است؛ تسلیم حقیقتی شدن. گاهی انسان حقیقت را می فهمد، اما دلِ خود را تسلیم این حقیقت نمی کند و در مقابل آن می ایستد. لذا می بینید در مقابل علم، جهل و شک است؛ اما در مقابل ایمان، جهل نمی آورند؛ در مقابل ایمان، کفر میآورند؛ یعنی پوشاندن... هر چیزی که شما آن را حقیقت می پندارید، اگر به آن ایمان آوردید، این می شود پایه ی عمل شما.»(بیانات ۱۳۸۳/۰۸/۲۰)
🔸اما در باب حقیقت ایمان، نکته حائز اهمیت پیوند آن با عمل میباشد. در منطق قرآن به به صرف اینکه قلب انسان به یک قطبی وابسته است، اما شعاع این وابستگی در عمل منعکس نیست بهدرد نمیخورد؛ بلکه اصلاً نام ایمان از نظر اسلام به او صدق نمیکند. آن وقتی ایمان بهصورت راستین در کسی وجود دارد که بر طبق ایمان «عمل» کند:«مسئله ایمان، این گروش عقلی، وابستگی فکری و اعتقادی و روانی به یک مطلب، به یک شخص، به یک قطب و به یک مرکز، که نامش ایمان است، تنها به همین خلاصه نمیشود که در قلب انسان این گروش و گرایش و گرویدگی را داشته باشد، آن وقت ایمان به صورت راستین در کسی وجود دارد که بر طبق آن ایمان عمل کند.»
🔹از منظر ایشان، در حقیقت «ایمان، پایهی عمل و حرکت انسان است. تا انسان به چیزی دلسپرده و گرویده نباشد، در راه آن حرکت نمیکند.»(بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت ۱۳۸۳/۰۸/۲۰) به همین دلیل حضرت امیر (علیهالسّلام) در بیان مهمی میفرمایند: «فَبِالْإِیمَانِ یُسْتَدَلُّ عَلَى اَلصَّالِحَاتِ»(نهجالبلاغه، خطبه۱۵۶)؛ یعنی «از راه ایمان، انسان به اعمال صالح میرسد. ایمان است که انسان را میکشاند و به عمل صالح دلالت میکند.»(بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت ۱۳۸۳/۰۸/۲۰) لذا توجه به امر ضروری است که در نظام فکری قرآن، حقیقت ایمان با عمل صالح گره خورده است و اگر شعاع وابستگی دل به عمل منعکس نشود، به درد نمیخورد و صدق ایمان بر او ندارد.
🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74